Engineer: '65 Panhard/'73 Saab/'75 AlfaSud/'81 Suzuki/'88 Corvette/'97 Alfa 164/'10 Wind/'13 Panda 4x4/'17 124 Spider/'21 Pössl/'22 Alpine/'24 Nio

Leuk om je eerste indrukken mee te krijgen. Het blijft een heel fijne configuratie zoals je die hebt neergezet.

Het blijft me opvallen dat hij voor een station vrij kort oogt. Haast meer als een hatchback. De flink aflopende daklijn en de zijruiten die haast naadloos aansluiten zullen daar wel debet aan zijn.
Klopt deels wel. Al vertekent de foto ook wel. Ik krijg er niet echt A3 Sportback gevoel bij.

In zij-aanzicht wel meer station. Maar de lengte is identiek aan de sedan en zo zeker voor een station niet een heel lange overhang achter.

In vergelijk met een 5-serie station van de vorige generatie is de kofferbak bijna net zo groot maar iets minder hoog (beide met de dubbele vloer geinstalleerd) maar is de achterbank ruimte een stuk beter - zowel in breedte als hoofd- en beenruimte. Voorin is er vooral voor de passagier meer ruimte dan een 5-serie. En.. de Nio heeft massage stoelen. Dat is zeer overdreven luxe die erg gewaardeerd wordt.

In vergelijking met de Ioniq5 is de achterbank natuurlijk wel krapper maar qua bagageruimte is het alleen de hoogte die wat minder is. Maar dat is natuurlijk ook wel een ruimtewonder.

Zo'n ET5 touring is heel uitgebreid uitgerust. Rondom LED verlichting en met de echte koplampen in de bumper dus schijnt niet zoals sommige SUVs erg naar binnen. Verder ook LED mistlampen voor die ook als bochtverlichting werken. Dit zijn velgen zonder meerprijs. De bekleding was ook zonder meerprijs. Alle rijhulp systemen zijn standaard, net als een warmtepomp. En natuurlijk is er maar 1 aandrijflijn; de Dual Motor met 490pk.

Accu grootte is een kwestie van uitkiezen welk maandbedrag je wil betalen. Dit is de kleine 75kWh (bruto). Met de grote is het gewicht vrijwel identiek. Is de accu te groot/duur of te klein dan wisselen. Dit is technisch mogelijk al met de Europese auto's en swapstations. Qua papierwerk met o.a. belastingdienst is het ook mogelijk maar niet heel gebruiksvriendelijk en zodoende heeft Nio het nog niet vrjjgegeven en onderhandelen ze nog verder over een handigere manier (bekijk maar eens bv wat je formeel zou moeten doen bij een Polestar 2 als je de performance upgrade download - gaat tot aan kentekenbewijs updaten aan toe).

We hebben als opties
- microvezel dakbekleding
- verwarming onder de ruitenwissers tegen vastvriezen (dit was overigens sinds de bestelling standaarduitrusting geworden en werd zodoende niet gefactureerd)
- Nomi Mate; dat is het robotje zelf ipv alleen de stemherkenning
- Comfortpakket; met daarin stoelventilatie, stuurwiel en achterbank verwarming, massage functie in de voorstoelen en een parfurm verspreider in het airco systeem
- En de lakkleur natuurlijk

De 20" velgen optie en de trekhaak hebben we niet genomen. Verder was er niets verder te kiezen. Mocht je een subscription of voorraadauto nemen dan krijg je in de meeste varianten hetzelfde maar dan met trekhaak, echter met een iets meer standaard kleur.

Behalve dit oranje is er ook nog een Nio in zalmroze waar er ook maar eentje van is in NL. Blij dat Nio kleuren aandurft maar ergens wel jammer dat het dan zo weinig besteld wordt dat ze toch maar weer naar iets voorzichtigere kleuren gaan. Nog steeds een kleurenpracht in vergelijk met sommige merken, dat wel.

Ontzettend gave uitvoering, die gaat zeker opvallen op de weg en wellicht ook half maart in Amsterdam tijdens het congres in de parkeergarage? Ik ga er op letten ;)

Die video mbt lidar had ik gezien onlangs, toont inderdaad meer dan prima het voordeel van LiDar. Geniet van de Nio!

