Engineer: '65 Panhard/'73 Saab/'75 AlfaSud/'81 Suzuki/'88 Corvette/'97 Alfa 164/'10 Wind/'13 Panda 4x4/'17 124 Spider/'21 Pössl/'22 Alpine/'24 Nio

Zo'n Sud is dan wel een surviver. Roest op de folder, maar in het echt was het ook een drama. En dat was jammer want het rijdt echt lekker.

Daarom, als je hem droog kunt stallen en in de zomer gebruikt, snap ik dat het een leuk hebbedingetje is met inmiddels de leeftijd dat veel mensen toch 2 keer kijken. Geniet van je aanwinst.

uwbuurman zei:
Gaaf zeg! Mooi hoor. Je hebt een loods nodig!

Barri zei:
Gaaf! Nu een verdieping bouwen op de garages? :)

Dank! Ja het is even zoeken met de ruimte. In ieder geval voorlopig zal het een stoelendans worden met een stalling plek een dorp verderop (voordat we naar dit huis gingen gebruikte we die plek al). Er zijn allerlei plannen van simpel tot onrealistisch voor meer plek. Maar ooit wordt dit toch een soort klein museum :D

Renault15 17 zei:
Wat een gaaf ding weer! Onze smaak een voorkeuren komen heel behoorlijk overeen merk ik. Bij mij staat de Sud echter onder de Alfasud Sprint ( dus ook de eerste chroom bumper versie) op het wensenlijstje. Maar dat ligt aan mijn coupé-voorkeur.

Er zijn zeker overeenkomsten in smaak inderdaad :D Wat er bij jou zo in de stalling staat kan ik zeker waarderen. De Sprint is ook prachtig maar toch heb ik met de coupe modellen van Alfa vaak minder dan juist de "gewonere" 4-deurs versies. Ik waardeer dat Alfa het familie vriendelijke (vaak zelfs met een enigszins bescheiden formaat motor en bijbehorend verbruik) kon combineren met veel rijplezier. Iets wat ze overigens niet altijd even goed in de vingers hadden maar in ieder geval wel probeerde.

ginkelvanmichiel zei:
Super! Toen ik studeerde stond er regelmatig een appelgroene Sud op de parkeerplaats. Ook in de winter… en zó lang geleden is dat niet…

Als het een plastic bumper versie was dan was de Sud niet meer of minder roestgevoelig dan andere auto's uit die tijd... maar toch blijft dat wel zonde. Er zijn er ook echt maar weinig overgebleven ondanks dat er een 900.000 stuks gemaakt zijn.

Janneman zei:
Zo'n Sud is dan wel een surviver. Roest op de folder, maar in het echt was het ook een drama. En dat was jammer want het rijdt echt lekker.

Daarom, als je hem droog kunt stallen en in de zomer gebruikt, snap ik dat het een leuk hebbedingetje is met inmiddels de leeftijd dat veel mensen toch 2 keer kijken. Geniet van je aanwinst.

Zeker die 1e serie Suds waren echt dramatisch inderdaad. Echt zo goed als uitgestorven. En dat terwijl het een ontzettend goed concept was en heel goed ontwikkeld. Iets dan ook goed produceren blijkt soms toch erg lastig te zijn.

Nou een paar details dan maar. Eerst de geschiedenis.

Deze Sud is gebouwd in het voorjaar van 1975 ergens. En toendertijd zaten er op de Italiaanse markt nog geen buitenspiegels bij als standaard.
Afgeleverd op 13 April 1975 aan een heer in Gioia dei Marsi (L'Aquila) - grofweg even ver van Napels als van Rome maar dan niet aan de kust.
In 1993 (nog steeds bij die eigenaar) geschorst en in hun garage gezet. In 2015 is deze meneer overleden.

De familie heeft wat werk laten uitvoeren aan de Sud met nieuwe banden, wat onderhoud en deels opnieuw in de lak zetten. Vermoedelijk waren de liggende delen wel aangetast door de zon. De rode bekleding is ook aangetast door vooral de zon maar was nog zo slecht niet en is dus zo gebleven.

In Oktober 2016 is een liefhebber uit Nederland naar Italie gereisd en heeft daar (bemiddeld door een lokaal autobedrijf) de Sud van de familie overgenomen

In December 2016 kwam de Sud in Nederland aan op transport

Er is gedurende 2017 veel gedaan aan de Sud qua motoronderhoud, remmen en uitgedroogd rubber. Verder is er roest ontdekt wat afkomstig was van de slechte voorruit afdichting (dit is de 1e plek waar een 1e serie Sud altijd gaat roesten) en daar zijn nieuwe delen ingelast en er is zelfs een nieuw voorspatbord geplaatst. Ook is de Sud verder helemaal nagelopen op roest. Ik heb dat zelf ook gedaan en zelfs op de beruchte onderzijde van de deuren heeft deze Sud enkel op de bestuurdersdeur een klein beginnend plekje wat op tijd behandeld is.

Het heeft al bij al tot Juni 2018 geduurd voordat de Sud naar tevreden was en zijn NL kenteken kreeg. Om het te vieren (gok ik) kreeg de Sud ook een houten stuur van een Ti versie.

Kort na het verkrijgen van het kenteken was de Sud dus te spotten bij het Concours Apeldoorn in 2018. En daar is hij door velen gespot, waaronder ik ikzelf.

Hier blijkt al wel uit dat de auto eigendom was van een echte liefhebber. Deze liefhebber heeft in ieder geval ook een Alfa 164 Super gehad en een NSU Ro80 - dus qua smaak zitten we op hetzelfde spoor in ieder geval. Hoe weet ik dit allemaal? Nou de hele collectie is vrijwel rond dezelfde tijd te koop gezet (namelijk vanaf December 2020) vanwege omstandigheden. Ik hoop dat de omstandigheden niet te vervelend waren.

Nu is de vraag naar 1e serie Sud's niet heel groot. Het imago heeft ze niet goed gedaan en binnen de Alfa kringen is het net als de 164 nog altijd een buitenbeentje. En als het dan ook nog eens een vrij specifieke kleurencombinatie is... Oftewel de Sud heeft lang te koop gestaan en in opdracht bij verschillende bedrijven. Vaak ook nog voor een wat te hoge prijs.

Ik heb de Sud een paar keer gezien en uiteindelijk maar eens geïnformeerd om uitgebreider te kijken en ermee te rijden. Na wat onderhandeling over prijs en aanpak van wat puntjes kwam het dus tot een deal met het bedrijf waar de Sud nu stond.

