Engineer: '65 Panhard/'73 Saab/'75 AlfaSud/'81 Suzuki/'88 Corvette/'97 Alfa 164/'10 Wind/'13 Panda 4x4/'17 124 Spider/'21 Pössl/'22 Alpine/'24 Nio

Allemaal bedankt voor de complimenten op de foto's. Ze zijn allemaal erg goed uitgepakt. En dat gewoon met de telefoon en zonder er al teveel moeite in te steken. Ik liep hier namelijk zwaar verkouden te zijn en enigzins wensend dat ik gewoon thuis op de bank zat. Niet echt de beste condities om goede foto's te maken.
Het museum was erg leuk wat zeker hielp. De moeite waard om te bezoeken. En als je er dan toch bent; een half uurtje rijden hiervandaan is Trollhattan met het SAAB museum. Veel kleiner maar ook erg interessant. En dan kan je meteen bij de sluizen en watervallen kijken; daar waar Vattenfall ooit begonnen is en waar het zijn naam aan te danken heeft.

Qua Tesla 3... Ja op de foto lijkt het zeker sterk op elkaar. In realiteit heeft deze S60 concept iets meer een sedan profiel waarbij de Tesla wel een hatchback lijkt. Enige inspiratie is zeer zeker mogelijk. Zo is de neus van de Model 3 erg lijkende op de Renault Dauphine.

Oh en Dirk:
20191026_122303 by M R, on Flickr
Het lijkt me inderdaad erg duur om te maken en het zit bovenaan ook deels de window airbag in de weg. Inmiddels is er de Small-Overlap test van de IIHS waardoor dit soort constructies ook niet meer zouden lukken. Als dit al niet bij de realistische (en de small-overlap is al heel realistisch) crash tests eruit zou komen.
IIHS Small-Overlap

Inmiddels de meeste laadpassen en druppels binnen en de apps geconfigureerd. Hier in de straat is er overigens wel heel voordelig te laden - 18 cent/kW incl. BTW
Laden in Gelderland en Overijssel

(y) Mooi verslag.

en gefeliciteerd (nogmaals) met de Ioniq, goede keuze denk ik...misschien geen Tesla die die snellaadcapaciteiten samenvoegt met een echt goede range. Maar deze is wel echt lekker betaalbaar en rijd inderdaad erg fijn!

Daarbij is die ook gewoon super efficient dus heel veel plezier ervan maar dat gaat vast wel lukken. p.s. laden tot 80% he. :p

20191030_204050 by M R, on Flickr
20191030_202546 by M R, on Flickr

Gisteren opgehaald in Nijmegen en de Volvo daar ingeleverd. Het bevalt echt super. Heerlijk comfortabele auto.
Het stukje van Nijmegen naar huis was druk met veel file dus de ACC met file assistent eens goed kunnen proberen. Ik wist wel dat dit ruim binnen de actieradius zou vallen maar was toch verbaasd dat die accu maar nauwelijks leger werd. Onbewust ga je toch wat langzamer rijden op de snelweg maar dat hoeft (meestal) echt niet.

Ik wilde een FastNed lader bij ons in de buurt proberen en de app en dergelijke aan de gang krijgen. Daarvoor moesten we echter nog wat meer rijden want bij thuiskomst was de accu nog boven 75%. Maar om toch alles een beetje te proberen en om ook mijn vrouw aan de auto te laten wennen wat extra rond gereden. Sport mode ook een paar keer geprobeerd en dan krijg je toch best wel een serieuze duw in de rug. Tot aan de 50 a 60 wel gelijk aan de Corvette. En dat met 200Nm en 120pk minder. Qua gewicht is de Ioniq maar 150kg meer.
Na zo een tijdje rondgetoerd te hebben begon de accu eindelijk wat leger te raken. Met 130km/h naar een FastNed en met ongeveer 50% waren we daar. Heerlijk trouwens dat je na het inpluggen de auto weer kan aanzetten en de verwarming en stoelverwarming aan kan zetten. Het was behoorlijk koud gisteravond.
De snellader stopt trouwens bij 94%. De Ioniq heeft een 31kWh accu waarvan 28 beschikbaar (100% = 28kWh) is. Die 80% soms ook 94% laten worden is dan ook niet zo'n punt.

Vet deze EV! Ziet er ook erg mooi gelijnd uit. Mijn eigen EV rijervaring beperkt zich tot nu toe alleen in het rijden met de Renault ZOE. (of is het Zoë?)
Dat is de kar die ze hier op werk als medewerkers-deelauto hebben staan en waar ik inmiddels al een aantal keer in heb mogen rijden. Rijdt heerlijk vind ik.
Helaas zit een dergelijke auto voor mij niet in het budget en aangezien ik geen ondernemer ben is zakelijk rijden ook geen optie. Ben erg benieuwd hoe de ervaringen en tevredenheid op lange termijn zullen zijn. Veel plezier ermee in ieder geval! :)

De Zoe heb ik ook weleens mee gereden. Is inderdaad een prima auto. Zit als EV ook heel erg slim in elkaar. Met de facelift is het ook een wat meer volwaardige auto (het was toch iets teveel stadsauto naar mijn zin) dus kon weleens een succes worden.
De Ioniq is een maatje groter en luxer - maakt het erg fijn.

Inmiddels wat eerste ervaringen:

Gisteren een retourtje naar Weesp over voornamelijk snelweg. De heenweg was het droog en scheen de zon iets (de verwarming gebruikte dus geen energie) en toen reed ik gemiddeld 11.7 kWh / 100km. De snelweg is voor het grootste deel 100 en ik had dan ook 105 op de adaptieve cruise control. We vertrokken trouwens met een iets meer dan 80% volle accu en de range werd bij de start aangegeven als 193km.
Op de terugweg was het net donker en hadden we zware regen. Ook was het wat kouder. De stoelverwarming stond dus aan, de verwarming was af en toe aan het werk en verder ging zo nu en dan de automatische ontwaseming functie aan. Dat stuk was gemiddeld 13.3 kWh / 100km. Best een verschil dus. Overigens kwam ik met ongeveer 20% accu weer thuis - net nog voordat het "reserve" lampje aan ging. Resterende range zo'n 30km.
Allebei deze verbruikscijfers zijn wel erg goed moet ik zeggen. Het NEDC verbruik gemiddeld van de Ioniq is net onder de 11 kWh / 100km en dat is dus met constante snelheid tot max 100 best aardig te evenaren. Ook merk ik dat de range indicator erg nauwkeurig is.

Om te proberen heb ik gisteravond de thuislaadkabel (ook wel granny charger genoemd) gebruikt om op te laden. Dat werkt ook prima en met een nacht is de accu dan ook weer vol. Wel even opletten.. ons (heel oude) huis heeft maar twee groepen. En het stopcontact in de schuur blijkt op dezelfde groep te staan als de keuken. De elektrische oven tegelijk met de auto oplader was dan ook teveel. Voortaan even over nadenken van te voren.

