Engineer: '65 Panhard/'73 Saab/'75 AlfaSud/'81 Suzuki/'88 Corvette/'97 Alfa 164/'10 Wind/'13 Panda 4x4/'17 124 Spider/'21 Pössl/'22 Alpine/'24 Nio

Na de badeendjes aan de kant te hebben geschoven :D kwamen de onderdelen er mooi schoon uit. Toch weer een detail. Verder is er nog weinig verder gewerkt.
Volgend weekend is Interclassics in Maastricht en daar snuffelen we ook weer even tussen onderdelen, boeken en gereedschap. Eens kijken of we daar nog wat leuks of handigs voor de Suzuki kunnen meenemen. Verder zijn de auto's daar ook altijd mooi.

Afgelopen weekend kon ik eens zien wat er gebeurd als je de ruimte hebt voor meer auto's; ik was bij Wouter82 op bezoek. Vergeten foto's te maken dus ik leen er eentje uit zijn topic:
9grA2c8.png

Nog net in beeld staat de Ioniq die als een soort rijdende werkplaats was ingezet.

Aldaar een poging gedaan om de Fairlane zijn mysterieuze accu etende eigenschap te elimineren. Met een beetje meten inderdaad een fors stroomverbruik in ruste kunnen vinden en dit kunnen herleiden naar een hoofdzekering gelabeld A/C. Die dan echter alleen maar de blower van stroom voorzag en verder niets van het airco systeem. Met allerlei truken en schema's zoeken en lezen de blower zelf kunnen uitsluiten en de controller van de blower vermoedelijk ook. Ook een hele analyse gedaan welke functies van de auto het allemaal niet meer doen met die zekering eruit en dat bleek steeds alleen de blower te zijn. Zonder een schema wat precies bij deze auto past komen we niet zomaar verder (of we moeten het dashboard uit elkaar halen en de kabelboom helemaal volgen). Hoe dan ook kan Wouter nu door een zekering eruit te halen c.q. een schakelaar op de zekering te maken eenvoudig het stroomverbruik weer onder controle krijgen.
Meer in Wouter's topic. Mij zit het vooral dwars dat we nog niet de echte oorzaak boven water hebben. Mijn eer te na zou je kunnen zeggen. Dus wie weet volgt er nog eens een sessie.

Ook dit weekend was de nieuwjaarsreceptie van de SCARB Alfa club. Ook hier geen foto's gemaakt o_O Suf..
Buiten een 75 en een 155 van bekenden stonden er ook nog een lichtblauwe 156 en een prachtige (beige?) 164 super V6. En heel erg veel modern waarvan toch ook heel veel niet-Alfa. En ook ik maak me daar dan aan schuldig. Mijn Alfa blijft lekker binnen in de winter. En mocht er nog eens een Alfa bijkomen dan is een Sud de meest waarschijnlijke... die laat je al helemaal niet op straat met kou, vocht en modder.

Een mindere vorm van nieuws; er is iemand achterop de C1 gereden. De schade is beperkt gebleven (ook na uitgebreidere blik) tot wat lak die van de bumper gesprongen is. Gegevens zijn uitgewisseld dus dat verhaal loopt. Binnenkort de C1 maar eens bij de schadehersteller neerzetten.

Een klassiek geval eigenlijk. 3 auto's wachtend bij het stoplicht (met de C1 als de middelste). Het wordt groen, de voorste auto trekt op en slaat af. De achterste auto zag beweging en was ook al aan het optrekken en heeft te laat door dat alles weer stilstaat.

Met de C1 gaan we binnenkort maar eens naar de schadehersteller; dan wordt de gehele achterbumper opnieuw gespoten en worden meteen de koplampen professioneel gepolijst en weer gecoat. Overigens is er ook meteen maar een nieuw setje wieldoppen onderweg.

https://www.autoweek.nl/autotests/artikel/alfa-romeo-164-3-0-v6-vs-citroen-xm-v6-classics-dubbeltest/
ekryonfbcu4z_800.jpg

Dit vergelijk (ik had het ook in het AW Classics magazine gelezen) is erg goed gedaan. Doet zeker recht aan allebei de auto's en ik sluit me helemaal aan bij het 164 deel. Erg veel zin om weer op pad te gaan ermee. Dit witte exemplaar is overigens van een goede bekende; iemand die al wel eens geholpen heeft met onderdelen. Het begint een heel klein ons-kent-ons wereldje te worden nu de 164 echt de status van klassieker krijgt.

