Engineer: '65 Panhard/'73 Saab/'75 AlfaSud/'81 Suzuki/'88 Corvette/'97 Alfa 164/'10 Wind/'13 Panda 4x4/'17 124 Spider/'21 Pössl/'22 Alpine/'24 Nio

Van de 2-cilinder Boxer naar de 4-cilinder Boxer

De AlfaSud is nu net een jaartje erbij. Redelijk wat evenementen al afgeweest ermee en deze blijkt erg makkelijk te rijden. De carburateur was eerst wat nukkig maar na een revisie helemaal goed. Prima auto om langere ritten mee te maken. Wel last van lekkage als deze in de regen staat (rijdend valt het erg mee) maar dat is toch al niet de bedoeling.
Verder natuurlijk dit jaar door HubNut gefilmd.

Qua werk:
Hier gaan we vooral verder qua onderhoud. Distributieriemen (ja, er zijn er 2), kleppen stellen, en dergelijke. Verder zijn de meeste rammeltjes er al wel uit maar er zit er nog eentje in de versnellingspook. En de voorste remmen moeten gereviseerd worden - een vrij standaard Sud kwaaltje. En er zit komend jaar weer een APK bij. Dat is alweer de laatste keer dat de Sud dat moet ondergaan. Dit zal aan het eind van het jaar gaan plaatsvinden.

Voor Alfa's en algemeen Italiaanse auto's is er nooit een gebrek aan evenementen dus dat zal wel goed komen. Misschien de Culemborgse oldtimerdag ook hiermee rijden.

We gaan nog even verder. Nu de V-4.

De Saab is nu 3,5 jaar erbij en kwam erbij als eerste echte oude auto (pre-1980). Na elk jaar wel wat werk gedaan te hebben en stapje voor stapje verbeteren was het de bedoeling dit jaar wat minder uitgaven te hebben. En dat is gelukt. Er ging wel een ruitensproeierpomp stuk maar verder niets. Inmiddels ook de brief binnen dat deze APK vrij is.
Zeker voor een oldtimer is dit echt een prettige auto om ook op de snelweg te rijden.

Ook deze auto werd door HubNut gefilmd

En... in de komende Januari editie van AW Classics komt mijn Saab voorbij in een vergelijkende test met een Kever.

Qua werk:
De roestplekjes zijn er nog steeds maar blijven stabiel. Droog staan en alleen met mooi weer buiten doet een hoop. En natuurlijk wat roestwerende middeltjes. Het scheelt ook dat het allemaal cosmetische roest is.. dragend is allemaal keihard of al aangepakt. Eigenlijk is de staat van de Saab zo juist wel leuk, zit wat dichter bij hoe ze erbij stonden toen ze dagelijks gebruikt werden. Ik laat het nog een tijdje zo. Een keer de bekleding ook, maar ook dat heeft geen haast voor mij. Verder dus eigenlijk geen werk.

Ik overweeg om met de Saab naar het Festival of the Unexceptional te gaan in Engeland komende zomer. Verder nog geen concreet plan. Ik ben niet meer lid van een Saab club vanwege tijdsgebrek (en vanwege onderdelen is niet echt nodig hierbij) dus iets minder opties.

V-4 naar V-8

De Corvette is er nu 8 jaar. Het vertrouwen na een serie met best wat pech is aardig teruggekomen. Echt een tourer met het dak open.

Qua werk:
De APK komt weer. Verder zit er iets vast in de rugleuning verstelling van de bestuurderskant.. daardoor zit je net wat meer achterover dan de bedoeling is. En verder niets. Wel weer tijd voor een goede poetsbeurt.

Nog geen concrete plannen. Wel in gedachte om wat meer miles te rijden ermee.

En de meest "normale" motorisering; 4-cilinders in-lijn

De 164 is er al sinds 2009. Een fijne overgang tussen modern en klassiek.

Qua werk:
Er waren nog wat kleine cosmetische zaken van de restauratie die nog open stonden of waarvoor ik nog niet de juiste onderdelen gevonden had. Maar verder is er in de jaren sinds ook wat meer stuk gegaan. Een koppeling met alles erbij is al gedaan maar afgelopen jaar begaf de aircopomp het. En het kleppendeksel is begonnen met olie lekken.
Met de andere auto's (en vooral de Suzuki) is er niet veel tijd en aandacht om die punten aan te pakken. En niet te vergeten budget. Ik denk dat de 164 een jaartje in de stalling blijft. Ook niet langer want dan wordt het een "vergeten" auto.

