Engineer: '65 Panhard/'73 Saab/'75 AlfaSud/'81 Suzuki/'88 Corvette/'97 Alfa 164/'10 Wind/'13 Panda 4x4/'17 124 Spider/'21 Pössl/'22 Alpine/'24 Nio

Grappig, zo'n Wind. Dikke wielen ook. Veel plezier ermee!

Bij EMWalhalla hoorde ik iemand zeggen dat de Wind rijders vooral wat gezette oudere vrouwen zijn, dat is weer geen compliment voor je vrouw ;) :D Maar jullie gaan dus gewoon bewijzen dat er óók andere Wind bezitters zijn!
Nu staat een Wind meestal al wel op 17" dus standaard al best aardig. Deze zijn denk ik een fractie breder. Originele velgen hebben nogal last van corroderen en zien er dus vaak niet uit.

Heel jong zijn we nu ook niet meer maar verder gaan we toch vooral het stereotiep proberen te doorbreken.

Zoals opgemerkt door Durashift was er afgelopen zaterdag de oldtimerdag (officieel lenterit genaamd) in Culemborg,
Voor ons was dit de 1e keer bij dit heel grote evenement. Er waren 325 auto's namelijk.

Vooraf verzamelen op een deel van het industrieterrein. Hier was een plein opgezet met foodtrucks (als deelnemer van de rit kreeg je consumptiebonnen), wat modelauto's die verhandeld werden en sanitair. Buiten oldtimers en youngtimers was er een handjevol oude vrachtwagens (waarvan in ieder geval een Opel Blitz ook meereed), brommers en een serie oude Wegenwacht auto's. Leuk sfeertje op het terrein!

Met zoveel auto's kom je ook nog weleens bekenden tegen. Alhoewel de auto vinden nog wel lukt maar de eigenaar lang niet altijd. Van hier op het forum inderdaad marathon gespot.. althans de Passat.

Vertrekken was strict geregeld op een volgorde en in groepen van 10 a 20. Verkeerschaos bleef zo uit en geen oldtimers die in een file warm staan te worden. Het was namelijk best zonnig en warm.
Daarna de (normaal autovrije) historische binnenstad van Culemborg in gestuurd en een kort defilé op een podium. Best een bijzondere ervaring met zoveel publiek. Deed me denken aan de Parade des Pilotes in Le Mans waar ik eens aan meedeed.

Verder mooie route met enkel als lastigheid dat de teller afwijking van de uitzetter en die van de Panhard niet helemaal overeen kwamen. Gezien de lastig te resetten dagteller van de Panhard (je kan tijdens het rijden nauwelijks bij de knop) reden we op basis van cumulatieve afstand en dan wordt de fout steeds groter. Bij andere ritten met de Panhard minder last van gehad.

Uiteindelijk moesten we vanaf Wijk bij Duurstede met de pont over en daar stond een heel groot deel van de andere deelnemers al te wachten. Toen hadden we al een 90km erop zitten in een warme auto en het liep al tegen 16.00. Oftewel we zijn daar afgehaakt en hebben een pont verderop genomen die ons in Beusichem afleverde wat dan nog maar een klein stukje naar Culemborg is. Voor het mooie was de rit dus net wat te lang. Los daarvan kan ik iedereen dit aanraden. Erg leuk evenement.

Laatst bewerkt:
Ohja, bijna vergeten. Niet al te lang geleden was Hubnut (Ian) bij mij op bezoek. Hij heeft toen opnames gemaakt van onze Saab en AlfaSud. Die van de Saab is al beschikbaar.

Ha, fijn dat de Passat weer gespot is. Het was inderdaad een mooi evenement, met prachtig weer. Jammer alleen dat bij terugkomst bij het startpunt, het terrein redelijk uitgestorven was. De video van de Saab heb ik bekeken. Wat een bijzondere auto is het toch.

