Engineer: '65 Panhard/'73 Saab/'75 AlfaSud/'81 Suzuki/'88 Corvette/'97 Alfa 164/'10 Wind/'13 Panda 4x4/'17 124 Spider/'21 Pössl/'22 Alpine/'24 Nio

Lekker hoor! Malta is wel leuk, maar de locals rijden er als gekken viel me op.
Ik typ dit nu vanaf een ligbed bij een fijn hotel op Tenerife, net terug van een cruise rond de eilanden hier. Heerlijk inderdaad om even op te warmen!
De rijstijl is wel wat anders dan bij ons, maar ik heb wel gekker gezien. Een beetje als Wales maar met minder respect voor snelheidslimieten. Levensgevaarlijke inhaal acties zag ik niet zo veel.

Een paar spotjes dan (en de rest op Flickr)

Een Nissan Micra is vrijwel altijd een March (achtergrond) maar echt opvallend is dan toch zo'n oude Isuzu Gemini als gewone 4-deurs sedan met een turbo loze diesel (bekend uit o.a. de Opel Corsa - en berucht omdat in de Corsa de dynamo altijd oververhit raakte en stuk ging).

Veel oude vrachtwagens, heel enkele keer nog een Leyland of een Leyland-DAF, maar vaak nog een ERF

Een DATSUN Nissan Sunny - en let vooral ook op het touwtje om de bestuurdersdeur open te maken

Niet heel veel oldtimers maar ze zijn er hier en daar wel. Deze oude heer was maar wat blij dat we zijn Datsun op de foto wilden zetten.

Een Talbot-Sunbeam-Lotus-Chrysler :D
Dit lijkt toch wel echt een Talbot Sunbeam te zijn die door Lotus onder handen was genomen, een homologatie special.

Een Barkas had ik er niet verwacht

Een Renault-Dodge?

De Toyota Tercel/Corsa lijkt erg veel voor te komen

Toch nog wat Hollandse inbreng; een FreightRover is een afstammeling van de DAF 400

Een Barkas had ik er niet verwacht

Een Renault-Dodge?

De Barkas, is geen Barkas, dat is een Commer FC, origineel bedacht voor de post, maar later ook in andere uitvoeringen gebouwd. Commer hoorde bij de Rootes Group, en aan het einde van zijn leven kreeg ie ook nog een Dodge logo.

De Dodge is wel een grappig verhaal... Dit is een product van het Engelse Chrysler, de Dodge 50, heeft wel dezelfde cabine als zijn Amerikaanse broertjes, maar is verder helemaal aangepast aan ons Europa. Toen in de jaren 80 de Engelse tak van Chrysler verstoten/overgenomen werd door Peugeot bleef het nog Dodge heten, maar toen dit door Renault is overgenomen werd het Renault, maar de eerste modellen droegen de merkjes van Renault EN Dodge.

Leuke foto's van jullie trip!
Malta lijkt me trouwens erg leuk, je ziet veel Engelse spotters daar ook heen gaan, en het schijnt een Walhalla te zijn. EN altijd mooi weer natuurlijk.

De Barkas, is geen Barkas, dat is een Commer FC, origineel bedacht voor de post, maar later ook in andere uitvoeringen gebouwd. Commer hoorde bij de Rootes Group, en aan het einde van zijn leven kreeg ie ook nog een Dodge logo.

De Dodge is wel een grappig verhaal... Dit is een product van het Engelse Chrysler, de Dodge 50, heeft wel dezelfde cabine als zijn Amerikaanse broertjes, maar is verder helemaal aangepast aan ons Europa. Toen in de jaren 80 de Engelse tak van Chrysler verstoten/overgenomen werd door Peugeot bleef het nog Dodge heten, maar toen dit door Renault is overgenomen werd het Renault, maar de eerste modellen droegen de merkjes van Renault EN Dodge.

Leuke foto's van jullie trip!
Malta lijkt me trouwens erg leuk, je ziet veel Engelse spotters daar ook heen gaan, en het schijnt een Walhalla te zijn. EN altijd mooi weer natuurlijk.
Daar lijkt het wel op.

