Engineer: '65 Panhard/'73 Saab/'75 AlfaSud/'81 Suzuki/'88 Corvette/'97 Alfa 164/'10 Wind/'13 Panda 4x4/'17 124 Spider/'21 Pössl/'22 Alpine/'24 Nio

Ik wist het niet zeker maar had wel het vermoeden. De RDW heeft toen een 13 jaar oude auto geregistreerd als een nieuwe. Dan krijg je wel iets aparts
wat ik dan wel bijzonder vind is dat de datum van inschrijving ook 1978 is. Mijn Seat Trans heeft een datum van inschrijving van 1-10-1985, maar een datum eerste toelating van 09-01-1987. Geen import, maar door het ministerie van Financiën besteld in Spanje. Je zou verwachten dat je Panhard dus ook een vroege datum van inschrijving moet hebben...

Precies, ze hebben er een potje van gemaakt. Ik heb de man gesproken die de Panhard naar NL heeft gehaald en het was gewoon een gebruikte (op dat moment niet meer werkende) auto op Frans kenteken.
Maar zo schijnt er in NL ook een T-Ford te zijn met datum van 1e inschrijving 1971 of zoiets. Kennelijk keek de RDW vroeger niet zo nauwkeurig.

Vanuit de wel bekende garage Classic Paradise werd er een reis aangeboden in Kroatië, georganiseerd door een auto liefhebber en professioneel reisbureau. Nu is een groepsreis niet iets wat ik meestal doe maar hier werd er veel vrijheid in het programma gelaten. Daarnaast zouden alle deelnemers een bepaalde link met het grarage bedrijf hebben en zo heb je al sneller gelijkgestemde gevonden. Kroatië is een bestemming waar ik nog noit was geweest en zeker in het hoogseizoen zou het mij daar al snel te druk zijn leek me.

Oftewel we hebben meegedaan en zijn net weer terug. Een groep van ongeveer 10 auto's en zo maakte we een reis van hotel naar hotel langs de kust (Opatija, Pag, Sibenik, Zadar, Plitvice, Kastav) in een 7 dagen. Buiten een reisleider (zelf onderweg in een Matra Bagheera) is er ook een bezemwagen met wat gereedschap mee.
Desondanks hadden wij wat twijfels over welke auto mee te nemen. Vooral de toch stevige afstand heen en terug (grofweg 1300km enkele reis) is voor een klassieker nogal een stap. Uiteindelijk besloten (ook met het oog op de mooie bergwegen die er gereden zouden worden) om de Alpine mee te nemen. Dat was er een hele fijne auto voor.

Verzamelpunt bij de start in Opatija

Het eiland Pag is deels een woestijngebied

De kustwegen zijn prachtig. Af en toe ook erg rustig zo nog vroeg in het seizoen. Foto gemaakt vanaf de Matra.

Meer het binnenland in en richting de verschillende nationaal parken zijn er ook mooie bergwegen. Buiten de wat bekendere ook meer wegen gereden die vooral de locals kennen. Slechter asfalt (maar nog steeds beter dan een gemiddelde Belgische weg) maar leuk en uitdagend met hooguit af en toe een bomen transport.

Voor het laatste hotel parkeren in een historische binnenstad. Even passen en meten. Foto gemaakt door een deelnemer in een Mercedes 500E.

En met de Alpen in de rug naar huis. De heenweg hadden we op 2 dagen gereden met een stop bij Munchen. De terugweg in een keer door.

Ik kan dit absoluut aanraden. Heel leuk om zo met je auto onderweg te zijn, af en toe op jezelf te kunnen zijn maar ook af en toe met andere autoliefhebbers. Iedereen was een beetje huiverig en zodoende waren er veel wat meer jongere auto's bij (Citroen CX (maar ook een DS), Audi RS4, de 500E verving een Fiat 130, een SLK verving een MGA, Alfa Spider 916, etc.) maar net als ikzelf zou voor een volgende tour met iets ander deel van het land er best weleens juist wel het oudere spul mee kunnen.

