BartM94
Wegverkenner
Engineer2 zei:BartM94 zei:Leuk werk en al doende leert men.
Als je nog niet helemaal tevreden bent over het lassen, probeer dan idd zoveel mogelijk op proefstukjes. Probeer de instelingen van je lasapparaat en kijk wat voor jou het fijnste werkt. Probeer ook roestigere stukken en verschil in plaatdiktes. Voor de ene plaatdikte heb je nu eenmaal minder vermogen nodig om de juiste warmte in te brengen. YouTube kan een hoop duidelijkheid geven over de basisuitleg van het lassen. Goed overigens dat je de lassen ook direct conserveert.
Wel heb ik het idee alsof je (bescherm)-gas niet goed is of je in te harde wind hebt gelast. De las heeft kleine inbrandingen en de structuur van een 'bros'. Of zie ik dit verkeerd?
Het waaide best hard inderdaad... Die structuur heeft er ook mee te maken dat het vooral veel kleine lasjes bij elkaar zijn. Het maken van een mooie rups wilde niet echt. Inmiddels al wel meer succes gehad nadat ik de draadsnelheid een tikje had teruggezet. Er is hier en daar best goede uitleg inderdaad op youtube (o.a. om de geluiden weer goed te leren kennen. Het geluid zegt ook een hoop).
Mijn proefstukjes zijn net even anders van dikte dan het plaatstaal van de Suzuki. Daarmee blijf je dus ook aan het zoeken naar de instelling.
Wat voor mij het belangrijkste is: de proplasjes lukken me wel heel erg mooi. De stevigheid komt ook duidelijk uit de proplassen (ik bedoel; het zit al goed vast als ik alleen nog die heb gedaan).
Je leert het door het te doen he.. En het meeste laswerk zit straks goed verstopt onder het spatbord.
Als je zorgt dat je de kleine lasjes snel achter elkaar last, dat de hitte er wel in blijft zitten, zal je zien dat ze mooi in elkaar over vloeien.
Het geluid zegt inderdaad een hoop! Je merkt idd als je net een stukje roest, vergeten weg te halen verf oid raakt.
Zorg ook dat je de juiste delen, als het noodzakelijk is, met de goede stijkkit behandeld alvorens spatbordrand erover wordt gelast.
Ben benieuwd naar je verdere updates! Ook betreffende het huis