De Suzuki dus blijft over.

Geen fatsoenlijke foto's want het is nog steeds middenin een restauratie.

Qua techniek is bijna alles helemaal bij, al ligt er veel nog als onderdelen te wachten. De achteras is nu helemaal compleet en is gereviseerd/nieuwe onderdelen waar nodig. Ook roestvrij gemaakt. Hoeft er alleen nog onder.
De motor was al fors aangepakt en heeft alleen nog een grote beurt en afstelling nodig.. ohja en de carburateur zal vast wel vuil zijn. De koppeling etc. is dit jaar vervangen. Van de versnellingsbak is alles in orde en heeft alleen nog nieuwe olie nodig. Het koelsysteem was al helemaal aangepakt alleen was ook de vervangende radiateur lek. Een afgeperste en goed bevonden radiateur ligt klaar om te monteren. Enkel de voorremmen moeten nog aangepakt worden, maar dat is vooral vanwege stilstand.

Elektra en interieur zijn ook al aangepakt. Het is alleen wat stoffig.

De roest en plaatwerk zijn op 3 van de 4 hoeken al klaar. Dragend zat er trouwens vrijwel geen roest aan. En de laatste hoek zat ik een beetje tegen aan te hikken want het is veel, vuil en zwaar werk. Maar...

Ook de laatste hoek is al een heel eind van zijn plaatwerk ontdaan. Er kwam een ontzettende bende met pur-schuim onder vandaan maar ook best veel hard metaal. Nog een paar stukjes eraf en de hoek onder het achterraam moet ook deels opnieuw opgebouwd worden. Maar het is in betere staat dan de andere kant was. Wel is er ook aan deze kant al eerder wat werk gedaan maar dat was vooral met plamuur gedaan.
Nog even wat slijpen en lassen dus. Maar daarna kan het (eindeloze o_O ) werk beginnen aan het netjes maken en weer van een kleurtje voorzien. Daarbij gaan ook de restanten van het voorraam eruit.

Leuk zo'n samenvatting en update per auto. Je hebt nog genoeg te doen maar dat weet je met zoveel auto's. Komen de anderen ook nog aan bod? Is de Ioniq5 al verkocht?

Zo, dat is geen half werk!
Is het oude plaatstaal weer te gebruiken of komt er een vervangend deel in?
Ik neem aan dat je het niet zelf van nieuw plaatstaal gaat maken.

Er is inderdaad altijd wel wat te doen. De Wind komt in ieder geval ook nog aan bod.
De Ioniq5 is nog niet verkocht. Maar nu breekt wel de periode aan dat ik er wat actiever mee ga worden.

Voor de Suzuki heb ik inderdaad een heel nieuw plaatdeel. Anders is het niet te doen, althans niet met hoe ver mijn handigheid gaat. Helaas roesten die SC100s altijd wel rond het achterraam en gaat het dan vaak onderhuids verder. Wielkastranden zijn ook gaar, maar bij deze kant was dat onderhuids nog vrij goed.

Wat is dat buisje, vanaf het zijruitje schuin naar achteren beneden? Afwatering vanuit het regengootje ofzo?

Wat is dat buisje, vanaf het zijruitje schuin naar achteren beneden? Afwatering vanuit het regengootje ofzo?
Nee dat is de druk overloop / ontluchting naar het koelreserervoir want dat zit voorin. Loopt dus helemaal door de raamstijlen naar voren.

Onze 4-cilinder turbo dan

De Wind is er nu een ruim half jaar bij. Bij aflevering en kort daarna is er technisch veel gedaan; een van de redenen waarom we specifiek voor dit exemplaar gingen. Erg leuk rijdende auto, best sportief. Met het cabrio/targa dakje ook erg leuk met een beetje mooi weer. Verder ook met slecht weer prima en gelukkig ook geen enkel spoor van lekkage.

Qua werk:
Er was al wel een vermoeden dat de achterste schokdempers wat slechter werden. Dat punt is nu wel aangekomen. Daarnaast zit er sinds een week een nieuw geluidje in wat een beetje lijkt op een wiellager. Oftewel de Wind moet binnenkort de werkplaats in. Misschien de voorste ook meteen laten vervangen zodat het weer helemaal is zoals de fabriek bedacht had.
Verder blijkt de Wind stoelverwarming te hebben, iets wat we in eerste instantie niet wisten. Die van de bestuurderskant is echter in de stoel ergens kapot. Op termijn een keer bedenken hoe dat gemaakt kan worden. Ook is de achtergrondverlichting van het verwarming/airco paneel ermee opgehouden.