De Wind laat nog even op zich wachten. Krijgt uitgebreid onderhoud en wat puntjes die in orde moesten worden gemaakt. Allemaal in de onderhandelingen

Maar er gebeurde nog iets. Al een paar maanden geleden viel mij een oldtimer op die te koop stond. Een NSU Prinz 4 L die nog geheel origineel is, nooit gerestaureerd en zelfs nooit opgeknapt (op wat techniek na). En dan ook nog eens in het chocolade bruin met een beige interieur. Aantrekkelijke prijs ook. Maar goed, ruimte is er niet echt en dergelijke.

Pas geleden nog maar eens gekeken of deze nog steeds te koop stond en dat bleek zo te zijn. En het bleek een kleinere auto dan gedacht, maar net iets groter dan onze Suzuki. Een beetje passen en meten en dan kan het wel.. al is het de laatste paar cm in de garage.

En nu dus een Duitse oldtimer erbij. Ik heb vooral iets met de merken die uiteindelijk in Audi uitkwamen en NSU was daar de laatste toevoeging aan. "Vorsprung durch Technik" is dan ook afkomstig van NSU. Uiteraard is een Ro80 erg gaaf maar die zijn niet goedkoop en dat paste niet. Maar ook de Prinz modellen zijn erg bijzonder. Natuurlijk denkt haast iedereen aan de 1000 of de TT maar dat zijn de iets grotere 4-cilinder versies. Dit is een luchtgekoelde 2-cilinder lijn achterin geplaatst.

En dus bij deze:

Het is er een uit het allerlaatste bouwjaar namelijk 1973. Dat terwijl het toch echt meer een jaren 60 ontwerp is (nogal Corvair geinspireerd) en de aandrijflijn stamt zelfs uit de jaren 50. Dit is een exemplaar uit Ferrara, Italie waar de NSU Prinz vele jaren lang de best verkochte import was. Voor NSU was het dan ook de belangrijkste markt buiten Duitsland. In 1996 van de 1e eigenaar overgenomen en in Nederland geregistreerd. In NL 2 eigenaren gehad die allebei erg weinig ermee gereden hebben. De laatste enkel zo'n 2000km in 10 jaar tijd.

Een bijzonderheid is dat in 1973 NSU al overgenomen was door VW, hun K70 model overgedragen en daarna in Audi Auto-Union geintegreerd.

De tankdop is ook een bijzonderheid. NSU was heel trots dat anders dan eerdere modellen en bv een Kever de tankdop niet langer direct op de tank zat. Mors je dan bij tanken dan zit je bagage ook onder de benzine. De Prinz 4 heeft nog steeds de tankdop onder de klep maar dan in de regengoot.

Een best wel serieuze kofferbak. De reserveband staat er normaal nog voorin. Onderin ligt de tank.

Een luxe uitvoering! Dat betekent een apart klokje en tankmeter. In de deuren een tochtruitje wat met de draaiknop geopend kan worden. Verder nog een claxon ring.

De ruitensproeier bedien je door het balgje naast de koplampschakelaars een paar keer in te duwen. Niets elektrisch dus. Verder goed te zien dat hier nooit een radio in zat. De pedalen zijn staand en dat is zeker met de koppeling best even wennen.

Het gigantische motorblok... en het is 1 geheel met de versnellingsbak (alles gesynchroniseerd) en differentieel. De luchttrechter zorgt ervoor dat er alleen koeling van bovenaf wordt aangezogen. Het is trouwens een 598cc met een heuse 30pk. De auto weegt dan ook minder dan 600kg.. het is een microcar.

Vandaag opgehaald met de Corvette as volgauto. De deal was "as-is" trouwens, dus stoffig en alles. Ook was de accu zwak. Bij het tankstation ontdekte ik dat al maar ik heb zo'n powerbank waarmee je starthulp kan geven en zo opgelost.

Nog een bijzonderheid. Dit is een DynaStart. Oftewel een gecombineerde startmotor en dynamo die direct op de krukas zit. De contactpunten zitten hier ook in trouwens. Geen verdeler want er is een bobine per cilinder.

