Zoals de top3 is was ook mijn favoriete selectie. Eerst eens kijken bij de Nio, als ik daar over zou twijfelen eens bij de Zeekr gaan kijken. Bij de Megane had ik inderdaad wel wat twijfels en dan zou ik overwegen nog een jaartje te wachten. Zou niet voelen als een volgende stap na de Ioniq5.
Ik had al aangegeven dat ik de sedan van de ET5 kon rijden en was positief verrast. Echter heb ik later (nog voor de Nederlandse pers) kunnen rijden met de Touring.
In vergelijk met de sedan heb je dan:
- Beter zicht naar achter. Nog steeds niet heel erg super maar in de sedan zie je bijna niets
- Ruimer gevoel doordat de daklijn hoger doorloopt en ook panaromadak loopt verder door
- Voorstoelen staan iets lager
- In de deurpanelen is het materiaal nog iets zachter - ik merkte het zelf niet maar het zal best
- Nieuwe software met een nog veel zekerder rijdende autopilot, minder piepjes, eenvoudig uit te schakelen piepjes en.... deze software is speciaal getraind op die Nederlandse 60km/h wegen zonder middenstreep en fietsstroken aan de zijkanten. Dat is echt een verschil. Die software komt nu naar alle Nio modellen maar de Touring modellen hadden het al.
Objectief kijken dan:
- Genoeg plek voor de hond en hij kan er makkelijk in en uit; wel iets minder hoog maar wel hoog genoeg
- Heel erg goede voorstoelen met verwarming, ventilatie, massage en ook een functie die de stand van je ruggengraat steeds een fractie veranderd (anti-vermoeiing). Echt top. En bijna al die stoelfuncties kan je bedienen met de knoppen op de stoel. Via het display en spraakherkenning natuurlijk ook. En van die relax stoelen zoals de Ioniq5 heeft zit ook in de Nio; al is dit iets verder verstopt in de opties.
- EV routeplanner met laadplanning; net als met Tesla met inschatting tot hoeveel je precies moet laden enzo. Onderdeel van die nieuwe software
- Snellaadcurve; de 75kW heeft een vrijwel vlakke curve van een 140kW. En je hebt natuurlijk swappen wat voor mij niet om de hoek is maar wel op elke "windrichting" en langs logische routes die ik wel vaker rij. Zeker nu Maastricht erbij is gekomen. Opvallend trouwens; er is er elke maand wel 1 of 2 van die swapstations bijgekomen. Ze worden dan ook als een soort container gebouwd op een productielijn in Hongarije. Niet echt een gebouw dus wat gemaakt moet worden.
- Nio lijkt het principe underpromising en overselling te hanteren. 0-100 tijd? Alle tests laten betere waarden zien. Snellaadtijd. Ook hier laten tests betere waarden zien (er zijn er best veel die 150kW gezien hebben). En zo zijn er meer punten.
- Interieur design, helemaal top. ook heel modern.
- En niet alleen nu niet op elke straathoek maar dat zal wel even zo blijven. Doelstelling van Nio is niet masse aantallen.
- De Autopilot gebruikt een capacitieve sensor in het stuur dus aanraken zonder kracht te zetten is genoeg. Verder natuurlijk eye-tracking camera. Die overigens bij de nieuwe software ook iets minder scherp is ingesteld.
- Rijdersprofiel wissel gebruikt trouwens diezelfde camera om je te identificeren. Hoe dit werkt moeten we nog gaan ervaren. De opstart van de auto is in ieder geval razendsnel.
- Veergedrag is heel erg BMW 5-serie achtig. Misschien niet identiek aan de nieuwste die net gelanceerd is maar wel aan het uitgaande model. Fijne mix van comfort en stevig. En met een lage bouw van de auto en forse spoorbreedte is er ook meer mogelijkheid voor iets zachtere veren dan bij een hogere bouw.
- De NFC kaart (of telefoon met NFC) is genoeg om de auto te openen en ermee weg te rijden. Maar daarnaast is dit ook de oplaadpas voor laadpunten die niet van Nio zijn. En NFC heeft als voordeel dat het veel moeilijker is om te hacken zoals keyless (je moet wel heel dichtbij zijn namelijk).
