Engineer: '65 Panhard/'73 Saab/'75 AlfaSud/'81 Suzuki/'88 Corvette/'97 Alfa 164/'10 Wind/'13 Panda 4x4/'17 124 Spider/'21 Pössl/'22 Alpine/'24 Nio

Gaaf hoor. (y) Ik kon er helaas niet bij zijn. Vrijdagavond wel even gekeken, kon toen zo naar binnen met de auto. Toen stond er ook al een boel mooi spul.

Heerlijk die driftende 155, dat lukte mij met de 9-3 alleen in de sneeuw. ;)
Verder een erg fraai setje geleende foto's, reden te meer om er bij een volgende editie ook maar eens een kijkje te gaan nemen!

Mijn 164 is nog gespot ook door de Italiaanse club Stile Alfa Romeo
prova -67 by M R, on Flickr

Ik ben weer een paar dagen in Zweden. Deze keer met een XC60 D5 op pad. Een R-design; wat voor mijn gevoel niet klopt. Een best wel forse SUV die zeker niet langzaam is waarvan je het interieur dan klein laat lijken (alles is met zwarte stof bekleed), waar je kuipstoelen in zet en een sportonderstel met grote wielen en platte banden. Rechtuit rijdend op vlakke weg is het een prettige auto maar daarna is het concept sportieve SUV toch teveel hinken op 2 gedachten volgens mij.
IMG_20180902_145502_1 by M R, on Flickr

Ook leuk; dit is een versie dat zelf kan parkeren en waarbij je zo'n birds eye view hebt bij het zelf parkeren. Er is een heel erg smal straatje waar we doorheen moesten (max. 10cm naast de beide spiegels) en de auto ging werkelijk in paniek. Het klonk alsof alle piepjes tegelijk af gingen en op het scherm was te zien dat alle sensoren in het rood aangaven. Tja, er zitten ook nadelen aan.

SAM_5176 by M R, on Flickr
Klein stukje cultuur; dit kasteel kwam ik tegen toen ik even een uurtje tijd had. Bohus kasteel bij Gothenburg. Ooit de Noors-Deense grens. Later de Zweeds-Noors-Deense grens. Tegenwoordig aan de noord kant van Gothenburg. Volgens de Zweden het enige kasteel in Europa dat nooit veroverd is.

Terug naar de auto's: in Zweden is er een mooi TV programma wat opnames maakt van mensen die hun auto bij een Zweeds "APK" aanbieden. En dan natuurlijk alleen de bijzondere auto's en er wordt dan een portret gemaakt van de eigenaar en auto. Met de grote hoeveelheid oldtimers en bijzondere auto's genoeg leuk materiaal. Ik begrijp er 5 tot 10% van maar toch erg leuk.
https://www.bilprovningen.se/bilprovningen/press--nyheter/bilprovningen-reality-tv.html

A3-White zei:
Mooi verhaal weer, mijn Zweeds is ook minder, maar wat is er net Indiana??????

Ik ben gisteravond terug gekomen uit Zweden, ben nu de inhoud van de koffer aan het wisselen. Morgenochtend vertrek ik voor een week naar Indianapolis. Ik geef weer een presentatie op een conferentie waar voornamelijk auto fabrikanten en wetgevingsinstanties aanwezig zijn. Altijd leuk om te doen. Buiten de conferentie ook nog een extra dag daar (vliegticket was een dag later honderden Euro's goedkoper) en plannen om wat auto musea te bekijken.

Lekker naar het circuit, erg leuk en een rondje met de bus over “brickyard”. De auto van Arie staat er ook..........in het Museum.

Goede reis, en de Rathskeller is goed om is at te eten.

Circuit rondje met de bus heb ik al eens gedaan (wat duurt een ronde eindeloos lang als je max 110 gaat; ongelooflijk hoe groot het circuit is) en het museum ook al eens bekeken. Dit is de 4e keer geloof ik dat ik in Indianapolis ben. Maar misschien toch even kort een kijkje nemen.
Ik heb half het plan om een 2 uur naar het noorden te rijden naar Auburn. Waar het gelijknamige merk ooit zijn hoofdkwartier had. En Cord en Duesenberg ook.

Qua huurauto's.. Ik huur regelmatig auto's als ik op reis ben. Dat is soms meer dan 1x per maand. En net als met frequent flyer miles krijg je dan al snel voordelen. De laatste paar keer had mijn compagnon gereserveerd en hij heeft bijna het maximum level bereikt. Dus je reserveerd en betaald een formaat Golf-Astra-Focus en krijgt een luxere auto mee. En in Zweden is dat natuurlijk meestal een Volvo.
Maar mijn belangrijkste kosten posten in mijn bedrijf zijn dan ook vliegtickets, huurauto's en hotelkamers.. Kom maar op met de zelfrijdende lange afstand auto wat mij betreft.

Misschien iets om te bekijken, covered bridges en Amish reguo (hebben normaal brood!! En (h)eerlijk vlees)

https://www.coveredbridgemap.com

A3-White zei:
Misschien iets om te bekijken, covered bridges en Amish reguo (hebben normaal brood!! En (h)eerlijk vlees)

https://www.coveredbridgemap.com

Die covered bridge ga ik er in ieder geval een van bekijken. Top! Ik had geen idee dat het hier dichtbij ook zoveel was.

De traditionale dag van bijkomen (die lange vluchten met overstap gaan me toch minder goed af dan 10 jaar geleden toen ik nergens last van had) is weer achter de rug. Mooi tijd om even te wennen aan de huurauto en een paar parken af te rijden. Daarnaast ook gewoon een beetje doelloos rondrijden door de suburbs en de iets minder mooie wijken. Sfeer opsnuiven. Of als je het professioneel zegt meer proberen te begrijpen hoe dingen gaan in de USA. Zeker als het om auto's gaat.

Aan de balie van de verhuurder een erg enthousiaste jongen, zeker omdat ik had gereserveerd met de member card. Ik kreeg dus iets anders mee vond hij. Een luxury SUV moest het maar worden. Hij had nog een Infinity staan en aangezien ik dat nog niet eerder had geprobeerd was het voor mij prima. En ik kreeg er XM Sattelite radio bij. Dat is een soort DBA+ maar dan met heel veel extra zenders die elk hun muziekstroming doen. En erg fijn ook is dat die zonder reclame zijn. Dat is vooral relevant als je na het zappen door de TV kanalen weer eens ontdekt dat van de 300 kanalen er minstens 100 zijn die 24h lang reclame uitzenden. TellSell achtig. En dan 24h lang alleen dat product.

Terug naar de auto. Een QX70 met een 3.7 liter. Volgens mij is dat de V6 uit de 370Z. Qua geluid klinkt het wel anders en naar goed Amerikaans gebruik is de gaspedaal reactie in het begin heel fel. Je trekt dus lekker vlot weg vanaf het stoplicht. Daarna vlakt de reactie op het gaspedaal wat af zodat je rustig kan rijden (en niet bij elk gat in het asfalt per ongeluk gas geeft). Dat in combi met een automaat die koud was maakte de eerste kilometers wat onwennig maar nu ben ik er weer aan gewend. Het past gewoon heel goed bij het verkeer op de wegen hier.