Een aardig stuk onderweg kwam er wat rommel los in het brandstofsysteem. Te merken aan een beetje stoterige motor zo af en toe. Dat is best te doen maar stationair lopen is dan lastig. Proberen dus de motor draaiend te houden door het toerental hoog te houden. Dat is best lastig in combi met afremmen en terugschakelen. En zo ging het toch een keer mis en sloeg de motor af. Geen punt, even opnieuw starten en weer verder. Maar de accu he..
Oftewel we hebben de NSU aan de kant geduwd en zijn een nieuwe accu gaan kopen. Met de nieuwe accu erin al stotterend naar huis gereden en maar 1x weer laten afslaan.

En zo dus thuis met de nieuwe accu alvast aan boord. Het luchtfilter eraf gehaald (een oliebad filter! Kan me niet herinneren dat eerder in het echt gezien te hebben) en daar zit dan de carburateur.

Een schoonmaak, sproeiers even uitblazen en een extra benzinefilter in de aanvoer en dan zijn we ook zonder horten en stoten weer op weg.

Een oliewissel is ook nog op het programma. Verder is er een klein roestgaatje waar wat aan gedaan moet worden. Wat groter onderhoud zal volgend jaar zijn. Eerst maar eens kijken hoe het verloopt.

Ohja, en het rijden met 30pk valt best mee. Je komt goed mee met het verkeer.

Haha, de frequentie waarmee je de laatste jaren auto's koopt: ongekend!

Maar ook: wat een heerlijke smaak hebben jullie toch, heel tof om die updates te blijven lezen.

Ik snap helemaal dat je voor deze uitvoering valt, helemaal geweldig! De Wind vind ik qua uitvoering dan weer wat minder, maar qua model helemaal goed. Jullie eclectische collectie blijft briljant.

Wauw, gewoon nog een geweldig ding erbij!

Die blauwe Ritmo is ook erg goed trouwens. Lijkt erg op het exemplaar wat Robert (oud forummer Idranor) nog altijd heeft staan om op te knappen.

Wow! wat een heerlijke aanvulling op je toch al zo leuke collectie!
Waarvan ik de oudjes, zoals deze, stiekem toch het leukste vind.

Leuke auto weer.

Ik begin nu te begrijpen hoe zo'n Palmen collectie is ontstaan. Eerst de garage vol, maar ja dan zie je toch weer iets moois dus maar een loods huren.

Leuke auto weer.

Ik begin nu te begrijpen hoe zo'n Palmen collectie is ontstaan. Eerst de garage vol, maar ja dan zie je toch weer iets moois dus maar een loods huren.
Ja dat snap ik ook wel. Maar ik trek zelf wel de lijn in dat er hooguit 1 niet rijdende bij mag zijn. Anders ga je echt alleen maar auto's kopen en neerzetten. Nu gaat er wel moeite en tijd in zitten om ze rijdend te houden en zo komen ze ook nog eens buiten. Zo loop je vanzelf tegen een grens aan. Ik gok dat een 20 auto's bij elkaar wel de max is die behapbaar is, als je het aspect ruimte er even buiten laat.
Dat ik ook liefst gewoon rijdende auto's koop zorgt er ook wel voor dat je toch voor iets hogere prijzen uitkomt en die zijn ook wel een beperking. De Sud en de Panhard waren zo'n beetje de duurste die ik heb aangeschaft maar voor rond de 5000 Euro is er ook best wat leuks te koop en dat is niet te gek. Als ik de taxatie moet geloven van mijn Corvette zou die nu in een prijsklasse zitten waar ik meer moeite mee zou hebben.

Leuke reacties allemaal!

Dat museum is iets voor als ik met pensioen ga.. dat is nog wel wat jaren te gaan :) Voor nu moeten jullie het doen met evenementen. Voor de NSU heb ik als voorzichtig doel de oldtimerdag Veenendaal dit jaar.

De Italiaanse reclame uit die tijd.