Wat gaaf. Lijkt me een heerlijke reis. En met de Alpine ook zeker geen straf. Welke auto zou je de volgende keer mee willen nemen?

Wat gaaf. Lijkt me een heerlijke reis. En met de Alpine ook zeker geen straf. Welke auto zou je de volgende keer mee willen nemen?

Een logische keuze zou zijn de Alfa 164 of de Corvette. Met allebei ook al ervaring met lange ritten (met de 164 nog voor de restauratie naar Italie geweest en met de Corvette een paar jaar terug naar Le Mans). Maar als er genoeg vertrouwen is opgebouwd in de AlfaSud zou die ook erg leuk zijn.
De Panhard is niet geschikt (op zo'n rit moet je al een paar keer olie verversen) en de Saab met zijn stuurschakeling heeft mijn vrouw het niet zo op en dan zou ik bijna alles zelf moeten rijden.

Ook in Kroatië een klein automuseum bezocht.
Scardona museum

Uiteraard met best wel veel Oostblok auto's (onderweg ook diverse Yugo's, Zastava's, Lada's en zelfs een oude Dacia gezien).

Deze brandweerwagen zou een EMW zijn; oftewel de Eisenach kant van BMW die in de DDR gewoon doorging.

Deze kunstzinnige Kever is gemaakt voor bruiloften en kan nog gewoon rijden.

Meer foto's in Flickr

^^ gave reis, mooie foto's zo.

Zoals wellicht bekend kan er ook transport voor zo'n reis geregeld worden, indien je heen- en terugreis wilt besparen op de breekbaarheid van de klassiekers.

Gave reis zo te zien, erg mooie foto's!

Deze brandweerwagen zou een EMW zijn; oftewel de Eisenach kant van BMW die in de DDR gewoon doorging.
Het is geen EMW (dat tot halverwege jaren 50 bestond en aangepaste vooroorlogse BMW-modellen bouwde), maar een IMV.

Nou, klein museum, het zijn aardig wat foto's.

Wij hebben Kroatië 10 jaar terug gedaan, toen nog met de Mercedes 207 buscamper. Ook een hele reis toen met die oude knorrepot. Prachtig rijden langs de kust en heel veel gezien toen. Ik ben alleen bang dat alles wat toendertijd naar Turkije op vakantie ging nu in Kroatië zit, niet meer mijn ding.

Ik kan niet wachten om weer even echt te genieten van het Renault Sport gevoel eind deze maand. Maar dan is zo'n Alpine net een tandje mooier eigenlijk. :D

Een logische keuze zou zijn de Alfa 164 of de Corvette. Met allebei ook al ervaring met lange ritten (met de 164 nog voor de restauratie naar Italie geweest en met de Corvette een paar jaar terug naar Le Mans). Maar als er genoeg vertrouwen is opgebouwd in de AlfaSud zou die ook erg leuk zijn.
De Panhard is niet geschikt (op zo'n rit moet je al een paar keer olie verversen) en de Saab met zijn stuurschakeling heeft mijn vrouw het niet zo op en dan zou ik bijna alles zelf moeten rijden.
Le mans is wel even andere koek dan 1300km enkele reis. Ik denk dat ik zelf ook de Alpine zou hebben gekozen voor de rit, met zo'n afstand is moderne geluidsisolatie wel heel erg prettig.

Nou, klein museum, het zijn aardig wat foto's.

Wij hebben Kroatië 10 jaar terug gedaan, toen nog met de Mercedes 207 buscamper. Ook een hele reis toen met die oude knorrepot. Prachtig rijden langs de kust en heel veel gezien toen. Ik ben alleen bang dat alles wat toendertijd naar Turkije op vakantie ging nu in Kroatië zit, niet meer mijn ding.
Ik denk wel dat dit zo'n bestemming is die buiten het seizoen het leukste is. Maar dat is met wel meer zuidelijkere landen.