De snellaad ervaring had ik eerder opgeschreven. Dat werkt gewoon heel erg goed. Verder de Ioniq veel in de buurt en wat ritjes van ca 30km gebruikt. Het is ook wel heerlijk dat je je minder schuldig hoeft te voelen over een koude motor en dergelijke. Even boodschappen doen is voor ons in het eerstvolgend stadje (we hebben alleen nog de kaasboer die in de ochtenden open is. Ironisch genoeg kan je daar alleen contant betalen en de dichtstbijzijnde geldautomaat is al bijna 10 minuten met de auto) en dat is net wat ver om met de fiets te gaan (en daarbij kan je maar weinig meenemen). Met de C1 is de motor net warm als je daar bent. Met de Volvo was alles nog koud. De Ioniq hoeft niet perse op te warmen - op het interieur na.

De laadpaal in de straat ook geprobeerd. Met de app lukte het me niet om de laadsessie te starten maar met een laadpas wel. Ik vermoed dat ik eerst de sessie had moeten starten en daarna pas de laadkabel in had moeten pluggen. Zo deed ik dat onbewust wel met de laadpas. De reden om het met de app te doen is dat het daarmee goedkoper is. De laadpaal is erg goedkoop met als beperking dat in de avond (als de huizen veel energie vragen) de laadstroom sterk begrensd is. De "tijd tot vol" berekening van de auto had wat moeite daarmee aangezien ik nog net in de avond aangesloten had. Hoe dan ook was de auto na een nachtje gewoon weer 100% vol.

Het altijd beschikbare koppel is soms even wennen. Om bij huis de auto te parkeren moeten we een stoeprand op. Er is wel zo'n schuine rand aan gemaakt maar het is toch een aardige hobbel. Bij het achteruit oprijden van die rand heb je toch een bepaald beeld in je hoofd wat helpt met afstand schatten. Zelfs met een automaat moet je daar immers even een dot extra gas geven dus goed te merken. Bij de Ioniq niet. Die rolt gewoon verder op dat koppel en dus is de stoeprand veel minder voelbaar.

Een paar andere punten: Infotainment werkt erg prettig en simpel. Is zeker niet zo bij elke nieuwe auto. De gedeelde achterruit heeft soms wel iets minder zicht naar achteren maar als voordeel wel dat de koplampen van een eventuele bumperklever precies achter de balk vallen. Bij het rijden in slecht weer is (ondanks gebrek aan een achterwisser) er ook nog goed zicht naar achteren. Er is eigenlijk altijd maar een van de twee achterramen vervuild of nat. Verder is het ook prettig dat de kofferbak vrij hoog is en zodoende meer ruimte dan op het eerste blik. De kofferbak afdekking zit een stuk lager dan waar er ruimte voor is.

Oftewel: prima ervaring! Het was (en soms is) echt weleens even wennen maar het is erg makkelijk. De actieradius is ook ruim zat te noemen. De stilte, het gebrek aan trillingen, het one-pedal driving en het altijd beschikbare koppel zijn allemaal perfect.

Het is zover: de eerste laadpaal storing meegemaakt. Even laden in een parkeergarage (als je dan toch geparkeerd staat) en het pasje wordt niet geaccepteerd. Ander pasje ook niet. Dan maar even bellen en de paal wordt op afstand gereset. Helaas probleem niet verholpen - er bleek 10 minuten lang een landelijke storing te zijn van die leverancier. Was ook snel weer verholpen. Dat er zoveel verschillende laadpaal leveranciers zijn is voor dat soort situaties natuurlijk wel een voordeel. Als er PIN systeem landelijk 10 minuten plat gaat ligt heel Nederland in de problemen.

Ik heb uiteindelijk de laadpaal in de straat gebruikt. Deze keer de app probleemloos aan de gang gekregen en ik kreeg een keurige BTW factuur in mijn mailbox. Voor 140km aan energie bijgeladen voor net over de 3 euro. En daarvoor de auto maar 3 uur aan de laadpaal gezet. Niet slecht aangezien de Ioniq alleen 1-fase kan laden.

Ohja: ook een retourtje Veenendaal gedaan en daarbij gewoon 130 km/h gereden. Dan is het verbruik (in lichte regen) zo'n beetje 19.5 kWh/100km. Maar aangezien zo'n retourtje ruim binnen de actieradius valt kan je dat ook vrij makkelijk doen.

Goede update(y) Ja elektrisch rijden voor de korte afstand is super, rustig warm rijden is onnodig en een koude start bestaat niet meer. De fiets wordt hier nog maar uiterst zelden gebruikt sinds de komst van de etron...:) Zeker in de winter als je de auto lekker voor kan verwarmen.

Overigens is 11KW/100km bizar weinig. De A3 kan maar 30km elektrisch alleen die krijg je met moeite onder de 17KW/100km op 80 wegen.

Goed dat ie bevalt. De Ioniq demo heb ik destijds ook met een thuislader geladen. Bij ons komt er zeer waarschijnlijk ook een EV, de eCitigo. Die gaan we voornamelijk gewoon via het stopcontact laden.
Elektrisch rijden is zo fijn! Ik denk dat ik de Focus straks ook direct op een EV wil inruilen :D

@Damian: het is niet voor niets nog steeds de record houder bij de EPA - meest efficiente EV die er bestaat. De facelift is nog niet getest door ze.
Het kleine frontaal oppervlak en goede aerodynamica (zelfs het minimale koelsleufje onderaan de bumper zit een klep in die in de winter gewoon dicht blijft), laag gewicht, goed uitgewerkte warmte huishouding (de rest warmte van de inverter wordt door de warmtepomp gebruikt voor het interieur, alle verlichting die veel/lang gebruikt wordt is LED, permanente magneet motor, geen heftige versnellingsbak maar een eenvoudige overbrenging... Ik zie wel wat verschillen met een E-tron.
Zelfs met de kleine accu scoort de Ioniq net zo goed op actieradius als een Leaf met 40kWh accu.

De GOM (range meter) geeft inmiddels vrij constant 210km aan bij volle accu. Niet verkeerd voor een herfst/winter en met veel snelweg. En ik moet zeggen dat ik echt niet heel erg probeer zuinig te rijden. Ik rij wel in ECO met maximale regeneratie maar verder verwarming en dergelijke gewoon op comfortabel. Ook heb ik het opwarmen aan de laadpaal nog niet eens gebruikt. Als ik wat verder ga dan 75km enkele reis beperk ik me wel tot max 120 op de snelweg. Vanuit hier richting Amsterdam, Weesp of Schiphol is er wel heel veel 100km/h max dus dat helpt voor een gunstigere range.

@Barri: Ik ben er nog meer weg van dan ik had verwacht. EV rijden (in een goed uitgewerkte EV) is zeker erg fijn. Het kan zeker de plek niet innemen van de hobby auto's (een EV is gewoon te perfect en daardoor soms wat steriel) maar de Ioniq is een waardige opvolger van de Volvo. Alleen qua kofferbak ruimte niet - maar daar hadden wij de Volvo ook niet perse voor.
Die eCitigo is wel een mooie aanbieding geloof ik; de goedkoopste auto van Nederland in de prive lease. Ik denk dat er in 2020 nog wel meer mooie aanbiedingen komen van ook andere fabrikanten. Maar weinigen zullen een stadsauto met zo'n range kunnen aanbieden. Eigenlijk kan alleen de Zoe dat maar die is net een maatje groter en duurder. Ook goed dat de Zoe (en de eCitogo en broertjes ook) CCS heeft nu. De nieuwste FastNed stations krijgen geen 43kW AC laden meer en Ionity is nooit van plan geweest het te ondersteunen. Ik denk dat zelfs als je een 2e hands EV koopt je toch het beste kan gaan voor eentje met CCS. Alhoewel voor een 2e auto bijvoorbeeld snelladen misschien wel helemaal nooit nodig zal zijn. Dan heb je meer aan een 3-fase AC lader.