Wat is er verder nog over te zeggen:
- Contactslot links - waarom? Geen idee. Wel zit rechts de knop voor de hoogteverstelling van het stuur.
- De choke zit op dezelfde plek verborgen als bij de Panhard, namelijk onder de stuurkolom
- De Sud heeft wel een Panhard stang op de achteras.. maar mijn Panhard niet :D
- Net als bij de 164 zijn de veerpoten voor "ondersteboven" qua schokdemper - hierdoor is ook de belasting op het toplager lager en zit er ook over de veer nog een extra lager. De beweging van de veer tijdens het sturen is dus vrij apart - iets waar de 164 nog weleens opmerkingen over krijgt bij de APK. Dat is ook niet zo gek want bij de ontwikkeling van de 164 (die een andere veerpoot constructie heeft dan de Saab-Lancia-Fiat versies) werd er inspiratie opgedaan bij de Sud.
- Het is heel makkelijk rijden met de Sud. Het is soms even zoeken naar de 3 maar dat is het dan ook. Voelt veel moderner aan dan zijn leeftijd.
- De ruimte op de achterbank en e instap met de achterdeuren is heel makkelijk en ruim. Veel beter dan je zou verwachten. Deze kunnen we dus ook goed gebruiken als we met vrienden op pad gaan
- De kofferbak is erg groot en ligt vol met vervangen onderdelen en reserve onderdelen - dat wordt nog uitzoeken
- Zoals het een echte Alfa Romeo betaamd is hij nukkig als de motor koud is maar daarna heerlijk soepel, heel direct aan het gaspedaal en heeft een prachtige klank
- En ook zoals het een echte Alfa betaamd zijn de pedalen klein en dicht bij elkaar. Geen lompe schoenen aan dus.
- Rondom schijfremmen (voor zelfs aan het differentieel, met de handrem erop en ook dubbelwerkend voor het geval er een remcircuit uitvalt) maakt de remmen ook heel modern aanvoelend en vol vertrouwen.
- Er is geen motortemperatuur meter maar wel een waarschuwingslampje. Die brand zowel als de motor koud is als wanneer deze oververhit raakt
- Misschien nodeloos complex maar vrijwel alle bediening is verwerkt in de schakelaars aan het stuur: richtingaanwijzers, verlichting, ruitenwissers, ruitensproeier, kachelventilator, claxon en ook achterraamverwarming (al dacht ik niet dat het op de 1975 versies al zat). Vandaar het heerlijk eenvoudige en opgeruimde dashboard.

Ja hoor, zelfs wanneer je denkt dat het nu wel even stil zal blijven, volgt er toch nog een aankoop. :D Maar zoals je zelf al zegt, binnen deze eisen komt er niet zo vaak iets voorbij. En als het dan kan, waarom niet? Je bent al goed begonnen aan de voorpret met inlezen. ;) Geniet ervan!

Heel leuk ding, pracht aankoop en past prima in je collectie. Van de andere kant, tot nu toe leek dat een specifieke auto per decennium te zijn, maar deze deelt zijn decennium met de Swedish Chef... maar ze zijn totaal anders, dus dat maakt het leuk.

Veel plezier ermee! Overigens, dat randje van het binnenspatbord, zo zonder buitenspatbord, dat valt me niet mee. Dat maakt dat je je afvraagt wat er onder het andere spatbord zit....

Wat een geweldige aanwinst! Veel plezier ermee. Ben benieuwd naar de avonturen. Enne.. wanneer opent de tentoonstelling? :)

Bedankt allemaal! Ja het is er weer een bij :D Maar te goed kloppend om te laten schieten. Voorlopig zal dit museum alleen zo nu en dan op een oldtimerdag of rit te zien zijn maar wie weet ooit.. Tegen die tijd ben ik denk ik wel met pensioen.

uwbuurman zei:
Heel leuk ding, pracht aankoop en past prima in je collectie. Van de andere kant, tot nu toe leek dat een specifieke auto per decennium te zijn, maar deze deelt zijn decennium met de Swedish Chef... maar ze zijn totaal anders, dus dat maakt het leuk.

Veel plezier ermee! Overigens, dat randje van het binnenspatbord, zo zonder buitenspatbord, dat valt me niet mee. Dat maakt dat je je afvraagt wat er onder het andere spatbord zit....

Nu is de Swedish Chef toch moeilijk te plaatsen.. in sommige aspecten is dat een jaren 50 auto zelfs. Echt wel wat anders inderdaad.
De spatbord aan de andere kant was precies zo inderdaad en is op dezelfde manier aangepakt. Gelukkig kan je in de wielkast die rand goed zien en kon zo ook goed beoordelen hoe de reparatie is gedaan.

Ah mooi, van dit soort auto's is reparatie belangrijk om te documenteren. Mooi dat beide randen gerepareerd zijn!

En ja, dat van de Swedish Chef, dat ben ik met je eens. Bijzondere auto in zijn tijd. En nu nog steeds.

Ik heb natuurlijk altijd wel iets met een auto vanwege zijn techniek en historie. Daar zit een AlfaSud vol mee.

Al in 1952 had Alfa een aandrijflijn ontwikkeld met een dwarsgeplaatste motor voorin en voorwielaandrijving. DIt project werd echter geschrapt. Een van de voorstanders van dit project was de interim ontwikkelingschef Hrushka. Deze Oostenrijker was bij Alfa binnengehaald om de vooroorlogse productielijn te moderniseren op basis van zijn ervaring in het opzetten van de Wolfsburg fabriek van VW (een opdracht uitgevoerd toen hij voor Porsche werkte). Aangezien Hrushka daarnaast ook ooit ervaring had opgedaan bij Magirius-Deutz kon hij ook helpen met de truck & bus divisie van Alfa Romeo en rolde zo ook de ontwikkeling afdeling in.

Hruska keurde een nieuw project goed om op basis van die dwarsgeplaatste motor verder te werken en hier zelfs een kleine auto te gaan ontwikkelen met voorwielaandrijving. Kort na het geven van de goedkeur verliet hij met ruzie de firma. Dit project kwam zelfs tot een prototype dat nog steeds bestaat. Het project liep van 1959 tot aan 1962 toen ze zover waren om te gaan testen met het prototype
Backstage_17Nov_09.jpg

