Engineer: '65 Panhard/'73 Saab/'75 AlfaSud/'81 Suzuki/'88 Corvette/'97 Alfa 164/'10 Wind/'13 Panda 4x4/'17 124 Spider/'21 Pössl/'22 Alpine/'24 Nio

Inmiddels is Nio sterk aan het uitbreiden naar andere landen. En de nadruk ligt ook meer op Firefly nu (een model wat bedoeld was voor alleen de EU markt maar op veel verzoek toch ook in China wordt verkocht). Maar ze experimenteren wel iets meer in het verkoopmodel, dus ze willen wel wat meer. Ik heb het idee dat ze zich een beetje spiegelen aan Zeekr 001 maar niet zozeer aan XPeng of de goedkopere Zeekr modellen. Onvo zou meer concureren met XPeng.

Ik maak me er niet zo zorgen om, en ik heb geen enkele twijfel of ze wel in EU blijven (zowel qua ontwikkeling als ook aftersales is er heel veel gelanceerd in EU, en daarnaast wordt de EU aanwezigheid erg effectief ingezet als marketing instrument in China... De gehele EU tak zou je op het marketing budget kunnen wegschrijven en dan nog levert het geld op)

Ik kijk altijd, maar ik ben nog erg tevreden met de Nio. En als er wat is dan is de organisatie erachter top en eenvoudig bereikbaar. Geen vage excuses maar duidelijkheid, ook als iets niet kan.

Wel jammer, Nio heeft voor hun 2e hands verkoop een oranje ET7 geïmporteerd vanuit een van de andere EU vestigingen en nu ben ik niet meer de enige in NL met een oranje Nio.

De afgelopen periode hadden wij onze vakantie. We zijn met onze Possl camperbus naar Wales geweest. Aldaar hebben we vooral rust opgezocht en zodoende niet zozeer naar de kust (het was op 1 dag na prachtig weer en meestal zelfs rond de 25 graden) maar vooral wat gezigagd door de heuvels en berggebieden. Op de heenweg zijn we verder door de Cotswolds gereden wat wel leuk is maar we hadden het al snel gezien (vanuit de auto in ieder geval). Op de terugweg door het Peaks District (erg leuk, ook vooral met de auto maar niet zo leuk in de zomerperiode) en door Cheddar Gorge (buiten toeristen seizoen of in de ochtend).

IMG-20250813-WA0016 by M R, on Flickr

IMG-20250813-WA0013 by M R, on Flickr

We gingen door de Kanaaltunnel. Dat is niet erg duur en je bent er zo en ook zo door. En met een hond bij ons is het in de auto kunnen blijven zitten een groot voordeel.

20250826_185117 by M R, on Flickr

20250823_201847 by M R, on Flickr

20250824_195013 by M R, on Flickr

20250819_080807 by M R, on Flickr

20250815_161916 by M R, on Flickr

Niet iedereen begrijpt de charme van het reizen met een camper, en ook niet alle camperaars snappen het. Wij hebben tijdens de hele trip weer de voordelen ervaren. Vaak alleen of hooguit met een andere camper in de buurt gestaan. Meestal vrij (soms tussen de schapen), soms bij een erg rustige weg (ik ga zelf niet in zo'n layby staan maar de locals doen dat zelf wel gerust). Verder regelmatig bij een boer op het land of het erf (die hebben er een leuke bijverdienste aan, toch een 10 pond per camper per nacht, al is dat meestal inclusief water tanken en afvalwater lozen) en bij veel pubs kan je ook blijven nadat je er hebt gegeten.

20250816_153229 by M R, on Flickr

Heb je wat meer nodig dan is een camperplek ook geen straf. En als het echt moet een kleine camping ook, dan maar 1 overnachting met schreeuwende kinderen.
We hebben elke nacht ergens anders gestaan en dan gedurende de dag ben je onderweg. Een supermarkt zoek je langs de route wel op.

Het viel ons aan het eind van de vakantie wel op dat we weinig grote campers gezien hadden. Maat veel van de wegen waar we reden waren ook echt te smal daarvoor. Met onze bus was het soms een beetje een uitdaging maar ik kon overal komen waar ik wilde. Wel een kras erop gereden van een uitstekende tak, dat is jammer. Verder wat schaafplekken op de spiegels, maar dat is toch zwart plastic.

IMG-20250819-WA0007 by M R, on Flickr

Vooral Wales heeft heel veel single track road (hopen dat er een uitwijkhaven is tegen de tijd dat je een tegenligger treft, en als je pech hebt 500meter achteruit rijden... uiteraard net heuvelop).
Als het geen single track is dan nog kan het na een bocht of heuvel ineens versmallen tot een 1,5e rijstrook. En wanneer het wel 2 rijstroken zijn houdt het ook niet over. We zaten achter een trekker met hooibalen die een collega trof met ook hooibalen. Die schuurden langs elkaar aan de heggen aan kant van de weg.. op zo'n manier dat we twijfelde of ze zometeen vast zouden zitten.

