Engineer: '65 Panhard/'73 Saab/'75 AlfaSud/'81 Suzuki/'88 Corvette/'97 Alfa 164/'10 Wind/'13 Panda 4x4/'17 124 Spider/'21 Pössl/'22 Alpine/'24 Nio

Engineer2 zei:
Ik dacht dat dit meer bij de jaren 60 hoorde. De Sud is er echt net wat te jong voor.

In 1973 had de Fiat 128 (introductie 1969) het nog wel. Ook de Fiat 132 (introductie 1972) had het.

Dat het bij Fiat wat langer zat kan natuurlijk. Bij Alfa was het rond 1970 wel aardig uitgestorven. Ik dacht bij Lancia ook.

Ik heb me nog niet verder verdiept in de Sud. Wel de Saab weer wakker gemaakt. Daarbij moest ik nog een metalen wieldop uitdeuken wat best aardig gelukt is. Ik zal nog eens een voor en na foto bij elkaar zoeken. Verder de motor gestart en deze pakte wel goed op.
Aan de Saab is ontsteking, carburateur, koelsysteem, uitlaat, remsysteem en banden allemaal pas geleden gedaan, meeste preventief. En ook onderhoud is helemaal op peil. Dat maakt het toch een betrouwbare klassieker.

Engineer2 zei:
Dat het bij Fiat wat langer zat kan natuurlijk. Bij Alfa was het rond 1970 wel aardig uitgestorven. Ik dacht bij Lancia ook.

Ik wil niet vervelend zijn, maar in de Alfetta (introductie 1972) en de Giulietta (introductie 1977) zat het ook. Mogelijk werd het in sommige landen niet geleverd, en zat er dan een dopje op de plek van de regelaar. Misschien zit er in je Sud ook wel een dopje op een plek dichtbij de chokeknop?

handgas.jpg

Ha, ik dacht echt dat het al eerder uitgestorven was.
Dat zal dan het verschil tussen de firma's Alfa Nord en Alfa Sud zijn geweest (geheel gescheiden ontwikkelteams met maar beperkte hoeveelheid mensen met historie bij Alfa Romeo).
Een Sud heeft dit nooit. Ook geen plek voor voorzien. Er is zelfs maar 1 plek waar het eventueel zou passen maar die plek is gereserveerd voor de goedkopere versies waar er een balg zat voor de ruitensproeier (elektrisch was pas op de L versie).

Het bedieningsconcept van een Sud is ook heel anders dan de Nord versies; nagenoeg geen knoppen op het dashboard. Pas in de laat 70 en jaren 80 versie kwam dat meer om meer onderdelen te delen met de andere modellen.

Alfa-Romeo-Alfasud-Dashboard-Controls-and-Instruments.jpg

!977 facelift

antiquariato-collezionismo-bologna-alfa-romeo-alfasud-giardinetta-dbb919584e47c9012d1a8cede5c262dc.jpg

De instapversie van mijn jaar o.a.

Engineer2 zei:
En toen was het zover; de Sud is gearriveerd.

Tijd voor een paar snelle foto's naast de andere Alfa
20221210_115034 by M R, on Flickr
20221210_115024 by M R, on Flickr
20221210_115009 by M R, on Flickr
20221210_115058 by M R, on Flickr
Even wat teruggelezen toen ik merkte dat de Alfasud gespreksonderwerp was: dat is een wagentje waaraan ik toch wel goeie herinneringen heb. Mijn tante reed er een felgroene. Ik reed graag mee op de achterbank als kleine jongen. De mooie motorroffel van de boxer is me altijd bijgebleven.
De 164 dan: toch echt wel een designicoon. Veruit de mooiste van het kwartet FIAT/Lancia/SAAB en AR dat op het gemeenschappelijke onderstel is ontwikkeld. Erg mooie wagen en erg mooi exemplaar.