Backstage_17Nov_01.jpg

Het design bevat wel wat Renault 8 invloed - en gezien de relatie met Renault indertijd (Alfa produceerde de Dauphine en later de 4 voor de Italiaanse markt) klopt dat ook wel. Alfa ingenieurs hadden inderdaad al kennis gemaakt met het Renault 8 project terwijl het nog in ontwikkeling was.
Verder is het design natuurlijk de basis geweest voor de Guilia later - maar dan wel wat uitvergroot.
De aandrijving was zeer bijzonder; een dwarsgeplaatste 4-cilinder in lijn met de versnellingsbak ernaast en dus de ongelijke lengte aandrijfassen. Ook stond de radiateur voor de motor in de rijwind richting. De Mini die natuurlijk gedurende de duur van dit project uitkwam had de versnellingsbak geïntegreerd met het motorcarter wat altijd een compromis was qua smering (en heel hoge belasting dus niet mogelijk) en daarnaast had die de radiateur in een traditionele opstelling waardoor koellucht via de wielkast binnen kwam - ook een beperking qua koeling dus.
In 1962 had Alfa dus de blauwdruk uitgevonden voor de (nog altijd) standaard opzet voor een voorwielaangedreven auto. Alleen namen ze de auto niet in productie.
https://www.roadster-life.com/post/the-little-alfa-that-never-was

Hruska belande bij Fiat, en deed daar ook wat werk voor Simca en Autobianchi. En zodoende kon hij wat ideeen uit het Alfa Tipo 103 project doorvoeren bij Fiat. Die blauwdruk van een aandrijflijn kwam in productie in 1964 in de Autobianchi Primula en daarna in de Fiat 128.
Shutterstock_3988240a.jpg

Hrushka werd terug naar Alfa gehaald (de president waarmee hij ruzie had was inmiddels weg) en kreeg de leiding over de nieuwe firma AlfaSud waarmee hij zowel auto als productielijn moest neerzetten. Hij nam tot grote woede van Fiat vrijwel zijn gehele team mee. Daardoor is de AlfaSud ook zo afwijkend van de rest van het Alfa Romeo gamma - het was echt een team los van de rest van de firma. Deels door patenten en deels door kostenbepalingen was het niet mogelijk om die aandrijflijn zoals in de Fiat 128 te gebruiken. Een korte motor was echter wel een voorwaarde voor genoeg ruimte en zodoende kwamen ze uit op een boxer - een motor waarvan Hrushka nog wel het een en ander wist uit zijn Porsche tijd.

Zowel de AlfaSud als de Fiat 128 waren de inspiratie voor VW toen ze de Golf gingen ontwikkelen. De compacte buitenmaten met ruim interieur van de Sud en de aandrijflijn van de 128. VW was nagenoeg bankroet toen en moest zich dus zeker stellen van een success en daarom baseerden ze zich op goede en bewezen ideeen van andere merken.

Overigens is het heel apart om te zien hoe de Citroen GS zoveel overeenkomsten heeft met de Sud (wel een langere auto voor vrijwel dezelfde binnenruimte) maar verder geen enkele connectie. Een 4-cilinder boxer was een logisch vervolg vanuit de Panhard hoek (die hadden diverse varianten op een 4-cilinder boxer ontwikkeld maar mochten die niet in productie nemen - de GS motor lijkt meer op een Panhard motor dan op een 2CV motor) en het segment werd ook als hetzelfde gekozen. Dat het een hatchback vorm was maar met een kofferbak was bij de Alfa een kostenkeuze maar bij Citroen een principe kwestie van het management (een hatchback werd gezien als niet stijlvol genoeg).
http://www.citroenet.org.uk/miscellaneous/gs-alfasud/motor1.html
003.jpg

001.jpg

Gezien de Panhard connectie (en wie weet koop ik ooit nog een GS) is het cirkeltje weer rond. Van een 1965 tot een 1975 heb ik nu 3 auto's met elk een vrij aparte motor (2-boxer, 4-boxer en V4) maar van ongeveer hetzelfde formaat (de Panhard is een stukje lager en langer), vrijwel hetzelfde gewicht (800 tot 900 kg) en vermogen (60 tot 65pk).
De Suzuki die toch echt meer jaren 70 dan jaren 80 is valt er een beetje buiten met zijn vrij normale motor (met aparte plaatsing), formaat en gewicht en vermogen die allemaal kleiner/minder zijn.

Interessante info!
Je ziet bij dat eerste model al gelijk hoe lekker zo'n Alfa oogt; een totaal ander gezicht dan de Renaults van die tijd die blijkbaar deels als inspiratie dienden.
Leuk ook die foto van een Sud en GS naast elkaar te zien, maar vader heeft beide gehad (en daarna een Golf 1).

Wat een gave aanwinst! (y) Lang van voor mijn tijd, maar wel een tijdloos strak ontwerp (zeker de eerste serie) en daarmee een aanwinst voor onze wegen!

Escher zei:
Wat een gave aanwinst! (y) Lang van voor mijn tijd, maar wel een tijdloos strak ontwerp (zeker de eerste serie) en daarmee een aanwinst voor onze wegen!
Ja ik ben ook wel een stukje jonger dan de Sud. Dank!

Het is nog even wachten op de Sud. Bij de proefrit bleek dat er een kleine lekkage in de radiateur zat en dat punt had ik meegenomen in de onderhandelingen (naast een nieuwe APK etc.).. zodoende staat de Sud nog even in de werkplaats daar. Met wat geluk nog deze week ophalen maar het kan ook een 2 weken verder zijn (ik ben zelf ook weer een paar dagen in het buitenland).

Uiteraard organiseer je wel wat documentatie van te voren en als voorpret. Zo probeer ik altijd van mijn auto's een brochure te hebben. Nu wil het geval dat deze Sud identiek zou zijn aan de Sud in de folder voor modeljaar 1975.. dan moet het natuurlijk een folder voor dat modeljaar zijn. En die heb ik gevonden.

20221202_205718 by M R, on Flickr
Klopt helemaal! En inderdaad zonder buitenspiegels.

20221202_205729 by M R, on Flickr
En onder die stoelhoezen zit inderdaad dit interieur.

20221202_205711 by M R, on Flickr
En dit dashboard (van de Lusso) zit er in.

Maar goed. Nu dus afwachten. En als de Sud er is is het nog steeds wachten want in de winter rijden we er uiteraard niet mee.

In de tussentijd is het nu ook al bijna een jaar dat de Ioniq5 er is. Over 2 weken voor onderhoud (eigenlijk vooral SW updates) en de batterij upgrade waarmee snelladen ook in koude condities beter moet verlopen.
20221204_131007 by M R, on Flickr
Nog steeds een erg prettige auto en met heel veel ruimtegevoel. Ook de bij uitstek geschikte auto om met de hond op pad te gaan; de kofferbak bestaat uit eenvoudig schoon te maken materialen en op de kofferbakvloer hebben we een rubbermat liggen.
De kleur blijft ook bijzonder; het is heel erg afhankelijk van het licht. Vol in de zon zit er vaak wat groen in maar op een wat grijzere dag zie je dat helemaal niet. Er rijden hier in de omgeving nog wel meer Ioniq5's maar die zijn in het zwart. Het is wel grappig om te zien dat mensen duidelijk naar de auto kijken nog steeds, kennelijk toch nog een opvallende verschijning.