Ah, wat een gave toch is dat geweest in het prachtige Kroatië. Zelf nog niet veel verder gekomen dan Plitvice, Opatije en Pag in de zomervakanties. Prettig is sowieso dat de wegen de afgelopen tien jaar fors beter zijn geworden. Eerder (begin jaren 2000) was het om gaten in de weg heen slingeren op de route Porec->Plitvice.

Ik denk dat je met de Alpine juist ook hebt kunnen genieten van de omgeving, meer dan met een van de klassiekers. Maar goed, ik heb wat minder met klassiekers moet ik eerlijk zeggen :sneaky:

Altijd leuk als iemand de moeite neemt een foto te maken.

Bij de al eerder genoemde oldtimerrit in Culemborg:

Met de rechter koplamp die er schijnbaar nogal eens geen zin in heeft. Van de linker heb ik de connector al eens aangepakt en dat moet rechts dan ook.

En afgelopen weekend was er een oldtimerrit in Tiel - ik zal nog een paar foto's posten daarvan:

De Sud geeft ook een hoop herkenning bij mensen. Erg leuk.

Zoals al aangehaald; wat foto's van de oldtimerrit in Tiel. En qua titel klopt het niet helemaal want het was zowel oldtimers als ook "bijzonder".

Als aftrap een bekende van het forum. Leuk je even gesproken te hebben!

Een andere bekende, maar dan uit de Alfa club.

Bij gebrek aan een kilometerteller voor de navigatie hebben we met hun samen de rit gereden. De Sud is een heel stuk sneller, ook in de bochten :)

Al weer een paar jaar geleden deed ik ook eens mee met deze rit en toen kwamen we een Panhard 24 tegen (een rode zelfs).. Dit keer zag ik er geen auto tussen die ik zelf ook heel erg graag wil hebben. Maar wel heel veel leuke auto's weer gezien.
Meer foto's op Flickr account.

Maar er was nog iets. Ik was weer een paar dagen in Zweden en het kwam zo uit dat ik een gat tussen wat afspraken had. Zodoende eens bij een museum wezen kijken waar ik nog niet eerder was.

Bynanders motormuseum. Ze hebben vooral veel motoren maar ook wat auto's en vrachtwagens.

Zoals ik al zei; heel veel motoren. De meeste met race historie.

Van alles wat. Meer foto's op Flickr

Dat is geheel wederzijds! Ben je ook present op de oldtimerdag in Culemborg op 27 mei?
Dat is wel het plan. Met de Panhard waarin ik zaterdag een heel eind met jouw Passat dezelfde route volgde.
Ik had op EMWalhalla je auto wel zien staan maar jou niet gezien. Was een gezellige drukte.

Over EMWalhalla gesproken..

Ik weet even niet wie de fotograaf is maar wat een geweldige foto!

Wij waren aanwezig met de Panhard en de Sud

Beide vielen duidelijk goed in de smaak en een hoop leuke gesprekken over gehad. Met de Panhard ook het voorstel rondje c.q. rijdend concours gedaan.

Mijn vrouw moest al eerder weg met de Sud

Ik zelf was ook niet al te laat weg en werd zo door Peter van hier op het forum op de foto gezet

Op een afgebroken sleutel na van de Panhard ging het ook allemaal prima. Nu wel tijd om weer een reserve te laten bijmaken. Ik hoorde bij het wegrijden nog net iemand roepen "Wow, een Panhard, die heb ik nog nooit gezien buiten een museum" - Toch fijn dat ik iemand zo het typische Panhard geluid eens heb kunnen laten horen.

Uiteraard viel ons deze Alfetta op in dezelfde kleur als onze Sud.