Toevallig gisteren naar de film 'Le otto montagne' geweest waarin beide wagens figureren.
Leuk om ze hier samen en in goeie conditie te zien

Leuk hoeveel mensen er herinneringen hebben aan de Sud. Op oude foto's zie je er ook regelmatig een in het straatbeeld van NL.
Het geluid is inderdaad heel karakteristiek.
En aangezien de 164 al sinds 2009 bij ons is is het duidelijk dat we hier echt gek op zijn. Niet altijd genoeg aandacht voor misschien maar te bijzonder en leuk om weg te doen.

Ander topic:
Dit weekend voor het eerst dit jaar met de camper op pad geweest. Over Amersfoort en Zwolle naar Groningen en via de afsluitdijk en Amsterdam weer terug met 2x een overnachting.
Een wat moeizame start door mijn eigen schuld waarschijnlijk. De huishoud accu's waren vrijwel helemaal leeg want ik had niet alles geheel uit gezet. Gelukkig hebben die het volgehouden na weer opgeladen te zijn dus we hadden wel gewoon licht, ventilatie voor de kachel en een werkende koelkast. Verder heb ik de watertank wel tot een kwart ongeveer gevuld maar eenmaal aangekomen voor de 1e overnachting was de tank leeg... ergens heb ik iets niet goed dichtgedraaid na het aftappen voor de vorstperiode. Met water uit flessen kom je gelukkig ook een heel eind.

Ik zie dat Autoweek alle lange topic titels heeft ingekort. Nog maar even aangepast om in ieder geval een beetje kloppend te zijn.

Het was een klus weekend. Allerlei zaken aan het huis maar ook aan de auto's.

De Panhard is nu ook ontwaakt. De handrem (die had er niet op moeten zitten maar waarschijnlijk uit gewoonte gedaan) bleef plakken maar kwam met een beetje heen en weer op het koppel van de motor wel los. De motor zelf deed het ook prima, het was meer de startmotor die even moest ontwaken. Pas na de 2e poging ging die met genoeg snelheid rond om de motor te laten aanslaan. Was vorig jaar ook weleens zo dus niet zo'n punt.

De Panhard heeft ooit een vloerbedekking van rubber gekregen. Maar een vloermat doet toch wat fijner aan en is ook nog eens meer geluidsdempend. Via de Panhard club een leverancier ontdekt en dus meteen maar besteld. De vloermat bedekt de hele vloer en is dus meer een tapijt dan een mat. De stoelen moesten er dus uit en de gordels ook.
Qua maatvoering viel het niet tegen al is het niet perfect. Maar aangezien ik sinds kort weet dat de gehele vloer van mijn Panhard al eens vervangen is weet ik ook niet helemaal zeker of er niet ook verschil is met een andere Panhard (al is het maar een millimeter hier of daar).

1e passing

Gaten voor de stoel bevestiging en dergelijke en wat verdere trimming. De mat loopt onder de achterbankzitting door

Best een verbetering

Ook even gewassen en dergelijke. Hoop aanspraak ook gehad van mensen die voorbij lopen. Men ziet er een NSU, BMW of Simca in maar niemand had ooit van een Panhard gehoord.

Daarnaast me ook maar even bezig gehouden met de nukkige AlfaSud.

De eenvoudige Solex was wel te ontcijferen met een werkplaatshandboek erbij. Even de stationair sproeier eruit en doorgeblazen en het stationair een fractie hoger gezet. En nu loopt ie perfect. Op gas geven nog wel een beetje inhouden maar dat komt bij de carburateur revisie wel.

En dan staan de 3 oudste mooi op een rij zo met hun felle kleuren,

Ja ik ben ook blij met die foto! Bedankt.

En nu is het dan Maart en dan vervalt ook de winterregeling van de verzekering weer. Er mag dus weer gereden worden. Nou.. het kost me een paar avonden overwerken maar met de zon er zo bij heb ik dan de middag maar deels vrij genomen.
Met deze 3 oudsten maar even elk een stuk of 15 a 20km gereden zodat alles even goed kan opwarmen. Tank ook afgevuld. En alvast weer even wennen aan hun eigenaardigheden. De Sud hangt trouwens eenmaal echt goed op temperatuur goed aan het gas. Wat een karakter zit er in die motor zeg.

