Engineer: '65 Panhard/'73 Saab/'75 AlfaSud/'81 Suzuki/'88 Corvette/'97 Alfa 164/'10 Wind/'13 Panda 4x4/'17 124 Spider/'21 Pössl/'22 Alpine/'24 Nio

@Janneman: Leuk om te horen. Mooi ook om die rally(cross) geschiedenis zo mee te krijgen van iemand die het wereldje zelf heeft ervaren.

De Corona klachten zijn redelijk afgezwakt maar nog niet geheel weg. De vakantie periode is echter voorbij dus tijd om weer aan de slag te gaan.
In de afgelopen dagen om toch een beetje van de vrije tijd te genieten eigenlijk elke dag wel even een uurtje met een van de auto's gereden. Vooral met de Alpine en de Ioniq5 gezien de warmte en de goed werkende airco's daarin. Dit is wel zo'n luxe waar je echt mee verpest bent op een gegeven moment. Heel wat jaren ook in warme zomers gereden met auto's zonder airco of een airco die het warme weer niet meer kon bijhouden.

Een paar foto's met de meest typisch Franse auto's die we nu hebben:
2022 Alpine A110 1965 Panhard 24 by M R, on Flickr
Dankzij de boxer heeft de Panhard ook en erg lage motorkap lijn; nauwelijks meer dan de Alpine terwijl die voorin geen motor heeft. Alleen de daklijn maakt de Panhard wat hoger maar verder schelen ze niet veel in dimensies.

En ook de Corvette heeft wat kilometers gemaakt met uiteraard open dak
20220813_110517 by M R, on Flickr
Volgens het dashboard is het verbruik wel erg hoog maar aangezien de accu losgekoppeld was is dit heel sterk beïnvloed door de koude start.
20220813_110446 by M R, on Flickr
20220813_110407 by M R, on Flickr
Vrij stoffig dus geen foto's in de volle zon gemaakt (dan zie je het te goed)

Alpine en Panhard schelen niet veel in dimensies? Ook de breedte niet? Zou verwachten dat die Alpine toch zeker 25cm breder zou zijn. Wel ontzettende leuke foto's met die 2 samen.

En het stoffige van de corvette zien we nu ook wel hoor. Zelf zou ik wel de ramen afgestoft hebben, vind het anders niet echt fijn rijden.;)

406c zei:
Alpine en Panhard schelen niet veel in dimensies? Ook de breedte niet? Zou verwachten dat die Alpine toch zeker 25cm breder zou zijn. Wel ontzettende leuke foto's met die 2 samen.

En het stoffige van de corvette zien we nu ook wel hoor. Zelf zou ik wel de ramen afgestoft hebben, vind het anders niet echt fijn rijden.;)

Op het oog valt het verschil in breedte wel mee. De Panhard is voor zijn tijd vrij breed (behoorlijk dikke deuren) en de Alpine is juist relatief smal met relatief dunne deuren.
De Alpine is smaller dan de Corvette en komt dichter in de buurt van de Alfa 164. De Alpine is maar zo'n 15cm breder dan de Panhard. De Panhard is wel bv zo'n 10cm breder dan de Saab (en die is weer een 10cm breder dan de Suzuki) en is ook breder dan de Citroen C1 die we hebben.
Alsnog een heel verschil met de Ioniq5 die nog eens een 10cm breder is dan de Corvette.

Dan is die Alpine inderdaad behoorlijk smal, ik had niet verwacht dat hij smaller zou zijn dan die Corvette.

Wat een supergaaf ding, zo'n Alpine! Staat in mijn absolute top-3 van favoriete auto's die je momenteel nog nieuw kan kopen. Ik kijk al een tijdje met een schuin oog naar de tweedehandsmarkt, maar (helaas voor mij) lijken deze hun waarde erg goed te behouden.

Je hebt ook meteen een erg fraaie uitvoering te pakken. Veel plezier ermee (maar dat komt wel goed denk ik)!

Escher zei:
Wat een supergaaf ding, zo'n Alpine! Staat in mijn absolute top-3 van favoriete auto's die je momenteel nog nieuw kan kopen. Ik kijk al een tijdje met een schuin oog naar de tweedehandsmarkt, maar (helaas voor mij) lijken deze hun waarde erg goed te behouden.

Je hebt ook meteen een erg fraaie uitvoering te pakken. Veel plezier ermee (maar dat komt wel goed denk ik)!

Dank! Ja de 2e hands waarde is behoorlijk stabiel door klein aanbod maar behoorlijke vraag.
Nieuwe verkoop aantallen zakken dan ook niet echt in ondanks dat het model er al even is.

Op Concours d'Elegance heb ik ook de nieuwe Lotus bekeken, die deed me ook wel aan de Alpine denken. Beide erg leuke auto's! (y)

Weer even wat updates hier plaatsen.

Als eerste een weekje geleden waar ik een propvol schema op een trip naar Zweden had. Op 1 avond na die al heel lang vaststond; namelijk de woensdagavond Trollhattan oldtimer meeting. Hier met wat bekenden afgesproken.

20220824_185207 by M R, on Flickr
Een NSU Ro80, een 1e serie Audi 80, en verderop stond er een C-Kadett Automaat (van een oud baasje) en een DKW 3=6... best nog wel wat Duitse inbreng. Maar er stond ook een heuse Gullwing Mercedes.

20220824_195725 by M R, on Flickr
Zo'n Saab Sonett I is echt serieus klein. Die Alfa ernaast is al een kleine auto namelijk.

20220824_193928 by M R, on Flickr
De groep Engelse auto's parkeert altijd bovenaan de heuvel en in de juiste rijrichting, daarmee de grap in stand houdend dat ze er altijd rekening mee houden dat de startmotor er geen zin in heeft. De E-type eigenaar bleek eigenwijs.