- Nio maakt ook gebruik van gigacasting; maar blijft ver weg van crashzones om zo de herstelkosten een beetje in de hand te houden
- Die AWD en 490pk maken dit wel een heel fijn sturende auto. Uiteraard is het instuurmoment wel iets waar je gewicht voelt maar veel meer verfijnd dan de (een stuk lichtere) Ioniq5.
- Qua nadelen; de auto is erg breed en ook wat zwaar. Dit is het gevolg van dat wisselbare accu pakket. Om dezelfde reden is er ook geen frunk.
- Geen dashboardkastje. Dan wel weer een heel diepe middenconsole ruimte die ook afgesloten kan worden met een pincode.
- Ok, er gaat heel veel met het touchscreen. Maar je swiped naar links en daar heb je een menu met sneltoetsen wat je zelf kan instellen. En die sneltoetsen zijn groot en herkenbaar.
- Er is een app aanwezig in het systeem waarmee je handelingen die je vaak doet kan automatiseren. Als het are programmeer je dan de auto naar je eigen inzicht. Waarom zit dit niet in elke auto?
Oftwel; het enige wat lastig was is de kleur kiezen. Qua interieur was ik er meteen over uit; het "Sand" interieur is eigenlijk het mooiste. Ik heb ook in eentje met groen interieur gezeten wat gaaf was maar het voelt meteen wat koel aan. Verder de hemelbekleding met alcantara wat mooier aanvoelt en waar speakers en microfoons meer in wegvallen qua zicht.
Mooi is dat de gordels in dezelfde kleur zijn als het interieur. En verder zijn er een paar chroom/alu lijstjes die ook in kleur aangepast zijn op niet teveel op te vallen. Bij het sand interieur worden die dan rose-gold. Zeker voor de Chinese smaak (of het idee wat wij ervan hebben) naar veel glimmende zaken is het opvallend hoe rustig het interieur wordt gehouden.
De eerste favoriet was toch het "Volvo" geel. En dat blijft een gave kleur. Wel is het een beetje vlak, het is niet de meest mooie combi met het Sand en er het lijkt een populaire kleur te worden. Mijn vrouw was erg gecharmeerd van Luminous Orange. Dit is bloedsinaasappel achtig en dan als metallic. Iets chiquer, past beter bij Sand kleur, etc. Lastig was dat er geen Nio in Nederland is in die kleur. Algemeen is het een behoorlijk zeldzame kleur, en het plaatje in de configurator gaf echt geen beeld. Maar met wat foto's die we gezien hebben en een schaalmodel in die lak kleur (en ouderwetse kleurstalen) waren we overtuigd. Orange it is. Overigens heel dichtbij een kleur die BMW ook heeft geleverd.
Overigens hebben alle EU modellen aan de buitenkant nergens chroom; dat is allemaal vervangen door mat donkergrijs. Zie bij de omlijsting van de ramen.
Besteld in deze uitvoering met de iets sportievere 19" velgen, zonder naar de 20" te gaan (minder comfort en meerprijs)
Veel opties waren er niet.
- De comfort stoelen met de massage, verwarming in achterbank en stuur, ionisatie filter voor buitenlucht, parfum systeem, etc zat in een comfort pakket. Omdat ik al vroeg mijn interesse liet zien en bestelde nog voor 1 Oktober kwam dit zonder meerprijs.
- Het dimmend glas in het panoramadak; dat is wel een meerprijs maar gezien de positieve ervaring in de Ioniq5 met een afdekking in heet weer wilde ik dat ook weer hebben
- Klein grut zoals elektrische verwarming onder de ruitenwissers (bij elektrische auto's laat je de ramen immers door pre-heating ontdooien maar daarmee vriezen je ruitenwisserbladen juist vast) en de Nomi spraak assistent met het "gezichtje"
Bij de aankoop van de auto (ik koop dit zakelijk en ook batterij abbo is zakelijk) goed geholpen met het verkoopcontract. Verder wordt het dan een het Nio account gekoppeld en kan ik in de app de bestelling volgen. Diezelfde app waarin ook het nieuws vanuit Nio wordt gedeeld en er is een soort "forum" posting van NIo Europa waar gebruikers info en vragen kunnen delen. Eigenlijk best slim. Het autodeel doet nu nog niets natuurlijk.
