Even iets anders. Ik werd gewezen op de GM Photo Store. Veel klassiek beeldmateriaal. Uiteraard heb ik sterke voorkeuren naar vooral R&D. Een paar leuke highlights en nog een paar insights in het werk.
Twee jaar voordat mijn Corvette hier van de band afkwam
Dit is weer net iets later; 1990
Ook 1990; die met de vierkante achterlichten was een ZR1
Een 1980 GMC met Detroit Diesel (tegenwoordig onderdeel van Daimler) in een anechoic kamer op de dyno. Geluidsmetingen waarschijnlijk. Ik heb al vaker verhalen gehoord dat deze motoren berucht waren om hun geluidsproductie.
Een selectie van elektrisch aangedreven prototypes. Alleen het busjes is de uitzondering; dat is elektrisch met waterstof brandstof cel
1966 Electrovair II met zilver-zink batterij technologie
Waterstof brandstof cel testing is een tijdje met Zafira's (A) gedaan maar is nu al weer een hele tijd in samenwerking met de US Army. Ik heb een paar keer mensen ontmoet die aan het programma met de Zafira hebben gewerkt. Er zijn er best wel wat van geproduceerd en op een gegeven moment waren ze zo ver dat standaard Chevy of Opel dealers ze voor het grootste deel konden onderhouden.
Nog heel lang was gas turbine ontwikkeling een ding. Deze foto is uit 1975.
En gas turbine onderzoek was erg gericht op zware voertuigen. Dit prototype is uit 1964.
Analoge instrumenten zie je nooit meer in een motor test cell. Dit is begin jaren 60
Een meer moderne test cell
Augustus 1954; even buiten in de zomer zon lunchen en dan weer terug de winterkou in
Een meetinstrument om de frictie van het wegdek te kunnen bepalen. Ook een testbaan slijt en maakt het daardoor lastiger om gegeven over meerdere jaren te vergelijken. Met dit soort instrumenten kan je daar deels voor corrigeren. Andersom kan je het ook bepalen om op een bekend wegdek verschillende banden te kunnen vergelijken. De foto is uit 1955. TNO heeft een speciale vrachtwagen die dit soort metingen kan doen. Het is opvallend hoeveel het op elkaar lijkt.
Een rijdend testbed voor een nieuw vrachtwagen chassis wat gezamenlijk door GMC en Bedford (bedrijfswagen tak van Vauxhall) was ontwikkeld. De cabine is een samenraapsel van onderdelen om in ieder geval maar tests te kunnen doen.
De Chevy S10 Electric was onderhuids bijna gelijk aan de EV1.
Over de EV1 gesproken - hier op de "productielijn"
Een 1969 Pontiac Grand Prix "Steam car" - ook oude technologie werd verder onderzocht
Ook een "steam car"; een 1969 Chevelle
Een prototype uit 1919; een poging om een luchtgekoelde motor te maken
Er zit een Blazer onder verstopt; prototype voor 4-wiel besturing
De GM Minivan uit 1979. Geheel ontwikkeld maar niet in productie genomen. Chrysler kwam daarna met de Voyager.
En het GM Minivan programma begon hiermee in 1973
Typisch genoeg was er wel een kleine productie in 1979 al. Maar alleen als EV en alleen als proefvloot voor AT&T
Er waren wel pogingen om toch verder te ontwikkelen naar meer dan een proefvloot
In de jaren 80 en 90 was er veel aandacht voor micro-auto's
Concurrentie onderzoek. En dit gebeurt nog steeds op nagenoeg dezelfde manier. Alhoewel er uit budget redenen steeds vaker gewoon huur auto's worden genomen die na uit elkaar te zijn geweest weer in elkaar geschroefd worden en terug ingeleverd. Er zijn ook verhuur firma's die daaraan meewerken (ik heb ooit een keer een Opel Corsa meegemaakt waar de gehele aandrijflijn even tijdelijk verwijderd werd - op Maandag opgehaald en op Vrijdag weer in rijdende staat teruggebracht) maar heel soms weet de huur firma nergens van.
Een shaker bank. Vroeger meestal rollen met daarop een verhoging die elke omwenteling een dreun gaven aan de band en onderstel. Zeer repetitief en daardoor goed om vermoeiing breuken proberen te introduceren. Tegenwoordig staat de auto op hydraulische cilinders die hetzelfde kunnen doen, maar die zijn veel meer variabel. Ooit toen ik studeerden heb ik in een opdracht een verkeersdrempel uitgezocht in een simulatie die net niet de einduitslag van de schokdemper zou halen. Daarna de test op die manier op de echte auto laten uitvoeren en inderdaad bleek de drempel net niet de einduitslag te halen. Daarna zou je in principe deze test een paar weken kunnen laten draaien om zo de schokdemper versneld te laten slijten.
De tilt test; controleren onder welke hoek of G krachten de motor nog genoeg smering krijgt. De hoek is een vertaling van de G krachten op de auto in de bochten.