En daarvoor geparkeerd een inmiddels bekende Passat

Natuurlijk kijkt iedereen naar die bijzondere Max Roadster. Maar deze Renault Alliance auto is ook echt wel bijzonder. Een Amerikaanse midsize op basis van een Renault 21, maar wel groter dan een 25.

Een Isetta (van Iso of de licentie bouw van BMW) zie je nog weleens. Een 600 (doorontwikkeling door BMW) is een stuk zeldzamer. Deze heeft een achterbank en een zijdeur.

De Rio stond er als poortwachter

Binnen was natuurlijk het museum open maar ook stond er een collectie van merken die Louwman in hun geschiedenis gevoerd hebben.

Vanuit deze hoek en met deze lens lijkt zo'n Suzuki nog best wat.. maar het is nog kleiner dan mijn SC100.

En als je dit kent dan verraad je aardig je leeftijd...

We hebben ook van de mogelijkheid gebruik gemaakt om een proefrit te maken. Onze keuze was de Reliant Robin. Ik moet zeggen dat de rijervaring van een 3-wieler nogal meevalt. Er zijn Franse auto's die meer overhellen en minder stabiel voelen. Dat de voetenruimte minimaal is en dat er ook haast geen ruimte is rondom het stuur was meer opvallend. Om maar 1 pedaal tegelijk in te duwen is echt een uitdaging.

Ik heb ook nog een foto gemaakt toen de SUD wegging:
52900439059_1d5ceb5b61_c.jpg

En van de Panhard:
52899706612_149348b720_c.jpg

De eerste keer stond je met iemand te praten, toen ben ik maar doorgegaan omdat ik niet zo lang kan lopen/staan met mijn krukken. Toen ik nog een poging waagde was er alleen een Panhard. Nouja volgende keer beter.

Volgende keer beter inderdaad!

Direct na vertrek van EMWalhalla doorgereden naar de Nacht van Weesp. Met de Alpine meegedaan aan deze 50e en tevens laatste editie. We reden dit keer in de klasse C en hadden als doel om niet laatste te worden. Dat is prima gelukt als 17e van 22. Voor een van de moeilijkste ritten (en onze 3e keer deelnemen) best tevreden.
Overigens: vertrek 17.45 en finish iets van half 5. Met een verplicht uur pauze ertussen.

Veel tijd voor foto's maken is er niet. Hier wel even gedaan want ik ben gestopt voor een leuke spot.

Altijd een heel uiteenlopend deelnemersveld met zowel klassiekers, youngtimers als ook standaard "leasebakken".

Sluit ik nog even af met een bijzondere bezoeker

Leuk weekend zo! Ik heb je bij EMWalhalla niet gezien, maar de auto's wel. Toen je vrouw weg reed stond ik langs de weg met forummer Marathon te praten.
Nacht van Weesp heb ik vier of vijf keer meegedaan als navigator, toen waren we met meerdere teams vanuit het AW Forum! Ik vormde toen met Robert een equippe, hij deed dit jaar ook weer mee. Nu met Gijs als ik me niet vergis.

Maar deze Renault Alliance auto is ook echt wel bijzonder. Een Amerikaanse midsize op basis van een Renault 21, maar wel groter dan een 25.

Als ik het goed zie, is dit een Renault Premier, en die had de carrosserie van de R25 als basis (en dan omgevormd van hatchback tot sedan), maar met de achterwielophanging van de R21.

De Alliance was de Noord-Amerikaanse versie van de R9/R11. En de Médaillon was dan weer de Noord-Amerikaanse R21, makkelijk te herkennen aan het derde zijruitje.

Dacht ik eindelijk die AMC-Renault avonturen te ontrafelen en dan zit ik er toch weer naast :)
Ik dacht dat de samenwerking ook de naam Alliance droeg trouwens, dus niet alleen de auto.

Na alle misvattingen over Renault nu maar weer over iets anders. Afgelopen dagen met mooi weer gebruikt om ook veel bv 's avonds een stuk te gaan rijden met de diverse auto's. Alleen de Corvette is nog niet de deur uitgeweest.