Maar genoeg tekst hier - ik zal proberen eens wat meer foto's te maken

En daar zijn de cijfers: https://electrek.co/2019/11/07/2020-tesla-model-3/?fbclid=IwAR2zYF8d3CA0moEvnTtJr_m8XTELQMiYm9Bf2CZHMh_N7VT-LggFH-7Hir0

De facelift scoort fractioneel slechter (misschien het iets hogere gewicht?). Daarnaast is de Tesla Model 3 iets aangepast en die scoort inmiddels iets beter dan de pre- en post facelift Ioniq's.

Foto's beloofd en dat leveren we dan ook!

Afgelopen weekend was er een afrondend evenement en vergadering van Elk Merk Waardig. Aangezien de meeste hun trots inmiddels in de winterstalling hebben geparkeerd komt er dan toch net weer even een wat ander wagenpark tevoorschijn. De Ioniq mocht hier mijn wagenpark vertegenwoordigen.

74670645_1409020362581414_4084574277146247168_o.jpg

Soms kom je bij dit soort evenementen mensen tegen waarvan je denkt.. die ken ik toch ergens van (naast de mensen die je meteen herkend uiteraard). Dat had ik nu ook. Ooit (en voor ik te oud geschat wordt; dit was in mijn heel erg jonge jaren) bezocht ik diverse televisie opnames. Bart Boos "in de (zogenaamde) kelder van Veronica" weet ik nog maar ook eens "Ook Dat Nog". En daar herkende ik onze bezoeker van: Bavo Galema. Hij was zo vriendelijk om bij het EMW evenement aanwezig te zijn om zo een artikel over de club en de leden te kunnen maken.

Maar goed; de Ioniq mocht zijn eerste was beurt voorafgaand aan het event. Hoe zeer ik ook kan genieten van een prachtig gepoetste auto - ik hou wel de regel aan dat de daily-driver in de winter gewoon door de wasstraat gaat. Je moet wel durven rijden ermee.
20191108_123246 by M R, on Flickr

Aangezien ik maar halfvol geladen vertrokken was nog maar even wat energie bijgeladen onderweg in een mooie herfst setting. Ik koffie en de auto stroom.
20191109_083948 by M R, on Flickr
Autocharge werkt erg goed kan ik zeggen. Inpluggen en op de paal op start drukken. Meer is er niet nodig. De FastNed app is gekoppeld aan een laadpas waardoor ik een lager tarief betaal.

20191109_083835 by M R, on Flickr
Niet alle FastNed stations bieden al sneller dan 50kW aan. Sommigen zijn omgebouwd met een extra 175kW paal. Het nieuwe design (zie mijn eerdere foto's) hebben inmiddels zelfs 350kW. Nu doet de Ioniq er ook weer niet heel veel langer over om op 50kW te laden dus op zich prima. Naast deze FastNed was overigens een Ionity lader in aanbouw die 350kW aankan. Zo'n Ionity is wel moeilijker te vinden (FastNed stations vallen echt op) en is niet overdekt.
NB: de Hyundai kan tot 80% op volle snelheid laden en gaat dan alsnog tot 94% door met iets van 25kW. Er zit duidelijk wat extra capaciteit nog als je bij 100% bent anders kan dit niet.

Het eerste deel van het EMW event was een kleine toerrit over de Veluwe. Bij Radio Kootwijk hadden we een korte stop.
20191109_120407 by M R, on Flickr
Mooie Art-Deco architectuur en een bijzondere geschiedenis

20191109_122006 by M R, on Flickr
En zo hadden we de kans om klassiek-modern en modern-modern eens naast elkaar te zetten.

20191109_134652 by M R, on Flickr
20191109_134733 by M R, on Flickr
20191109_134738 by M R, on Flickr
Het parkeerterrein was zoals elk EMW event vol met bijzondere auto's. Iets jonger dan bij het gemiddelde event. De Golf 4 die ertussen staat knalt er toch uit omdat het een felrode USA spec is. De Honda hybride die geen success werd. Iets verborgen staat de Z3 coupe; hoe ook een BMW het stempel EMW kon krijgen. De Datsun Cherry doet het ook goed als EMW auto natuurlijk. De Subaru SVX kan ook goed.

20191109_145425 by M R, on Flickr
En wat deden we daar? Een leden vergadering maar daarnaast ook een workshop polijsten. Dat is niet zo bijzonder. Glas polijsten dan weer wel. Hoe schuur je nu een kras uit een raam, en meer specifiek een autoraam? Het bleek al lastig genoeg om een schuurschijf te laten "pakken" op het glas. Maar met een beetje glaspoeder lukt dat wel. Verder is temperatuur door het schuren wel een ding natuurlijk. Het glas springt al snel.

Het is een flut update maar... Ik heb Android Auto werkend gekregen.

Dat is toch handiger dan ik dacht. Navigatie met de Google Maps is handiger om een bestemming in te stellen. Spotify en TuneIn werken er ook prima mee. En het werkt ook erg fijn in het Hyundai systeem. Het schakelen tussen het Hyundai systeem en Android Auto werkt goed (ik kan bijvoorbeeld prima Spotify laten doorlopen terwijl de Hyundai navigatie in gebruik is of het EV scherm) en ook werkt het met de meldingen in het instrumentenpaneel. Verder werkt spraak besturing ook goed (of net zo goed als direct op je telefoon).

Het werkend maken zat dan ook vooral aan de telefoon kant. Android Auto is niet zo eenvoudig te installeren in Nederland maar met een kleine omweg krijg je gewoon keurig een Nederlandse versie op je telefoon geïnstalleerd.

Als een van de laatste evenementen van het jaar was er nog een technische dag van de Alfa club. Ik heb hieraan meegeholpen. Nu eens hadden we geen diepgaande techniek maar juist een bijeenkomst voor mensen om bekend te raken met de techniek en om ook niet-technische leden een aantal basis tips mee te geven.

Ook al was het November; er kwamen toch wel leuke auto's op af:
Fotos_SCARB_06-1030x415.jpg

Fotos_SCARB_04-1030x580.jpg

Een lekke band wisselen doe je altijd in de kou, regen en in het donker lijkt het wel. Hier dus genoeg plek, licht en comfort om het eens te oefenen.

Fotos_SCARB_01-1030x580.jpg

Een uitleg van controle lampjes, sleepoog, wat te doen als je met pech stilvalt, etc. Op de werkbank zijn de verschillende koplamp units te zien om ook het vervangen van een lampje eens te kunnen oefenen.

Fotos_SCARB_03-1030x580.jpg

Wat uitleg over accu's, dynamo en startmotor hoorde er ook bij. De Ioniq was ook even binnengezet om iedereen meteen te leren dat die oranje (beklede) kabels betekenen NIET AANKOMEN - HOOGSPANNING. Toch wel handig als je eens bij een Hybride onder de motorkap kijk. Ook hebben we uitgelegd hoe je starthulp geeft of hoe je de accu oplaad als je een auto met start-stop (of een Hybride) hebt. Er zit namelijk een stroom meet sensor op de minpool (op de Ioniq konden we dat goed aanwijzen) en als die de laadstroom niet gemeten heeft blijft de computer denken dat de accu leeg is. Altijd na de sensor aansluiten dus.