Een trillingstest; ook dit is nagenoeg nog steeds hoe dit gedaan wordt.
Terex was ooit een GM merk. Ze hadden (vooral voor Afrika) een fabriek in Luxemburg. Dat werd later een GM technologie centrum en weer later werd het een technologie centrum waar ik ooit een jaar gewerkt heb.
Wat niet altijd bekend is; veel OEMs hebben een fabrieksmuseum. Soms open voor publiek en soms niet. De reden is dat niet alleen designers daar inspiratie kunnen opdoen maar ook ingenieurs. En zo stond er op deze foto ineens een 1959 Impala in de moderne windtunnel. Iets dat GM in 1959 niet had.
Ook al had GM geen windtunnel; voor sommige modellen werd er wel aan gewerkt. Hier een C1 Corvette waarop de fastback van een toekomstige C2 is geplaatst. Of GM heeft ergens een windtunnel opgezocht of dit werd op de testbaan geëvalueerd.
En dit is dus hoe er gemeten werd op de testbaan. Toch heeft de chief engineer van de C2 Corvette ooit van dit type gezegd: de auto ontwikkeld zoveel lift op hoge snelheid dat het een slecht vliegtuig is in plaats van een auto.
Hier dan toch een oude windtunnel foto maar niet in de GM windtunnel. De foto is uit 1957 en toen had GM er nog niet een zelf
Uiteraard was er tijdens WOII alleen militare productie. Maar dit is een Caddilac uit de grote staartvinnen tijd. Ook dat ontwikkelde en produceerde GM.
De Firebird (hier de III) was een onderzoek naar gasturbines en autonoom rijden. Deze III had een computer ingebouwd welke autonoom kon rijden (met sensoren in het wegdek) en alle inputs van de bestuurder tijdens normaal rijden waren drive-by-wire. Pas sinds 2000 ongeveer is dat algemeen voor het gaspedaal. Rempedaal en stuurwiel vertrouwen nog heel erg sterk op mechanische of hydraulische back-up systemen. Maar dit was er dus al in 1959.
Het drive-by-wire uit de Firebird III werd in meer prototypes geplaatst en in verschillende vormen door ontwikkeld
Koude start tests op de testbaan in Ontario. Ik heb zelf nooit koude start tests gedaan maar ik ben weleens in een situatie gekomen dat de te testen motor een koude nacht had doorstaan in een voertuig (buiten geparkeerd) maar dat de koud start calibratie nog niet was gedaan. Tja; gewoon proberen dan maar. Van het moment dat de 1e keer de sleutel werd omgedraaid totdat de motor op alle cilinders draaide was ergens tussen de 9 en 10 minuten. Ik ben ook weleens langs de Franse snelweg (na het tanken) blijven staan met een test auto waar een bepaald deel van de startprocedure niet werd vrijgegeven. De rest van de test colonne was al net weg. Na wat harde resets (ik had direct toegang tot bepaalde delen van de SW) toch gelukt.
Een prototype trein. Elektrisch aangedreven met een GM diesel als aggregaat. Het is dat er geen grote accu in zit anders zouden we dat tegenwoordig een Hybride noemen
De Corvair prototypes kregen een geheel andere (nep) body en een Holden badge
Een 1983 Camaro op een dyno, maar wat ze aan het meten is niet duidelijk
Een in elkaar geprutst prototype om verbeteringen aan ventilatie, airco en kachel te proberen en meten. Ik heb ook nogal eens met in elkaar geprutste prototypes te doen gehad. Ik heb ooit op de parkeerplaats van een hotel in Zwitserland, met een verlengsnoer uit de hotelkamer, een CAN bus in elkaar zitten solderen omdat er iets losgetrild was. In Spanje viel er op een bergpas een sensor uit de uitlaat die aan zijn kabelboom vrolijk over de weg stuiterde en meegesleept werd. In de USA een hele klim op een vrachtwagen motor (via de bladveer en chassisbalk op het kleppendeksel geklommen) om een doorgebrande roetfilter computer te vervangen. Etc.
Een ander aspect: de langste productie lijn ter wereld was de Caddilac Allicante. De body werd gemaakt in Turijn en dan per 747 naar Detroit gevlogen om er een auto van te maken. Ik denk dat alleen de luchtvaart maatschappij er geld verdiend heeft.
Een 2005 Diesel-Hybride bus. Allison was toen nog onderdeel van GM. In 2007 of 2008 heb ik een keer met zo'n bus gereden op een testbaan in Indiana; dat was mijn 2e ervaring met het rijden in een Hybride. En mijn 1e ervaring met het rijden met een bus.
Een fifth wheel (hier 1925). Ook dit is nog steeds in gebruik. Een extra wiel wat heel licht is, los afgeveerd en lage frictie heeft wordt gebruikt om zo nauwkeurig mogelijk de snelheid van de auto te meten - los van bocht, rem en accelereer invloeden op de banden. Begint nu pas uitgefaseerd te worden voor nauwkeurige GPS.