IMG-20250817-WA0038 by M R, on Flickr

20250820_143414 by M R, on Flickr

20250819_144222 by M R, on Flickr

IMG-20250817-WA0016 by M R, on Flickr

IMG-20250819-WA0005 by M R, on Flickr

IMG-20250827-WA0003 by M R, on Flickr

IMG-20250817-WA0042 by M R, on Flickr

Alweer wat jaren terug waren we in Schotland waar er ook veel single track roads zijn. Daar heb je echter meer uitzicht waardoor je verkeer kan zien aankomen. Hier zie je elkaar vaak pas als je bijna op elkaar klapt.

IMG-20250817-WA0027 by M R, on Flickr

En als op zo'n weg dan de lokale oldtimer tractor vereniging een tour heeft sta je wel even wat langer in een uitwijkhaven.

IMG-20250819-WA0001 by M R, on Flickr

En zeker in de bergen kan je overal schapen tegenkomen

20250820_161845 by M R, on Flickr

20250820_162919 by M R, on Flickr

Er is ook nog best veel gravelweg. Soms goed te doen, meestal zo hobbelig Day al het beeldmateriaal daarvan bewogen is. Dat in combi met heuvelop betekende dat ik het inschakelbare elektronische sperdifferentieel veel gebruikt heb. Heuvelaf dan weer de Hill Descent Control. Hellingen van 20% zijn veel voorkomend en op kleine wegen nog wel een stuk steiler.

20250820_082657 by M R, on Flickr

Als je dit soort machines tegenkomt weet je dat je op de kleinere wegen zit.

In andere landen zijn dit soort campervakanties ons ook wel vaak gelukt, ook nu nog terwijl campers zo populair zijn. Maar op deze trip was elke dag en op 1 na elke overnachtingsplek zo mooi als je zou willen. Dat is wel een nieuwe benchmark.

Leuke plaatjes! Mooie omgeving, maar die smalle weggetjes zou ik snel zat worden. Kost je veel energie, dat rijden op zulke weggetjes.

Wat een prachtige wegen! Maar ik snap Barri ook zeker wel. Je moet altijd 100% focus hebben op dat soort weggetjes. Ik merk op de meest mooie bergpassen ook wel dat ik het op een gegeven moment zat ben... Maar met een camper gooi je dan (bij wijze van spreken) de luifel uit en je zit goed. :)

Dank voor je toelichting op Nio! Dat was waar ik op hoopte, je kent de industrie zo goed dat dit waardevolle informatie is. Leuk om te weten!

Heerlijke vakantie zo te zien. Mooie plaatjes, dus dan is het in het echt vast mooier geweest. Fijn dat de camper dit jaar gewoon deed waar ie voor besteld is.

Vergeet ook niet dat Nio alleen in Nederland al 10 accuwisselstations heeft staan. Die worden door de voertuigen niet veel gebruikt, maar ik weet dat ze wel actief worden gebruikt om te handelen op het energienet en daarmee een functie (kunnen) hebben in het lokaal oplossen van netcongestieproblemen. Bij mijn vorige werkgever hebben we dan ook het accuwisselstation actief gebruikt om de gebiedsontwikkeling los te kunnen trekken. Dat was wel een lastig gesprek met Enexis maar uiteindelijk is dat goed gekomen.

Mooie plaatjes en een mooie reis. Knap dat je daar durft te rijden met de camper. Ik durf er toch niet aan. Ik ben een paar keer vanaf Dover naar het circuit van Lydden Hill gereden en vond dat al een uitdaging om links te rijden. En dat was iets van 20 kilometer.

Als ik toch een keer zou gaan wordt het denk ik de cabrio en B&B's.

Ik neem aan dat de problemen met ad-blue verleden tijd zijn.

Links rijden is soms even wennen maar ik moet zeggen dat ik er nooit zo veel moeite mee heb. Ik heb het ook weleens gedaan met een huurauto zodat je ook nog eens rechtsstuur hebt (en het was nog een handbak ook) en daar ben je na een uur ook wel aan gewend. Een heel groot voordeel van een camper (of bestelbus) is dat je fatsoenlijke spiegels hebt aan beide kanten. De Jumper heeft in elke spiegelbehuizing ook een bolle spiegels waarmee je de dode hoek kan zien en dat is met invoegen op de snelweg dan wel heel erg makkelijk.

Die smalle wegen zijn natuurlijk wel wat vermoeiend maar zo op vakantie rij je een uur of anderhalf per keer en dat hooguit 3x op een dag. Met de camper heb je immers ook niet echt een bestemming. Vandaar dat we aardig een zigzag hebben gereden, afhankelijk van waar we iets leuks zagen.

Ik heb inmiddels een goede OBD uitleestool die we meehadden op vakantie maar de camper heeft zich keurig gedragen. Het vol houden van de AdBlue tank bij langere stilstand en het gebruiken van een additief lijkt goed te helpen.

Ook had ik nu eindelijk eens de kans om het British Motor Museum te bezoeken. Ik ben hier weleens op de parkeerplaats geweest want een deel daarvan doet ook dienst als bezoekersplek voor Jaguar-LandRover - althans een van de engineeringscentra. Van de laatste keer dat ik er was (echt al lang geleden) heb ik vooral onthouden dat we 's avonds tot zo lang door moesten dat we er door de nachtbewaking uitgestuurd werden en alleen nog een 24uur's McDonalds konden vinden om iets te eten. Dat heb je weleens met van die crisis dingen.
Een museumbezoek was er dus nog nooit van gekomen.

