Emiel: Porsche Macan, Volkswagen Crosspolo, Volkswagen kever 1200.

Op diverse fora kom ik berichten tegen van mensen die het gelukt is ACC te retrofitten maar niet perse bij een facelift model. Uiteindelijk rijdt de auto er niet minder goed om maar het voelt wel als een stapje terug. Dat is met meerdere opties zo maar die ga ik niet missen. Ik zie het meer als een "snufjes" auto (A6) ruilen voor een "rijders" auto (macan).

Ik vind het een hele lastige. Er zijn meer gegadigden voor de Porsche dus misschien wordt de keuze al voor mij gemaakt.

Dat zou een gave stap zijn! Ik vind het ook een mooie auto met deze wielen, maar heb ook het gevoel dat je met een beetje zoeken wel 'meer' Macan zou kunnen kopen. Persoonlijk zou ik het leerpakket bijvoorbeeld een must vinden, waarmee de telleroverkapping en bovenrand van het dashboard fraai bekleed zijn. Merk je bij het rijden natuurlijk niets van, maar het staat zo goed.

Ik ben een maand of 4 aan het zoeken en het is erg lastig. Het is eigenlijk continu een "dit wel, dat niet" verhaal. Daarbij liggen de prijzen ook ver uit elkaar. Kan zomaar 10.000 euro inzitten en dat blijft een hoop geld. Het blijft de gulden middenweg zoeken. Het zou kunnen dat ik nog een keer een dikkere tegenkom, maar het hele plaatje moet voor mij ook kloppen.

Ik ben het met je eens over het leer, maar dat kom ik weinig tegen. De mate van afwerking is wel heel erg netjes in dit model auto. Zo zijn bijvoorbeeld de armsteunen in de deur wel al in het leer, enkel het dashboard niet.

De grootste pro's voor deze zijn voor mij:
- 1 eigenaar gehad en volledig Porsche onderhouden
- De sportstoelen 14 weg verstelbaar, die zitten bijzonder goed (veelal vind je de 8 weg instelbare stoelen, die zijn en minder mooi, niet van echt leder en zitten een stuk minder goed)
- Sport chrono
- Electrische trekhaak (eigenlijk de optie die het minst makkelijk te vinden is)

Dat de auto hier om de hoek staat, de zaak mij bekend is en de garantie goed is speelt uiteraard ook mee.

Als ik alle opties die ik zou willen aan vink op gaspedaal.nl is dit de goedkoopste optie:

Die is helaas net wat buiten mijn budget :)

Duitsland kijk ik ook maar daar lijk weinig tot geen voordeel te behalen.

Als je al zo uitgebreid gezocht hebt dan zou ik het al wel weten; meer een rijders-auto en dan maar geen ACC - zeker als ik uit je topic begrijp dat je niet dagelijks in de file op de snelweg of provinciale weg aan het rijden bent. Veel sportwagens zijn nooit leverbaar (geweest) met ACC en die zou je toch niet alleen daarvoor laten staan?

Ik ben net nog even langs geweest met mijn vriendin. Zelfs die is relatief enthousiast (voor een niet auto liefhebber erg enthousiast) Dus we gaan er wel uitkomen. Ik heb ook nog contact gelegd met mijn "importhulp" die aangeeft een goede deal te hebben. Zijn woorden, "eigenlijk is de inruil te hoog en de verkoopprijs te laag" en in Duitsland kunnen we geen voordeel behalen. Dat bevestigd wel een beetje mijn eigen gevoel. Met 3 geïnteresseerde jammer dat de keuze zo snel gemaakt moet worden maar soms is het zo. Het gevoel doe ik hier goed aan bekruipt je dan wel even maar ik verwacht dat ik de juiste keuze maak.

File rij ik amper, ik rij überhaupt niet super veel. 11-12K per jaar dan is het wel op.

Dus een voorzichtige ik heb een nieuwe auto gekocht :)

Nog wat plaatjes bij de praatjes:

DaW0uBS.jpeg

6ff9AbC.jpeg

cleDzqB.jpeg

Laatst bewerkt:
Gaaf hoor!

Even terug gescrolled in je topic en de puntjes van "ergernis" komen eigenlijk vanaf het begin al naar voren. Geen slechte auto, maar net niet de juiste voor jou.