Ik vind het van binnen en van buiten een hele mooie auto, ik kan het wel waarderen dat je hier voor kiest. Ik zou dat zelf niet aandurven, maar lijkt mij een hele vooruitgang vanuit de Hyundai of zijn ze nog enigszins vergelijkbaar?

Veel plezier ermee in elk geval.

De kleur vind ik erg mooi, de auto op zich niet zo. Met name de voorkant met die grote 'luchthappers' met daarboven dat smalle lichtstrookje ziet er lelijk uit. Nou ja smaken verschillen nu eenmaal.

Ik vind zo'n halve station eigenlijk wel tof. Lekker kleurtje en interieur ziet er véél beter uit dan dat van een Tesla. Exterieur spreekt mij ook aan; geen gezochte lijnen of gaten. Alleen kont wel erg duidelijk 'gejat' van Porsche.

En nu ben ik natuurlijk al snel van mening dat LiDar een vrij superieure techniek is (Geely groep en Nio passen dit nu veel toe) maar soms zegt een filmpje het meest.
Helaas 404 Couldn't find this page. Ik ben wel benieuwd naar waarom LiDar nou zoveel beter is.

edit: Heel bijzonder, in mijn citaat is het filmpje ineens embedded. (y) Even bekeken, inderdaad mooi vergelijk. Een LiDar 'kijkt' door sommige voor ogen/camera's ondoorzichtige lagen heen. Enorme kettingbotsingen in de mist zoals je soms voorbij ziet komen zouden daarmee verleden tijd zijn.

Laatst bewerkt:
Ik vind zo'n halve station eigenlijk wel tof. Lekker kleurtje en interieur ziet er véél beter uit dan dat van een Tesla. Exterieur spreekt mij ook aan; geen gezochte lijnen of gaten. Alleen kont wel erg duidelijk 'gejat' van Porsche.
Op de foto's ben ik het me je eens maar in de werkelijkheid is het veel meer Jaguar die achterkant

^^ dat vind ik vanaf de foto ook al; Jaquar achterkant (SUV -F-PACE variant, niet de EV400 natuurlijk).

Ik heb even de tijd genomen om bij te lezen vanaf pagina 44. Mooi werk aan de Suzuki. (y)
Interessante weetjes over de NSU.

Goede reizen met de Nio gewenst. Jammer dat de Hyundai toch een beetje tegen viel, vooral omdat de eerste Ioniq je best wel verrast had, in het goede, als ik mij dat zo herinner.

Heb je in de Nio app ook contact met Nina van den Dungen, journaliste / BNR presentatrice en NIO rijdster van het eerste uur (wellicht promotioneel)?. Op vrijdagochtend komt de Nio nog weleens ter sprake. Je schijnt er op één batterijlading vanuit de Randstad ( regio Utrecht) mee op en neer naar Brussel te kunnen rijden, met vier personen en zo rond de 130 km/h in herfst omstandigheden... zal wel met het grootste batterij pakket zijn geweest.

Bij een Nio batterijwisselstation mag je dus, als zakelijk rijder, wel wisselen naar een, fiscaal, gelijkwaardige batterij maar niet naar meer of minder. Ben je een particuliere klant (zover die er zullen zijn) dan zijn er geen beperkingen, als ik het goed begrijp. Dát hoor je dan weer niet bij al die testfilmpjes van een batterijwissel vanuit het autojournaille. :(

Ja precies. De 1e Ioniq was erg positief. Van de Ioniq5 had ik denk ik grotere verwachtingen dan dat de auto kon waarmaken.

Ik zal mijn ogen open houden voor die Nina. Ben er niet super actief. Heb wel al de eerste Nio rijder in EU gevonden daar. Particulier eigenaar en die heeft nog steeds een Nio.
Op de snelweg wordt volgens mij de voorste motor niet gebruikt (is dan ook een inductie motor) en samen met de stroomlijn is het verbruik best wel netjes te krijgen. En een sedan kan dat nog beter door de nog betere stroomlijn. Rij je meer in stads condities dan is de Nio wel wat onzuiniger dan de Ioniq5 merk ik - al had ik natuurlijk een enkel motor versie van de Hyundai.

