Engineer: '65 Panhard/'73 Saab/'75 AlfaSud/'81 Suzuki/'88 Corvette/'97 Alfa 164/'10 Wind/'13 Panda 4x4/'17 124 Spider/'21 Pössl/'22 Alpine/'24 Nio

En een van de bestemmingen die ik had was een beurs/conferentie voor auto-industrie ingenieurs. Henry Ford was een van de grondleggers hiervan dus het gaat al heel wat jaren mee.

Een van de aanbieders op de beurs organiseert zeer specifieke auto-aankopen en het bijbehorende transport. Als je je afvraagt waarom er soms Chinese auto's in de VS te vinden zijn, of amerikaanse auto's in Duitsland... dit is een voorbeeld van zo'n bedrijf die dat kan regelen voor benchmark onderzoek.
Hier een Lucid Gravity met een CyberTruck erachter.

Of een Hummer naast een US-spec Polestar 4

En dit stond in een historie gedeelte

Sluit ik nog even af met een mooie spot

In Juli weer naar de VS (en misschien wel eerder). Daar zijn inmiddels meer klanten dan ik heb in Europa want er wordt daar niet getreuzeld. Veel bedrijven in Duitsland verhuizen werk naar US en Canada om aan de Duitse bedrijfscultuur te ontsnappen.

En een van de bestemmingen die ik had was een beurs/conferentie voor auto-industrie ingenieurs. Henry Ford was een van de grondleggers hiervan dus het gaat al heel wat jaren mee.

Een van de aanbieders op de beurs organiseert zeer specifieke auto-aankopen en het bijbehorende transport. Als je je afvraagt waarom er soms Chinese auto's in de VS te vinden zijn, of amerikaanse auto's in Duitsland... dit is een voorbeeld van zo'n bedrijf die dat kan regelen voor benchmark onderzoek.
Hier een Lucid Gravity met een CyberTruck erachter.

Of een Hummer naast een US-spec Polestar 4

En dit stond in een historie gedeelte

Sluit ik nog even af met een mooie spot

In Juli weer naar de VS (en misschien wel eerder). Daar zijn inmiddels meer klanten dan ik heb in Europa want er wordt daar niet getreuzeld. Veel bedrijven in Duitsland verhuizen werk naar US en Canada om aan de Duitse bedrijfscultuur te ontsnappen.
Dat moet wel een pittige bedrijfscultuur zijn als je liever in Trump land wilt werken (zeg ik als leek).

Prachtige foto's weer. Ik smul ervan/ :)

Voor productiewerk en dergelijke blijft het redelijk in Duitsland en dan is vooral de energiekosten een overweging (maar ook allerlei beperkingen qua tarieven en regelgeving over de oorsprong van technologie).

Voor ontwikkelingswerk zijn er op zich genoeg ingenieurs in Duitsland maar zijn de bedrijven langzaam tot stilstand aan het komen. De interne bureacratie en machtsverhoudingen zijn zo sterk geworden dat innovatie steeds minder mogelijk is.

Net als ik ook blijf herhalen dat wat wij over China meekrijgen, is een erg beperkt zicht op hoe het voor de dagelijkse activiteiten in zo'n land gaat. Voor de VS is dat niet anders. Er zijn effecten, ook waar je echt wel even over nadenkt, maar op uitzonderingen na is het leven er niet heel erg anders op geworden. Dat betekent niet dat ik er niet oplettend op blijf.

Volgens de mainstream media is er sinds Trump haast niet meer te leven in de VS. Het kan verkeren ;)

Volgens de mainstream media is er sinds Trump haast niet meer te leven in de VS. Het kan verkeren ;)
Even offtopic... ik woon al een tijd in Amerika en je merkt in het dagelijks leven echt niet veel van alle gekheid die in de wereld aan de gang is.

Maar dat gold evenzo voor de periode onder het vorige kabinet. Twee keer gevallen, maar we moeten allemaal nog steeds eten, drinken, poepen en slapen.

Voor de ALV van Elk Merk Waardig mocht de Alfa 164 de weg op. Heel fijne reisauto die goed stuurt.
Inmiddels zit het dashboard weer behoorlijk in elkaar en zit er een retro radio in.
Zeker op de terugweg was het fijn dat de climate control ook goed werkt. Heeft niet de power zoals in een moderne auto maar kan het heel behoorlijk bijwerken.

De locatie was het Carel Wust museum & klassieker handel. Leuk als evenementen locatie en ook om eens rond te kijken. Ik was er vorig jaar al eens en er waren ook wat detail veranderingen.

Vorig jaar opende een ander museum waar ik heel graag nog eens naar toe wilde; namelijk het Abarth museum in Lier (bij Antwerpen). En toen ze een evenement organiseerde ter gelegenheid van 60 jaar Fiat 124 Spider was dat wel de trigger om er werk van te maken.