SAM_5178 by M R, on Flickr
SAM_5179 by M R, on Flickr

In vergelijking met de XC60 van vorige week is dit wel de mindere auto. Qua design en ook qua interieur toch wat ouder al. Maar ook qua rijden. Wel denk ik dat op die soms echt slechte wegen de QX70 beter is dan de XC60. Alleen eigenlijk zou je moeten vergelijken met de USA spec van de XC60. Ook was de XC60 nog haast nieuw terwijl de Infinity al een 30.000 mijl gereden heeft. Er zitten dus ook best wel wat gebruikssporen op. En gezien het kenteken begonnen in New York wat voor een auto nog veel meer een drama is.

Als stad is Indianapolis vrij fraai. Downtown ziet er netjes uit zelfs en er is vrij veel groen en parken.
IMG_20180910_154549 by M R, on Flickr
Uitzicht uit het hotel
SAM_5198 by M R, on Flickr
SAM_5190 by M R, on Flickr
SAM_5185 by M R, on Flickr
SAM_5188 by M R, on Flickr
SAM_5184 by M R, on Flickr

Uiteraard moet er meteen overdreven worden en hebben ze een oud kanaal omgetoverd tot een soort Venetië. Toevallig precies voor de deur van het kantoor van The State Of Indiana. Er zijn zelfs gondeliers.
SAM_5205 by M R, on Flickr
SAM_5201 by M R, on Flickr

Ook nog even een spot voor Dirk:
IMG_20180910_152408 by M R, on Flickr
Dit model zie je echt maar zelden nog. Ook hier. Ik heb trouwens ook een zwarte C4 Corvette gezien. Met invalide kenteken.

Op de foto hierboven ook te zien is een kleine elektrische scooter die je hier op elke straathoek kan meenemen voor een klein bedrag. Daarnaast is er hier een carsharing actief volgens een zelfde concept als Car2Go. Maar dan met speciaal ontwikkelde (elektrische) auto's. Anders dan eigenlijk overal waar ik iets dergelijks gezien hebt werkt het concept hier wel. Er zijn heel veel "stations" en ook juist in de buitenwijken. En je ziet heel veel van die wagentjes rondrijden.
IMG_20180910_115748 by M R, on Flickr

Dan nog een laatste obervatie; de huidige designlijn van GM voor Noord-Amerika is (vooral in het echt) prachtig en elegant. En zo maakt GM op dit moment auto's die eleganter zijn dan die van de Duitse OEMs. En de Duitsers verkochten hun auto's omdat ze klasse hadden. Uitgedrukt als luxe, afwerking en elegantie. Bijzonder.
IMG_20180910_112952_2 by M R, on Flickr

Gaaf en tegelijkertijd grappig. Ga dit weekend ook naar Indianapolis. Doel is om de finales van divisie 3 bracket drag racing te bezoeken.
Vlieg morgen naar Minneapolis (waar ons globale hoofdkwartier is), heb een aantal dagen daar met een uitstapje naar Wisconsin. Dan vrijdagmiddag de Great River Road volgen tot in Illinois, even kijken nog tot waar en dan door te steken naar Indianapolis. Althans dat is het plan. Alternatief os er op Chicago dragway een heel grote Chevy meeting dit weekend. Als ik maandagochtend maar in Bristol, IN ben voor een aantal trainingen op een van onze andere lokaties. Heb er zin aan, zeker als ik de foto’s. Dan volgende week woensdag weer terug van O’Hare.
Qua vervoer wilde ik eigenlijk wel graag een Mustang oid, maar aangezien ik one-way rental heb was de keuze beperkt. Om het USA gevoel compleet te maken heb ik iig een Tahoe (of anders een Explorer) gereserveerd ;)

Engineer2 zei:
En zo maakt GM op dit moment auto's die eleganter zijn dan die van de Duitse OEMs. En de Duitsers verkochten hun auto's omdat ze klasse hadden. Uitgedrukt als luxe, afwerking en elegantie. Bijzonder.
IMG_20180910_112952_2 by M R, on Flickr

Nou, dan maar een tokkie, ik vind een vergelijkbare Duitse SUV vele malen aantrekkelijker dan dit (Koreaanse?) ding.

Weer een mooie update, lekker om te lezen, fijne dagen daar nog, covered bridges is leuk, het echte Dukes of Hazard gevoel!

@dagdromer, dat heb je mooi gepland! Joliet, waar de dragway is, is ook waar Route 66 doorheen gaat (start in Chicago), staan bordjes langs de weg met route bordjes. De regio Chicago is erg mooi, zou zo weer terug gaan. Als je toch rijd dan wil je misschien wel even kijken bij een bierbrouwerij in New Glarus (WI) hebben erg lekker bier en de brouwerij is waanzinnig, ook nu nog na vele uitbreidingen.

Weet niet waar je zal verblijven, kan je St Charles regio aanprijzen, zit ook een classic car dealer (komt onze C3 vandaan), veel en goede (betaalbare) restaurants, relaxte mensen, en als je naar Geneva gaat voor een biertje bij Penrose dan moet je me even een PB sturen.

Je kan ook naar volo car museum, echt leuk voor een paar uurtjes.

Bedankt vor de tips, en excuses voor de schrijffouten in m’n post.

Dat Volo museum ligt boven Chicago, en daar wil ik niet langs. In die zin, The Great River Road volgt de Missisippi. Ik ben niet direct een fan van (grote) steden, en zoek meer de ruimte zeg maar. Ik wil dus de Missisippi volgen (hopende dat de Indian Summer vroeg begint) tot de hoogte van Indianapolis en dan pal naar het oosten rijden. De route via Chicago is meer een mogelijkheid voor als het rijden meer tijd vraagt dan ik nu verwacht. Helemaal ideaal zou zijn om de Missisippi te volgen tot St. Louis en dan via Route 66 naar Chicago en van daar richting Bristol.
Nou ja, eerst maar eens op Schiphol zien te komen.

Sorry voor de topic vervuiling.

@P.Klieder: Agree to disagree. Maar je verwijzing naar Korea snap ik wel. Schijnbaar ligt me dat wel. Van de duitsers is alleen Mercedes nog elegant maar helaas zit daar meestal een heel schreeuwige AMG kit op.

@A3White: Thanks

@Dagdromer: Leuk, zeker geen topicvervuiling. Heb je een directe vlucht op Minneapolis Twin Cities? Zoja dan kom je lekker hoog over Canada binnen. Een overstap in Phillidelphia of daar ergens wordt een beetje ruw en met veel regen. Die orkaan Florence die eraan komt heeft al wat minder mooi weer deze kant op geduwd en stuwt heel erg veel regen voor zich uit. De Carolina's worden vol geraakt en wil je echt niet zijn. Indiana en daarna Chicago liggen op de route ook alhoewel het dan geen orkaan meer is. Mooi zonnig weer is het niet voor deze week en begin volgende week helaas. Wel erg warm.
Maar laat je daar niet van weerhouden! Klinkt als een mooie roadtrip. Ik ken dat gebied helemaal niet dus ben benieuwd. Veel foto's maken!

