Engineer: '65 Panhard/'73 Saab/'75 AlfaSud/'81 Suzuki/'88 Corvette/'97 Alfa 164/'10 Wind/'13 Panda 4x4/'17 124 Spider/'21 Pössl/'22 Alpine/'24 Nio

Ik was even druk met iets anders; allerlei discussies en uitwisseling van ervaringen op het vlak van autonome auto's en hoe het systeem informatie moet leveren aan de inzittenden. Vooral het in- en uitschakelen van autonoom rijden (overdracht van bestuurder aan auto en omgekeerd) is een thema. Een aantal eerste stappen komen al snel en een aantal autofabrikanten lieten video's zien van proefpersonen in die situatie. Mooie samenwerking ook tuseen designers, materiaal ontwikkelaars, beeldscherm ontwikkelaars, HMI experts, wetenschappers en veiligheidsexperts. Ik val nog het meest onder de laatste categorie. Frank Rinderknecht van Rinspeed was er ook (vaak op dit soort events) met zijn visies die ruim 10 a 20 jaar in de toekomst kijken. Leuke man om af en toe een discussie mee te voeren.
microSNAP_900x600(1).jpg

https://www.rinspeed.eu/en/microSNAP_50_concept-car.html

Even gespiekt wat de prijs doet voor een Model 3 - zit niet eens zoveel boven de Ampera-e of de i3. Als er ooit nog de meer basis versie Model 3 op de markt komt zal die direct concureren met die 2. Maar het is mij toch al te duur. Toevallig gisteren met wat mensen van J.D. Power gesproken; uit hun onderzoeken spreekt ook de nog wat onervarenheid van de Tesla organisatie in kwaliteit en after-sales.

Voor het bereik wat ik echt nodig heb (en ik ga van realistisch maar wel worst-case uit) is een normale Nissan Leaf genoeg. De verwachte update van de Ioniq zou het waarschijnlijk ook gaan redden en dan waarschijnlijk voor nagenoeg dezelfde prijs.

Ga ik voor een ruime reserve (je weet niet wat de toekomst brengt) dan kom ik bij de 60kWh auto's. Nog even verdiept in de Hyundai Kona. Dat is me toch wel erg compact. Niet bepaald ruimer dan een i3. De Kia Niro is een hele slag groter met vrijwel de zelfde prestaties en nauwelijks hogere prijs. Wel "zuipt" de Niro op de snelweg. Echter voor de Niro is nu bestellen al geen levering meer in 2019. Voor de Kona ook zoiets. En daarnaast heb ik geen behoefte aan een SUV. De Leaf e+ lijkt dan over te blijven.

Het eerste op gevoel gebaseerde idee om eens bij een Leaf te gaan kijken lijkt aardig te kloppen. De Youtube video's van Bjorn Nyland (https://www.youtube.com/user/bjornnyland/videos) helpen ook. Hij komt soms tot een andere conclusie maar dat komt door de volgens mij veel hogere prijs van de Leaf in Noorwegen (de e+ zou op Model 3 niveau komen).

Voor zowel de normale Leaf als de LEaf e+ maar eens wat offertes opvragen; ook voor lease. En misschien ook maar eens bij Hunday binnen lopen om eens wat meer info te vragen en misschien eens een vergelijkende proefrit te maken.

Misschien nog iets voor je overweging... ik heb wel eens meegereden met een collega in zijn E-Golf. Op een gegeven moment begon het mij op te vallen dat ik dan altijd een beetje hoofdpijn begon te krijgen - en dat kwam niet door zijn rijstijl en ik heb het ook nooit in andere auto's gehad. Ik vermoedde daarom dat dat wellicht te maken heeft met de nabijheid van hoogspanning o.i.d. Geen idee in hoeverre dit hout snijdt, maar het is wel mijn ervaring...

Wouter82 zei:
Misschien nog iets voor je overweging... ik heb wel eens meegereden met een collega in zijn E-Golf. Op een gegeven moment begon het mij op te vallen dat ik dan altijd een beetje hoofdpijn begon te krijgen - en dat kwam niet door zijn rijstijl en ik heb het ook nooit in andere auto's gehad. Ik vermoedde daarom dat dat wellicht te maken heeft met de nabijheid van hoogspanning o.i.d. Geen idee in hoeverre dit hout snijdt, maar het is wel mijn ervaring...

Ooit met andere EV auto's gehad? Het is nog niet keihard bevestigd of ontkracht maar het lijkt erop dat er mensen zijn die gevoelig zijn voor elektrische velden. Nu is het wel zo dat een GSM (ik bedoel niet standby maar echt bellen) een hogere intensiteit heeft dan wat er uit een EV komt. Een vrij grote hoeveelheid afscherming door al dat metaal helpt erg goed. En om te voorkomen dat klanten klagen over GSM bereik in de auto is dit uitgebreid getest.
Ik herken het zelf niet maar ik merk zelf ook niets van GSM.

Ik heb wat eerste lease prijs indicaties gekregen. Van de Leaf e+ zijn er ook al lease maatschappijen die een prijs afgeven. Het is in ieder geval al genoeg om een rekensom te maken. Over de hele linie is een zakelijke EV erbij niet al te duur. Echt besparen wordt het als de EV de Volvo helemaal kan vervangen of dat het de EV wordt aangevuld met meer bestemmingen vliegen. Internationale trein blijft nog bijzonder duur of onhandig. Ik denk dat die Volvo erbij aanhouden wel erg handig blijft. Misschien wel te overwegen in de zomer dan te schorsen aangezien er dan meer auto's hier voor de deur staan.

Hier in het VK is de treinreis onderhevig aan het moment van boeken. Ik kan voor £46 heen en weer naar London, er zijn ook dagen dat dit £200 is. Beetje vergelijkend met vliegreizen.

Weet niet hoe dit is met internationale treinreizen, maar op tijd boeken kan interessant zijn.

Engineer2 zei:
(..)

Opel Ampera-e Ik ben nog steeds geneigd Bolt te zeggen
[ (..)
[*] Zeer lange levertijd
[/list]

(..)

Bolt is ook in NL te krijgen. ;)

https://renses-online.nl/nieuwe-autos/chevrolet-bolt

Zag er vorig jaar een aantal te koop staan (op hun oude locatie). Geen idee van prijzen.. jong gebruikte import is het wel..

Kan wellicht een alternatief zijn voor de lange levertijden?

Jaaa een EV! DOEN! Ik wil er ook eentje eigenlijk, gewoon een simpele gen1 EV. heel goedkoop enzo (niet te vinden), maar goed....:p eerst een lekkere diesel volgend jaar. ;)

Hoe dan ook, van alles wat ik in de afgelopen maanden heb gereden en vergeleken met mijn eigen bouwsel kwam ik eigenlijk meermaals op de Kona/E-niro uit.
Leaf heeft idd het probleem met het snelladen, ook de 60 kWh is volgens mij niet actief gekoeld (al kan ik die ff fout hebben) ik weet wel zeker dat de E-NV200 (Evalia) waarvan ik er eentje binnenkrijg op de zaak eind deze maand een actieve koeling in het pakket heeft, maar das een busje en ga je dus ook niet snel zakelijk rijden.

Zoe is de goedkopere, kan overal snel laden want 64A AC aan boord. Dus 11 kW/ 22 kW/ 43 kW kan allemaal, heel goed bedacht van Renault wat mij betreft en naar mijn mening de grote grote tekortkomingen bij de Kona/E-niro, i-pace, Kangoo Z.E.
Maar goed, dat is in deze mate niet zo interessant, want zoals ik vaker heb gezegd, laden is niet hetzelfde als tanken, en dat is ook in deze vergelijkingen waarheid. Want immers met 64 kW en een vrij efficiente auto zoals de Kona/E-niro is het makkelijk om hem vrij normaal te gebruiken, en mits je hem bij elke afspraak kunt laden is t goed....
Jij weet immers ook dat je een accu beter niet tot vol kunt laden, en als je de resultaten op het Tesla forum doortrekt kun je met een accu die je consequent van 25 tot 85% laad bijna 1 miljoen km rijden voordat deze is gedegradeerd tot 85% van originele capaciteit.

De vraag is of de pouch cellen zoals in de Kona/E-niro/Leaf dat ook kunnen natuurlijk in vergelijking met Tesla's 18650, maar goed....een zekere les kan er wel uit getrokken worden. Laadcyclus is het toverwoord daarin. Maar dat hoef ik jou niet te vertellen.

Hoe dan ook, een zo goedkoop mogelijk 60 kWh accu auto -> Kona. Wil je wel een aantal opties -> E-Niro. Nog meer opties? Tesla Model S.

Durashift zei:
Engineer2 zei:
(..)

Opel Ampera-e Ik ben nog steeds geneigd Bolt te zeggen
[ (..)
[*] Zeer lange levertijd
[/list]

(..)