Het museum is leuk, al geeft het vooral aandacht aan de volume merken, en wat er zo rondom Birmingham allemaal gevestigd is of was. Wel zijn er veel auto's met een echte geschiedenis. De allereerste of de allerlaatste van de productielijn, conceptcars, filmauto's, etc.

Een hoekje voor de Turbine geschiedenis van Rover

En ook een hoek voor de Bonneville Saltflats geschiedenis van MG

Deze tijdelijke expositie ging over het belang van geluid en muziek in een auto. Dat werd o.a. met deze Wells Vertigo uitgebeeld (een heel kleine serie sportwagens) aangezien de oprichter hiervan een componist is. Er is dan ook heel veel werk in de uitlaat gaan zitten om een motorgeluid te componeren.

En deze oude Rover concept liet nog maar eens zien hoe bijzonder de integratie van CD spelers was in de auto. Net als sommige Hifi systemen uit begin jaren 90 is de CD zichtbaar in plaats van weggestopt.

Op het terrein, en inbegrepen in de toegang, is ook het Jaguar Heritage center en de opslag van het museum. Een museum opslag is niet zelden nog leuker dan het museum zelf.

De eerste 4-wielers van de SS sidecar company (later jaguar)

Zag ik afgelopen winter nog een gepolijste Audi A8 (1st gen) die ooit gebruikt werd op beurzen om zijn aluminium koets te benadrukken, zag ik hier dat Jaguar dat wat jaren later ook gedaan had. Jaguar heeft echter ook het kunststof van de bumpers een gepolijst uiterlijk gegeven.

Een van de vele concepts

In de opslag van het museum nog veel meer beursmodellen, allemaal daadwerkelijk op beurzen gebruikt ten tijde van de introductie van de modellen

Prachtig eind jaren 50 / begin jaren 60 zo met de letters van Ford en de uitvoering van de kast

Dit is de koets van een bekende foto; uit de tunnels onder Longbridge.

Wat MGF geschiedenis; dit is de mule die gebruikt werd. Er is hier een paar jaar lang mee rondgecrosst in de omgeving en niemand dacht dat deze afgeleefde (en altijd ongewassen) vage koeriersauto met foute velgen onderhuids een sportwagen was.

Dit was overigens het designvoorstel voor wat de MGF ook had kunnen worden. Er waren een paar concurrerende designs.

En er is zelfs gewerkt aan een dichte versie, maar deze kwam qua looks te dicht bij een Audi TT

Deze heeft het volgens mij ook nooit gered tot productie. En er stonden heel veel auto's waar ik voor 75% zeker van was dat er nooit meer dan 1 of 2 van gemaakt zullen zijn. Morris Ital Wagon o.a.

Eind jaren 70 en begin jaren 80 was in de meeste landen in Europa wel een subsidie regel voor onderzoek naar veilige en zuinige auto's. Alfa Romeo heeft er in Italie ontzettend veel mee gedaan, maar ook in de UK was er zo'n regeling.

En er staan ook veel auto's waarvan het niet duidelijk is waarom die er staan. Bij deze zag ik dat dit de allereerst geproduceerde serie-specificatie was.

Wat waren die Engelsen tot ergens in de jaren negentig toch slecht in auto's ontwerpen he. Vooral die laatste paar foto's: wat een gedrochten!
Museum lijkt me wel heel leuk!

Voor een aantal dagen een bezoek aan Los Angeles regio

Laguna Beach - mooie plek voor wat informele besprekingen in een restaurant

Dit is altijd wel aardig uniek voor SoCal. Auto's met zonschade waarbij de roest zo langzaam gaat dat ze alsnog heel oud kunnen worden. Dit is nu echte patina. Te zien aan o.a. de bumper en de wielen is de auto technisch wel goed bijgehouden. Rijdende wrakken zie je ook genoeg.

In Anaheim was er een convention waar diverse kandidaten voor CA governor zichzelf aan het waren promoten. Of zoiets denk ik. Ik moest daar zijn en werd overrompeld door de chaos. Dit viel me wel op; niet echt iets wat een Nederlandse politicus zou inzetten als promotie.

En een paar random spots

Bij aankomst bij de autoverhuur was het een chaos want er was een groot tekort aan auto's. En dan valt op hoeveel mensen een frequent traveller status hebben bij de betreffende verhuurder (ja, ik ook) want ook met status was het lang wachten - ondanks reserering. Nog niet eerder meegemaakt.
Gelukkig wilden de meeste een SUV terwijl ik gewoon iets wilde, en zo nog een beetje geluk. Ik heb nu een vrij nieuwe Nissan Sentra mee. Een ouder model al wel eens vaker gereden en ik moet zeggen dat het wel beter is geworden. Maar alsnog blijft het vooral een aandrijflijn met weinig verfijning en een onderstel wat wel comfortabel is maar ook opletten blijft in bochten.
De rijassistent-systemen zijn trouwens wel behoorlijk goed, al helpt het ook wel dat je bijna 2 Sentra's naast elkaar kan laten rijden op een rijstrook op de meeste wegen.