20220824_195056 by M R, on Flickr
Het kan saai zijn in de Zweedse winter en dan ga je dingen verzinnen om te doen. Ik vermoed sterk dat deze motor zo'n 75 jaar jonger is dan de auto.

20220824_193743 by M R, on Flickr
Een Woody zie je weleens; maar eentje uit het Ford concern is een stuk zeldzamer

20220824_193049 by M R, on Flickr
20220824_192052 by M R, on Flickr
20220824_184529 by M R, on Flickr
20220824_191645 by M R, on Flickr

Meer foto's op mijn Flickr account

Barri zei:
Op Concours d'Elegance heb ik ook de nieuwe Lotus bekeken, die deed me ook wel aan de Alpine denken. Beide erg leuke auto's! (y)

Die heb ik ook bekeken. Voor een Lotus is hij wat groot en luxe (alles is relatief natuurlijk). Wel met een V6 leverbaar natuurlijk maar dat maakt het zelfs nog meer een wat andere auto. Wat ik ervan wist van te voren (wat best veel was) werd wat mij betreft bevestigd. Het gaat toch iets meer de Cayman achterna. Financieel vast een goede zet.

De SUV stond er trouwens ook; de Eletre. Die was groter dan ik dacht (formaat Range Rover) maar ook mooier dan gedacht. Maar het straalt ook wel uit dat het een zware auto is.

Die SUV is wel echt megagroot inderdaad. Ik zie net de prijs van die Lotus, boven een ton! Zo'n Alpine is betaalbaarder en ga ik ook steeds leuker vinden.

Zoals hierboven valt af te leiden was ik ook naar het Concours in Soestdijk. Kaartjes gekregen van Alpine dus dan vast wel met de Alpine gegaan? Nou, nee.. Dat had zeker gekund (en op de terugweg in wat file en in de zon had dat comfortabeler geweest) maar de Panhard was keurig op tijd terug van Classic Paradise na een controle ronde kleppen stellen en verse motorolie etc. Ik was nog niet eerder bij het Concours met een eigen oldtimer en het leek me wel erg leuk om op de klassiekers parking te staan.

2022 Concours Elegance Soestdijk by M R, on Flickr
Een stoffige bedoening op die parkeerplaats maar een auto wordt nu eenmaal weleens vies. Het is duidelijk dat de Panhard in de smaak viel. Iedere keer dat ik in de buurt was werd ik aangesproken met vragen. Zowel van mensen die geen idee hadden wat het nu was maar ook van mensen die herinneringen hebben eraan of een fan zijn maar al in geen tijden eentje in het echt hadden gezien. Verschillende die verzochten om heel even erin te mogen zitten (ja hoor) wat uitgebreid fotografisch werd vastgelegd. Toen ik uiteindelijk toch aan het eind de motor gestart had en wegreed werd het van alle kanten gefilmd.
Goede keuze dus om de Panhard mee te nemen. Erg leuk om andere mensen er blij mee te kunnen maken.

Dit is overigens de enige andere Panhard die ik gezien heb. Geheel partijdig denk ik dat die van mij mooier is.

Vanwege wegafsluitingen moest ik met een omweg naar huis. Dat bracht me op een weg waar een paar favoriete rotondes zitten; overzichtelijk, goed asfalt en een bochtstraal die goed past. En daarnaast zijn het 3 identieke stuks direct achter elkaar. Wat stuurt die Panhard toch mooi en strak dan en wat heeft die motor er toch zin in. Echt een sportieve auto die zeker voor die tijd erg goed uitgedacht was.

Maar nog even terug naar het Concours

Rechtsboven is nog net de Kever van Barri te zien.

Toch net even anders dan de parkeerplaats bij de supermarkt. De goudkleurige Corvette is van een kennis; die ik heel de dag niet tegengekomen ben.

Deze Jensen (ik heb het moeten opzoeken) is ook niet iets wat je vaker ziet.

Met nog heel wat foto's op het parkeerterrein (zie ook op Flickr) dan toch het terrein maar eens op.

Het is dan wel een 95 en niet iets ouder maar toch is de kleur hetzelfde! En zie de mooie velgen; dat is wat er nu gaande is voor mijn 96.

De laatste jaren lid geworden van heel wat clubs en zodoende ook wat clubstands af te lopen om gedag te zeggen.

De verschillende merken met hun stands weten over het algemeen goed hun historie en hun huidige of toekomstige wereld te laten zien. Bij Alpine was ik uitgenodigd en behalve dat het uitstekend verzorgd was ook nog wat vragen kunnen stellen en dat soort praktische zaken. Ook nogmaals kunnen concluderen dat de interieurruimte en instap van een klassieke A110 naar de nieuwe misschien wel het grootste verschil is tussen de twee.

Meer fotos zoals gezegd op mijn Flickr account. Maar ook vooral bij andere hier op het forum die een poging deden om elke auto minstens 1x op de foto te zetten. Respect!

Mooie foto's! Leuk event, maar dit keer viel me wel het hoge 'zien en gezien worden' aspect op en dat haalt zo'n evenement wel wat onderuit vind ik. Iets teveel Gooisch volk dus :p Die kom ik thuis in het dorp al genoeg tegen... :D
Wat mij opviel: geen enkele DAF op het parkeerterrein!

Dat was op zaterdag anders, toen stonden er minstens vijf. Ik vond het een geweldig evenement, maar helaas is de lat nu wel erg hoog gelegd... ik was gisteren in Vreeswijk, daar stonden leuke auto's maar na Soestdijk was het wel wat gewoontjes. :)
De Zweedse meeting ziet er ook erg leuk uit.