Overigens: een van de meest aparte dingen aan NSU 2-cilinder motoren: Ze hadden een bovenliggende nokkenas. Echter toen dit ontwikkeld werd (voor hun motorfietsen) waren distributiekettingen op dat soort hoge toerentallen niet altijd even duurzaam voor een betaalbare prijs. Riemen waren er nog niet en tandwielen waren duur. In plaats daarvan is er dus een stel soort drijfstangen die via een excentriek de aandrijfving vanaf de krukas overbrengen. In de jaren 60 al achterhaald en de 4-cilinders waren dus conventioneler, maar de motor is zo doorgebouwd.
88cd7a5c51cb255f-large1-566x600.jpg

Zie hier links van de cilinderkop

Laatst bewerkt:
Wat een ontzettend toffe aanwinst!
De Prinz4 was in '63 de eerste auto van mijn opa en naar maatstaven van toen ook al erg klein. Mijn vader als kleuter noemde het toen "een klein pestautootje" :LOL:

Een beetje klussen en schoonmaken en dan komt er een heel leuke oldtimer te voorschijn. De benzineslang tussen pomp en carburateur vervangen met een benzinefilter halverwege geplaatst, Verder de carburateur schoongemaakt en stationair sproeier uitgeblazen. Stationair een fractie hoger gezet. Oliepeil nog maar eens gecontroleerd ook en oliebad(lucht)filter schoongemaakt en van nieuwe olie voorzien.
En gezien dat de motor ophang rubbers vrij recent zijn vervangen. Die hebben het uiteraard wat zwaar met zo'n 2-cil in lijn Dat ze vervangen zijn scheelt mij weer een hoop werk.

Met deze klusjes doet de NSU het heel goed. Stotteren is ook voorbij.

Wat een fantastische kleur is dit toch. Hier een van de grotere krassen te zien. Valt nog mee na zoveel jaar.

En aan deze kant is een roestgaatje te zien helemaal onderaan het spatbord. Dit stuk is het enige.

De uitlaat zal misschien ook eens moeten. Is gelukkig zo te koop.

Sinds deze foto's de lak goed in de wax gezet. Haalt het nog net iets meer naar boven. Polijsten zou misschien ook kunnen maar hier en daar is er al door de lak gepoetst dus twijfel ik daar over.

Mooie toevoeging, deze NSU. Herken ik nog wel uit mijn vroege jeugd.
Ik zie op bovenstaande foto dat het gat in de bekleding van een ontbrekende bekledingsknoop is. Geen rookgaatje dus, gelukkig. Veel plezier ermee. Noem je de constructie met de drijfstang als nokkenasaandrijving niet een stoterstang?

Wat een fantastische aanwinst weer. Erg fraai. Ook gaaf dat je alle auto's rijdend will hebben en ook gebruik. Misschien een vreemde vergelijking, maar ergens doet me dit aan Jay Leno denken. Maar dan op bescheidener schaal.

Mooie toevoeging, deze NSU. Herken ik nog wel uit mijn vroege jeugd.
Ik zie op bovenstaande foto dat het gat in de bekleding van een ontbrekende bekledingsknoop is. Geen rookgaatje dus, gelukkig. Veel plezier ermee. Noem je de constructie met de drijfstang als nokkenasaandrijving niet een stoterstang?
Stoterstangen gebruik je toch als verbinding tussen onderliggende nokkenas en tuimelaar?

Wat een fantastische aanwinst weer. Erg fraai. Ook gaaf dat je alle auto's rijdend will hebben en ook gebruik. Misschien een vreemde vergelijking, maar ergens doet me dit aan Jay Leno denken. Maar dan op bescheidener schaal.
Dat is wel het voorbeeld inderdaad. Kopen waar je interesse in hebt (ipv wat iedereen al zoekt) en als voorwaarde dat ermee gereden kan worden. Dank!

Stoterstangen gebruik je toch als verbinding tussen onderliggende nokkenas en tuimelaar?
Ja precies. Stoterstangen brengen de beweging van de onderliggende nokkenas naar de cilinderkop (en dan via tuimelaars over op de kleppen).

Denk bij deze constructie eerder aan de aandrijving van een stoomlocomotief (en dan vooral de wielen onderling)
img_tr_1868_up119.jpg

Het achterste aangedreven wiel krijgt via een drijfstang de aandrijving van de voorste (die het dan direct van de stoomcilinder krijgt). Zo'n soort constructie maar dan met meerdere drijfstangen om het wat soepeler te laten lopen. Buiten NSU zou ik zo geen enkele motor kunnen bedenken die dit heeft gehad.