Net zo blauw als de lucht vandaag. Hier nog voorzichtig aan het opwarmen.

[
De eigenwijze Fransoos trekt de meeste aandacht

De Saab blijft het meest ontspannende om te rijden van deze 3. Ook duidelijk een motor die meer op koppel is ingericht.

Buiten een nieuw rammeltje bij de Panhard (iets in het dashboard) en de al bekende rammel in de Sud van de pook heeft de Saab een nieuw geluidje. Ik dacht aan een wiellager maar merk niks bij controle. Misschien is het nog wennen aan het geluid van de nieuwe banden.

Nog even tijd vinden om de Corvette weer klaar te maken en dan ook daarmee rijden. De 164 blijft nog even op stal staan.

Lekker hoor!! Wordt tijd dat de sc100 zich gaat melden bij dit drietal...

Jouw verzekering bepaalt dat je in de winter niet mag rijden? Maar dan zijn ze wel verzekerd, in de garage? Wel jammer, want het drietal is belastingvrij en zelfs 2 (bijna) apkvrij natuurlijk.

uwbuurman zei:
Lekker hoor!! Wordt tijd dat de sc100 zich gaat melden bij dit drietal...

Jouw verzekering bepaalt dat je in de winter niet mag rijden? Maar dan zijn ze wel verzekerd, in de garage? Wel jammer, want het drietal is belastingvrij en zelfs 2 (bijna) apkvrij natuurlijk.

Ja ik hoop toch wat meer tijd aan de SC100 te kunnen besteden dit jaar.

Mijn verzekering geeft korting als je 3 (winter) maanden van het jaar niet op de weg komt. Dat kan omdat dan voor die 3 maanden het risico van aanrijdingen niet gedekt is - uitgezonderd garage bezoek. Andere risico's wel dus bv wel tegen brand en dergelijke beschermd in die periode. Aangezien ik December en Januari gezien de weerscondities toch al niet de weg op ga met zulke oude auto's (alleen al de irritatie van ramen die beslaan van de vochtigheid, matige ruitenwissers, etc) en November en Februari meestal niet veel beter is neem ik dat financiële voordeel graag aan.. en soms baal ik als het mooie weer in Februari al begint.

De Saab heeft zijn laatste APK al achter de rug. De Sud moet nog 1x. De Panhard door zijn kenteken nog 3x. Maar schorsen oid is inderdaad niet nodig zo.

Ah, duidelijk. Mijn verzekeraar biedt dat niet voor de oudjes, dus ik kan het hele jaar rond, voor degenen ouder dan 40 jaar. Maar zelfde als jij, ik laat ze in de winter, zeker met pekel, graag op stal.

Zo voorzichtig aan zijn er ook weer de eerste evenementen.

Zo was er van EMW een nacht/avonddienst als seizoenopening.
Deze had de start en finish bij Tachyon motorsport & engineering in Eemnes, waar ze Mille Miglia auto's prepareren maar waar ook de turbo's voor Alpina (BMW dus) geproduceerd worden.

Altijd van alles wat bij EMW. Ik was met de Alpine die hier een beetje verscholen staat

Binnen ook zat te zien

Het was een rit met verschillende rally sport navigatie technieken en dus veel zelf intekenen op de kaart etcetera. Met wat ervaring op dat vlak zou het goed moeten gaan maar ik deed mee met Gewoon Dirk ipv de navigator die ik meestal mee heb voor dit soort uitdagingen. Dit was immers een leuke opwarmer en kennismaking.
Het bleek aardig goed te gaan en al hebben we wat letters gemist (o.a een traject met vissegraat navigatie techniek moeten afbreken omdat we niet meer uitkwamen) we hadden in ieder geval geen fout letters erbij zitten. Dit bleek genoeg voor een 1e plaats!

Een paar meer foto's op Flickr

Verder was er nog de onderdelendag van de Alfaclub. Tot het laatste moment getwijfeld om met de Sud te gaan maar een regenbui net voor vertrek gaf de doorslag; dan maar met de Alpine.