Prachtig weer en samen op rijden met een andere 124 uit mijn omgeving.
Mijn Spider heeft een klein kwaaltje ontwikkeld. De linkervoorrem blijft heel soms hangen (de rit naar Lier was de 2e keer dat het gebeurde) en dat merk je doordat je het dan gaat ruiken en doordat de verandering in bandendruk het bandenspanningsysteem alarm laat slaan. Op de terugweg geen problemen, maar wel ontdekt dat mijn naafdopje ergens onderweg van de velg gevallen is. Ook bij moderne auto's blijft het belangrijk regelmatig te rijden blijkt maar weer.

Een goede opkomst van klassieke en verder vooral moderne 124 modellen. De Benelux, Duitsland, Frankrijk en Engeland waren vertegenwoordigd.

Het museum zit in een prachtig gebouw dat ideeën haalt van de befaamde Lignotto fabriek in Turijn.

En dat als een museum ontstaan uit prive verzameling... er zijn fabrieksmusea die dit niveau niet halen

Van de Abarth modellen die je kent tot ook diverse die ik nog nooit gezien heb

Diverse Fiat Ritmo met race historie, meestal met Abarth aanpassingen.. en dan dit. Dit is geen Fiat, het is een Bertone want Fiat wilde dit niet (langer) bouwen

Veel aandacht voor SIMCA, want dat was een merk opgericht ooit door FIAT om importtarieven te vermijden. Abarth groeide daar in mee. Later kwam SIMCA meer op eigen benen te staan en kocht het Ford France - zoals dit model dus.

En deze 1-of-1 concept van Lada

Zou me niet verbazen dat de velg zo warm/heet is geworden dat het (plastic) naafdopje gesmolten is. Tijd om er iets aan te doen.

Heel gaaf museum!
Is dat niet de collectie van Guy Moerenhout?
Ben daar jaren geleden eens geweest, toen stond er ook een Fiat Abarth X1/9 prototipo Turbo

Zou me niet verbazen dat de velg zo warm/heet is geworden dat het (plastic) naafdopje gesmolten is. Tijd om er iets aan te doen.
Dat viel mee want nog altijd wel aan te raken. Maar dat de naafdop zich langzaam heeft losgewerkt met warm-koud-warm cyclus geloof ik wel. En nu weer een paar keer goed gegaan. Maar toch maar even een kleine schoonmaak actie doen.

Heel gaaf museum!
Is dat niet de collectie van Guy Moerenhout?
Ben daar jaren geleden eens geweest, toen stond er ook een Fiat Abarth X1/9 prototipo Turbo
Klopt. Is zijn museum maar hij heeft een nieuw pand laten bouwen ervoor. Die X1/9 was er ook. Op mijn Flickr account staat er meer, maar ik heb ook lang niet alles op foto gezet.

Vorig jaar opende een ander museum waar ik heel graag nog eens naar toe wilde; namelijk het Abarth museum in Lier (bij Antwerpen). En toen ze een evenement organiseerde ter gelegenheid van 60 jaar Fiat 124 Spider was dat wel de trigger om er werk van te maken.

Prachtig weer en samen op rijden met een andere 124 uit mijn omgeving.
Mijn Spider heeft een klein kwaaltje ontwikkeld. De linkervoorrem blijft heel soms hangen (de rit naar Lier was de 2e keer dat het gebeurde) en dat merk je doordat je het dan gaat ruiken en doordat de verandering in bandendruk het bandenspanningsysteem alarm laat slaan. Op de terugweg geen problemen, maar wel ontdekt dat mijn naafdopje ergens onderweg van de velg gevallen is. Ook bij moderne auto's blijft het belangrijk regelmatig te rijden blijkt maar weer.
Stilstand is achteruitgang. :sneaky:

Maar ik snap wel met je werk en je andere auto's dat dit niet altijd lukt. Wat een schitterende auto is die Spider! :cool:
Ik kan er niet de vinger opleggen waarom, maar ik vind de Fiat zoveel leuker dan de MX-5.

Ik kende dat Museum niet eens, de naam GM deed wel een belletje rinkelen.
Is een uurtje rijden van hier, dus op zich een leuk idee voor een uitje en nadien iets eten in Lierke Plezierke; alleen vrees ik dat ik daar op de parking niet welkom ben met "de Samoerai vijand" uit Japan die zoveel leuker is, al kan ik er de vinger niet wel opleggen waarom ik dat vind :giggle: (de Samoerai heeft nl. wel een sperdifferentieel)

Laatst bewerkt:
Ik kan er niet de vinger opleggen waarom, maar ik vind de Fiat zoveel leuker dan de MX-5.
De Fiat is zowel met uiterlijk als naamgeving een vette knipoog naar vroeger.

Dat hadden de 1e en 2e versie van de MX5 ook, maar dat heeft men losgelaten en is het veel moderner.

Denk dat Janneman het goed heeft.

Ik heb met geen van beiden ooit gereden, dus kan ik niet over alle vingers oordelen. Mijn niet op te leggen vinger kijkt naar uiterlijk. Maar gezien de reactie van Niseko over het sperdifferentieel kan ik begrijpen wat hij bedoelt.