Buiten dit allemaal ben ik zo nu en dan ook bezig met de Suzuki. Ik ben de remmerij van de achterkant aan het uitzoeken en ik heb nog wat moeite met een remslang/remleiding aansluiting. Wanneer ik die los krijg zonder schade kan het pakket weggebracht worden om nieuwe slangen met nieuwe remleidingen te maken. Lukt het niet dat moet ik nog een ruime meter aan remleiding extra loshalen en vervangen. Aangezien die remleiding nog goed is en vooral ook door de ophangbeugels van de benzinetank loopt doe ik dat liever niet. Maar dit is zo'n geval dat het plan maken hoe en wat (en ander gereedschap bestellen want ik kan er anders niet bij) weleens langer kon duren dan de klus zelf. Geen foto's dus.
Verder is het nu te koud om onderdelen te verven (veer, achterplaat remtrommel, etc.)

En toen was het zover; de Sud is gearriveerd.

20221210_114212 by M R, on Flickr
20221210_114231 by M R, on Flickr

De Sud kreeg voor aflevering een nieuwe radiateur en wat koelslangen, een aandrijfashoes, remslangen en er was wat afstelwerk aan deursloten en koplampen. En een verse APK.
Verder kwam de Sud met wat documenten waaronder het registratieformulier voor het 1e kenteken (1975) en voor de schorsing in December 1992.

Tijd voor een paar snelle foto's naast de andere Alfa
20221210_115034 by M R, on Flickr
20221210_115024 by M R, on Flickr
20221210_115009 by M R, on Flickr
20221210_115058 by M R, on Flickr
De komende weken zal de Sud niet veel buiten de garage komen, en er uitgebreid mee rijden zal zelfs nog wel iets langer duren. Ik ben benieuwd! De eerste indruk is geweldig.

Prachtig!
Gefeliciteerd met je mooie aankoop.
Deze ken ik nog wel uit mijn jeugd, je zag ze opeens overal.
Maar net zo snel als ze kwamen, verdwenen ze ook weer uit het straatbeeld.
Roest preventie werd niet aan gedaan en roesten konden ze goed, al in de folder werd gezegd.
Inmiddels echt een zeldzaamheid, ik kan me niet herinneren wanneer ik er voor het laatst één gezien heb.
Deze stijgen alleen nog maar in waarde, mooi dat er ook nog gewoon mee gereden wordt.

Prachtig auto(tje), goede kleurstelling ook. (y) Wel jammer dat je nu zo lang geduld moet hebben om eens lekker ermee te toeren.

Wie bewaard die heeft iets, en geduld is een schone zaak komen bij me op.

Hij lijkt snaar strak, ik neem aan een uitgebreide restauratie achter de rug? Veel plezier en leuk dat hij precies is zoals in de folder.

Sketcher zei:
Wie bewaard die heeft iets, en geduld is een schone zaak komen bij me op.

Hij lijkt snaar strak, ik neem aan een uitgebreide restauratie achter de rug? Veel plezier en leuk dat hij precies is zoals in de folder.

Er is het een en ander aan gespoten (ik vermoed vooral de liggende delen) maar niet gerestaureerd. Maar natuurlijk geholpen dat deze eigenlijk alleen tussen 1975 en eind 1992 is ingezet. Dankje!

Nog net voor de ergste kou een beetje kunnen rommelen aan de Sud.

Direct de belangrijke veiligheidsmaatregelen; een schakelaar op de accu, brandblusser in het dashboard en een extra stuurslot.
De Sud heeft standaard twee ontgrendelkabels voor de motorkap.. typisch.. De motorkapsteun is ook vrij bijzonder en bij deze niet helemaal fris meer (vandaar de houten balk).
Opvallend is dat de kofferbak ontgrendeling maar met 1 kabel werkt en er geen alternatief is en ook geen neerklapbare achterbank.
Net niet in beeld zijn de voorremmen die direct aan het differentieel zitten en waar ook de handrem op werkt.

Ik was zelf weer een paar dagen in Zweden. In de regio Gothenburg is het klimaat vrij aardig hetzelfde als Nederland doordat het zo dicht aan de kust is. Maar nu was het toch ook koud daar met sneeuw en ijs en ik heb meermaals temperaturen tussen de -10 C en -15 C gezien.

Het vliegveld van Gothenburg ligt wat verder van de stad en de kust vandaan.

Dit soort wegen maakt het wintergevoel wel af natuurlijk. De XC40 huurauto die ik had leek het weer niet zo geweldig te vinden - bevroren parkeersensoren, stoel- en stuurverwarming die er in vergelijking met de Hyundai lang over doen en een keer een motorstoring waardoor hij alleen kruipend de van zijn parkeerplek af kwam (even uit en aan zetten en het was weer OK).

Maar ook in Nederland was het koud

De 164 moest net die dagen even buiten slapen maar staat nu weer lekker binnen. Starten ging zonder moeite en ook de ontwasem/ontdooi functie deed het eigenlijk prima.
De Alpine kent enkel als nadeel dat interieurwarmte de achterruit niet bereikt (die dekt immers de motorruimte af) en het ontwasemen of ontdooien van dat raam soms wel wat lang duurt. Warmte van de motor komt er immers pas als je die een beetje belast (de uitlaat moet vooral warm worden - de motor zelf inclusief olie is dan allang warm) en dat doe je niet altijd. Verder zo in winterse condities doet de Alpine het prima.

Renault15 17 zei:
De Alpine heeft toch op de buitenste ruit ook gewone elektrische achterruitverwarming?

Klopt. Maar zoals bij elke auto is dat vermogen wat beperkt (12V x 30A meestal) en is dus wat interieurwarmte ook nodig om het wat vlotter te laten gaan en om helemaal vrij zicht te krijgen. Doordat het interieur verder klein is is dat trouwens wel juist weer heel snel op temperatuur en voorruit en zijruiten zijn dan ook heel snel vrij.