Hopelijk vind je de glimlach met deze weer terug. Porsche is toch een soort jongensdroom, dus die heb je dan maar mooi gehad ;)

Net de verkoper nog even gebeld (die was er vanmiddag niet) en wat puntjes op de i gezet en definitief akkoord gegeven.

Wellicht einde van de week al ophalen. De Audi staat volgende week gepland voor APK en een beurt maar die spaar ik me dan uit. Nu mag de polo in de plaats, heeft die alvast nieuwe APK.

Ach ja, soms maak je een keuze die achteraf gezien niet de juiste was. Dat was de Audi, en nu hopelijk de Porsche niet. Maar daar kom je maar op één manier achter. Veel plezier met de Macan!

Ah... wat lees ik nu :oops: Gefeliciteerd (y)
"WOW"-factor is iets wat voor liefhebbers enorm mag tellen en ook iets hyper-persoonlijks. Ik ga dit dus eens lekker volgen, zonder opinie te geven. Als Emiel die wel wil horen, heeft hij mijn nummer. #popcorn

Mooie auto! Of je ACC al dan niet kan retrofitten, die vraag zou ik stellen op porscheforum.nl, daar zit een schat aan kennis. Ik acht de kans zelf klein, geen ACC is ook geen radar die het aanstuurt toch? En zoals het bij een P. hoort wijst de punt van het Porsche logo naar het ventiel bij deze auto. Dat onderscheidt een liefhebber van de rest!

Over ACC kan je discuteren tot morgenvroeg, op mijn cabrio boeit het me totaal niet, op mijn gewone auto wel. Omdat er zoveel flitsers, trajectcontroles etc zijn gebruik ik het het merendeel van de tijd.

Mooie stap, gefeliciteerd en alvast veel plezier met de auto! Ik zou me zelf denk ik wel over de afwezigheid van ACC heen kunnen zetten, een Porsche vraagt wat actieve betrokkenheid, toch?

Jammer van de saaie kleur maar wel echt een lekkere auto zo'n Macan. Mooie neus, goeie proporties. Mooie uitvoering en velgen! Mocht het niet lukken met de ACC achteraf inbouwen (op zich tamelijk bizar dat het er niet op zit), dan vermoed ik dat je vanzelf een normale CC ook wel weer gaat waarderen. Rijdt wel mooi constant, en vloeiender, want een ACC kan niet anticiperen, enkel reageren.

Een ACC vermijdt in mijn geval boetes van de stomme soort genre 1-2 km/h (na correctie) te hard.
Beetje bizar dat het niet standaard is op een dure Macan. Komaan, een Aygo of Mazda 2 etc hebben dat al standaard.

Dank voor de leuke reacties. Na een nacht slapen is de hectiek van de afgelopen dagen wat gezakt en is het afwachten tot zaterdag, dan kan ik de auto ophalen. Nog even de wielen wisselen bij de A6 en persoonlijke spullen uit de auto halen en dan kan hij worden ingeruild.

Benieuwd wat het met mijn thuis stroomverbruik gaat doen. De tank is nog zo goed als vol dus stekkeren is nu al voorbij. Afrekenen bij de pomp zal wel weer even schrikken worden. Tank nu vaak 35 liter dus dat is zo spannend niet.

Het verhaal ACC kijk ik even aan. Ik vind de ACC niet zo mooi (je krijgt een gat in je grill met de camera erachter) dus als ik het niet teveel ga missen dan komt het er niet. Ik ben inmiddels diverse fora tegen gekomen waarop "how to's" opstaan dus het moet zeker te doen zijn, en niet eens met heel veel werk (radar/stuurkolom/schakelaar en wat kabelwerk). Dat het standaard had morgen zijn ben ik het mee eens. Maar goed, we weten allemaal dat bij VAG een stuurwiel krap aan standaard is. De boetes kan ik met reguliere CC ook voorkomen, die zit er dan wel standaard op.

De kleur komt net als de wielen niet echt over op foto. Er zit een mooie blauw achtige mettalic in. Blijft wel een ingetogen kleur. Dat heb ik eigenlijk altijd. Ik rij de auto voor mezelf, het hoeft niet zo zeer op te vallen.