Verder komt de auto natuurlijk pas in 2024 (indicatie tot nu toe is Februari) en dan is het gratis swappen voorbij. Maar per maand krijg je twee coupons voor gratis swappen en die kan je opsparen. Daarnaast krijg je bij de aankoop een hele berg aan Nio punten. En als je inlogt in de app, proefrit maakt, feedback geeft, etc krijg je ook Nio punten. Heb je daar wat aan? Nou; ik wil bijvoorbeeld een rubber mat voor de kofferbak vloer en die kan ik wel 2x of 3x kopen van de punten die je krijgt.
Tegen de tijd dat ik de auto geleverd krijg is het Nio eigen service centrum in Breukelen ook geopend. Los van andere partijen en mobiele service is dat dus ook nog een optie.
Het upgraden van de accu dmv swappen zal in Q2.2024 beschikbaar komen in de EU. Er zijn al auto's waar dit als test is vrijgeschakeld. De verwachting om ook een 150kWh te kunnen selecteren bij zo'n swap station zal ook in die tijd ongeveer zijn. De ET5 zal trouwens niet met die accu te koop komen omdat de prijs veel te hoog zou worden. Alleen dus als (tijdelijke) upgrade te gebruiken. Natuurlijk is de zomervakantie wanneer iedereen wel een grotere accu wil een beperking. Dat zie je ook bv deze week in China met het Maan-festival. De prijzen zijn dan ook tijdelijk hoger. Ik zie er zelf vooral het voordeel in bij een zakenreis.
Ondersteuning voor Nederlands komt waarschijnlijk dit jaar nog. Het display kan al wel in het Nederlands trouwens, gaat puur om de spraakherkenning. Op zich is het in het Engels ook prima (voor mij) maar met navigeren lukt het niet. Ik heb op veel verschillende manieren Schiphol geprobeerd en dat lukt niet. Amsterdam Airport dan weer wel. Maar met Nederlandse ondersteuning zou dit wel beter moeten gaan.
Qua spraakherkenning (die zelf-lerend is) had ik qua privacy wel wat vraagtekens. Het helpt dat Nio er duidelijk in is. Het 1e commando waar het systeem wakker mee wordt is geprogrammeerd in de auto en vraagt dus niet om cloud interactie en dergelijke. Die zelflerende functie komt dus alleen actief wanneer je erom vraagt. En daarbij zijn de Europese talen gevestigd in Duitsland. En vertrouw je het nog steeds niet dan is zonder dat de functie niet meer werkt het zelflerende deel uit te zetten. Nio is ook de enige fabrikant waar ik weet van heb die een prijs gewonnen heeft in Cyber Security.
Net als met XPeng zie ik hier een organisatie die heel erg gefocust is op wat hun (aanstaande) klanten vinden en reageren daar ook op. Meer nog dan XPeng is dit principe bij Nio ook in de ontwikkeling doorgedrongen. Er staan leuke papers en presentaties online.
Lang verhaal; maar met zo'n beroeps deformatie kies je natuurlijk niet zomaar een auto. Ik zie hier een heel slimme fabrikant die over alle stappen een visie heeft. En inmiddels hun 2e platform op de markt heeft en daar de kinderziekte periode al achter zich heeft gelaten. Met hun engineering centra wereldwijd om de lokale markt beter te begrijpen en te profiteren van de kennis in die markten. Zet dat af tegen andere fabrikanten die hun engineering vanwege kosten besparing steeds verder weg van hun markt laten plaatsvinden en dat ik steeds vaker rare oplossingen tegen kom omdat de betreffende engineer nog nooit zelf een auto heeft gereden... Of fabrikanten die maar wat doen zonder visie..