Afgelopen weekend naar Interclassics geweest in Maastricht. Het was me helaas wat te druk om leuk foto's te kunnen maken. Verder blijft het (vooral door de timing) een erg geschikte beurs. Het thema was dit jaar natuurlijk erg goed (vergeten klassiekers of zoiets) en ook de diversiteit aan auto's van de verschillende handelaren was weer groter. Er lijkt ook iets meer variatie te zijn in aanbod qua prijzen; hier en daar best een leuke en goede auto gezien waar ik bij die prijs erover na zou kunnen denken. Dus ondanks de drukte positief ervaren. Volgende keer misschien maar op de vrijdag gaan.

De missie was om wat gereedschap te vinden tegen leuke prijzen (o.a. puntlas boortjes) en dat is prima gelukt. Geheel tegen verwachting heb ik zelfs een model van een SC100 kunnen vinden (nouja; eigenlijk de Japanse versie genaamd Cervo). Daar zijn nagenoeg geen modellen van gemaakt en diegene die er zijn hebben maar beperkt Japan verlaten. De betreffende handelaar had een hele grote serie aan Japanse, Australische, Mexicaanse en Braziliaanse modellen. Het is wel een Italiaan en niet actief op internet dus buiten zulke beurzen zal je het bijna niet kunnen vinden.
20200119_175042 by M R, on Flickr
20200119_174944 by M R, on Flickr

Nog een paar foto's van Interclassics:

20200118_143744 by M R, on Flickr
Corvette's staan er altijd op Interclassics maar ook de C4 duikt er tegenwoordig steeds op.

20200118_143505 by M R, on Flickr
Een Alfa Romeo 164 heb ik er dan nog niet gezien maar de 155 zie je wel vaker. Dit was een vrij normaal exemplaar met als bijzonderheid dat dit het actie model "Formula" is. Een afwijkend motorblok (niet de normale 1.8 maar een speciale boring) wat Alfa Romeo nodig had als homologatiemodel. Het racemodel kreeg een andere krukas en was zo alsnog een 2.0.

20200118_133735 by M R, on Flickr
20200118_133804 by M R, on Flickr
Het lijkt een Corvette C1 maar er is maar weinig echt van een C1. Heel veel speciaal gemaakt of uit moderne Corvette's geleend.

20200118_134109 by M R, on Flickr
20200118_134116 by M R, on Flickr
20200118_134200 by M R, on Flickr
Deze one-off Sbarro is ook wel wat aparts. Heel even denk je met een Renault 5 Turbo te maken te hebben. Tot je een paar passen dichterbij doet. Men neme een Ferrari aandrijflijn met subframe en probeert daar een zo klein mogelijke hatchback omheen te bouwen. Aan de styling is goed te zien dat dit in de jaren 80 is uitgevoerd.

20200118_134303 by M R, on Flickr
De fantastische Avanti van een van de vele amerikaanse merken die zwaar onder druk werd gezet door de grote partijen. Tucker, Studebaker, DeLorean... En deels ook AMC

20200118_135212 by M R, on Flickr
20200118_135227 by M R, on Flickr
De Lancia 037 was echt bedoeld als pure race auto. Dankzij de homologatie regels waren er ook een aantal straat versies.

20200118_140908 by M R, on Flickr
Zo heel gek ben ik niet zozeer met Duitse auto's. Ik kan het wel waarderen maar er zijn er maar weinig die ik echt wil hebben (als hobby). Dit tweetal deed me heel even twijfelen.

En dan nog even de Suzuki:

Even op Marktplaats snuffelen naar een merk plaatje en ik zie een hele berg SC100 onderdelen te koop net een dorp verderop. Veel roestvrij plaatwerk (het meeste had ik al maar toch net wat extra), een bijna complete ruiten set met rubbers, bumpers, etc. En zo dus met zowel de Ioniq als de C1 daarheen gereden en inderdaad kwamen we aardig op twee autoladingen vol. Voor een leuke prijs. De auto onderdelen zolder staat nu echt helemaal vol maar dat zien we dan wel weer. Wat er straks overblijft zal ik wel wat van verkopen en verder blijft er ook wel wat op reserve liggen.
Ohja; merkplaatjes zaten nog op het plaatwerk dus ook die missie is geslaagd.

Daarnaast bezig met het kaal maken van de achterzijde als voorbereiding op het vervangen van de beide achterspatborden. En de onderliggende roest natuurlijk.
Het valt nog erg mee tot nu toe. Ik heb nog geen nieuwe roestplekken ontdekt. De meeste bouten komen ook vrij makkelijk los; echt opvallend.