20230305_133509 by M R, on Flickr
20230305_130713 by M R, on Flickr
20230305_131257 by M R, on Flickr

Deze GTV heeft dezelfde kleur als mijn Sud
20230305_131352 by M R, on Flickr

De locatie is volgens de traditie in Houten bij wat ooit Sam van Lingen was. Dat was al ooit gekocht door Stern maar is nu deel van Hedin. Geen nieuwe Alfa's in de showroom maar RAM, Hongqi, Subaru en Ineos.

20230305_130729 by M R, on Flickr
20230305_130648 by M R, on Flickr
20230305_130700 by M R, on Flickr
De bouwkwaliteit, materialen maar ook niet te overdreven gimmick design (uitgezonderd de grille) waren boven mijn verwachting.

20230305_131154 by M R, on Flickr
Ook aardig voorraad of al klaar voor levering

20230305_130838 by M R, on Flickr
20230305_130829 by M R, on Flickr
De Subaru Soltera ziet er in het echt best goed uit. Beter dan de Toyota versie wat mij betreft.

20230305_130353 by M R, on Flickr
20230305_130449 by M R, on Flickr
20230305_130559 by M R, on Flickr
En de Ineos Grenadier is natuurlijk een bijzonder verhaal

Voor werk was ik een aantal dagen in Praag en daarna in de Tsjechische/Poolse grens regio. Behalve heel veel meetings en dergelijke ook nog wel wat gedaan en tijdens het reizen van het een naar de ander ook wel wat gezien.

Praag is een mooie historische stad natuurlijk.

Voor de toeristen zijn er rondritten in oud uitziende auto's.. beetje T-Ford achtig maar met techniek van ik denk een bestelbus eronder. Maar er was ook een optie voor een klassieke Skoda Felicia cabriolet. Ik had maar 1,5 uur dus alleen even snel rondgewandeld.

Op de weg naar de Poolse grens kom je dan ook veel moois tegen.

En natuurlijk veel spots van oude Skoda's and ook wel Lada en een polski-Fiat. Maar ook deze spots:

Het lijkt een Geo Tracker c.q. Suzuki Vitara maar ik ben niet zeker

Dit is al wat duidelijker maar zie je ook zelden.

In Polen overgestapt op wat ander vervoer:

EEn 7-persoons Nissan Patrol die helemaal refurbished is en daarbij zwaardere DANA assen gekregen heeft, diff-locks, stabilisatorstangen die losgekoppeld kunnen worden en een BMW motor en versnellingsbak. Hier op de beschaafdere banden ipv de echte off-road. Een 2 jaar geleden was deze helemaal als nieuw. Een goed voorbeeld van die industrie.

Verder hiermee een aantal banen over het veld mogen rijden. Na het ploegen moet de grond fijn gemalen worden. Het is een kwestie van ongeveer in de juiste richting zetten, GPS sturing aanzetten, de machine op de grond laten zakken en de cruise-control aan. Dan tijdens de baan nergens aankomen want dat gaat volledig autonoom, rekening houdend met de helling en dergelijke. Op het oog geen enkele overlap met de vorige baan, volgens de instrumenten soms tot aan 4cm. De boer klaagde daarover (de machine moest opnieuw gecalibreerd worden) want als dat bij bv zaaien gebeurt ben je op een veld zo een 10.000 euro aan zaad extra kwijt. Voor mij was dit toch indrukwekkend. Na een paar keer omdraaien aan het eind van een baan (dat is het enige wat je nog echt zelf moet doen) had ik aardig de slag te pakken. Aangezien het veld op een helling lag moet er soms teruggeschakeld worden om de snelheid exact te houden (tot op 0.1 km/h nauwkeurig) en buiten de toerenteller en het geluid is dat niet te merken.
Het instellen van de machine en kalibreren is uiteraard wel wat werk. Dit is trouwens een machine met ook AdBlue en SCR en dergelijke.

Een paar stappen buiten onze besprekingslocatie. De berg met de antenne erop is een van de hoogste bergen van de Sudeten.

Nogmaals dezelfde berg in de verste maar nu aan de ander kant van de grens.