@dd, verwacht niet luxe 4 baans wegen, en pas vooral op de highway patrol, die zien je van een mijl afstand al met hun radars, zowel tegemoet als achterokomend. Je ritje Minneapolis via Davenport, St Louis. dan Bristol, 13-14 uurtjes.....tussen de steden is niet veel te zien, ook de Mississippi zal je niet veel te zien krijgen......je kan altijd bij Lacrosse Wisconsin insteken.

Ik weet niet of je het programma American Pickers kent, hun winkel zit in LeClaire, aan de Mississippi River, best leuk.

Ik heb er veel gereden.....7 jaar lang.....

Een kleine preview. De Tucker Torpedo en de GM Futurliner van de Parade of Progress stonden al heel lang op het lijstje om ooit eens in het echt te zien.

IMG_20180914_154041 by M R, on Flickr
SAM_5370 by M R, on Flickr
SAM_5374 by M R, on Flickr
Toen de Auburn-Cord-Deusenberg (en nog een heel stel vliegtuig bedrijven) ophielden met bestaan in de jaren 30 crisis zijn de panden op slot gegooid en heeft er niemand meer naar omgekeken tot aan de jaren 70 toen het museum werd opgericht. Het voordeel was dat er toen een geheel origineel pand gebruikt kon worden; inclusief de art-deco showroom.

SAM_5379 by M R, on Flickr
De Tucker. Dit is nummer 52 die volgens de boeken niet eens zou bestaan.

SAM_5531 by M R, on Flickr
SAM_5533 by M R, on Flickr
Met een hele serie van deze rijdende showrooms ging GM in de jaren 50 alle dorpse jaarmarkten af in de VS. Hier werden de toekomstige ontwikkelingen voorgesteld. Niet alleen van GM maar van alles. De Magnetron was er ook al bij bijvoorbeeld. Dit is de laatste complete Futurliner die kan rijden.

Meer info en meer foto's later.

[size=x-large]General motors[/size]
[size=large]Parade of progress[/size]

Daar word je toch gewoon blij van? Ik wel in ieder geval! Sowieso al een lekkere preview, willen wij meer of minder foto's?

Meer meer meer!!!

We houden de spanning nog even vast...

Na een tip van A3 even iets opgezocht wat je in haast elke Amerikaanse film (die op het platteland speelt) wel ziet; een covered bridge. Ik heb er eentje gevonden in Bainbridge IN en de brug was uit 1901. Vroeger kwam ik vaak in de buurt van Seattle en daar hadden ze een klein hutje wat nog van de founders was van een van de stadjes. Gebouwd in 1898. De hele Noord-West hoek was onontgonnen gebied. Uit die tijd stamt dus ook deze brug. Voor Amerikanen dus uitzonderlijk historisch.

SAM_5693 by M R, on Flickr
IMG_20180915_112652 by M R, on Flickr
SAM_5702 by M R, on Flickr
IMG_20180915_112456 by M R, on Flickr
IMG_20180915_112629 by M R, on Flickr
(met blik op de Infiniti)

Goede tip A3. Het was sowieso wel leuk om een stuk te rijden over het platteland van de MidWest. Overal in tuinen en weilanden staan er auto's, vrachtwagen en bussen geparkeerd. Veel staat gewoon weg te roesten. Op de weg (het was weekend) ook veel hotrods en oldtimers.

IMG_20180915_133745 by M R, on Flickr
En tot op het vliegveld voor de trip naar huis blijft de auto geschiedenis van Indiana je volgen

En dan gaan we verder met het Cord Auburn Duesenberg museum. Er zijn niet heel mensen die deze merken kennen maar ik ben al jaren liefhebber ervan. Vrij lastig want in Europa vrijwel onbekend en er zijn maar heel weinig auto's hier. Hooguit het Louwman museum.

De zakenman (en later Senator) Cord had het automerk Auburn gekocht welke wel aardige auto's maakten. Hij was al eigenaar van een hele serie aan vliegtuigindustrie bedrijven. Ook kocht hij het merk Duesenberg wat door twee (Duitse) broers was opgezet als Rolls-Royce concurent. Helaas hadden de broers meer verstand van techniek dan verkoop en had het tot die tijd maar mager success. Later kwam er een merk bij tussen Auburn en Duesenberg in wat hij naar zichzelf noemde; Cord.
Mr. Cord was erg goed in het herkennen van talent en haalde jonge maar zeer getalenteerde mensen naar zijn bedrijf om te werken aan de techniek en aan het design. Veel mensen uit de auto industrie uit de tijd rond de 2e wereld oorlog waren hun carrière bij Cord begonnen. De crisis van de jaren 30 was echter teveel voor de merk groepen en toen is de auto divisie opgehouden te bestaan. Verbazend genoeg is het hoofdkantoor, met een prachtige art-deco showroom bewaard gebleven. En ook een deel van de fabriek is bewaard gebleven waar nu het NATMUS museum gevestigd is (later meer).

Paar uitvindingen en design oplossingen waar de Cord groep als eerste mee kwam:
-Voorwiel aandrijving met een compacte voorwielophanging (voorwiel aandrijving bestond al wel)
-Een motor start knop (zo'n moderne waar na een korte druk op de knop automatisch de startmotor net zo lang bediend wordt tot de motor loopt)
-X-frame chassis verstevingen
-Een verbeterde versie van de zelfdragende carroserie (Lancia had de eerste versie)
-Klapkoplampen
-Achterlichten vlak in de carroserie gebouwd
-Tankdop verstopt achter een tankklep
-Pneumatisch schakelmechaniek (met een heel klein schakelpookje aan de stuurkolom voor de bediening)
-U-brug gereedschap bij kleimodellen om zeker te zijn van de symmetrie van het design
-Wieldoppen
-Een bepaalde vorm van instrumenten verlichting
-De claxon ring in het stuur
-Automatische chassis smering
-Dubbele ratio differentieel (overdrive)
-Liggende kleppen (een V8 of V12 zijklepper motor met centrale nokkenas die alleen alle kleppen direct bediend ipv met stoterstangen)
-4-wheel hydraulische remmen (nieuw voor Noord-Amerika)

SAM_5206 by M R, on Flickr
SAM_5208 by M R, on Flickr
SAM_5223 by M R, on Flickr
SAM_5297 by M R, on Flickr
De prachtige originele showroom

SAM_5330 by M R, on Flickr
SAM_5326 by M R, on Flickr
Een van de race wagens waarmee op Indianapolis de voorwiel aandrijving werd ontwikkeld

SAM_5247 by M R, on Flickr
Een vroege Auburn 8 (er was een 8 of 12 cilinder en dat stond in het achterlicht)

SAM_5240 by M R, on Flickr
SAM_5311 by M R, on Flickr
SAM_5315 by M R, on Flickr
De Cord 810/812; een auto die zijn tijd ver vooruit was

SAM_5250 by M R, on Flickr
De Cord was zijn tijd zover vooruit dat een enkele klant de auto liet aanpassen. De directeur van Firestone was niet zo blij met die nieuwerwetse klapkoplampen. Ook wilde hij graag de looks van een cabriolet en had aldus (misschien wel als eerste ooit) een vinyl bekleding op het dak.