De Lincoln is erg mooi!! De Sentra is een soort Jetta, scherp geprijsd, mooi voor de student.
Lincoln? De oldtimer met patina is een Buick. En die groene moderne SUV is een Vinfast.
Ja precies. Maar dan ook nog een bedenken dat de Jetta in de VS wat meer basis is geweest altijd dan de Golf-met-kont versies die we in Europa kregen. Minder uitrusting, vaak andere materialen, andere motorkeuzes, en bij de wielophanging soms zelfs zover dat er een andere achteras onder zit.

Ik zag gisteren nog een Firefly rijden, de eerste die ik zag op NL kenteken. In de auto ene ouder echtpaar, duidelijk particuliere koop. Zo op de weg in het dagelijks verkeer oogde hij best leuk. Een redelijk eigen smoelwerk, geholpen door de losse ronde lampen.

Ik had nog een korte "escape" van de meer serieuze zaken. Ik ben in de auto gestapt om in de richting van Barthow te rijden wat noordoost van LA is. Waarom? Omdat hier een stuk van Route 66 loopt door de woestijn. Ik wilde dat toch eens zien, ook om te kijken of het leuk zou zijn ooit in een vakantie op te nemen.

De snelweg/bergpas die kant op is al heel erg mooi (I15)

Ik heb maar een klein stukje ervan gereden maar de leegte, hoe vervallen alles is, en tegelijkertijd ook de afwisseling is erg interessant.

In Victorville is een klein Route 66 museum

Sluit ik de LA trip nog even af met foto van de Sentra

Ik kon er uiteindelijk mijn draai wel in vinden. Zeker voor een goedkope auto geen straf. Iets van 500 mijl gereden. Wel wat ruzie gehad met het radio systeem want geen enkele van mijn favoriete radiostations op SiriusXM kon ik vinden op het systeem van de Nissan - van de honderd ofzo die er zijn kon ik er maar 15 op het Nissan systeem vinden. AndroidAuto deed het dan wel heel goed de meeste keren (weigerde soms verbinding te maken) en als dat werkt dan wel fijn met navigatie.
Ook opvallend; de grotere broer Altima is in deze generatie bijna niet te onderscheiden van de Sentra. Zelfs het zwarte lijnte op de C-stijl zit op beide modellen.

In de tussentijd is de Renault Wind bij de garage geweest voor het spontaan ingrijpen van de ESP. Dit bleek een verstoorde meetwaarde te zijn van een van de wielsensoren, veroorzaakt door vervuiling aan de ABS ring. Nu weer opgelost, maar het bij de ring komen om te kunnen schoonmaken was niet een kwestie van 5 minuten.

Vrijwel direct vanaf Schiphol naar het Concours op Marienwaerdt gegaan. Het is voor mij dichtbij, ik had kaartjes gekregen van Nio en ik had een beetje geslapen tijdens de vlucht dus ik was minder gaar dan meestal.

Sinds het in Marienwaerdt is, is het publiek wat meer gemixt. Het heel elitaire karakter is er nog wel maar wat minder extreem en het is ook niet meer het enige. De deelname van merken die met nieuwe auto's komen is ook een mooie aannvulling, en passend bij wat je op andere grotere auto evenementen ziet. Ik ben er wel positief over.
Het was wel goed te merken dat het populair is, en ik vermoed dat vanwege het weer er velen voor de zondag hadden gekozen. Het was vooral erg druk bij parkeren en naar het terrein toe komen. Ik heb zelf het geluk dat ik niet vanaf de A2 hoef te komen dus dat scheelt veel (dus tip voor anderen, neem een afslag eerder en ga binnendoor).

Het was vooral druk bij de Bugatti hoek, maar vreemd genoeg was de meest bijzondere Bugatti (een Royale) niet zozeer in de aandacht.

De Royale was ten tijde van zijn introductie zo duur dat sommige koningen deze auto zelfs niet konden betalen.Totale productie is inclusief later afgebouwde chassis ruim onder de 10 stuks gebleven.

Indrukwekkend absoluut, maar mij eerlijk gezegd wel wat te druk qua design

Deze Rimac is wel mooier wat mij betreft. En ik kan me niet herinneren ooit eerder een Rimac in het echt te hebben gezien. Nu valt me bijvoorbeeld op dat het logo wel erg veel op dat van Radical lijkt.

De verkoophoek had best aardig leuke auto's voor niet eens belachelijke prijzen. En het gehalte Engels en Duits had niet de overhand wat wel zo leuk is voor de afwisseling. Zelfs het aantal Alfa's daarin viel wel mee.

Zo'n Nash is altijd een beetje lomp qua styling en tegelijkertijd ook gewoon erg mooi

Een aantal merken hadden een eigen plek. Voor mij een interessante is de Polestar 5. Ik heb hier al eens eerder wat van gezien. Deze zwart op zwart uitvoering die ze hadden staan was voor mij niet echt heel erg geslaagd - er zijn kleuren waarin de auto mooier uitkomt en ook hel wat luxer. Ik heb er niet eens een foto van gemaakt.

Ook iets wat interessant blijft is Ineos. Al heel erg lang geleden heb ik zakelijk met Ineos van doen gehad (nog voor ik zelfstandig werd - en toen kwamen we niet verder dan offerte traject) en toen bestond het bedrijf uit letterlijk een handvol mensen. Ik blijf het daarom volgen.