Overige:
- De Alpine gaat gewoon lekker door. Nog even afwachten wanneer de recall komt op de brandstofpomp.
- De camper idem. Die moet komend jaar al voor zijn 1e APK.
- De Ioniq5 gaat nu wat meer werk in het verkopen, in afwachting van de Nio.

Er is al veel werk verzet aan de Suzuki in de dagen tussen Kerst en Nieuwjaar. Daarover later meer.

Zoals al aangegeven bij de NSU stond daar al een afspraak voor bij de werkplaats. Even gekeken wanneer het weer niet te slecht was en dan maar erheen brengen. Wel van te voren de accu nog een keer opgeladen maar starten ging probleemloos.
Het was even wennen weer om ermee te rijden. Verder vraagt de 30pk soms om wat meer plannen.. de acceleratie is niet heel snel natuurlijk. Op een paar kilometer voor ik bij de garage aankwam had ik na een stoplicht ineens nog maar heel weinig vermogen en haperende motor. Topsnelheid van 50km/h zo ongeveer is niet heel fijn op een 80km/h weg.
Nu ging de NSU natuurlijk naar de werkplaats omdat ik zo af en toe nog last had van vervuiling in de benzine en dat was meteen het vermoeden.

Gelukkig kon de garege ons snel ophalen met een oprijwagen zodat het laatste stuk zonder moeite en gevaar afgelegd kon worden.

En wat bleek... een bougiekabel had zich losgewerkt. Op nog maar 1 cilinder heb je inderdaad niet zoveel vermogen meer. Het haperen was omdat eerst af en toe er nog wel geleiding was. Eenvoudige fix dus, had ik zelf ook kunnen bedenken als ik niet meteen de schuld op de benzine had gegooid.

Alsnog gaat er goed aangepakt worden om te zorgen dat die NSU betrouwbaar gaat worden.

Leuk om weer eens een volledige update van de vloot te lezen.
Maar vooral die Suzuki; man wat een werk.

Jammer dat de NSU net even de geest gaf, vlak voor je er was, maar dat is fijn opgelost! Die komt weer beter naar huis!

Ook ik ben benieuwd naar je Suuz. Dat is eigenlijk de enige projectauto, zeker in die mate van omvang. Een van de eerste in je vrij vlot gegroeide collectie, toch.

De Suzuki update dan, inderdaad de enige echte projectauto.

Rechtsachter het plaatwerk was roestig op de wielkast rand en de overlapping op de dorpel. Ook zat er een gat in de omlijsting van de achterruit. Nu klinkt dorpel ernstig maar grappig genoeg is de dorpel slechts tot aan de B stijl. Daarna gaat het dragende functie aan de binnenzijde (onder de achterbank) verder wat overgaat in het schutbord. De buitenplaat die ik eraf heb gehaald zit als een soort afdekking eroverheen en zit zelfs nauwelijks vast daar.

Toch wel wat te doen. Het allerlaatste stukje dorpel was gaar. Ook was er in de wielkast ernaast een gaatje daarvan. Met wat nieuwe plaatjes komt dat dan wel weer goed. Het lassen viel even tegen na zo'n lange tijd. De proplassen gingen wel goed maar de rand zit wel goed vast maar niet helemaal fraai. Na wat slijpen en afkitten heb je dan alsnog best een aardig resultaat.

Onderhuids viel het erg mee. Veel aan de gang met staalborstel en daarna roestbehandrling erop. De randen vroegen nog wat werk want het loshalen van de puntlassen was niet heel makkelijk gegaan.

De buitenplaat moet op maat gemaakt worden op de C stijl. Verder is de passing heel behoorlijk.

Heel veel proplassen later en het zit op zijn plek. De achterplaat waar het achterlicht in zit is wel afhankelijk van de buitenplaat voor de stevigheid. Daarmee een kwestie van uitgebreid op zijn plek zetten en dan op alle plaatsen vastklemmen. Dat kost wel een paar pogingen.