Terug kijkend op de laatste 2 jaar is de Audi niet perse een verkeerde keuze geweest. Het is alleen niet de meest passende keuze op dit moment. Goedkoop heb ik wel gereden. Benzine heb ik amper verbruikt en de afschrijving valt alles mee. Als ik nog 1-2 jaar door zou rijden dan zou de afschrijving forser worden denk ik (maar dat is glazen bol natuurlijk). Een stekkerauto van 7-8 jaar oud blijft toch nog een dingetje voor veel mensen.

Ik ben een maand of 4 aan het zoeken en het is erg lastig. Het is eigenlijk continu een "dit wel, dat niet" verhaal. Daarbij liggen de prijzen ook ver uit elkaar. Kan zomaar 10.000 euro inzitten en dat blijft een hoop geld. Het blijft de gulden middenweg zoeken. Het zou kunnen dat ik nog een keer een dikkere tegenkom, maar het hele plaatje moet voor mij ook kloppen.

Als je dan om de hoek datgene vindt wat je al maanden zocht, dan is de uitkomst toch eigenlijk perfect? Misschien zelfs fijn dat je 'gedwongen' werd om snel te beslissen, dan is het ook maar uit je hoofd. Gefeliciteerd met de mooie Macan!

Ik vermoed dat je vooral denkt dat je ACC gaat missen. Ik heb het nu ook, en heb hetzelfde gevoel. Maar eerlijk gezegd, als ik een auto zonder ACC rij mis ik dat toch eigenlijk niet. Dus gewoon even ervaren hoe dat bevalt.

Ik vermoed dat je vooral denkt dat je ACC gaat missen. Ik heb het nu ook, en heb hetzelfde gevoel. Maar eerlijk gezegd, als ik een auto zonder ACC rij mis ik dat toch eigenlijk niet. Dus gewoon even ervaren hoe dat bevalt.

Dat kan zomaar eens. In mijn brein is het een gevalletje er moet een hoop geld bij en je krijgt er op sommige fronten minder voor terug.

Op andere fronten wordt dat echter weer ruimschoots gecompenseerd.

Gefeliciteerd! Mooiste kleur voor een Macan.

Persoonlijk vind ik ACC alleen fijn in files. Ga je denk ik wel overheen komen.

ik zou ACC wel missen, maar als verder het plaatje klopt een auto er zeker niet om laten staan. Vind de Macan wel een leuk ding, interieur vind ik ook fraai bij porsche met lekker veel knopjes en toerenteller in het midden.
Is dit de zelfde 2.0 als in alle andere vag producten?

verder, niets mis met de A6. maar kan mij zomaar voorstellen dat als je geen klik met de auto hebt dat je hem niet lang wil houden als autoliefhebber

@Rembrandt onze caravan matched sowieso niet met de auto's die ik uitkies :) Maar het trekken gaat wel makkelijk. Gelukkig staat de auto op de camping meestal niet bij de caravan.

@AsconaGT dit is dezelfde motor. Deze ligt nu ook in mijn A6 alleen dan aangevuld met een elektromotor. Ik wil er wel mee naar JD engineering of VAG techniek (als de garantie voorbij is, heb je ook weer een klein beetje een "nieuwe auto"). Dan zijn de prestaties ongeveer gelijk aan die van de A6, en die zijn meer dan prima. De 300 kilo minder gewicht doen ook een hoop. Bewust voor dit blok gekozen omdat het inmiddels een goed door ontwikkeld blok is. De 3.0 lees ik toch wel wat negatieve dingen over.

Verder eigenlijk geen plannen. Een set rubber matten en een zwart en roze (mr en mrs ivm geheugenfunctie) sleutelhanger voor de sleutels en dan ben ik er voorlopig wel.

Ik vind het een mooie auto met inderdaad op afroep sportieve prestaties. Of het daarmee een 'echte' Porsche is mag iedereen zelf vinden. Sowieso is een Porsche hebben niet erg exclusief meer, ik zie er wekelijks wel een paar. Veel plezier met je keuze, hopelijk dan een iets blijer gevoel.

Gefeliciteerd! De wat klinische rijbeleving van een PHEV herken ik wel. Zo’n lekkere benzineslurper is wel weer fijn. Lijkt een keurige Macan ook. Of ik hem ook mooier vind dan de strakkere en modernere vormgegeven A6 weet ik niet.