Het werk aan de voorzijde is ook al een heel stuk gevorderd. De kofferbak bekleding is bijna helemaal klaar en het koelsysteem is ook nagenoeg weer gemonteerd. Met de motor achterin maar radiateur en kachel voorin is het een heel gepuzzel met verschillende slangen overal.

20200120_093352 by M R, on Flickr
20200120_093326 by M R, on Flickr

Mooie verslag van Maastricht! Die Sbarro staat of stond toch te koop voor iets van 90 mille?

En wat een meevaller om een berg onderdelen te kunnen scoren! (y)

Je pakt de Suzuki goed aan. (y) En die onderdelen komen vast goed van pas. Maar eh.. hoe lang vind de wederhelft dat goed op zolder? :confused:

Leuk he, onderdelen scoren voor een leuke prijs!

Goed bezig met de suzuki, laat je niet afschrikken door het laswerk. ;)

Dat moet een aardige voorraad spullen zijn geweest als je met 2 auto's heen en weer gegaan bent. o_O Je pakt de Suzuki in ieder geval goed aan, ben benieuwd hoe het verder vordert.

Wouter82 zei:
Mooie verslag van Maastricht! Die Sbarro staat of stond toch te koop voor iets van 90 mille?

En wat een meevaller om een berg onderdelen te kunnen scoren! (y)

Staat te koop inderdaad. Niet perse heel veel geld voor een one-off. Maar ik kan me voorstellen dat het een stuk slechter rijd daqn je zou willen.

Renault15 17 zei:
Je pakt de Suzuki goed aan. (y) En die onderdelen komen vast goed van pas. Maar eh.. hoe lang vind de wederhelft dat goed op zolder? :confused:

Dat moet je goed organiseren!
1) De Suzuki is voor de wederhelft - het wordt haar oldtimer
2) De auto onderdelen zolder is de zolder van de schuur. Het huis heeft ook nog een zolder en daar ligt beduidend minder aan auto materiaal

Zo af en toe doe ik aan een grote opruiming en staat er weer eens wat te koop. Maar de hoeveelheid onderdelen blijft wel groeien over het algemeen. Alleen plaatwerk heb ik weinig van (tot nu toe dan)

Bedankt voor de reacties en vooral aanmoedigingen. Die zijn er ook nog wel nodig.
Er zijn helaas geen foto's van de twee auto's vol :)

Er is wat extra gereedschap onderweg waaronder een lasapparaat. MIG met gevulde draad ipv. gasfles
Ik heb wel wat spullen voor plaatwerk maar veel is oud en versleten (veel gekregen van anderen). Een eigen lasapparaat had ik niet dus dat is nu ook weer georganiseerd.
Het kan al wel weer 15 jaar geleden zijn dat ik voor het laatst zelf gelast heb (weinig aan auto's, wel eens aan machines maar ook daar weleens aan plaatwerk) dus het is er weer even inkomen. Ooit op de MTS heb ik de verschillende technieken wel allemaal geleerd.

20200121_162217 by M R, on Flickr
De kofferbak is in ieder geval klaar nu. Alles is bekleed zodat we de kofferbak ook kunnen gebruiken. Koelsysteem en ruitensproeier is uit elkaar geweest en schoongemaakt. De buizen van het ventilatiesysteem zitten ook weer op hun plek. Eerst in warm water gelegd voor het monteren om te voorkomen dat het oude kunststof zou breken.

Soms heb je geluk en een beetje hulp. Ik kreeg een tip over foto's van mijn Suzuki van voor ik de auto had.

6742267897_f8a68811fd_o by M R, on Flickr
6742267751_bd5d15c826_o by M R, on Flickr
6742268139_4c1955cb2f_o by M R, on Flickr
6742268019_92d45a8ecd_o by M R, on Flickr

Deze foto's schijnen bij een advertentie op autowereld.nl te hebben gestaan. Ik vermoed in 2012.