Verder inderdaad de bekleding is alleen een missende knoop.

Bij deze motoren gaan beide zuigers toch tegelijk omhoog en omlaag? Dat lijkt me ook wel bijzonder, om en om geeft wat meer balans zou je denken
.
Klopt. En dan moet er een behoorlijk tegengewicht op dr krukas wat deze ook heeft. In ruil daarvoor weer nauwelijks iets van een vliegwiel.
Bij een 2-lijn kom je hier al snel op uit om de onstekingen mooi te verdelen. Dat is voor de balans nog veel belangrijker.

Beide zuigers moeten inderdaad gelijk lopen. Zo krijg je per omwenteling een ontsteking, om en om per cilinder. Wat een mooie aanwinst is de NSU trouwens. Ik hoop hem binnenkort een keer live te spotten. Een fraaie uitbreiding op de bonte verzameling!

Het houdt hier ook echt niet op hè, met die leuke nieuwe oudjes. Die NSU is opnieuw een mooie vondst en erg charmant. De laatste keer dat ik dat over 'n Duitse auto heb gezegd is heel, heel lang geleden. Bijzondere techniek ook, leuk om te zien!

Het houdt hier ook echt niet op hè, met die leuke nieuwe oudjes. Die NSU is opnieuw een mooie vondst en erg charmant. De laatste keer dat ik dat over 'n Duitse auto heb gezegd is heel, heel lang geleden. Bijzondere techniek ook, leuk om te zien!
Dat heb ik ook een beetje. Een NSU of DKW is toch meer sympathiek. Al is een vroege VW Passat/Audi 80 dat ook.

De Sud staat nu al weer even in de werkplaats. Hoop kleine zaken al gedaan.

Ook in de werkplaats doet de kleur het goed.

De bodemplaat is netjes te noemen. Geen roest en gevoelige plekken zijn aangetipt.
Mooi zicht zo ook op de best bijzondere voorwielophanging. Die 2 reactiearmen per wiel vormen een soort heel grote wishbone. Er wordt goed gebruik gemaakt van de ruimte die zo'n langsgeplaatste motor geeft, ook al is het dan een Boxer.

Een beetje preventieve carburateurrevisie liet toch nog wel wat zien.

Bij het olieverversen was er het vermoeden dat er wel een beetje sludge in kon zitten. Dat kan natuurlijk; er is best wel veel mee stilgestaan de laatste jaren. De carterpan kan er gelukkig makkelijk af.

Joh, 2 andere auto's ineens! En allebei met eigen charme, erg leuk; is een mooie collectie zo!
De Wind mist wel wat kleur, maar je kunt niet alles hebben ;)

En altijd leuk om je reportages te lezen, dankjewel daarvoor.

Leuke Wind. Toevallig hadden ze tot een week geleden een paar deuren verderop een Wind. Wel een witte, vind persoonlijk de keuze van je vrouw mooier. Al zou ik zelf een blauwe kopen.

Blijf de Wind een leuk model vinden. Maar wij gebruiken op dit moment wel de achterbank van onze C1 Airscape.

Wat bijzonder dat de de uitlaatpijpen van elke cilinder zo laat pas bij elkaar komen
De befaamde spaghetti pijpjes? Dit om betere uitlaatgasafvoer te krijgen met minder interferentie tussen de gasstroom van de individuele cilinders. Je ziet wel dat de kanalen niet even lang zijn van de voorste en achterste cilinders en dat zou eigenlijk wel moeten....... Maar ja, een massaproduct met daarbij behorende bezuinigingen. En of je dit nu echt merkt bij niet "vol gas" rijden? Denk het niet!