Even naar een andere moderne auto: de Ioniq5. Daar stond een terugroepactie open (een fout in de software afsluit volgorde waardoor het zou kunnen voorkomen dat de P stand niet ingeschakeld wordt) en diverse andere SW updates.
Ik had zodoende een afspraak gemaakt met onderhoud erbij (want circa 1 jaar en inmiddels dichtbij de 15.000km) maar werd er door de dealer aangegeven dat de Ioniq5 maar elke 30.000km of om het jaar hoeft. Ehja.. dat was mij wel verteld maar totaal vergeten. Maar alsnog dus updates en wat garantiezaken.
- Op het achterportier links was een van de strips rond het raam beschadigd. Die zijn afgewerkt in het zwart maar het metaal eronder was zichtbaar op het puntje. Die strip is dus vervangen (garantie)
- We hadden weleens wat problemen met het infotainment (klok en datum die stil blijft staan, sommige instellingen veranderen niet altijd mee bij wisselen rijders profiel, connected navigatie doet er soms heel lang over om te laden, etc.) en behalve de simkaart module controleren konden ze verder enkel een update doen van het hele systeem. Daarmee is nu ook de OTA (beperkt tot infotainment, net als bij VW) ingeschakeld. Overigens erg slim; er zijn wat accentkleuren iets veranderd met de update zodat je ook visueel kan zien dat er een update gedaan is. Klantenervaring is dus over nagedacht. Qua de problemen; het is nu kijken of het allemaal weg is.
- De accu verwarming update is uitgevoerd; oftewel de functie die met het huidige modeljaar kwam is nu ook op mijn vorig modeljaar Ioniq5 toegevoegd. Netjes met een insteekvel erbij voor de handleiding. Met deze update kan de accu zijn temperatuur regeling aanpassen als er een snellader als volgende bestemming is gekozen in de navigatie. Zodoende is de accu al op de ideale temperatuur om te kunnen snelladen.
- Sommige Ioniq5 eigenaren klagen over een wat slingerende auto wanneer deze op de Highway Drive assist rijdt. Dit kan zo ver zijn dat de Lane Keep Assist dan zelfs gaat ingrijpen. Ik heb dit maar zelden meegemaakt maar op een specifiek punt op de A2 van Utrecht naar Amsterdam was het wel bijna altijd raak. Daarom toch gevraagd of ze hier wat mee konden doen. Dat is gedaan; uitlijning van de auto, calibratie van de stuurhoeksensor, calibratie van de camera en als laatste het installeren van de nieuwste software. De A2 ben ik nog niet geweest maar ik kan verschil merken.
- En als laatste die update als onderdeel van de recall.

Netjes geregeld allemaal. Auto ook op tijd weer kunnen ophalen. En alles onder garantie of gewone service (ik betaal de dealer een paar euro per jaar om zo altijd een leenauto te hebben, de auto altijd gewassen etc. weer terug te krijgen en sommige service zaken zijn inclusief zoals bv navigatie updates).
Als leenauto kreeg ik een Kona EV mee. Wat mij betreft positief dat een EV klant ook een EV leenauto krijgt. Uiteraard doet de Kona me erg denken aan de Ioniq die ik eerst had; en maakt me extra blij met de heel erg goede stoelen in de Ioniq5. Dat is echt het grote verschil.

Einde van het jaar en dan toch ook maar weer eens een overzicht zodat het nog een beetje te volgen blijft.

In 2022 kwamen er 3 auto's bij; 2x een oldtimer (Panhard en AlfaSud) en 1x een zakelijke moderne auto (Alpine).
In 2021 kwamen er ook al 3 bij (Camper, Ioniq5 en Honda motor) en toen zei ik nog dat dit vast niet weer zou gebeuren... Tja.

Dus:

1965 Panhard 24BT

In Februari gekocht nadat mijn oog ineens erop viel in de AW Classics advertenties. Net na 1 Maart afgeleverd en de dag erna liep de motor stuk. Tot net voor de zomer bij de specialist geweest die de motor opnieuw heeft opgebouwd. Financieel met de verkoper ook tot een nette oplossing gekomen. Daarna toch nog zo'n bijna 1000km gereden ermee waarvan zo'n 500km het inrijden van de motor was. De controle na het inrijden liet zien dat alles goed was.
- In 2023 gaan we verder speuren naar de historie van deze auto; vooral het deel tussen de productie in 1965 en de 1e registratie van 1978. Het lijkt er alvast op dat de B-versie die dit is indertijd niet in NL geleverd is en dat stuurt dus aan op een import.
- Ook in 2023 probeer ik nu toch eindelijk eens bij een evenement van de Panhard club te zijn. Ik ben wel lid geworden maar nog geen kans gezien eens langs te gaan.
- In April staat er weer olie verversen op het programma (je blijft bezig zo zonder olie filter) samen met een APK - gezien het kenteken van 1978 ziet de RDW deze toch nog als APK plichtig.
-Verder wil ik zelf nog eens kijken naar de mechanische toerenteller die meestal niet meedoet en de ruitensproeierknop die afgebroken lijkt te zijn.
- En de Panhard is gevraagd als trouwauto komend jaar. Daar gaat natuurlijk ook wat extra optische aandacht naar uit.

1973 Saab 96 V4

De Saab is er alweer een 2,5 jaar. Dit jaar 1200km ongeveer gereden ermee en verder qua techniek een paar laatste zaken in orde gemaakt. Nieuwe banden en een nieuwe uitlaat waren een paar laatste zaken, na al eerder carburateur revisie, groot onderhoud, afstellen en nog iets eerder een koelsysteem en remsysteem revisie. De weer netjes gemaakte velgen en de nieuwe achterlicht glazen hebben dit jaar een hoop gedaan qua looks.
Met de Saab ben ik bij een evenement geweest van de Classic Saab club en dat gaan we proberen weer te doen. Qua klusjes zit er wat mij betreft nu helemaal niets aan.
Afgelopen jaar wat historie boven water gekregen vanuit de fabriek historie. Het is in ieder geval geen showroom model geweest want er zit maar een dag of 10 tussen productie en 1e registratie.

1975 Alfa Romeo AlfaSud L

De Sud is de meest recente aanwinst. Een auto die ik een paar keer zag staan maar pas op een later moment klikte het. Buiten wat klein schoonmaak en opruim werk is er niets gedaan nog. Wel is er wat meer historie boven water gekomen: de Sud kwam op 5 Augustus 1975 van de band en werd op 8 Augustus 1975 op naam gezet van de eerste eigenaar. De RDW heeft misschien wat moeite gehad met het handschrift op het kentekendocument want die hebben er April van gemaakt.
- De Sud staat ingepland voor Mei voor wat afstelwerk, carburateur revisie, en dergelijke
- Zelf wil ik nog de motorkapsteun in orde maken en het zwarte lijstje in de chromen bumpers repareren

1981 Suzuki SC100

De Suzuki is nog altijd een project. Stapje bij beetje is de achteras uit elkaar gehaald en zijn de diverse delen weer netjes gemaakt. De versnellingsbak hangt bijna los nu en dan kan de koppeling vervangen worden en de rest weer in elkaar. Ook wat zitten prikken in de roest rechtsachter wat het laatste stuk is om nog aan te pakken. Moed verzamelen en slijpen dus.