En toen meteen maar even gezocht op de andere auto's. Van de Alfa kwam ik een aantal mooie foto's tegen die me niet bekend waren. Gemaakt tijdens de KNAC Herfsttocht in 2018.
DSCF6184 by Arjan Massar, on Flickr
DSCF6186 by Arjan Massar, on Flickr
DSCF6119 by Arjan Massar, on Flickr
DSCF6099 by Arjan Massar, on Flickr
DSCF6105 by Arjan Massar, on FlickrDSCF6116 by Arjan Massar, on Flickr
DSCF6098 by Arjan Massar, on Flickr
DSCF6094 by Arjan Massar, on Flickr

Mooi die oude foto's van de SC100, wel apart dat hij schijnbaar in 2012 nog pre-GAIK platen had. Ook weer lekker bezig geweest zeg. Zoiets als de slangen in warm water leggen om ze flexibel te krijgen is nou typisch iets dat ik zou vergeten met een gescheurde slang tot gevolg. De belangrijkste vraag is nu natuurlijk hoeveel SC100's je in totaal op kan bouwen met je karrenvracht aan onderdelen. ;)

Thanks!

Weer even een paar dagen Zweden nu maar daarvoor best een hoop werk gedaan aan de Suzuki. Het achterspatbord links is er nu af.

Voor een groot deel de puntlassen uitgeboord (viel me mee) maar een aantal punten het plaatwerk doorgeslepen. Het is dan een stuk makkelijker te zien hoe het een en ander in elkaar zit. En zo kwam ik er ook achter waarom een deel van de puntlassen onvindbaar bleken; er is een eerder roestgat dichtgemaakt met een erin gepopnagelt plaatje en heel veel plamuur. Niet netjes maar wat erger was is dat de plamuur zo dik erop zat dat het gescheurd was en daardoor er alsnog vocht door het gat naaar binnen kon.

Samen met het PUR schuim eronder (zou dit affabriek zijn? Er zijn wel meer onhandige dingen gedaan indertijd qua roest. Of toch een domme keuze qua reparatie) wat erg goed is in vocht opnemen en het voorkomen dat het weer kan verdampen is zo aardig wat verder geroest. Zeker vergeleken met de oude foto's.

20200120_093352 by M R, on Flickr
20200126_144556 by M R, on Flickr
20200126_153511 by M R, on Flickr
20200126_153428 by M R, on Flickr

Voordat dit nieuwe spatbord fatsoenlijk op zijn plaats kan worden gezet en vastgelast dient er eerst nog wat gedaan te worden aan wat er onder zit. Of beter gezegd wat er niet meer zit.

20200126_153612 by M R, on Flickr
20200126_153607 by M R, on Flickr
20200126_153546 by M R, on Flickr
20200126_160702 by M R, on Flickr
20200126_153555 by M R, on Flickr

De andere kant lijkt een stuk beter te zijn maar ook daarvoor heb ik een vervangend spatbord. Maar eerst gaat deze kant hersteld worden.

Iets minder ingrijpend klusje: de C1 heeft nieuwe wieldoppen. Het zijn heuse Sparco's! Ja, die maken schijnbaar ook wieldoppen. En nog wel redelijk budget ook.
20200122_155833 by M R, on Flickr

Wauw, beste klus aan de Suzuki! Het nieuwe scherm lijkt wel scheef te zitten, of ligt dat aan de foto?

Nieuwe scherm zit er los op...

Lekker bezig, zit wat herstelwerk aan, maar dat valt me alleszins mee. Fijn dat je nog nieuwe schermen kunt krjjgen, anders wordt deze klus bijna onmogelijk. En popnagels en plamuur??? Wtf. Prutsers...

Net stukje tekst geschreven, krijg ik een of andere melding dat een moderator eerst gaat bepalen of het geplaatst kan worden. Wat een onzin is me dat nou weer allemaal, dus nog maar een poging.

Dat scherm ligt er los op, dus dat zit idd scheef.

Lekker bezig, Engineer!! Met het scherm eraf kan je overal lekker bij, herstellen en roestaureren. Maar de schade valt mij 100% mee, prima te doen. Gewoon veel kleine stukjes. En fijn dat je nog schermen kunt krijgen, anders had je wel een probleem....

Een stevige klus maar wel leuk. Dit komt ook wel weer goed.
Vandaag was er het plan om verder te werken maar toch gestrand... Donderdag nacht werd het hotel in Zweden ontruimd vanwege brandalarm en als er vrijdag dan een vrij slopend schema met meetings en reizen is dan heb ik ook geen puf meer om aan het project te werken :D

A3 White zei:
AV heeft een leuke video over de SC online.....

