Volgende stop was Wuhu - ook een wat kleinere stad maar bekend als thuisbasis van Chery groep. Dit was een bliksembezoek wat mogelijk is door de hogesnelheidstreinen. Een trein die 250km/h gaat mag al niet eens tot de echte hogesnelheidstreinen gerekend worden, het moet een stuk hoger liggen. 200km/h voelt als stapvoets want er trilt of schudt helemaal niets.

In Wuhu staan er nog veel gebouwen uit de jaren 70 en 80, en je ziet er ook nog wat fabrieken zoals waar de meeste mensen aan denken in China - rommelig, veel handarbeid, etc.
Omdat we aardig in de buurt van Hefei zouden komen had ik bij Nio gepolst of een fabrieksrondleiding mogelijk zou zijn. Nio heeft al hun 3 fabrieken + hun onderdeel fabrieken namelijk in Hefei staan en ze zijn al aan het bouwen aan de volgende fabrieken daar.
Van de fabrieksrondleiding mag ik geen foto's delen maar er zijn wel wat Youtube video's over te vinden. Vooral indrukwekkend is dat het concept van een assemblagelijn redelijk los gelaten is en er naar keuze werkstations toegevoegd of verwijderd kunnen worden waar de auto's op automatische transporteurs naar toe gebracht worden. Een auto die een extra assemblage stap nodig heeft bouwen midden tussen auto's die dat niet nodig hebben kan zo dus zonder verstoring. De automatisering is uiteraard heel hoog, en zowel productieplanning als probleem oplossing in de fabriek wordt door een zelf ontwikkeld fabrieks management op basis van AI gedaan.
Het ontvangstportaal van de fabriek is een Nio House, en daar even goed kunnen rondkijken en wel foto's kunnen maken.

De Firefly in een kleur die ik nog niet kende. De Firefly is de enige die niet in de F2 fabriek wordt gemaakt (degene die ik gezien heb). Verder worden alle modellen van Nio en Onvo op dezelfde "lijn" geproduceerd, en dat geeft 80.000+ varianten.

De Onvo staat niet op de foto. Van de SUV viel de frunk erg op aangezien je daar een kussen bij kan kopen en dan is die te gebruiken als loungestoel voor als je gaat vissen of zo. De frunkopening gaat tot aan de kentekenplaat ongeveer. Er is zelfs een bekerhouder voorzien.

De facelift van de ET5 is in het echt een stuk mooier dan op foto's. Nog niet in Nederland leverbaar want de wijzigingen zijn te weinig om er een EU homologatie op aan te passen (andere voorbumper is voetgangersveiligheid opnieuw keuren). Bij de volgende facelift of de vervanger over een jaar of 2 maken we wel kans dat ook de EU versie mee veranderd.

Wat ik erg graag wou ervaren is de ET9. En ik ben heel erg onder de indruk. Ook van het formaat want dit is net als een Rolls-Royce net een maatje te groot. Qua materialen, kwaliteit, etc. is het ook absoluut een Maybach of Rolls-Royce concurent. Een 1st class ticket bij Emirates geeft je nog niet dit luxe niveau.

De vers geintroduceerde ES9 is de SUV versie van de ET9, maar is dan een 6 zitter en tikt ruim de 5,5 meter aan. Een wat minder smaakgevoelige kleurstelling, maar ook minder mijn smaak.
Qua technologie natuurlijk de absolute top. Het echte steer-by-wire (geen enkele mechanische backup) afkomstig van ZF is de eerste wereldwijd en laat dus een klein stuur toe. De actieve wielophanging zoals een Citroen of sommige slimme luchtvering systemen komt uit de VS van een bedrijf die het ooit overgenomen heeft van Bose, en ook dat is een wereldprimeur. Doordat het hele systeem in de schokdemper is ingebouwd is de regelsnelheid vele malen sneller waardoor een hobbel of gat niet zozeer meer gedempt wordt maar compleet geneutraliseerd. Uiteraard leest het de weg voor hobbels en gaten (o.a. met de LiDar - daar zijn er meerdere van ingebouwd) maar daarnaast leggen alle Nio's gezamenlijk een database aan ervan die constant wordt bijgewerkt.
Ook in de SUV de bioscoop ervaring meegekregen die je bij stilstand kan hebben. De stoel veranderd in een echte lounge stoel, alle displays geven het beeld aan van de film, en naar keuze kan je ook een augmented reality 3D bril gebruiken. Uiteraard uitgebreide surround sound. En daarnaast wordt zoals je in sommige bioscopen aantreft ook de beweging van je stoel aangestuurd door de film. Dat betreft zowel de massage functie als ook de wielophanging van de auto waardoor die meeduikt of juist trillingen creeert. En je hebt koud drinken uit de koelkast. Een echte bioscoop is hiermee vergeleken maar een saaie bedoeling.
Heel erg veel en ook niet erg Europees natuurlijk. Maar deze techniek kan ook in een sportieve auto worden ingezet - denk aan de Xantia Activa maar dan nog vele malen beter.

En we sloten af met een blik op een Nio chassis met de megacastings. In feite is het schutbord nog van plaatmateriaal, en de balken naast de accu en in de crashsctructuur zijn van aluminium profielen. De rest van het chassis zijn megacastings. De body is natuurlijk wel van plaatmaterialen (de nieuwste modellen geheel van aluminium) en die valt er nog omheen en neemt ook veel van de crashstructuur.

En zoals elke iets grotere stad heeft ook Hefei een aardige skyline met in de avond licht animaties op de gebouwen.