Engineer: '65 Panhard/'73 Saab/'75 AlfaSud/'81 Suzuki/'88 Corvette/'97 Alfa 164/'10 Wind/'13 Panda 4x4/'17 124 Spider/'21 Pössl/'22 Alpine/'24 Nio

Tijdje niet gekeken Marcel..

Gefeliciteerd met de Volvo nog, ik moet eerlijk zeggen, dit is een hele mooie, de XC vind ik nog te doen, de binnenkant vind ik echt heel mooi. Persoonlijk vind ik de V70 misschien wel de eerste Volvo na de 940 die ik echt mooi vind, en de XC90 ook, maar goed. Mooie aanwinst, en nog in een erg mooie staat zeg!

Goedwerk ook aan de Corvette en de glimmende Alfa is ook mooi! Chapeau! Leuk vooruitzicht die toertochten! :)

Qua 2 Cilinders, ik zie dat er al veel genoemd is, maar ook ik doe graag een duit in het spreekwoordelijke zakje:

Lada Oka (VAZ-1111 / ВАЗ 1111 Ока) , met een halve Samara-motor, gemaakt door/bij KamAZ.

Dankjewel Peter. Inmiddels gewend aan het rijden en het rijgedrag is echt super. Bochtgedrag is net zo goed als de Mercedes of zelfs beter. Omgang met ruw wegdek of terrein is natuurlijk beter. Inmiddels is er ook (na alle regen) een kleine opbouw van modder. :D

Jij bent wel goed thuis in Oostblok of Russisch vervoer zeg.. Ik heb hier nog nooit van gehoord. Ik ken wel wat Lada en GAZ voertuigen en ik ben zelfs in het Wartburg museum geweest. Het robuuste kan ik wel waarderen op zich maar ik merk toch dat ik teveel van luxe ben.

Dit weekend was vol met rijden met de Corvette in toerritten. Als eerste was er de Go!Wheels rit die al ruim een jaar gereserveerd stond op de kalender. Dit keer was het 10 jarig jubileum en voor ons de eerste keer om mee te doen. De start is altijd op het martkplein van Geldermalsen en omringende straten en is echt een publieksevenement. De goede doelen die ermee gemoeid zijn presenteren zich er en natuurlijk de grote hoeveelheid sponsoren. Qua auto's is het van alles wat. Nieuwe Ferrari's, allerdaagse klassiekers en ware museum stukken.
Na een mooie start (wij zijn afgevlagd door de burgemeester) is het op zich wel een puzzelrit maar van erg eenvoudig niveau en je komt al snel in een kleine karavaan terecht. Na een uitgebreide lunch in Zaltbommel zijn we naar een prive museum in Druten gereden wat een heel mooie verrassing was. Daarna terug naar het marktplein en aldaar een BBQ buffet en de prijsuitreiking.
Een erg leuke rit die heel wat anders is dan we gewend zijn. Nauwelijks puzzelen, tijd zat, veel publiek en uitgebreid verzorgt en entertained door de organisatie. Wij waren een van de 130 auto's die meededen dit jaar (hebben geen prijs gewonnen). De Corvette heeft zich prima gedragen maar recente slechte starts wanneer de motor erg warm is maakte het een beetje spannend. Bij de tussenpunten dus maar de motorkap open gezet.

Opstelling bij de start:
IMG_20180602_105419 by M R, on Flickr
IMG_20180602_101459 by M R, on Flickr
IMG_20180602_101208 by M R, on Flickr
IMG_20180602_103948.jpg.dh8vj05 by M R, on Flickr
IMG_20180602_104427_1 by M R, on Flickr
IMG_20180602_103257 by M R, on Flickr
IMG_20180602_101547 by M R, on Flickr
IMG_20180602_101003 by M R, on Flickr
IMG_20180602_102728 by M R, on Flickr
IMG_20180602_101111 by M R, on Flickr
IMG_20180602_102519 by M R, on Flickr
IMG_20180602_102612 by M R, on Flickr
IMG_20180602_102443 by M R, on Flickr

IMG_20180602_103701_1 by M R, on Flickr
Deze prachtige Packard kwam dan wel rijdend het plein op maar was bij de start niet meer aan de gang te krijgen. Een verdiende pechvogel prijs dan ook.

IMG_20180602_104921 by M R, on Flickr
En een heel bijzondere deelnemer: een Peugeot 205 Turbo 16 met middenmotor

Deel 2:

Even bijkomen bij de lunch:
IMG_20180602_134007 by M R, on Flickr

En een sfeerimpressie van het prive museum in Druten:
IMG_20180602_152238_1 by M R, on Flickr
IMG_20180602_145727 by M R, on Flickr
IMG_20180602_150213 by M R, on Flickr
IMG_20180602_150702 by M R, on Flickr
IMG_20180602_151102 by M R, on Flickr

De opslag had ook nog het een en ander aan projecten opgeslagen staan
IMG_20180602_154757 by M R, on Flickr

En zo heb je een goed beeld hoe een toerrit van 130 auto's eruit ziet.
IMG_20180602_145823 by M R, on Flickr
IMG_20180602_152032 by M R, on Flickr

Om een beetje bij te komen heb ik vandaag een toerrit met de NCRS Corvette club gereden in de omgeving van Geldermalsen. Alleen een C5 en C7 generatie waren er niet bij.
IMG_20180603_140508 by M R, on Flickr

Wat meer mogelijkheid om in Nederland te zijn begreep ik al. Zet 15 Juni 2019 maar vast in de agenda dan voor de GoWheels. Ik heb mezelf beloofd mee te doen weer maar dit keer ter afwisseling met de Alfa.