Gezien! Al is de video en vooral de presentatie niet helemaal...eh.. mijn smaak. Maar ieder zijn stijl.
Ik had de betreffende SC al te koop zien staan maar de staat verbaasde me. Die van ons is straks echt beter; het interieur is nu al beter.

uwbuurman zei:
Net stukje tekst geschreven, krijg ik een of andere melding dat een moderator eerst gaat bepalen of het geplaatst kan worden. Wat een onzin is me dat nou weer allemaal, dus nog maar een poging.

Heb ik ook wel eens last van, vreemd idd.

Mooi werk aan de Suzuki. Dus ook flink wat 'beunwerk' uit het verleden tegen gekomen. Gelukkig wordt het nu netjes gemaakt, pluspunt!
Gaaf trouwens dat je nog zo'n spatbord kan bemachtigen. NOS/OEM of reproductie? En hoe is de verdere onderdelenvoorziening van die wagentjes?

BartM94 zei:
uwbuurman zei:

Heb ik ook wel eens last van, vreemd idd.

Mooi werk aan de Suzuki. Dus ook flink wat 'beunwerk' uit het verleden tegen gekomen. Gelukkig wordt het nu netjes gemaakt, pluspunt!
Gaaf trouwens dat je nog zo'n spatbord kan bemachtigen. NOS/OEM of reproductie? En hoe is de verdere onderdelenvoorziening van die wagentjes?

Beunwerk hoort bij oude auto's he. Zeker voordat het een oldtimer of youngtimer is waren het natuurlijk gewoon oude auto's die met kunstgrepen rijdend werden gehouden. Alhoewel ik bij het PUR schuim echt twijfel of dat niet OEM was. Bij onze LT me ook weleens verbaasd over constructies (4 stuks plaatwerk aan elkaar met 1 puntlas) die toch wel bekend zijn om het roesten.

Aangezien de achterschermen vermelden SC100 maar geen Cervo denk ik dat het reproductie is. Er staat verder ook geen duidelijke verwijzing naar Suzuki. De Cervo was voor wat dit paneel betreft identiek dus daar zou Suzuki zelf geen onderscheid in maken. De kwaliteit is wel goed. De onderdelen voorziening is nog vrij redelijk. Veel van de aandrijflijn zat ook nog jarenlang in de Alto dus daarin geen probleem. Plaatwerk is wel een probleem. Een van de achterspatborden komt uit Engeland. Het is wel echt een must om lid te zijn van de SC100 club en zo ook toegang te hebben tot hun magazijn. Aangezien die club al heel lang bestaat hebben ze een leuke voorraad onderdelen opgebouwd voor een alsmaar kleiner wordend groepje auto's.

Dus voor die van ons:
  • 2x gebruikte voorschermen ter vervanging (van een sloop auto)
  • 2x nieuw achterschermen (reproductie)
  • 1x gebruikt achterpaneel (van een sloop auto)
  • 1x gebruikte motorkap (van een sloop auto)

Qua techniek is het beperkt gebleven tot een radiateur, nieuwe uitlaat en wat onderhoud materialen (van een Alto). Tot nu toe dan.

Tsja, ik ben ook enorm veel beunwerk tegen gekomen. Ach dat heeft 'em in ieder geval wel op straat gehouden.

Prettig dat je lid bent van die club en via die weg aan delen kan komen.
Het delen van onderdelen met de Alto is positief, scheelt waarschijnlijk ook in de beurs. (y)

@Engineer2,

Suzuki SC100, prachtige karretjes. Mooi te zien dat je er een redt.

Zo af en toe vordert het weer een stukje

20200207_170505 by M R, on Flickr
20200207_170553 by M R, on Flickr

Ik heb alle randjes en restanten van het oude plaatdeel er inmiddels af. Ook heb ik de C-stijl nu ongeveer op het punt tot hoever ik plaatmateriaal wil vervangen. Een doorgerot steunplaat deel is er ook af nu (waar een brandstof damp slang doorheen liep) en daar komt een andere voor. De rot uit de onderste raamhoek is er ook uit. Nu (zoals op de foto te zien is) het eerste plaatje al behoorlijk in vorm gekregen. Nog een klein beetje beter de vorm volgen en dan erin lassen. Aan de ene kant jammer dat dit stuk niet meer zichtbaar is straks want er gaat best wat werk in zitten. Aan de andere kant misschien ook maar goed ook want ik ga ervan uit dat het eerste stukje erin zetten minder mooi gaat als het laatste stuk. De handigheid is er wel maar is een beetje roestig (no pun intended).