SAM_5256 by M R, on Flickr
Het dashboard van de Cord. Let op het minieme schakelpookje bij het stuur.

SAM_5267 by M R, on Flickr
SAM_5277 by M R, on Flickr
SAM_5285 by M R, on Flickr
De Duesenberg model J is een van de meest statige auto's die er ooit bestaan heeft

SAM_5331 by M R, on Flickr
De spiegelende vloer voor de auto's is een perfect waterpas vlak. Het ontwikkelteam van de Cord groep gebruikte dit stuk vloer om de afmetingen van de prototypes te vergelijken met de tekeningen. Nu gebeurd dit niet meer met een meetlint maar met een laser of met een taster maar dit wordt nog steeds gedaan.

SAM_5350 by M R, on Flickr
Er waren vrij veel concurenten en van sommige zijn er ook auto's aanwezig. Zoals Caddilac.

SAM_5396 by M R, on Flickr
SAM_5398 by M R, on Flickr
Wat dacht je van dit Caddilac V8 chassis wat door GM gebruikt werd op de verschillende autoshows

SAM_5406 by M R, on Flickr
SAM_5410 by M R, on Flickr
De Cord (L29) concurent met voorwielaandrijving was de Ruxton. Ruxton had vooral een heel lage chassis bouw en motorplaatsing goed onder de knie. Na 500 stuks werd de firma echter opgedoekt. Nog net voor 1930 was zo echter voorwielaandrijving voor auto's bewezen op grote schaal te werken. Op deze basis werd de 810/812 ontwikkeld. Citroen heeft ook zijn inspiratie hier opgedaan.

Auburn stond altijd een beetje in de schaduw totdat de boattail speedster op de markt kwam. Met voorwielaandrijving van Cord en te bestellen met supercharger van de model SJ. Dit is een replica van het prototype. De originele is op de grote brand van de Los Angeles motorshow verloren gegaan.
SAM_5458 by M R, on Flickr

Van de Cord groep is er meer dan van andere fabrikanten heel veel bewaard gebleven. Waaronder heel veel stukken, tekeningen, meubilair etc. van o.a. de ontwikkel en design afdeling.
SAM_5462 by M R, on Flickr
SAM_5468 by M R, on Flickr
Deze tekeningen werden gemaakt op dunne aluminium plaat. Nadat het werk klaar was en eventueel overgezet op papier werden de platen gewist en opnieuw gebruikt. Daarom zijn er van heel veel ontwerpen geen tekeningen te vinden. Wonderbaarlijk genoeg zijn er van een Auburn en van een Cord ontwikkeling wel de platen met tekeningen bewaard gebleven. Helemaal op de foto zetten lukte me helaas niet.

SAM_5490 by M R, on Flickr
Een Bugatti vliegtuig motor... gebouwd in licentie door Duesenberg. Tijdens de 1e wereldoorlog werden de vliegtuig divisies van de Cord groep wat actiever.

SAM_5495 by M R, on Flickr
SAM_5514 by M R, on Flickr
Een chassis voor een grote Cord met de Duesenberg Straight 8 motor

SAM_5235 by M R, on Flickr
De aandrijflijn van de Cord 810/812. Een (evt. Supercharged) V8 met de versnellingsbak ervoor (en het pneumatische schakel systeem).

In de oude fabriek (wat er nog van staat) is het NATMUS gevestigd. Het National Auto and Truck Museum of the US (of zoiets). De trucks staan vooral in de kelder van de fabriek waar ooit de prototype's gebouwd werden.

Na het mooi georganiseerde Cord groep museum is het NATMUS nogal chaotisch. Het begon al lekker met dat de man achter de kassa een dusdanig oud of gammel creditcard apparaat gebruikte dat mijn creditcard er niet mee overweg kon. Na 5 pogingen (en tussendoor nog eens geprobeerd te hebben bij het Cord museum) liet hij me dan maar zonder te betalen naar binnen. :)

Een deel van het museum is een keer per jaar te koop op de veiling. Die was vorig weekend (een Amerikaanse kennis heeft er een aantal jaar terug een Porsche 928 gekocht en gaat er ieder jaar heen) dus het was nog eens extra chaotisch met auto's die stonden te wachten op transport naar hun nieuwe eigenaar. Een deel van de museum inhoud die niet te koop was stond buiten op het grasveld. De kelder is voor een deel een soort opslag plaats van prototype materiaal van Navistar (International). Soms met een bordje erbij en soms ook niet. Ook wel weer verfrissend om het tegenovergestelde van een georganiseerd en klinisch museum te zien.

SAM_5525 by M R, on Flickr
SAM_5529 by M R, on Flickr
Het was ooit een Auburn, deze roesthoop. Het is al bijzonder genoeg dat iemand herkende dat dit ooit een auto was.

De groter publiekstrekker is natuurlijk de Futurliner. Van de oorspronkelijke 12 stuks zijn er 8 terug gevonden. 5 daarvan in niet meer te herstellen staat. Dit is nummer 10 en de enige die rijdt en de complete body nog heeft. Er is bijna 10 jaar werk gaan zitten in de restauratie met een ploeg van 25+ mensen. Alhoewel de thuisbasis het NATMUS is gaat hij de gehele USA door voor evenementen. Ik had dus geluk om hem te zien.
De Futurliners gingen in een colonne van totaal 32 voertuigen door de USA van jaarmarkt naar jaarmarkt om de toekomst te laten zien aan het Amerikaanse volk. Niet snel vermoed ik want er zat maar een 302ci 6-cilinder benzine in met 145pk en een Hydramatic. Magnetron, zonnecel, straalmotor, televisie enzovoort werden allemaal getoond. Het ging niet eens zozeer om GM. Na een aantal jaren was de televisie zover doorgedrongen dat de Parade niet meer nodig was. GM heeft nog wel lang TV programma's gemaakt of betaald om zo toch de toekomst visies aan het grote publiek te laten zien. Met hun op de toekomst gerichte auto ontwerpen heeft het ze indirect nog veel geld opgeleverd.
SAM_5539 by M R, on Flickr
SAM_5542 by M R, on Flickr
De meest bijzondere elementen zijn natuurlijk de centrale rijderspositie bovenin (aan beide zijden van het GM logo zijn de deuren) en de dubbel lucht op achter en vooras.

SAM_5545 by M R, on Flickr
SAM_5544 by M R, on Flickr
Zou de typische jaren 50 diner met al dat wit, rood, chroom, aluminium en het lettertype gebaseerd zijn op de Futurliner of andersom?