Bolt is ook in NL te krijgen. ;)

https://renses-online.nl/nieuwe-autos/chevrolet-bolt

Zag er vorig jaar een aantal te koop staan (op hun oude locatie). Geen idee van prijzen.. jong gebruikte import is het wel..

Kan wellicht een alternatief zijn voor de lange levertijden?

Altijd wel een slimme ondernemer! Handige truuk om de lange levertijden te omzeilen. En ook nog voor een lagere prijs dan de Ampera-e.

Nico GTR zei:
Jaaa een EV! DOEN! Ik wil er ook eentje eigenlijk, gewoon een simpele gen1 EV. heel goedkoop enzo (niet te vinden), maar goed....:p eerst een lekkere diesel volgend jaar. ;)

Hoe dan ook, van alles wat ik in de afgelopen maanden heb gereden en vergeleken met mijn eigen bouwsel kwam ik eigenlijk meermaals op de Kona/E-niro uit.
Leaf heeft idd het probleem met het snelladen, ook de 60 kWh is volgens mij niet actief gekoeld (al kan ik die ff fout hebben) ik weet wel zeker dat de E-NV200 (Evalia) waarvan ik er eentje binnenkrijg op de zaak eind deze maand een actieve koeling in het pakket heeft, maar das een busje en ga je dus ook niet snel zakelijk rijden.

Zoe is de goedkopere, kan overal snel laden want 64A AC aan boord. Dus 11 kW/ 22 kW/ 43 kW kan allemaal, heel goed bedacht van Renault wat mij betreft en naar mijn mening de grote grote tekortkomingen bij de Kona/E-niro, i-pace, Kangoo Z.E.
Maar goed, dat is in deze mate niet zo interessant, want zoals ik vaker heb gezegd, laden is niet hetzelfde als tanken, en dat is ook in deze vergelijkingen waarheid. Want immers met 64 kW en een vrij efficiente auto zoals de Kona/E-niro is het makkelijk om hem vrij normaal te gebruiken, en mits je hem bij elke afspraak kunt laden is t goed....
Jij weet immers ook dat je een accu beter niet tot vol kunt laden, en als je de resultaten op het Tesla forum doortrekt kun je met een accu die je consequent van 25 tot 85% laad bijna 1 miljoen km rijden voordat deze is gedegradeerd tot 85% van originele capaciteit.

De vraag is of de pouch cellen zoals in de Kona/E-niro/Leaf dat ook kunnen natuurlijk in vergelijking met Tesla's 18650, maar goed....een zekere les kan er wel uit getrokken worden. Laadcyclus is het toverwoord daarin. Maar dat hoef ik jou niet te vertellen.

Hoe dan ook, een zo goedkoop mogelijk 60 kWh accu auto -> Kona. Wil je wel een aantal opties -> E-Niro. Nog meer opties? Tesla Model S.

De Evalia/E-NV200 heeft actieve luchtkoeling en heeft daarmee al geen snellaadprobleem. Die koeling komt ook in de Leaf 60kWh, maar niet de vaker gebruikte vloeistofkoeling. Nu zie ik hier en daar dat zelfs de 40kWh versies die nu van de band aflopen nog nauwelijks snellaadproblemen hebben. De nieuwe productie schijnt naast een SW update (de grenzen waren wat te conservatief gezet) ook een aanpassing aan de behuizing van de accu te hebben gekregen voor een betere luchtstroming. Niet handig van Nissan en wat laat gereageerd. Maar ik ben het me ze eens dat vloeistofkoeling niet perse nodig hoeft te zijn.

Ik ben wel benieuwd naar de nieuwe Zoe over 1 a 2 jaar. Renault heeft een erg goede stap ermee gemaakt en is in staat gebleken de auto fris te houden met nieuwe ontwikkelingen. Technisch erg sterk maar net iets te klein en basic om in de zakelijke markt een groot success te worden. Particulier is het wel een groot success geworden. De Kona is mij echt wat te klein; een Ioniq is dan een betere optie. De Niro is een heel erg goede optie en een goede concurent voor de Leaf. Leaseprijzen lijken wel fractioneel hoger te zijn dan de Leaf. Maar het verschil is te klein om doorslaggevend te zijn.

EDIT: Level 2 Autonoom rijden kan de e-Niro ook. Weer een onderscheid met de Leaf minder. Ik heb even met Bjorn Nyland gesproken op de chat en hij wees erop dat het CCS laadsysteem (zeker met hogere vermogens) een betere dekking heeft en krijgt dan Chademo (waar de Leaf op blijft). Hmm.. voordeel voor de Kia.
Dus grofweg wat er overblijft aan verschil:
LEAF E+
+ levertijd
- Chademo
E-Niro
+ CCS snellader
- levertijd

De concurentie lijkt nu vooral te gaan op de mogelijkheid tot leveren; en dat is begrensd door wat de accu fabrikanten aan kunnen. LG Chem is erg populair (Hyundai/Kia, VW/Audi, Mercedes, BMW?, GM, Porsche) en verstoord daardoor de levertijden behoorlijk. Nissan heeft een eigen fabriek waar ze inmiddels alleen nog aandeelhouder zijn (anderen kunnen dit gaan gebruiken) maar daardoor geen levertijd probleem. Tesla idem als Nissan. De verschillende Chinese merken hebben lokale fabrieken die ook nog niet allemaal aan hun max zitten. Mocht bv. NEVS nog eens een afgeleide maken van wat ze nu in China produceren dan zullen ze ook niet zo heel snel in accu beperkingen terecht komen. Hoe Audi, Mercedes en Porsche straks grote hoeveelheden auto's moeten gaan maken met hun LG Chem afhankelijkheid.... Geen idee.

Inmiddels proefgereden in een e-Niro en we hebben een nieuwe favoriet!

In vergelijk met de Leaf:
+ Fijnere stoelen en ook nog eens met geheugen
+ Rij assistenten werken beter (raakt bijvoorbeeld niet in de war van een 60km weg zonder middenstreep maar met fietspaden)
+ Het "autopilot" werkt ook goed op N wegen en dergelijke
+ Fraaier interieur
+ Fijner werkende navigatie (mooier en sneller ook)
+ Energie zuiniger - en als extra energie spaar middel kan de climate control ook alleen op de bestuurder focussen en kan er airco energie bespaard worden door geventileerde stoelen
+ Iets grotere accu dan de Leaf e+ gaat krijgen - stuk meer range
+ tot 100kW snelladen op CCS (meer beschikbaar dan Chademo en meer uitbreidingsplannen)
+ Draadloos telefoon opladen - geen showstopper maar wel mooi meegenomen
+ Waarschijnlijk iets goedkoper dan de Leaf e+

- Iets rumoeriger (bandengeruis)
- Iets kleinere kofferbak
- Levertijd (maar ik heb niet perse haast)
- Veel van de EV informatie zit op het centrale display ipv in het instrumentencluster
- Stofkapjes van de oplaad aansluiting zijn wat knullig (rubber dopjes aan een kabeltje) en er is daar geen verlichting
- Je voelt de 200pk er niet zo aan af; niet in ECO stand tenminste. Maar alsnog ruim snel genoeg

-/+ De Kia is in staat tot one-pedal driving; echter is er een kruipneiging zoals een conventionele automaat ingeprogrammeerd. Dat betekent dat je voor het laatste beetje afremmen je toch het rempedaal moet gebruiken en ook vasthouden. Geen echt voor of nadeel maar wel een duidelijk verschil.
-/+ De Leaf kan je sportiever rijden dan de Kia; voor mij persoonlijk geen argument
-/+ Mijn vrouw vindt de Kia mooier dan de Leaf. Ik ben er zelf neutraal in. Wel haast "jammer" dat de e-Niro ook Hybride broertjes heeft en daardoor minder onderscheidend is, vooral aan de achterzijde. Zo onderscheidend als de eerste Leaf gaat mij dan ook weer te ver.

2_kia-onthult-eerste-fotos-van-volledig-elektrische-niro.jpg

Ik denk dat dit de blauwe kleur is - dit is een favoriet

kia_e_niro_runway_red_activlease.jpg

De andere favoriet zou rood zijn

Ik ga niet naar de Kona kijken. Het kleinere formaat doet hem de das om voor mij. En daarnaast is er ook geen app beschikbaar om laadstatus en voorverwarmen/afkoelen te regelen. De Kia is de betere van de twee naar mijn zin.

Overigens kennen de Kona en e-Niro ook een rapidgate. Waar de Leaf last kan hebben van een te warme accu door snelweg rijden en snelladen (en daarmee de laadsnelheid op een gegeven moment gaat terug regelen) kunnen de Koreanen last hebben van een te koude accu voor maximaal snelladen. Zelfs als je de winterstand (verwarming) voor de batterij hebt aanstaan. Het lijkt wel vooral te spelen bij -5 of koudere buitentemperaturen. Mwah; dat gebeurt zelden en dan zijn mijn gewone auto's ook niet op hun best.