De Barkas heeft een grotere grille en de voorwielen zijn helemaal open, waarbij de Commer de voorwielen wat bedekt zjin bij de spatborden.

Daar lijkt het wel op.

De Barkas heeft een grotere grille en de voorwielen zijn helemaal open, waarbij de Commer de voorwielen wat bedekt zjin bij de spatborden.
Ik denk dat jullie gelijk hebben. En zeker met de Dodge achtergrond erbij, want die Dodge 50 (was mij niet bekend) zag je best veel.

Laatste serie foto's van Malta (en ook hier meer op Flickr) van het enige auto museum wat ze in het land hebben.

Meteen maar binnenvallen met deze echte bijzonderheid. Dit is een Alfa Romeo 2000, maar dan van Alfa Romeo FNM - oftewel Alfa Brazilië. Het heeft wel wat links met de Alfa's uit Italie maar het is echt een lokale doorontwikkeling. Hoe zo'n auto dan in Malta terecht komt is wel een goede vraag. Staat overigens te koop (en lijkt ongerestaureerd) maar ik vermoed dat deze al decennia niet meer gereden heeft.

Van alles wat

De koplampen van de Renault Wind blijven een aandachtspunt. We hebben dit door dezelfde detailer laten polijsten waar eerder ook de Spider naartoe ging. Die heeft er wat werk aan gehad maar het is heel erg behoorlijk opgeknapt.

Met een beetje condens op deze foto

Een snelle polijstronde deed ook de lak een hoop goed.

En over de Spider gesproken. Het was voor mij voornamelijk een werk weekend maar als er dan nog een beetje zon is voordat het weer winters gaat worden dan is een korte rit wel een goed plan.

Februari is een heftige qua werk. sinds de trip naar Malta eigenlijk ieder weekend wel gewerkt en veel van de avonden ook. Natuurlijk is er tussendoor weleens even een half uurtje uitblazen.

Een klein tipje van de sluier op een van de vele projecten is deze:
invention-innovation-scooter-electrique-xt-one-001.jpg

Bij uitzondering is de geheimhoudingsverklaring iets anders. Inhoudelijk kan ik niet veel zeggen, maar hier werk ik aan mee. Xyte is een Duitse start-up, en dat op zich is al best bijzonder. Hun eerste voertuig wordt de 3-wielige EV motorfiets "Xyte One", te rijden zonder helm of beschermende kleding en met een top boven de 110km/h.

Bij dat uitblazen hoort ook de enkele rit hier of daar met de Spider. Ik heb daar goed mijn draai mee gevonden en durf er wat meer mee. De stijfheid van het chassis is erg indrukwekkend voor een cabrio en inmiddels ben ik aardig gewend aan de koppeling (liet hem eerst weleens afslaan) en qua schakelen waar in het toerengebied de turbo stevig meedoet. Inmiddels ook aan het leren dat spullen in bergvakjes (die zijn er niet veel) niet blijven liggen wanneer de turbo er zin in heeft.
Niet storend maar wel merkbaar is het open differentieel. De Alpine heeft een elektronische sper die je niet merkt maar waarvan ik nu wel weet dat die veel doet. De Corvette heeft een platen-sper. De Spider wil weleens een beetje grip verliezen op het binnenste wiel. Niet zozeer dat je heel veel wielspin hebt maar wel dat je kan voelen aan de auto dat deze reageerd op minder grip, zoals in de regen als je in een bocht over een wegmarkering gaat.

Dat klinkt als een mooi project om aan bij te dragen. Doet me denken aan de poging die BMW jaren geleden heeft gedaan, maar dan als EV.

Met de tegenhanger van de spider, de MX5, daarmee wordt redelijk wat aan circuitracing gedaan. Dus zal er ongetwijfeld een lsd of andere sper te vinden zijn voor een schappelijke prijs.

De BMW C1 was dat. Zitten deels dezelfde mensen achter, die ook weten waarom die C1 toen geen success werd.

