Nog een plaatje van de Trax
We kwamen uit op een halverwege punt tussen Indianapolis en Detroit ongeveer en dat werd Auburn in Indiana. Ooit weleens geweest en kon ik me herinneren als een stad met een eigen autohistorie die verloren is gegaan.
Zodoende ook even een snelle wandeing door het museum kunnen doen daar. En dat zijn er formeel gezien twee. Eentje in de oude showroom en R&D van mr. Cord, en de andere in de oude fabriekshallen.
Mr. Cord was een slimme handelaar die in vliegtuigen en boten zat (Lycoming motoren en onder licentie ook Bugatti) en in de auto's (Moon). En die kreeg de kans om de noodlijdende autofabrikant Auburn weer op de rails te krijgen. Dat deed hij zo goed dat hij directeur werd en de Duesenberg firma kocht (in de VS gezien als minimaal gelijk aan een Rolls-Royce, zo niet daarboven) en zijn eigen automerk Cord erbij oprichte. En dat ging goed tot aan de crisis in de jaren 30.

Dit is de originele showroom inrichting. En sinds een paar jaar hebben ze ook het vliegtuig weer terug dat oorspronkelijk in de showroom stond.

It's a Duessy is een uitspraak die je heel soms nog weleens hoort om aan te geven wanneer iets perfect is. En oude marketingslogan van Duesenberg. DIt model is volgens mij een SJ; ultieme luxe en een topsnelheid boven de 200km/h.

Checker Cab maakte ook onderdeel uit van het Cord imperium

Zowel Auburn als ook Cord stonden al snel bekend om voorwielaandrijving, met een semi-automatische pre-selector transmissie (pneumatisch). Vandaar ook het heel kleine versnellingspookje.

De Cords waren zo modern dat ze na WOII weer in productie kwamen als een Graham - totdat de oude Cord onderdelen op waren.

Diverse Auburns zijn er in de jaren 80 nog gebouwd met GM onderdelen en restanten uit de jaren 30. Maar de Cord had ook zo'n opleving toen al was dat een auto op 8/10 formaat - hier op de foto

Cord was erg aerodynamisch - en was zelfs de Chrysler Airflow en Panhard Dynamique voor. Dit is een DeSoto Airflow.