Tijdens de rit kwamen we nog wat brandweer en dergelijke tegen. Bleek hierom te zijn:
Foto-Fernando-Bot-Persbureau-Heitink.jpg

Omroep Gelderland - Porsche in de sloot Zoelen
Was geen deelnemer van de rit. Wel erg zonde. Op de wegen hier in de buurt en speciaal de randen van de berm kan het link zijn blijkt maar weer.

Er is een mooie foto gemaakt bij de start van ons op het moment dat we door de burgemeester op pad werden gestuurd.
34398144_1933799876640841_410587865496420352_n.jpg

Wow, prachtige platen van een paar erg leuke tochten!
Op die laatste foto zie je hoe mooi de Corvette in de wax staat, wat spiegelt die vlag er mooi in (y)

Gewoon Dirk zei:
Wow, prachtige platen van een paar erg leuke tochten!
Op die laatste foto zie je hoe mooi de Corvette in de wax staat, wat spiegelt die vlag er mooi in (y)

Daar ben ik ook erg blij mee. En dat terwijl je niet echt het idee heb van een heel erg gepoetste auto als je er gewoon naast staat (zeker als de zon niet te uitbundig is).

Het was inderdaad een leuke tijdsbesteding en zo ontdek je nog eens iets. De Corvette staat nu bij de garage om voor de APK even nagelopen te worden. Opmerkingen van voorkeuren waren de aanleiding om de schokdempers te vervangen. Toen hadden ze ook opgeschreven dat het mistlamp het niet deed. Grote vraagtekens bij mij want die doen het zeker. Totdat ik me realiseerde dat er in Europa eigenlijk nooit auto's zijn geweest met alleen mistlampen voor. Vermoedelijk hebben ze achter de auto staan te zoeken naar een mistlamp die aanging als ze op die knop duwen :D
Altijd leuk een wat apartere auto naar de APK brengen. Bij de LT moet ik ze er altijd aan herinneren dat die zo oud is dat roetmeting niet hoeft.

Soort van herkenning: personeel/stagiaires willen bij mijn auto's welles eens op toeren een Co-meting doen => viergasmeting is pas vanaf 1-1-1993. Nou valt +/- 2500 a 3000 toeren nog wel mee, maar een roetmeting bij een ouwe diesel is echt een marteling...

Er zijn een hoop garage bedrijven waar de routine toch wel insluipt. Ik moet dan wel eerlijk zeggen dat ze (als ze scherp zijn) wel goed meedenken en ook nog echt iets weten van de oude techniek. En wanneer niet dan wordt "pa" erbij gehaald. Zo kwam ik er ooit achter dat velgen in de jaren 70 (of in ieder geval bedrijfswagen velgen) een ander soort velgrand hadden. Ik bracht de LT om uit te laten lijnen en ze waren er in no-time achter dat het verschil daarin zat (en de apparatuur dus niet goed ging passen). Een dag later hadden ze de juiste spullen opgesnord en kon er toch uitgelijnd worden.

Over routine gesproken: ik heb een paar heel erg drukke weken achter de rug qua kilometers. Een soort eindspurt voordat de situatie weer verandert. Daarmee zijn de kilometers van de Volvo rap gegaan.
IMG_20180606_174224 by M R, on Flickr

En ik ben stilletjes tussen andere klussen door wat verder gekomen met de velgen van de 164. Aangezien de foto hosting niet echt wilde meewerken de vorige keren hierbij de hele rapportage.

IMG_20180413_124110 by M R, on Flickr
Dit was het startpunt. Rechte originele Alfa Romeo velgen die echter al wel eens overgespoten waren met een simpele grijze spuitbus. Er lagen ook winterbanden om dus duidelijk het wintersetje geweest.

IMG_20180414_155037 by M R, on Flickr
Met afbijt aan de gang geweest (gewoon Albastine maar wel 2 potten) en na 2 keer erop smeren met een houten spatel de oude verf er grootendeels zo af geveegd.

IMG_20180422_131148 by M R, on Flickr
En daar komen best aardige velgen onderuit. Ik wilde graag het gefreesde partoon erin behouden maar met beschadigingen en corrosie (en een paar plekjes heel hardnekkige verf) leek dat al snel niet mogelijk.

IMG_20180521_162206 by M R, on Flickr
Eerst de gaten in zwart mettalic gespoten

IMG_20180610_193210 by M R, on Flickr
En vervolgens de velg in een opstelling gehangen waar ik hem kon ronddraaien. De randjes van het zwarte waren lastig maar ik wist van te voren dat er wat nawerk nodig was.