Het laatste stukje is dan bij de raamhoek na enig werk komt de vorm in de buurt. En toen was de lasdraad op... vervelender is dat het laatste stukje lasdraad muurvast zit in de doorvoer. Daar dus nog even mee stoeien.

Ben benieuwd!!! Mooie modificatie dan!
Om hier nog even op terug te komen. Dit is de ombouwkit die inmiddels besteld is:

De bijzonderheid van de Panhard is dat door de kogellagers in krukas en drijfstangen een normale smering met oliedruk niet mogelijk is. Die krijgen dus spatsmering door middel van slingerplaatjes. De oliepomp moet daarvoor gewoon alleen volume geven; wat ook nodig is voor de koeling (luchtgekoeld immers).

De oliepomp moet echter ook olie onder druk leveren om de nokkenas te kunnen smeren en het klepmechaniek. Daarbij is er een soort prehistorische hydraulische klepspeling versteller die vrij afhankelijk is van een bepaalde druk. De oliepomp kan dit standaar niet allemaal tegelijk. Er zitten daarom "veertjes" die om en om zorgen voor olie onder druk naar de nokkenas of naar de cilinderkop. Nu is de oliedruk altijd laag. 1 a 1,5 bar bij warme motor is volgens specificaties.

Verder is er ook geen oliefilter aanwezig. Dat heeft Panhard wel ooit als optie aangeboden (extern geplaatst) maar dat is eigenlijk teveel restrictie voor die oliepomp.

In feite werkte dit allemaal best aardig met de olie uit die tijd. Wel is het zo dat die slingerplaatjes een plek zijn waar vuil in de olie gaat neerslaan. Vandaar dat een Panhard motor oorspronkelijk elke 40 a 50.000km uit elkaar moest om die plaatjes schoon te maken. Stond in het onderhoudsschema maar dit betekende wel dat de krukas er dus regelmatig uit moest.
De olie die we sindsdien gebruiken (vooral met de overgang naar multi-grade) heeft dopes die ervoor zorgen dat vuil in de olie neerslaat op plaatsen met lage doorstroom. Normaal is dat een oliefilter maar bij een Panhard zijn dat die slingerplaatjes. Modernere olie in een Panhard betekent dus nog veel meer neerslag. Vandaar dat ik zo'n 500 a 1000km als olieverversings interval geadviseerd kreeg.

Wat doet dan die ombouw kit. Ten eerste is dit een oliepomp met 1.7x de capcaiteit van de originele. Dat kost me ook wel een beetje vermogen. Het smeersysteem blijft verder zoals het is maar door een snellere doorvoer zal de opwarming van de motorolie minder zijn. Ook zijn de druppels in de spatsmering kleiner en nemen daarmee beter warmte van de motor onderdelen op. Als de olie eenmaal in het carter is dan koelt het wel af.
Ten tweede komt er nu wel een oliefilter, en wel in de oliepomp behuizing. Vervuiling zal daarmee meer neerslaan in het filter ipv de slingerplaatjes. Dit filter is eenvoudig te wisselen zoals de meeste filters. Het is een zelfde type zoals ook in een Smart is gebruikt.
Nog een bijkomend voordeel; de aanzuiging is ook wat beter voor elkaar. Veel minder gevoeligheid voor verlies van olie druk in bochten.

Ik ben erg blij dat er mensen zijn die zich hier echt mee bezig hebben gehouden en zo een oude en wat gevoelige auto toch goed rijdbaar kunnen houden.

28066774-35.jpg

Van oud naar nieuw

Het is nog even wachten op de 1:1 maar het schaalmodel is er. Betaald met Nio punten.

Nio is zo'n merk wat ook dat hele community kent. Maar ik moet zeggen dat ze het wel slim doen en het gaat wat verder dan korting bij een kleding merk. De app waarin je je bestelling kan volgen en als de auto er eenmaal is de auto mee kan bedienen; die kent ook de webshop voor alle accessoires en een soort forum van Nio eigenaren. Kijk je in die app dan verdien je aan paar Nio punten, maak je een proefrit krijg je punten, doe je mee op dat forum krijg je punten... etc.

Maar daarnaast is het ook zo dat Nio regelmatig webinars heeft waarbij iemand van het ontwikkelingsteam in gaat op vragen van klanten die worden ingestuurd. En daarbij ook een kleine blik achter de schermen geeft. Heel slim, niet al te geregiseerd en goede manier van contact heb ik gemerkt. En aan zo'n webinar meedoen geeft je ook punten.

