Engineer: '65 Panhard/'73 Saab/'75 AlfaSud/'81 Suzuki/'88 Corvette/'97 Alfa 164/'10 Wind/'13 Panda 4x4/'17 124 Spider/'21 Pössl/'22 Alpine/'24 Nio

Goh, wie was dat dan? :unsure:

Leuk jou en mrs. weer gezien te hebben. Was prima dag met goedgezinde weergoden. En die andere Alpine... dezelfde mooie lakkleur, andere (lelijke) wielen, maar sowieso dus soulmate die het model weet te waarderen.
Zoveel blauwe A8 modellen zijn er niet :)
Prima dag en leuk gesprek!

De velgen van die andere Alpine zijn smaak gevoelig. Ik wissel nogal eens van gedachten. Maar een Alpine blijft natuurlijk een goede keuze - ik kreeg zelfs de vraag om een paar uur te ruilen.

Soms zit er iets tegen

Met de camper een paatlje uit de grond gedrukt. Schade valt nog mee, ook onderhuids. Zo'n bus is toch best stevig gebouwd en het ging zachtjes dus ik hoorde het in eerste instantie niet.
Ipv de detailer om de kras die ik in Wales reed eruit te poetsen wordt het dan toch de schadehersteller.

Inmiddels is de terugroepactie oproep ook per brief binnen. Het gaat erom dat het OBD systeem niet aan de wettelijke eisen voldoet. Daarmee is het een verplichte update. Het lijkt nagenoeg alle Peugeot en Citroen diesels te betreffen van rond 2020.

Mijn camper en ook de vorige zijn voorzien van een achteruitcamera (die trouwens altijd aanstaat dan zie ik de fietsen) maar ja een flink rotsblok in de kleur van het grind zag ik mooi niet. Maar blijft evengoed jammer.

Vanuit EMW was ik betrokken als mede organisator bij de EMW club-hal bij Autotron Classics. Voor diegene die dit niet kennen; bij dit evenement is er altijd een hal waar elk jaar een andere club de gelegenheid krijgt om een expositie op te bouwen. Als EMW kregen we vorig jaar al de uitnodiging en het begin van de organisatie was al in het begin van het jaar.

Al snel hadden we de thema's te pakken: Ruimtereizigers (MPVs), Rare achterlichten, Vreemde eenden (nooit in NL geleverd), (bijna) uitgestorven soorten en tijdsperiodieke accessoires. En we zouden zorgen voor een Reliant die bovenop de ingang gezet zou worden.

Voor alle thema's dan op zoek naar auto's bij leden, bezoekers van EMWalhalla, en we mochten wat auto's lenen van musea. Uiteindelijk hadden we een 60 auto's toegezegd gekregen en was er nog een ruime reservelijst (als organisatoren hadden we onze eigen auto's ook op de reservelijst staan). We hebben zelfs nog late aanmeldingen moeten afzeggen.
Op de opbouwdag viel er 1 auto uit met panne, en zo hadden we 58 auto's in de hal en een Reliant op het dak.
Verder per thema wat aankleding bij elkaar gezocht met oude advertenties, accessoires, achterlichtunits, etc.

Zaterdag was al een volle dag en pas op een rustig moment even een foto kunnen maken.
Zondag hebben we kleine aanpassingen moeten doen omdat er zoveel mensen waren dat hier en daar de doorgang belemmerd werd. Tot in de hoekjes van de hal stonden mensen, en het concept dat er voor iedereen wel iets opvallends bij staat werkte duidelijk goed.

Zelf even jeugdherinneringen opgehaald aan een pre-facelift E-Kadett.

De hal moest zondag avond leeg opgeleverd worden en sommige auto's konden pas vandaag opgehaald worden. Zodoende nog aardig wat autos moeten verplaatsen naar een andere hal. Ik heb een stukje met deze Previa van Louwman gereden. Een heel mooi ruimteschip.

Vroeger, als kind, vond ik de Previa een lelijk ding. Tegenwoordig is dat wel anders! De Trans Sport/Lumina APV heb ik altijd mooi gevonden, al heb ik ook al vaker gehoord dat je er technisch gezien beter bij vandaan kan blijven tenzij je zelf heel veel kunt. :p

Het amerikaanse youtube-kanaal "Everyday Driver" gaat over sportwagens en hoe die in de dagelijkse praktijk en roadtrips gebruikt worden.

Ze zijn het eerste kanaal die een Alfa 4C, een Lotus Elise en een Alpine A110 in een vergelijkende test bij elkaar hebben gezet. De Alpine is bijzonder want die is niet te koop in de VS, maar er is een fransman die zijn A110 verscheept heeft voor een uitgebreide roadtrip.