1988 Corvette

De Corvette is er nu al 7 jaar. Afgelopen jaar nieuwe banden erop gezet wat heel veel deed voor het rijden en het vertrouwen in de auto. Aan de Corvette moet de motor van de mijlenteller vervangen worden deze winter. Die is binnen gekomen uit de USA dus nu alleen nog even doen. In 2022 heb ik niet heel veel Corvette gerelateerde evenementen kunnen meedoen en dat hoop ik komend jaar meer te kunnen. Dat heb ik met meerdere auto's maar het bleek afgelopen jaar nogal eens dat evenementen precies tegelijk gepland werden; in de 2023 agenda lijkt dat beter te gaan.

1997 Alfa Romeo 164 TS

De 164 is er nu al bijna 14 jaar. Op wat optische zaken na geen zaken meer om aan te pakken. Komend jaar zal de aandacht voor de 164 wel wat minder zijn.

2006 Citroen C1
Hier heb ik zelfs geen foto van uit 2022. Is er nog steeds en maakt wel een constante 5000 a 10.000km per jaar. Gewoon een prima en goedkope auto.

2021 Hyundai Ioniq5

Nu tegen de 14.000km en net iets langer dan een jaar bij ons. Met de recente SW updates en afstelwerk zijn ook wat laatste irritatie puntjes opgelost. Heel erg goede en fijne auto.

2021 Citroen/Possl camper

Onze vakantie reizen in zowel 2021 als 2022 werden nogal beïnvloed door COVID maar desondanks toch nog een 10.000km in 1,5 jaar tijd kunnen rijden met onze camper. Er waren wat puntjes aan de camper inrichting die al kort na aflevering in orde werden gemaakt. Hand gebouwd klinkt leuk maar is dus ook met wisselende kwaliteit. Gelukkig viel het mee.

2022 Alpine A110

Een verse aanwinst en erg geliefd. Zeker nu de oldtimers allemaal op stal staan gebruik ik de Alpine wat meer. Tot nu toe iets boven de 3000km. Op de bagageruimte (en dat het een 2-zitter is) na verder ook een heel praktische auto waar goed elke dag mee te leven is. Maar vooral een erg fijne ervaring. Vanuit de Alpine dealer(s) ook wat evenementen kunnen meedoen of bezoeken. Maar alsnog sommige helaas niet; zoals een Benelux rit. Verder ook lid geworden van de Alpine club waar ik ook nog niet bij kon zijn.
Komend jaar misschien een vakantie met de Alpine op het programma. En verder heb ik begrepen dat iemand van dit forum serieus aan het nadenken is over een Alpine; dus wie weet zijn het er straks meer hier.

En dan is er de Honda Rebel nog. Maar dat is echt helemaal van mijn vrouw en ik mag er alleen naar kijken :D

Met een nog rustige agenda en best aardig weer toch maar even de tijd genomen voor wat klusjes.

Bij de Panhard is er te zien dat er ooit grote gele kentekenplaten op hebben gezeten. Er zitten gaten in het plaatwerk.

Het is niet heel opvallend maar toch.

Ik heb een tijd lang zitten nadenken hoe ik dit nu weg zou kunnen werken. Dichtmaken en overspuiten is gelijk wel heel drastisch.
Toen dacht ik aan een sticker. Die hebben echter nog weleens het probleem dat ze niet watervast zijn of UV bestendig.
Uiteindelijk kwam ik in mijn zoektocht iets moois tegen: vinyl stickervel wat ze gebruiken om op gereedschapborden een silhouet van het gereedschap te maken (zodat je meteen kan zien wat waar hoort). Dit is speciaal geschikt voor vochtige omgevingen, aardig UV bestendig en kan tegen een stootje. En het was leverbaar in het rood. Een rol van het het spul koste een paar Euro maar dus ik heb nu genoeg om meer dan 100x de sticker te maken die ik wil.

Zoals te zien is een hele verbetering. Het is niet helemaal weg maar wel minder opvallend. Ook dicht het goed af tegen vocht. Nu maar eens kijken hoe goed dit bevalt. Is het niets dan is er alsnog niet veel geld weggegooid.

Als je dan toch bezig bent; ik ben ook wat verder aan het puzzelen geweest. In het dashboard van de Panhard was er iets mis met de ruitensproeierschakelaar, toerentellen deed het niet en ook was de dagtellerreset knop zoek. Daar komt nog bij dat er regelmatig plukken isolatiemateriaal uit het dashboard vallen.
Zodoende de inspectieluikjes op het schutbord en de afdekplaat boven de pedalen maar weggehaald voor verder onderzoek.

En toen kwam ik tot mijn verbazing een zekeringkast tegen. Waarschijnlijk achteraf gemonteerd ooit want ik dacht dat Panhard geen zekeringen gebruikte.
Verder bleek de plaat boven de pedalen wat scheef te hebben gezeten want (zie linksboven) daar kwam ineens de reset/terugdraaiknop van de dagteller in beeld.
En ik kwam daar ook een ooit achteraf ingebouwde schakelaar tegen.. die blijken ze ooit als vervanging te hebben geplaatst voor de originele ruitensproeierschakelaar - welke waarschijnlijk aardig vergaan was. Dus ook die doet het gewoon; weer een zorg minder voor een APK.
Verder nog wat zitten rommelen aan de toerentellerkabel maar of dat success heeft gehad moeten we nog even afwachten. Ik vond het wat onzin om daar speciaal de motor voor te starten.

Ook nog deels op de foto te zien zijn de plukken isolatie die in het dashboard verstopt zaten. Dit lijkt me niet origineel en is denk ik gewone huisisolatie.
Aangezien het er regelmatig uitvalt, het ook om alle bedrading en componenten zit (kan verhinderen, vervuilt, warmte kan niet weg, misschien brandgevaar) en dit ook erg aantrekkelijk is voor muizen etc. heb ik het er zoveel mogelijk uitgehaald. Inderdaad kwam ik wat dingen tegen die me doen vermoeden dat er ooit muizen hebben gezeten.

Bij toeval kwam ik bij een bedrijf in Frankrijk uit dat vloermatten en vloerbedekking maakt voor klassieke auto's en ze bleken ook een mat te hebben voor een 24B/BT. Die is nu onderweg. Dat doet toch wat fijner aan en dempt meer geluid dan het rubber wat er nu op de vloer ligt.