En de accessoires webshop accepteert Nio punten of gewoon IDeal (of een combi) als betaalmiddel. Zodoende kon ik al een schaalmodel bestellen.

Fantastisch! En kan je niet met een spoelolie periodiek de vervuiling van de schotjes tegen gaan? Wat voor dikte van de olie wordt nu geadviseerd?

Fantastisch! En kan je niet met een spoelolie periodiek de vervuiling van de schotjes tegen gaan? Wat voor dikte van de olie wordt nu geadviseerd?
Zou zo'n spoelolie ook niet meteen aanslag in het carter losmaken wat dan rondgepompt wordt? Die hydraulische klepverstelling heeft het daar niet zo op.
Er zou dan een 20W50 (een MultiGrade) gebruikt kunnen worden. Niet een heel afwijkende klassieker olie. Volgens mij eist de NSU dat ook. Maar eigenlijk zou je een SingleGrade moeten gebruiken met vergelijkbare dikte - als je tenminste met originele specificaties blijft rijden, inclusief elke 40.000km de motor uit elkaar.

Het is mij niet eens zo heel erg om die ververstermijn van de olie te doen, al is het wel fijn als dat wat meer is dan ik er op zijn hoogst in een jaar mee denk te rijden (is nu krap aan). Maar koelere olie en verbeterde smering plus een constantere oliedruk doet een hoop voor de gemoedsrust tijdens het rijden.

Bij motorfietsen met gekogellagerde krukas en drijfstangen komen ze vaak uit op een 5W50 of 10W50, snel een olienevel ook bij lagere temperaturen en olie "bovenin" de cilinderkop.... Die '50 zal nodig zijn door de luchtkoeling en potentiële hoge temperaturen. Interessant onderwerp! Opvallende verschillen in de specs (kroon) tussen de 20W50 en de monograde 50. Dank voor je uitleg!!

Laatst bewerkt:
Ik zit elke keer als ik op de A2 rij bij Breukelen al te kijken of er een roodachtig exemplaar staat... :)

Even rustig geweest hier. Druk met werk en geveld met de griep. Maar we krabbelen weer op.

Aan de NSU wordt geklust ondertussen.

Bij de garage was er onlangs een evenement "Kannetjes & Karretjes" van Youngtimer Podcast en de NSU zag ik zo een paar keer terug op Instagram. Altijd leuk. En anderen weten soms wat mooiere foto's te maken.

Met veel binnenzitten ben je blij als je met zonnig weer even naar buiten kan. Maar eens getest hoe goed de Wind is bij koud weer. Dak open, kachel vol aan en een pet op en dan is het tot een 90km/h best te doen bij net geen 10 graden.

Wel proberen in de zon te blijven rijden en niet in de schaduw van bomen of wolken.. zoals hier wel

Maar de Wind had nog meer te doen laatst

Stroom leveren aan de 12V accu van de Hyundai. Een EV heeft immers een beetje 12V nodig om te ontgrendelen en de contacters van de HV accu om te zetten.

Wat er is gebeurd is dat de Hyundai aan de laadpaal stond en zo de HV accu geheel had opgeladen tot aan de ingestelde limiet van 90%. Daarna bleef deze aan de laadpaal verbonden staan. Doen we wel vaker op zich en zichtbaar is dan dat de laadpaal niet meer actief is. Schijnbaar heeft de Hyundai een SW bug dat soms in dat soort gevallen na het laden de contacters wel open gaan en zo de HV accu wordt afgesloten maar dat de auto niet goed in slaap gaat. Nu is dat niet een heel groot probleem maar schijnbaar is in die conditie de auto ook niet in staat om de 12V "bescherm" functie in te zetten - dat is wanneer de auto uitstaat en de 12V accu loopt tever leeg dat dan de HV contacters gesloten worden zodat via de DCDC-converter de 12V dan weer even opgeladen wordt; net als tijdens het rijden.

Bij Hyundai zit deze functionaliteit in de ICCU... en als er over een onderdeel klachten ziin is dat de ICCU wel. En eerlijk gezegd is bij heel veel merken de charger/DCDC-converter/power distribution (soms apart, soms in 1 unit) een bron van problemen.