Erg goede en uitgebreide uitleg, en de Alpine komt eruit als winnaar met de Elise als een heel dichte 2e plek.
De 4C (wel de US-spec) komt er niet heel goed uit opvallend genoeg, met uitspraken als "minder stuurgevoel dan de Alpine ondanks de elektronische stuurbekrachtiging daarin"

Voor mij bevestigd het mijn beeld; dat een Alpine niet heel ver van een Elise af zit qua rijden, maar dan heel iets de lastige scherpe randjes eraf. Dat de 4C zo heel anders zou zijn is voor mij wel nieuw.

Zelden iemand zo expliciet negatief over een auto gehoord / gezien als in deze video over de Alfa 4C. Het verbaast mij ook, de 4C is denk ik extremer en vermoeiender als de andere twee maar zo erg zal die echt niet zijn toch.

Ik heb de 4C jaren terug een lang weekend meegehad naar het Sauerland tijdens een motortoertocht (en ik zonder motorrijbewijs ;) ). Ge-wel-dige auto, maar ik denk inderdaad extremer en vermoeiender. Zeker met de sportuitlaat kon je geen gewoon gesprek meer voeren op enig tempo. Gebrek aan stuurbekrachtiging geeft preciesie maar voelt ook wat minder veilig op wat hogere snelheid, wellicht door de directheid.

Leuke video verder (y)

Het topgear trio was ook niet bepaald positief over de 4C en probeerden dat nog wat te sugarcoaten omdat het een Alfa is. Ik "ken" (lees; personen die ik wel eens heb gesproken) twee oud-eigenaren en beiden vonden het weliswaar een fantastische auto maar als je wat dieper ging bleken ze vol 'fouten' te zitten. Dat de bouwkwaliteit ondermaats was werd met de mantel der liefde bedekt enzo. Maar opvallender vond ik de uitspraken over het rijgedrag; totaal onverwachts onderstuurd op sommige momenten en sportief rijden zonder heel-and-toe was eigenlijk best gevaarlijk.

EMW club-hal bij Autotron Classics
Helaas was ik niet op de hoogte van dit event; anders was ik wel even langsgekomen. In een van de mijn app-groepen las ik van een kennis dat die twee Bitters had aangeleverd. Hopelijk had hij zijn werk goed gedaan want toen ik die twee auto's begin dit jaar zag stonden ze er nogal zielig bij.

Hoe is het met de Saab?

Ik kwam elders een draadje tegen over o.a. een motorrevisie bij een Saab 96. Is een ervaren sleutelaar.
Motorblok had versleten lagerschalen en een ovalen balansas en een uitgelopen balansaslager waarvan delen in het oliecarter lagen, als ik het goed begreep.

Misschien heb je wat aan zijn wetenswaardigheden, bijvoorbeeld ook het speciaal gereedschap voor het vervangen van (een gebroken) veer óf waarom het motorblok beter draait met een transistor ontsteking dan condensator..

Zelden iemand zo expliciet negatief over een auto gehoord / gezien als in deze video over de Alfa 4C. Het verbaast mij ook, de 4C is denk ik extremer en vermoeiender als de andere twee maar zo erg zal die echt niet zijn toch.
Ik zie inmiddels in de comments dat de eigenaar van de 4C aan de camber heeft gezeten om zo lang met de banden te kunnen doen. Dat zal niet geholpen hebben bij dit exemplaar.
Toch zijn er op de 4C altijd al wel veel commentaren geweest. Net als bij de Alpine zijn er ook bij de 4C wel exemplaren uit de fabriek gekomen waar de uitlijning niet goed van was. Maar dan nog zijn er klachten.

Hoe is het met de Saab?

Ik kwam elders een draadje tegen over o.a. een motorrevisie bij een Saab 96. Is een ervaren sleutelaar.
Motorblok had versleten lagerschalen en een ovalen balansas en een uitgelopen balansaslager waarvan delen in het oliecarter lagen, als ik het goed begreep.

Misschien heb je wat aan zijn wetenswaardigheden, bijvoorbeeld ook het speciaal gereedschap voor het vervangen van (een gebroken) veer óf waarom het motorblok beter draait met een transistor ontsteking dan condensator..

De Saab staat al een aardige tijd stil. Ik wissel een beetje over wel/niet verkopen.