SAM_5547 by M R, on Flickr
Het dak van het NATMUS is te laag om alles uit te klappen maar dit schaalmodel laat zien hoe het erbij staat

SAM_5553 by M R, on Flickr
SAM_5554 by M R, on Flickr

Maar er staat nog veel meer moois in het NATMUS
SAM_5565 by M R, on Flickr
SAM_5582 by M R, on Flickr
SAM_5586 by M R, on Flickr
SAM_5589 by M R, on Flickr
SAM_5601 by M R, on Flickr
SAM_5602 by M R, on Flickr

SAM_5568 by M R, on Flickr
Dit is het enige prototype wat Ford ooit gemaakt heeft voor een auto met Wankel motor. Daar hebben ze de Mustang voor gebruikt.

SAM_5573 by M R, on Flickr
De eerste verkochte Plymouth Barracuda HEMI ooit (nummer 003, waarbij 001 en 002 prototypes waren die vernietigd zijn) met shaker hood.

SAM_5606 by M R, on Flickr
SAM_5609 by M R, on Flickr
Een custom 1950 Mercury door Leo Lyons (geholpen door een toen nog jonge George Barris)

SAM_5610 by M R, on Flickr
SAM_5621 by M R, on Flickr
SAM_5628 by M R, on Flickr

SAM_5611 by M R, on Flickr
Ik ben er nog steeds niet achter wat dit is. Ik heb alleen een typeplaatje met Lido gevonden

SAM_5613 by M R, on Flickr
De Mercedes (een Diesel) is van John Lennon geweest. Alle auto's op deze foto zijn verkocht op de veiling.

SAM_5623 by M R, on Flickr
SAM_5624 by M R, on Flickr
SAM_5627 by M R, on Flickr
Deze staan ook stof te verzamelen in een hoekje

SAM_5671 by M R, on Flickr
SAM_5673 by M R, on Flickr
SAM_5685 by M R, on Flickr
Een deel van het museum stond buiten op het gras

SAM_5687 by M R, on Flickr
In de opslag stond ook nog genoeg

SAM_5630 by M R, on Flickr
In de kelder; de Fort Wayne fabriek van GM (voor de grote Chevy en GMC pick-ups) zit in Fort Wayne IN wat net ten zuiden ligt van Auburn

SAM_5551 by M R, on Flickr
Over Fort Wayne gesproken.. daar komt ook het differentieel met geintegreerd subframe van de C4 Corvette vandaan.

SAM_5631 by M R, on Flickr

SAM_5632 by M R, on Flickr
SAM_5636 by M R, on Flickr
SAM_5635 by M R, on Flickr
SAM_5634 by M R, on Flickr
1:2 windtunnel modellen van International

SAM_5638 by M R, on Flickr
De one-off ultieme pick-up. Als een soort overtreffende trap van een Hummer. Het leek ze toch niet zo'n goed idee om in productie te nemen.

SAM_5644 by M R, on Flickr
Vooraan een designstudie uit begin jaren 90 van een nieuwe compacte International, daarnaast een prototype van de uiteindelijke serie. En de blauwe aan het eind was een technologie drager (een soort mule voor techniek concepten waarvoor nog niet besloten of het in productie gaat) van DANA Spicer.

SAM_5651 by M R, on Flickr
SAM_5653 by M R, on Flickr
De Bonneville Saltflats snelheids record truck

SAM_5655 by M R, on Flickr
SAM_5658 by M R, on Flickr
De Cummins (ook een firma uit Indiana) Baja

SAM_5657 by M R, on Flickr
Een concept studie van International

SAM_5660 by M R, on Flickr
SAM_5663 by M R, on Flickr
Lekker stoffig en zonder bordje in een hoekje weggezet. Maar dit is heel bijzonder. Dit is een een onderzoeksmotor (van Ford?) voor elektromagnetische klepbediening. Een techniek waar van 1990 tot aan 2005 ongeveer door alle fabrikanten aan gewerkt werd maar nooit goed genoeg werd voor serieproductie. Voor de meeste voordelen zijn inmiddels andere oplossingen gevonden (bv. Multi-Air) dus het is niet heel waarschijnlijk dat dit nog ooit wat gaat worden.

@engineer weer prachtige plaatjes!! Covered bridges zijn inderdaad mooi! Heb deze ook gezien, maar ook in de buurt van Des Moines zijn er een aantal (en het geboortehuis van John Wayne, wie kent hem niet).

De zwart rode Deusenberg is fraai, de rest uiteraard ook. Het dak van de panden waarbij je de trusts kan zien past bij je naam. Een verlaagd plafond zou hier misstaan. Als ik dit zie denk ik direct aan schiphol waarbij de plafonds ook minimalistich zijn en alles zwart, maar dat heeft een andere reden.

Welkom terug!

Ik heb er even de tijd voor genomen want wat heb je ons toch verwend met een overdaad aan heerlijke foto's en ook genoeg leuke info erbij. Het Cord-Auburn-Duesenberg trio heb ik altijd al geweldig gevonden, mocht ik er ooit in de buurt zijn dan ga ik er zekerteweten ook langs! Heb je trouwens heel veel geduld gehad met foto's maken of was het echt gewoon heel erg leeg in beide musea?

De vele prototypes (Wow, de sportwagen van die twee Chrysler concepts) en technologische ontwikkel modellen zijn, zeker met begeleidend schrijven van jouw kant, zeer interessant! Ben je al wat bijgeslapen of zit je inmiddels alweer in het vliegtuig? :D

Thanks! Ik doe altijd pogingen leuke plaatjes te schieten.
En @A3; een bepaalde liefde voor techniek en constructies zit er altijd wel in inderdaad. Maar ik ben geen civil of mechanical engineer. Officieel is het automotive engineering waar ik een papiertje voor heb.
@Dirk; het was vrij rustig gelukkig. Op een vrijdag en dan ook nog vrij kort na dat veiling weekend zal het wel wat rustiger zijn geweest dan normaal. Ik ben nog een beetje aan het bijslapen eerlijk gezegd. In Oktober zijn de volgende werktrips weer gepland maar (waarschijnlijk) wel in dezelfde tijdzone allemaal.

Afgelopen weekend weer op pad maar nu ter ontspanning. Met de Corvette een roadtour naar Duitsland (Eifel) en in Duitsland voor de NCRS een flight keuring gedaan voor de Duitse leden van de NCRS. Er is in Duitsland nog geen lokale chapter maar ze wilden het process graag eens meemaken.