Inderdaad een mooie werkreis zo, in zo'n prachtige omgeving (y)

Met die knalblauwe Alfasud, de groene Saab en de rode Panhard word ik echt heel vrolijk van het kleurenpalet van je wagenpark. En mooi ook dat het evenementenseizoen weer begint! Ik krijg er al zin in als ik dat zo zie.

Inderdaad een mooie werkreis zo, in zo'n prachtige omgeving (y)

Met die knalblauwe Alfasud, de groene Saab en de rode Panhard word ik echt heel vrolijk van het kleurenpalet van je wagenpark. En mooi ook dat het evenementenseizoen weer begint! Ik krijg er al zin in als ik dat zo zie.

Je moet werk wel een beetje leuk maken natuurlijk. Gaat een hoop tijd in zitten.

Qua kleuren; ja dat zit wel goed. Gisteren was de taxatie weer en dus allemaal op een rij. De Alpine kreeg geen taxatie overigens. Allemaal dus weer gestart en bewogen. De Corvette en 164 doen het zoals altijd weer prima. Met alle regen had ik geen tijd en mogelijkheid ze te wassen dus dat moet nog wel binnenkort.
De AlfaSud blijft wat nukkig met de koude start als het koud en vochtig is en met dat ik het gevoel nog niet helemaal heb. Eenmaal dat lastige voorbij (soms een paar pogingen nodig) is de Sud echter wel echt goed.
De Panhard pakte erg goed, en dat terwijl ik de choke vergeten was.

De taxateur heeft een extra voorliefde voor Alfa's en zeker Sud's dus de controle voor de Sud was ook op de plekjes voor kenners. Met een paar tips (bumper iets anders afstellen, een beetje spuitnevel op de wielophanging, etc.) en verder een hoop complimenten ook een waarde te horen gekregen die wel wat hoger is dan wat ik ervoor betaald heb. Idem maar met meer marge met de Panhard al telt de motorrevisie daar ook stevig in mee. Saab en Corvette gaan met de markt mee omhoog in waarde (en de Saab is met wat kleine ingrepen ook echt wat frisser erbij komen te staan). De Suzuki blijft natuurlijk lastig omdat het een restauratie in uitvoering is. De 164 is door een inzakkende markt iets in waarde gedaald.

Dus met complimenten van de taxateur voor de afwisselende collectie kan ik nu de verzekering weer gaan inlichten.

Pracht plaat!! Ik mis het stekkerkonijn, maar dit is leuker (sprak de petrolhead) en hoop de volgende keer die lieve kleine Suuz ook te zien.

Inderdaad een heerlijke variatie!

Geweldige foto zo.
Wat jij daar hebt is een droom voor menig autoliefhebber.
Zowel de verzameling zelf als de ruimte die je daar hebt!

Dank! Inderdaad missen er een paar. De Suzuki staat een beetje op de achtergrond maar is er wel bij op de foto.
Ik ben uiteraard erg blij dat de mogelijkheid er is.

Vanuit de Nederlandse tak van de NCRS (Corvette restorers) was er als seizoensopening een judging school. Speciale aandacht dit keer voor typische slordigheden en kwaliteit zoals GM in de jaren 50, 60 en 70 als standaard leverde en hoe te voorkomen dat dit soort authentieke dingen verloren gaan bij het (over)restaureren. Bijvoorbeeld dat de hele bodem bedekt is in zwarte verf of tectyl zodat je niet meer ziet waar er glasvezel is, waar gietijzer, welke boutjes aanwezig waren voor of juist na het spuiten van bepaalde onderdelen etc. Maar ook overspray op bepaalde onderdelen (bepaalde koelslangen of vacuumslangen bijvoorbeeld) of bijvoorbeeld matig spuitwerk op andere. Zelfs in de glans van de lak of verandering van de schittering van de metallic flakes laten zien hoe de methode in de fabriek was - zo is bijvoorbeeld de lak in het midden van het dak dikker omdat er daar overlap was tussen de spuiter aan de linker en aan de rechterkant van de auto. En dikkere lak droogt ook anders op waardoor ook de metallic flakes anders eruit zien. Met veranderingen in de lakstraat (o.a. in 1981) zie je dan ook meteen veranderingen in hoe de lak zou moeten zijn.
Er zijn trouwens ook weleens dingen te matchen met bijvoorbeeld lunchpauze, dienstwisseling, etc.