Leuk draadje inderdaad!
Die oude V4 motoren werden per bouwjaar beter. Dat er bij deze nog de kunststof tandwielen in zitten zegt wel dat deze nog nooit aangepakt is. Dat is echt een uitzondering want dat tref je bijna nooit aan.
Ontsteking en carburateur zijn ook haast per bouwjaar anders - dit lijkt me een heel vroege te zijn. Diegene die ik heb is zelfs goedgekeurd voor de Zweedse/Amerikaanse emissiestandaard.
En de veren is een aardig klusje. Gelukkig hoeven ze bijna nooit los.

Afgelopen weekend was de ALV van Elk Merk Waardig. Locatie was Aquazoo in Leerdam, en zo werd de vergadering gehouden tussen de aquaria en een enkel terrarium.

Bijkomend voordeel; het was er warm genoeg om in een T-shirt rond te lopen, en dat op een van de eerste dagen van het jaar dat het wat kouder begon te worden.

Ik was zelf druk (en het was buiten koud) dus ik heb wat foto's geleend bij gebrek aan het zelf maken van foto's.

En ja, ik gebruik de Alpine ook bij slecht weer. En ik zal zo in een beperkt gezelschap zijn van A110 eigenaren die weten hoe slecht de achterraamverwarming werkt, maar wel weer de stoelverwarming erg kan waarderen.
En zodoende dus ook naar dit evenement toe en daar op de foto gezet.

De parkeerplaats was erg EMW

Een klein mysterie aan de Panda. De achterklep sluit soms wat lastig (heeft best een zet nodig) maar nu ineens wilde het helemaal niet meer. Alleen zat de klep na een beetje afstellen wel goed dicht, ondanks dat het lampje, waarschuwing en het op slot zetten aangaf dat de klep niet dicht zat.

Nu is er schijnbaar nogal wat gedoe geweest met de Panda 319 met microswitches maar dat was in de handgreep en de elektronische ontgrendelknop. En dat vertroebeld nogal de informatie. Uiteindelijk gevonden dat er inderdaad ook microswitches in het slot zitten - en die detecteren of de achterklep op slot zit.

20771643-1-2000x1504.jpg

20771643-0-2000x1504.jpg

Gelukkig is het vrij eenvoudig te bereiken en eerst maar eens in alle gaten WD-40 gespoten en rondgedraaid.
Het feit dat de klep eerst moeilijker ging en nu niet meer gaf me hoop dat de switches gewoon vastzaten ipv stuk waren. En voor nu lijkt dat geholpen te hebben.

Soms is het niet zo ingewikkeld.

Inmiddels is een neefje begonnen aan een ingenieursopleiding (met aanmoediging door mij natuurlijk) en heeft een 3D-printer aangeschaft. Dat moeten we natuurlijk aanmoedigen dus er zijn wat opdrachten die kant opgegaan voor wat auto onderdelen.

Voor de Alpine werden er jashaken gemaakt. Deze zitten tussen de achterraamomlijsting en de dakbekleding ingeklemd/gehaakt. Je hebt natuurlijk al niet al teveel ruimte en dus als je iets kan ophangen achter de stoelen scheelt dat weer ruimte om iets te kunnen neerleggen achter de stoelen.

Handige toevoeging voor de A110. Zo'n haakje is ook bij een van de Franse tuners verkrijgbaar, maar is net zo makkelijk zelf geprint natuurlijk.
En goed dat je neefje de techniek in gaat.

Ongeveer een jaar geleden had ik het idee om een van de oldtimers in te ruilen op wat moderners, en dat zou dan een sportwagen moeten zijn.

Met de Maserati kwam ik heel dicht in de buurt; wat vooral een ruimere en luxere ervaring zou geven. Heel veel moderner en minder fragiel dan de Corvette is dat dan echter niet. Die auto werd onder mijn neus verkocht, en de prijzen stijgen fors door waarbij de prijs-kwaliteit me een beetje liet afhaken.

De betreffende oldtimer (de NSU) werd wel ingeruild maar dat was op een Panda 4x4, als een soort tussenpaus.

Alweer een tijd geleden kwam ik dan uit bij een Lotus Evora. Wat krachtiger, moderner en met een handbak maken onderscheid met de Corvette. Het iets ruimere maakt onderscheid met de Alpine. En toch klikte dat niet, al was ik er nu wel van overtuigd dat een echt fijne handbak (dat zijn er echt niet veel) wel een toegevoegde waarde heeft. En daarbij; het was erg duur terwijl je toch een auto koopt met wat gebruikssporen en onbekende slijtage.

Inmiddels besloten dat ook de Saab komend jaar te koop komt, want oldtimers vragen vrij veel aandacht en als de Suzuki ooit nog eens afkomt dan zijn er 3 stuks. De Saab voegt daar het minste aan toe, wat ik ook merk doordat die best veel stilstaat.