Dat isnhet (voor mij dan) heerlijke genieten van oldtimertjes. Beetje prutsen en rommelen en dan heel bevredigend dingetjes verbeteren, oplossen en verhelpen. Prachtig! En leuke oplossing voor die gaatjes in het achterscherm!

uwbuurman zei:
Dat isnhet (voor mij dan) heerlijke genieten van oldtimertjes. Beetje prutsen en rommelen en dan heel bevredigend dingetjes verbeteren, oplossen en verhelpen. Prachtig! En leuke oplossing voor die gaatjes in het achterscherm!

Helemaal mee eens. Zo een beetje rommelen en af en toe even een klein rondje rijden werkt heel ontspannend.

Er is nog wat meer gerommeld. De mijlen teller van de Corvette liep niet meer op. Na wat uitzoekwerk wat spullen besteld in de VS en dan toch maar eens aangepakt.

Heel wat schroefjes en dashboard delen later en dan kan je bij het cluster.

Al had ik het cluster er al ooit eens uit gehad voor een kapot lampje; toch blijft het zoeken hoe je het kan draaien dat de stekkers los kunnen en hoe het cluster er dan uit kan.

En zo ziet het er dan uit met de beschermkappen eraf. Zoals op de vorige foto te zien was is dit cluster al ooit opgestuurd en gerepareerd. Het printplaatje rechts (wat een stuk modernere printplaat techniek is dan de rest van het cluster) is vermoedelijk toen erin gekomen. Wat het precies is weet ik niet.
Bij Corvette zit in het cluster ook de cruise control functie ingebouwd dus deels de verklaring waarom het allemaal zo vol zit. Onder deze print zit nog een printplaat.

De analoge mijlenteller is in werkelijkheid gewoon aangedreven door een elektromotor. Deze is precies afgesteld om zo op de juiste manier op te tellen. Daarom heeft de mijlen teller een andere motor dan de km teller versie. Ik heb gelukkig de juiste motor. Dit is een gebruikte die is gecontroleerd.. nieuwe schijnen er niet te zijn.

Dit is het hele ding. Zolang de wieltjes niet vastzitten (gecontroleerd - ik heb handmatig een mijl ofzo bijgezet) is het de motor die het kan begeven. Ook de aansturing van de motor zou stuk kunnen gaan maar dat schijnt erg zeldzaam te zijn.

Nu alleen nog terugzetten in de auto.

Januari is de tijd van nieuwjaarsrecepties natuurlijk. Zo ook van de Alfaclub.

Ik ging erheen met de Alpine. Ik was zeker niet de enige met een niet-Alfa.

Maar veel waren ook wel met de Alfa.

De Alpine mocht zich bewijzen als praktische auto en wat 164 onderdelen (voor op de reserve plank) meenemen. Dat is een airco-condensor.

Vandaag een bezoekje aan Interclassics gebracht, altijd een leuke beurs.

Het parkeerterrein is altijd leuk. Zo stond er een Corvette naast mijn Alpine toen ik naar huis ging. Leuk kleuren contrast ook.

Deze had ik al eerder gezien maar op zo'n beurs komt het echt tot zijn recht. Heel erg leuk idee, zeker ook omdat de 2CV echt nog nieuw is.

Qua auto's is het een goede mix dit keer van pre-war tot jaren 90 en van relatief betaalbaar (er staat best wel wat voor onder de 10.000 Euro) tot heel erg duur.

Een deel elektrische (omgebouwde) klassiekers was er ook.

Meer foto's in het Flickr profiel

De blauw met rood is wel een klassieke Italiaanse combinatie. Erg leuk.

Er stond een Panhard, maar dan een Dynamique

De grille is erg mooi, maar verder zeker in deze kleur niet mijn ding.

Verder ook een stel AlfaSuds waarvan er een enigzins vergelijkbaar met de mijne (niet de kleuren en nog meer details).. maar dan vele malen duurder.

Renault15 17 zei:
En je bent gespot:
https://www.autogespot.nl/alpine-a110-legende-gt/2023/01/13

Leuk! Wel een beetje jammer dat je een betaald abonnement moet nemen om alle foto's te kunnen zien/downloaden. Google ziet ze wel.

Nou, sneeuw dus! Al bleef het maar eventjes.

Maar ander topic. Toen ik de Saab kocht kwam ik in contact met de 1e eigenaar in Nederland. Zodoende ook nog wat aan foto's en het verhaal van de import uit Zweden meegekregen. Erg leuk natuurlijk. Later ook nog eens bij een Saab bijeenkomst elkaar ontmoet.

Bij de AlfaSud was met een beetje speuren de eigenaar voor mij (en de 1e eigenaar in NL) ook te vonden en die reageerde positief. Leuk telefoongesprek mee gehad. Zo ook meer info gehad hoe de auto gekocht was, wat er allemaal aan gedaan is etc. De enige verrassing is dat er echt heel weinig is overgespoten en dat verder de motor gereviseerd is. Verder werd de geschiedenis van de auto vooral bevestigd. In het voorjaar gaan we nog eens afspreken en er is nog een spatbord wat bij de auto hoort.

Van de Panhard had ik hier op de site een review achtergelaten wat o.a. door de Panhard club was opgemerkt. Maar zo ook de 1e eigenaar in NL die tot zijn verbazing zijn vorige auto (sinds 1995 niets meer van gezien of gehoord) terug zag. Ook daar een leuk telefoongesprek mee gehad waar ook wat vragen mee beantwoord zijn. De Panhard komt uit Noord Frankrijk en is als project gekocht en naar Nederland gesleept. Het was toen al een BT ombouw. In Nederland opgeknapt en in een andere (metallic) blauw gespoten dan het soort van baby-blauw dat het was. Regelmatig naar Frankrijk op vakantie geweest en een keer langs de weg de distributietandwielen moeten vervangen. Op de terugwag een Dyna gekocht die schijnbaar nog steeds in NL is. Terug in Nederland de motor gereviseerd en verder met tussenpauzen een hele restauratie uitgevoerd met o.a. een nieuwe bodemplaat. Toen is de Panhard ook rood geworden. Ook hier wordt het van het voorjaar asfspreken en verder oude foto's/dia's bekijken van de Panhard. Erg leuk!

Wat gaaf zeg! Altijd leuk om vorige eigenaren te vinden. Ik heb ook contact gehad met de vrouw die de Kever in 2000 helemaal heeft laten opknappen. Komende zomer maar eens een afspraak maken om langs te gaan (ergens boven Zwolle).

Deze week wat klanten bezocht in Michigan en Indiana samen met een zakenpartner in de regio. Indianapolis was ik al vaker geweest maar de omgeving van Detroit maar nauwelijks. Best leuk om zo de plaatsen die je kent uit de auto historie eens te zien; Troy, Ann Arbor, Pontiac, Milford, Dearborn, etc.
Het was een volle week en vanwege allerlei sneeuwstormen ook creatief moeten zijn in de planning. De ergste sneeuw aardig kunnen vermijden. Wel zo'n snow-blower tractor kunnen proberen; een 2-cilinder boxer John Deere; al decennia oud,

De omgeving van Milford (daar heeft GM o.a. hun testbaan) is erg mooi en kent mooie wegen.