Fiscaal is inderdaad een dingetje bij wisselen van accu grootte, al is dat met wat papierwerk wel te doen. Maar niet iets wat je voor bv een weekje vakantie zou doen. Het kentekenbewijs is ook een dingetje echter aangezien er 20kg verschil zit. Op de hele auto natuurlijk niets maar formeel moet het kenteken bewijs aangepast worden. Zoals ik al zei is dat ook formeel zo als je een performance SW update download zoals o.a. Polestar heeft. Het is mogelijk maar wel wat papierwerk en net wat teveel voor een weekje. En dit treft ook particulieren.

Overigens; gisteravond de 1e keer accuswap. Voor ons de 2e keer want ook bij de proefrit gedaan toen.

Blijft bijzonder hoe goed dit werkt. Station in de navigatie ingesteld en dan kan je al zien hoeveel pakketten er klaar liggen en wat er aan eventuele wachtrij is. Op het moment dat je ca 15min ervandaan bent wordt je aan de wachtrij toegevoegd.
Als je er dan bij komt aanrijden krijg je een signaal of je moet wachten of al meteen kan oprijden. Wij hadden geen rij en moesten alleen even wachten tot de roldeur geheel geopend was. Dan binnen de lijntjes zetten en druk op Start. En daarna verloopt alles automatisch en via een spiegel kan je het zien.
Aan het eind start de auto op en gaat er een licht op groen en kan je weer wegrijden. En zo met een accu met 13% aangekomen en met enkele minuten met een accu met 92% weer wegrijden zonder ook maar uit te stappen.

De Nederlandse stations zijn volledig onbemand. Puur op afstand bewaakt en er is wel een storingsmonteur ergens op stand-by.

Bijzondere auto in een mooie kleur. De Ioniq 5 vond ik ook erg mooi. Jammer alleen van het gewicht. Zeker met het oog op de MRB... Zit Nio nou in het pand van Leaseplan/Carnext?

Mooie updates over je vloot. En gaaf dat artikel in aw klassiek. En leuk de hubnut filmpjes! Vind je nieuwe auto een mooi gelikt ding. Wel een auto die ik niet direct had herkend op de weg.

Mooi, die ervaring met accuswap! Maar zo'n accu zit niet 100% vol, dus? Is dit beter dan 'm thuis aan de lader in de nacht?

Bijzondere auto in een mooie kleur. De Ioniq 5 vond ik ook erg mooi. Jammer alleen van het gewicht. Zeker met het oog op de MRB... Zit Nio nou in het pand van Leaseplan/Carnext?
Dat grote pand inderdaad. Leaseplan zit er nog steeds met een kleiner kantoor. En XPeng zit er vrijwel direct naast in het oude Lexus pand.
Qua gewicht.. ach de Ioniq5 was vrijwel net zo zwaar als de Volvo XC70 die ik een paar jaar terug reed. En die was niet MRB vrij. Dit stukje extra gewicht valt dan wel mee. Het is gelukkig geen Polestar 3 die zwaarder is dan mijn camper!

Mooi, die ervaring met accuswap! Maar zo'n accu zit niet 100% vol, dus? Is dit beter dan 'm thuis aan de lader in de nacht?
Voor het behoud van de accu en om ze een beetje ruimte te geven om zo aan electriciteit netwerk balancering te kunnen doen geven ze inderdaad geen 100% accu's mee bij een swapstation. Je krijgt een 90% beloofd en soms is het iets meer.
Op dit moment is zo'n swapstation misschien beter dan thuisladen maar dat is puur omdat het geheel gratis is. Per 1 April betaal je een bedrag voor de electriciteit wat tussen thuisladen en snelladen inzit. Voor het swapstation zelf krijg je dan 2 coupons per maand voor het wisselen (die je kan opsparen). Heb je geen coupon dan betaal je ongeveer 10 euro puur voor het gebruik van het swapstation.

Met weer wat mooi weer en nu de maand Maart begonnen is het ook weer oldtimer tijd.

Met de Sud al even een rondje gereden en naar het tankstation. Die heeft er weer zin in! Zoals het een beetje erbij hoort wat nukkig (af en toe een misfire, moeilijk schakelen, etc.) maar eenmaal goed warm weer een erg fijne auto.