IMG_20180610_202150 by M R, on Flickr
Het schuren heb ik met korrel 80 gedaan en alleen in een cirkelbaan. En dan komt het gewenste patroon tevoorschijn. Na het eerste stukje heb ik de opstelling wel veranderd. Ik heb het in de bankschroef geklemd zodat de velg horizontaal zat en ik heb een wielsleutel gebruikt om een steuntje te hebben bij het schuren (zodat het een perfecte cirkel bleef).

IMG_20180611_192534 by M R, on Flickr
Met de eerste blanke lak erop (een paar kleine plekjes moet ik nog aanpakken voordat de volgende laag erop gaat)

IMG_20180611_192551 by M R, on Flickr
Het effect is wel perfect! Nu de andere 3 nog.

Wouter82 zei:
Ik verbaas mij hier iedere keer weer over de klussen die je "even" zelf doet :eek: (y)

Thanks! Dirk ook.

Het kan zijn dat er wat outtakes zijn van de momenten dat het niet lukt :D
Maar verder is er veel van ervaring die je over de jaren verzameld, het geduld hebben om even weg te lopen als het niet lukt en het goed inlezen wat de ervaringen van anderen zijn. Al doende leert men.

Engineer2 zei:
Het kan zijn dat er wat outtakes zijn van de momenten dat het niet lukt :D
Maar verder is er veel van ervaring die je over de jaren verzameld, het geduld hebben om even weg te lopen als het niet lukt en het goed inlezen wat de ervaringen van anderen zijn. Al doende leert men.

Wijze woorden, maar twee linker handen blijven twee linker handen o_O :D

Wat tof, ik had al via een kennis wat foto's gezien van de rit! Je hebt zijn auto ook op de foto staan zie ik, haha. Heb laatst die dikke Italiaan ook flink aan de tand mogen voelen, heerlijk! :T Scheen een hele leuke rit te zijn geweest.

Brent® zei:
Wat tof, ik had al via een kennis wat foto's gezien van de rit! Je hebt zijn auto ook op de foto staan zie ik, haha. Heb laatst die dikke Italiaan ook flink aan de tand mogen voelen, heerlijk! :T Scheen een hele leuke rit te zijn geweest.

Welke auto was dat dan? Ik ben benieuwd.

Afgelopen weekend heb ik met de Corvette een bezoekje gebracht aan de Brabantse wal waar ik had afgesproken met Gewoon Dirk. Allebei een V8 coupe van GM moest toch eens vergeleken worden. Er zijn veel foto's gemaakt maar met een duidelijk doel voor ogen. Wat dat is blijft nog even een verrassing en de foto's zelf ook. Klein voorproefje (gemaakt met de telefoon) kan ik wel geven:
IMG_20180617_101852 by M R, on Flickr

Verder het event Seppe Classic Cars & Aeroplanes bezocht voor het eerst. Geweldig evenement met heel veel onverwachte auto's en met de mooie achtergrond van klassieke vliegtuigen. Aangezien een groot deel daarvan regelmatig een rondje vliegt is er constant wat te zien en te horen. Ik las ergens dat er verspreid over het weekend 1100 auto's zijn geweest dus ook daarbij genoeg keuze. Ik heb niet eens heel veel foto's gemaakt maar je struikelde er over de camera's dus dat zit wel goed. Van mijn eigen auto in ieder geval een vrij unieke foto kunnen maken.
SAM_4132 by M R, on Flickr

Het was inderdaad erg gezellig en ook de fotoshoot was zeer geslaagd! Het verschil tussen de Corvette en de Eldorado is net zo groot als het verschil tussen een pianokruk en een sofa. Op beide kan je zitten maar daar houdt de overeenkomst dan ook wel op.
Ik vond het heel gaaf om een stukje te mogen sturen in de Corvette, Wat een machine, het geluid, de warmte, de lage zit maar ook het onvermogen om elegant uit te stappen maakt het tot een ervaring die ik nooit zal vergeten. Ik zei het gisteren al, waar de Eldorado als een Britse butler zorgt dat je in alle comfort snel op de plaats van bestemming komt geeft de Corvette je de ervaring alsof je de 100 meter sprint op de rug van Husain Bolt mee mag maken.

Ook ik heb nog wel een klein voorproefje in de vorm van een mobiele telefoonfoto van de Vette.

Engineer2 zei:
Jij bent wel goed thuis in Oostblok of Russisch vervoer zeg.. Ik heb hier nog nooit van gehoord. Ik ken wel wat Lada en GAZ voertuigen en ik ben zelfs in het Wartburg museum geweest. Het robuuste kan ik wel waarderen op zich maar ik merk toch dat ik teveel van luxe ben.

ik dacht dat ik gereageerd had, maar niet dus.
Jaa ik heb echt een voorliefde voor het "voormalige" Oostblok, toen ik voor de Getz ging, heb ik nog even gekeken naar een Kalina, maar dat durfde ik niet aan. Niet dat de auto slecht is, maar meer uit angst voor een gebrek aan onderdelen. Ik heb nu inmiddels meer connecties, dus nu zou ik het wel aandurven.
Er zijn echt fenomenale wagens gemaakt, ook vele die niet het productie-gamma hebben gehaald, omdat de Comecon teveel moest luisteren naar moeder Rusland. Of omdat FIAT er een stokje voor stak (FSO) .
Wartburg werd ook flink tegengewerkt, net als Trabant, die eigenlijk met Skoda een hele moderne wagen had ontwikkeld, maar die mocht niet op de markt komen, omdat deze moderner was dan de Russische Lada's.