Zo'n rode rijdt hier in Amersfoort als demo. Erg mooi! Al zal ik die grille wel matzwart wrappen...

Een zwarte grill zou van mij niet hoeven. De Tesla S na de facelift (geen zwart meer in de neus) zie ik ook als mooier. De Model 3 is ook erg mooi. Doet denken aan de klassiekers met motor achterin of allerlei andere kunstgrepen om een dichte neus te maken. Verschillende Renault en de Studebaker Avanti bijvoorbeeld.
46546-500-0.jpg

132833-500-0.jpg

Inmiddels wel wat extra punten ontdekt over de e-Niro:
  • anders dan wat de Kia verkoper beweerde werkt de app maar in een richting - wel laadstatus aflezen maar geen verwarming inschakelen. En via de timer aan boord programmeren werkt alleen als de auto aan een lader staat. Beetje jammer.
  • De kruipneiging kan overruled worden door de autohold die ik schijnbaar uit had staan. En daarnaast door de paddle achter het stuur even vast te houden voor het laatste deel remmen en tot stilstand komen. Niet net zo handig als de e-pedal van Nissan maar een alternatief waar je best aan kan wennen.
  • Het is fijn dat er zoveel info is en lovende kritieken (er is zelfs een Duits auto magazine "fur petrolheads" die de e-Niro als beste EV heeft benoemd en als "Golf benzine" killer) maar het enige wat het doet is de wachtlijst nog verder stuwen
  • Dat ik de 200pk niet zozeer voelde lag echt aan de ECO stand; daar begrensd de auto meer
  • laadconnector heeft misschien toch wel een lampje - of dat op de EU/NL versie ook zit weet ik niet; ik heb het niet gespot

Van broertje Kona een rijtest gezien tegen een Tesla X - in Noorwegen over ca. 1000km. De Tesla zat aan de Superchargers en de Kona aan de CCS snelladers. Dat ontloopt elkaar echt niets qua reistijd. Via een aantal routeplanners die een uitgebreide EV en laadpaal planning meenemen ook eens adressen van klanten ingevoerd die echt ver weg of in een uithoek zitten. Vergeleken met wat ik er volgens de planner over doe met de Volvo en wat de reele ervaring is (ook de Volvo blieft soms een tankpauze en anders ikzelf wel). Het verschil is echt erg klein. Op ritten die normaal al 7 a 8 uur enkele reis zijn is het soms geen verschil en soms net 30 min. Als de EV er komt ipv de Volvo dan (met pijn in het hart) misschien daar toch maar afscheid van nemen.

Ik ga nog een poging doen een Model 3 te bekijken en bij voorkeur ook rijden. Ik wil de benchmark ook zien (ook al is de benchmark te duur) en eens zien wat een Mid Range zou gaan doen qua prijs en prestaties. Ik wacht nog even tot de jaarcijfers van mijn bedrijf definitief zijn en ingediend bij de KvK om echt aanvragen te gaan doen. Dat geeft de partijen ook de kans een betere risico afschatting te maken (en hopelijk een beter voorstel). De gedachte van zelf zakelijk kopen is ook nog niet helemaal verdwenen.

Ik deel hier al mijn gedachten en bedenkingen. Ik waardeer nog steeds alle tips en ik hoop ook dat anderen die er ook over twijfelen er wat aan hebben.

Even terug naar de dag van vandaag; ik had een probleempje met de Volvo. Op de terugweg uit Berlijn merkte ik al een keer een korte hapering. Nu was dat van de zomer ook al eens op een lange rit en toen was de turbo control valve een beetje vast gaan zitten. Ingespoten en een nieuwe besteld maar die nieuwe op de plank gelegd. Ehja; ik bedacht me dat het misschien wel een goed idee was om die dan toch maar eens te monteren. Een paar dagen na Berlijn direct na het starten van de motor viel ineens op de het Check Engine Lampje bleef branden. Verder niets te merken.
Uitlezen gaf aan dat het mengsel bij stationair te arm was. Meteen de integrator bekeken en dat was maar een paar procent. Ook liep de motor prima. Vreemd. Aangezien bij stationair de turbo nog niet meedoet was die TCV niet verdacht. Toch maar even de foutcode wissen. En toen bleek de motor ineens moeite te hebben met stationair lopen. Ook stond de integrator die in de 10 a 15 procent. Maar het lampje bleef vooralsnog uit want het duurt waarschijnlijk even voor het ontdekt wordt. Schijnbaar was er een noodloop actef geweest die het te arme mengsel perfect gemaskeerd had. In eerste instantie maar even de vacuumslangen nalopen (die veroorzaken meestal kleine lekkages die vooral bij stationair een groot aandeel hebben) en toen was het probleem duidelijk.

20190207_135047 by M R, on Flickr
20190207_134729 by M R, on Flickr

Nog een wonder dat de motor nog stationair liep. Ik heb in ieder geval mijn diagnose skills weer even 15 minuten aan het werk kunnen zetten. Ik kan het nog :D

20190207_134523 by M R, on Flickr
De nieuwe TCV is ook meteen weer gemonteerd. Samen met een hele serie aan nieuwe vacuumslangen is de Volvo weer probleemloos.

Engineer zei:
De Evalia/E-NV200 heeft actieve luchtkoeling en heeft daarmee al geen snellaadprobleem. Die koeling komt ook in de Leaf 60kWh, maar niet de vaker gebruikte vloeistofkoeling. Nu zie ik hier en daar dat zelfs de 40kWh versies die nu van de band aflopen nog nauwelijks snellaadproblemen hebben. De nieuwe productie schijnt naast een SW update (de grenzen waren wat te conservatief gezet) ook een aanpassing aan de behuizing van de accu te hebben gekregen voor een betere luchtstroming. Niet handig van Nissan en wat laat gereageerd. Maar ik ben het me ze eens dat vloeistofkoeling niet perse nodig hoeft te zijn.

Klopt ja. Ik ben ook wel met ze eens dat je geen vloeistofkoeling nodig hebt in ons klimaat, als je wel vaker hogere temperaturen hebt dan wel....kijk maar naar de degradatie van de Leaf's in Arizona, California en dat soort staten. Die degraderen echt merkbaar sneller dan de accu's hier.
Maar wel goed dat ze er toch wat aan gaan doen ja. Als zelfs Bjorn hem aan het throttlen krijgt in Noorwegen is het toch wel een probleempje, overigens kan een te koude accu ook een probleem zijn, ik merk persoonlijk niet echt verschil in het opwarmen van de accu tussen de -2 en de 13 graden. Zo klein dat het een meetfout of een variabele kan zijn zeg maar.

Engineer zei:
Ik ben wel benieuwd naar de nieuwe Zoe over 1 a 2 jaar. Renault heeft een erg goede stap ermee gemaakt en is in staat gebleken de auto fris te houden met nieuwe ontwikkelingen. Technisch erg sterk maar net iets te klein en basic om in de zakelijke markt een groot success te worden. Particulier is het wel een groot success geworden. De Kona is mij echt wat te klein; een Ioniq is dan een betere optie. De Niro is een heel erg goede optie en een goede concurent voor de Leaf. Leaseprijzen lijken wel fractioneel hoger te zijn dan de Leaf. Maar het verschil is te klein om doorslaggevend te zijn.

Ik ook. CCS waarschijnlijk en ik hoop ook een iets grotere accupakket. Qua Voltage kan die makkelijk 75 kW snelladen en in een klein pakket met een goede AC interne lader heb je dan echt wel weer een extreem goed pakket bij elkaar geraapt.
Kona niet gereden, maar E-Niro is super.

En idd, het CCS protocol is ingewikkeld maar goed. ChadeMo is ouderwets en gaat de veiligheidseisen die je in de toekomst echt wel nog meer gaat krijgen dan nu niet overleven.
Tsja en accu's is een interessante.....ben daar ook benieuwd naar maar durf er geen voorspellingen op te doen in alle eerlijkheid. Al komen er natuurlijk mettertijd ook meer leveranciers voor deze markt. Zeker als de consument ze wil hebben en ze gaat kopen.
Dit is overigens een van de redenen dat ik niet verwacht dat de accuprijs dramatisch hard gaat dalen komende tijd. Vraag/aanbod begint ook mee te spelen.

Maar goed je merkt dat 60 kWh wel echt een minimum vereiste is, dat gekoppeld aan een zeer efficiente auto die de E-Niro is heb je dan echt een interessant pakket in handen. Ik kom nog niet aan die hoop zelfs met 62 kWh aan 18650 cellen, maar die huidige 180 tot 250 km range afhankelijk van snelheid is erg verfrissend ten opzichte van krap 90 km.

Was die slang kapot over een lang stuk, zie ik dat goed? Wauw, dat ie nog liep zeg!

Niro: hoorde net dat m'n buurman er eentje in bestelling heeft staan. Ben benieuwd!