Ik ken 2 ND-rijders die naar een 124 zijn geswitcht (en zeer tevreden zijn van hun keuze!) en 1 NC-rijder hier op het forum die ervan droomt ;) .
Jammer dat het geen commercieel succes was & Mazda nu na 11 jaar op eigen kracht doormoet naar een volgende generatie, wat een gemiste kans. Samenwerken met Alfa (nieuwe Spider) / BMW (opvolger Z4) / Toyota (nieuwe MR2), het zal er allemaal niet van komen. Elk van die 3 merken kan zich anders positioneren tov een MX-5 dus weinig kannibalisme en elke roadster op de weg vind ik al een aanwinst.
Maar het museum is toegevoegd aan de lijst met uitstapjes deze zomer Engineer2, bedankt voor de tip.

Ik ben weer bij gelezen! Leuk!
Wat is het Abarth Works Museum mooi geworden zeg, de oude collectie was erg tof al, maar zo is heel mooier. Ik geloof dat Guy het over heeft gegeven aan zijn zoon.

Carel Wust museum & klassieker handel ziet er ook leuk vind ik, dat moet ik onthouden!

55260432544_b9da8d4064_5k.jpg

Ik had op EMWalhalla nog gekeken of ik je zag, maar pas toen je wegreed, nouja een actiefoto zeggen we dan maar!

Mooie spot! Inderdaad was ik EMWalhalla met de Panhard, maar ik was druk met parkeerbegeleiding en kon niet tot het einde blijven.
Ik heb zelf weinig foto's gemaakt, maar anderen hebben dat ruimschoots gecompenseerd. Heel mooi feest weer.

Ik was zelf erg onder de indruk van de VW XL1, want die had ik echt niet verwacht. En heel mooi dat zowel de boeken over de MAX Roadster en Volvo 300-serie zijn gelanceerd op EMWalhalla, met bij allebei vertegenwoordigers uit die projecten. Bijzondere Nederlandse autohistorie.
Die van de MAX heb ik inmiddels gelezen; daar zitten wel wat herkenbare dingen in die auto industrie start-ups nog steeds mee worstelen.

En weer een China trip

De route die kant op is wat krapper geworden en er wordt nu iets noordelijker gevlogen. Maar dan krijg je dus ook dit soort effecten. Maar heel zelden dat je een ander vliegtuig langdurig dichtbij ziet. Alsnog een behoorlijk stuk en ook op een andere hoogte, maar het is wel iets afwijkends.
Lufthansa werkt tegenwoordig samen met een Chinese vlieger die een aantal van Lufthansa's eigen routes heeft overgenomen, en die vliegen wel over Rusland. Anders zou het nog drukker zijn.

Eerste bestemming was Hangzhou Bay (dichter bij Ningbo dan bij Hangzhou).

De status van deze stad is in China ongeveer hetzelfde als Beertha. Veel mensen hebben er nog nooit van gehoord, en al hebben ze er wel van gehoord dan geen idee waar het eigenlijk ligt. Een gehucht dus, maar met een paar honderdduizend inwoners.

Het is nog een beetje bekend omdat het ook de thuisbasis is van de Geely groep. En dat trekt natuurlijk ook weer allerlei andere bedrijven aan.

Dat het wat kleiner is zie je ook terug aan dat er minder auto's zijn (wel meer scooters - uiteraard allemaal elektrisch) en dat de auto's ook wat ouder zijn. Dat betekent ook vaker nog een blauwe kenteken plaat (dus niet een New Energy Vehicle) en ook nog wat vaker een Europese auto.

De Qoros bijvoorbeeld. Die zijn al een tijdje failliet. Vrijwel alle senior techneuten en management was Europees maar het is nooit wat geworden.

En modellen van PSA zie je ook weinig meer
Trouwens nog wel wat Mercedes gezien, maar geen enkele jonger dan 3 jaar oud.

Geely is in het betaalbare segment actief met sub-brand Geome. Deze staan ook op de nominatie om in Spanje geproduceerd te worden voor de EU - althans dat gerucht gaat er rond.

Een persoonlijke favoriet en ook in het betaalbare segment is de Arcfox Kaolo - dit is de moderne Berlingo/Kangoo, oftewel een ludospace. En ik zag dat er inmiddels al meer merken dit soort auto's aan het uitbrengen zijn. Na de MPV en stationwagon komt dus ook de ludospace weer terug via Chinese merken.

En zie je dan eens een Europese auto die niet al een aantal jaar oud is, dan blijkt het een Xpeng met een VW jasje

Volgende stop was Wuhu - ook een wat kleinere stad maar bekend als thuisbasis van Chery groep. Dit was een bliksembezoek wat mogelijk is door de hogesnelheidstreinen. Een trein die 250km/h gaat mag al niet eens tot de echte hogesnelheidstreinen gerekend worden, het moet een stuk hoger liggen. 200km/h voelt als stapvoets want er trilt of schudt helemaal niets.