:T

52329692565_1be166775f_b.jpg

Wat een geweldig apparaat die a110, en een leuke keuze om hem ook gewoon het hele jaar in te zetten! Dat wordt een feestje (y)

Panhard 24 foto's zijn altijd welkom :D

Even stil geweest hier vanwege nogal wat werk en bijbehorende reizen.

Tussendoor was ik op de AW forummeet wat erg geslaagd was.

P1450313_e.jpg

P1450292_e.jpg

Foto's van Elco en Michiel
DSC1066.jpg

De Alpine mocht mee gezien het wat slechtere weer (en was dan ook vrij vies geworden) maar bij aankomst ging de zon volop schijnen.

Voor de AW forummeet was ik een paar dagen in Krakow in Polen voor een conferentie en een aantal meetings. Met wat passen en meten is het gelukt om wat werktijd te verplaatsen naar de avond en in de middag even de stad kunnen bekijken. Een zeldzaam mooie stad voor Polen want de enige die niet is plat gebombardeerd.
20220906_155616 by M R, on Flickr
20220906_160928 by M R, on Flickr
20220907_152117 by M R, on Flickr
Ik had een paper geschreven over de invloed van constante SW updates op de typegoedkeuring en compliance van personenauto's en die moest voorgedragen worden. Maar het korte strootje werd getrokken door een mede auteur dus ik was alleen in de achtergrond beschikbaar voor vragen. Het was wel weer even wennen om deel te nemen aan een conferentie op locatie. Het bleek maar weer dat de toevallige ontmoetingen en gesprekken in de pauzes het belangrijkste zijn. Met een aantal aanvragen weer naar huis gegaan.
In Krakow overigens maar 1x een Polski-Fiat gezien (rijdend) en verder vrij veel Chinese EVs. De rest is nog steeds vooral 10 a 15 jaar oude Duitse en Japanse merken. Toyota heeft hun Centraal-Europees ontwikkelcentrum in Polen gevestigd (er is al jaren een West-Europees centrum bij Brussel) en is dan ook erg actief daar.

De dag na de AW forummeet dan alweer naar het vliegveld. Dit keer naar Los Angeles. In sommige dingen merk je dat je ouder wordt en voor mij is dat een vlucht naar de VS, zeker als het de west-kust is. Vroeger reed ik gerust meteen door voor een 1e meeting maar dat lukt me niet meer. Zodoende een dag eerder gegaan en een 1e hotel dicht bij het vliegveld. Dan de volgende dag op het gemak naar de locatie (een 1,5 uur zuid-oostelijk - technisch gezien niet meer LA maar geen moment heb je dan het idee dat je de stad uit bent gereden).

20220912_115712 by M R, on Flickr
20220912_115801 by M R, on Flickr
20220911_133654 by M R, on Flickr
Als huurauto een Dodge Charger. Niets bijzonders want ik had een gewone middenklasser aangevinkt (Mazda 3) maar dit is toch net wat leuker. Van die voordelen als je een vaste klant bent. Het was wel een echte basis versie. Geen climate control en geen navigatie. Ik heb Mulholland Drive ermee gereden en in vergelijk met een eerdere ervaring (ik dacht met een Nissan Sentra) reed dit eigenlijk prima. Mulholland Drive is een bochtige weg op een bergkam die tussen Hollywood/Beverly Hills en Burbank (de film studios) loopt; een fantastische route om met een sportwagen te rijden.
20220912_133941 by M R, on Flickr

Qua auto's kijk je je ogen uit in LA. Opvallend veel Ioniq5 en Rivian's gezien. Het gehalte Tesla en Prius is nog altijd extreem hoog.
Ghostbusters tribute by M R, on Flickr
20220912_121307 by M R, on Flickr
20220912_131518 by M R, on Flickr
20220916_115637 by M R, on Flickr
20220916_105429 by M R, on Flickr

Hier was ik wederom aanwezig voor een conferentie en meetings. Ik ben mede organisator van een conferentie al een aantal jaar welke regelmatig in omgeving LA plaatsvindt. De reden is heel praktisch; de California Air Resources Board is dan in staat met een grote bezetting deel te nemen en zo ook de California Bureau of Automotive Repairs (de "APK" kant die verantwoordelijk zijn voor het Smog-check programma) - allebei richting aangevende organisaties voor de gehele VS. Behalve organisator dit keer ook aanwezig met een presentatie, namelijk over het ontwerp van een diagnosesysteem en redundantie in een stuursysteem voor autonome voertuigen.

Op de terugweg een kleine omweg via Huntington Beach en Pacific Coast Highway naar het vliegveld.
20220916_105036 by M R, on Flickr
20220916_105617 by M R, on Flickr

Zoals altijd is LA even wennen met de hoeveelheid daklozen overal. De tentenkampen in de berm en op de stoep kende ik al maar nu vielen me ook de grote hoeveelheden kleine en grote RV's op die niet meer in staat van rijden lijken te zijn en bewoond worden. Soms gewoon langs de weg geparkeerd en soms een heel parkeerterrein vol. Maar ook de grappige dingen zoals een wasstraat (uiteraard handwas) die een 72 uur lange "regen"garantie geeft; oftewel als het binnen die tijd regent wassen ze de auto gratis opnieuw.

Deze week wat rustiger aan met alleen een korte bespreking in Keulen. Aangezien ik daar afgesproken heb met een freelancer die ik regelmatig inhuur (uit Sidney) en die daar een Porsche Cayman heeft moet die rit natuurlijk met de Alpine gemaakt worden.