Deze handelaar liet de voorraad in de sneeuw staan. Staat genoeg mooi oud spul tussen.

Ik had even gemist dat ook deze generatie Doblo in de VS verkocht werd. Het viel echt nogal op.

Uiteraard staan alle leuke of klassieke auto's binnen gestald. Deze mocht ik even bekijken. Een Pontiac Fierro van na de facelift (met de verbeterde achterwielophanging) en de Buick 3.8 V6.. maar zonder alle extra spoilers die meestal bij de V6 erbij kwamen. Ongerestaureerd.

Onder die middentunnel zit de benzinetank.

Vandaag even van de gelegenheid gebruik gemaakt dat het niet al te koud en zelfs zonnig was.

Net als de andere auto's die gestald hebben gestaan had de AlfaSud een wat uitgebreidere schoonmaak beurt nodig en een deel daarvan heb ik al kunnen doen. Het is immers niet zo heel ver meer tot er weer mee gereden kan en mag worden. Grappig bij de Sud is dat de achterste wielen veel viezer worden met remstof dan de voorste; rondom remschijven immers maar alleen achter zitten ze bij de wielen.

Het begint ergens op te lijken.

Ik moet nog een beetje wennen aan de Sud. Ik had de motor gestart (voor het eerst sinds December) en ik was niet snel genoeg met het terugzetten van de choke; motor afgeslagen en verzopen. Maar dat had ik op het moment nog niet in de gaten en toen ik het wel doorhad was de accu al wat te ver leeg. Zo'n oldtimer moet je echt leren kennen en gevoel voor ontwikkelen.

Vandaag een setje reservesleutels laten maken voor de Sud. Gewoon ouderwets bij de schoenmaker die nog wel wist hoe hij aan de juiste sleutels kon komen. En uiteraard (ik ben er wel vaker geweest voor sleutels voor een oldtimer) met een mooi verhaal over de auto's die hij vroeger had.. waaronder een Alfetta.

Met de Ioniq5 vervolgens wat benzine gehaald voor o.a. de Sud (best grappig om met een elektrische auto bij de benzine pomp te staan.. sommige mensen kijken wat verward)..

Wat extra benzine in de Sud en nieuwe sleutels om te testen.. oftewel een nieuwe poging. Op de choke starten en al snel terugzetten ging goed. Alleen blijft de motor niet stationair draaien.
Wat moeizaam weer gestart en met een voet op het gaspedaal op 2000 toeren gehouden tot de motor wat warmer was geworden. Nog altijd absoluut niet stationair draaien.

Er is dus nog wat te zoeken. Ik ga eerst maar eens naar de carburateur kijken. Het membraan van de acceleratie pomp is niet helemaal fris (een revisie van de carburateur was al ingepland al is dat vooral preventief) en dat helpt vast ook niet. In December liep de motor wel gewoon stationair dus dat is wel apart.
Typisch Alfa, altijd humeur afhankelijk..

Een Sud heeft net als een 2cv/Dyane een stationairsproeier. Best kans dat er een vuiltje in zit. Dan loopt hij wel op toeren, maar niet stationair. Heb je een vraagbaak? Daar staat vast een exploded view van de carburateur in, zodat je weet waar die sproeier zit. Vaak vlak naast de mengselschroef of stationairschroef.
Sproeier er even uitdraaien en doorblazen en dat zou moeten schelen.

Die Alfa vindt het gewoon nog te vroeg om uit zijn winterslaap gewekt te worden. Over een maandje, met een graadje of 17-18 doet die het prima. Zo gaat dat met karakterauto's. :);)

Engineer2 zei:
Wat moeizaam weer gestart en met een voet op het gaspedaal op 2000 toeren gehouden tot de motor wat warmer was geworden. Nog altijd absoluut niet stationair draaien.

Heeft de Sud geen handgas? Dat was nou typisch zo'n extraatje van Italiaanse auto's in die tijd.

ginkelvanmichiel zei:
Een Sud heeft net als een 2cv/Dyane een stationairsproeier. Best kans dat er een vuiltje in zit. Dan loopt hij wel op toeren, maar niet stationair. Heb je een vraagbaak? Daar staat vast een exploded view van de carburateur in, zodat je weet waar die sproeier zit. Vaak vlak naast de mengselschroef of stationairschroef.

Dat is inderdaad een van de zaken die ik wil controleren. De sproeier er geheel uithalen en doorblazen is misschien wel de manier, goed idee!
Zoals je ziet ben ik wel enigszins bekend met carburateurs maar zo heel erg veel ervaring heb ik er niet mee.
Een originele vraagbaak uit de jaren 70 is aanwezig. Daar zou ook juist deze carburateur toch in moeten staan.

Dave R1517 zei:
Die Alfa vindt het gewoon nog te vroeg om uit zijn winterslaap gewekt te worden. Over een maandje, met een graadje of 17-18 doet die het prima. Zo gaat dat met karakterauto's. :);)
Klopt! De Sud is de eerste die wakker geschud is en het is nog koud. Een moeizame koude start is hem vergeven maar niet stationair lopen als de motor al een eind opgewarmd is niet. Maar goed.. zowel de Panhard als de Saab moeten nog. De Corvette heeft nooit moeite met een koude start, is soms zelfs beter dan warm starten.

Auteur zei:
Engineer2 zei:
Heeft de Sud geen handgas? Dat was nou typisch zo'n extraatje van Italiaanse auto's in die tijd.
Ik dacht dat dit meer bij de jaren 60 hoorde. De Sud is er echt net wat te jong voor.

Engineer2 zei:
ginkelvanmichiel zei:

Dat is inderdaad een van de zaken die ik wil controleren. De sproeier er geheel uithalen en doorblazen is misschien wel de manier, goed idee!
Zoals je ziet ben ik wel enigszins bekend met carburateurs maar zo heel erg veel ervaring heb ik er niet mee.
Een originele vraagbaak uit de jaren 70 is aanwezig. Daar zou ook juist deze carburateur toch in moeten staan.

In m'n serie III Landrover lag een 2.5 liter blok met een Weber 32/34 DMTL carburateur.... Drama, zeer gevoelig voor vuil en gomafzetting. De stationaire sproeier bleef je aan het schoonspuiten. Voor de winterstalling de carburateur leeg laten lopen en na de winter vullen met verse benzine gaf verbetering.

Terug
Bovenaan