Eerder deze week bij een Tesla showroom de Model 3 bekeken. Ze hebben zelf alleen nog een niet gekentekende demo (USA spec) dus voor proefrijden is het nog wat te vroeg.
De kwaliteit valt me echt op. DIt is gewoon een erg goed ontwikkelde auto welke erg goed is geproduceerd. Vooroordelen zeker niet bevestigd.

Het display in het midden werkt heel erg goed. Ook al heb ik vaak liever knoppen; dit scherm maakt het echt veel eenvoudiger. Geen gezoek meer naar de juiste knop. Verder is alles groot op het scherm en kan je net als wanneer je gewend bent aan knoppen op eenb gegeven moment ook dit met enkel een snelle blik bedienen. Had ik niet verwacht. Echt veel voorkomende functies kan je met de knoppen/scrolwieltjes op het stuur ook bedienen en verder nog met de stengels achter het stuur. De ruitenwisser/regensensor is ook zo vrij eenvoudig te bedienen via een knop achter het stuur. Alleen dat het dashboard kastje alleen via het scherm geopend kan worden vind ik een misser. Wel weer heel slim is dat de "docking" voor de smartphones eenvoudig uit te wisselen USB kabels heeft. Je kan de ruimte dus ook voor iets anders gebruiken en verder kan je eenvoudig in geval van een andere telefoon een ander kabeltje plaatsen. Wel weer jammer dat ze dan geen draadloos oplader hebben maar die zou je zelf op de plek van de docking kunnen plaatsen. Daarnaast is er vrij veel obbergruimte in het interieur terwijl je dat juist niet verwacht als je het ziet. De Niro scoort daarin natuurlijk wel beter. Qua kofferbak scoort de Model 3 wel echt beter dan de Niro en dan tel ik de ruimte voor 2 grote laptop tassen in de frunk nog niet eens mee. De achterbank scoort iets slechter maar alleen omdat als volwassene je benen niet goed ondersteund worden (zitting is te laag). Op lange ritten zou dat wel vervelend worden maar eerlijk is eerlijk; er zijn in dat formaat maar weinig auto's waar je als volwassene ook op een lange rit echt lekker zit.
Ik denk dat als over een paar weken de proefritten mogelijk zijn ik toch ook eens ga rijden.

Waarom komt de Model 3 dan in beeld? Door de nu al uitstekende snellaad structuur van Tesla, het zeer snelle laden van de Model 3 (de supercharger is nog begrensd maar op de Fastned laders zijn al records gebroken), het reis optimalisatie systeem van de Tesla (niet gewoon naar een snellader navigeren - in plaats daarvan een berekening hoelang je waar moet gaan laden wat real-time aangepast wordt en ook weet welke laders bezet zijn voor de meest efficiente rit), het zeer lage verbruik op de snelweg (ook bij hogere snelheden) en eventueel de nog grotere range van de Long Range... daarmee komt voor zelfs de langste ritten door Europa die ik met de Volvo maak of weleens zou maken de Tesla heel goed uit de bus. Met de Long Range heb ik berekend dat ik op alle routes die ik heb ingevoerd de reistijd gelijk is aan die van de Volvo. Een Diesel zou iets beter scoren maar die heb ik toch niet. Met de Mid Range kom je echter heel erg dicht in de buurt. Minder dan een half uur langer. Met de Niro scoor je ook heel erg goed maar er zijn een paar "middle of nowhere - heel ver weg" bestemmingen in Frankrijk, Zwitserland en Duitsland die met de Niro wel een uur of langer vragen. Nu is een uur of soms twee uur op dat soort afstanden echt geen slechte score maar het stilstaan bij een lader werkt in je gedachte toch anders.

Dus het komt er een beetje op aan of:
  • De e-Niro + de Volvo (en dan de C1 weg) - voornamelijk met de e-Niro rijden en sommige heel lastige ritten met de Volvo
  • e-Niro ipv de Volvo - voor sommige lastige bestemmingen meer gaan voor vliegen + huurauto
  • Model 3 Mid Range ipv Volvo
  • Model 3 Long Range ipv Volvo - kan al op korte termijn gerealiseerd worden en de andere alleen richting Q3 of Q4.

Als de Volvo eruit gaat spaart dat natuurlijk meer geld dan als de C1 eruit gaat. Zo'n C1 kost niet veel - de Volvo is haast net zo zwaar als een e-Niro of Model 3, maar die kent geen MRB voordeel. Ik ben wel een beetje gehecht geraakt aan die Volvo. Een Model 3 kiezen zou wel een forse meerprijs betekenen ten op zichte van een e-Niro. Zelfs een MidRange is inclusief AutoPilot nog makkelijk aan 5 a 6 duizend duurder. En stiekem ben ik mijn wensen aan het opschroeven. Ik begon immers bij een 40kWh Nissan Leaf.

Even kort over de EV --> zeer waarschijnlijk komt er een en dan vrijwel zeker de e-Niro. Wel wacht ik even een aantal zaken af dus denk ik om pas van de zomer actie te ondernemen. Het gaat immers om best een smak geld om op te brengen en/of betalings verplichtingen aan te gaan. Dat moet zakelijk wel een slimme zet zijn en blijven. Hoe leuk ook.

Over leuk gesproken; de XC70 heb ik onder begeleiding van Gewoon Dirk een off-road terreintje ingestuurd. Dirk wist een mooie plek wat uitdagend was maar ook niet te gek. Met Dirk als spotter en voor het vasthouden van takken die in de weg hingen was het best te doen en erg leuk. Dirk heeft ook nog wat foto's geschoten hier en daar.

32184221457_300b52ce3f_c.jpg

IMG-20190217-WA0002 by M R, on Flickr

Dus met dank aan Dirk voor het vinden van de locatie, het beschermen van de lak van de XC70 en het maken van mooie foto's.

En wat is er te zeggen over de terreineigenschappen? De koppelrijke motor, de automaat met koppelomvormer en het AWD systeem zijn natuurlijk perfect. De redelijk forse bodemvrijheid helpt ook erg goed mee (ik heb het al eerder geroepen; vergelijkbaar met een Jeep Cherokee). Aan en afloophoeken vallen me alleszins mee. Ik denk dat er meer potentieel in zit dan we gewaagd hebben (redelijk onvoorbereid dus je wilt echt niet vast komen te zitten) maar een bospad zoals we gereden hebben is geen enkel probleem. Doordat de auto rondom onderaan in het zwarte kunststof zit durf je ook wel een beetje riet of kleine takjes aan de kant te duwen. Alleen hogere takken moet je bij opletten. Dat er bij voor en achter bumper een dik en lomp stuk aluminium skidplate zit (alleen op de pre 2004 versies, daarna is het plastic) maakt ook dat je wat meer vertrouwen hebt. Dus ook de wat diepere kuilen en hoge bulten zijn met een beetje kalm aan doen prima te doen. We hebben geen een keer echt de bodem of skidplates aan de grond gehad. Er kan meer.
De banden (Pirelli all-season) waren zeker niet slecht maar als het nog een stuk modderiger was geweest was het wel spannend geworden. Om dezelfde reden echt los zand ook vermeden. En er waren een paar heel diepe kuilen waar minstens 1 wiel in de lucht zou komen te hangen waarbij ik ook twijfels zou hebben of het zou lukken.

Dat moesten we nog maar eens een keer doen :D

IMG_20171103_160855 by M R, on Flickr

Tussendoor onze LT camperbus weer opgehaald uit de stalling. Die heeft 1,5 jaar stilgestaan en we willen proberen er toch regelmatig mee op pad te gaan dit jaar. Tijd voor groot onderhoud en verder schrok ik ervan dat de distributie riem ook al weer 1 a 2 jaar geleden vervangen had moeten zijn. Ik laat het doen dit keer, dat wel.

Het even ophalen uit de stalling viel tegen. Banden waren nog op spanning en er is daar altijd wel een starthulp aanwezig dus zou goed moeten komen. Zo'n antieke diesel start altijd zolang hij maar kan gloeien en het gloeirelais is pas 4 jaar oud. Maar ondanks een paar keer proberen en lang aanhouden wilde de motor echt niet aanslaan. Nog geen pufje doet vermoeden dat er geen diesel ingespoten wordt. Een blik op de tankmeter laat zien dat deze in reserve staat. Dat helpt zeker niet. Even de bus goed schudden en 10l diesel erbij deed het probleem niet verdwijnen.
Iets later weer teruggegaan met het idee om met een kannetje diesel de pomp, de leidingen en het filter vol te gieten. En daar ging vreemd genoeg best wat in. En zo kregen we de motor toch weer aan het lopen. Die oude diesels waren nog niet zelf ontluchtend. En wat draait zo'n 6-cilinder lijn dan toch mooi.

Even wennen met de herrie en de in eerste instantie wat vierkante banden en zo bij de garage afgeleverd. Vermoedelijk zit er ergens een heel klein diesellek wat de pomp heeft doen leeglopen over maanden tijd.