De vrij bekende Youtuber HubNut (we hebben al eens een poging gedaan af te spreken voor een van mijn auto's) heeft eindelijk success gehad met de Panhard 24 in de UK waar hij een reportage voor ingepland had. Erg leuk geworden!

https://www.youtube.com/watch?v=DoHttV6prgk&ab_channel=HubNut
Ik kan me er helemaal in vinden. Nauwelijks fouten ook gemaakt wat best knap is met al die complexe en aparte Panhard historie en techniek.
Net voor de trip naar LA heeft mijn Panhard zijn benen nog gestrekt dus het motorgeluid zit nog vrij vers in de herinnering. In de reportage komt het vrij goed overeen; heel anders dan de reportage van Jay Leno waar het motorgeluid heel anders is.

Nu we dan toch aan het posten zijn; ook al zijn er veel evenementen, toch bezoek ik er op het moment weinig. De agenda is nu eenmaal wel eens vol. Afgelopen weekend was er een klein evenement vrij dichtbij met een goede doel c.q. lokale ondernemers insteek. Gezien de Cars & Coffee opzet ook te doen voor maar een 2 a 3 uurtjes. Toen de dag zelf aanbrak was het vrij regenachtig en dat vond ik ergens wel sneu voor de organisatoren. Oftewel toch maar even gaan kijken daar. Met het weer en de modderige staat van de wegen in de buurt zag ik het niet zo zitten een van de oudjes mee te nemen. De Alpine leek me echter ook wel geschikt.

Het was het PCD even in Tiel. Voluit Passewaaij Classic Day, maar ze accepteren auto's van alle leeftijden. Ze hadden 70 inschrijvingen (en plek voor circa 100 auto's) maar enkel zo'n 25 auto's kwamen opdagen. Toch waren ze erg enthousiast. En ook vol complimenten voor de Alpine, ook altijd leuk.

20220924_105510 by M R, on Flickr
20220924_113857 by M R, on Flickr
20220924_110229 by M R, on Flickr
20220924_104848 by M R, on Flickr
Deze (1973) 95 had de kofferbak volgeladen met tijds-originele koffers, koelbox, fotocamera, etc. en ook een jaren 70 vouwfiets op het fietsenrek achterop

20220924_110239 by M R, on Flickr
20220924_105102 by M R, on Flickr
20220924_105034 by M R, on Flickr

20220924_111658 by M R, on Flickr
20220924_112550 by M R, on Flickr

Weer even wat qua update.

Om te beginnen de Saab want daar was het al een hele tijd erg stil.
20221009_112500 by M R, on Flickr
20221009_120358 by M R, on Flickr

De roestige velgen zijn gestraald en gespoten. Oorspronkelijk weggestuurd voor poedercoaten maar na wat overleg van afgestapt. Aangezien poedercoaten erg gevoelig is wanneer er een beschadiging op komt (dat heeft de neiging dan steeds verder door te zetten) is dat niet in alle gevallen de beste keuze. Zo is het bij deze velgen zo dat er een grote chromen naafkap op komt die bij monteren al beschadiging zou geven. Loshalen zonder enige (al is het niet zichtbare) beschadiging is ook niet mogelijk. Nu dan in een nette kleur gespoten. Met een set nieuwe banden erop en gebalanceerd zal dat ook qua rijden wel weer net een fractie beter zijn.
Er is nog meer werk aan de Saab want de uitlaat wordt nog vervangen.

Verder had ik weer eens een huurauto die het vermelden waard was (de zoveelste Volvo of Kia vermeld ik niet). Ik kreeg namelijk een Peugeot 3008 Hybrid mee. En ik moet zeggen dat dit misschien niet de beste huurauto is. De laatste Peugeot waar ik weleens mee reed was geloof ik een 206 dus ik heb wat jaren gemist. Als je dan instapt is dat dashboard best even intimiderend en een hoop zoeken.
20221003_092638 by M R, on Flickr
20221003_092851 by M R, on Flickr
Na wat gewenning kon ik er best mee overweg en was het ook best een fijne auto. Enkel iets invoeren in de navigatie was niet heel handig (zo vulde ik de naam van de luchthaven in en daar kon hij niets mee vinden; ik moest daadwerkelijk het adres van de luchthaven intoetsen..). Het duurde wel een tijdje tot ik ontdekte waarom hij soms als transmissiestand D aangaf en soms bv. D5 - dus met de versnelling erbij. Dat is een logica samen met welke Hybride mode hij op dat moment gebruikt. Niet heel logisch. In andere dingen, waaronder gasrespons, dan wel weer beter dan de Volvo's die ik nogal eens mee onderweg ben.

Om bij moderne auto's te blijven; ik heb weereens gebruikt gemaakt van een functie van onze ioniq5 waarvan je van te voren denkt waarom? maar uiteindelijk nooit meer zonder wilt: het stopcontact
20221009_143534 by M R, on Flickr
Zo makkelijk om te kunnen stofzuigen en dergelijke zonder een snoer te hoeven uitrollen. Je moet de stofzuiger een 1,5 uur aan hebben staan om ook maar een verschil te kunnen zien op het display van de accustand dus geen zorgen daarom.

En als laatste update; onlangs meegedaan aan de Nacht van Best; een puzzelrit in de sfeer van de Nacht van Weesp maar dan iets korter. Dit was de 3e of 4e keer al voor ons en voor deze keer de Alpine ingezet.
20221001_194647 (1) by M R, on Flickr
20221001_194632 (1) by M R, on Flickr
Een zeer geschikte auto hiervoor ook. Ietwat weinig aflegruimte voor de navigator misschien maar wel erg makkelijk te keren ook op een smalle weg. Uitstekende verlichting ook. In de avond en nacht over landelijke weggetjes rijden met zowel lage snelheid (lettend op aanwijzingen) als ook met maximum toegestane snelheden - ook in de bochten - is iets wat prima gaat. En het is toch net even wat anders dan de standaard auto die meedoet.
20221001_194229 (1) by M R, on Flickr
Maar dit was nog specialer!

