IMG_20180825_064212_1 by
M R, on Flickr
En zo stond ik zaterdag ochtend al heel vroeg op Zandvoort. Nog voor 7 uur en na door Haarlem en Overveen verschillende straten te hebben doorwaden doordat er meer dan 10cm water stond bij drempels en dergelijke.
Als vrijwilliger voor de SCARB keur ik altijd auto's die gedurende het Spettacolo de baan opgaan voor de Scuderia of de rijstijlverbetering. Aangezien het baanprogramma meestal om 9:00 al begint is het keuren op de vrijdagavond (ik kon niet) en in de vroege zaterdag en zondag ochtend. Vroeg op dus en dan bij een verlaagde 75 (dus met een transaxle en met de achterremmen naast het differentieel) die net door de regen heeft gereden kijken of er nog voering op de remblokken zit. Zonder hefbrug. Als je de avond ervoor goed gegeten hebt lukt dat niet

Dit keer vooral veel loszittende (sport)stoelen gevonden, een paar losstaande accu's en een enkeling die met zulk weer geen regenbanden had. Verder ook nog een enkeling met te weinig remvoering. De kwaliteit van de auto's is ieder jaar beter, en dat terwijl het eigenlijk alleen een vereenvoudigde APK keuring is. Gelukkig kon bijna iedereen na reparatie alsnog een goedkeur krijgen en meedoen met het baanprogramma.
De rest van de tijd bestaat het vrijwilligerswerk uit het helpen van Alfisti die op het event technische problemen hebben gekregen (voor zover mogelijk natuurlijk) wat dit keer beperkt bleeft tot een lekke band, een vastzittende rem en een piepende riem. De rest van de tijd bemannen we dan een pitbox waarin wat Alfa motoren en onderdelen tentoongesteld staan waar we techniek uitleggen en vragen beantwoorden. Meestal lukt het wel iets speciaals te vinden voor de pitbox en zo ook deze keer.
IMG_20180825_173256 by
M R, on Flickr
Recht op de foto een 2.6 V8 met mechanische injectie uit een 33 racewagen (ca. 300pk bij 9000 toeren), welke na zijn autorace carriere is gebruikt in off-shore speedboot races. De motor is zo omgebouwd dat hij alleen nog maar volgas kan en de toerenbegrenzer moet de motor heel houden. Dit type V8 was ook de basis voor de motor van de Montreal.
Midden op de tafel (wat lijkt op een olie opvangbak) is een dry-sump carter wat gebruikt is op een TZ1 en TZ2. Meer naar links ligt een differentieel met direct ertegenaan 2 remschijven wat ook van een TZ1 en TZ2 afkomstig is.
IMG_20180825_173241 by
M R, on Flickr
Buiten de net uit Italië opgehaalde geheel originele Alfetta staat er hier rechts een motorblok uit een GTAm SA racewagen. Een GTAm is al een legendarische race-auto met de eerste toepasing van TwinSpark. De SA was een versie uitgevoerd met compressoren die, heel bijzonder, werden aangedreven door een hydrauliekpomp. De pomp en compressoren waren afkomstig van een vliegtuigsloperij en werden op een handvol motoren geschroefd. Bijna al deze motoren zijn bewaard gebleven (zij het in niet werkende staat) en dat zijn er 5 of 6. En zo maakte een klein 1.6 motortje met carburateurs ruim 220pk zonder heel veel toeren te hoeven draaien zoals een Formule 1 motor.
IMG_20180825_173221_1 by
M R, on Flickr
Dit is overigens een GTAm die hier voor de loods geparkeerd staat. Wel een replica als ik het goed heb, alhoewel de eigenaar gek genoeg is om ook met een echte te gaan racen.
IMG_20180825_173307 by
M R, on Flickr
En zo lagen er nog veel meer onderdelen hier en daar. Nog wat airboxes uit verschillende race wagens maar ook gewone onderdelen zoals een roetfilter, een cilinderkop van een TwinAir, een multi-air hydrauliek unit, nokkenas verstellers en wat turbo's. Er zit zelfs in een alledaagse Alfa veel bijzonder mooie techniek.
IMG_20180826_145613_1 by
M R, on Flickr
Als vrijwilliger maak je zo'n event heel intensief mee natuurlijk. Je spreekt heel veel mensen, je moet soms even hard werken en je bent er van vroeg tot laat. Zaterdag met slecht weer en zondag met mooi weer. Als je dan ziet dat de hele paddock en de grote parkeerplaats net voor de tunnel helemaal volstaat met alleen maar Alfa Romeo's is dat heel erg gaaf. Ook deze keer weer mensen gesproken van over de hele wereld en ook verschillende mensen die een rol hebben gespeeld in de historie van Alfa Romeo of die nu hier naar toe gingen om FCA te vertegenwoordigen. Van uitrusten en slapen komt er dan ook heel weinig
Ik heb (vooral op de iets rustigere zaterdag) nog wel wat foto's kunnen maken. Maar er komt nog heel erg veel beeldmateriaal beschikbaar in de komende dagen.