Maar goed, wat een mooi werk van de velgen zeg, petje af!! Echt heel mooi resultaat!
Leuke foto's van Seppe! Mijn kameraad was zaterdag geweest, en vond het toen ook erg leuk. Ik denk dat een Corvette het wel goed doet bij mensen met een camera ;) Dus hij zal ongetwijfeld wel op de foto zijn gekomen.

Pjötr zei:
...
Leuke foto's van Seppe! Mijn kameraad was zaterdag geweest, en vond het toen ook erg leuk. Ik denk dat een Corvette het wel goed doet bij mensen met een camera ;) Dus hij zal ongetwijfeld wel op de foto zijn gekomen.

Even off topic, welke kameraad van jou was er enmet welke auto? Misschien heb ik hem wel op de foto...

A.s. zaterdag de 30e is het 65 jaar geleden dat de eerste Corvette werd geproduceerd. Elk jaar is er rond die datum een "Drive your Corvette to work" dag welke wereldwijd nageleefd wordt. Ik werk thuis op het moment dus ja ik doe mee.

Verder is er op zaterdag een bijeenkomst van de Corvette clubs van Nederland, Belgie en deels Duitsland bij het Corvette museum in Wezep. Daar ga ik uiteraard even kijken. De komende avonden nog even het stof van Seppe eraf halen dus. Wie interesse heeft in Corvette's (of er zelf eentje heeft) is kostenloos welkom.
Overigens is Corvette Fame (Valkenburg, 14 & 15 Juli) dit jaar ook in het teken van 65 jaar Corvette. Ik zal daar een van de dagen ook heen gaan. Dit is een van de grootste jaarlijkse Corvette events in Europa waar men zelfs vanuit de USA voor overkomt.

Ook nog iets anders. Wouter82 (ook Corvette bezitter bedenk ik me nu) had ik een beetje geholpen met historie natrekken van een USA auto. En zo kwam ik mijn eigen documenten ook tegen. Zodoende heb ik een kaartje kunnen maken van waar mijn Corvette zijn jaren heeft doorgebracht voor de export naar Europa.
Map_Corvette_history by M R, on Flickr
Het verklaart in ieder geval waarom ik een bonnetje van een Lobster meal tegenkwam uit San Francisco. Mijn Corvette is ooit afgeleverd in Mesa AZ en dook daarna 8 jaar later en 110.000 miles verder pas weer op in de historie in Carson City Nevada. Daarna San Francisco omgeving en ook nog een tijdje terug in Nevada om van daaruit naar de Noord kant van de LA basin te verhuizen.

Mooi!, volgend jaar zijn we erbij met onze C3, en als je tijd hebt.......de history van de onze mag je ook wel natrekken, wij weten ook niet al te veel.

A3-White zei:
Mooi!, volgend jaar zijn we erbij met onze C3, en als je tijd hebt.......de history van de onze mag je ook wel natrekken, wij weten ook niet al te veel.

Dat komt wel goed. Genoeg Corvette en USA cars event in Nederland.

De start van de history is om een CarFax uitdraai en wanneer mogelijk (zoals bij een Corvette) een kopie van de Window Sticker. Kosten wel wat maar dan kom je al een heel eind. Tenzij je de build sheet al gevonden hebt? Bij een Corvette zitten die op de benzine tank geplakt en normaal gezien alleen bereikbaar tijdens een restauratie. Zeker bij een C3 want dan moet de body eraf. Maar soms wil de lijm wel loslaten en dan zakt de sheet langs de tank omlaag. Ik heb de mijne dus net op tijd gevonden zo en in 3 stukken en nog enigzins leesbaar kunnen redden.

Het was weer een lekker klassieker weekend. Als eerste op vrijdag en zaterdag ochtend wat werk gedaan aan de Alfa. Van de velgen ben ik inmiddels bij de laatste aangekomen waar nog een beetje schuren en verder blanke lak aan gedaan moet worden. Verder afgelopen week de conclusie getrokken dat de accu overleden was (toch al weer 8 jaar oud) en een nieuwe gekocht met nu ook meteen een massa schakelaar.
IMG_20180629_151242 by M R, on Flickr