De C1 stond afgelopen week nog op de motorbeurs bij wat oudere bijzondere motoren, zoals ook een 6 cilinder Honda.

Blijft wel een cultdingetje die C1. Vond hem toen als zijnde zelf een motorrijder een belachelijk ding, echt iets voor Latte Machiato en cappucino met havermelk drinkende kantooryuppen die wilden opvallen voor het opvallen. Wil je nog niet dood op gevonden worden, laat staan levend.

Nu denk ik, ik zou er best eens mee willen rijden voor de beleving. Gek hoe je beeld kan veranderen (of ik word ouder/milder).

Die twee wielen aan de voorkant, is dat een MP3 variant waardoor je bij stilstand ook niet omvalt?

Met de tegenhanger van de spider, de MX5, daarmee wordt redelijk wat aan circuitracing gedaan. Dus zal er ongetwijfeld een lsd of andere sper te vinden zijn voor een schappelijke prijs.
Zeker, de Abarth had hem standaard. Ik kan er wel mee leven maar het is meer zo dat ik nu merk hoeveel de sperwerking op de Corvette en de Alpine doen.

De Spider is een net iets gemoedelijkere auto dan de Alpine (en is wat krapper) zonder dat de scherpte vervalt tot "gezinsauto met sportpakket".

De C1 stond afgelopen week nog op de motorbeurs bij wat oudere bijzondere motoren, zoals ook een 6 cilinder Honda.

Blijft wel een cultdingetje die C1. Vond hem toen als zijnde zelf een motorrijder een belachelijk ding, echt iets voor Latte Machiato en cappucino met havermelk drinkende kantooryuppen die wilden opvallen voor het opvallen. Wil je nog niet dood op gevonden worden, laat staan levend.

Nu denk ik, ik zou er best eens mee willen rijden voor de beleving. Gek hoe je beeld kan veranderen (of ik word ouder/milder).

Die twee wielen aan de voorkant, is dat een MP3 variant waardoor je bij stilstand ook niet omvalt?
Als je een motorrijder bent snap ik dat dit een vreemd ding is. Maar zeker zo als 3-wieler (en dus met B-rijbewijs voor de meeste) is het eerder iets waar je als autorijder naar overstapt, als alternatief voor een motorscooter.

Overhellend inderdaad zonder omvallen, en vast te zetten zodat je bij stilstand kan blijven zitten en geen standaard nodig hebt.

Doet me denken aan een carver?? Al heeft die volgens mij 4 wielen. Maar ook smal. Maar ja, het kan een leuk ding ijn, in de spits tussen de auto's door lijkt toch niet zo'n strak plan. Zal heel wat marketing nodig zijn anders is het een 'hebbeding'.

Carver heeft drie wielen, maar schijnt wel als een motor te reageren. Stel een linkerbocht met snelheid. Een motor helt dan naar links over en een Carver ook, terwijl een auto juist naar rechts overhelt. Ik vermoed dat een Xyte ook net als een motor en Carver naar links zal overhellen.

Ik was een ruime week in Wenen. Op een paar uur na de gehele week gewerkt, inclusief de avonden. Veel over de praktische details van Euro7 en verder over hoe California als staat nu verder gaat nu Federale overheid en heel andere weg inslaat. Maar toch ook nog wat gezien van Wenen.

Het techniek museum ziet er best leuk uit.

En het stikt er natuurlijk van de paleis(tuinen).

Na terugkeer een weekend vrij en het was best aardig weer. Buiten wat ritten met de Alpine en de Spider ook de eerste stappen met de oldtimers weer op gang krijgen. De Corvette was het makkelijkste en alleen de koelwaterniveau sensor heeft er geen zin meer in.

Ik heb de Corvette alleen even goed warmgereden en toen weer teruggezet. Die voelt goed aan.

De accu van de Panhard is echt stuk. De Sud moet ik even de carburateur van nakijken want die wil ook nog niet. En de accu was al snel leeggestart.

Komend weekend een klein cars&coffee achtig evenement, en daarna weer door naar het vliegveld.