Jeetje wat een enorme hoeveelheid roest, en nog veel meer werk om het te herstellen natuurlijk. Maar gelukkig wordt hij gered door jou! Overigens ook zeer mooie foto's van de 164

Er zit inderdaad best een beetje werk aan. Misschien is het juist op zo'n mini autotje wel lastiger. Al veel kleine hoekjes waar je echt even moet nadenken hoe je erbij kan komen.
Toch schiet het relatief gezien wel aardig op.

Ik heb een paar proefstukje gedaan met lassen en daarbij ook geoefend met verschillende instellingen. Proplasjes had ik al snel onder de knie (de meeste mooi strak en allemaal met genoeg sterkte) maar een lasrups leggen was wat lastiger. En toen ging ik aan de auto zelf het plaatje vastlassen. Wederom gingen de proplasjes goed alhoewel sommigen er iets minder mooi uitkwamen (dan maar afslijpen). Lasrupsen is me niet mooi gelukt in eerste instantie. Dat zijn vooral veel kleine lasjes geworden. Iets minder draadsnelheid bleek na een tijdje een verbetering. Maar belangrijker nog is dat het langzaam steeds beter eruit ziet en het wel sterk zit.

Ik heb de raamhoek weer kunnen herstellen en er zit voelbaar meer stevigheid in de koets. Aan het vervangende spatbord zit ook nog een stuk van deze raamhoek wat het geheel verder afmaakt en nog steviger. Het plaatwerk waar het achterlicht in zit staat nu ook steviger (stond haast los) maar krijgt echt zijn stevigheid pas met het spatbord erop. Op de foto is nu ook te zien dat deze iets scheef staat. Niet slecht voor een goede middag werk.

20200208_142331 by M R, on Flickr
20200208_142325 by M R, on Flickr
20200208_151053 by M R, on Flickr

Lekker zo'n middagje bakken en braden, het resultaat is prima voor de locatie lijkt me zo. Stukje bij beetje komt het steeds verder goed met de kleine Suzuki.
Is hij trouwens niet de tuin uitgewaaid met die wind dit weekend?

Gewoon Dirk zei:
Lekker zo'n middagje bakken en braden, het resultaat is prima voor de locatie lijkt me zo. Stukje bij beetje komt het steeds verder goed met de kleine Suzuki.
Is hij trouwens niet de tuin uitgewaaid met die wind dit weekend?

Staat nog op zijn plek! Ik heb wel de schuttingdeur moeten helpen door de volle vuilnisbakken er tegen aan te zetten als rugsteun. Die deur hield ook de Suzuki enigszins uit de wind. Verder geen schades; we hebben in dit huis al wel een sterkere storm meegemaakt. Het huis zelf heeft lang voor ik geboren was zelfs al een tornado doorstaan. Een F4 was het vermoeden. Alleen het dak en de schoorsteen was toen (deels) weg. Gezien de zeldzaamheid van tornado's in Nederland zijn er weinig huizen die dusdanig getest zijn.

Het is weer een stukje gelukt om gegevens over de historie van de Suzuki boven water te halen.

Geleverd bij dealer 617910 op 8 Januari 1981
De productie maand weet ik (nog) niet maar dat zal dan wel in 1980 zijn.
De fabriek was overigens Kosai Assembly Plant, Hamana-gun, Shizuoka, Japan (nog steeds een fabriek van Suzuki en niet ver van het hoofdkantoor)

Iemand die toevallig weet welke dealer er achter dat nummer zit/zat? Ik kan ook NIMAG nog eens vragen.

Qua uitvoering... Ze zouden allemaal hetzelfde uitgevoerd zijn vanaf de fabriek. Maar hoe dat zonnedak dan in het verhaal past? Dat hebben de meeste maar niet allemaal. De velgen lijken een dealer accessoire te zijn geweest.
09R was de kleur wat inderdaad het Iceland Blue metallic is. Wat de Suzuki op het moment bijna is; hij is een keer overgespoten in een tint donkerder.
BES is de kleurcode van het interieur.

Iemand een idee wat BES als code betekende? Ik vermoed een zwart interieur gezien oude foto's.

Overigens is de 1e registratie 26-5-1982 maar inderdaad is de kenteken combinatie een stuk ouder. Het lijkt erop dat deze Suzuki het showroom model was (kenteken combinatie al gereserveerd) en uiteindelijk tegen het eind van de SC100 leveringen (1982) verkocht is als demo.