Voor de lak hadden we een 1972 die nog in de originele (oranje metallic) lak staat. Voor de rest een 1963 Fuel Injected die wel gerestaureerd is maar wel zoveel mogelijk zoals de auto uit de fabriek kwam. Daarmee is de historie ook behouden. En een nog ongerestaureerde 1954 die als een soort wrak ooit ontdekt is maar wel compleet en onverprutst.

Verder nog aanwezig was een C8 Cabriolet; de eerste die in NL op kenteken staat en een officiële EU spec. Nu een 3 maanden ongeveer op de weg.

Met de hoosbuien van de dag ervoor nog in gedachten en dat ik 's ochtends nog natte wegen aantrof en bij ons erg donkere wolken liet ik mijn Corvette thuis en ging ik met de Alpine. Met dat weer kwam het wel goed dus had gekund maar gelukkig is het ook geen straf met de Alpine te rijden.

Zo ook nog een autospotter blij kunnen maken
alpine-a110-legende-gt-c659702042023212821_1.jpg

De Ioniq5 is inmiddels ook aan zijn OTA updates begonnen. De eerste 1 of 2 zijn al binnen. Mijn vrouw had het geaccepteerd en zodoende zelf niet meegekregen. Verschillen niet ontdekt deze keer.

Verder wat kilometers gemaakt met de Sud. Ik wil er snel mee vertrouwd raken want het idee is om op 2e Paasdag ermee naar Viva Italia te gaan. De bediening van de Sud met zo ongeveer alles aan de stuurkolom ben ik nu redelijk in thuis. Ook de koude start heb ik nu goed in de vingers. Na vele pogingen nu ook de gordel goed ingesteld; dit is nog voordat er een rolautomaat was.

Verder erg leuk om te rijden. Vaak volgas en goed in de toeren laten klimmen en dan doet die motor het zo ontzettend goed. Uiteraard pas na goed warm rijden. Ook maar iets koud nog en het is nukkig. En het leuke is dat je het gevoel hebt sportief te rijden maar dan nog steeds alleen met het verkeer meerijdt. De 0-100 tijd van zo'n Sud is nu iets waar sommige bestelwagens nog vlotter in zijn.

Dan ook maar op een vaste fotostek langs gegaan. Dit is trouwens in hetzelfde dorp als waar het Visscher Classique museum zit.

Met de Sud en de 164 is er nu dus keuze in de Italiaanse hoek. Vandaag was er een bezoek aan Viva Italia (dit keer op Zandvoort) en toch nog best getwijfeld welke ik zou meenemen. Zo heel veel kilometers zijn er nog niet gemaakt met de Sud, nog geen ervaring met filerijden ermee en verder was er zeker voor de middag slechter weer aangekondigd.

Als je het niet probeert weet je het ook niet natuurlijk. Dus de Sud mocht mee en het filerijden het terrein op ging net als de heenweg gewoon prima. En de Sud viel goed in de smaak!

Qua Viva Italia zelf; het aandeel klassiek valt meestal wel wat tegen. En na de zoveelste uitlaat die vooral heel hard geluid maakt ipv mooi ben je er wel een beetje klaar mee. Maar toch heeft het evenement wel wat. Het was dit keer wel heel erg druk met overal lange rijen als gevolg. De Lancia club stal wat mij betreft de show met heel veel bijzondere klassiekers en youngtimers.

En deze Lancia Thema is van een bekende, ook een bekende van veel anderen hier op het forum

Met de Sud nog spontaan meegedaan aan het Concours Elegance. Helaas buiten de prijzen maar de concurrentie in de categorie klassiek was stevig, met de 1e prijs die gewonnen werd door een NSU-Fiat Neckar!