Altijd leuk om dit soort evenementen te organiseren!

Leuk om de ervaringen met de diverse auto's te lezen en de verslagen van de verschillende activiteiten: lekker afwisselend (y) (evenals het wagenpark ;))

Wat een leuke updates, ik zag vorige week nog zo'n DeLorean staan bij mijn ouders in de buurt, wat een guilty pleasure is dat toch! :eek: Was je zelf met de Alfa bij die Alfa meet?

Engineer2 zei:
(..) Ook hebben we uitgelegd hoe je starthulp geeft of hoe je de accu oplaad als je een auto met start-stop (of een Hybride) hebt. Er zit namelijk een stroom meet sensor op de minpool (op de Ioniq konden we dat goed aanwijzen) en als die de laadstroom niet gemeten heeft blijft de computer denken dat de accu leeg is. Altijd na de sensor aansluiten dus.
(..)

Ik ken van de Toyota hybrides de separate pluspool onder de zekeringenkast. Apart, in mijn ogen, gammel plaatje waarop je de plus van de lader aansluit en dan de min ergens op de carrosserie of motorsteun. Direct aansluiten op de 12v batterij is er niet bij.

Kan dat bij jouw auto wel?

Durashift zei:
Engineer2 zei:
(..) Ook hebben we uitgelegd hoe je starthulp geeft of hoe je de accu oplaad als je een auto met start-stop (of een Hybride) hebt. Er zit namelijk een stroom meet sensor op de minpool (op de Ioniq konden we dat goed aanwijzen) en als die de laadstroom niet gemeten heeft blijft de computer denken dat de accu leeg is. Altijd na de sensor aansluiten dus.
(..)

Ik ken van de Toyota hybrides de separate pluspool onder de zekeringenkast. Apart, in mijn ogen, gammel plaatje waarop je de plus van de lader aansluit en dan de min ergens op de carrosserie of motorsteun. Direct aansluiten op de 12v batterij is er niet bij.

Kan dat bij jouw auto wel?

Zo'n constructie heeft ongeveer elke auto waarbij de accu niet in de motorruimte zit. De 164 heeft het ook. Dat is puur zodat je wel altijd starthulp kan krijgen. Bv bij de 164 is het slot (deels) elektrisch van de kofferbak, daar waar de accu staat...

Bij de Ioniq staat er een heel kleine 12V accu in de motorruimte. Die is er voornamelijk om de hoogspanning batterij contacters om te zetten als je de auto aan zet. Gewoon een normale pluspool in het zicht dus. Op de pluspool zelf zit een klein blokje (zoals elke hybride of auto met stop-start heeft) en dat is die stroomsensor. Er is altijd een stukje kabel/geleider ma die stroomsensor bloot te leggen waaraan je wel startkabels kan koppelen ipv echt letterlijk op de pluspool. De starthulp gaat dan door de stroomsensor en dan snapt de computer het ook. Anders kan het zo gebeuren dat je de accu wel oplaadt maar er geen effect is.

Aanvullend: het aparte is dus dat een volledig opgeladen EV met een kapotte of lege 12V accu dus niet van zijn plek komt. Vanwege veiligheid gaat het hele hoogspanningsdeel namelijk plat als de auto uit is en niet aan de lader staat.

De e-Golf heeft een hele tijd SW problemen gehad waarbij, als je aan een laadpaal stond, er niet geladen werd maar het 12V net wel dacht dat er geladen werd en daarom niet in slaap viel. De e-Golf staat er dan ook om bekend om aan een laadpaal nog weleens te stranden met een lege 12V accu. Het schijnt opgelost te zijn maar er zijn nog steeds auto's op de weg die de SW fix niet hebben gehad.

De Ioniq heeft een instelling in de boordcomputer. Je kan ervoor kiezen dat tijdens stilstand (en niet aan het laden) zo nu en dan het hoogspanning deel wel actief wordt en de 12V accu gaat bijladen. Is vooral handig als de auto een paar dagen stilstaat. Uitzetten lijkt me wel een risico...

Toevallig kwam ik in m'n archief een foto tegen van Suzuki SC100, genomen tijdens Vehikel 12-12-2004 in de oude Veemarkthal te Utrecht:
1k0.jpg

Tenaamstelling van 2011, verlopen Apk sinds 30-01-2015, maar wel verzekerd.

Leuke event-updates weer Engineer!

Grappig om te vertellen, die Delorean is van de neef van mijn collega. Ik vertel haar altijd over mijn auto-avonturen en ook laat ik soms mijn foto's zien. Ze vertelde me eens dat haar neef die auto heeft, pas kwamen we er achter dat hij ook lid is van EMW. Kleine wereld!

Engineer2 zei:
De Ioniq heeft een instelling in de boordcomputer. Je kan ervoor kiezen dat tijdens stilstand (en niet aan het laden) zo nu en dan het hoogspanning deel wel actief wordt en de 12V accu gaat bijladen. Is vooral handig als de auto een paar dagen stilstaat. Uitzetten lijkt me wel een risico...

Toch misschien eens de moeite waard te onderzoeken of dat wat scheelt in Vampire drain. ;)

Sjon77 zei:
Toevallig kwam ik in m'n archief een foto tegen van Suzuki SC100, genomen tijdens Vehikel 12-12-2004 in de oude Veemarkthal te Utrecht:
1k0.jpg

Tenaamstelling van 2011, verlopen Apk sinds 30-01-2015, maar wel verzekerd.

Leuke foto! Goede herinnering ook weer aan hoe alles eruit ziet als het weer in elkaar zit. Ik hoop nog steeds er weer een beetje tijd voor vrij te kunnen maken maar werk en reis schema's nemen een hoop tijd op zich.

Peter O zei:
Leuke event-updates weer Engineer!

Grappig om te vertellen, die Delorean is van de neef van mijn collega. Ik vertel haar altijd over mijn auto-avonturen en ook laat ik soms mijn foto's zien. Ze vertelde me eens dat haar neef die auto heeft, pas kwamen we er achter dat hij ook lid is van EMW. Kleine wereld!

Ja het is echt een kleine wereld in dit soort dingen! Ik heb ook zo nu en dan zakelijke contacten overgehouden aan de auto-avonturen. De hoeveelheid EMW "gekken" is naturlijk ook klein.

Nico GTR zei:
Engineer2 zei:

Toch misschien eens de moeite waard te onderzoeken of dat wat scheelt in Vampire drain. ;)

Zou ik kunnen doen. Een enkele steekproef (n=1) was afgelopen week. Op maandagochtend om 5 uur ongeveer vertrokken ('s nachts geladen tot 100% en voorverwarmd aan de lader) en naar Schiphol gereden. Net boven vriespunt en in dichte mist. Met 71% aangekomen daar. Auto daar op de parking buiten neergezet en niet aan de lader. Vrijdagavond 20:20 weer bij de auto. De ramen waren wat beslagen dus ik had de ontwaseming al vol aan gezet en toen pas gekeken. Was 68%. Zou iets meer moeten zijn als ik had gekeken voordat ik de ontwaseming had aangezet. Die vreet op maximale stand wel wat energie.
Voordeel trouwens wel weer van de EV; maximale stand ontwaseming betekent binnen 3 minuten alle ruiten al condens vrij en binnen 5 minuten de auto comfortabel warm.
Ik was thuis met net geen 30% nog in de accu en iets van 48km op de GOM.