Verder heb ik (na het stof van Seppe uit het interieur te hebben verwijderd) de Corvette richting Wezep gestuurd voor de 65th birthday. Erg leuk en veel nieuwe mensen leren kennen met C4's die ook wel van grotendeels origineel houden. Toevallig was het meerendeel daarvan ook in bezit van 1988 modeljaar. Een bijzonder hoog aandeel, zeker als je weet dat het echt niet zo'n topjaar was qua verkoop. Een ervan was een gelimiteerde jubileum editie (alles wit, zelfs het interieur) en een ervan was een origineel nieuw in Nederland geleverde. Veel grappige details waarvan vooral de snelheidsmeter opviel. Die gaat ook met het "analoge" deel tot 260km/h. De gewone Corvette's stoppen allemaal bij 85mph door een wet indertijd. Maar bij GM hadden ze ernaast een digitaal display gemaakt met gewoon cijfers en die zijn niet begrensd.
Door het uitgebreid praten en auto's vergelijken zijn er wat minder foto's gemaakt door mij. Maar heel eerlijk gezegd viel de opkomst iets tegen.
SAM_4230 by M R, on Flickr
SAM_4231 by M R, on Flickr
SAM_4232 by M R, on Flickr
Mijn vader was vroeger klant bij Riva Amsterdam (met zijn Opel's) en als dreumes regelmatig daar de auto's gezien. Iets te vroeg om echt herinneringen aan te hebben helaas. Maar dat er ook Amerikanen verkocht werden wist ik wel (of later geleerd). Toen de E-Kadett sedan een paar jaar oud was kan ik me herinneren dat we toen zijn wezen kijken naar een Astra F (net geintroduceerd). Later vertelde pa dat we toen ook gekeken hebben naar een Chevrolet Corsica want die was door de Dollar koers haast net zo duur. Beide waren te duur (of de inruil van de Kadett te slecht) en toen hebben ze de Kadett tot 2000 gereden.
SAM_4235 by M R, on Flickr
SAM_4236 by M R, on Flickr
IMG_20180630_142250 by M R, on Flickr

Bij het Corvette event liep ik ook Aart van EMW tegen het lijf. Die heeft me overgehaald om mee naar het Loo te gaan. Eerst kon ik niet vanwege een zakenreis die echter werd uitgesteld. Maar daarna twijfelde ik nog erg of het niet een extreem aardappel in de keel gehalte zou hebben. Volgens Aart viel dat juist erg mee en loopt er op zo'n event echt van alles wat qua mensen. En met de klassieker bezoekersparkeerplaats als een soort extensie van het evenementen terrein staat er ook qua auto's van alles wat.

En zo kwam het dat ik in een Citroen DS werd opgehaald (als kersvers EMW lid) door Aart en consorten. Eigenlijk met de verlengde Princess maar in goede Engelse traditie was er iets stuk :D
En nu moet ik toch een bekentenis doen.... Ik heb weleens in een DS gezeten maar nog nooit meegereden. Ergens is een DS natuurlijk een te voor de hand liggende klassieker maar wat een ontzettend bijzondere en fijne auto. Het is dat de motor war rumoeriger is anders zou je denken in een moderne auto onderweg te zijn. Maar dan niet een luxe familie sedan waar om vage redenen een compromisloze aanpak is gehanteerd om snel over de Nurburgring te vliegen...

Qua event zelf; geweldig! Ik laat de foto's voor zichzelf spreken.

IMG_20180701_101729 by M R, on Flickr
IMG_20180701_101745 by M R, on Flickr
IMG_20180701_101745 by M R, on Flickr
De betreffende blauwe DS, omringd door andere leuke klassiekers op de parkeerplaats

IMG_20180701_101710 by M R, on Flickr
SAM_4239 by M R, on Flickr
SAM_4238 by M R, on Flickr
SAM_4240 by M R, on Flickr
Het bestaat echt... een niet al te fraaie Aston Martin..

SAM_4242 by M R, on Flickr
SAM_4243 by M R, on Flickr
Een eind jaren 80 Pontiac Fierro in een Zimmer jasje. Ik was haast teleurgesteld dat er geen luipaard print bekleding gebruikt was o_O

SAM_4244 by M R, on Flickr
SAM_4245 by M R, on Flickr
SAM_4246 by M R, on Flickr
De heren van de klassieke caravan club hadden bijpassende trekauto's met hun Laurel en Senator. En de caravans zijn pure nostalgie.

SAM_4247 by M R, on Flickr
SAM_4248 by M R, on Flickr
SAM_4249 by M R, on Flickr
SAM_4251 by M R, on Flickr
SAM_4250 by M R, on Flickr
SAM_4252 by M R, on Flickr
SAM_4254 by M R, on Flickr
SAM_4253 by M R, on Flickr
SAM_4256 by M R, on Flickr
SAM_4257 by M R, on Flickr
SAM_4259 by M R, on Flickr
SAM_4261 by M R, on Flickr

SAM_4262 by M R, on Flickr
SAM_4264 by M R, on Flickr
Een absoluut monster met een Rolls Royce Merlin motor. 27 liter met compressor uit een verschillende serie WOII vliegtuigen (waaronder de Spitfire). Eigenbouw en regelmatig in gebruik voor ritjes op de openbare weg. Met slippende koppeling of in zijn 1e versnelling want het gaat iets te rap anders. De 2e versnelling gaat tot zo'n 180km/h en de 3e en 4e heeft de man nog niet aangedurfd. Op het mini sprintje op Het Loo kwam de auto ook niet tot zijn recht. Hij heeft nauwelijks de koppeling los kunnen laten komen.