SAM_5125 by
M R, on Flickr
SAM_5127 by
M R, on Flickr
Een prachtige combinatie zo, met naast het Duitse kenteken ook het originele Torino kenteken er nog op.
IMG_20180825_151331 by
M R, on Flickr
Lars van het Veer is vrij bekend in de Alfa racerij en erg succesvol. Hij kan ook echt goed sturen maar ik ben partijdig want ik ken hem. Hij had een verkeerde bandenkeuze en reed op slicks toen het even stortregende. Vervelend voor hem (van 12 seconden leidende voorsprong naar met moeite een 2e plaats) maar wat geweldig om te zien hoe hij de 155 V6 over de baan worstelde.
IMG_20180825_150747 by
M R, on Flickr
IMG_20180825_145610 by
M R, on Flickr
IMG_20180825_145720 by
M R, on Flickr
IMG_20180825_150044_1 by
M R, on Flickr
IMG_20180825_150659 by
M R, on Flickr
SAM_5164 by
M R, on Flickr
SAM_5136 by
M R, on Flickr
Een Giulia en een Giulia...
SAM_5132 by
M R, on Flickr
Een kwart van de aanwezige 4C's. Hoezo een bijzondere auto?
SAM_5148 by
M R, on Flickr
SAM_5146 by
M R, on Flickr
SAM_5145 by
M R, on Flickr
SAM_5149 by
M R, on Flickr
SAM_5150 by
M R, on Flickr
SAM_5167 by
M R, on Flickr
SAM_5166 by
M R, on Flickr
IMG_20180825_163942 by
M R, on Flickr
Er waren op zondag meer 164 aanwezig dan er parkeerplaatsen waren en algemeen waren er meer dan ik in jaren heb gezien. Het begint echt een klassieker te worden want de conditie van wat er aanwezig is is ook elk jaar beter. Maar nog altijd een van de meest zeldzame (straat) Alfa's op het Spettacolo. Ik heb veel aanspraak gehad met mijn exemplaar en ik ben geholpen met de zoektocht naar onderdelen (niet altijd nodig maar puur voor het mooie). Ik had een missie om naafdopjes te vinden die er origineel bij hoorden en links en rechts kon ik er eentje kopen, sommige zelfs nieuw. Dus ik heb uiteindelijk een setje en ik heb ze meteen gemonteerd.
IMG_20180825_164029 by
M R, on Flickr
IMG_20180825_150449 by
M R, on Flickr
IMG_20180825_150048_1 by
M R, on Flickr
IMG_20180825_145917_1 by
M R, on Flickr
IMG_20180825_150839 by
M R, on Flickr
De parkeerplaats met modernere Alfa type's liet duidelijk zien dat ook bij Alfa met de jaren het kleurenpallet minder uitbundig is geworden. Jammer.
IMG_20180825_151324 by
M R, on Flickr
SAM_5114 by
M R, on Flickr
SAM_5117 by
M R, on Flickr
SAM_5121 by
M R, on Flickr
Een TZ1 of Giulia TZ zoals ze toen genoemd werden. Tubularo Zagato, een buizenframe met lichtgewicht body en experimentele aerodynamica door ontwerper Zagato. Met een aandrijflijn en wielophanging afkomstig uit de Giulia.
SAM_5143 by
M R, on Flickr
SAM_5151 by
M R, on Flickr
SAM_5153 by
M R, on Flickr
SAM_5152 by
M R, on Flickr
De Berlina (grote broer van de Giulia) vierde de 50e verjaardag. In de loop dar jaren zijn heel erg veel Berlina's opgeofferd om hun twee liter motor die dan in een Giulia werd gezet (net als de 164 vaak werd gestript voor zijn V6) maar dat tijdperk ligt al lang achter ons. Inmiddels is het haast een meer gewilde klassieker dan de Giulia.
SAM_5122 by
M R, on Flickr
SAM_5123 by
M R, on Flickr
SAM_5124 by
M R, on Flickr
SAM_5139 by
M R, on Flickr
SAM_5157 by
M R, on Flickr
SAM_5159 by
M R, on Flickr
Een stuk of 5 8C's heb ik toch wel gezien. Een echtpaar dat allebei helemaal Alfa gek is en die ik soms wel eens spreek bleken er ook een te hebben. Na enige aansporing op zaterdag waren ze wel bereid op zondag met de 8C te komen
SAM_5163 by
M R, on Flickr
SAM_5169 by
M R, on Flickr
SAM_5170 by
M R, on Flickr
SAM_5161 by
M R, on Flickr
SAM_5134 by
M R, on Flickr
SAM_5135 by
M R, on Flickr
Een Matta mocht natuurlijk niet ontbreken. Te koop overigens.
SAM_5128 by
M R, on Flickr
SAM_5129 by
M R, on Flickr
SAM_5130 by
M R, on Flickr
Een Alfa F1 auto zie je ook op Spettacolo niet vaak. De oranje-witte heeft ook nog een paar demo rondjes gereden op zaterdag. Helaas begaf de koppakking het al snel al uitaccelerend uit de tarzan bocht.