Ik heb nog wat tripjes Schiphol (vrijdag naar Wroclaw, een week later naar Stockholm) maar die zijn korter dus vampire drain zijn dan niet echt te meten.

Los daarvan: ik had een vrij slopende week achter de rug. Alle avonden ook aan het werk geweest. Een echt propvolle vlucht van Gothenburg naar Amsterdam, etc. Het comfort, de stilte, goed werkend audio systeem wat goed samenwerkt met mijn smartphone met Spotify, en een fijn werkende adaptieve cruise control kan ik dan echt heel erg waarderen. De Volvo was al niet slecht maar de Hyundai is gewoon beter. Goede investering geweest.

Mijn vrouw is ook erg weg van onze Ioniq. Ze durft er ook iets meer mee. Een tripje Nijmegen met meerdere personen in de auto (dan heeft de kachel meer werk te doen) werd met 120 a 130km/h gedaan en zonder met een 100% volle accu te vertrekken. Dat kan maar dan is de auto ook wel leeg. Ik verplaatste vanochtend de Ioniq naar de laadpaal en werd meteen begroet door het 15% accu lampje. Zover hadden we nog niet leeg gereden.
20191204_095141 by M R, on Flickr

Ook heb ik op de een of andere manier de auto in de war gekregen. Om de auto te kunnen verplaatsen de auto aangezet op accessoire stand en de ontwaseming aangezet. Daarna weer naar binnen gegaan met de sleutel. Iets ging er niet goed want de ontwaseming deed niet veel, het stoelgeheugen was verkeerd en er kwam een storing op het remsysteem. Auto uitgezet en op slot en paar minuten later weer geprobeerd. Alle problemen waren weg. Ik denk dat ik een SW bug heb gevonden :D Ik heb dit al eerder gedaan en toen geen problemen dus schijnbaar was er ergens iets net anders.

Over SW bugs gesproken... Ik heb weer eens een klein inkijkje in het werk. Een van mijn klanten (een OEM) geholpen met een wettekst te vertalen naar een SW ontwerp. De wettekst is openbaar dus kan ik een snapshot van laten zien.
20191123_191135 by M R, on Flickr
Jup... kan soms saai werk zijn maar vraagt vooral dat je alle mitsen en maren kan begrijpen, aan elkaar kan koppelen en kan toepassen op een bepaalde situatie. Deze sectie heeft invloed op het ontwerp van de software, maar heeft ook een link met de hybride strategie, het gemiddelde gebruik van de auto, en de strategie om het katalysator systeem warm te stoken en te houden.

Even iets anders. Ik werd gewezen op de GM Photo Store. Veel klassiek beeldmateriaal. Uiteraard heb ik sterke voorkeuren naar vooral R&D. Een paar leuke highlights en nog een paar insights in het werk.

75640738_1887242111421332_6078318664547827712_o.jpg

Twee jaar voordat mijn Corvette hier van de band afkwam

32376743_1386132151532333_8307491052919455744_o.jpg

Dit is weer net iets later; 1990

1557690_427192057426352_1922027285_n.jpg

Ook 1990; die met de vierkante achterlichten was een ZR1

58378218_1692010644277814_2702802827515789312_o.jpg

Een 1980 GMC met Detroit Diesel (tegenwoordig onderdeel van Daimler) in een anechoic kamer op de dyno. Geluidsmetingen waarschijnlijk. Ik heb al vaker verhalen gehoord dat deze motoren berucht waren om hun geluidsproductie.

53851636_1659479170864295_2602527908228497408_o.jpg

Een selectie van elektrisch aangedreven prototypes. Alleen het busjes is de uitzondering; dat is elektrisch met waterstof brandstof cel

10636336_518402204972003_1841418778851645297_n.jpg

1005392_407678239377734_1775939502_n.jpg

12491853_792761697536051_8544915495704869317_o.jpg

1966 Electrovair II met zilver-zink batterij technologie

10410700_518039408341616_5103509771078618336_n.jpg

48403752_1585861584892721_3225717780158349312_o.jpg

Waterstof brandstof cel testing is een tijdje met Zafira's (A) gedaan maar is nu al weer een hele tijd in samenwerking met de US Army. Ik heb een paar keer mensen ontmoet die aan het programma met de Zafira hebben gewerkt. Er zijn er best wel wat van geproduceerd en op een gegeven moment waren ze zo ver dat standaard Chevy of Opel dealers ze voor het grootste deel konden onderhouden.

44303292_1535884536557093_7355918688890912768_o.jpg

Nog heel lang was gas turbine ontwikkeling een ding. Deze foto is uit 1975.

43950569_1532147786930768_1346979611782676480_o.jpg

En gas turbine onderzoek was erg gericht op zware voertuigen. Dit prototype is uit 1964.

53065798_1650317881780424_2950491315143442432_o.jpg

Analoge instrumenten zie je nooit meer in een motor test cell. Dit is begin jaren 60

15874649_1030288230450062_6874102140276407814_o.jpg

Een meer moderne test cell

42883485_1523653541113526_4964526884692951040_o.jpg

Augustus 1954; even buiten in de zomer zon lunchen en dan weer terug de winterkou in :D

40354275_1499557276856486_8393053965461225472_o.jpg

Een meetinstrument om de frictie van het wegdek te kunnen bepalen. Ook een testbaan slijt en maakt het daardoor lastiger om gegeven over meerdere jaren te vergelijken. Met dit soort instrumenten kan je daar deels voor corrigeren. Andersom kan je het ook bepalen om op een bekend wegdek verschillende banden te kunnen vergelijken. De foto is uit 1955. TNO heeft een speciale vrachtwagen die dit soort metingen kan doen. Het is opvallend hoeveel het op elkaar lijkt.

39227144_1484303095048571_8158591322815463424_o.jpg

Een rijdend testbed voor een nieuw vrachtwagen chassis wat gezamenlijk door GMC en Bedford (bedrijfswagen tak van Vauxhall) was ontwikkeld. De cabine is een samenraapsel van onderdelen om in ieder geval maar tests te kunnen doen.

52599266_1638963942915818_2217673807437496320_n.jpg

51659924_1638963772915835_7448476067343368192_n.jpg

De Chevy S10 Electric was onderhuids bijna gelijk aan de EV1.

50620529_1618758651603014_4872783449787727872_o.jpg

Over de EV1 gesproken - hier op de "productielijn"

26962145_1304259309719618_1664238590661123724_o.jpg

Een 1969 Pontiac Grand Prix "Steam car" - ook oude technologie werd verder onderzocht

13047991_852292988249588_4186938000170344931_o.jpg

Ook een "steam car"; een 1969 Chevelle

15000225_986351841510368_8431203349921410257_o.jpg

Een prototype uit 1919; een poging om een luchtgekoelde motor te maken

14352437_943001415845411_2032016121205484923_o.jpg

Er zit een Blazer onder verstopt; prototype voor 4-wiel besturing

14067955_928696580609228_2273399291274486081_o.jpg

De GM Minivan uit 1979. Geheel ontwikkeld maar niet in productie genomen. Chrysler kwam daarna met de Voyager.