Op (bijna) alle oldtimers de remlichten vervangen voor rode LED lampen. Dat maakt het een stuk duidelijker dat je remt - geen overbodige luxe tussen de moderne auto's. Duur spul die lampen maar werkt wel goed.

Alsnog wel met de moderne auto (de Nio) naar de EMW Nachtclubrit geweest.

Altijd mooi die variatie.

Verder weer eens in Zweden. Wat meer het binnenland in en dan zit je al snel heel mooi in de natuur.

De winter is nog maar net aan het verdwijnen hier.

Wat gaaf bij die EMW Nachtclubrit, een Dyane 4-ruiter en een AXje.

Qua massa kunnen er vier van die Dyanes uit een zo'n Amerikaans stuk Detroit lron.

Kun je met z'n 16en naar een frietkot i.p.v. met 6 mens'. En toch acht cilinders :coffee:

Blijft een geweldige uitvoering in die kleur én zo uniek. Eens kijken of ik hem of de eigenaar nog tegenkom vandaag in Amsterdam (y)

Die van mij stond in Breukelen P+R, want met de trein was Sloterdijk wat beter bereikbaar. Helaas de Hollands gekleurde Nio dus ook niet gespot maar jou wel. Was een bijzonder leerzame dag in dat gremium en we houden contact over hoe de wereld van R&D en APK ooit samenwerken ;) .

Heel volle agenda op het moment maar toch wel beetje aandacht voor de auto's.

Een paar ritten in de avondzon met het dak open. Gaat prima in de Wind.
Na vele weken wachttijd waren de achterste schokdempers ook eindelijk binnen en die zijn bij de garage eronder gezet. Ook wat andere puntjes worden aangepakt waaronder een wiellager wat begon te zingen.

En de Corvette staat ook weer op een vertrouwd adres. Weinig werk aan maar de APK loopt binnenkort weer af dus meteen maar even wat verse olie. De geslaagde reparatie aan de kilometer(miles) teller is helaas alweer stuk. Ook dit motortje heeft de geest gegeven. Ze beginnen toch echt van ouderdom stuk te gaan en aangezien er geen nieuwe voorraad is van deze (gecalibreerde) elektromotortjes twijfel ik of het wel nut heeft er weer een poging aan te wagen.

Geen nieuwe voorraad en/of geen NOS betekent vaak dat er wel iemandbrood en liefhebberij in ziet om zoiets te repareren. Maar ja vindt hem maar.

Mooie opkomst bij EMW. Vervelend van de de teller. Je zal hier heus in gedoken zijn maar er zijn geen universele motortjes die passen? US forums? Succes alvast met de APK maar dat komt heus goed. :)

Even een klein berichtje om aan te geven dat, ookal reageer ik zelden, ik altijd met veel plezier meelees over je wagenpark. Je hebt dan ook een erg fraaie verzameling.

Betreffende de mijlenteller:

52622599959_052b1ff7e3_c.jpg

52622826783_b5fa938342_c.jpg

Wat GM gedaan heeft is een heel constante en gekalibreerde stroomvoorziening aangesloten op een gelijkstroom motor die zelf ook gekalibreerd is. De stroomvoorziening is proportioneel tot de voertuigsnelheid. Mechanisch uitziende teller die echter onderhuids elektronisch is.

Het cluster zelf zit natuurlijk ook vol met jaren 80 elektronica en daar moet ook nogal eens iets aan vervangen worden. Onderdelen komen van batee.com - onafhankelijk van of je daar direct besteld, ergens anders besteld of dat je je cluster opstuurt bij een van de refurbishing firma's. Mijn cluster is al eens op bezoek geweest bij batee waar er onder andere een paar verbeteringen zijn doorgevoerd.

Aangezien de hoeveelheid Corvette's aardig is afgenomen zijn er op zich genoeg van deze gekalibreerde motoren gered. Een andere gelijksstroom motor vinden die past is geen probleem. Het gekalibreerd zijn precies zoals GM indertijd deed is wat mist. Zonder dat is het oplopen van de kilometerstand een gok.

Inmiddels zijn deze motoren, inclusief degene die gered zijn, allemaal erg oud. Ze leven dus ook niet heel lang lijkt het; want ik ben niet de enige waarbij het met een jaar ongeveer weer stuk is. Ik kan wel weer eentje bestellen (50 dollar dacht ik) maar om nu ieder jaar te vervangen...