En daarna de echte vuurproef voor de Sud: 45min file rijden door Zandvoort en Haarlem in de stromende regen. Zonder extreem beslaan van ramen, zonder haperen, etc. En het is even wennen om geen temperatuurmeter te hebben maar gelukkig kan je de koelfan wel horen aanslaan en zo de boel een beetje in de gaten houden (voordat er een lampje gaat branden).

Met het half-zonnig en half-regen weer van de laatste week toch regelmatig even met de 164 gereden.

Een van die ritjes was om de Panhard weg te brengen en weer op te halen. Mooi weer een verse APK en weer verse olie en dergelijke.

Eigenlijk zou een 1965 auto geen APK meer hoeven maar met dit kenteken uit 1978... lang verhaal maar hij moet dus gewoon APK en dat volgens normen voor een 12 jaar jongere auto.

Met de Alpine heb ik nu bijna 5000km op de teller staan dus leek het me een goed moment om eens te kijken hoe het met vloeistoffen en dergelijke staat. Even buiten alle elektronische aflezingen en waarschuwingen dus. Zo makkelijk gaat dat ook weer niet echter.

Het achterraam scharniert maar zit vastgeschroefd op 3 plaatsen die je in de bagageruimte kan bereiken. Geen gereedschap nodig. Met het raam open zie je eigenlijk alleen de koelventilatoren van de uitlaat. Die kap moet er ook nog af.

Zo kom je al wat verder.

De motor zit goed verstopt onder de intercooler, turboslangen, etc. De uitlaat met katalysator en roetfilter is nog het meest zichtbaar al zit dit onder een laag isolatie om de warmte vast te houden. De intercooler heeft ook een eigen koelcircuit wat los staat van het koelcircuit van de motor.

Dat ziet er inderdaad niet heel gebruiksvriendelijk uit. Maar vooral; waar blijft alle hitte als het zo zit ingepakt?

Dat ziet er inderdaad niet heel gebruiksvriendelijk uit. Maar vooral; waar blijft alle hitte als het zo zit ingepakt?
Vandaar de ventilatoren boven de uitlaat en luchtopeningen bij het achterraam. En luchttoevoer voor koeling en voor de motor komt langs de zijramen binnen. Dat zal best een uitdaging zijn geweest om goed te krijgen.

De Saab had nog niet veel activiteit gehad maar mocht nu weer een rit rijden. De oldtimerclub Culemborg had hun Bloesemrit. Leuke verscheidenheid aan auto's.

Een 2 jaar terug deden we ook mee met deze rit maar zijn we al snel na het begin uitgevallen met een wegvallende remdruk. Dat was de Corvette. Dit keer geen problemen ervaren, op een H4 lamp na die soms uitvalt.

Of het nu een IFA, DKW of Auto-Union is.. ik wordt steeds weer aangetrokken door deze 2-takt auto.

Maar ook zo'n Goggomobil is natuurlijk heel erg leuk.

Deze Ford Model AA truck reed ook mee.

Meer foto's op Flickr account te vinden

En dan bij het wegrijden nog dit

Ha, die Model AA truck reed gisteren over een viaduct op de A59 toen wij er met de grijze R17 onderdoor reden. Volgens mijn zoon zat de chauffeur ook onze richting in te kijken.

Ik zat iets op te zoeken over Panhards in Nederland en toen kwam ik er achter dat jouw 24 de jongste origineel Nederlands geleverde (of laatst op kenteken gezette zo je wil) Panhard is die nog bij de RDW geregistreerd staat. In de opendata, wellicht dat er nog een paar slapende kentekens zijn. Wist je dit?

Ik zat iets op te zoeken over Panhards in Nederland en toen kwam ik er achter dat jouw 24 de jongste origineel Nederlands geleverde (of laatst op kenteken gezette zo je wil) Panhard is die nog bij de RDW geregistreerd staat. In de opendata, wellicht dat er nog een paar slapende kentekens zijn. Wist je dit?
Ik wist het niet zeker maar had wel het vermoeden. De RDW heeft toen een 13 jaar oude auto geregistreerd als een nieuwe. Dan krijg je wel iets aparts

Terug
Bovenaan