Als eerste inpakken. Er gaat best veel in een Corvette gelukkig. En ik sleep toch altijd ook een berg gereedschap en dergelijke mee. Optimistisch als ik ben zelfs zo ingepakt dat het targadak er nog af zou kunnen.
IMG_20180920_153936 by M R, on Flickr

Na de eerste uurtjes, waarvan deels in een rijtje achter elkaar, kwamen we bij een Corvette werkplaats die beschikbaar was gesteld.
IMG_20180922_120517 by M R, on Flickr
IMG_20180922_120827 by M R, on Flickr
IMG_20180922_120836 by M R, on Flickr
IMG_20180922_120917 by M R, on Flickr
IMG_20180922_172315 by M R, on Flickr
Van de Nederlandse club waren er naast mijn C4 ook nog een C4 convertible, een C2 convertible big block, een C5 en een C6. En een kort bezoek van een C7.

Het onderwerp van keuring; een prachtige 1971 convertible in Mulsanne Blue met het 454 big block en een handbak.
IMG_20180922_140716_1 by M R, on Flickr
IMG_20180922_154738 by M R, on Flickr
IMG_20180922_161503 by M R, on Flickr
Aangezien het ook ter demonstratie was liepen er nog wat meer mensen omheen dan anders en werd er door diegene die niet aan het keuren waren steeds wat uitgelegd. Ik ben een 3 uurtjes bezig geweest met sectie Exterior. Veel overgerestaureerde punten maar op het geheel toch weinig punten aftrek. Zo was het ook op de andere secties (Interior, waar een verkeerde kleur interieur geconstateerd werd, Mechanics en Chassis). Op Operations werden toch nog wel wat punten verloren met o.a. een niet werkend alarm. Maar uiteindelijk heeft de auto een 2nd Flight gehaald en met een werkend alarm kan de auto zelfs een Top Flight behalen. Niet gek voor de eerste keer in de geschiedenis van de NCRS dat er een auto gekeurd is in Duitsland.

Verder was er nog meer leuk speelgoed te zien in de werkplaats
IMG_20180922_154750 by M R, on Flickr
IMG_20180922_154723 by M R, on Flickr
Heel hoog op mijn verlanglijstje... wel voor erbij

Vervolgens de Corvette's veilig opgeborgen in de parkeergarage van het hotel (dat klinkt heel erg leuk) zijn zowel de Nederlanders als een groot deel van de Duitsers een steakhouse binnengevallen. Veel mooie verhalen etc.
IMG_20180922_183912_1 by M R, on Flickr

Op de dag erna naar de Eifel en daar een stuk rondrijden. Lunchpunt was in Cochem. Met de hoeveelheid regen en bladeren op de weg was het wat gladjes. de C5 en C6 hebben in de 1e twee versnellingen iets minder koppel en daarbij hebben ze tractiecontrol en ESP. Die hadden niet zoveel last. De C2 was niet bepaald waterdicht en het big block geeft aardig wat koppel. Gelukkig heeft die nog vrij smalle banden maar hij had moeite om de grip te behouden. De beide C4's hebben dan wel een small-block maar ook voor en achter heel erg brede banden. En allebei een automaat die toch heel soms net even schakelt op ongunstige momenten. Fluwelen voetje dus. De andere C4 zag ik voor mijn neus al een behoorlijke zigzag maken. In Cochem collectief besloten de lunch wat langer te maken en vandaar richting huis.
IMG_20180923_145648_2 by M R, on Flickr
IMG_20180923_145712_1 by M R, on Flickr
Deze foto's doen denken aan de C6 introductie foto's. Rode coupe in een herfstige omgeving.

IMG_20180923_144043 by M R, on Flickr
IMG_20180923_142014 by M R, on Flickr
IMG_20180923_142157_2 by M R, on Flickr
IMG_20180923_124724 by M R, on Flickr
IMG_20180923_142351_2 by M R, on Flickr

IMG_20180923_142345 by M R, on Flickr
Het trekt best aandacht zo'n Corvette. Een nekkendraaier :D Nu eens vastgelegd op beeld.

Al met al iets minder dan 700km weer gereden, een lijst met puntjes om aan te werken om mijn C4 wat meer slecht weer proof te maken en een leuke weekend invulling achter de rug.

Ik ben niet zo van Amerikaanse merken, maar Cord is zeker een fascinerend merk. (y) Ik vind de karakteristieke grille, met doorlopende, horizontale, spijlen heel mooi.

Weer een mooi week einde met al die Corvettes!!

Bij ons zitten er ook stickers op van de NCRS, ik heb alleen niet het idee dat de auto werkelijk op dat niveau is.

700 km in de Corvette zie ik mezelf ook niet doen, en in de regen al helemaal niet.

A3-White zei:
Weer een mooi week einde met al die Corvettes!!

Bij ons zitten er ook stickers op van de NCRS, ik heb alleen niet het idee dat de auto werkelijk op dat niveau is.

700 km in de Corvette zie ik mezelf ook niet doen, en in de regen al helemaal niet.

Het was zeker mooi. En die 700km heb je zo bij elkaar gereden. Een C3 is op de grens wel iets listiger; die kan ook op droog wegdek gemeen uit de hoek komen. Maar dan ben je al wel aan het forceren.

Ik denk dat jullie C3 nog best wel eens goed zou kunnen scoren. Nog ongerestaureerd en vrij veel nog origineel. Mijn auto was vrij dicht bij een Top Flight en dat met de verkeerde velgen, andere uitlaat, niet werkende verstelling van de bijrijdersstoel, niet werkende antenne, missende reservewiel bak, krik, boordgereedschap etc. En dat terwijl er ook ooit overgespoten is en het interieur nogal te leiden heeft gehad van de zon. Dat ik de originele sealed-beam nog heb werd helaas niet meegewogen aangezien dat jarenlang niet toegestaan was in de EU. Ook de mijne ging pas echt punten missen door een niet werkend alarm, een radio die maar deels werkte en nog zo een paar punten. Puur op jullie foto's afgaande denk ik dat een 2nd Flight goed te doen is en een Top Flight misschien ook wel.
NCRS gaat om de geschiedenis van de auto, minder om de conditie. Ohja, en je krijgt bonuspunten als je de auto ook echt gebruikt in plaats van alleen maar in een trailer vervoerd.

Joël D. zei:
Ik ben niet zo van Amerikaanse merken, maar Cord is zeker een fascinerend merk. (y) Ik vind de karakteristieke grille, met doorlopende, horizontale, spijlen heel mooi.

Absoluut! Is ooit verkozen als een van de 10 mooiste auto ontwerpen ooit toch?

Tja, de radio moet er nog in, de antenne werkend, en denk dat dat meer is dan electrisch of gangbaar maken. Auto is wel gespoten, dat kan bijna niet anders. Zit ook wat roest op het raamkozijn, dat baard mij wel wat zorgen, en zou wat aandacht moeten hebben. Dan moet we de hele boel uit elkaat inclusief demonteren voorruit.

He gaaf, ik was de afgelopen 5 dagen ook in de Eifel, was vrijdag in Cochem. Was met mijn e21 323i, met nog wat meer e21's, paar e34 m5's, waaronder een touring, een e36 328i en een m3. Prima weer, met uitzondering van zondag.

Mooi verslag van het museumbezoek!!