Geen idee bij die Fiat, maar mijn MX-5 heeft wel degelijk een sper & dat voel je ook. De ND heeft weliswaar een andere bak dan de 124, die de oude NC-bak heeft. Schijnt degelijker te zijn...

Hun eerste voertuig wordt de 3-wielige EV motorfiets "Xyte One", te rijden zonder helm of beschermende kleding en met een top boven de 110km/h.

Regelgeving mede gebaseerd op die in Duitsland waarbij een Fiat 500 / VW Up!'s worden aangepast op de achteras waardoor er, wet-technisch, één achterwiel in het midden zit (wat er feitelijk twee zijn maar dan kort naast elkaar). ?

Geen idee bij die Fiat, maar mijn MX-5 heeft wel degelijk een sper & dat voel je ook. De ND heeft weliswaar een andere bak dan de 124, die de oude NC-bak heeft. Schijnt degelijker te zijn...
Niet elke ND heeft een sper, hangt van de uitvoering af.

Ja, die ND bak is met zijn lichte bouw niet zo geschikt voor tuning, of voor de Multiair. Maar een NC-bak is zeker geen straf.

Regelgeving mede gebaseerd op die in Duitsland waarbij een Fiat 500 / VW Up!'s worden aangepast op de achteras waardoor er, wet-technisch, één achterwiel in het midden zit (wat er feitelijk twee zijn maar dan kort naast elkaar). ?
Nee, die Duitse is een lokale voertuig categorie en verder nergens mee geharmoniseerd. Net zoiets als de 30km/h landbouw "Volvo's" die je op het zweedse platteland aantreft. En in NL hebben we ook zo'n tussen categorie gehad met de Stint en met de "landbouwvoertuigen" die gewoon een auto waren met geblokkeerde versnellingen. Al die land eigen categorien gaan of verdwijnen of er komt een maximum aan het aantal voertuigen per jaar. Het is gewoon teveel werk om voor elk land eigen wetgeving bij te houden.

De L-cat. is Europees en daar zitten bij de 3-wielers bijvoorbeeld ook trikes in. Maar inderdaad is door wat te spelen met de afstand tussen de wielen het genoeg om het te laten tellen als 1 wiel of als 2.

Leuk een tipje van (onder) de sluier te zien, de mannen achter XYTE mobility ken ik ook wel, ook wel eens mee geflirt. Ontworpen door een Amerikaan (o.a) met een Duits team. Stondenvlak bij onze stand op de IAA.

Wanneer zien we de 164 met de verse velgen?

Leuk een tipje van (onder) de sluier te zien, de mannen achter XYTE mobility ken ik ook wel, ook wel eens mee geflirt. Ontworpen door een Amerikaan (o.a) met een Duits team. Stondenvlak bij onze stand op de IAA.

Wanneer zien we de 164 met de verse velgen?
Ja ik kom jullie firma naam ook regelmatig tegen.

Ik heb gisteren net gehoord dat de 164 weer in elkaar geschroefd is en alles weer werkt. Nog wat laatste dingen en een APK en dus hopelijk over een ruime week weer de werkplaats uit.

De youngtimer podcast hield een kort evenement bij Volvo Cars Nederland op het terrein en ondanks het slechte weer was het een groot success.

Met de Spider er naartoe.

De Volvo ES90 heeft wel wat en is tenminste geen SUV. Op de achtergrond volgens mij @citroenAZU

Met wat eigen inbreng van de gastlocatie

Meer foto's op Flickr

De ochtend erna was het een stuk zonniger, en dus even bij een onderdelenmarkt van de Alfa club geweest. Met de Spider wederom want mooi weer.

En daarna weer op pad, Zweden dit keer weer eens. Ik heb een Citroen C5 Aircross als huurauto. De aandrijflijn is beter en verfijnder dan ik dacht, maar verder is het niet mijn ding. Wel knoppen op het dashboard maar dan zo dat je ze niet kan zien van achter het stuur, en verder heel veel hard plastic.