Mooie constructie he. Inderdaad net niet helemaal een spaghetti spruitstuk zo. In die tijd kon dit ook nog aangezien er geen lambdasensor of katalysator bij moest komen. Mijn Alfa 164 heeft wel een af fabriek spaghetti spruitstuk maar die is inderdaad veel korter om op redelijke afstand de katalysator kwijt te kunnen.
Het nadeel van deze constructie is trouwens dat er best wel wat krachten en trillingen op die uitlaat kwamen van de Sud. Ze schijnen ook wel te kunnen scheuren. Latere modellen hebben het ook allemaal iets korter om een flexibel deel erin te kunnen plaatsen.

Inmiddels is de Renault Wind ook opgehaald en de C1 ingeleverd.

Uiteindelijk de werkzaamheden:
- Grote beurt inclusief bougies, etc
- Nieuwe klepdekselpakking
- Airco leiding vervangen en airco systeem afgeperst en opnieuw gevuld
- Remklauw LA vervangen
- Storing in deursloten opgelost met vervangen slot module
- Nieuwe APK
Distributieriem zit er pas een 8 maanden op, banden allemaal redelijk vers, etc. En we hebben garantie.

Zowel technisch, qua kilometerstand en dit bedrijf was het duidelijk dat deze de voorkeur had. Daarbij komt dat we vrij specifiek waren qua opties (of eigenlijk mijn vrouw was dat). Wel airco maar geen climate control. Wel de USB/Bluetooth functie op de radio. Geen leder op de stoelen. Verder cruise control en ESP maar dat lijk altijd standaard te zijn geweest. Nu blijkt dit rijtje met opties bij uit Duitsland afkomstige auto's nog wel regelmatig voor te komen maar voor zover ik weet was dit in NL zo niet leverbaar. Maar de origineel NL exemplaren zijn zwaar in de minderheid. Leuke verrassing; deze blijkt ook stoelverwarming te hebben.

Uit de Renault accessoires heeft deze verder de zilveren mistlampomlijsting voor en de accenten op de diffurser achter.. met een nep uitlaat aan de rechterkant. Origineel Renault!

Zeker op deze antraciet-zwarte uitvoering staat het toch best aardig. Wel blij dat de chromen details er niet ook nog op zitten. Als je gaat zoeken dan zijn wit en deze zwarte kleuren best veel te vinden. Het blauw soms en het rood en grijs bijna niet. Meer kleuren waren er niet. In de zon is dit wel duidelijk antraciet en dat staat hem goed.

De originele 17" velgen zijn een keer vervangen door andere 17" en het misstaat niet zo zeer. de originele velgen hebben meestal last van corrosie en dat heeft deze nog niet. Wel wat stoeprandschade hier en daar. Maar gezien de krasjes hier en daar op de bumpers ook niet heel verwonderlijk. De verkleurde naafdopjes op de voorwielen heb ik er al af en nu is het net zo als de achterwielen.
Verder is de einddemper vervangen of aangepast met een bypass klep. Naar keuze kan er dus een wat sportiever geluid uit komen. Grappig voor soms maar gelukkig in de normale stand klinkt het als een standaard versie.

Voor het moment maar een paar kleine klusjes. Het leder van de pookknop is verdwenen dus daar komt een vervanger op. Die bypass van die einddemper raakt soms de bodemplaat of de achteras aan dus ik moet wat doen aan de uitlaatrubbers. Een betere mattenset kan ook geen kwaad. En misschien op iets langere termijn de schokdempers achter eens vervangen; bij het afrijden van drempels is hij wat stug achteraan.

Een leuk en eigenwijs ding zo en best een leuke combi naast de Alpine. Ook best nog sprotief sturend zo'n Wind. Het opendakje is dan wel iets wat de Alpine moet missen.

Laatst bewerkt:
Leuke uitbreiding weer van het wagenpark. De Wind heb ik altijd wel geinig gevonden, jammer dat je ze zo weinig ziet. Stoer eigenwijs wagentje zo in het zwart. (y)

Een vol weekend achter de rug.

Als eerste op de Zaterdag weer meegedaan aan de Go!Wheels goede doelen rit vanuit Geldermalsen. Eerst een Cars&Coffee op het marktplein en omringende straten, een route rijden met leuke tussenstop en dan uiteindelijk een BBQ buffet weer op het marktplein.
Leuk concept en al vele jaren georganiseerd en voor goede doelen uit de regio.

