Ik zal de spanning niet verder opbouwen want er is behoorlijk goed gezocht. En zelfs een keer het goede antwoord.

Inderdaad een Fiat 124 Spider, eentje uit 2017.
Gebouwd op basis van een MX-5 ND (en in dezelfde fabriek) maar met eigen koetswerk, afstelling, en een Multiair turbo motor uit een Alfa.
Het meer ruimte argument is beperkt omgezet met een grotere kofferbak (groter nog dan broertje MX-5) en een ruim gevoel met het dak open.
Heel erg fijne handbak (die uit een MX-5 NC, een oudere MX-5 dus), heel fijn stuurgevoel (een fractie zwaarder dan de MX-5 ND), iets zachter onderstel vergeleken met MX-5 en Alpine, voor een cabrio redelijk stil met dak dicht (meer isolatie in vergelijk met een MX-5), en een motor die veel koppel heeft van de turbo.
Maar wel behouden van de MX-5 is het briljante dakje (simpel en te openen en sluiten zonder uit te stappen) en lichtgewicht bouw. Het is iets meer een tourer vergeleken met een Alpine, maar is zeker geen torderende cabrio koets.
De proefrit was met 5 graden en mist en we hebben grotendeels open gereden. Stoelverwarming en kachel aan en het blijft gewoon prettig rijden tot aan 100km/h. Dat kan met de Renault Wind niet (boven de 80km/h niet zo leuk meer) en met de Corvette is het uiteraard ook anders. De 124 is comfortabeler dan de Wind en redelijk in lijn met de Corvette, alleen voelt het veel steviger.
Parelmoer wit in erg nette conditie (de kap ook).Vers uit Duitsland aangezien ze daar wel redelijk verkocht zijn. Net over de 75.000km dus ook niet te weinig gereden. En ook fijn; LED koplampen.
Het interieur is grotendeels MX-5 ND, al zijn de deurpanelen anders met meer bekleding, andere stoelen, en is zelfs het gebruikte lettertype hier en daar anders voor de Fiat.
Erg netjes interieur ook, alleen het stuurtje is wat te glimmend geworden.
Stoelverwarming dus (een must voor een cabrio), maar ook BOSE systeem met speakers in de hoofdsteunen.
De 124 heeft wel de sportwagen basis, maar is ook een fractie meer een tourer dan een Alpine (o.a. daarom ook niet de Mazda of de Abarth - want die zitten dichter bij de Alpine). En geeft de mogelijkheid om ook open te kunnen rijden wanneer het weer twijfelachtig is (met de Corvette is het dak erop of eraf wel een keuze waar je over na moet denken). En al is de 124 langzamer dan zowel de Corvette als de Alpine, toch voelt dit motortje lekker krachtig aan.
Doorslaggevend punt kwam om richting een cabrio te kijken was toen ik weer eens met de Renault Wind ging rijden. Cabrio rijden is erg leuk maar die Wind heeft een nogal hard onderstel (echt harder dan de Alpine) en daar ergerde ik me steeds aan. De Wind blijft wel, want favoriet van mijn vrouw, maar de 124 wordt meer mijn cabrio.
Blijft de Alpine dan wel. Ja; om echt stevig te sturen blijft de Alpine onverslagen, zelfs als dat alleen maar is op een weg met een stel rotondes. En dat blijft verslavend. En de 124 zal in de winter niet heel veel ingezet worden.