Dit is wat mij betreft wel een erg mooie uitvoering.

Hedin had diverse auto's meegenomen van hun verschillende merken. Ineos, Corvette, Renault, Kia, etc. Maar ook Hongqi. En eindelijk krijgen we in EU ook de meer normale en moderne auto's van Hongqi ipv alleen die mega SUV. Hongqi is het meest Chinees qua styling (de rode lijn op de neus is een verwijzing naar de "kam" die ze vroeger op de staatslimo's plaatsten (zie mijn foto's van Shanghai museum) als link met de naam "rode vlag". Of die styling het hier nu zo goed gaat doen weet ik niet, maar het is wel een keer wat anders.

Karma had niet de 4-deurs PHEV meegenomen die ze op aanvraag leveren, maar wel een proto van de elektrische sportwagen die ze in ontwikkeling hebben.

De Prelude is zeker zo in het blauw mooier dan verwacht. Ik ben benieuwd of en wat er nog meer aan versie van komt.

Mooi! Maar alles van Aston Martin is zo ontzettend duur voor wat je krijgt dat ik er niet hebberig van wordt.

Terug naar oudere auto's

Een Marcos zie je niet vaak. Ik vermoed dat deze dezelfde lampen heeft als mijn Saab 96

In de categorie mooi van lelijkheid - maar daarmee wel heel bijzonder. Vreemde hardtop ook

Sunbeam Alpine - ook de auto die de reden was dat het merk Alpine jarenlang niet gevoerd mocht worden in de UK. Een van de allereerste aanwijzingen dat Alpine als merk terug zou komen was dat Renault de naamrechten kocht in de UK.

Een Rolls-Royce in het geel staat mooier dan je denkt

Erg leuke BMW zo. In het rood ernaast lijkt een beetje op een Aston Martin maar is een Bitter op Opel basis. Mooie auto ook

En een Spyker in restauratie

"Terug naar de oude auto's" vond ik een verademing. Zou dat de leeftijd zijn? Nee niet van de auto's maarvan mezelf.

Ik kan ook maar moeilijk wennen aan auto's zonder grille en sowieso aan SUV's.

Dat ziet er wel uit als een evenement om bezocht te moeten hebben als autoliefhebber. En wat was je oordeel over de Route 66? Was het de moeite waard voor een vakantietrip of is het vergane glorie?

Altijd leuk om jouw (reis)verslagen te lezen.
Zit ik met m'n kantoorbaantje te lezen over die prachtige autogerelateerde trips over de hele wereld. Toch wel wat jaloersmakend ;)

Hier in de buurt rijdt zo'n Honqqi buurtbus SUV en dat is toch wel een indrukwekkend apparaat hoor; ook in de parkeergarage springt ie in het oog. Valt ruim buiten het vak.
Eerst vond ik het helemaal, maar stiekem nu wel lekker over the top.
Maar geen begrijpelijk geen succesnummer.
Dat nieuwe model had ik eerlijk gezegd nog niet eerder gezien!

Zo dan, even genoten van Wales, British Motor Museum, LA en Mariënwaerdt. Jammer dat ik je vrijdag niet heb getroffen, stond er op het club-veld (maar was niet continu bij mijn auto). Maar tot bij de KNAC weer :)

Zo'n Sentra is dikke prima als rental, had ik laatste keer USA/Canada ook.

Dat ziet er wel uit als een evenement om bezocht te moeten hebben als autoliefhebber. En wat was je oordeel over de Route 66? Was het de moeite waard voor een vakantietrip of is het vergane glorie?
Route 66 gaat natuurlijk juist over die vergane glorie. Dat is het verhaal. Maar bovenal is het een route die laat zien hoe groot en toch ook afwisselend het landschap is, en alle kleine dorpen. Dat je overal vergane hutjes of campers ziet waar mensen in wonen, maar tegelijkertijd zijn dat meestal ook heel vriendelijke mensen.
Ik denk niet dat ik het hele stuk zou willen rijden, maar hier en daar een stuk ervan meepakken buiten de grote steden is wel erg leuk. Ik reed het stuk wat richting de Mojave woestijn ging en dat is vooral heel erg leeg met bergketens op de achtergrond.

Route 66 is leuk, heb het begin (Chicago) en het einde (Santa Monica) gereden, en nog ergens op een foto staan.

Rijden ten oosten van LA is mooi, ritje van Laguna Beach, Dana Point is prachtig, in Escondido zit (zat?) het grootste cabriolet automuseum ter wereld. Niet luxe, verre van, maar leuk om te bekijken. Het hotel complex er naast is meer dan mooi voor een aantal dagen te relaxen.

Stone Brewery in Escondido is ook zo een mooie plek om goed te vertoeven, nog iets zuidelijk naar Cove House in La Jolla...........

Ik draaf door, ik mis het!

Even een foto van een Lotus Evora die ik in Marienwaerdt zag

Bij de documentatie verkoop een folder gekocht van de Lotus Evora - de eerste reeks, deze is namelijk van een facelift model.