In Wuhu staan er nog veel gebouwen uit de jaren 70 en 80, en je ziet er ook nog wat fabrieken zoals waar de meeste mensen aan denken in China - rommelig, veel handarbeid, etc.

Omdat we aardig in de buurt van Hefei zouden komen had ik bij Nio gepolst of een fabrieksrondleiding mogelijk zou zijn. Nio heeft al hun 3 fabrieken + hun onderdeel fabrieken namelijk in Hefei staan en ze zijn al aan het bouwen aan de volgende fabrieken daar.
Van de fabrieksrondleiding mag ik geen foto's delen maar er zijn wel wat Youtube video's over te vinden. Vooral indrukwekkend is dat het concept van een assemblagelijn redelijk los gelaten is en er naar keuze werkstations toegevoegd of verwijderd kunnen worden waar de auto's op automatische transporteurs naar toe gebracht worden. Een auto die een extra assemblage stap nodig heeft bouwen midden tussen auto's die dat niet nodig hebben kan zo dus zonder verstoring. De automatisering is uiteraard heel hoog, en zowel productieplanning als probleem oplossing in de fabriek wordt door een zelf ontwikkeld fabrieks management op basis van AI gedaan.

Het ontvangstportaal van de fabriek is een Nio House, en daar even goed kunnen rondkijken en wel foto's kunnen maken.

De Firefly in een kleur die ik nog niet kende. De Firefly is de enige die niet in de F2 fabriek wordt gemaakt (degene die ik gezien heb). Verder worden alle modellen van Nio en Onvo op dezelfde "lijn" geproduceerd, en dat geeft 80.000+ varianten.

De Onvo staat niet op de foto. Van de SUV viel de frunk erg op aangezien je daar een kussen bij kan kopen en dan is die te gebruiken als loungestoel voor als je gaat vissen of zo. De frunkopening gaat tot aan de kentekenplaat ongeveer. Er is zelfs een bekerhouder voorzien.

De facelift van de ET5 is in het echt een stuk mooier dan op foto's. Nog niet in Nederland leverbaar want de wijzigingen zijn te weinig om er een EU homologatie op aan te passen (andere voorbumper is voetgangersveiligheid opnieuw keuren). Bij de volgende facelift of de vervanger over een jaar of 2 maken we wel kans dat ook de EU versie mee veranderd.

Wat ik erg graag wou ervaren is de ET9. En ik ben heel erg onder de indruk. Ook van het formaat want dit is net als een Rolls-Royce net een maatje te groot. Qua materialen, kwaliteit, etc. is het ook absoluut een Maybach of Rolls-Royce concurent. Een 1st class ticket bij Emirates geeft je nog niet dit luxe niveau.

De vers geintroduceerde ES9 is de SUV versie van de ET9, maar is dan een 6 zitter en tikt ruim de 5,5 meter aan. Een wat minder smaakgevoelige kleurstelling, maar ook minder mijn smaak.

Qua technologie natuurlijk de absolute top. Het echte steer-by-wire (geen enkele mechanische backup) afkomstig van ZF is de eerste wereldwijd en laat dus een klein stuur toe. De actieve wielophanging zoals een Citroen of sommige slimme luchtvering systemen komt uit de VS van een bedrijf die het ooit overgenomen heeft van Bose, en ook dat is een wereldprimeur. Doordat het hele systeem in de schokdemper is ingebouwd is de regelsnelheid vele malen sneller waardoor een hobbel of gat niet zozeer meer gedempt wordt maar compleet geneutraliseerd. Uiteraard leest het de weg voor hobbels en gaten (o.a. met de LiDar - daar zijn er meerdere van ingebouwd) maar daarnaast leggen alle Nio's gezamenlijk een database aan ervan die constant wordt bijgewerkt.

Ook in de SUV de bioscoop ervaring meegekregen die je bij stilstand kan hebben. De stoel veranderd in een echte lounge stoel, alle displays geven het beeld aan van de film, en naar keuze kan je ook een augmented reality 3D bril gebruiken. Uiteraard uitgebreide surround sound. En daarnaast wordt zoals je in sommige bioscopen aantreft ook de beweging van je stoel aangestuurd door de film. Dat betreft zowel de massage functie als ook de wielophanging van de auto waardoor die meeduikt of juist trillingen creeert. En je hebt koud drinken uit de koelkast. Een echte bioscoop is hiermee vergeleken maar een saaie bedoeling.

Heel erg veel en ook niet erg Europees natuurlijk. Maar deze techniek kan ook in een sportieve auto worden ingezet - denk aan de Xantia Activa maar dan nog vele malen beter.

En we sloten af met een blik op een Nio chassis met de megacastings. In feite is het schutbord nog van plaatmateriaal, en de balken naast de accu en in de crashsctructuur zijn van aluminium profielen. De rest van het chassis zijn megacastings. De body is natuurlijk wel van plaatmaterialen (de nieuwste modellen geheel van aluminium) en die valt er nog omheen en neemt ook veel van de crashstructuur.