12957464_844026202409600_5509758022155440270_o.jpg

En het GM Minivan programma begon hiermee in 1973

1011062_544131455732411_3158250180869935362_n.jpg

Typisch genoeg was er wel een kleine productie in 1979 al. Maar alleen als EV en alleen als proefvloot voor AT&T

10408942_525074624304761_8030791161530410749_n.jpg

Er waren wel pogingen om toch verder te ontwikkelen naar meer dan een proefvloot

22861778_1246836582128558_8456288595951750372_o.jpg

15585445_1011905605621658_8122651629323235168_o.jpg

In de jaren 80 en 90 was er veel aandacht voor micro-auto's

50584712_1620373358108210_265988462807613440_o.jpg

Concurrentie onderzoek. En dit gebeurt nog steeds op nagenoeg dezelfde manier. Alhoewel er uit budget redenen steeds vaker gewoon huur auto's worden genomen die na uit elkaar te zijn geweest weer in elkaar geschroefd worden en terug ingeleverd. Er zijn ook verhuur firma's die daaraan meewerken (ik heb ooit een keer een Opel Corsa meegemaakt waar de gehele aandrijflijn even tijdelijk verwijderd werd - op Maandag opgehaald en op Vrijdag weer in rijdende staat teruggebracht) maar heel soms weet de huur firma nergens van.

36064486_1420036664808548_1984263981535068160_o.jpg

Een shaker bank. Vroeger meestal rollen met daarop een verhoging die elke omwenteling een dreun gaven aan de band en onderstel. Zeer repetitief en daardoor goed om vermoeiing breuken proberen te introduceren. Tegenwoordig staat de auto op hydraulische cilinders die hetzelfde kunnen doen, maar die zijn veel meer variabel. Ooit toen ik studeerden heb ik in een opdracht een verkeersdrempel uitgezocht in een simulatie die net niet de einduitslag van de schokdemper zou halen. Daarna de test op die manier op de echte auto laten uitvoeren en inderdaad bleek de drempel net niet de einduitslag te halen. Daarna zou je in principe deze test een paar weken kunnen laten draaien om zo de schokdemper versneld te laten slijten.

35761471_1411800195632195_6539731768570806272_n.jpg

De tilt test; controleren onder welke hoek of G krachten de motor nog genoeg smering krijgt. De hoek is een vertaling van de G krachten op de auto in de bochten.

29472729_1349245755220973_4144121855516606464_o.jpg

Een trillingstest; ook dit is nagenoeg nog steeds hoe dit gedaan wordt.

35159257_1406731352805746_5885322200273125376_o.jpg

Terex was ooit een GM merk. Ze hadden (vooral voor Afrika) een fabriek in Luxemburg. Dat werd later een GM technologie centrum en weer later werd het een technologie centrum waar ik ooit een jaar gewerkt heb.

27751448_1316519215160294_412774449556655072_n.jpg

Wat niet altijd bekend is; veel OEMs hebben een fabrieksmuseum. Soms open voor publiek en soms niet. De reden is dat niet alleen designers daar inspiratie kunnen opdoen maar ook ingenieurs. En zo stond er op deze foto ineens een 1959 Impala in de moderne windtunnel. Iets dat GM in 1959 niet had.

27173612_1305933586218857_6326576755365612329_o.jpg

Ook al had GM geen windtunnel; voor sommige modellen werd er wel aan gewerkt. Hier een C1 Corvette waarop de fastback van een toekomstige C2 is geplaatst. Of GM heeft ergens een windtunnel opgezocht of dit werd op de testbaan geëvalueerd.

26841242_1301737729971776_3142466638294257039_o.jpg

1554564_402985133180378_1670488127_n.jpg

En dit is dus hoe er gemeten werd op de testbaan. Toch heeft de chief engineer van de C2 Corvette ooit van dit type gezegd: de auto ontwikkeld zoveel lift op hoge snelheid dat het een slecht vliegtuig is in plaats van een auto.

936010_358622620949963_251452413_n.jpg

Hier dan toch een oude windtunnel foto maar niet in de GM windtunnel. De foto is uit 1957 en toen had GM er nog niet een zelf

27709930_1315209605291255_2979796628635125154_o.jpg

Uiteraard was er tijdens WOII alleen militare productie. Maar dit is een Caddilac uit de grote staartvinnen tijd. Ook dat ontwikkelde en produceerde GM.

18359494_1123777257767825_3271637873314255168_o.jpg

De Firebird (hier de III) was een onderzoek naar gasturbines en autonoom rijden. Deze III had een computer ingebouwd welke autonoom kon rijden (met sensoren in het wegdek) en alle inputs van de bestuurder tijdens normaal rijden waren drive-by-wire. Pas sinds 2000 ongeveer is dat algemeen voor het gaspedaal. Rempedaal en stuurwiel vertrouwen nog heel erg sterk op mechanische of hydraulische back-up systemen. Maar dit was er dus al in 1959.

13346378_879031228909097_4435490794638222349_o.jpg

Het drive-by-wire uit de Firebird III werd in meer prototypes geplaatst en in verschillende vormen door ontwikkeld

16463162_1050544048424480_8408916415992132258_o.jpg

Koude start tests op de testbaan in Ontario. Ik heb zelf nooit koude start tests gedaan maar ik ben weleens in een situatie gekomen dat de te testen motor een koude nacht had doorstaan in een voertuig (buiten geparkeerd) maar dat de koud start calibratie nog niet was gedaan. Tja; gewoon proberen dan maar. Van het moment dat de 1e keer de sleutel werd omgedraaid totdat de motor op alle cilinders draaide was ergens tussen de 9 en 10 minuten. Ik ben ook weleens langs de Franse snelweg (na het tanken) blijven staan met een test auto waar een bepaald deel van de startprocedure niet werd vrijgegeven. De rest van de test colonne was al net weg. Na wat harde resets (ik had direct toegang tot bepaalde delen van de SW) toch gelukt.

15724525_1023108317834720_4806694178249484701_o.jpg

Een prototype trein. Elektrisch aangedreven met een GM diesel als aggregaat. Het is dat er geen grote accu in zit anders zouden we dat tegenwoordig een Hybride noemen

13235446_866727500139470_2993298082510145560_o.jpg

De Corvair prototypes kregen een geheel andere (nep) body en een Holden badge

12091241_749911398487748_7223565319977378275_o.jpg

Een 1983 Camaro op een dyno, maar wat ze aan het meten is niet duidelijk

12032665_748799315265623_6639472416045733124_o.jpg

Een in elkaar geprutst prototype om verbeteringen aan ventilatie, airco en kachel te proberen en meten. Ik heb ook nogal eens met in elkaar geprutste prototypes te doen gehad. Ik heb ooit op de parkeerplaats van een hotel in Zwitserland, met een verlengsnoer uit de hotelkamer, een CAN bus in elkaar zitten solderen omdat er iets losgetrild was. In Spanje viel er op een bergpas een sensor uit de uitlaat die aan zijn kabelboom vrolijk over de weg stuiterde en meegesleept werd. In de USA een hele klim op een vrachtwagen motor (via de bladveer en chassisbalk op het kleppendeksel geklommen) om een doorgebrande roetfilter computer te vervangen. Etc.