Ik weet nog niet wat ik doe.

Ik reed maandag een kwartiertje achter een Nio ET7, op de A6 richting Lelystad. Wat me opviel, was hoe dat ding deinde over de talloze hobbels en onvlakheden in de weg. Maar echt deinen. Herken jij dat van de Touring, Engineer? Of is het omdat die ET7 zo lomp groot is?

Zouden er ondertussen geen digitale vervangers zijn, die simpelweg uitgaan van het digitale signaal?
Ik denk dat dit een volgende oplossing gaat worden. Moet het alleen nog ontwikkeld worden.
Nadeel is natuurlijk dat dit echt alleen maar in Corvette 1984-1989 is gebruikt en verder nergens.

Ik reed maandag een kwartiertje achter een Nio ET7, op de A6 richting Lelystad. Wat me opviel, was hoe dat ding deinde over de talloze hobbels en onvlakheden in de weg. Maar echt deinen. Herken jij dat van de Touring, Engineer? Of is het omdat die ET7 zo lomp groot is?
De ET5 heeft geen luchtvering of adaptief onderstel en dat maakt het heel andere. De rest van de Nio's wel en in de meest comfortabele setting rijdt het dan als een oude Caddilac. Ik gok dat je dat gezien hebt.

Kleine update. Ik ben op het moment in China waar ik Shanghai en Beijing bezoek. Voornamelijk werk afspraken, oriënteren op de auto markt hier (je wilt het toch eens met eigen ogen zien) en een beetje vrije tijd.

Vreemd punt voor een auto forum maar... openbaar vervoer is fantastisch hier. En ook als buitenlander wel te begrijpen. Enkel de treinstations zijn zo groot en met zo'n mensenmassa dat het wat overweldigend is. Met de trein tussen Shanghai en Beijing gereisd en dat is een afstand van 1300km. En dat werd met net iets meer dan 4 uur afgelegd bij 350km/h zonder ook maar herrie, trillingen, etc. En geen laffe catering, nee gewoon een warme maaltijd - in de 2e klasse. Metro netwerk ook prima. Taxi is vaak heel goedkoop.
Veel zaken zijn cashless en accepteren geen buitenlandse betaalpassen of creditcards; maar inmiddels kan je wel als buitenlander een WeChat en een Alipay opzetten met een creditcard. Met registeren van je paspoort zelfs zonder limiet, als ik het goed begrijp.

Ook even een bezoekje aan een Nio House gebracht waar ik voorbij liep. Grappig om kleuren en modellen te zien die wij niet kennen. De ET5 serie is in China niet echt een heel grote auto. Wegen en de rest van de auto's zijn een stuk groter. Zodoende is er ook een Nio met 6 captain-seats - een model wat bij ons niet geleverd wordt. Gezinnen zijn hier dan ook groter doordat ze veel meer met de grootouders optrekken. Ik heb overigens de kans gehad om iemand thuis te bezoeken, altijd goed om te zien en ervaren.

Mijn Nio thuis gaf me dan een melding dat de nieuwste versie van het OS klaar stond. Het downloaden kon ik op afstand starten en duurde wel wat uren. Maar op afstand kan ik ook de installatie activeren, bijhouden hoever deze gevorderd was en dat deze met success afgesloten werd. Nio kent SOTA (kleine updates van software), FOTA (software en firmware updates) en OS updates (FOTA updates van alle ECUs in de auto) - vanuit mijn vakkennis uitgezocht natuurlijk. Dit was er dus een van de OS categorie - en aan de release notes met heel veel nieuwe functies, grote verbeteringen, kleine verbeteringen, en aangepaste interactie met de app kan je wel afleiden dat inderdaad elke ECU wel een update moest. Nu heeft een Nio er ook een stuk minder dan veel EU concurrenten - scheelt wel een stuk of 50. Dat noemen ze Software Defined Vehicle en o.a. Volkswagen presenteert daar al jarne over. Alleen hebben ze het nog niet op de markt. Veel van de Chinese merken hebben het al een paar jaar.
Zowel testen als updaten is (mits goed opgezet) vele malen eenvoudiger en minder storingsgevoelig op deze manier.