Ik ben nu ongeveer een jaar in een langzame zoektocht naar een sportwagen die wat ruimer en praktischer is dan de Alpine (en dan bedoel ik vooral, eentje met iets van een achterbank), fraai motorgeluid heeft, en wat moderner dan de Corvette, etc. Niet om de Corvette of de Alpine te vervangen want die hebben elk hun plek, maar wel als iets erbij.
Ik zat een tijdje heel erg in het thema Maserati 3200GT - en het kwam nagenoeg tot een aankoop. Een specificatie die ik wil, met het niveau aan reparaties en onderhoud wat ik acceptabel vindt duikt echter niet op. En typisch genoeg zijn de prijzen naar mijn gevoel 10k omhoog gegaan in dat jaar. Met verschillende kennissen erover gesproken en die vroegen zich af of iets van de GTs van Ferrari niets zijn (Een 456, 612 of California bijvoorbeeld) maar die zijn me echt wat te duur en daar bovenop dan nog onderhoudskosten op het niveau van zo'n Maserati. Ik wil ook nog geld achter de hand houden voor investeringen in het huis en voor zakelijke investeringen.

Toen ik een tijd geleden even bij Lotus ben wezen kijken heb ik hun aanbod aan Evora's eens bekeken. De Evora is een 2+2 en is in alle maten net een stukje groter dan een Alpine. Veel van de techniek is Toyota wat het onderhoud wat goedkoper houdt, ook al is zo'n Evora wel duurder dan een 3200GT.

Tegelijkertijd zit het qua rijden niet heel ver van een Alpine af. Een Alpine is als een Europa; een Elise met de scherpe kantjes er vanaf. Een Evora is de grote en meer volwassen broer van een Elise. Net iets meer een tourer, net iets minder wendbaar, maar wel stabieler in lange bochten. Maar het Lotus karakter (wat de Alpine ook heel sterk heeft) is er nog wel duidelijk.
Daarnaast is zo'n Evora goed te vinden met een handbak; en omdat de Alpine een DCT is en de Corvette een traditionele automaat is dat wel iets anders. De V6 van de Evora klinkt ook heel anders. De 1e jaren van de Evora zijn wat mij betreft mooier, dus je zit dan tegen youngtimer aan.

Kortom; in mijn hoofd speelt of ik nu wel of niet zou moeten gaan kijken naar een Evora. Ga ik ermee proefrijden dan is rationaliteit een stuk lastiger dus eerst een beetje erover nadenken. Het blijft alsnog wel wat geld, en ik zou dan waarschijnlijk de Saab 96 inruilen of verkopen. En zijn 3 sportwagens niet een beetje teveel van het goede, ergens is het natuurlijk onzinnig om te doen.
Aan de andere kant; zo'n auto houd aardig de waarde en is ook wel weer te verkopen. En bij zowel de Corvette als de Alpine kan de hond nooit mee, wat bij een Evora wel zou kunnen. Dat geeft de kans om meer met een sportwagen te rijden. De Corvette blijft de tourer met open dak, en de Alpine is zoveel lichter en wendbaarder (en zuiniger) dat die ook een andere rol heeft. Daarnaast is de Alpine een zakelijke auto.
Genoeg twijfels nog.

Wat ik van de Alpine vindt dat weet je wel ;) , wat een ontzettend gave auto is dat.
Maar de Lotus zie ik als een Alpine op steroïden en ik ben bang dat je de Alpine nog maar erg weinig gaat gebruiken als je de Lotus zou aanschaffen. Als het hart een Lotus wil, dan zeg ik Alpine eruit en Lotus erin.

Ik ga wel met Guus mee. Bij meerdere (wel supermooie/leuke) sportwagens ga je hoe dan ook rangschikken naar 1e, 2e en 3e. Dan heb je denk ik al snel 'last' van nummers 2 en 3 in de zin van onderhoud en het geregel eromheen versus heel weinig gebruik.

Als je anders mensen nodig hebt die nummers 2 en 3 ook genoeg km te laten maken dan kun je hier wel hulp vinden ;)

Het is erg druk, maar toch even een kleine update.

Een goede week geleden was er met EMW een rit naar bijzondere huizen. Zodoende binnen kunnen kijken in een kubus-woning, een tiny-house en een bol-woning. Allemaal ruimer dan je denkt, maar deels wel erg anders om het anders zijn.

Die indruk heb ik ook weleens van Gothenburg waar ik ook weer even was. En op bezoek geweest bij iemand thuis die voorheen diverse posities heeft gehad in de Renault groep. Altijd leuk om mooie verhalen te horen.

In dit plaatje (Lindholmen) zie je vrijwel alleen maar kantoren van auto-industrie bedrijven.

Het weekend was nodig om bij te komen, zeker met een verkoudheid eroverheen. Wel even met het lekkere weer met de Corvette met open dak op pad geweest.
En bij thuiskomst kwam er een bericht dat onze camper in een grote terugroepactie zit van Stellantis, dus dat wordt ook weer een afspraak maken. Nu weet ik dat bij mij het motorlampje wel aan kan gaan, maar schijnbaar bij sommige storingen niet. Dat betekent dus een non-compliance - best wel een slordigheid.