Vandaag de knoop doorgehakt voor een sportwagen. Toch iets gevonden wat echt anders is dan de Corvette en de Alpine, niet fragiel, en met een heel erg fijne handbak. En ook nog eens voor een bedrag waar ik niet de zenuwen van krijg.

Een raadplaatje. De laatste keer dat ik deed was het al heel snel geraden dus hopelijk net iets moeilijker dit keer.

Aflevering zal pas in het nieuwe jaar zijn gezien alle feestdagen drukte.

Leuk! Heerlijk als dat zo kan zeg, ik ben jaloers :)

Ik vind het een lastig raadplaatje. Op basis van de tekst zit ik te denken aan: Toyota GT86 of een Nissan 350Z/370Z maar volgens mij zijn die het niet.

Ik zal de spanning niet verder opbouwen want er is behoorlijk goed gezocht. En zelfs een keer het goede antwoord.

Inderdaad een Fiat 124 Spider, eentje uit 2017.
Gebouwd op basis van een MX-5 ND (en in dezelfde fabriek) maar met eigen koetswerk, afstelling, en een Multiair turbo motor uit een Alfa.

Het meer ruimte argument is beperkt omgezet met een grotere kofferbak (groter nog dan broertje MX-5) en een ruim gevoel met het dak open.

Heel erg fijne handbak (die uit een MX-5 NC, een oudere MX-5 dus), heel fijn stuurgevoel (een fractie zwaarder dan de MX-5 ND), iets zachter onderstel vergeleken met MX-5 en Alpine, voor een cabrio redelijk stil met dak dicht (meer isolatie in vergelijk met een MX-5), en een motor die veel koppel heeft van de turbo.
Maar wel behouden van de MX-5 is het briljante dakje (simpel en te openen en sluiten zonder uit te stappen) en lichtgewicht bouw. Het is iets meer een tourer vergeleken met een Alpine, maar is zeker geen torderende cabrio koets.

De proefrit was met 5 graden en mist en we hebben grotendeels open gereden. Stoelverwarming en kachel aan en het blijft gewoon prettig rijden tot aan 100km/h. Dat kan met de Renault Wind niet (boven de 80km/h niet zo leuk meer) en met de Corvette is het uiteraard ook anders. De 124 is comfortabeler dan de Wind en redelijk in lijn met de Corvette, alleen voelt het veel steviger.

Parelmoer wit in erg nette conditie (de kap ook).Vers uit Duitsland aangezien ze daar wel redelijk verkocht zijn. Net over de 75.000km dus ook niet te weinig gereden. En ook fijn; LED koplampen.

Het interieur is grotendeels MX-5 ND, al zijn de deurpanelen anders met meer bekleding, andere stoelen, en is zelfs het gebruikte lettertype hier en daar anders voor de Fiat.
Erg netjes interieur ook, alleen het stuurtje is wat te glimmend geworden.
Stoelverwarming dus (een must voor een cabrio), maar ook BOSE systeem met speakers in de hoofdsteunen.

De 124 heeft wel de sportwagen basis, maar is ook een fractie meer een tourer dan een Alpine (o.a. daarom ook niet de Mazda of de Abarth - want die zitten dichter bij de Alpine). En geeft de mogelijkheid om ook open te kunnen rijden wanneer het weer twijfelachtig is (met de Corvette is het dak erop of eraf wel een keuze waar je over na moet denken). En al is de 124 langzamer dan zowel de Corvette als de Alpine, toch voelt dit motortje lekker krachtig aan.

Doorslaggevend punt kwam om richting een cabrio te kijken was toen ik weer eens met de Renault Wind ging rijden. Cabrio rijden is erg leuk maar die Wind heeft een nogal hard onderstel (echt harder dan de Alpine) en daar ergerde ik me steeds aan. De Wind blijft wel, want favoriet van mijn vrouw, maar de 124 wordt meer mijn cabrio.

Blijft de Alpine dan wel. Ja; om echt stevig te sturen blijft de Alpine onverslagen, zelfs als dat alleen maar is op een weg met een stel rotondes. En dat blijft verslavend. En de 124 zal in de winter niet heel veel ingezet worden.

Wat leuk! Hier in het dorp rijdt er ook eentje. Bij de Wind heb je meer last van de (padoem pats) wind, omdat die er meer in slaat en niet weg kan vermoed ik. Zo'n Roadster is eigenlijk ook best leuk om hier eens de Mini op te volgen.
Opvallend overigens dat ze goedkoper zijn dan een MX5 ND.

Super leuke en mooie auto. En inderdaad kun je best lang nog open rijden. Sjaalrje en perje zijn genoeg. Ik heb trouwens standaard mijn petje op ala de kap omlaag gaat.