1381201_561059507372939_4431234014449216142_n.jpg

Een ander aspect: de langste productie lijn ter wereld was de Caddilac Allicante. De body werd gemaakt in Turijn en dan per 747 naar Detroit gevlogen om er een auto van te maken. Ik denk dat alleen de luchtvaart maatschappij er geld verdiend heeft.

10609430_530010010477889_774125431655702586_n.jpg

Een 2005 Diesel-Hybride bus. Allison was toen nog onderdeel van GM. In 2007 of 2008 heb ik een keer met zo'n bus gereden op een testbaan in Indiana; dat was mijn 2e ervaring met het rijden in een Hybride. En mijn 1e ervaring met het rijden met een bus.

1782023_400467360098822_1616620820_n.jpg

Een fifth wheel (hier 1925). Ook dit is nog steeds in gebruik. Een extra wiel wat heel licht is, los afgeveerd en lage frictie heeft wordt gebruikt om zo nauwkeurig mogelijk de snelheid van de auto te meten - los van bocht, rem en accelereer invloeden op de banden. Begint nu pas uitgefaseerd te worden voor nauwkeurige GPS.

Wat gaaf dit!

Die micro auto, die cabrio waar die dame in het rood naast staat, wat is dat voor eentje? Ik vind 'm erg leuk!

Barri zei:
Wat gaaf dit!

Die micro auto, die cabrio waar die dame in het rood naast staat, wat is dat voor eentje? Ik vind 'm erg leuk!

Dat is concept "Micro Car" uit 1987. Nooit publiek tentoongesteld of in de pers geweest. Te zien aan de foto (brochure achtig) waren ze dat wel van plan. Maar uiteraard zou er dan geen MG op de foto staan.

Dit was niet de eerste keer trouwens. GM werkte aan micro cars al in de 60's. Daarin ontwikkelden ze ook elektrische aandrijving, hybrides en andere technieken. Sommige van die micro cars werden alsnog weleens voorgesteld. O.a. daarom had GM zo rond de oliecrisis al heel snel een studiemodel klaar. Die moest alleen even afgestoft worden. Zo tussen 1987 en 1992 ongeveer is er schijnbaar geen aanleiding geweest deze te laten zien. Ik weet ook niet of dit ding nog bestaat.
Je ziet wel wat hints terug in een paar andere studiemodellen van GM uit die tijd die ze wel tentoongesteld hebben.

Graag gedaan! Leuk om de reacties te zien.

Ik zat nog even te twijfelen of ik het hier zou posten of ergens anders maar de verhalen die meer op mijn eigen ervaringen zijn gebaseerd houden het hier.

Overigens; op de terugweg van een werk trip Polen en een stukje Tsjechië nu. Vol programma. Ik heb wel een beetje geprobeerd te kijken naar wat er aan bijzonder en oud zo rondrijdt.. dat valt tegen. De economie gaat heel rap hier en er wordt dus behoorlijk opgeruimd. Ook op auto vlak.

20191210_101723 by M R, on Flickr
Bij gebrek aan het oude spul op de weg... dan maar wat onderzetters gekocht voor mijn werkplek

Overigens: het was me opgevallen dat er soms Polska en soms Polski gebruikt wordt om iets aan te duiden als Pools. Ik heb een vrij uitgebreide uitleg gekregen over de Poolse taal wat me ook meteen heeft doen beseffen dat het voor een buitenstaander zowat onmogelijk is.

Als voorbeeld: de supermarkt Lidl - ik kan het verkeerd hebben maar even ter illustratie.
Als je in de supermarkt bent zeg je Lid-le. Ga je er naar toe is het Li-del. Ben je er geweest is het weer anders. Vertel je dat je er iets hebt gekocht is het ook weer anders. Maar dat is hoe je het als man uitspreekt. Een vrouw zegt dat weer anders. Dus niet alleen het werkwoord veranderd of wordt vervoegd; de naam ook. En alle vervoegingen bestaan er in zowel de mannelijke als vrouwelijke vorm wat zowel het onderwerp betreft maar ook of de persoon die het uitspreekt mannelijk of vrouwelijk is.

Dus alleen al van je eigen naam kan je een stuk of 20 versies verwachten. En dat geeft nogal eens problemen natuurlijk met buitenland. Immers een brief of pakket wordt ook op die manier geadresseerd wat dus nogal eens net anders is dan de naam zoals in het paspoort.

Terugweg? Heb je de Ioniq gepakt?? Nee toch? Dat zou zelfs ik niet 1,2,3 durven om tijdstechnische redenen. :p

Nico GTR zei:
Terugweg? Heb je de Ioniq gepakt?? Nee toch? Dat zou zelfs ik niet 1,2,3 durven om tijdstechnische redenen. :p

Nee, met de auto kost wat teveel tijd. Dus gewoon met de KLM. Dan kan je ook nog wat werk gedaan krijgen.
Wroclaw heeft wel wat EVs zag ik maar als je een 50km buiten de stad bent zijn er geen laadpalen meer en dus ook geen EVs. Ik ben nu ook op plaatsen geweest waar zelfs een elektrische oven al te ambitieus is voor het stroom netwerk. Maar ik moet zeggen dat ze hard bezig zijn. Zelfs in een klein dorp werd er nu in 1x alle infrastructuur gemoderniseerd. Zelfs glasvezel internet is op veel plekken al aanwezig. En 4G ontvangst is er ook vrijwel overal.

https://www.youtube.com/watch?v=-qY5AlpAdRY

Een vergelijking van een Alfa 164 met een Tesla 3 :D
Erg leuk gedaan en herkenbaar. Alhoewel ik geen casette radio in mijn 164 heb.

En zo breekt dan toch ook hier de vakantie aan. Deze week was ik nog heel even in de buurt van Stockholm met een huurauto.

Een Toyota C-HR Hybride. Al eerder zo'n type meegehad als huurauto en ik was er goed over te spreken. Dat is op zich nog steeds wel zo maar de rust van de Ioniq EV laat deze Toyota toch soms wat luidruchtig overkomen. Ook de trillingen van de motor voel je nu heel bewust. Went snel dus die overgang.
Iets waar ik me aan irriteerde; het rempedaal gevoel is erg vaag. Afremmen op de motor doet de Toyota alleen een beetje in de B stand (en in de B stand werkt de cruise control niet) dus je hebt wel dat rempedaal nodig. Maar het lukte me maar matig om goed te doseren. De grote hoeveelheid prut, nattigheid, zout en grind op de weg helpt dan natuurlijk ook niet; net als de banden met studs.

Verder; ik ben best gecharmeerd van die C-HR. De Ioniq is een tikje meer luxe en premium en ook wat ruimer maar die C-HR is natuurlijk ook een klap goedkoper. Als Hybride versies ontloopt het elkaar volgens mij niet heel veel.