Wij hadden niet eerder problemen maar toevallig op deze ochtend wel en dan is de hele auto "dood" bij gebrek aan stroom in de 12V. En dit was op de ochtend dat de auto naar de garage moest voor de onderhoudsbeurt (lees interieurfilter vervangen en remmen controle). Dan kom je uit bij Hyundai Mobiliteits Service maar die bleek verlopen te zijn... vreemd.. Oorzaak bleek dat de onderhousbeurt door drukte in de werkplaats net een 3 weken later was dan de geldigheidsduur van de Mobiliteits Garantie. En pas bij de onderhoudsbeurt wordt die weer verlengd.
Dan maar zelf een startkabel gepakt. Zodra de auto stroom heeft om de contacters te sluiten werkt alles weer als normaal.

Op mijn Ioniq5 bleek er een terugroepactie open te staan op de ICCU... vanwege SW bugs. Goh.. wat toevallig.
Met een SW update en een controle alles weer in orde. Verder bleek er ook een campagne te zijn voor modificaties aan de achterklep ivb met rammelen maar die wordt alleen uitgevoerd als er over geklaagd wordt - en dat deed ik.

De mensen waar ik contact mee had doen echt hun best maar toch ben ik in Hyundai wel een klein beetje teleurgesteld of had ik meer verwacht.
Dit is de 3e recall en 4e service campagne geloof ik. Het infotainment systeem krijgt nu regelmatig updates maar sommige bugs die ik in het begin al aangaf zijn er nog steeds. De dealer kan en weet weinig anders dan SW updates zover die er zijn te installeren, maar kan maar beperkt functioneren als informatie kanaal terug naar de fabriek (gaat over veel schijven, is niet de taak van de dealer, etc.)
En dan is (vrij uitzonderlijk maar toch) de HV kabelboom vervangen wat een duizenden Euro's kostende reparatie was met de auto meerdere dagen bij de dealer. Wel garantie maar toch.

Het is bij de meeste merken echt niet beter maar de verwachtingen van klanten ervaring zijn door andere merken en nieuwkomers wel anders geworden. Als ik kijk naar een duurtester ervaring met een Nio zie ik ondanks dat er ook daar wel bugs en problemen voorkomen een veel betere ervaring.

Gaaf! Maar pas over 2,5 week. Omdat er nog van alles aan moet gebeuren, of heb je niet eerder tijd?

Deze kleur is trouwens niet meer terug te vinden op de Nio website. Was het een soort introductiekleur?

Het kon wel iets eerder maar niet veel. Ze hebben het druk. Aflever werk en controle zelf is maar even denk ik. Vermoed wel dat bv NL taal pakket nog geïnstalleerd moet worden enzo.
Vandaag pas op de truck binnengekomen.

Het lijkt erop dat Nio voor de EU markt tijdelijk minder versies levert qua kleur, velgen en bekleding. Ook de opties zijn nu of standaard of meer samen gevoegd in een pakket. Kwestie van ervaring opbouwen wat goed verkoopt en dan makkelijk in logistiek misschien?

Zou wel leuk zijn als het over een paar maanden weer terugkomt. Behalve dit erg zeldzame rood/oranje is nu ook de gele introductie kleur niet te bestellen. Blauw en groen zijn wel erg mooi (dus echt nog geen "alleen maar grijstinten") maar knallen wel iets minder.

Weer even kleine (y)(y) voor alle updates. Ik smul regelmatig mee in dit topic, maar heb nooit iets toe te voegen aan jouw mooie berichten en heerlijke plaatjes! De titel van AW Classics over Saab en Kever vind ik wel erg goed gevonden, leuk stuk.

Eerst weer even de NSU. Want die is weer klaar.

Er passen er bijna 2 van op de brug

De remmen liepen heel iets aan en verder was er geen historie bekend van de remvloeistof. Die was ook visueel niet meer herkenbaar als remvloeistof dus het was wel tijd.
Overigens; bijna alle Prinz modellen hebben trommelremmen rondom. Enkel in de laatste jaren van de Prinz4 werden als optie de schijfremmen van de 1000 ook leverbaar. Hier is dus voor bijbetaald.

De Solex carburateur is gereviseerd maar vooral schoongemaakt. De vele stilstand bij vorige eigenaren had voor veel vuild gezorgd. Geen wonder dat zelfs na het plaatsen van een filter en het schoonmaken van de stationair sproeier dat het nog steeds soms moeizaam was.

Verse olie voor de motor/versnellingsbak. En ook het filter dat in de motor zit is vervangen.