Ik weet niet hoe het zit met de ruimte in de Macan, maar qua merk een mooie upgrade.

Achterin iets minder ruimte dan de A6, maar we zijn met zijn drieën thuis en onze zoon is 10 dus ruimte meer dan genoeg. De kofferbak lijkt zelf groter, maar dat zal vooral zijn omdat het accupakket in de A6 de vloer verhoogd. Gooi de bank plat dan is deze in de Macan ook zo goed als plat. In de A6 is de "bult" van de accu's af en toe onhandig, maar je hebt wel iets meer lengte. Die lengte heb ik overigens nog niet nodig gehad. Ik ben te zuinig op mijn auto's :) en neem de aanhangwagen mee als ik iets moet vervoeren wat lomp of groot is.

@Janneman, het is natuurlijk een Porsche met een VAG hart, maakt het dat minder Porsche weet ik niet, dat mag iedereen voor zichzelf invullen. Dan kun je ook geen Lamborghini meer kopen.

@Kristian2, de maandlasten zullen wel omhoog gaan, maar dat is het me wel waard. Ik heb besloten de motor eruit te doen. Die heeft 35 km gereden de afgelopen 2 jaar. Dus een verzekering minder, MRB weg en de Macan is ook goedkoper in de MRB. Al met al valt het allemaal wel mee. Ik rij nu een week volledig op benzine in de A6 (had net getankt namelijk en hoef hem niet afgetankt in de ruilen) en eigenlijk bevalt dat gewoon goed. Het snorrende geluid op de achtergrond is gewoon fijn. Misschien wordt ik wel een oude man, misschien de midlife crisis. Ik weet het niet :)

Ik heb deze Macan nu 3x in real life gezien. Op de foto's vind ik het "gewoon een Macan" maar als ik hem dan weer in het echt zie vind ik hem vele malen mooier als de A6. De breedset velgen met 295 achterbanden, de dikke achterkant, de rondingen. Het geheel klopt gewoon (persoonlijke mening).

de MRS is volgende week jarig, voor "haar" sleutel alvast een sleutelhanger. Kunnen we ze ook goed uit elkaar houden :)

CcO1JcL.jpeg

Leuk! Ik snap je overwegingen goed hoor. Zelf speel ik ook wel met de gedachte om 3-serie en Z4 te verruilen voor een X3 M40i. Z4 wordt weinig gebruikt en blijf er geld in stoppen met mijn perfectionistische aanleg. Wil alleen nog wel graag een 6-in lijn houden.

Nog één onrustige nacht en dan groeit de lach op jouw gezicht weer van 95% naar 110% (y) (y)
Gaaf cadeautje voor de mrs.!

Leuk! Ik snap je overwegingen goed hoor. Zelf speel ik ook wel met de gedachte om 3-serie en Z4 te verruilen voor een X3 M40i. Z4 wordt weinig gebruikt en blijf er geld in stoppen met mijn perfectionistische aanleg. Wil alleen nog wel graag een 6-in lijn houden.

Ik ben bang dat dat hier ook zou gebeuren met een 4e aangezien de 3e ook al 99% van de tijd stil staat.

X3 M40 ook voor gekeken in het begin van de zoektocht, erg mooi maar ook lastig zoeken en een vrij prijzige auto.

Veel te druk weekend gehad. Dus heel weinig tijd voor de Porsche en andere auto gerelateerde zaken.

Zaterdagochtend om 07.30 de A6 nog even afgespoten en de stofzuiger er doorheen gehaald, ik wil geen smerige auto inleveren. Daarna nog wat andere zaken moeten regelen en vervolgens aan het einde van de ochtend richting de garage. Nog een paar laatste plaatjes geschoten:

vLKzqXk.jpeg

2Br8Xnd.jpeg

Onderweg nog een mooie mijlpaal behaald:

th3uGPZ.jpeg

En daarmee voor nu het Audi hoofdstuk afgesloten. Mijn liefde voor het merk is overigens zeker niet voorbij. De A6 op een paar dagen na 2 jaar in bezit gehad en in de +/- 20.000 km die ik ermee gereden heb geen problemen gehad. Aankomende woensdag zou er nieuwe APK op komen. Wel wat puntjes van irritatie maar die zijn hier eerder al besproken.