20191216_083239 by M R, on Flickr

Over de Ioniq gesproken; er zijn alweer bijna 3000km gereden. Ik kan wel zeggen dat we er geheel aan gewend zijn. Blijft erg fijn. Sinds de aankoop zitten we op gemiddeld 15.5 kWh / 100km. Daar zit vrij veel snelweg bij (waarvan veel 110km/h) maar ook veel korte ritjes in het dorp met verwarming vol aan. Ik kan goed merken dat mijn vrouw ook het wat vlottere aspect goed kan waarderen; als zij de Ioniq een dagje meeheeft staan de verbruikscijfers een stukje minder gunstig. :D
In die 3000km is het pas 2x "gelukt" om het reserve lampje van de accu aan te krijgen (bij 15% is dat ergens).

Beste wensen iedereen!

Er staat weer een vol jaar met veel plannen rondom auto's. De grote vraag; zou dit een jaar worden waarin ik niet een auto (erbij) koop? Het viel laatst op dat dat soort jaren wat zeldzamer zijn. Maar er zijn ook nog zoveel wensen... Een NSU Ro80, een Talbot Tagora, een Panhard 24, een jaren 80 Rolls-Royce, een rock&roll jaren 50/60 amerikaan, een AlfaSud, een Saab 96... en dat allemaal nog los van wat er eventueel op het pad komt.

Maar het doel is eigenlijk om er voor nu even geen bij te kopen. De plekken zijn eigenlijk op en de Suzuki moet eerst af. Ook ligt er nog het een en ander aan materiaal voor de Alfa om daar toch eens wat puntjes op de i te zetten (ondanks het gebrek aan een i in Alfa Romeo 164 TS Super). En voorzichtige plannen zijn er ook wel om een huis te kopen met veel ruimte voor auto's. Het zelfstandig ondernemer zijn maakt dat soort plannen altijd wat ingewikkelder maar toch kijken we rond.

Maar eerst weer met beide benen op de grond. Plannen voor de Alfa en de Corvette zijn gemaakt en het wachten is tot die in Maart weer uit de stalling komen. Met de Suzuki in de tuin geparkeerd kan ik daar wel al mee verder. Het was aardig stil geworden door drukte met klanten maar zo rond de Kerst dagen is het wel gelukt het een en ander te doen.

De 2e poging radiateur bleek waterdicht te zijn; in ieder geval met gewoon heet water uit de waterkoker erin. Die is dan ook even netjes gemaakt en op zijn plaats in de neus van de auto gezet. Uit 4 stuks koplampen (waarvan sommigen een ander merk) heb ik 2 goede gemaakt en het bijbehorende chroom goed schoongemaakt en gepoetst. Die konden dus ook weer op hun plek. De rand van de kofferbak (frunk) is weer blauw in plaats van de kleur van roestontstopper en de vlagen tectyl die een vorige eigenaar eroverheen had gespoten. En zo kon dat alles alweer afgerond worden. Ook de grill zit (voorlopig) weer op zijn plek.

20191227_162246 by M R, on Flickr

De claxon's en hun beugel moet nog even netjes gemaakt worden. Verder zijn de kunststof spoiler onder de bumper en de beide spatborden nog niet gespoten. Wel al bijna klaar met schuren, plamuur en primer.

De voorwielen had ik al eerder aangepakt en die zijn naar de garage gegaan voor nieuwe banden. Daar hebben ze meteen ook de pasvlak op de naaf goed glad gemaakt. De banden keus is eigenlijk niet aanwezig in deze maat. Van de 3 onbekende Chinese merken uiteindelijk er eentje uitgekozen met het beste bandenlabel en waar ik een voorbeeld van zag op een andere oldtimer. Nu zijn de banden ook zonder binnenbanden zoals het hoort. Aangezien de wielmoeren een zwaar verleden lieten zien wilde ik daar ook nieuwe op. Alleen deze maat wielmoeren wordt niet gebruikt op auto's of aanhangers. Niet meer althans. Uiteindelijk wielmoeren van een quad besteld.

72691417_531600030959350_8003875034466615296_n by M R, on Flickr
20191227_162749 by M R, on Flickr

Voordat de hele voorkant in elkaar kan en voordat het hele koelsysteem weer in elkaar kan waren er nog wat onderdelen die een schoonmaak verdiende. De reservoirs van het koelsysteem en de ruitensproeier zijn in bad geweest samen met een hele serie aan slangen en samen met de buizen van het luchtgeleidingssysteem voor de interieur ventilatie. De Suzuki laat alleen op het middenste ventilatie rooster lucht langs de kachel stromen. De buitenste roosters pakken hun lucht onverwarmd direct van achter de koplampen. Goede ventilatie dus voor in de zomer. En in de winter zullen we er toch niet mee rijden. In ieder geval raken dat soort buizen wel wat stoffig na zoveel jaren dus die zijn ook gereinigd.

De kofferbak werd zo aardig leeg wat een mooi moment was om te zorgen voor kofferbak bekleding. Aangezien wij geen reservewiel hebben (ik ga er wel eentje zoeken en dan in de opslag leggen) is het de bedoeling dat we het kofferbakje ook echt kunnen gebruiken. Het is er voor bedacht en het is niet eens een heel slechte ruimte. Dat is totdat Suzuki de reservoirs daar ging plaatsen, het reserve wiel en het boordgereedschap.

20191228_155652 by M R, on Flickr

De kofferbak; al behoorlijk leeggehaald

Wat mij betreft een betere ruimte dan op de (omgeklapte) achterbank. Maar om nu allen daar maar los te laten slingeren op metaal zou weleens een slecht idee kunnen zijn qua beschadigen en qua herrie. Bekleden dus. Ik heb goede ervaringen met dunne deurmat. Er zit een flexibele rubber onderzijde aan die goed de vormen kan volgen. Daarnaast is het bedoeld om vies te worden, vochtig en om eenvoudig schoongemaakt te worden. En ook nog eens goedkoop.

20191228_163733 by M R, on Flickr

En zo begonnen met op maat snijden.

Jij ook de beste wensen!

Begrijpelijk dat je even rust wil houden qua nieuwe aankopen, je hebt nog genoeg te klussen aan het huidige wagenpark. Aan de andere kant is het koopvirus zeer besmettelijk, je weet nooit wanneer het weer toeslaat!

Mooi werk ook weer aan de SC100, dat kleintje is vroeger of later weer helemaal tiptop

Engineer2 zei:
...De reservoirs van het koelsysteem en de ruitensproeier zijn in bad geweest samen met een hele serie aan slangen en samen met de buizen van het luchtgeleidingssysteem voor de interieur ventilatie...

Ik zie nu een beeld voor me van Engineer2 met badmuts op in bad met badeendjes rond zich verzameld die vrolijk ronddobberen terwijl hij met de grote rugschrobber bezig is reservoirtjes en slangen schoon te schrobben. :T

De badmuts zie ik niet voor me (heeft Engineer2 niet nodig), de rest wel :D
Lekker bezig aan de Suzuki (y)

Jij ook nog de beste wensen, al ben ik misschien wat aan de late kant. :p Mooi werk weer en goede oplossing in de kofferbak.

Over het auto's (erbij) kopen, pfff.... hou maar op. Ik hou het er altijd maar op dat het komt door het autovirus en er zoveel moois te koop/wensen is. Ook hier blijft het altijd kriebelen, geluk dat ik redelijk gebonden zit aan mijn 2 parkeerplaatsen in de garage en ik het al vervelend vind dat de Alfa langs de weg staat, dus laat ik daar niet 2 auto's van maken voordat ik straks niet meer slaap. o_O

Terug
Bovenaan