Leuke updates. Wat knapt die Saab op van die gespoten velgen!
En wat blijven al die garages toch heerlijk.

De Alpine lijkt me een heerlijke auto. Lijkt klein, maar ben benieuwd hoe groot ie lijkt naast mijn Smart Roadster :D

Met veel slecht weer en andere activiteiten is de aandacht voor de oldtimers wat minder op het moment. Tijd om ze voor te bereiden op winterslaap.

Vorig weekend nog voor de NCRS een 1959 Corvette C1 gekeurd. Een auto die heel veel heeft meegedaan aan klassieker rallies in de laatste 20 jaar en nu op het punt staat gerestaureerd te worden. Ondanks de hoge leeftijd is deze auto niet heel veel uit elkaar geweest in het verleden want er was nog veel te vinden dat origineel was. Overigens met een hardtop erop; ook best bijzonder.
De locatie was weer eens bij Andre Boer in Wezep; de thuisbasis van een van de mooiste Corvette musea wereldwijd.
Gezien het beroerde weer had ik mijn Corvette thuis gelaten en ben met de Alpine erheen gereden.

Ondertussen is er dor de garage wel goed werk verzet aan de Saab. Sterker nog die is zowat klaar. en heeft weer een APK goedkeur; de laatste in zijn leven!

hMDNRHUI by M R, on Flickr
gJlPmJRs by M R, on Flickr
Een gescheurde ashoes werd gevonden en verholpen. Dit had ik nog niet ontdekt maar gezien er niet overal vet zit was dit ook nog maar net.
Fijn dat de garage het heeft opgelost want hiervoor moet de (voor)veer van spanning af worden gehaald. Daar heb je goed gereedschap en ervaring voor nodig. Ik heb dat maar een stuk of 4x gedaan dus dat noem ik niet ervaren. En daarbij zit het bij zo'n oldtimer dan toch net weer anders.

De uitlaat was hier en daar lek en niet zo fris meer; tijd voor een nieuwe. Om het langer te kunnen behouden gevraagd om de uitlaatdelen met hittebestendige verf in te spuiten zodat het a. er langer mooier uit blijft zien en b. de roest op vooral lasnaden langer tegengehouden wordt. Roest van binnenuit voorkom je niet ermee maar omdat ik de oldtimers niet voor korte stukjes gebruik is dat veel minder een probleem.
jg2vTAJ8 by M R, on Flickr
hAUKCruM by M R, on Flickr
30qU-DI0 by M R, on Flickr
JnT3io1Y by M R, on Flickr

Met wat andere kleine werkzaamheden en hier en daar een likje preventief roeststop erop is de Saab er weer klaar voor,

Mooie updates weer. Ook weer even terug en bijgelezen., wat heb je toch een prachtige verzameling.

Die gladde bodem van de SAAB was zijn tijd ver vooruit, je zou er bijna een batterypack onder verwachten. :p

Ja je kan goed zien dat die mannen bij Saab weleens wat van doen hadden met een windtunnel. En er is in principe ook nog wel bodemvrijheid om een accu onder te hange. Zo'n 96 was toch relatief zwaar voor zijn tijd.

Even wat anders:
https://www.youtube.com/watch?v=qaVxrk3uEwQ&list=WL&index=195&ab_channel=InstaAutoVlogYoutube
Ik heb toen we voor de Ioniq5 gingen ook wel zitten denken aan de Ariya. Aangezien het maar onduidelijk bleef wanneer die dan eens geleverd zou worden is die al snel vervallen. Als ik deze vergelijkende test zo bekijk dan is die Ariya echt geen verkeerde auto maar toch net minder goed dan de Ioniq5. Ik had verwacht dat ze dichter bij elkaar zouden zitten. Het comfort, de goede stoelen en de stilte zijn punten die ik erg waardeer in mijn Hyundai en juist daarop scoort die Ariya minder. Had ik niet verwacht.

Even op een ander spoor; onze C1 is ingeboekt voor onderhoud en APK. Die heeft nauwelijks gereden in de laatste maanden dus ben benieuwd. Als het een dure rekening wordt nog maar eens overdenken. De voornaamste reden dat die er nog is is dat het heel weinig kost en die mijn privé schadevrije jaren in de verzekering actief houdt (maakt een hoop uit op de oldtimer verzekeringen).

Nog wat anders; ik werd gewezen op een leuke test van Topgear (ook uitgebracht door de NL tak) met de basis Alpina A110, een Cayman en de Lotus Emira. Ik heb in mijn werk weleens wat van doen gehad met Lotus (een van de gedachtes die mij uiteindelijk naar de Alpine heeft geleid) en was dus erg benieuwd, De cijfers van de Emira zijn niet heel overtuigend, of mijn verwachtingen te hooggespannen.

https://topgear.nl/autotest/alpine-a110-porsche-718-cayman-gts-lotus-emira/

alpine-a110-vs-lotus-emira-vs-porsche-718-cayman-gts-4.0-rijders-3-4-boven.jpg

alpine-a110-vs-lotus-emira-rijdres-3-4-voor.jpg

alpine-a110-rijder-3-4-achter.jpg

Aan de A110 aanduiding achterop kan je zien dat dit de basis versie is van de "facelift" - oftewel met het nieuwe infotainment systeem want verder is er voor de basis niets veranderd.

De verschillen zijn minimaal maar de Alpine wint de test met de Lotus op de 2e plaats.

Een mooie overwinning zo! Ook een goed teken aangezien de opvolger van de A110 en de Emira (een elektrische sportwagen) gezamenlijk door Lotus en Alpine wordt ontwikkeld. De beroemde Dieppe fabriek van Alpine zal dan overschakelen op de Alpine EV crossover die op basis van de Ariya zal worden gebouwd.

