En toen was het tijd voor de eerste grote onderhoudsklus aan de Volvo. Sinds de aanschaf tenminste.
Groot onderhoud, distributieriem en waterpomp waren aan de beurt. De weken voor ik de Volvo wegbracht kwamen daar nog een serie kapotte lampen bij en een lekje in de uitlaat.
Zoals boven al aangehaald had ik zelf geen zin in de klus maar gunde ik het vers opgerichte bedrijf Classic Paradise het werk. Een beetje ondersteuning aan mensen die het aandurven zo een bedrijf te starten. Bij toeval bleek ik de allereerste klant te zijn bij ze. Klant 001 en Factuur 001. Ik voel me haast vereerd
De remblokken achter bleken versleten en de middendemper bleek de oorzaak van de lekke uitlaat. In plaats van lassen toch gekozen voor een nieuwe middendemper om niet over 6 maanden weer een lek te hebben. En een irritante rammel werd eenvoudig door ze opgelost; een stuk van de uitlaat klapte soms tegen de reservewiel bak. Als resultaat een weer als nieuw rijdende Volvo. Niet gek voor een auto die nu 16 jaar wordt en 312.000km gereden heeft.
02_Volvo_XC70_M by
M R, on Flickr
De vervangen distributieriem bleek al haarscheuren te vertonen. En ook de waterpomp had al iets speling. Zoveel rek zit er dus ook weer niet op die Volvo termijnen. En met dubbele nokkenasverstellers is de 5-cilinder best gevoelig voor de distributieriem.
01_Volvo_XC70_M by
M R, on Flickr
Ondertussen zijn de plannen voor 2019 vorm aan het aannemen. Het wordt een druk seizoen!
Eerst voor de Alfa 164:
Technisch is eigenlijk alleen de uitlaat een punt. DIe kan nog best (weer) dichtgesmeerd worden maar ook gezien de rammels die erin zitten wil ik gewooon vanaf het (af fabriek RVS spaghetti) spruitstuk een hele nieuwe uitlaatlijn. Maar ik wil geen brulpijp en als het dan RVS zou moeten worden dan zoveel mogelijk met origineel geluid. Het is voor mij de perfecte mengeling van sportief en klasse. De 164 is immers een heel stijlvolle Italiaanse auto. Na wat zoekwerk (en een keer een offerte van meer dan 2000 Euro) kon ik een OEM imitatie van de katalysator kopen via Ebay uit Engeland. Een aantal spannende dagen zonder terugmelding volgde totdat er ineens een katalysator werd afgeleverd. Voor de andere uitlaatdelen zit ik op het moment op hetzelfde; ze zijn besteld (voornamelijk in Duitsland), inmiddels is de creditcard reservering omgezet naar een geind, en hopelijk duiken ze binnenkort op.
Dat is een deel de lol en deel de frustratie; de verschillende 164 modellen zijn best verschillend van elkaar en onderdelen (ook imitatie) zijn zo goed als op. De standaard onderdelen websites hebben hooguit nog remblokken voor een 164. Ik heb achteraf veel geluk gehad met het moment dat ik de restauratie deed. Ik heb rondom originele nieuwe schokdempers kunnen bestellen en ik heb nu van iemand gehoord die al 6 maanden aan het zoeken is.
Met een beetje geluk komt er dus een nieuwe uitlaat onder. Verder heb ik een berg aan klein spul verzameld voor interieur en exterieur. Sommige vervangen onderdelen die ik toch alsnog wil vervangen maar waar ik ten tijde van de restauratie geen betere van had. Andere zijn onderdelen die ik nog niet geplaatst had. Veel afwerk lijstjes, rubber dopjes en dat soort spul.
Verder staat 2019 voor de 164 in het teken van rijden. Ik heb met de 164 ingeschreven in de Youngtimer klasse van de Nacht van Weesp. De Dag van Weesp zullen we ook gaan rijden maar dat wordt misschien ook wel de Corvette. En zo zijn er nog een aantal ritten waaraan ik ga proberen mee te doen met mijn 164. Youngtimer event en dergelijke proberen we ook te doen of misschien wel met zowel Corvette als Alfa. En uiteraard is er weer het Spettacolo Sportivo Alfa Romeo (dit jaar weer op Zandvoort) waar ik het hele weekend bij zal zijn.
maar ook plannen voor de Corvette
Voor de Corvette zit er zeer waarschijnlijk een trip naar de 24h van Le Mans in het programma. Samen met een aantal Nederlandse, Engelse en Amerikaanse Corvette fanaten. Als uitvalbasis is er een prachtige Franse boerderij / B&B vlakbij Le Mans gekozen. Voorafgaand aan het weekend zal mijn Corvette wederom een NCRS Flight keuring ondergaan. Alleen dit keer door de Engelsen/Amerikanen. Dat betekent dat ze alle details gaan bekijken van mijn Corvette in hoeverre het origineel is, in goede staat en of er wel gebruikssporen aanwezig zijn. Te mooi gerestaureerd of niet ermee rijden zijn strafpunten. Ik heb al een 2nd FLight en hoop een Top Flight te gaan halen. Aangezien de gereden miles naar Le Mans toe bonus punten opleveren maak ik wat meer kans.
Het klinkt trouwens erg extreem en of je al geen kans meer maakt als je er een verkeerd schroefje in hebt zitten. Ik heb het veel milder ervaren en ook de beoordeling valt wel mee. Ik heb immers totaal verschillende wielen, banden, accu en complete uitlaat. Daarnaast is in de 200.000 miles van mijn Corvette ook weleens wat vervangen. En dat levert wel wat strafpunten op maar niet extreem veel. Wat me de vorige keer de Top FLight gekost heeft was de staat van sommige onderdelen en het feit dat veel elektronische functies het niet deden.
Na de keuring dag (waar ik ondertussen andere Corvette's zal gaan keuren) rijden we o.a. mee met de Parade des Pilotes dwars door de binnenstad van Le Mans en gaan we uiteraard genieten van de race. Er schijnt een speciale VIP box en VIP parking te zijn van het Corvette team waar iedereen die met een Corvette komt toegang toe heeft. Ook wel grappig.
Technisch moet er wel wat gedaan worden aan de Corvette. Tijdens het in de stalling zetten merkte ik dat de rem LV niet goed aanvoelde. Verder was bij de herfstrit naar de Eifel het duidelijk geworden dat er speling op het ruitenwissermechaniek ontstaan was. Het elektrisch passagiers raam doet ook ineens niets meer. En verder zijn er wat normale onderhouds puntjes. Ik heb ook een lijstje gemaakt met punten van de vorige NCRS keuring en wat makkelijk te fixen is zal ik dan ook aanpakken. Zo had ik de vorige keer de elektrische antenne niet in de auto zitten want daar ben ik (nog steeds) de mast van aan het vervangen. Die klus moet nu maar eens afgemaakt worden.
De Corvette zal vrijwel direct uit de stalling ook naar Classic Paradise gaan en ze denken nu al goed mee hoe we de auto voor zowel de trip als de keuring eenvoudig en voor leuke kosten goed kunnen krijgen.