En zoals elke iets grotere stad heeft ook Hefei een aardige skyline met in de avond licht animaties op de gebouwen.

Laatst bewerkt:
Heel indrukwekkend wat die Chinezen allemaal presteren. Maar mij maakt het niet hebberig al die techniek, ultraluxe en extra schermen. En ik weet heus wel dat ik niet de (toekomstige) klant ben, die die fabrikanten voor ogen hebben. Doe mij maar wat eenvoud en bescheidenheid (o jee, beweeg ik me nu richting de typische "Dacia klant"?? :ROFLMAO: )

Heel indrukwekkend wat die Chinezen allemaal presteren. Maar mij maakt het niet hebberig al die techniek, ultraluxe en extra schermen. En ik weet heus wel dat ik niet de (toekomstige) klant ben, die die fabrikanten voor ogen hebben. Doe mij maar wat eenvoud en bescheidenheid (o jee, beweeg ik me nu richting de typische "Dacia klant"?? :ROFLMAO: )
Ruimte voor no-nonsense auto's is er ook wel en blijft ook wel. Al is het maar voor de Uber, Didi, en al die andere rideshare diensten.
Maar de wens van de Chinese klant telt steeds sterker mee, en waar dat niet lijnrecht tegen de Europese wens in gaat komt dat ook naar voren op een auto voor Europa.

De tijd die doorgebracht wordt in een auto in de file, of als plek om te wachten c.q. als mobiel kantoor, is in China erg hoog. Dat komt ook veel door erg onvoorspelbare verkeersdrukte - ondanks dat navigatieapps zelfs precies weten over hoeveel seconden het volgende stoplicht weer op groen gaat.
Voor een Europese koper is het niet een probleem als luxe en technologie op de auto zit (al is het wat anders of het ook gebruikt wordt) dus wordt het al snel deel van het platform. Bijvoorbeeld het hebben van een stopcontact in je auto, de airco/verwarming aan kunnen laten als je even 5 minuten de winkel in loopt, huisdiermodus, massage stoelen, etc. zijn allemaal zaken die niet voor Europa bedacht waren maar wel populair aan het worden zijn.

Het allergrootste verschil is dat het rij gevoel in Europa belangrijk is; dus onderstel en stuur afstemming. Het is minder belangrijk dan vroeger maar de voorkeur is er nog wel. En ook de gaspedaal reactie, maar die is alleen in de VS anders - China heeft daarin redelijk dezelfde voorkeur als de EU.

OT: Ik liep langs een Xiaomi winkel in een mall (met ook de auto's) en ik zag dat ze diverse accessoires verkopen die je zo aan het scherm van de auto kan klikken (en dan werkt het ook meteen). Een knoppenpaneel met volumeknop, een mini-display waarop je kan instellen wat je altijd in beeld wil hebben, etc. Dat is nog eens wat anders dan alleen een sierrandje kunnen kiezen.
Verder is de SUV wel een hele stap vooruit naar luxe van het interieur - o.a. met een head-up display die de onderste rand van het raam gebruikt als instrumenten cluster. Iets dat BMW nu ook begint te doen. De sedan was al erg goed maar wel gewoon een budget vriendelijke auto. De SUV hoeft zich echt niet te schamen voor concurentie tot aan Range Rover niveau aan toe.

Xiaomi dus. Het gerucht gaat dat ze voor Europa dezelfde verkoop structuur willen opzetten zoals in China; dus in "telefoonwinkels" worden ook de auto's verkocht. In China heel normaal en Huawei doet dat ook (al zijn de automerken daar apart, toch kunnen ze ook bij Huawei stores gekocht worden, of even naar de parkeergarage voor een proefrit).
Maar in China heb je nog heel veel grote winkelcentra. Anders dan de meubelboulevard is dat er niet echt in Nederland, en dat gaat voor wel meer Europese landen op. Maar in Scandinavië of Zuid-Europa zou het misschien juist wel werken als ze bij zo'n mega supermarkt gaan zitten (daar zijn de telefoonwinkels nu ook al).

De sedan is er nog steeds al heeft deze wel een LiDar gekregen. Het blijft een wat luxe budget auto die gericht is op jongere kopers. Komt qua rijden al wat meer in de buurt van een Europese auto al blijft comfort een van de belangrijkste punten. Ik ben heel kort na de introductie bij de fabriek geweest (in 2024) en de showroom/aflevering ruimtes daar. Is in dit topic of op mijn Flickr wel wat over terug te vinden.

De SUV stond op het lijstje om eens met eigen ogen te zien. Bescheiden formaat en ondanks een bijna 100.000rmb hogere prijs (als ik het goed begreep) in vergelijking met de sedan nog steeds een bescheiden prijs.
De koplampunits zijn ook daadwerkelijk units bij de sedan, maar bij de SUV is het voor een groot deel een koelingopening (ik vermoed naar de remmen - de opening eronder is dat ook).