En dan kom je spontaan de een of andere puzzelrit/bedrijfsuitje tegen. Maar eens naast een land- en tijdgenoot geparkeerd.

En ook mijn Alfa duo mocht even goed warm rijden. De 164 moet nodig gewassen worden maar dat komt wel goed.

Nu de Sud weer even ingeleverd voor wat onderhoud en afstelwerkzaamheden.

Zelf ook aan het klussen geslagen. De Suzuki mocht/moest een nieuwe koppeling.

Niet bepaald de 1e keer dat ik zoiets doe. Een van de grootste uitdagingen is altijd de motor goed te ondersteunen. Met zo'n gekantelde motor is dat echt wel een stukje lastiger.

Een grote gore en vette bende.. maar de aanhouder wint en gelukkig bestaat er zoiets als zeep..

Vervanging moest omdat het druklager duidelijk hoorbaar was. Maar toen kwam ik dit tegen

Een van de veren in de koppelingsplaat is gebroken en de losse stukjes zijn in de plaat vast komen te zitten.

Drukgroep en vliegwiel dragen de sporen. Gelukkig is die in het vliegwiel niet heel diep en ook maar een klein deel van het oppervlak. Zo maar gelaten. De drukgroep werd toch vervangen.

Altijd fijn om nieuwe onderdelen te plaatsen. Gelukkig was dit nog te vinden.

En een hoop fysieke inspanning later hangt de bak dan weer aan de motor. Gelukkig was deze niet zo heel zwaar en de startmotor zat er ook niet meer aan.

Verder met de wielophanging waar veel nieuwe remdelen aanzitten, nieuwe bussen, schokdempers, wiellagers en aandrijfashoezen.
Volgende deel is de roest RA en dan zijn de echt grote klussen allemaal gedaan.

Goed bezig met de Suzuki. Wanneer gaat ie de weg weer op, volgens de planning?
Die deadline is al jaren geleden verstreken... toen kwam er een verhuizing, corona en heel veel werk. Maar zolang er ieder jaar maar wat vooruitgang in zit is het geen gestrand project.

Afgelopen weekend was ook de Franse Auto Dag in Buren. Met mooi weer en een leuke diversiteit aan Franse auto's van jong tot oud. Het was de 1e keer op deze locatie en de organisatie heeft nog wat te verbeteren (we stonden nogal in een hoek en wel heel krap geparkeerd) maar dat komt vast wel goed.

Met Alpine en Panhard aanwezig. De C1 en Jumper maar thuis gelaten.

Deze A110 is iets ouder dan die van mij en heeft een bruin interieur. met andere velgen. Verder erg vergelijkbaar. En won in zijn klasse het Concours.

Deze 24BT won dan weer in zijn klasse. Echt een prachtig gerestaureerd exemplaar! Waar de mijne rondom trommelremmen heeft werd dat later rondom schijfremmen wat dit exemplaar dus ook heeft.

In het museum staat sinds een tijdje deze in dezelfde kleurencombi. Dit is echter een CT, een korte wielbasis dus.

Een kleine impressie. Meer op Flickr.

De Franse Auto Dag en daarvoor EMWalhalla hebben een effect gehad.

Mijn vrouw heeft als dagelijkse auto onze Citroen C1. Op de vrij hopeloze stoelen na echt een fijne auto die ook heel erg goedkoop rijdt. Echter is de onze met bouwjaar 2006 wel al een van de oudere. Met een kilometerstand van ruim over de 2 ton ook al aardig ervaren. En eigenlijk moeten de koplampen vervangen worden en achterbumper nog altijd gespoten.