Het is erg jammer maar het hele MyReviews is dusdanig slecht functionerend (al maanden) dat ik mijn reviews binnenkort zal gaan verwijderen. Als ik niet meer kan bijwerken en constant slechte beoordelingen krijg omdat de site zo slecht functioneerd is de lol er wel van af. :(
En dan kom ik er ook nog eens achter dat er wel comments gemaakt worden op mijn reviews maar ik die niet kan zien. Tenzij ik via filters in de database mijn eigen review ga proberen terug te vinden...

Helaas Autoweek... weer een stuk van de website met ruim 10 jaar aan informatie dat jullie om zeep helpen. Straks een van de weinige niet merk-specifieke fora met een ontspannen sfeer ook nog om zeep geholpen?

Ik voel je pijn. De site, en vooral de zaken die voor de gebruiker zo leuk zijn (vroeger de MyWeblog sectie, nu MyReview en het forum, straks nog de verbruiksmonitor?) wordt steeds verder uitgekleed. Het is dat er nog een aantal gepassioneerde liefhebbers actief zijn maar ik merk dat ik zelf ook steeds minder tot autoweek word getrokken op deze manier. Eeuwig zonde.

Inmiddels de Corvette en de 164 ook weer uit de stalling gehaald. Op een wat lege voorband van de Corvette na probleemloos. De motoren sloegen aan met vol enthousiasme!

Ik had het hier al eerder vermeld; bij het in de stalling rijden voelde de rem niet echt lekker aan. Aangezien ik toch het een en ander aan onderhoud wou laten doen bij Classic Paradise (maar ze toch een klein stukje rijden verwijderd zijn) had ik ze gevraagd of ophalen met een auto ambulance mogelijk was. En dat bleek geen enkel probleem. Het is altijd even goed uitkienen met zo'n lage en lange Corvette maar zonder schrapen kregen we de auto zo erop.
En zo staan bij hun nu zowel de LT als de Corvette voor een aantal klusjes. Voor de Corvette moeten er nog wat onderdelen besteld worden dus het kan nog even duren.

Gelukkig heb ik nu wel de Alfa weer bij huis staan. Die heeft ook nog een geldige APK en eigenlijk is de enige belangrijke klus het vervangen van de uitlaat. Maar dat hoeft niet op stel en sprong. Als er nog een paar van die lente weer weekenden aan komen kan ik nu tenminste lekker op pad. En ik hoef een stuk minder te stressen om LT en Corvette in dezelfde tijd ook nog klaar te maken.

Zo is dat, altijd maar zelf 'hobby'en' is ook niet leuk. Uitbesteden geeft rust, als de €'s het toelaten, lijkt mij.

Waarom zou je je reviews verwijderen? Misschien een zinnetje zoals je hebt geschreven eraan toevoegen, dat er dus geen updates meer volgen en verder gewoon de data laten staan. Wie weet doe je er iemand ooit een plezier mee die info voor een vergelijkbare auto zoekt. Slechte beoordelingen van de reviews gewoon van je af laten glijden. Niet gaan lezen. ;)

Wat de EV betreft.. als ik je goed lees wordt er dus niet meer proefgereden met de Tesla 3?

Engineer2 zei:
Even kort over de EV --> zeer waarschijnlijk komt er een en dan vrijwel zeker de e-Niro. (..)

Durashift zei:
Zo is dat, altijd maar zelf 'hobby'en' is ook niet leuk. Uitbesteden geeft rust, als de €'s het toelaten, lijkt mij.

Waarom zou je je reviews verwijderen? Misschien een zinnetje zoals je hebt geschreven eraan toevoegen, dat er dus geen updates meer volgen en verder gewoon de data laten staan. Wie weet doe je er iemand ooit een plezier mee die info voor een vergelijkbare auto zoekt. Slechte beoordelingen van de reviews gewoon van je af laten glijden. Niet gaan lezen. ;)

Wat de EV betreft.. als ik je goed lees wordt er dus niet meer proefgereden met de Tesla 3?

Engineer2 zei:
Even kort over de EV --> zeer waarschijnlijk komt er een en dan vrijwel zeker de e-Niro. (..)

Ik zal de reviews misschien wel gaan laten staan. Voeg ik wel een comment toe dat er geen updates meer gemaakt kunnen worden of zoiets. Maar blijf het jammer vinden van wat inderdaad erg nuttige informatie kan zijn voor mensen.

De rust met de auto's is er nu zeker. Alhoewel ik het niet kon laten toch even snel te gaan kijken, aangezien ik toch nog iets vergeten was mee te geven. En zoals altijd komt er toch iets meer werk uit de stalling dan je verwacht dus nu even de rust om maar 1 auto aan te hoeven pakken. Buiten de uitlaat van de 164 (ooit) is het druklager van de koppeling ook aan het zingen nu. Dat was vorig jaar ook bij het uit de stalling halen maar al met een paar kilometer weg. Dit keer lijkt het te blijven. Dus maar een beetje rond kijken door koppeling spullen en voor volgend jaar op het lijstje schrijven.
Wat ik wel echt aan de 164 moet doen is dat de LA deur niet meer van het slot wil. Trekken aan het pinnetje deed ook niet veel. Ik verwacht dat het met een beetje trekken en duwen wel weer loskomt en dan moet misschien de centrale deurvergrendeling motor even nagekeken worden en het mechaniek gesmeerd. Maar ik ben op het moment maar af en toe thuis en als ik thuis ben regent en/of stormt het. Niet erg aantrekkelijk om aan de gang te gaan.

Ik denk wel een keer met een Model 3 te gaan proefrijden. Het lijkt echter nog niet te kunnen en op het moment ook weinig ruimte in mijn schema of niet in Nederland aanwezig. Gezien de hoge prijzen gaat het niet mijn oordeel wijzigen verwacht ik. Van de Polestar 2 werd ik erg enthousiast; ook gezien de dichte relatie met Volvo en het Volvo design. Mooier dan een Model 3 wat mij betreft. Ook de vanaf prijzen klinken een stuk beter in de oren. Maar ook dit lijkt nog lang te gaan duren. De e-Niro krijgt een kleine modeljaar update. Aangezien er zo goed als geen auto's meer in 2019 uitgeleverd worden op basis van nieuwe bestellingen krijg je dat nu automatisch. Wat het precies inhoudt (waarschijnlijk het infotainment uit de nieuwe Soul) is nog niet helemaal bekend.
Ik heb inmiddels besloten niet te gaan leasen. Buiten dat het vrij duur is zit je dan ook met een vrij forse betaalverplichting die je ook in slechte maanden gewoon moet aftikken. Zakelijk aanschaffen zonder lening wil ik eigenlijk voor gaan en dat heb ik over een paar maanden bij elkaar gespaard; bovenop de buffers die je nu eenmaal voor die slechte maanden moet hebben. Dus heel ouderwets hou ik me even rustig totdat het spaarsaldo genoeg is.

Inmiddels meer nieuws van de LT. De 6 banden bleken slechter dan verwacht (uitgedroogd) en de diesellekkage was niet van een slang of iets dergelijks maar van een O-ring in de pomp. Die pomp ligt nu dus bij een Bosch Diesel service punt. Het wil niet altijd even mee zitten.
Van de Corvette kreeg ik bericht (op dezelfde dag) dat de elektrische raammotor gerepareerd is (en in niet veel tijd) wat een vervanging bespaard. Das al snel 200 euro verschil.

Het weer is nog niet heel uitnodigend en ik ben nog weinig thuis geweest. Maar toch krijg ik wel weer zin om op pad te gaan met een van de old/young timers.

Als je zelf even te druk bent met andere dingen maar er wel een waslijst aan puntjes is voor je kan genieten van de hobby-auto... Dat is de fase waar ik even in zit. En ik ben erg blij dat ik de LT bus en de Corvette heb uitbesteed. Durfde ik nooit zo goed te doen want voor een normale garage is het alleen maar lastig zo'n oude auto. En repareren kunnen ze niet meer of is niet efficient.