Dit keer met de Saab meegedaan en een vriend meegenomen die zoiets nog niet eerder had meegedaan. Ook wel een keer leuk.

De Saab heeft met zijn groene lak en groene bekleding (en vooral stof ipv vinyl) minder het effect dat het heel erg opwarmt. Ook de motorwarmte komt niet teveel door bodemplaat en schutbord heen. De ramen kunnen tot zeker 100kmh open blijven zonder vervelende effecten. En er zit een blowerfan in dus je kan ook verse lucht het interieur in forceren. Allemaal redenen waarom het met de Saab ook bij 30 graden best goed uit te houden is.
Daarnaast is het koelsysteem van de Saab niet zo lang geleden helemaal gereviseerd dus ook geen angst voor oververhitting.

Het tussenpunt bleek bij Kaeve Cars in Uden te zijn. Was ik nog niet eerder geweest.

Ik moet eerlijk zeggen dat als ik dan zo'n smetteloze Alpine zie met maar iets van 100km op de teller dat ik dat toch niet echt begrijp. En gezien de prijs van dit bundel met de motor erbij is het ook niet echt de meest fantastische belegging geweest.

Op de Zondag dan naar SpaItallia geweest op Spa-Francorchamps. Ik was nog nooit op dit event geweest en al weer heel lang niet op Spa. Vrij laat besloten, niet goed wetend wat te verwachten, etc.. dus gewoon bezoekers kaarten gekocht en dan parkeren buiten het terrein. We kwamen dan wel op een parking met Italiaanse auto's dus nog wel leuk.

De 164 meegenomen voor deze rit. Dat is toch wel een heel erg fijne lange afstand auto die ook fijn op de weg ligt.

De laatste tijd deed de airco het soms wel en soms niet dus dat was nog wel even afwachten. Nog het eerste stukje op de heenweg (passagier ophalen) merkte ik dat de airco pomp constant aan/uit ging. Koude lucht kreeg ik wel maar dit zorgt voor inhouden van de auto steeds. Het ging ook dusdanig vaak dat dit echt niet de bedoeling kan zijn. Daarna ging de airco helemaal niet meer aan; iets in de aansturing dus. Eenmaal de auto gestart voor de terugweg en toen deed ook de blowerfan niets meer. Oftewel de aanstuurunit van de climate control heeft het moeilijk. Van de week nog maar eens proberen maar ik denk dat een revisie of vervanger van dat paneel nodig gaat zijn.

Los daarvan (en met de ramen dan open) is de 164 echt heel fijn om zo te rijden. De wegen rond Spa zijn natuurlijk erg leuk.

Het was leuk om te zien dat we niet de enige 164 waren en ik heb ook een aantal AlfaSuds gezien.

Het doet uiteraard een beetje denken aan VivaItalia wat we in Nederland hebben. Wel zie je hier natuurlijk veel meer andere auto's die dan veel ook uit Luxemburg, de Eifel of de Elzas komen. Het gehalte Ferrari is een heel stuk hoger en verder is er meer aandacht voor de 2-wielers.

Natuurlijk heeft Spa heel veel sfeer en de hoogteverschillen op de Paddock maken het ook interessant. Een nadeel is dat als er bv een parade op de baan komt of er net vanaf dat het een grote chaos is met auto's overal. Met het vinden van een plek om te staan ook. In dat warme weer, misschien net van de baan af, en dan file rijdend helling op en af.. niet zo gek dat auto's het dan echt zwaar hebben. De bezoekersplek was misschien zo slecht nog niet, want om te zien wat er allemaal rondrijdt is dan wel erg leuk, en dan hoor je ook nog eens wat.

Een paar auto's zet ik er hier bij. Rest op Flickr.

Na de haperende airco en plots niet meer werkende blowerfan had ik een reserve climate control paneel opgezocht. Al is het maar om voor de toekomst op de plank te hebben liggen. Er was er nog eentje in Spanje en nog voor een goede prijs ook.