Verder was het nu dan toch echt tijd voor nieuwe banden voor de Alpine. Ik was heel erg tevreden over de banden die erop zaten af-fabriek dus wilde daar zo dicht mogelijk bij blijven.. de dealer mocht de opdracht hebben.

De R4 had ik tot nu nog niet in een andere kleur gezien dan die van de introductie. Dit staat wel heel erg goed eigenlijk.

En ik ben nog steeds geen fan van een vleugel op een A110.

Op de terugweg kwam ik langs Lotus, en besloot toch maar eens een proefrit aan te vragen.

Dit was het enige handgeschakelde exemplaar dat ze hadden staan van de Evora

En als ze dan vragen of ik niet meteen even wilde rijden... natuurlijk

En met nog geen half uur rijden:
Qua rijden zit de Evora niet heel dicht bij een Alpine. Wat de Evora ermee deelt is de ongevoeligheid voor slecht wegdek en het meteen geven van vertrouwen. Maar op die punten na zit het eigenlijk dichterbij de Corvette dan de Alpine - een auto die heel erg krachtig voelt, serieus, zelfs wat zwaar en aardig groot. Het schakelmechaniek is fantastisch en heeft net als de koppeling veel weerstand. Het motorgeluid is zeker zo mooi als dat van de Corvette.

Kortom; ik heb wat nadenkwerk te doen. En als het een Evora wordt, dan ook nog bedenken of het deze wordt.

Het werk is verschrikkelijk druk (maar soms moet je je een beetje afleiding toe laten) en heel druk met connecties uitbreiden aangezien het bedrijf aan het groeien is - dus dat nadenken is niet zo heel makkelijk.

Nadenken word dan een snelle beslissing of uitgesteld. En druk, je hebt veel te doen, maakt het een stuk minder zwaar, ik heb er ook last van.

Toch niet een blauwe Lotus?

Ik moet zeggen dat Cars & Coffee achtige evenementen altijd wel goed in de smaak vallen. Ik was afgelopen weekend bij Kannetjes & Karretjes in de haven van Amsterdam. Leuke locatie, leuke gevarieerde opkomst (en voor mij veel nieuwe gezichten) en herfst-weer.

Met de Panda was ik nog niet op een evenement geweest, dus die mocht mee. Verbazend fijne auto op zo'n rit van ongeveer een uur.

Ook leuk om eens wat andere 164 eigenaren tegen te komen. Er zijn er nog maar heel weinig die op de weg komen.

Ik mis altijd waar dit soort evenementen zijn. Deze had ik best bij willen zijn met de Mini, die ik daar overigens om de hoek gekocht heb.

Dit ziet er - ondanks het weer - geslaagd uit. Het is dat m'n co-driver ziek was, anders waren we ook even komen kijken.

Bekende locatie voor mij, maar ik was ook niet bekend met dit evenement. Anders was ik ook graag even langsgekomen, leuke gevarieerde opkomst. (y)

Bij Lotus denk ik zelf vooral aan de lichtgewicht modellen als de Elise/Exige (hoewel ik nu vooral de Eletre veel zie). De Evora kan ik zelf niet zo goed plaatsen, maar (juist daarom) wel een interessante en originele keuze. Een stuk moderner dan de Maserati 3200GT en ongetwijfeld de verstandigere keuze, maar die blijft toch moeilijk te overtreffen in geluid, interieur en achterlampen. ;)

De Evora is inderdaad een beetje een onbekende, en heel anders. Maar ik heb besloten om niet toe te happen, in ieder geval nu niet.

Het is heel erg gaaf, maar na een aantal dagen had ik niet het gevoel dat ik er echt de klik mee heb. Ik kom namelijk maar niet uit de twijfel stand, en ik vind het dan echt teveel geld. Met de Alpine heb ik maar een paar uur getwijfeld en was het enige argument daar dat het ook wel een aardig bedrag was.
Waarom dan niet weet ik niet eens zo goed onder woorden te brengen. Het is een beetje wat ik ook inmiddels met de 3200GT heb. Dat exemplaar waar ik toen bij ging kijken klopte helemaal qua kleuren, opties, staat van onderhoud en wat ik er voor wilde betalen; maar dat duikt niet meer op.

Wat ik nu dan wel wil? Dat weet ik ook even niet. Maar het hoeft ook niet.
Inmiddels heeft mijn vrouw wel interesse uitgesproken voor een auto waar we allebei al heel lang bewondering voor hebben. Iets heel anders. Daarvan gaan we maar eens een keer in een exemplaar rijden en kijken of haar interesse dan blijft.

Weer terug naar de andere auto's.

Ik heb laatst met de Firefly even kort gereden en ik moet zeggen dat dit leuker is qua rijden dan ik dacht. En toen ik bij de introductie was had ik al gezien dat de Firefly een ruimtewonder is en op dat vlak voor ons de Nio zou kunnen vervangen. Ergens was ik dan ook blij dat ik het prijsverschil tussen de Nio en de Firefly wel kon merken; namelijk in iets meer wind- en bandengeruis, in iets minder fijne stoelen, en natuurlijk met een kortere wielbasis in comfort op vooral slecht wegdek.
Heel leuk, maar geen vervanging van de Nio.