Ik wordt regelmatig op de hoogte gehouden en zo kwamen deze plaatjes mijn kant op:
006_Corvette_C4_ by M R, on Flickr
53881568_2346383712053248_5709833766453641216_n by M R, on Flickr
Het eerste klusje wat ze aan de Corvette aangepakt hebben; het weer werkend maken van het elektrisch raam. Je ziet een erg leeg deurpaneel waar op de een of andere manier het raammechaniek toch uit de deur is gehaald (het is er niet op gemaakt om dat te doen als het raam helemaal bovenin staat). Daarna is er voordat er een nieuwe of 2e hands raammotor gezocht is eerst geprobeerd de raammotor weer tot level te wekken. Vaak zijn het immers alleen koolborstels die geen zin meer hebben. En ze hadden in no-time het systeem weer werkend!
video-1552749016 by M R, on Flickr

En het probleem met de ruitenwissers?
012_Corvette_C4_ - kopie by M R, on Flickr
013_Corvette_C4_ - kopie by M R, on Flickr
Losgelopen moer

En mijn vergeten half-half reparatie van de veer in de wisserarm? Hebben ze gevonden en definitief gefixt.
017_Corvette_C4_ by M R, on Flickr
016_Corvette_C4_ by M R, on Flickr
015_Corvette_C4_ by M R, on Flickr
54203994_812318682494278_1362538036323155968_n by M R, on Flickr

En die tie-rap die er ooit in Los Angeles opgezet is moet ook een keer plaatsmaken voor een goed (gebruikt) luchtfilterhuis
54517220_463494794186669_8057647720069857280_n by M R, on Flickr
54230615_2358002314465401_8126383427487268864_n by M R, on Flickr

En inmiddels heeft ook de nieuwe dynamosteun (zonder breuk) zijn plek gevonden
018_Corvette_C4_ - kopie by M R, on Flickr

Het is erg fijn om te zien hoe er goed voor de auto gezorgd wordt. En dat er ook allemaal van die "moet toch echt eens gedaan worden" klusjes ook meegenomen zijn. Daar wordt de Corvette ook weer betrouwbaarder van en dat is toch wel erg fijn.

Netjes man! Zelf klussen is super, maar soms is het ook gewoon heel fijn als dit soort dingen gedaan worden...

Durashift zei:
Matthijss zei:
Netjes! Alle puntjes weer op de i.

Zeker, al hoop ik toch met een moer om die bout van de dynamosteun, toch?

Daar hoort geen moer op. Schroefdraad zit in de dynamo steun. GM had al vroeg in de gaten dat moertjes alleen maar lastig zijn bij de assemblage. En een C4 Corvette assemblage (ondanks de nieuwste en modernste fabriek van GM) duurde al bijna 3x langer dan de mainstream GM modellen.

Inmiddels is de pomp van de LT weer terug. Toen ze eenmaal begonnen waren met de afdichting kwamen er steeds meer slechte delen in beeld. Deze pomp heeft schijnbaar nogal te leiden gehad van slechte brandstof, misschien condens erin en ook van het vele stilstaan (in 40 jaar tijd heeft de LT zeer waarschijnlijk pas 155.000km gereden). Uiteindelijk werd het dus een gehele revisie van de pomp.
54432913_1004701843057800_5766923859026509824_n by M R, on Flickr
De glimmende pomp zit straks op een oude roestige en vettige motor. Toch een beetje een vreemd gezicht. Maar aangezien het heel veel werk is om de motorkap eraf te halen (bijrijderstoel demonteren en dan het zware motordeksel uit de weg tillen) zullen we het toch niet vaak zien; hooguit door het inspectieluikje.

Hier is trouwens goed te zien hoe eenvoudig die oude pompen waren. Er zit niets op de hevel om te compenseren voor turbodruk (er is geen turbo) dus de rookstop is letterlijk een stelschroefje. Er is ook niets van een versteller voor koude motor. Bij latere pompen zat er nog een elektrische actuator die het tijdstip iets verstelde. Op de LT zit er alleen een handgas knop wat ervoor zorgde dat je het stationair zo hoog kon zetten dat de motor genoeg momentum had om de slechte verbranding bij koude motor te doorstaan. En een lekker grote accu zodat je gewoon net zolang kon doorstarten met koude motor tot minstens 3 van de 6 cilinders iets verbranden. De dikte en kleur van de rook uit de uitlaat en het trillen in je stoel verteld je wanneer je dat punt hebt bereikt. Jaja; de goede oude tijd. Ik ben benieuwd of ik nog steeds de buren moet waarschuwen de was binnen te halen en de ramen dicht te doen als ik een koude start doe. Misschien heeft de gereviseerde pomp ook wel beter start gedrag tot gevolg.

Even slikken wat het allemaal kost (alhoewel je er maar net 3 common-rail injectoren voor kan kopen) maar gelukkig blijven wegenbelasting vrije campers redelijk waardevast. Wel is het meteen duidelijk dat we de LT nu nog even een tijdje zelf houden. Als het verder een beetje meezit gaat de LT volgende week ergens op voor de APK en dan is alles weer in orde. Wel is er nog een grote schoonmaak ronde nodig.

Werk aan de Corvette vordert ook nog steeds. Zo had de bijrijdersstoel altijd al problemen met verstellen. De motor deed het wel maar het aandrijfmechaniek was het probleem. Met wat langere mensen in de Corvette is het toch al lastig maar als de stoel dan ook nog eens niet helemaal naar achteren versteld kan worden is het nog moeilijker. En zo werd de stoel verwijderd en een poging gedaan tot reparatie. Helaas zit het probleem in een tandwielkastje en moet er een andere of nieuwe voor komen.
54277809_275082770051934_8935642312155856896_n by M R, on Flickr

Gelukkig deed de Corvette zelf een financiele bijdrage; naast verder een berg met troep.
54525269_2176412996021773_8525442724587896832_n by M R, on Flickr
Ooit heeft er iemand een handvol kleingeld laten vallen. Ik heb al op heel veel plekken al muntjes gevonden.

De Corvette was met een autoambulance opgehaald uit de stalling omdat ik de remmen niet vertrouwde. Dat bleek terecht.
54355987_2203648613014310_1997578680800378880_n by M R, on Flickr
Die pen houdt de remklauw op zijn plek aan de onderzijde. En die hoort een stuk dieper te zitten. Het is te danken aan het wiel dat de pin niet nog verder naar buiten is gekomen. Er hoort een borging op te zitten maar die was er vanaf. Andere kant was ook al half los.

54433361_796878484024195_407237374393712640_n by M R, on Flickr
En verder was de remvloeistof toch wel aardig oud en vies...

Poeh, valt me niks mee, al dat werk wat de corvette heeft. Allemaal achterstallig onderhoud of houtje-touwtje oplossingen. Laat je de auto helemaal nalopen?? Hoop dat je straks een fijne auto hebt om mee te rijden.

Ach, onderhoud op zijn amerikaans he. En er gaan ook wel wat dingen kapot per jaar moet ik erbij zeggen. Het blijft een oude auto met toch al 2 ton op de klok.

Maar ik moet zeggen dat mijn Corvette bij aanschaf al ruim de beste was die ik kon vinden zonder gerestaureerd te zijn. Er waren genoeg aanwijzingen dat er voor de standaarden daar er best goed voor gezorgd is; ook technisch. Veel van het koelsysteem, ontsteking en EGR was recent vervangen. Ik heb best wel wat aan cosmetisch werk gedaan en laten doen maar technisch zijn het vooral de achterwiellagers en schokdempers geweest. Verder niet veel.

Ik ben al heel erg ver om die punten die bij aanschaf niet ok waren op te lossen. De bijrijdersstoel was/is er een van de laatste van.
Kort na import zijn de remmen gereinigd en nieuwe remslangen geplaatst. Zo'n borgring wat nu gebeurd is dan echt pech hebben. Remvloeistof is toen wel duidelijk vergeten.

Andere dingen zijn later stuk gegaan. De dynamosteun heeft waarschijnlijk jaren lang een haarscheurtje verborgen gehouden die ineens in beeld kwam (maar alles bleef probleemloos functioneren). Het elektrisch raam R is vorig jaar ineens ermee gestopt. Ruitenwisser is ook vorig jaar ineens raar gaan doen. Deze ronde zeker gesteld dat echt alle filters en alle vloeistoffen vervangen worden. Automaat en differentieel krijgen ook vers sap.

Mooi om te lezen dat je de boel goed aan pakt/laat aanpakken. De pomp van de LT is mooi/netjes zeg, bijna zonde om je stoel er boven te zetten ;)

Ik blijf een LT toch nog altijd tof vinden, bijna al net zo leuk als een T4, (een T3 blijft toch mijn lieveling) . Toch zou ik wel een camper willen, maar ja dan moet de Lancia het veld ruimen waarschijnlijk, dus misschien toch maar niet ;)

De LT is weer op de weg. Met de gereviseerde brandstofpomp, nieuwe distributie & waterpomp, verse filters en vloeistoffen, 6 nieuwe banden en een nieuwe wielremcilinder. Het remverschil was te groot volgens de meting. Een afgebroken bevestiging rand voor het rubber van de wielremcilinder heeft ervoor gezorgd dat er vocht in kwam en zodoende had deze er geen zin meer in.
55949707_1127412217450628_555502694878412800_n by M R, on Flickr
Het is niet helemaal te zien, maar dit is allemaal wel een maatje groter dan een beetje personenauto. De remtrommels zijn ook echt fors en lomp zwaar.