Foto's en verdere indrukken van de trip volgen nog.

Vandaag op de terugweg van een afspraak kwam ik langs de gloednieuwe fabriek van Xiaomi. En dan bedoel ik de autofabriek waar ze een Tesla model 3 concurent bouwen die zelfs iets goedkoper is.

Naast het aflevercentrum even kunnen kijken in een soort showroom. Ik ben onder de indruk van de auto. Niet al te wild in styling, geen gimmick gevoel, ruim qua achterbank en bagage ruimte en erg net en goede kwaliteit interieur. Geen soft-close deuren geeft wel iets weg over de prijs. Verder vreemd genoeg een start-knop wat niet echt nodig lijkt.
Maar veel bonuspunten dat zwart en wit niet eens leverbaar zijn als lakkleur.

Later op de dag een proefrit gemaakt (als passagier want rijbewijs is niet geldig in China) in een Aito (Huawei) en een Li Auto - allebei range extender SUVs met 6 zitplaatsen. De Li Auto is indrukwekkend en ik heb echt moeten zoeken naar opmerkingen. De Aito is met nog 1 modeljaarupdate ook echt goed maar kost veel minder.

Ik denk dat dit een volgende oplossing gaat worden. Moet het alleen nog ontwikkeld worden.
Nadeel is natuurlijk dat dit echt alleen maar in Corvette 1984-1989 is gebruikt en verder nergens.
Je zou toch middels een scope en een arduino met sensor en voltage regulator een heel eind moeten komen?

Je zou toch middels een scope en een arduino met sensor en voltage regulator een heel eind moeten komen?
Je komt inderdaad al snel uit op een sensor die omwentelingen van de motor kan meten. De open loop aansturing zou wel wat afwijkingen geven alleen al door de temperatuurverschillen die de wrijving beïnvloeden (vandaar dat het een vrij speciale motor is). De grootste vijand in een functie als dit is dat zelfs kleine toleranties heel erg fors kunnen optellen. Ik heb me weleens met zo'n functie beziggehouden waar je met afwijking per 250.000km moet gaan rekenen. Dan gaan zelfs afwijkingen in de frequentie kristal op de regeleenheid (of Arduino) relevant worden om mee te rekenen.

China foto's ben ik nog mee bezig. Eerst maar weer eens de Panhard.

Net thuis uit China was het namelijk al weer tijd voor een evenement van de Panhard club. Aangezien ik daar nu al even lid van ben en nog nooit bij een evenement was had ik deze toch maar vastgezet in de agenda. De Panhard had echter nog niet gereden dit jaar.

Starten was geen probleem, maar wel met starthulp. De accu had niet genoeg meer. Maar na een tijdje laten lopen had de accu nog steeds geen kracht om de startmotor maar te activeren. Dat klinkt als een beroerde accu. Laadstroom kon ik namelijk gewoon zien op de ampere meter en die was in orde.

Zo te zien heeft iemand ooit deze accu al eens opengemaakt (of in ieder geval geprobeerd) om accu zuur bij te vullen. Dat is geen goed idee bij een onderhoudsvrije accu en het zegt me dat de accu al eens slechter erbij heeft gestaan. Gewoon een nieuwe erin dus maar.
Overigens nog net in beeld linksonder is de massa schakelaar die ja vanaf de stuurkolom bedient. Origineel Panhard.

Stoffig uit de garage maar wel meteen weer goed rijdend. Dat betekent dat de auto geschikt is voor een rit maar wel even gewassen moet worden. Dankzij het poetswerk vorig jaar door Gewoon Dirk komt er dan een heel nette auto onder het stof vandaan.

Vloeistoffen op peil en gaan.

Het Panhard evenement bestond uit een koffie stop nabij Dordrecht, een korte rit en een lunch en rondleiding bij Ford Altena. Leuke mix en ook leuk een hoop andere Panhards te zien en horen.

Een Deutsch-Bonnet met Panhard basis. Later heeft Bonnet aan de wieg gestaan van Matra.

Ik ben niet de enige die een oude Panhard heeft (of heeft gehad) en een moderne Alpine.