Onverwacht een weekend zonder afspraken betekent vaak dat we proberen met de camper op pad te gaan. Met herfst weer (en half zomer) is dat ook heerlijk te doen. Met camper plekken vrij dicht bij huis toch even los van de gewone gang van zaken.

20221029_081632 by M R, on Flickr
20221029_141813 by M R, on Flickr

We hebben nu net de grote 11kg gasfles leeggestookt - die is er bij de aankoop in gegaan. Handig systeem dat automatisch overschakelt op de 2e fles (die is iets van 6kg) en met een lampje aangeeft dat het tijd is voor een wissel. Valt nog wel mee dat gasverbruik dus ondanks dat we graag op pad gaan in periodes waarin de kachel weleens aan gaat, en ook de douche in de camper actief gebruiken.

Toen we terug waren nog een mooi laatste rondje met dak open gereden met de Corvette. Onverwacht was het er warm genoeg voor.
20221030_120233 by M R, on Flickr

En zo kwamen we nog iets anders Amerikaans tegen
20221030_120201 by M R, on Flickr
20221030_120258 by M R, on Flickr

Engineer2 zei:
Even op een ander spoor; onze C1 is ingeboekt voor onderhoud en APK. Die heeft nauwelijks gereden in de laatste maanden dus ben benieuwd. Als het een dure rekening wordt nog maar eens overdenken. De voornaamste reden dat die er nog is is dat het heel weinig kost en die mijn privé schadevrije jaren in de verzekering actief houdt (maakt een hoop uit op de oldtimer verzekeringen).
Ha die Engineer, ik kan deze opmerking niet helemaal plaatsen. Ik heb zelf twee type oldtimer/youngtimerverzekeringen:
- allrisk o.b.v. taxatiewaarde voor hobbygebruik, waarbij schadevrije jaren er niet toe doen
- allrisk o.b.v. taxatiewaarde voor dagelijks gebruik (tot 20.000km) met bonus/malus ivm schadevrije jaren

Als ik alleen type 1 zou hebben dan zouden de schadevrije jaren inderdaad vervallen, maar dit heeft geen invloed op de hoogte van de premie. Voor type 2 heb ik geen extra (moderne) auto nodig om de schadevrije jaren in stand te houden.

Beros zei:
Engineer2 zei:
Ha die Engineer, ik kan deze opmerking niet helemaal plaatsen. Ik heb zelf twee type oldtimer/youngtimerverzekeringen:
- allrisk o.b.v. taxatiewaarde voor hobbygebruik, waarbij schadevrije jaren er niet toe doen
- allrisk o.b.v. taxatiewaarde voor dagelijks gebruik (tot 20.000km) met bonus/malus ivm schadevrije jaren

Als ik alleen type 1 zou hebben dan zouden de schadevrije jaren inderdaad vervallen, maar dit heeft geen invloed op de hoogte van de premie. Voor type 2 heb ik geen extra (moderne) auto nodig om de schadevrije jaren in stand te houden.

Het is al weer even dat ik me hierin verdiept heb maar zo even uit mijn hoofd --> Ik krijg een korting op de oldtimer verzekeringen die gebaseerd is op de bonus/malus die ik op een dagelijkse auto heb. Telt net zo als de kortingen die ik heb vanwege winterstalling en het aantal auto's bij dezelfde partij verzekerd.

Klein teken van leven hier. Trouwe volger maar minimale reageerder ;) Ik geniet van jouw verhalen, plaatjes en beleving. Van harte (beetje laat) met de Alpine. Hele gave wagen die automobiele traditie van lichtgewicht sportief in ere houdt (y)

ketelapper zei:
Klein teken van leven hier. Trouwe volger maar minimale reageerder ;) Ik geniet van jouw verhalen, plaatjes en beleving. Van harte (beetje laat) met de Alpine. Hele gave wagen die automobiele traditie van lichtgewicht sportief in ere houdt (y)[/quote

Leuk om je reactie te zien! En bedankt voor het lezen en de felicitaties met de Alpine.

Je verkeert in erg select gezelschap met de A110:
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/van-deze-autos-zijn-er-in-oktober-maar-een-of-twee-verkocht/

:cool:

Een kleine update aangezien we nu toch wel richting winterstop gaan.

Alle oldtimers staan op stal. Bij allemaal de accu afgekoppeld, de tank vrijwel vol, etc. In het voorjaar is er wel hier en daar een goede schoonmaak nodig denk ik.

De wintermaanden zijn dan wel weer een tijd om wat oldtimer beurzen en dergelijke langs te gaan. Zo was er pas geleden een klassieker beurs in Autotron.
Een mooi ritje met de Alpine ook die kant op.
___ by M R, on Flickr
En nog gespot ook; door een bekende van hier op het forum

20221105_113415 by M R, on Flickr
20221105_113429 by M R, on Flickr
Nog voor we binnen waren deze machine gespot. Te koop en met race historie. De voorbumper is niet mijn smaak. Het vermoedelijke prijskaartje ook niet.

Net als met elke klassiekerbeurs is de parkeerplaats erg leuk. Er stonden vrij veel klassiekers op de gewone parking; ik zag later dat ze een grens van 1973 aanhielden (dan valt een heel vroege Golf er ook buiten zoals ik wel veel gezien heb). Op de zaterdag met wat motregen was de parking wel wat tegenvallend.
20221105_135751 by M R, on Flickr

Binnen stond er best wel wat leuks. Zelfs een SC100 maar die foto was bewogen. Ook zag ik een Corvair maar dit was een facelift model - ik heb vooral iets met de eerste (beruchte) serie.