Anders dan bij Alfa Romeo of bij GM is het me (nog) niet gelukt contact met de archieven van de fabrikant te krijgen. Buiten exacte productie datum en af-fabriek opties/uitvoering brengt dat niet zo heel veel maar toch. Zo heb ik van de 164 ontdekt dat het van oorsprong een "Silent" pakket versie was. Dus met extra geluidsisolatie en trilling dempende systemen.

In ander nieuws... de huizenzoektocht is volop bezig en kandidaten zijn geselecteerd. Wie weet staat over een paar maanden alles wel in een garage bij huis. Zou de hobby wel makkelijker maken.

Nu ben ik toch gewoon vergeten foto's te maken....

De linkerkant van de binnendorpel is hersteld. Het deel wat rot was (onder de tankvulopening) was enkel een uitloper van de binnen dorpel en maar deels dragend. Daar kwam ik achter toen ik zag dat het niet alleen ruimte had voor de tank vulslang maar ook nog eens maar met 1 puntlasje erna vastzat bovenaan. Verder zat het wel in de rand onderaan de dorpel. Ik heb dus een soort schuin aflopende plaat gemaakt vanaf de B-stijl die het eerste stukje aan de binnendorpel zit en zo verder loopt. Door de gebolde vorm zit er stevigheid in. Verder was er maar een klein beetje rot bleek na uitvoerig schoonmaken.
Wel enigzins een mijlpaal want dit stuk maakte ik me het meeste zorgen over.

Foto's komen dan nog.

Achteraan de wielkast en half in de motorruimte zat ook nog een gat. Dat heb ik uitgeslepen maar nog geen plaatje voor geklopt. Tijdens het slijpen en met veiligheidsbril op kreeg ik een vuitlje in mijn oog. Uiteraard was ik bang voor ijzervijzel. Na een tijd getwijfeld te hebben of ik naar de eerste hulp zou gaan werd de irritatie al snel minder. Toch een gewoon vuitlje geweest wat er gewoon weer uitgetraand is. Maar.... ook al zijn ze irritant; ik ga toch eerst maar eens zo'n veilgheidsbril "model duikbril" kopen. Dan kan er niet iets langs het glas schieten. Het was toch al een fijne dag want een lasspetter brande door mijn werkhandschoen heen en gaf me een brandplekje op mijn hand. De werkhandschoenen die ik gebruik zijn hitte bestendig maar een gloeiend deeltje is toch iets teveel voor ze naar nu blijkt.

Verder moet de Suzuki de aandacht even delen met de huizenjacht. In onderhandeling zoals het heet.

Ja, iedere roestaurateur moet een keer bij de EHpost een stukje ijzer uit zijn oog laten halen. Bril of niet. Been there, got the t-shirt.

Wel lekker bezig dus, met de kleine Soez.

"Still wearing the t-shirt", ook model duikbril is geen garantie: al 2x meegemaakt. 1e keer kwam de huisarts doodleuk met een dremel aanzetten...
Mooi joh; restaureren :)

Zo te horen heb ik al heel lang geluk... Zelfs toen ik qua werk ook nog veel deed qua metaal bewerken heb ik nooit iets in de ogen gehad meer dan vuil. Wel vrij goede discipline met veiligheidsbril. Behalve een keer een stuk puntige RVS diep in mijn hand steken (handschoenen aan bij metaal bewerken!) en een keer een blok hout (hefboom) met een grote klap op mijn hoofd te hebben gekregen zijn de EHpost bezoeken niet nodig geweest.

Leuk werk en al doende leert men.

Als je nog niet helemaal tevreden bent over het lassen, probeer dan idd zoveel mogelijk op proefstukjes. Probeer de instelingen van je lasapparaat en kijk wat voor jou het fijnste werkt. Probeer ook roestigere stukken en verschil in plaatdiktes. Voor de ene plaatdikte heb je nu eenmaal minder vermogen nodig om de juiste warmte in te brengen. YouTube kan een hoop duidelijkheid geven over de basisuitleg van het lassen. Goed overigens dat je de lassen ook direct conserveert.

Wel heb ik het idee alsof je (bescherm)-gas niet goed is of je in te harde wind hebt gelast. De las heeft kleine inbrandingen en de structuur van een 'bros'. Of zie ik dit verkeerd?

BartM94 zei:
Leuk werk en al doende leert men.