Mooie trip naar de Eiffel, ondanks het weer. Ben met de Corvette-club ook wel eens die kant op geweest, maar dat vond ik niet echt een succes. Rijd je over geweldige wegen, in polonaise 40 km/u :(

En NATMUS... gaaf!

@A3; ik hoor het al, snel die Corvette naar Nederland zodat we volgend seizoen eens in het echt kunnen kijken
@uwbuurman; Leuk! Ik heb wel wat BMWs gezien hier en daar maar er rijden daar toch al veel auto's met Nederlands kenteken..
@Wouter; met een kleinere groep gaan rijden helpt een hoop. Met ruim meer dan 5 auto's ontkom je daar niet aan.
Bedankt voor de reacties!

Er kwam nog een leuk album voorbij van de judging voor wie interesse heeft. Ik hang/lig/sta ook hier en daar op de foto. Geeft in ieder geval een beeld hoe "intiem" een Corvette wordt doorgelicht. En iedere keer kom je weer leuke stukjes geschiedenis tegen. Bij deze Corvette was voor het eerst in minstens 25 jaar het reservewiel eruit gehaald. Lag nog een diagonaal band om.
https://www.flickr.com/photos/56596430@N04/albums/72157700056448321

En nog even een terugblik naar wat ook een herfstige dag was; Spettacolo. Het duurde even voordat de foto er was aangezien de regen schijnbaar wat problemen had veroorzaakt op de foto apparatuur.
Okko_SSAR_2018_MR by M R, on Flickr

A3-White zei:
Was Andre Boer er ook? Lijkt anders sprekend op een van de foto’s (de heer met de zwarte polo)

Klopt. Hij is een van de master judges van de NCRS en is dus bij de meeste NCRS NL events wel erbij.

Na een tip van Pjotr ben ik gisteren even wezen kijken in Den Bosch bij de Italian car day van de lokale FCA dealer (Content). Veel jongere auto's en veel tuning maar ook een keer wat auto's die je normaal niet zo snel tegenkomt. Goed excuus dus om even de 164 weer te starten.

SAM_5704 by M R, on Flickr
SAM_5706 by M R, on Flickr
SAM_5708 by M R, on Flickr
SAM_5709 by M R, on Flickr
SAM_5712 by M R, on Flickr
SAM_5714 by M R, on Flickr
SAM_5716 by M R, on Flickr
SAM_5717 by M R, on Flickr
SAM_5719 by M R, on Flickr
SAM_5721 by M R, on Flickr
SAM_5725 by M R, on Flickr
SAM_5728 by M R, on Flickr
SAM_5737 by M R, on Flickr
SAM_5739 by M R, on Flickr

Met het mooie weer nog een stukje verder gaan toeren. De 164 blijft ook een heerlijke auto om te rijden. Prachtig gebalanceerd tussen sportief en luxe.
SAM_5742 by M R, on Flickr
SAM_5750 by M R, on Flickr

Het toeren kon weleens snel voorbij zijn. Vanochtend vroeg al zout op de snelweg gezien.
Nu weer een paar daagjes in Zweden met een nieuwe XC40 als huurauto. Ook qua rijden best een heel andere auto dan de XC60. Best een leuke auto alleen waren de startknop en automaat selector erg wennen.

Van de week even richting de kust gereden een stuk ten noorden van Gothenburg (net even met mooi weer) om even het hoofd leeg te maken. De kleine Volvo SUV bevalt beter dan de XC60. Er zijn een paar dingen echt wel onhandiger (startknop ziet ver weggestopt en automaat selector is niet heel logisch) en het interieur is duidelijk wat goedkoper opgezet (maar nog steeds niet verkeerd). Wel is de brandstof tank vrij klein.

IMG_20181003_161909 by M R, on Flickr
IMG_20181003_163335 by M R, on Flickr
IMG_20181003_161523 by M R, on Flickr

IMG_20181003_145023 by M R, on Flickr
En zo weet je tegenwoordig dat je een moderne Diesel rijdt; een Adblue vulopening goed toegankelijk. Met ook de aanduiding DEF erop, wat de Amerikaanse aanduiding is voor het urea (AdBlue is de Europese merknaam). Wel apart want ik dacht niet dat Volvo Cars in de USA een Diesel verkocht.

Er zijn nog vrij veel auto evenementen in het najaar deze keer. Zo was ik afgelopen zaterdag eerst bij de KNAC Herfsttocht en daarna door bij de Nacht van Best. Beide zou je puzzelritten kunnen noemen maar wel van heel verschillende insteek en moeilijkheidsgraad.

Eerst de KNAC tocht. Na in April ergens de KNAC Voorjaarsrit met de Corvette te hebben meegedaan (wat goed beviel) nu de Herfsttocht met de Alfa gereden. En daarnaast had ik een goede vriend mee waarmee ik regelmatig een goed duo van rijder-navigator gevormd heb bij ritten met de Alfa club. De KNAC is erg leuk door een grote verscheidenheid aan auto's, mooie locaties en wegen en een goede organisatie. Qua moeilijkheidsgraad is deze rit ook gewoon erg leuk.

De start was op de binnenplaats van Kasteel Doornenburg, niet al te ver van Arnhem en Nijmegen.
43213582_2238218416251448_7672543269930139648_n by M R, on Flickr
Zoek de 164..

IMG_20181006_091312 by M R, on Flickr
IMG_20181006_091359 by M R, on Flickr
IMG_20181006_091255 by M R, on Flickr
IMG_20181006_091651 by M R, on Flickr
Tussen een aantal andere deelnemers met heel andere auto's. Een nog enigzins frisse Oktober ochtend met mooi weer.

IMG_20181006_091620 by M R, on Flickr
IMG_20181006_091542 by M R, on Flickr
IMG_20181006_091524 by M R, on Flickr
IMG_20181006_091456_1 by M R, on Flickr
IMG_20181006_091446 by M R, on Flickr
IMG_20181006_091432 by M R, on Flickr
IMG_20181006_092614_1 by M R, on Flickr
IMG_20181006_092706 by M R, on Flickr
IMG_20181006_092732 by M R, on Flickr
IMG_20181006_092823 by M R, on Flickr
IMG_20181006_092938 by M R, on Flickr
IMG_20181006_093142 by M R, on Flickr
IMG_20181006_093236_1 by M R, on Flickr
IMG_20181006_093304 by M R, on Flickr
Een heel divers deelnemersveld. Ongeveer 100 equipes.

IMG_20181006_091613 by M R, on Flickr
Als KNAC organisatie moest de pechhulp natuurlijk goed verzorgd zijn. Dat was het dan ook (net als bij eerdere ritten) met een klassieke Wegenwacht auto en een in bijpassend klassiek uniform gekleed zijnde Wegenwachter.