Deze kleurcombinatie met het heel subtiele lichte hout op het dashboard is heel erg naar mijn smaak. Waar je bij de sedan al niet het idee hebt dat er qua materialen, fit&finish, etc. ook maar ergens bespaard is, daar doet de SUV er nog een stapje bovenop. Ook in de lagere regio's van het dashboard is er geen hard plastic. En waar je ook aan duwt of trekt; het is heel erg solide.
De sedan had hier en daar wat schroeven die in zicht zaten, maar dat hadden ze opgelost daar heel mooi bewerkte en grote ronde inbuskoppen voor te gebruiken - geinspireerd door wat er in diverse race klasses wel eens te zien is. En waarom zitten die schroeven er eigenlijk? Daar kan je accessoires op monteren.
De SUV heeft die een stuk minder (ze denken dat je minder vaak met veel camera's een circuitdag op gaat), maar degene die bij de sedan het meest in het oog zitten (links en rechts bovenop het dashboard) hebben ze laten zitten - als een merk-DNA gimmick. Je kan in het verschil tussen de foto's zien waar er een gemonteerd is.

Zoals gezegd heeft de sedan een normaal head-up display, maar de SUV introduceerde een head-up display aan de onderkant van het raam. Net als een normaal head-up display is het scherp wanneer je je ogen focust ver voor de auto. Met een beetje proberen lukte dat behoorlijk op de foto te zetten.
Een instrumentenpaneel vervalt hiermee.

En hier een paar van de clickbare accessoires die ik benoemde.

Ik heb best wat rondgekeken maar nog nergens een AUDI gezien. Die wilde ik ook eens in het echt zien, bij voorkeur in een showroom zodat ik het goed kan bekijken.

Wel wat meer gespot is de hoeveelheid swapstations.
Er zijn 2 standaarden: die van Nio en die van CATL. Van beide komen er nu auto's op de markt, en bij Nio bedoel ik dan vooral auto's die niet onder de Nio groep vallen.

Het netwerk van Nio is ruim de grootste (nadert de 9000 swap stations), met 5 tot 15 battery swaps elke seconde en de mogelijkheid om de zijde route of de weg naar Mount Everest geheel af te doen met battery swaps. Op Chinese feestdagen tikt Nio regelmatig de 1 miljoen swaps aan per 24uur. Nio heeft nu meer dan 111 miljoen swaps uitgevoerd. CATL is nog ver van die getallen.

Vrachtwagens hebben overigens ook vaak swapstations, en daar wisselen ze meestal maar een deel van het accupakket. Dat gaat wel minder soepel en snel als hoe het bij personenauto's is.

Laatst bewerkt:
Op de terugweg nog even in Shanghai geweest.

Deze trip 4 steden bezocht, 3 autofabrikanten, 3 toeleveranciers. Allemaal bezocht om als klant binnen te halen, en dat kan gewoon als klein bedrijf.

Eindelijk dan toch een AUDI gezien. Valt me in het echt een beetje tegen, maar dat kan ook door de kleur komen.

Autonome "DHL"busjes zijn in de verschillende steden trouwens een vrij normaal verschijnsel. Ze zijn de testphase al bijna uit en worden ingezet voor commercieel gebruik. Vooral te herkennen aan het gebrek aan een bestuurderscabine.

Een paar sfeerplaatjes van de stad

Een Chinese gimmick mocht mee terug. Diverse decoraties op het dashboard zijn er heel gewoon, maar voor de Nomi van Nio is er natuurlijk een eigen reeks. Ik heb liever een leeg dashboard maar hiervoor toch een uitzondering.

Na terugkomst een hoop andere zaken gaande. Wel nog met de Spider op pad geweest en een erg mooie Karmann Ghia gespot.

Werk zaken zitten wat in de weg qua vakantie dus het is wat improviseren. Een paar dagen richting Eifel en Ardennen met de camper lukte wel.

Weer een mooie foto in de serie "uit de schuifdeur". Wat vroeger in het seizoen en met wisselend weer maakte dat er overal genoeg plek was. Mooie plekken zijn er genoeg.

Wel een mooie tijd voor wat spots

Die laatste is een Viper van de 2e generatie

En op het moment dat het regent kan je dan heel even snel bij een auto museum kijken. Het auto museum van Diekirch (L) is wel zo'n beetje het kleinste museum dat ik ken en ik was hier al minstens 25 jaar niet meer geweest. Erg leuk voor een korte tussenstop. Thema op het moment is (soort van) Engels.

Weekenden vrijhouden van werk lukt wel regelmatig. En zo mee kunnen doen aan het EMWeekend van Elk Merk Waardig. De locatie was de nog erg nieuwe Tin Can Town - een locatie waar je in Airstream (of Airstream-geïnspireerde) caravans of campers terecht kan.