Tijd voor een nieuw hoofdstuk. Onder het genot van een kopje koffie de overschrijvingen in orde gemaakt en na wat tekst en uitleg konden we de bijgeleverde Limburgse vlaai inladen en met de auto op pad.

6 jaar geleden kochten we onze Polo ook hier:

IaZR2Ps.jpeg

Zelfde strik, andere auto:

Skcg1X4.jpeg

Nog een foto van "oud" en nieuw:

VOJQmcS.jpeg

Om vervolgens met het dakje open huiswaarts te keren. Met allerlei verplichtingen op de planning diverse ritten gemaakt maar nog niet voor de "fun". De mrs heeft ook direct een goed stuk gereden (dat durfde ze in de A6 niet) en ik heb het idee dat deze auto perfect past bij ons. Iedereen is er blij mee en dat is ook wat waard. Ik heb ook nog nooit zo makkelijk een "akkoord" gekregen vanuit het thuisfront bij de aankoop van een auto :)

Ik heb ondertussen zoals bij elke auto nog wel wat werk ontdekt. Een paar krasjes die wat aandacht nodig hebben die me eerder niet opgevallen zijn door de smeerboel (lees wax achtige substantie met enorm veel fillers) die er allemaal op de auto zit. Heb ze bij de garage medegedeeld dat mijn Audi er niet beter van gaat worden als ze die bij de poetser langsbrengen. Binnenkort dus een dag inplannen om dat allemaal op te lossen. Geen onoverkomelijke zaken in elk geval.

Eerste indrukken. Panodak zelfs met 8 graden al lekker, is best goed van formaat dus je hebt echt een open gevoel. Bose klinkt heel erg lekker, kwaliteit van het interieur is echt hoogwaardiger dan in de A6 (C8, ik denk vergelijkbaar met de C7.5 die vond ik echt mooier afgewerkt). Het is heerlijk rustig in de auto waarbij de motor wel lekker bromt op de achtergrond, eenmaal op snelheid is dat voorbij en heb je een stille cruiser. Het blijft natuurlijk een 4 pitter maar ze hebben er best een leuk subtiel geluid uit gekregen. Maar dan het allergrootste pluspunt. De luchtvering. In comfort stand heerlijk zoeven waarbij drempels bijna niet lijken te bestaan. Daarbij ook een fijne gas respons die niet direct uitnodigt tot hard rijden. Zet je het geheel om in sportstand dan ligt de auto echt als een huis op de weg en heb je echt niet het gevoel met een SUV op pad te zijn. 2 compleet verschillende gezichten.

Verder is het nog vooral wat zaken uitzoeken. Wil ook nog wat kleine dingetjes aanpassen. Denk daarbij aan lampjes onder in de deur vervangen voor de bekende lampjes met logo's erin. Ik denk nog aan alu pedalen maar dan ben ik ook al een heel eind klaar met wensen. Chiptuning staat voor later op de planning mocht ik op een gegeven moment vermogen missen. Als laatste wat software matige zaken. Even uitzoeken op de VAG personen die ik ken me hierbij kunnen helpen of dat ik andere kanalen moet gaan zoeken. Denk hierbij aan achterlichten die altijd branden, apple carplay die maar weergegeven wordt op +/- 70% van het scherm, dat kan omgezet worden naar fullscreen. Geen idee waarom dat niet standaard is. BMW heeft dat ook zo ingeregeld.

Puntje van gewenning, weer starten met een sleutel, en dan ook nog aan de linkerkant van het stuurwiel. Maar ook dat zorgt weer voor meer beleving. Sleutel omdraaien en dan die subtiele roffel uit de uitlaat. Het doet me meer dan op een knopje drukken en vervolgens zonder geluidloos te vertrekken

Voor nu als afsluiter een foto van een van mooie rondingen van de auto:

E3UsvY2.jpeg

Verder nog geen foto's gemaakt van de auto. Dat volgt nog wel als het weer iets warmer wordt en de zon weer tevoorschijn komt.