Dus toch maar even snel geprobeerd en gekeken of het probleem daarmee verholpen is. Helaas mocht dat niet zo zijn.

Iets verder zoeken dan maar. Om te beginnen eens kijken hoe de blowerfan aangestuurd wordt (volgens mij nog ouderwets en geen puls sturing oid) en die testen op 12V. Aangezien er een schakeling is bij vrijwel elk airco systeem dat wanneer de blower niet draait de airco uitschakelt vraag ik me af of dat hier misschien ook het geval is. Misschien heeft de blower al een tijdje gehaperd. Maar dat zal vast wel weer te hoopvol gedacht zijn.
De puzzel gaat verder. Gelukkig is er nog tijd tot de APK en anders kan ik altijd nog schorsen.

Wel success bij de ruitensproeiers van de AlfaSud en Saab. Bij de Sud een slecht contactje in de stekker. Bij de Saab de motor duidelijk stuk en daar is een nieuwe voor op weg.

Zo'n puzzel met een elektronische storing kan leuk zijn, vooral op het moment dat je het gefixt hebt (voldoening). Ik hoop dat je het snel vindt!

Het is te warm op het moment om echt uitgebreid te gaan storing zoeken. Maar inderdaad is het ook best wel leuk. Ik heb gelukkig toegang tot alle bedradingschema's. Er wordt weleens geklaagd over CAN bus en dergelijke en dat een auto dan moeilijker te repareren is... nou zo'n auto van net voor de CAN bus is ook een drama met gigantische hoeveelheid bedrading en allerlei frequentie geregelde componenten. Dan is een CAN bus echt eenvoudiger. Het gereedschap is ook een stuk goedkoper voor CAN.

Meer volgt. In principe is dit niet een heel ingewikkeld deel van de 164.

Al eerder genoemd; het was tijd voor het eerste evenement met de NSU en wel bij het Oldtimer Festival Veenendaal.

De NSU was al snel gespot door Quatrelle4ever - volgens mij ook hier op het forum actief

Dit jaar kwam het even wat langzaam op gang qua bezoekers en door de warmte gingen velen al eerder weg. Ik ben zelf ook niet heel erg lang gebleven. Maar alsnog is er altijd wel genoeg leuks te zien.

Zou dit een Amerikaanse Buick neus zijn op deze Opel? Het viel nogal op.

Bijpassende caravan, kleding en muziek.. voor sommige is het een identiteit zo'n oldtimer. Leuk!

Reliant Kitten zie ik eigenlijk nooit

Volgens mij staat er van deze Mondial een review hier op AW

Meer op Flickr

Maar daar eindigt het verhaal niet. Op de heenweg had de NSU nog steeds zo nu en dan wat stotters al wordt het wel steeds minder. Vervelender is dat vlak voor het eventerrein ik een vreemde rammel hoorde en moeite kreeg de versnellingen goed in te leggen. Net op de terugweg werd dit een stuk erger en had ik soms de 2e maar eigenlijk alleen de 1 versnelling. Soms moet je niet doorrijden om schade te voorkomen en dit was zo'n geval. De KNAC/ANWB maar gebeld.
Gelukkig in de schaduw een plek gevonden en nog binnen het uur stond er een Wegenwacht. De vrees dat er toch een motorrubber stuk was bleek onterecht (was ook echt pas vernieuwd was te zien) en ook ander ernstige oorzaken warwn het niet. Heel eenvoudig was er een rubber/kunststof bus uit het schakelstangen mechaniek losgekomen en eruit gevallen. Het schakelmechaniek was daardoor staal-op-staal en had heel veel speling. Wat improvisatie met benzine en koelslangen later en de Wegenwachter had het gefixt. En het was goed genoeg om mee naar huis te komen, zo bleek.
Alleen vergeten foto's te maken..

Ha wat leuk, ik was vanmiddag (pas vanaf 13:30, met een Volvo 740) ook bij het oldtimer festival. Was de eerste keer, maar erg leuke opzet. Kwam een aantal van de auto's op jouw foto's tegen die weggingen toen we aankwamen rijden .

Terug
Bovenaan