Kortom, er waren wat twijfels of we niet eens moesten gaan kijken naar een vervanger. Ook om te voorkomen dat je eens voor een feit staat dat de auto niet door de APK komt en op dat moment er een snelle keuze moet worden gemaakt. In het dorp staat er een Lancia Ypsilon uit ongeveer 2010 te koop maar ik merkte al dat alleen ik dat erg leuk vind.

Mijn vrouw kwam echter op de proppen met de Renault Wind. Een best leuke cabrio die niet al te duur is om te rijden. Geen achterbank maar die werd in de C1 toch eigenlijk alleen als bagageruimte gebruikt (standaard heeft zo'n C1 niet veel plek).. en die Wind heeft wel een forse kofferbak.

Kortom; we hebben (ze heeft) een Renault Wind gekocht.

Een snelle foto van de adverteerder

Uit 2010 met 126.000km. Uiteraard een import (uit Duitsland in dit geval) want nieuw zijn er maar 200 ofzo verkocht in Nederland. Inmiddels rijden er zo'n 600. Het is een 1.2 TCE met zo'n 100pk. Genoeg vinden wij, vooral omdat het koppel vrijwel identiek is aan de 1.6 die er ook was. Het onderstel nodigt trouwens best uit tot goed sturen, de sportstoelen ook. Heel verschil met bv een 206/207 CC.

Ik weet niet precies hoe deze uitvoering heet maar het is in ieder geval met stoffen stoelen, bluetooth, stoelverwarming en handmatige airco. En natuurlijk dat dak. Het gaat misschien wat ver om het echt een cabrio te noemen want rolbeugel en achterraam blijven staan. Meer een heel gebruiksvriendelijke Targa. Met de Corvette en heel lang geleden de Nissan 100NX ben ik dat ook meer gewend qua open auto.

Het is niet een supernet exemplaar maar dit is natuurlijk ook de auto om mee naar de supermarkt te gaan. Een krasje op de velgrand, op de voorbumper, etc. En een heel lelijke pookknop, maar dat is te vervangen. Verder waren er nog wat puntjes van aandacht (o.a. de airco doet het niet) die nog in orde gemaakt worden. We konden een nette deal sluiten met inruil van de C1. Nu even een week of hooguit 2 weken wachten en dan ophalen.

Mijn vrouw is een beetje triest dat de C1 weggaat (nogal gehecht aan de auto's) maar ook erg blij om een stapje moderner en dan ook nog cabrio te kunnen gaan rijden. En met de Wind kan ze nu zelf ook naar een EMW event natuurlijk :)

Alleen die naam he... hadden ze bij Renault wat langer over mogen nadenken.

Grappig, zo'n Wind. Dikke wielen ook. Veel plezier ermee!

Bij EMWalhalla hoorde ik iemand zeggen dat de Wind rijders vooral wat gezette oudere vrouwen zijn, dat is weer geen compliment voor je vrouw ;) :D Maar jullie gaan dus gewoon bewijzen dat er óók andere Wind bezitters zijn!

Kijk er gaat een frisse wind waaien... ik snap wat je bedoelt met de naam. Er zijn iets te veel leuke of minder leuke (ff een wind laten) grapjes over te maken.

Er komt nog een hele periode aan dat het geweldig is om open te rijden. Lekker de wind door je haar voelen zeg maar. Geniet er van.

(..) Ben je ook present op de oldtimerdag in Culemborg op 27 mei?

Kleine kans dat dit nu gelezen wordt, jullie zijn immers met het defilé bezig en aansluitend de route ;) maar.. is het eindpunt van de route weer de Costerweg in Culemborg? Die info ontbreekt op de hacc.nl website, helaas.

Ik lees elders (waar dus meer info over de dag staat dan op de website zelf..ironisch is dus de laatste regel in het nieuwsbericht van de Culemborgsecourant) dat jullie deze kant op komen door de brug over de nederrijn over te steken. (y) Zal eens kijken, als dadelijk de was opgehangen is, of ik het e.e.a kan spotten. :cool:

Terug
Bovenaan