Wel de vakantiehuisjes vibe maar ook wel een meer auto liefhebbers omgeving. Heel goed kunnen slapen, kunnen BBQen, en genoeg overkappingen om buiten te kunnen zitten ongeacht de eventuele regenbui (het was zeer afwisselend weer) - en dat in een erg stil en mooi hoekje van Brabant.

Met zo'n locatie kom je al snel in een nostalgisch-USA / Route 66 thema. Er waren dan ook aardig wat auto's met amerikaanse roots meegenomen door de leden, en zo stond mijn Corvette naast een fractie ouder exemplaar.

Een Toyota Camry is ook erg passend bij de VS. Verder nog (niet op de foto) een Buick Park Avenue, een Caddilac Eldorado en een Dodge Neon - alle 3 origineel EU geleverd.

Hier de betreffende Eldorado (inderdaad van @Gewoon Dirk ) die we de verstandige keuze vonden voor de toerrit met 4 personen. Het was alweer een tijdje geleden dat ik hierin kon meerijden en de fauteuils kon ervaren.

Genoeg leuke dingen / spots gezien onderweg en ook op de lunch locatie bij een tuning/custom/hotrod shop in Maarheeze (Speed Factory). Naar smaak van de bezitter (en ja, dat is ook weleens wansmaak) wordt er hier gewerkt aan eigenlijk van alles. Veel VW en US brands.

Customizing van RVs (denk Winnebago) is ook een ding, net als schadeherstel en techniek in orde brengen. Dit is een opknappertje of een onderdeeldonor - afhankelijk van wat de bezitter gaat besluiten.

Weer een geslaagd weekend.

Met dit warme weer ontdekt dat cabrio rijden (de 124 Spider) met dak open en de airco aan heel fijn kan zijn. De koele lucht blijft redelijk in de voetenruimte en blaast wat over je armen en maakt het zo tot op veel hogere temperaturen goed mogelijk om het dak open te houden. En zodra je langzaam aan het rijden bent of stilstaat ben je dan ook verlost van het gevoel weg te branden in de zon.

Maar nu een twijfel.
De Alpine heb ik nu 4 jaar als zakelijke auto (moet zelfs al op voor de 1e APK) en ik twijfel een beetje of ik die naar prive moet gaan halen. Weg gaat die namelijk niet, want ook daar haal ik nog veel plezier uit. En zakelijke inzet komt ook best aardig voor - ook te zien aan dat de meeste spots op Schiphol zijn.
alpine-a110-legende-gt-555c2-c548025012026231211_1.jpg

Qua bijtelling en BTW veranderd er wel wat bij de 5 jaar grens al is dat niet een heel groot verschil en ik kan deze met de huidige pseude-eindheffing tot iets na 2030 zo houden. Althans, als ik dat allemaal goed begrijp.
Onderhoud, verbruik, etc. is niet schrikbarend duur dus daar hoeft ook niet de laatste optimalisatie in.

En met die eindheffing toch ook wel het besef dat als je nog wil veranderen dat dit jaar nog moet, of echt op 100% EV voor zakelijk. En meer EV is in de zomer geen punt want zat stroom van de zonnepanelen, maar in de winter werkt dat weer deels tegen je in.

Een gedachten spel dus:
  • Alpine zakelijk laten staan tot 2030, en de Nio als de andere zakelijke auto
  • Alpine naar prive halen, met de Nio als enige zakelijke auto
  • Alpine naar prive halen, en naast de Nio een PHEV als andere zakelijke auto (op stroom waar mogelijk, op benzine wanneer lastig (sommige locaties, of als er geen stroom overschot is)
Een PHEV erbij is een auto erbij, en het totaal is al wat teveel (2 stuks te koop op het moment) en dat spreekt er tegen. Qua 2-zitters zijn we ruim voorzien dus daar zeker geen meer erbij.

Misschien is de verstandige keuze de Alpine tot 2030 zakelijk laten, maar of dat financiele nadeel (als ik ook zonne overschot meeweeg) misschien groter is dan ik bedenk weet ik zo ook niet.

Tot 2030 zakelijk laten staan, of zoveel eerder naar privé halen als het niet meer (zo) aantrekkelijk is. Of gewoon naar privé halen en declareren met zakelijke 'registratie' zodat je BTW van autogerelateerde kosten (ook) kunt (blijven) opvoeren (anderen zijn daar meer in onderlegd maar dat zou een middenweg kunnen zijn).

Tot 2030 zakelijk laten staan, of zoveel eerder naar privé halen als het niet meer (zo) aantrekkelijk is. Of gewoon naar privé halen en declareren met zakelijke 'registratie' zodat je BTW van autogerelateerde kosten (ook) kunt (blijven) opvoeren (anderen zijn daar meer in onderlegd maar dat zou een middenweg kunnen zijn).
Prive km kosten declareren is vrij lastig als je al een zakelijke auto hebt. Dat is meer op incidenteel gebruik te verantwoorden, maar niet structureel.