En ook even controle en kleppen stellen hoort ook bij onderhoud. Te zien is de bijzondere nokkenas aandrijving met een excentrische stang.

Ook die antieke werkplaatsboeken zijn nuttig.

Er is ook veel aan de ontsteking gedaan met nieuwe bougies, bougiekabels en de contactpunten. Die bevinden zich in de DynaStart en daarvan zijn ook de koolborstels vervangen. Uiteraard is met een gereviseerde carburateur en werk verricht aan de ontsteking ook een aardige afstelronde nodig geweest.
Buiten goed rijden zou die nu ook weer goed moeten remmen (zonder aanlopen) en ook het schakelmechaniek is gerepareerd.

Even vlug bijgelezen, maar leuk de NSU en al snel de Nio. Kun je die ook met punten kopen? :p
Nee dat kan niet. Wel komt de aanschaf van de auto met een berg punten. Kan je dus meteen los gaan in de accesoires zonder dat je het moet betalen. Ook sympathiek.

Ik moest er van de week even zijn en zo ongeveer iedereen die ik aansprak had mijn auto al gespot gezien de kleur. Veel ove it or hate it reacties gehad. Zeer waarschijnlijk de enige in Nederland in die kleur. Voor zover ik heb kunnen inschatten zijn er in totaal maar 4 of 5 ET5 Tourings in die kleur naar Europa gekomen.
Ze hebben nog even gekeken of ze de auto naar buiten konden rollen zodat ik deze kon zien (stond namelijk in de hoogspannings werkplaats waar je niet in mag zonder training). Maar hij stond net op de brug met de wielen eraf om verpakkingsmateriaal etc te verwijderen. Zelf nog niet gezien dus.

Maar de kleine teleurstelling werd vandaag weer goedgemaakt.

De werkplek is erg leuk dit keer. De Alpine kreeg preventief een nieuwe brandstofpomp in een terugroepactie. Er zijn er namelijk waarbij de pomp zelf of de aansturing ervan oververhit kan raken en dan valt de motor uit.
En de bijbehorende kofferset die we toen besteld hadden is nu geleverd. Heel erg te laat natuurlijk, aangezien ze een ontzettende backlog hadden vanuit corona en andere logistieke problemen die er zijn geweest. Dat wisten we overigens tijdens de bestelling al maar dit is toch wel erg lang.
Mooi op tijd want in het voorjaar willen we weer een paar dagen op vakantie met de Alpine.

Dat wordt over een tijdje de RDW Open Database door om te kijken of je uniek blijft. En eh, prachtige werkplek daar bij de Franse sportieve jongens (y)

En de rest vast in grijs/zwart/wit of in die richting :confused: goed dat je voor een mooie kleur hebt gekozen!

Nou dat valt gelukkig mee. Wit zie je wel regelmatig en ook wel wat zwart. Ook het vanille vla geel komt wel aardig voor. Maar vooral het lichtblauw en groen zie je erg veel. Grijs en roze zie je verder weinig. Ook wel leuk is dat ook de grotere modellen wel vaak een kleur hebben. Niet alleen maar zwarte SUVs dus.
In de Nio app om zit ook een soort forum verwerkt voor de (EU) eigenaars en zo zie je dus vrij goed wat er zoal voorbij komt. En aangezien er veel Nio mensen zelf ook op dat forum zitten is feedback of vragen daar snel te vinden.

iu

iu

Dat wordt over een tijdje de RDW Open Database door om te kijken of je uniek blijft. En eh, prachtige werkplek daar bij de Franse sportieve jongens (y)

Aangezien de kleur niet meer geleverd wordt sinds 1 Januari zal het hierbij blijven.

Zo'n groene heb ik gereden, is ook een best mooie kleur. Maar dat rood of vanillevlageel is net wat bijzonderder.

De Nio is afgeleverd en de Ioniq5 is ingeleverd.

Even kort de Ioniq5; formeel doet Nio niet aan inruil maar via een partner firma kan het wel. Uiteindelijk kwam daar het beste bod vandaan. Niet helemaal wat ik wilde maar de EV markt is niet op zijn best op het moment door alle prijsverlagingen bij nieuwe auto's. Minder gekregen dan eerste indicaties ten tijde van de bestelling in September en ook beperkte keuze in partijen die een bod wilden doen (de Hyundai dealer wilde bijvoorbeeld niet).
Na wat gepuzzel de Ioniq5 kunnen resetten, connectiviteit kunnen verbreken en privacy data gewist. En via FastNed ook het AutoCharge verbroken.