20190330_174230 by M R, on Flickr
Door het inspectieluikje is net de nieuwe pomp te zien. Mooi he!
Wat vooral goed te merken is dat de motor nu beter oppakt en dat er iets meer vermogen in zit. En aangezien invoegen op de snelweg altijd een kwestie is van volgas en goed door de toeren doortrekken is iedere extra pk echt merkbaar.

20190330_094213 by M R, on Flickr

De Corvette komt goed. Maar zo zie je maar dat een hele serie kleine klusjes en onderhoud bij elkaar toch veel tijd vraagt.

Afgelopen weekend ook even bij iemand van de Corvette club zijn restauratieproject bekeken. Een 1968 Coupe met Big block en handbak. 1968 is het eerste jaar van de C3 en het is dan ook duidelijk het jaar dat GM nog een beetje aan het zoeken was hoe te bouwen en waar de zwakke punten zitten. Je zou kunnen zeggen dat er geen een hetzelfde is. Deze wordt echt helemaal nieuw maar vrijwel geheel opgebouwd met herstelde onderdelen ipv nieuw er tegen aan te gooien. Verder is de glasvezel body helemaal gestript van verf om de bodyseams weer goed te verlijmen. Het gehele project duurt al 13 jaar! Gelukkig heeft hij nog een 1970 Big Block handbak convertible en een C5 Z06 die allebei wel rijden.
Ohja; het verbruik van zo'n big block? Afhankelijk van de achteras ratio 1:2 of 1:4.

Met een gebrek aan een rijdende Corvette maar wel lekker weer heb ik dan de Alfa maar weer aan het werk gezet. De eerste keer dit jaar in de zon.
20190331_155956 by M R, on Flickr
20190331_155932 by M R, on Flickr
20190331_160041 by M R, on Flickr

Nu weer aan het werk in Zweden (geen huurauto want ik zit dicht bij het vliegveld en op loopafstand van de klant). Nu heeft het vliegveld van Gothenburg altijd wel wat Volvo's staan. Dit was de eerste keer dat ik een Volvo museumstuk zag staan.
20190401_092933 by M R, on Flickr

Fijn dat de LT weer tiptop is!

Leuke foto's van de 164, was zaterdag echt mooi weer he! Zondag ook, maar ietsje kouder.

Succes in Zweden, wat een mooie Volvo staat daar zeg!

Engineer2 zei:
Ik ben benieuwd of ik nog steeds de buren moet waarschuwen de was binnen te halen en de ramen dicht te doen als ik een koude start doe.

:D Geweldig die oldskool oliestokers (y)

Echt fantastisch dat er ook niet eens een logo van af kon op de stuurwielnaaf o_O

Interessant ook om de vorderingen over je Corvette te lezen. Bij mij kriebelt het onderhand ook wel aardig om weer eens de C4 uit te laten. Ik heb al een halve afspraak staan met Classic Paradise, misschien dat ik er in de tweede seizoenshelft aan toe kom. Hoewel met deels andere punten, herken ik wel het fenomeen van het lijstje met dingen die toch echt eens een keer gedaan moeten worden...

Ook hier de kriebels, wanneer laten we de C3 weer los.

Al een keuze gemaakt mbt de electrische auto, de 3 of de Leaf?

Peter O zei:
Fijn dat de LT weer tiptop is!

Leuke foto's van de 164, was zaterdag echt mooi weer he! Zondag ook, maar ietsje kouder.

Succes in Zweden, wat een mooie Volvo staat daar zeg!

Was zeker mooi weer. De foto was van zondag trouwens maar het lekkere weer was erg lokaal.
Zeker een mooie Volvo. Heel afwijkend ook van andere Volvo's.

Zweden is altijd interessant. Alhoewel het steeds vaker erop neer komt dat ik naar Zweden ga om met Chinese engineers samen te werken :D Ook interessant.
Vandaag toevallig een Lynk&Co zien rijden. Dankzij de lichtunits voor en achter is het echt een opvallend design, terwijl de rest van de auto redelijk standaard SUV design is. Maar doet zeker niet teveel Aziatisch aan. Goede middenstap tussen Volvo en Geely design. Volgens mij inmiddels te koop in China en binenkort ook in Europa. Maar alleen per internet te koop.
lynk-co-01-lynk-co-01-geely-volvo-china-sweden-chinese-swedish-cma-compact-modular-architecture-pic1.jpg

Wouter82 zei:
Engineer2 zei:
Ik ben benieuwd of ik nog steeds de buren moet waarschuwen de was binnen te halen en de ramen dicht te doen als ik een koude start doe.

:D Geweldig die oldskool oliestokers (y)

Echt fantastisch dat er ook niet eens een logo van af kon op de stuurwielnaaf o_O

Interessant ook om de vorderingen over je Corvette te lezen. Bij mij kriebelt het onderhand ook wel aardig om weer eens de C4 uit te laten. Ik heb al een halve afspraak staan met Classic Paradise, misschien dat ik er in de tweede seizoenshelft aan toe kom. Hoewel met deels andere punten, herken ik wel het fenomeen van het lijstje met dingen die toch echt eens een keer gedaan moeten worden...

Het stuur had VW gewoon van de T2 bus overgenomen. Die had ook geen logo erop. Na de introductie van de T3 bus kreeg de LT een moderner dashboard (niet meer gemaakt van plaatstaal) met veel elementen van de T3. Toen kwam ook het stuur van de T3 erin waar een bescheiden VW logo in zat.
Behalve de grill voorop zit er nergens een VW logo in het zicht. Best een verschil met de gigantische logo's van tegenwoordig.

A3 White zei:
Ook hier de kriebels, wanneer laten we de C3 weer los.

Al een keuze gemaakt mbt de electrische auto, de 3 of de Leaf?

Af en toe is al mooi weer. Niet te lang stil laten staan die oude V8.

De Leaf is erg goed maar valt voor me af vanwege de afwijkende snellaad aansluiting. Het zou toch al de versie met de grote accu worden en die maakt het financieel voordeel ten opzichte van de andere een stuk minder.
Model 3 heeft me positief verrast maar heb ik nog niet gereden. Valt eigenlijk af vanwege hoge prijs.
Beste optie blijft Kona of e-Niro waarbij de laatste de voorkeur heeft. Veel waar voor je geld en daar bovenop gewoon een erg goede EV.

Nadat voor mij de optie van lease afviel (en ik begreep dat er toch een modeljaar wisseling aan zit te komen voor de e-Niro) heb ik het even op een laag pitje gezet. Geeft me ook even de kans een beetje extra te sparen in mijn bedrijf. Nu moet ik zeggen dat met drukte met projecten en het weer op de weg krijgen van de oudjes in het wagenpark het pitje wel heel erg laag staat op het moment. Komt wel weer goed.

Overigens in deze hoek van Zweden ook veel EV's te zien. e-Golf, Leaf en e-Niro van particulieren en heel erg veel Tesla's van firma's; waaronder veel taxi's. Plug-in Hybrids zie je hier ook volop (vooral die van Volvo) en dan ook aan de laadpaal.

Engineer2 zei:
(..) Goede middenstap tussen Volvo en Geely design. Volgens mij inmiddels te koop in China en binenkort ook in Europa. Maar alleen per internet te koop.
lynk-co-01-lynk-co-01-geely-volvo-china-sweden-chinese-swedish-cma-compact-modular-architecture-pic1.jpg

Porsche Cayenne neus, wat mij betreft. Met een soort 'vin' op de voorschermen?? Best raar, vind ik.

Nog even wachten op die Lynk&Co.. komt eraan. In China is het gepositioneerd als een Volvo voor jongeren; maar qua kwaliteit en afwerking vergelijkbaar.
Inmiddels heb ik zowel de 01, de 02 als ook de 03 (sedan) gezien. Zelfde basis design. Staat goed. Het is weer even iets anders met wat Volvo en inderdaad Porsche maar ook Citroen in het design.

Terwijl ik weg was heeft mijn vrouw wat werk gedaan aan de LT. We zouden alleen wat roestplekje aantippen maar ze wilde er iets meer werk in steken om de bus wat toonbaarder te krijgen.
IMG-20190402-WA0002 by M R, on Flickr
IMG-20190402-WA0001 by M R, on Flickr
IMG-20190402-WA0000 by M R, on Flickr

Dit weekend weer in Nederland en naar de EMW technische dag geweest en naar de King Cruise.

Buiten dat het het weer ene leuk EMW event was gaf het mij ook weer een goede reden weer een stukje met de Alfa te rijden; en daarnaast even te kijken hoe het staat met de Corvette (kort gezegd; het is nog even wachten op de onderdelen). Een kleine verrassing was dat er ook een mini toertocht gereden werd. Ik heb die toertocht gebruikt om eens mee te rijden met een GM product uit de Rock&Roll tijd. In dit geval een 1958 Chevrolet Bel Air. En ik mocht zelfs een kort stukje achter het stuur.
Het is een ervaring om zo'n apparaat te rijden en de eerste 5 minuten is het zelfs raar. Alles voelt heel erg anders aan en je moet veel meer plannen. Ook het rondom trommelremmen en geen rembekrachtiger maakt dat bij de eerste keer remmen het hart je in de keel schiet. Het kalm aan cruisen met een arm uit het raam maakt het wel een heel erg prettige ervaring. Al langer op het verlanglijstje maar nu toch een paar plekjes naar boven geschoten.