SAM_4265 by M R, on Flickr
SAM_4267 by M R, on Flickr
De XLR, de Caddilac versie van de Corvette C6

SAM_4269 by M R, on Flickr
SAM_4258 by M R, on Flickr
En nee het is niet Dirk. Maar wel een andere Eldorado met een dubbel Caddilac logo!

SAM_4270 by M R, on Flickr
SAM_4271 by M R, on Flickr
Een Diesel!

SAM_4272 by M R, on Flickr
SAM_4274 by M R, on Flickr
SAM_4278 by M R, on Flickr
SAM_4279 by M R, on Flickr
Een prachtige Renault en met het mooiste dashboard voor dit model

SAM_4281 by M R, on Flickr
SAM_4283 by M R, on Flickr
SAM_4282 by M R, on Flickr
SAM_4285 by M R, on Flickr
SAM_4287 by M R, on Flickr
SAM_4289 by M R, on Flickr
Geen 4 maar een 3! De uitgeklede versie van de 4

SAM_4290 by M R, on Flickr
SAM_4291 by M R, on Flickr
SAM_4293 by M R, on Flickr
SAM_4294 by M R, on Flickr
SAM_4303 by M R, on Flickr
SAM_4304 by M R, on Flickr
SAM_4305 by M R, on Flickr
Een vroege en vrij kale Sud. Wat een ultieme Alfa!

SAM_4307 by M R, on Flickr
SAM_4308 by M R, on Flickr
SAM_4313 by M R, on Flickr
SAM_4314 by M R, on Flickr
SAM_4316 by M R, on Flickr
SAM_4317 by M R, on Flickr
SAM_4318 by M R, on Flickr

SAM_4321 by M R, on Flickr
SAM_4322 by M R, on Flickr
SAM_4323 by M R, on Flickr
SAM_4324 by M R, on Flickr
Een one-off door Ghia. Als ik het zo zie waren de prachtige speedboten uit die tijd een inspiratiebron

SAM_4325 by M R, on Flickr
SAM_4327 by M R, on Flickr

SAM_4329 by M R, on Flickr
SAM_4330 by M R, on Flickr
SAM_4331 by M R, on Flickr
SAM_4332 by M R, on Flickr
SAM_4334 by M R, on Flickr
Een geweldige Packard met een van de mooiste bodies die er bestaan (ook bekend van diverse Duesenbergs). Maar eigenlijk wel overgerestaureerd. Zo strak was de lak echt niet toen ze nog met de hand geschilderd werden.

SAM_4335 by M R, on Flickr
SAM_4342 by M R, on FlickrEen Cord 812 (zonder supercharger en zonder de kenmerkende uilaten uit de zijkant van de motorkap). Maar wat een briljante auto en wat was dit de tijd ver vooruit. Zet een Traction Avant hiernaast en je weet meteen waar Citroen de inspiratie vandaan had.

SAM_4336 by M R, on Flickr
SAM_4337 by M R, on Flickr
SAM_4340 by M R, on Flickr
SAM_4341 by M R, on Flickr
De Espada, ongeliefd lijkt het wel maar een van de meest ultieme Lamborghini's.

SAM_4339 by M R, on Flickr

Sorry voor de foto spam... :D

Mooie foto's van een geslaagde dag. Leuk je daar ontmoet te hebben!

Wat een heerlijk fotoverslag! Ik zie ontiegelijk veel gave klassiekers maar in het oog springen dan toch ook juist auto's zoals de Tesla Model S Shooting Break (Nederlands product!) en natuurlijk de Toyota Century (KWIJL!). Wat zou ik mijn Eldorado eens graag naast die andere zetten. Ik zie op de foto al heel wat kleine verschillen (en dan heb ik het niet over de afzichtelijke DRL). Zo heeft deze een onderlip op de voorbumper die anders is evenals andere side skirts. Ook het grilletje is compleet anders en dat terwijl er maar een jaar verschil in zit ('94 vs. '95)

Het grote voordeel van veel thuis werken is dat je reistijd bespaart. Die tijd heb ik nu in de Alfa kunnen steken en zodoende lekker voortgang kunnen boeken. Eigenlijk stond ze zonder echte reden stil. Een accu vervangen is niet veel werk. Verder waren door een verkeerde uitlijning de banden nog wat harder en verder versleten. En die nieuwe banden wilde ik toch echt gelijk op de opgeknapte originele velgen hebben. En toen verliep de APK ook nog (binnen de schorsing).

Nu dus eindelijk wat resultaat. Velgen klaar, nieuwe banden erop en op de auto. Verder voor het eerst sinds maanden weer gestart en een klein rondje gereden om te zien wat er voor de APK nog even gedaan moest worden. De verwachting was niet veel maar de roest moest toch wel van de remschijven af. Uiteindelijk bleek de uitlaat erg snel slechter te zijn geworden. Het was nog goed tijdens de restauratie maar veel stilstaan en ook een tijdje korte stukjes heeft van binnenuit toch aardig staan invreten en maakt nu meerdere gaatjes hier en daar. Met uitlaatkit weer eventjes dicht maar toch maar rustig op zoek naar een nieuwe uitlaat die in ieder geval klinkt als een originele.