Als je nog niet helemaal tevreden bent over het lassen, probeer dan idd zoveel mogelijk op proefstukjes. Probeer de instelingen van je lasapparaat en kijk wat voor jou het fijnste werkt. Probeer ook roestigere stukken en verschil in plaatdiktes. Voor de ene plaatdikte heb je nu eenmaal minder vermogen nodig om de juiste warmte in te brengen. YouTube kan een hoop duidelijkheid geven over de basisuitleg van het lassen. Goed overigens dat je de lassen ook direct conserveert.

Wel heb ik het idee alsof je (bescherm)-gas niet goed is of je in te harde wind hebt gelast. De las heeft kleine inbrandingen en de structuur van een 'bros'. Of zie ik dit verkeerd?

Het waaide best hard inderdaad... Die structuur heeft er ook mee te maken dat het vooral veel kleine lasjes bij elkaar zijn. Het maken van een mooie rups wilde niet echt. Inmiddels al wel meer succes gehad nadat ik de draadsnelheid een tikje had teruggezet. Er is hier en daar best goede uitleg inderdaad op youtube (o.a. om de geluiden weer goed te leren kennen. Het geluid zegt ook een hoop).
Mijn proefstukjes zijn net even anders van dikte dan het plaatstaal van de Suzuki. Daarmee blijf je dus ook aan het zoeken naar de instelling.
Wat voor mij het belangrijkste is: de proplasjes lukken me wel heel erg mooi. De stevigheid komt ook duidelijk uit de proplassen (ik bedoel; het zit al goed vast als ik alleen nog die heb gedaan).

Je leert het door het te doen he.. En het meeste laswerk zit straks goed verstopt onder het spatbord.

Barri zei:
Wat lees ik, vorderingen mbt een ander huis? :)

Ik ben nog wat voorzichtig (ik geloof het als ik de sleutel in mijn handen heb) maar inderdaad. Dichtbij waar we nu wonen, beetje aan de rand van het dorp, vrijstaand (beetje bungalow achtig), 6 garageboxen aan het huis vast en veel grond rondom. Maar ook; van de 1e eigenaar (gebouwd eind jaren zestig) dus deels een inrichting die in de mode was, toen niet, weer in de mode was en nu weer niet. En wat onderhoud en isolatie bij te werken.

6 garage boxen betekent dat er wat ruimte is nog (de Suzuki, Alfa en Corvette kunnen elk in een box). Voor de camper (of ooit een opvolger van de huidige camper) zijn er mogelijkheden voor een hoge carport achter de garages bijvoorbeeld. En een klein afdakje/carport kan er ook nog voor gemaakt worden voor de dagelijkse auto's. Maar omdat die in het zicht zou zitten moet ik daar even naar kijken of dat wel of niet vergunning vrij zou zijn.
Een van de boxen zou een dubbele rol krijgen als werkplaats. Aangezien de eerste twee garageboxen met elkaar verbonden zijn met een doorgang en met het huis via de bijkeuken zijn dat de waarschijnlijke kandidaten.
Voor die zou ik dan ook gaan kijken naar isolatie, fatsoenlijke vloer, meer verlichting, etc. Een poetsbrug of een kantelbrug (niet zo'n spit maar meer aan halve poetsbrug) zou dan ook nog wel interessant zijn. Maar hoe dan ook; dan zit je niet meer met regen in de weg.

In ander nieuws. Dankzij Wouter1982 zijn opmerkzaamheid kwam ik foto's tegen van de Suzuki die door een spotter zijn gemaakt in 2015. In De Bilt. Het lijkt erop dat de Suzuki buiten een plek had en dat op de foto's de beruchte roest al zichtbaar werd. De eerdere oude foto's (waarschijnlijk 2012) leken een roestvrije auto te laten zien. Gezien de reparaties die ik gevonden heb zal dat eerder goed verstoppen van de roest zijn geweest.

85220867_10218880631300214_6504977700665425920_n by M R, on Flickr
87148797_10218880632020232_3464632285255434240_n by M R, on Flickr
87136177_10218880632580246_6782365908619755520_n by M R, on Flickr
87199798_10218880633260263_72710317397770240_n by M R, on Flickr

Wat een leuk parkeerplekje! :)

@huis: klinkt goed zeg! Laten we hopen dat het allemaal goed verloopt.

Pff, ik dacht De Bilt aardig te kennen en dus wel een gok te kunnen doen waar het geweest moet zijn, ondanks de overbelichte omgeving. Maar na vijftien rondjes in Streetview gemaakt te hebben kan ik de schutting nog niet vinden. In mijn kentekenspotarchief staat hij ook niet. Helaas.

Terug
Bovenaan