De laatste tijd ook weer regelmatig de battery swap gebruikt en dat blijft erg makkelijk. Maar dit weekend moesten we op pad en stond de accu vrij laag, en we gingen niet in een richting van een swapstation. We hebben toen een broodje gegeten langs de snelweg en de Nio even aan een snellader gehangen. Dat is pas de 3e keer ofzo dat ik dat gedaan heb.
Nio dus koud vertrokken (in de nacht is het toch al weer aardig koud)en na 10 minuten rijden aan de snellader gekoppeld. Niet de snellader op de navigatie gezet en ook niet de handmatige accu voorverwarming gebruikt. Dat is wel een voorbeeld van hoe het niet moet want ik weet o.a. van de Ioniq5 nog dat je dan soms niet meer dan 30kW aan laadvermogen krijgt. En om het nog erger te maken; de hond zat in de auto dus de auto stond op huisdiermodus, waar de warmtepomp dus ook voor het interieur werkt.
Dus wat was mijn verbazing dat na 5 minuten dit al in de app stond

Die ~95kW is niet de piek die de Nio aan kan (ik dacht 130kW met de accu die er nu in zit) maar dit werd vastgehouden tot aan de 70% en toen pas zakte het langzaam tot aan 65kW bij 80%. Ofwel; je doet zo ongeveer alles fout en alsnog moet je best dooreten met je broodje om niet voor laadpaalklever te worden uitgemaakt.

Ofwel; je doet zo ongeveer alles fout en alsnog moet je best dooreten met je broodje om niet voor laadpaalklever te worden uitgemaakt.
Dat is ook mijn ervaring inmiddels met de Zeeleeuw 7. Bij sommige tankstations is de koffie nog niet eens op drinkbare temperatuur voordat je richting de 80% lading zit.

Zo, dat is niet slecht. Met een Xpeng P7 kwam ik met een koude accu niet boven de 35kW, en met een warme accu niet boven de 75kW. Dat is irritant langzaam als je een vrij grote accu hebt en het is koud.

Dit weekend was er ook een bijeenkomst van Panhard clubs van NL, BE en DE. Een initiatief om de connecties warm te houden. Je bent immers erg op elkaar aangewezen voor onderdelen, en naast de UK en US (die ook veel samen optrekken) is er verder alleen Frankrijk.

Ik had eigenlijk het plan om met de 24 te gaan, maar ik moest de avond ervoor nog lang doorwerken en ik wilde niet pas 5 minuten voor vertrek eens kijken hoe die er bij staat (na zeker 2 maanden stilstand). Dan maar de andere 2 cilinder mee - de Panda.

Dan kom je meteen een ander clublid tegen die ook een Alpine heeft.

Het programma was om met een oldtimer DAF bus naar het DAF museum te gaan - dat waren immers in het begin ook 2-cilinders. Die oldtimer bus wilde niet dus het werd een moderne bus.

Ik was al heel lang niet meer in het DAF museum geweest

Enigszins confronterend was een serie wat meer recente motoren die opgesteld werden. Ik heb ooit een tijd bij DAF motorenontwikkeling gezeten en hier in het museum stonden een aantal zaken die in die tijd nog in ontwikkeling waren en geheim waren. Ik kwam ook weer het een en ander tegen waarvan ik nog weet hoe ontzettend veel werk en tegenslag er in was gaan zitten. Maar inmiddels is dit alweer oud en rijp voor het museum. Ik wordt oud.

De personenauto hoek blijft ook leuk

Er waren zoveel plannen, maar net als nu kost het ontzettend veel geld om iets in productie te nemen.

DAFjes, of eigenlijk de techniek eronder, waren voor veel andere voertuigen ook interessant. Dit is grotendeels een DAFje voor olie-industrie.

De laatste keer Daf-museum was voor mij met de oude-Volvo-club dus ook al weer een kleine 10 jaar geleden. Misschien is er intussen zoveel veranderd dat het weer eens de moeite waard is.

Wel jammer dat je zelf met 'modern' vervoer moest, het was prima oldtimer weer. Al heb ik die dag 180 km gereden en er geen één gezien.

Het Daf-museum is inderdaad erg leuk om eens in de zoveel tijd te bezoeken. Lekker afwisselend qua inhoud, voor elk wat wils.

Goed oldtimerweer was het zeker. Ik was bij 2 openbare tochten en beide noteerden een recordopkomst die de organisatie verraste.

Afgelopen weekend was de KNAC herfsttocht in Zuid-Holland / Zeeland.
Het was best aardig weer dus er waren genoeg bijzondere auto's aanwezig. Wij waren met de Alpine - en dan zul je net zien dat er nog een Alpine mee doet in dezelfde kleur.

Altijd erg gevarieerd

We deden het behoorlijk goed en hadden het maximum aantal punten - ook op de uitdagingen. Helaas zaten we wel na de ideale tijd en daardoor niet in de top 3.

En weer een bekende gesproken

Goh, wie was dat dan? :unsure:

Leuk jou en mrs. weer gezien te hebben. Was prima dag met goedgezinde weergoden. En die andere Alpine... dezelfde mooie lakkleur, andere (lelijke) wielen, maar sowieso dus soulmate die het model weet te waarderen.

Terug
Bovenaan