Wat leuk! Hier in het dorp rijdt er ook eentje. Bij de Wind heb je meer last van de (padoem pats) wind, omdat die er meer in slaat en niet weg kan vermoed ik. Zo'n Roadster is eigenlijk ook best leuk om hier eens de Mini op te volgen.
Opvallend overigens dat ze goedkoper zijn dan een MX5 ND.
Dat wisselt nogal. Een basis 124 met stoffen stoelen (en geen stoelverwarming) is vrij goedkoop. Maar qua MX-5 ND zag ik wel zowel wat lager als wat hoger geprijsd aanbod.

Ha toch wel een 124 :D Dan vertekende de foto een beetje...
Ook had ik iets duurders en/of nieuwers in mijn hoofd gezien de Maserati.

Maar bijzondere keus, erg EMW ook! Gefeliciteerd (y)

Het is nog een tijdje geduld hebben met de Spider, zoals gezegd is aflevering pas in Januari.

In de tussentijd staat de 164 nu in de werkplaats. Die heeft echt wel een beetje aandacht nodig na zo lang stilstaan.
Helaas zijn de zelf-gerestaureerde velgen niet meer mooi. De blanke lak was al aan het vergelen maar is nu gaan schilferen. Die moeten dus (nadat de techniek in orde is) gestraald worden en dan maar even nadenken wat ik daarmee kan laten doen.
Het dashboard hangt ook half uit elkaar na eerder gedoe met het km-stand display en daarna het storing zoeken aan de airco.

Je zou de velgen kunnen laten hoogglans verdichten. Maar dat is ook niet goedkoop (schatting 800-1000 euro de 4), wel een mooi resultaat. Bijvoorbeeld bij een dure ingeruilde auto met wat stoeprand schade laten ze eerst de velgen repareren/richten en dan hoogglans verdichten.

Gefeliciteerd, erg leuke auto. Ik vind vooral de neus geslaagd, maar als geheel vind ik de Mazda geslaagder. Veel rijplezier!

Ik vind het knap dat de Fiat er zo natuurlijk uitziet. Helemaal niet geknutseld of geforceerd. Persoonlijk vind ik de Fiat mooier maar ik zie als ik op gaspedaal kijk alleen maar wit, zwart, grijs en rood. Waren er geen andere kleuren?

Ik vind het knap dat de Fiat er zo natuurlijk uitziet. Helemaal niet geknutseld of geforceerd. Persoonlijk vind ik de Fiat mooier maar ik zie als ik op gaspedaal kijk alleen maar wit, zwart, grijs en rood. Waren er geen andere kleuren?
paint-1241.png

Niet echt nee. Soms zie je ook een blauwe versie maar dat is alleen op de Abarth ook normaal leverbaar geweest, anders alleen op een limited editie.

Je zou de velgen kunnen laten hoogglans verdichten. Maar dat is ook niet goedkoop (schatting 800-1000 euro de 4), wel een mooi resultaat. Bijvoorbeeld bij een dure ingeruilde auto met wat stoeprand schade laten ze eerst de velgen repareren/richten en dan hoogglans verdichten.
Ik ga me er eens in verdiepen.

Mooie keuze en in mijn ogen veel mooier dan de Mazda. Persoonlijk is de MX-5, hoe goed die ook is, de Opel Kadett van de cabrio's, de baksteen van de samenleving.

De keuze voor de Fiat uitvoering van bijna dezelfde auto geeft mij dan toch net dat onderscheidende gevoel.

Gefeliciteerd in elk geval en nu maar wachten.

Ik was voor een kort bezoek in Londen.

Niet heel veel bijzondere auto's gezien. Wel heb ik de nieuwe Moke gezien; een nieuwe elektrische L7 auto van een nieuwe firma met de IP van de oorspronkelijke Mini Moke.

De Panda staat nog in de topictitel. Had je die niet ingeruild op de 124?

Ik moest die Mini Moke nog opzoeken. In 2020 was ik op Anguilla en daar zag ik ook veel Mini Moke's. Heb ook het idee dat dat remakes waren.

De Panda staat nog in de topictitel. Had je die niet ingeruild op de 124?

Ik moest die Mini Moke nog opzoeken. In 2020 was ik op Anguilla en daar zag ik ook veel Mini Moke's. Heb ook het idee dat dat remakes waren.
De Panda gaat wel verkocht worden maar is er voorlopig nog wel

2023-Moke-Californian-7.jpg

2023-Moke-Californian-1.jpg

Wordt voornamelijk verkocht als kleine fleet-sales op vakantie eilanden

Terug
Bovenaan