IMG_20180702_180747 by M R, on Flickr
De primitieve maar werkende oplossing om in cirkelbanen te schuren

IMG_20180703_122145 by M R, on Flickr
IMG_20180703_172008 by M R, on Flickr
Een van de zeldzame foto's (toevalstreffer) waar de kleur van de 164 tot zijn recht komt
IMG_20180703_191217 by M R, on Flickr
IMG_20180703_192014 by M R, on Flickr
De originele velgen, in deze opgeknapte staat, staan veel beter bij de 164. Het geeft veel meer klasse aan de auto. Hier staat de auto nog aardig uit de veren maar de velgen en banden zijn hetzelfde formaat als wat er al op zat. Wel kwam ik erachter dat de naafkapjes niet passen. De andere velgen hadden een groter naafgat met een centreerring. Die kapjes moeten er dan nog maar komen.

IMG_20180703_152409 by M R, on Flickr
Met een uitgebreide glimlach alles weer even in beweging zetten

Toch wel een erg mooi evenement, geweldige collectie bij elkaar. Moet ik toch maar eens een keer heen. (y)

Engineer2 zei:
De Espada, ongeliefd lijkt het wel maar een van de meest ultieme Lamborghini's.
Komt op de foto's op een of andere manier ook niet zo geweldig uit de verf, maar zag er toevallig zondag 2 rijden (waaronder misschien wel deze) en dan is het toch wel een imposante verschijning.

Dit zijn inderdaad hele mooie velgen onder 164! (y)

Engineer2 zei:
Brent® zei:

Welke auto was dat dan? Ik ben benieuwd.

Helaas zie ik je reactie nu pas, die zwarte Italiaanse Spider die je op de foto hebt staan. :)

@Brent: aha. Die mensen heb ik niet gesproken denk ik.

Bedankt voor de complimenten op de foto's van het concours. Ik ben zelf ook erg positief verrast (ook door mijn fotoskills deze keer :) ) en dan vooral door de leuke auto's en leuke sfeer. Voor volgend jaar zoek ik weer een lift in een echt oude klassieker want al zijn die van mij ook wel oud ze zien er nog te modern uit. En ze voldoen niet helemaal aan de 40 jaar oud regel voor het parkeer terrein.

Vandaag deed de Volvo een beetje vreemd. Bij steviger optrekken af en toe inhouden en tijdens constant rijden op de snelweg had ik af en toe het gevoel dat er een verbrandingsslag gemist werd (even een trilling). Even zoeken op Volvo 5 cilinder turbo en stotteren/inhouden geeft heel veel mogelijkheden dus dat schiet ook niet op. Puur op gevoel dacht ik aan een ontstekingsprobleem. Dan maar even de bougies eruit om ze te lezen en ook al waren ze niet super fris meer het zag er ook nog niet zo slecht uit. Ook tussen de cilinders minimum verschil. Misschien gebeurt het nog te weinig of bestaat het probleem te kort om sporen achter te laten. Wel viel me op dat er 2 nagenoeg nieuwe bobines op zaten en de 3 andere waren nog eerste montage. Dat plus een warme rit en het vermoeden van ontstekingsklachten daarbij geeft me toch wel het idee dat minstens een van de 3 oudere het aan het begeven is.

IMG_20180705_150349 by M R, on Flickr
5 stuks op een rij op de vensterbank

Voor het groot onderhoud over een paar maanden had ik al op mijn wensenlijst om eventueel oude bobines te vervangen (na 3 ton en 15 jaar gaan ze wel een keer) dus ik heb maar 3 nieuwe besteld. Ggelukkig zijn die voor Volvo erg goedkoop. Als je wilt zelfs voor 30 euro maar ik heb toch maar een bekend merk genomen. Nu hopen dat het probleem dan ook meteen weg is.

Tja, de auto onderdelen leverancier is weer eens lekker bezig. Handig die webshops maar je moet geen haast hebben. Iets bijbetaald voor express levering en dan zou het vrijdag binnen zijn. Het is nog niet eens verstuurd nu....

De oude bobines maar weer teruggezet en bewust het probleem geprobeerd op te roepen. Nu met de motor afdekkap eraf zodat de bobines wat rijwind koeling krijgen. Het hier en daar heel licht haperen is weg maar het inhouden is wel op te roepen. Niet in heel standaard rijcondities gelukkig. Volgende actie is het nakijken van de wastegate solenoid en de slangen. Maar morgen staat er een rit Stuttgart op het programma via de Ardennen.

Vandaag nog op het programma is de APK voor de Alfa. Hopen op een probleemloze goedkeur.

Mooie meetings ben je heen geweest zeg. Wat een geweldige foto's!