Door naar de Nio. Niet alleen is dit de enige Nio in deze kleur in NL ook was dit de 1e Touring die geleverd werd op 19" velgen - wederom een design wat voorlopig niet meer geleverd wordt bij gebrek aan interesse.

En zo staat de auto dan op je te wachten. Maken ze wel wat meer werk van dan alleen een doek eroverheen. De kofferbak is deels voor de show en deels gevuld met wat cadeau's uit de Nio shop. Erg leuk.

Met een uur aan uitleg en instellen en het koppelen van de Nio app (dat is ook een van de sleutels) was de aflevering afgerond.

En dan wat eerste indrukken

Er is een soort trend gaande in auto industrie en die heet "Software Defined Vehicles". Bij Nio hebben ze dit omgedoopt tot "User Defined Vehicles". En dat is wel een leuke samenvatting van wat een Nio anders maakt.
Simpel voorbeeld: los van app/sleutel etc. die bij het naar de auto toelopen al weten wie de bestuurder zal worden (en dus het profiel al inschakelt) kan de auto dit ook met gezichtsherkenning. Ga achter het stuur zitten en vrijwel meteen staat het juiste profiel klaar. Privacy zorgen? Bij het instellen van de functie wordt in heldere taal uitgelegd hoe en waar de informatie wordt opgeslagen en wie er toegang toe heeft. In dit geval verlaat het de auto niet.

Ander leuk voorbeeld

Er is de Europese verplichting om snelheidswaarschuwingen te geven zelfs bij 1 a 2 km/h boven de limiet die de auto van de borden heeft afgelezen. Net als veel anderen denk ik zelf dat dit geen slimme actie was van de EU en kan ik hier zelfs de nuance niet in vinden. Wat doet Nio? Met een tikje op het homescreen kan je dit uitschakelen ipv zoeken naar een knop of een menu.

Geen belachelijk groot scherm in het midden met alles erop maar juist een mooie verdeling met ook informatie op het instrumentencluster. En dat zonder dat dit heel erg druk wordt en teveel info bevat. En sommige info kan je nog zelf kiezen ook.
Het middenscherm kent trouwens ook een snel toegang scherm waar je heel makkelijk bij kan dus zeker veelgebruikte zaken hoef je de menu's niet voor in. En daarbij heb je ook nog Nomi. Dat is het gezichtje bovenop het dashboard wat het veel prettiger communiceren maakt (heel psychologisch) en die verder ook heel goed en heel veel commando's kent. Veel zaken gaan dan ook sneller via stembesturing omdat het goed werkt.

En het interieur is heel erg mooi. Een paar verschillende materialen maar met eigenlijk maar 2 kleuren. Geen afleidende zaken.

Met licht wordt heel veel accent gelegd. En er is ook veel uit te zetten mocht het irritant zijn.

En dit soort details wordt ik blij van. Waarom zou ik moeten zien waar er een speaker of microfoon zit. Laat dat gewoon opgaan in het geheel met hooguit een iets andere structuur. Rust aan de ogen versterkt het comfort.

Maar... net binnen de 4sec naar de 100 op nat wegdek is heel indrukwekkend.. niet comfortabel en zelfs misselijkmakend maar heel gaaf. Maar dat is alleen in de Sport+ stand die ik niet veel verwacht te gebruiken. Nu de afstelling zo gemaakt dat het tussen comfort en sport zit; zodat bv ook het stuur wat meer gevoel geeft.

Leuk om je eerste indrukken mee te krijgen. Het blijft een heel fijne configuratie zoals je die hebt neergezet.

Het blijft me opvallen dat hij voor een station vrij kort oogt. Haast meer als een hatchback. De flink aflopende daklijn en de zijruiten die haast naadloos aansluiten zullen daar wel debet aan zijn.

Ziet er heel netjes uit, een soort mini Taycan. Zelf zou ik zoiets nooit aanschaffen maar des te leuker dat er mensen zijn die dat wel doen en durven. Afwerking interieur oogt hoogwaardig al ben ik benieuwd hoe de kwaliteit is. Ik zie bijvoorbeeld de eerste vouwen al in het tuinslangenleer van de wang van de bestuurdersstoel.
Lekker kleurtje trouwens!

Terug
Bovenaan