Als ik met de hond ga wandelen zie ik er, afhankelijk van mijn route, nog eentje staan ik keurige staat. Maar inderdaad inmiddels zeldzaam.

Afgelopen week weer eens de kans gehad om in een product te rijden waar ik aan heb meegewerkt. Dat komt minder vaak voor dan je zou denken. De meeste tijd zie ik ze alleen in data plots, documentatie en contracten.

Op de terugweg naar Nederland kwam dan nog de mededeling dat de Alfa 164 weer gereed was. Er was nog een stuurhuishoes die nodig was en toen met wat aanmoediging hier en daar kwam alles weer APK gekeurd de weg op.

De vernieuwde velgen

Alles is nog vies en stoffig op deze foto's maar het werkt wel weer. En ook weer een ijskoude airco.

En bij een rit met de Spider naar Houten kwam we ook nog een Firefly tegen (eerste keer dat ik die buiten een Nio event zie)

De Corvette heeft ook weer een nieuwe APK, zonder opmerkingen. En de Panhard kreeg een nieuwe accu, een EFB heb ik erin gezet (een type stop-startaccu), want die kan beter tegen diep ontladen. En anders dan bv. een AGM heeft deze dezelfde laadspanning als een normale 12V accu.

En ik kan wat foto's delen van downtown Detroit, waar ik op een van de reizen kwam.

Tot een paar maanden geleden zat het HQ van General Motors hier

En naast dat gebouw is de locatie waar mr. Caddilac de stad Detroit opgericht heeft, voor de Franse staat.

Canada (Windsor) is aan de overkant van de rivier. En inderdaad was Detroit net als Montreal Frans, en Windsor was Engels. Windsor ligt dan ook ten zuiden van Detroit - de grens loopt hier wat vreemd waardoor Canada ten zuiden ligt.

Voor een Amerikaanse stad is er veel geschiedenis natuurlijk. En inmiddels is de downtown niet meer opvallend vergeleken met die andere steden. De meest hoognodige reparaties aan wegen worden nu wel gedaan en ook aan gebouwen. En bij daglicht ook niet gevaarlijker meer dan die andere steden. Grote stappen vooral ook dankzij uitgebreide videobewaking.

Een paar keer in Detroit geweest, Telegraph Rd was altijd een bezoek waard. Eigenaar grootste Toyota dealership van de VS heeft daar zijn HQ.

Lijkt het nou zo of is daar bijna niemand op straat?
Het is - niet heel verrassend - nogal een autovriendelijke stad.

Hoewel, je hebt er de legendarische (beruchte) People Mover.
Toevallig nog in dat geestige treintje gezeten, Engineer?

Ik had trouwens gemist dat GM daar weg is. Ik ben daar een jaar geleden nog geweest, best een maf gebouw (gebouwencomplex) met een heel winkelcentrum én autotentoonstelling in de kelder.
Detroit-Renaissance-Ctr4.jpg

Het is - niet heel verrassend - nogal een autovriendelijke stad.

Hoewel, je hebt er de legendarische (beruchte) People Mover.
Toevallig nog in dat geestige treintje gezeten, Engineer?

Ik had trouwens gemist dat GM daar weg is. Ik ben daar een jaar geleden nog geweest, best een maf gebouw (gebouwencomplex) met een heel winkelcentrum én autotentoonstelling in de kelder.
Detroit-Renaissance-Ctr4.jpg
Dat is dan die mono-rail achtige denk ik? Niet in geweest.
Foto's genomen op een weekend ochtend wat ook veel deed qua drukte.

Ik las toevallig een paar weken terug dat het GM logo van het gebouw af is.

Jup. Het is - vind ik - echt een grappig treintje dat van nergens naar nergens in lage frequentie gaat.
De bedoeling was wel goed, maar de autolobby was te sterk. Nu rijdt het treintje alleen rondjes in de - tamelijk verlaten - binnenstad in een richting en met vrij beperkte snelheid. Oftewel, te voet ben je vaak sneller. :)
Goed, dit ter zijde, ik vind dat soort maffe projecten altijd wel interessant.
iu

Terug
Bovenaan