Nog een foto van "oud" en nieuw:

VOJQmcS.jpeg

Om vervolgens met het dakje open huiswaarts te keren. Met allerlei verplichtingen op de planning diverse ritten gemaakt maar nog niet voor de "fun". De mrs heeft ook direct een goed stuk gereden (dat durfde ze in de A6 niet) en ik heb het idee dat deze auto perfect past bij ons. Iedereen is er blij mee en dat is ook wat waard. Ik heb ook nog nooit zo makkelijk een "akkoord" gekregen vanuit het thuisfront bij de aankoop van een auto :)
Lijkt me ook niet zo moeilijk om daarmee een akkoord te krijgen. Het is weliswaar geen 911, maar wel een Porsche! :p

Heel veel plezier met de Porsche! Je was echt vlakbij mij in de buurt haha. Dat is dat bedrijf in Neer toch?

Als die sleutel net zo werkt als bij de 991 dan kun je hem ook gewoon 1 tikje geven dan start die verder zelf. Maar goed veel plezier ik vind het wel een mooie upgrade!

@Jay DoubleYou Ze geeft normaliter niks om auto's. Een Dacia Duster zou ook prima zijn :)

@Nico GTR klopt, in Neer aan de doorgaande weg. Ik heb wel eens gelezen dat je in Limburg woont maar weet niet precies waar. Ik woon zelf op een steenworp afstand van Neer dus dan wonen we sowieso niet ver van elkaar vandaan. Sleutel is inderdaad 1 tikje geven. Je hoeft hem niet vast te houden.

De A6 staat al online, volgens mij een nette prijs:

Gefeliciteerd met je nieuwe auto! Veel veilige kilometers naar mooie bestemmingen maar dat zal wel lukken. Leuke sleutelhanger voor Mrs. inderdaad! Leuke extra zo'n onderscheid.

Dank allemaal voor de leuke reacties. Inmiddels ook wel helemaal overtuigd. Dat heeft bij mij altijd even tijd nodig.

Vanavond zelf al aan het "modden" gegaan. Zoals hierboven beschreven heeft de carplay niet de volle breedte van het scherm. Zonde eigenlijk. Bij het zoeken naar iemand die dat voor mij softwarematig kan aanpassen kwam ik op het amerikaanse Porsche forum uit. Blijkt dus gewoon gratis te kunnen. Heeft iemand kant en klaar gemaakt als update pakket.

Je hebt enkel een leeg SD kaartje nodig, je download de versie die je nodig hebt, zet die op het kaartje, duwt het kaartje in de auto en de rest gaat vanzelf. 5 minuten werk. Helemaal top!

Foto voor (zelf vergeten te maken dus van het www gehaald):

B7jCOBL.jpeg

Tijdens:

hE66Q5v.jpeg

0NSd5nL.jpeg

En na:

FMGdzQG.jpeg

Je kunt er zelfs voor kiezen om helemaal full screen te gaan. Dan zijn de PCM menu’s ook niet meer zichtbaar. Daar twijfel ik nog over. Aangezien het incl downloaden en naar de auto lopen binnen 10 min geregeld is kan ik dat altijd nog bekijken.

Een Macan (Diesel weliswaar) vond ik fantastisch om mee te rijden in het gebergte rond Barcelona richting Tibidabo, maar die is toch een klasse kleiner qua ruimte dan een Audi A6 C8? Daar kunnen makkelijk 3 100x120cm palletten in de koffer voor brandhout, no way dat dat in een Macan kan.

En je loopt als nieuwkoper leeg op de opties van een Macan volgens mijn beste vriend, het is de auto van zijn vrouw :ROFLMAO:

Een Macan (Diesel weliswaar) vond ik fantastisch om mee te rijden in het gebergte rond Barcelona richting Tibidabo, maar die is toch een klasse kleiner qua ruimte dan een Audi A6 C8? Daar kunnen makkelijk 3 100x120cm palletten in de koffer voor brandhout, no way dat dat in een Macan kan.

En je loopt als nieuwkoper leeg op de opties van een Macan volgens mijn beste vriend, het is de auto van zijn vrouw :ROFLMAO:
En ik weet niet hoe hard dat in België gaat, maar dan heb je de afschrijving nog niet eens gehad. :ROFLMAO:

De Macan is inderdaad kleiner. Maar de A6 is natuurlijk ook groot. Ruimte die ik niet of nauwelijks nodig heb.

Überhaupt no way dat ik pallets in mijn auto gooi, ongeacht welke auto. Daarvoor heb ik een elektrische trekhaak en een aanhangwagen :)

Terug
Bovenaan