20221105_115124 by M R, on Flickr
Deze Peugeot zag er erg leuk uit

20221105_124102 by M R, on Flickr
20221105_124042 by M R, on Flickr
Deze Audi-Union is heel erg fraai en aantrekkelijk. Gelukkig met een prijskaartje wat niet helemaal onmogelijk is maar ook wel wat meer dan ik er voor zou willen neerleggen.

20221105_125130 by M R, on Flickr
20221105_125144 by M R, on Flickr
20221105_125137 by M R, on Flickr
Deze AlfaSud was dan weer erg aantrekkelijk geprijsd. Ook zeker over zitten twijfelen., een AlfaSud staat immers al lang op de lijst. Een rotte uitlaat, oude banden, een motorblok die wat natter leek dan alleen zweten en onder de verse lak op o.a. de dorpels leek er nog wat roest te zitten... en dan is het ook nog eens niet mijn favoriete kleurencombi. Later nog wat zitten zoeken en ik heb een vermoeden dat deze auto niet eens zo heel lang geleden voor het 3-dubbele te koop stond.

20221108_140008 by M R, on Flickr
20221108_150036 by M R, on Flickr
Toen weer een paar dagen naar Zweden; een van die off-site planning/strategie sessies voor een klant. Best leuk zo in de herfst sfeer.. al had het al winters moeten zijn.

Een vriend die ik al een tijd niet meer had gezien gaf aan dat hij Metropole in Druten ging bezoeken. Een korte meet-up was zo georganiseerd.

20221112_113044 by M R, on Flickr
Er stonden maar liefst 2 nieuwe C8 Corvette's. Deze in het oranje was wel fraai. In LA viel het formaat me niet zo op maar elke keer dat ik in Nederland een C8 zie (en zeker in vergelijk met de Alpine) is het wel echt een grote auto. Maar idem voor een moderne Ferrari etc.

20221112_124555 by M R, on Flickr
20221112_124709 by M R, on Flickr
Nog voor de 5-serie had BMW dit. Zeker in deze kleur heel erg fraai.

20221112_124919 by M R, on Flickr
Om bij het kleurthema te blijven; al is dit niet een originele kleur (een meer blauw-groen wel en deze auto was dat ook ooit) het staat wel erg goed.

20221112_125311 by M R, on Flickr
20221112_125417 by M R, on Flickr
Dit blijft mijn favoriet uit het Metropole museum

20221112_114728 by M R, on Flickr
En tot mijn verbazing staat deze AlfaSud nog steeds te koop daar. Met nu goed vergelijkingsmateriaal van de grijze bij Autotron nog wat uitgebreider gekeken. Deze ziet er beter uit. Nog steeds wat opmerkingen. De prijs versus wat het is wel wat hoog nog steeds. Qua kleurencombi wel heel gaaf en het is ook nog eens zoals in de folder.

Vergeet ik nog dat ik (al as het kort) de Corvette eens naast de Alpine had geparkeerd en snel wat foto's gemaakt.

20221030_132719 by M R, on Flickr
20221030_132652 by M R, on Flickr
20221030_133134 by M R, on Flickr

De Alpine is duidelijk wat korter en een fractie smaller. Bijzonder is dat de motorkaplijn en basis van het voorraam wel qua hoogte overeen komen; en dat terwijl de Corvette daar toch een V8 in gestopt heeft.

Dit weekend een kort bezoekje gebracht aan het automuseum Visscher Classique in Buren (GLD). Het is inmiddels open voor bezoekers en de verbouwingen zijn achter de rug (ik had al eens een preview toen de aannemers er nog rondliepen) en het enige verschil met wanneer de officiële opening achter de rug is (over een week of 4) is dat het cafe en museumwinkel nog niet actief is.

Hoofdthema is Citroen, Peugeot en Simca. Maar daaraan gelinkte merken zoals Talbot, Chrysler Europa, Panhard en Maserati zijn ook met een paar exemplaren vertegenwoordigd. Daarnaast zijn er kleinere collecties van Matra (inclusief de Matra-Renault modellen zoals de Espace), Renault Sport, Alpine en Opel aanwezig. En dan nog een aardige collectie oude bromfietsen en lichte motoren.
Ook leuk is dat het Peugeot 205-309 museum hierin is opgegaan en er is dus ook veel bijzonders te zien van die modellen.

Een kleine selectie foto's hier en de rest op mijn Flick account.

20221120_123255 by M R, on Flickr
Een Senator B - met digitaal dashboard!

20221120_123247 by M R, on Flickr
20221120_122949 by M R, on Flickr

20221120_121840 by M R, on Flickr
De Renault Turbo, Turbo2 en de Clio V6

20221120_121423 by M R, on Flickr
Allemaal uit de fabriek in Dieppe

20221120_121125 by M R, on Flickr
Simca's leken altijd of heel erg op een Fiat of juist op een Chrysler of Kaiser lijkt het wel

20221120_120128 by M R, on Flickr
20221120_114925 by M R, on Flickr
20221120_114317 by M R, on Flickr

En hier nog wat extra aandacht voor een van de speciale 205 modellen
https://www.youtube.com/watch?v=lG7G94Yt1Yw&t=5s&ab_channel=_IndianAdventure_

Mooie collectie zo te zien, bijzonder hoe Opel tussen al het Franse spul terecht is gekomen. Sowieso lees ik altijd met veel plezier mee in je topic, helaas vergeet ik wat vaak om te reageren.

Ik ben altijd met auto's bezig. Of dat nu met werk is of in vrije tijd (ik heb ook een aardige verzameling aan boeken over de historie maar ook de management van auto industrie) en zo kom ik ook graag in de diverse musea. Je moet ergens een fascinatie mee hebben he. Ik probeer dat in korte vorm ook wel te delen en het wordt gewaardeerd dat mensen meelezen en soms zelfs reageren!