Altijd leuk om een andere 24 te zien (deze is al sinds 1970 bij dezelfde eigenaar die het als 1e auto kocht - in Polen!). De break is voor velen hier een bekende. De eigenaar is een docent aan de HTS-A.

Veritas bouwde auto's op diverse basis - waaronder ook Panhard Dyna

En een mooie aerodynamische CD hoort er ook bij - bedacht als racewagen voor de 24 uur van Le Mans - waar de 24 zijn naam aan te danken heeft

Deze 24 is ongerestaureerd en staat nog in de 1e lak

De CD weer met daarnaast een Junior. Opvallend altijd hoe klein de Panhard's zijn in vergelijk met moderne auto's.

Altijd even aankijken hoe dat gaat als je een club binnenkomt voor het eerst. Zeker als de gemiddelde leeftijd ruim boven die van mij ligt. Maar het was erg hartelijk, veel interesse (en mijn auto is vroeger al eens in de club geweest) en ook niet te veel puristen (mijn 24 is niet veel van origineel, wat ze wel opviel maar niet op een veroordelende manier). En ik blijk een van de laatste motoren te hebben; o.a. te zien aan een gesloten carterventilatie.

Bij een tussenstop op de terugweg bleek de linkerachterband ineens erg leeg te staan. Opgepompt en even aangekeken. Na een goede 2 uur weer leeg dus die is lek. Maar weer opgepompt en de laatste 10min naar huis en dat wordt een dezer dagen het wiel demonteren en op zoek naar het lek. Het is nog met een binnenband volgens mij.

Laatst bewerkt:
De break....jaja mr. L wat een leuke vent is dat he. Zo ontzettend lyrisch over niet enkel Panhard maar ook over DS of andere Franse uitvindingen. Zeker een bekende!

Bijna 6 jaar over de HTS-A gedaan, maar een Panhard kan ik me niet herinneren. Ook Mr. L. doet geen belletje rinkelen. :unsure: Misschien ben ik toch iets te oud.......

Erg leuk verslag overigens van de Panhard clubdag. De 24 vind ik toch wel de fraaiste, alhoewel de DB er ook mag zijn hoor.

Terwijl ik dit las vroeg ik me af waarom jouw Panhard zoveel jonger was.
Pas toen begreep ik wat je bedoelde.
Precies... Er is een behoefte aan jongere mensen die zich interesseren in oldtimers - en in dit geval het merk Panhard specifiek.

Bijna 6 jaar over de HTS-A gedaan, maar een Panhard kan ik me niet herinneren. Ook Mr. L. doet geen belletje rinkelen. :unsure: Misschien ben ik toch iets te oud.......

Erg leuk verslag overigens van de Panhard clubdag. De 24 vind ik toch wel de fraaiste, alhoewel de DB er ook mag zijn hoor.
Er zijn meerdere Mr. L geweest. Dit was een mechanica & dynamica docent die een van de jongere was. Ik denk eerder bekend van Citroen DS en BMW Boxer motorfietsen. We hebben ook een Mr. L gehad van materiaalkunde (en had iets met Toyota's) maar daar is Nico weer te jong voor om die te kennen.
Leuk zo'n Panhard bijeenkomst, hoe groot is de club ongeveer?
Een goede 130 leden begreep ik. Maar op een evenement zijn een 20 auto's al een hoge score.

Ik zal wat foto's van de China trip posten.

Zoals gezegd is Shanghai erg modern en internationaal.

Een behoorlijk financieel district net naast het centrum en veel van de hogere gebouwen zijn 's avonds niet alleen verlicht maar functioneren als een LED scherm. Hele animaties komen er voorbij.

Maar wat plaatjes van het straatbeeld dan:

Dit soort gebouwen zijn uit de jaren 70 en daarmee erg verouderd. Er zijn er ook niet veel meer van want ze worden of gerenoveerd of vervangen voor nieuwbouw - afhankelijk van wat de eigenaren van de appartementen voor stemmen.

Dit soort laagbouw zoals op de voorgrond en de kleine chaotische straatjes met winkeltjes is er nog wel in bepaalde wijken in Shanghai maar het grootste deel is inmiddels opgekocht en staat leeg. Wanneer een heel blok verkocht is of de bewoners komen te overlijden dan komt het in eigendom van een project ontwikkelaar en komt er een nieuw gebouw op. In China is een luxe appartement het ideaal.. niet een huis met tuin zoals bij ons.