En dan de start:
43210575_2238050279601595_583734425448087552_o by M R, on Flickr

Diverse kastelen en landgoederen werden bezocht en het was mooi weer.
IMG_20181006_112824 by M R, on Flickr
IMG_20181006_113101 by M R, on Flickr
IMG_20181006_113105 by M R, on Flickr
IMG_20181006_113114 by M R, on Flickr
IMG_20181006_113146_1 by M R, on Flickr

Het lunch punt was bij het Maarten Maartens huis
IMG_20181006_121847 by M R, on Flickr
IMG_20181006_131509 by M R, on Flickr

Een van de Ferrari's die meereed haalde het lunchpunt niet in dezelfde staat als hoe er in de ochtend vertrokken werd. Paaltje geraakt... Deze is door een berger opgehaald. Ik heb nog niet eerder stevige schades gezien bij een puzzelrit. Het gaat immers niet om snelheid.
IMG_20181006_122008 by M R, on Flickr

Het landgoed leende zich wel voor mooie foto's, onder andere door de fotograaf van de KNAC
IMG-20181006-WA0006 by M R, on Flickr
43271741_2238185996254690_2338966316691488768_o by M R, on Flickr
43305504_2239171132822843_1041857082011156480_n by M R, on Flickr
Bij de voorjaarsrit moest er nog een bekertje water vervoerd worden tijdens een stapvoets slalom. Dit keer moest er al rijdend een tennisbal in een mand gegooid worden. Bij de voorjaarsrit deden we het te goed (strafpunten voor teveel inleveren) en dit keer te slecht (niet raak gegooid).

Onderweg in de buurt van kasteel de Haar (vlakbij het eindpunt) ben ik nog een keer gespot door de KNAC fotograaf
43211825_2238192026254087_626855171250454528_o by M R, on Flickr
43253619_2238192012920755_4027781396310261760_o by M R, on Flickr

Na afloop en bij de borrel in afwachting op de uitslag spraken we met een andere equipe. Die bleken net als wij ook wel wat fanatiek te zijn in de poging om de puzzels behorende bij de rit zo goed mogelijk uit te voeren. Dit keer was dat een combinatie van vragen (veel antwoorden stonden in de bijgeleverde documentatie) en het vinden van letters langs de route. Bij een verkeerde route krijg je dan ook letters die natuurlijk niet mee moesten tellen. Deze equipe bleek een Jaguar XK120 te rijden wat ook een leuk gespreksonderwerp was.

Eenmaal bij de prijsuitslag bleek de betreffende equipe de 2e plaats behaald te hebben. In het bespreken van de rit hadden we al ontdekt dat wij iets meer goede antwoorden hadden. Zou het dan? En inderdaad bleek dat we deze rit de 1e prijs behaald hebben! Dat maakt het natuurlijk nog leuker.
43281652_2169050469796240_2467719605045428224_n by M R, on Flickr

Gefeliciteerd! Superleuk zo'n puzzelrit. Knac lijkt me wel iets voor als m'n VW Derby weer rijdt (ooit).
Bijgebouwen langs poortgebouw kasteel de Haar herkende ik direct, woon in de regio ;)

@Sjon; ik kan het je aanraden. Het is een leuk sfeertje. Je moet even door het eerste laagje heen kijken bij sommige mensen soms (vaak lijkt het corps bal of ex corps bal) maar dat werkt natuurlijk altijd zo.

Dan de Nacht van Best:
Het kwam zo uit dat deze op dezelfde dag viel en dat de afstand van het eindpunt van de KNAC rit tot aan de start in Best te doen was in de beschikbare tijd. En daarbij kwamen we langs huis. Dat laatste was belangrijk omdat ik de Nacht niet met mijn Alfa wilde rijden. Er zit namelijk veel slecht wegdek en zelfs gravel en zandpaden in. Daarnaast moet je regelmatig even aan de kant en een stukje de berm in. En dat allemaal in het donker.
Vorig jaar de Nacht gereden met de Corvette wat een hele ervaring was (en toen ook nog in de stromende regen) maar het er niet makkelijker op maakte. Maar gelukkig heb ik de ideale auto voor zo'n rit; namelijk de Volvo. Die lacht om een grindpad, zelfs met diepe gaten erin. En daarbij geven de koplampen heel veel licht.

IMG_20181006_195304 by M R, on Flickr

De Nacht van Best is vrij makkelijk navigeren. Het gaat op basis van tekst en regelmatig met vrij cryptische aanwijzingen. De aanwijzingen zijn goed langs de route te vinden, zeker in het donker vallen ze op. Sommige aanwijzingen zijn echter een val of foef. Dan rij je verkeerd maar je komt altijd weer op de route terug. De grap is dan ook dat je niet merkt dat je verkeerd gaat. Langs de route kan je letters vinden, en stempelposten (zowel bemand als onbemand). Ook een tijdcontrole wil wel eens voorkomen. Op de verkeerde route kom je ze ook tegen met uiteraard andere letters of stempels.
Het puzzel deel is dus wel heel erg moeilijk. Wat is een instinker en wat niet. Je moet heel erg goed lezen, ook het document met regels. En je moet je proberen te verplaatsen in de gedachten gang van de uitzetter. Waren we vorig jaar te naïef (niet doorgehad hoeveel instinkers er waren) en haalde we plaats 25 van 36; dit jaar hadden we veel meer instinkers eruit gehaald maar vaak toch nog verkeerd gedacht. Plaats 33 van 37... Misschien zat er ook wat vermoeidheid in.
Ik zal jullie de voorbeelden van instinkers besparen..

Het is een heel andere manier van puzzelritten of rittensport dan we gewend zijn en dat maakt het ook wel weer heel erg interessant. Volgend jaar maar weer een poging. Weer met de Volvo denk ik want dat bevalt goed. En met de Volvo over die paden crossen is ook erg leuk.

Volgend jaar moet ik er ook maar eens werk van gaan maken om toch die legendarische Nacht van Weesp eens te gaan rijden.

Engineer2 zei:
Volgend jaar moet ik er ook maar eens werk van gaan maken om toch die legendarische Nacht van Weesp eens te gaan rijden.

Leuk! Waarschijnlijk doe ik ook weer mee, ook al viel de editie dit jaar tegen.

@Wouter: Ik hou de website van de Nacht in de gaten.. en na jouw tip ook op FB.
@Dirk: was zeker een mooie kers :) Nu de ogen openhouden voor de 2019 planning

Een paar dagen geleden was ik even kijken bij een kennis die een Fiat 130 coupe Pininfarina aan het restaureren is/was. Voor de restauratie had dit exemplaar al bijna 30 jaar niet meer gereden. En er is hard doorgewerkt want inmiddels kon de coupe zich weer zelfstandig bewegen. Het prachtige blauw (originele kleur van Fiat) staat hem erg goed. Het interieur is prachtig met echt hout afwerking en oranje bekleding. Je zit heerlijk op de achterbank heb ik mogen ervaren. De V6 geeft een prachtig geluid daarbij. Wat een ervaring! En dan hebben we alleen nog maar op het boerenland een beetje heen en weer gereden.
IMG_Fiat130 by M R, on Flickr

Ergens beginnen mijn handen ook wel weer te jeuken voor een mooi project weer. En dan ook iets jaren 60 of 70.

Terug
Bovenaan