Ik zag laatst al heel veel Corvettes op de weg en vroeg me al af of er iets van een jubileum was maar dat klopte dus. ;)

De wielen van de Alfa zien er weer heel erg fraai uit. Frist de hele wagen op. (y)

APK zat helaas niet mee... Nog een beetje aan het twijfelen en zoeken welke punten een heel erg preciese keurmeester als achtergrond hebben en welke echt niet ok zijn. Hoe dan ook zijn er schijnbaar wat boutjes aan het lostrillen en dat is zeker niet goed. Alles maar eens natrekken dus. Verklaard waarschijnlijk ook een rammel die voor mijn idee in de uitlaat zat.

Paar "highlights"
  • 42% remverschil voor (bij een auto die goed spoort bij remmen??) op de remmenbank
  • Middelste achterbank gordel werkt niet. Kan stoffig zijn want werkte voor de stalling nog prima
  • LA wiellager is stuk.. Was voor een jaar geleden (nog geen 3000km terug) nog prima dus verbaasd me erg. Toen bewust besloten om de oude terug te plaatsen vanwege de lage kilometerstand en geen enkele speling. Ellende om een nieuwe te vinden..
  • LV stuurkogel te veel speling. Daar zit heel iets speling op, waarschijnlijk op de binnenste. Ook een probleem om nog te vinden. Maar volgens mij nog binnen het toelaatbare qua speling. Stond op het lijstje voor als ik ooit een stuurkogel vindt voor minder dan de goudprijs.
  • Spiegelglas rechts; die heeft een barst en heb ik nog niet gevonden. Maar die hoeft er niet eens op te zitten
  • Olielekkage als adviespunt... Alles zweet. Vanaf nieuw af aan..

Ik geloof dat er best wel wat aan te merken is en zeker de losgetrilde bouten ben ik zelf van geschrokken, maar ik kan me niet van de indruk losmaken dat er hier geprobeerd is een auto af te kraken. Volgend weekend maar eens aan het sleutelen gaan en de punten zelf nalopen. Er is gelukkig een nieuwe onderdelen leverancier opgestaan die nog weleens wat voor een 164 heeft en ik moet nog bij 2 sloop 164's meehelpen om ze uit elkaar te schroeven. Laten we hopen dat we dan na deze ronde wel eens klaar zijn met gedoe.
En toch maar eens op zoek naar een keurmeester die lol heeft aan oude auto's...

EDIT: beetje negatieve toon uit teleurstelling.. sorry

Die negatieve toon kan ik me helemaal voorstellen, dat is een behoorlijk zure appel zo...
Hopelijk leveren de sloop 164's wat op en kan je snel op herkansing gaan voor de keuring.

Ik weet niet waar je woont, maar interkeur in Meppel is een erg fijn adres.
De keurmeester houdt zelf erg van alfa Romeo
Verder eerlijk en betrouwbaar

Blue Knightrider zei:
Ik weet niet waar je woont, maar interkeur in Meppel is een erg fijn adres.
De keurmeester houdt zelf erg van alfa Romeo
Verder eerlijk en betrouwbaar

Bedankt voor de suggestie maar dat is erg ver weg voor mij. Ik woon in de Betuwe.

Deze week was ik een paar dagen in Stuttgart. Die stad die net een grote Diesel verbot zone (Euro4 en ouder) invoerde deze week.

Ik ben met de Volvo er naar toe gereden en aangezien ik aan de West kant moest zijn en een beetje buiten de stad had ik bedacht eens een andere route te nemen. Ik had niet zo'n zin in een drukke Autobahn en om rond Keulen vast te staan. Ik ben dus via de Ardennen en de Eifel die kant op gegaan wat effectief net zo snel was. De Volvo had wat kuren gehad dus een beetje spannend was het nog wel. De bobines kwamen pas van de week binnen thuis toen ik al in Stuttgart was. Ik had voor vertrek echter nog de TCV klep (de turbo wastegate regel klep) schoongemaakt na tips en zowaar het inhouden was daarmee nagenoeg weg. Het lijkt erop dat dit PWM gestuurde klepje wat teveel weerstand krijgt door slijtage en vervuiling in combinatie met warmte. De regeling zit er daardoor steeds even iets naast. Het schoonmaken lost het niet 100% op dus een keer een nieuw klepje is wel nodig. Kost gelukkig erg weinig.
Verder was dit de eerste serieuse lange trip met de Volvo en alles wat ik ervan verwacht had heeft hij ook geleverd. De 210pk zijn genoeg om lekker door te kunnen rijden en ook in heuvelachtig gebied op de Autobahn genoeg power te hebben. De AWD geeft veel stabiliteit. De goede stoelen en comfortabel onderstel met lange veerwegen maken het ook een stuk minder vermoeiend. Boven de 200 zal het vast wel minder stabiel voelen maar ik rij meestal toch maar iets van 160 en soms even 180 heuvelaf. De Autobahn door de Eifel slingert verder aardig en heeft veel hoogteverschil dus het is nog leuk rijden ook en niet saai.

Thuis gekomen wel geconcludeerd dat de Volvo nu een coating van insecten heeft gekregen. Je kan precies de luchtstroom over de voorbumper zien. Dat wordt weer poetsen.
IMG_20180713_092952 by M R, on Flickr

Terug
Bovenaan