Maar even op een ander spoor. Ik heb me weer eens wat verdiept in een favoriet van mij, eens kijken of jullie het kunnen raden van dit detail wat ik erg grappig vndt:

De luxe uitvoering heeft in vergelijk met de basis versie de volgende toevoegingen:
- Vloerbedekking (ipv rubbermat)
- Hoofdsteunen op de voorstoelen
- Een dashboard kastje
- Bumperrozetten
- Een chroomstrip op de achterklep

Verder zijn de volgende opties mogelijk:
- Toerenteller
- 5-versnellingsbak
- Radiovoorbereiding

Dat is wel een erg generieke beschrijving. Aan de uitrustung en opties denk ik af te kunnen leiden dat het om een auto uit de periode eind '70er / begin 80'er jaren gaat. Klopt dat?

Gezien je interesse op het Autotron, gok ik nu op de Alfasud?

Jij mag niet meer raden. Inderdaad kwam ik dit tegen bij de AlfaSud. Vooral het feit dat de basis versie gewoon rubber matten had en geen enkele vloerbedekking verder viel me nogal op. En dat bij een Alfa de toerenteller zelfs op de luxe versie nog een optie was is ook opvallend. Dat een achteruitrijlamp op alle versies dan wel standaard was is opvallend.
Overigens is dit voor de eerste versies (pre 1977) waarbij je een N(ormale), L(usso) of juist een Ti kon krijgen; en die TI was dan de enige versie die er (alleen) als 3-deurs was.

Maar ik was mij dus aan het verdiepen in de AlfaSud wat een favoriet is. Ik heb altijd geroepen dat voor mij de eerste series in Lusso het mooiste zijn. Wat maakt dat dan zo anders?
Ten eerste is dit natuurlijk het oer ontwerp en dat was heel erg goed gedaan. Verder zijn de eerste series ook die auto's waar de grootste roest ellende mee is geweest; later is dit veel beter geworden.
PS: Ik heb een interview met een kwaliteitsmanager van Alfa Romeo uit die tijd kunnen lezen... De Sud was daadwerkelijk slechter ook al werd hetzelfde staal gebruikt als voor de andere Alfa modellen en de fabriek die veel betere apparatuur had. De bevindingen waren dat het aan het niet goed volgen van het productieproces lag.. stappen die half gedaan werden of overgeslagen, stakingen die voor onderbrekingen zorgde, etc. Technisch was alleen aan te wijzen dat de gelijmde ruiten van de Sud niet consistent genoeg geplaatst konden worden waardoor er lekkage kwam; bij de 2e serie gingen ze dus terug naar ruiten is rubber.

Maar goed wat zijn dan nog meer verschillen?
- Chromen bumpers met een dunne zwarte plastic strip ipv dik rubber erop in de 2e serie
- Een kleine chromen spiegel (of op de thuismarkt geen enkele buitenspiegel) ipv de spiegel van een Spider
- Standaard de 1186cc met enkele carburateur en 4-bak versus meestal een 1286cc met 5-bak
- Stalen velgen versus vaak lichtmetaal
- Een grijs dashboard met AlfaSud embleem op het dashboardkastje (in de N was dit een zwart dashboard zonder logo en zonder kastje) versus een zwart dashboard met een Alfa Romeo embleem
- Tellers met zwarte achtergrond ipv blauwe achtergrond
- Etc.

De Ti modellen met hun 3-deurs koets, zwarte spoiler rand (daarmee vervalt ook het unieke Alfa logo met rubber rand op de kofferklep - dat zorgt ervoor dat je kofferklep open kan leggen en laat steunen op het achterraam) en dubbele ronde koplampen hebben me nooit zo aangetrokken.
Ook de koplampen met oranje knipperlichten (meestal gebruikt buiten Italie) zijn voor mij net iets minder mooi dan die met witte.

Oftewel nogal specifieke smaak in AlfaSuds o_O
En dan heb ik het nog niet over mijn voorkeur qua kleuren.

Als je zo dus kijkt dan is eigenlijk alleen een 1971-1976 Sud in Lusso versie die afkomstig is uit zuid-Italie een optie (vooral vanwege die roest en dus de koplampen van de Italiaanse versie). Maar ik heb wel vaker geroepen dat (de Alfa Romeo liefhebber die ik ben) met de 164 en zo'n specifieke Sud mijn wensenlijst qua dit merk echt ingevuld is. Allebei toch modellen die ook binnen de Alfa community een beetje buitenstaanders zijn.
Ik heb me dus volop verdiept in de Sud's!

Ik ben niet goed in teasers dus gooi het gewoon maar neer nu:

Alfa Romeo Alfasud L 1975 by Wouter Bregman, on Flickr
Een 1975 AlfaSud L - in 2018 met een behoorlijk vers NL kenteken gespot door Wouter

DSC_3964 by CitroenAZU, on Flickr
Zie de chromen strip op de achterklep, en het Alfa logo met rubber rand

Alfa Romeo Alfasud L 1975 by Wouter Bregman, on Flickr
Met de Italiaanse koplampen

Deze auto komt van de winter bij mijn collectie erbij. Redelijk wat historie bekend, heel veel jaren bij de 1e eigenaar doorgebracht (niet eens zo ver van de fabriek vandaan), grotendeels ongerestaureerd, helemaal de juiste uitvoering en in een fantastische kleurencombinatie zoals al ook in de folder stond. Best wel wat getwijfeld maar toch de knoop doorgehakt want dit komt niet vaak nog zo voorbij.

Wat een gaaf ding weer! Onze smaak een voorkeuren komen heel behoorlijk overeen merk ik. Bij mij staat de Sud echter onder de Alfasud Sprint ( dus ook de eerste chroom bumper versie) op het wensenlijstje. Maar dat ligt aan mijn coupé-voorkeur.

Terug
Bovenaan