20190406_141113 by M R, on Flickr
Een typisch profiel van EMW bezoekers (de 164 in de achtergrond) met de betreffende Bel Air in de voorgrond.

20190406_145416 by M R, on Flickr

's avonds ook nog even met de 164 op stap geweest en toen werd ik geconfronteerd door een verlichting probleem. Dimlicht, richtingaanwijzers en remlichten deden het. Alle andere verlichting niet; inclusief die van het dashboard. Na een beetje gerommeld te hebben en aan en uit gezet maar besloten kalm aan richting huis te rijden en een beetje de rem ingedrukt houden. Na een paar drempels deed alles het ineens weer gelukkig. Toch nog even een aandachtspuntje.

Vandaag dan de eerste King Cruise van het seizoen op het Borchland terrein in Amsterdam (vlakbij de Arena). En het was prachtig weer. Ik probeerde al langer Gewoon Dirk eens mee te krijgen naar dit event en met de Corvette nog in de werkplaats kreeg ik Dirk zover om met de Don naar Amsterdam te gaan en mij onderweg op te halen. Dirk heeft een hele berg aan mooie foto's gemaakt maar hierbij een kleine impressie van mijn kant.

20190407_123659 by M R, on Flickr
De Don was zowel uniek op het event als goed erbij passend

20190407_131102 by M R, on Flickr
Ja, dat is een T-Ford

20190407_130831 by M R, on Flickr

20190407_130637 by M R, on Flickr
De eindeloze Caddilac neus (met de verklikker lampjes (glasvezelkabels) voor de verlichting en richtingaanwijzers) op het spatbord. De Caddilac kijkt uit op een budget Mustang.

20190407_131642 by M R, on Flickr
De meest geliefde Corvette (C2 1963 met het spijltje) voor de minst geliefde Mustang (de Fox-body). In de achtergrond staat er een mega motorkap van een C4 Corvette open - in dezelfde kleur als die van mij

20190407_131719 by M R, on Flickr
De Fox-body has gezelschap van een Buick die je ook niet zo vaak ziet

20190407_132354 by M R, on Flickr
Deze Olds en nog een Fox-body houden een Mack truck gezelschap. Op de King Cruise kan je alles aantreffen wat Amerikaans fabrikaat is. Trucks, motoren, klassiekers en nieuwe auto's. Ik kwam er al ooit een Fisker Karma tegen en nu stond er ook een Tesla Model 3 en Model X op het terrein. De rest van de Tesla's (nog een stuk of 6x een Model 3 en verder nog een 5x Model S en nog een paar X) stonden op de bezoekers parking.

20190407_140952 by M R, on Flickr
Ze bestaan nog; Charger's die niet omgebouwd zijn naar een General Lee look-a-like

20190407_141321 by M R, on Flickr
Zo vaak zie je geen customized wagon. De (Foose?) wielen eronder kom je ook niet vaak op een wagon tegen.

20190407_141321 by M R, on Flickr
Een rijtje eind jaren 40 - begin jaren 50

20190407_124433 by M R, on Flickr
Heel soms is de look wel mooi

20190407_142844 by M R, on Flickr
Een bijzondere wrap op deze Mustang

20190407_142322 by M R, on Flickr
Enige diversiteit

20190407_153417 by M R, on Flickr
20190407_153234 by M R, on Flickr
Een late bezoeker; deze op amerikaanse wijze getunde Pantera (die hadden immers altijd een amerikaanse V8)

20190407_152746 by M R, on Flickr
20190407_152814 by M R, on Flickr

Een nette Wagoneer die gerestaureerd lijkt te zijn. Maar met een kleine verrassing onder de motorkap

20190407_152830 by M R, on Flickr

20190407_151502 by M R, on Flickr
Dit zal maar weinigen bekend voorkomen schat ik zo

20190407_145820 by M R, on Flickr
En zo is een gechopte wagon op luchtvering qua daklijn net zo hoog als een Corvette

20190407_145232 by M R, on Flickr
Oldsmobile Rocket staat er op het kleppendeksel. Op het luchtfilter staat er Ride the Rocket.

20190407_144922 by M R, on Flickr

20190407_144229 by M R, on Flickr
3 generaties en concurenten van elkaar - Charger, Firebird en Camaro

20190407_144116 by M R, on Flickr

20190407_144047 by M R, on Flickr
Rock & Roll!

20190407_144006 by M R, on Flickr
Er waren hele series met Mustang Mach-II - deze was bijzonder mooi

20190407_142355 by M R, on Flickr

20190407_124409 by M R, on Flickr

Geen reacties? Ik zou ook sprakeloos worden van bovenstaand foto bombardement :D

20190411_160428 by M R, on Flickr
Een kleine teaser qua kleur voor de LT bus - het wordt best wel wat anders.

Inmiddels staat de bus al geheel in een nieuwe verflaag. Netjes met de roller gedaan. Er waren inmiddels zoveel plekjes waar wat aan de roest was gedaan dat het er wat slordig begon uit te zien. Met de techniek weer op orde houden we de bus toch nog wel even dus was het begonnen om de plekjes die er verder nog waren (of al weer terug kwamen) maar weer te behandelen. Toen de goede kwaliteit verf in de aanbieding bleek besloten we om dan alles maar eens over te schilderen. En dan meteen maar een frisse uitstraling. De inspiratie komt van een aantal T2 en T3 busjes met een zomerse uitstraling. Foto's van het eindresultaat volgen nog. Alle credits aan mijn vrouw die het werk heeft gedaan.

Afgelopen weekend een stel ritten weer gereden. Allereerst op de zaterdag een navigatie challenge van de HTS-Autotechniek alumni vereniging. Altijd zeer profi uitgezet met een leuke moeilijkheidsgraad. Net als al een keer een eerdere rit heb ik meegedaan met een oud-student die ooit onder mijn begeleiding is afgestudeerd en later ook een collega was. Dit keer de rollen omgedraaid; ik ging navigeren en hij rijden. Dat betekende ook dat hij de auto moest aanleveren. Er werdt even getwijfeld aan zijn Porsche Boxster S maar uiteindelijk is het de net 2 dagen op kenteken staande BMW Z4 geworden uit 2006. Een import uit Texas met een volledig herbouwde motor (auto kwam uit flood damage status en had een waterslag gehad). Een vrij rauwe auto (niet al te netjes ook) waar je iets lomper mee kan omgaan dan de in nieuwstaat verkerende Porsche.

We hebben aardig wat met dak open gereden (met verwarming vol aan en met een dikke winterjas) maar tijdens de middag waren er toch wel wat sneeuw en hagelbuien en zodoende toch maar omgeschakeld naar het dak dicht.
20190413_112820 by M R, on Flickr
20190413_112831 by M R, on Flickr
Voorlopig alleen 2 zelf geschoten foto's. Leuk afwisselend deelnemersveld. Wel was de Z4 (en allemaal ook nog in dezelfde kleur) ruim vertegenwoordigd. Bij de slalom proef hadden we een top5 tijd neergezet. Qua navigeren best goed gedaan op een van de proeven na. Ik had helaas geen tijd gehad vooraf het reglement te lezen en zo bleek er voor een bepaald traject de regel te zijn dat bordjes links van de weg ook mochten meetellen. Meestal is dat een instinker. En volgende keer misschien beter.

Zondag heb ik met een vriend waar ik al jaren ritten mee rijd ook weer eens de serieuze rittensport geprobeerd. De dag van Weesp. Uiteraard als voorbereiding voor de Nacht van Weesp volgende maand. We deden mee met een Alfa Romeo MiTo en in een vergelijkbare klasse als diegene die we voor de Nacht hebben gekozen (dat blijkt dus de moeilijkste klasse te zijn als je niet officieel meedoet aan rittensport). We hebben heel veel instinkers gevonden en op de eerste 3 trajecten aardig middenmoot kunnen scoren. Het laatste traject (ingetekende lijn met barricades) hebben we bijna alles fout gedaan. Het is dat er nog een equipe zo laat binnen kwam dat ze gediskwalificeerd werden; anders hadden we laatste geweest van de klasse.
Deels baal je natuurlijk dat je erin trapt; deels ook blij dat we deze oefening al zo vol erin getrapt zijn. Anders dan de Nacht van Best echter kan ik vrijwel elke fout die we gemaakt hebben verklaren en begrijpen. Het is weleens heel ver gezocht maar het klopt wel. Bij de Nacht van Best zit er veel meer willekeur in. Nouja; als het te makkelijk was dan verlies je de uitdaging ook.

Terug
Bovenaan