De perikelen met kunnen inloggen in het forum zijn heftig op het moment, en dus regelmatig niet meer kunnen doen dan meelezen.

Wat is er nieuw?

De Saab 96 staat bij huis en is goed rijdend. Dat allemaal in de nu wat meer serieuze aanloop naar deze te koop zetten.

De Panda 4x4 kwam eigenlijk zo door de APK. Er zat alleen wat vocht in het achteruitrijlicht.

En de Alfa 164 wordt wat meer gebruikt (want uit de garage verstoten door de Saab).

Al eerder dit jaar gespot door Milan

En gespot bij bezoekers van de Octane Rumble in Amersfoort. De 164 viel goed in de smaak bij de bezoekers en veel aanspraak op gehad. In al die jaren (sinds 2009 in bezit) nooit zoveel aandacht getrokken.

Een paar eigen foto's van de Rumble (meer op Flickr)

Leuk event steeds, en doordat het alleen de ochtend is ook handig als je niet veel tijd hebt.

Verder een kort spoed bezoek moeten brengen bij een firma in Duitsland, tussen Hannover en Berlijn. Dan weet je meteen weer waarom je een Nio hebt.

Niets nadenken over laadcurves, of een laadstation zoeken die werkt, niet te duur is, en bij een plek waar je iets kan eten. Gewoon laten filteren op alleen swapstations, en niet al te lang voor je bij het hotel komt nog een keer naar een swapstation zodat je ook niet afhankelijk bent van de laadstructuur bij een Duits hotel.

PS: Ik moet toegeven dat de laadinfrastructuur in Duitsland wel stappen zet.

Het overblijvende accu percentage bij aankomst wordt goed en realistisch uitgerekend en zodoende kan je ook je snelheid/verbruik er een beetje op aanpassen. Veel wel 140 of 160km/h kunnen rijden, maar ook veel wegwerkzaamheden en files gehad.

Kosten zijn gewoon erg keurig. Prijsverschil zit in hoeveelheid kWh die er nog resteerde in de accu die je inlevert.

Er waren elke 150 a 200km wel swapstations dus kon ik ook eigenwijs een beetje aanpassen naar wens.
En wanneer het swappen snel gaat dan ben je ook een stuk flexibeler in waar je wil stoppen om wat te eten. Dat is met laden natuurlijk ook, maar vraagt net wat meer planning vooraf.

Met de Alpine voor onderhoud dat wat langer zou duren had ik nu eens een leen auto.

Een absolute basis Megane E-Tech. Althans, ik denk dat het echt basis is.
De buitenkant komt totaal niet tot zijn recht in een viezige toestand en in het zwart. Het interieur was eigenlijk wel erg mooi, en de grijze stoffen bekleding, ook op het dasboard, komt best mooi over. Een middenarmsteun werd wel echt gemist.
Rijden een fijne mix tussen comfort en wegligging. De motor is vlot zat, maar voor een EV wel aan de zwakke kant. Je raakt snel verwend met veel vermogen. En ik moet altijd erg wennen aan een EV met een aan/uit knop. De displays vind ik wat aan de drukke kant, al is het vrij gebruiksvriendelijk nog.

De Alpine had geen opmerkingen voor zijn onderhoud, maar wel was de versnellingsbakolie aan de beurt. Dat op zich is gelijk aan een onderhoudsbeurt voor een Panda - namelijk iets boven de 200 Euro.

Met alle wegafsluitingen en vertragingen had ik dit keer geen tijd om ook even een rondje door de showroom te lopen. Nog niets gekomen dus van proberen een proefrit afspraak te krijgen voor de A390.

Er was een aardige APK/onderhoud sprint de laatste weken. Buiten de al genoemde Alpine en Panda moesten ook de camper en de Renault Wind erheen.

De camper kwam zonder opmerkingen door APK en groot onderhoud, en daarbij zit nu ook de achterbumper weer helemaal recht (ja, ik had een paaltje omgeduwd). Het camperdeel was wat meer werk maar dat was ook bekend want we hadden een beschadigd hor in de schuifdeur (een iets te eigenwijze hond is de schuldige). Al met al is dit soort onderhoud nodig maar het telt wel op. Niet zo duur als een oldtimer, maar ook niet zo goedkoop als een normale auto.
Natuurlijk loop je dan ook een rondje door de showroom en zie je dat de nieuwere modellen hier en daar echt weer wat verbeteringen hebben. Maar inmiddels zijn de prijzen tienduizenden Euro's gestegen, en dan moet het verschil wel heel groot zijn om dat bij te leggen.

De Wind kwam er bijna doorheen. Qua onderhoud weten we nu dat standaard de ABS sensor moet worden schoongemaakt, en verder was er een stuk remleiding/remslang een afkeur punt - wat echter dusdaniog speciaal is dat iets zelf maken of universeel niet ging. Wachten op levering uit Frankrijk dus om de APK goedkeur te krijgen.

Terug
Bovenaan