Ik heb wat van die nieuwe ontwikkelingen gezien en in een 15 jaar oude ontwikkeling in Beijing ben ik ook op bezoek geweest bij mensen. De appartement gebouwen worden vaak als een hele wijk ontwikkeld met infrastructuur (inclusief metro) en winkelcentra erbij. Rondom de appartementen zijn vaak uitgebreide parken waarbij de parken direct aan de basis van zo'n gebouw vaak een "gated-community" vormen. De appartementen zelf doen vooral erg westers aan enkel met iets meer slaapkamers voor wanneer er familie op bezoek komt; want die komen vaak van ver weg in zo'n groot land. En soms zie je bijvoorbeeld dat er nog een tempel is of een enkele boer die niet wil verkopen en dan wordt er een publiek park omheen gepland.

Maar we blijven even bij Shanghai:

Uiteraard was ik er niet als toerist en heb diverse locaties bezocht, vooral met de metro maar ook wel met de taxi. Beiden zijn niet duur en zeker als je van te voren de Chinese betaal apps hebt geïnstalleerd (gekoppeld aan een westerse creditcard) erg makkelijk te gebruiken; ook als je geen woord van de taal kent.

Vooral onderweg zie je nog weleens iets. Een paar van mijn afspraken waren op de automotive campus aan de rand van de stad. Zonder files ben je dan een goed uur onderweg op de snelweg. Hier zie je soms wat meer hoe het buiten/rand van de stad leven is. Daar is het nog wel meer een ontwikkelingsland misschien met veel handarbeid ook. Aan de andere kant; in Frankrijk kom je ook weleens in gebieden waar je twijfelt of ze wel weten in welke eeuw we leven :D

Uiteraard valt mijn oog ook op het transport. Heel opvallende afwijking is dat er heel veel trucks een dubbele vooras hebben. Dat is in Europa echt een uitzondering en in de VS komt het vrijwel niet voor.

Zaken doen in China gaat erg Amerikaans maar de eerste stap is anders en gaat om het kennis maken. Vandaar ook het een keer persoonlijk aanwezig zijn. Dit gaat nog beter wanneer je samen gaat lunchen, dineren of naar een thee-bar. In alle gevallen kom je dan in een van het rest van het restaurant afgescheiden ruimte terecht. En voor wie het nog niet wist --> niets van wat wij in Nederland beschouwen als Chinees eten is ook daadwerkelijk Chinees eten. Maar behalve kikker of zee-egel is er weinig "apart" eten bij; op een paar specifieke regio's in China na.

Laatst bewerkt:
Reizen van stad naar stad kan heel makkelijk met de hogesnelheidstrein. Tussen Shanghai en Beijing gaat die bijna elke uur wel en de afstand van 1300km wordt in iets meer dan 4 uur afgelegd. Wij reden nog in de trein die een top heeft van 350km/h maar die wordt binnenkort vervangen door een trein die 400km/h gaat.

Door het gebrek aan trillingen of windgeruis heb je overigens niet het idee dat je harder gaat dan 80km/h.
Uiteraard is warm eten te krijgen wat je via de app besteld en betaald. Je kan ook eten bestellen van andere ketens en dat wordt dan bij het volgende station aan de treinbedienden opgepikt en bij je stoel afgeleverd.

Beijing is veel traditioneler maar nog veel meer geldt dat Beijing extreem uitgestrekt is. In Shanghai kan je je aardig redden met Metro en stukken lopen maar in Beijing zijn de afstanden al snel te groot.

Woord associatie is een heel belangrijk punt. Dat zie je vooral terug in namen (ook van personen; ik sprak met iemand wiens naam betekent "naast kampioen" aangezien hij de 2e geboren zoon was in het gezin) die vaak heel mooie betekenissen en associaties geven.
Zo is het merk Nio te associëren met toekomst wat uitgedrukt wordt als toekomstige heldere/blauwe luchten; vandaar hun slogan "Blue Sky Coming" wat natuurlijk erg goed past bij een luxe merk wat enkel EVs maakt.

Terug
Bovenaan