Engineer: '65 Panhard/'73 Saab/'75 AlfaSud/'81 Suzuki/'88 Corvette/'97 Alfa 164/'10 Wind/'13 Panda 4x4/'17 124 Spider/'21 Pössl/'22 Alpine/'24 Nio

Gut, had ik het gewoon goed gegokt! Erg gaaf, zo'n 3200GT. Die Maserati's maken altijd zo'n waanzinnig geluid.
Ben je er met de NSU heen gereden? :D

Hij ziet er wel erg fraai uit. Paar van die typische verouderingsdingetjes met de soft touch plastics maar dat is relatief eenvoudig op te lossen gelukkig. Ben benieuwd wat je besluit.

Bij Wheeler Dealers hadden ze er toch eens zo eentje? Daar hebben ze de knoppen toen opnieuw laten spuiten en laseren om die softtouch problemen te verhelpen.

Jeetje dat zou wel heel mooi en bijzonder zijn!

Ik heb er ooit eens geprobeerd in te gaan zitten, dat ging eigenlijk gewoon niet...

Bij Wheeler Dealers hadden ze er toch eens zo eentje? Daar hebben ze de knoppen toen opnieuw laten spuiten en laseren om die softtouch problemen te verhelpen.

Klopt!

En in het afgelopen Youngtimer magazine stond een interview met een bedrijf/man uit Nederland die dit ook doet.

Helaas... ik wist dat ik niet helemaal vooraan in de rij met geintresseerden stond voor de Maserati en dat heeft helaas zo uitgepakt dat de 3200GT verkocht is maar niet aan mij.

Ik hou de ogen open voor een andere, dat besluit is er al wel

Laatst bewerkt:
Weer even terug naar andere topics.

Ik kreeg een aantal dagen geleden ineens wat berichten dat mijn Nio als header foto was gebruikt bij Autoblog. Bleek van hun spot pagina af te komen en dat had ik nog niet gezien.
IMG_NIOT6-1600x1000.jpg

IMG_NIOT3-1600x1027.jpg

IMG_NIOT1-1600x1067.jpg

Verder was er het winterevenement van Elk Merk Waardig. Dit bestond uit een bezoek aan het kunst- en auto-museum Miskery in Emmen (een prive collectie) en daarna bij een loonbedrijf trekker rijden en stamppot eten.

EMW is altijd goed voor een zeer afwisselend wagenpark

Een vrij onverwacht museum maar zeker de moeite waard om eens te bezoeken.

En daarna voor de meeste een rondje op de trekker.

Helaas... ik wist dat ik niet helemaal vooraan in de rij met geintresseerden stond voor de Maserati en dat heeft helaas zo uitgepakt dat de 3200GT verkocht is maar niet aan mij.

Ik hou de ogen open voor een andere, dat besluit is er al wel
Is die bij Kaeve wat? Prachtige kleur, maar voor de rest kan ik het niet beoordelen.
3200 GT Kaeve

42217202-0.jpg

Mocht je gaan kijken, ben je uiteraard welkom. ;)

Is dat privémuseum in Emmen vrij toegankelijk voor het publiek of alleen op afspraak? Ziet er uit als echt een diverse verzameling met mooie auto's.

Even rustig qua auto zaken. De AlfaSud schiet niet heel erg op door allerlei randzaken. Er is wel wat gerommeld aan de Suzuki maar voornamelijk opgeruimd om ruimte te hebben en verder te kunnen.

Ik kwam de Panhard ineens tegen (na een Google search) bij een Noorse of Deense? auto-quiz. "ikke lenger eksisterer" is iets van niet langer meer bestaand; maar dat is is iets wat bij beide talen zo ongeveer kan voorkomen volgens mij. En ik kan wel een beetje Zweeds lezen maar dit is echt een stuk lastiger dus dat is het denk ik niet.

Verder was ik voor werk een paar dagen in Wroclaw, Polen.

Veel trams en hier en daar wat EVs maar vooral veel Hybride's. Niet veel rammelende oude diesels meer daar.

Erg fijn dat gevoelsmatig de lente begonnen is. Het kan nog koud worden maar gelukkig wordt het al weer langer licht en is 1 Maart nu al bijna.

De Corvette al gecontroleerd en afgestoft; die gaat op 1 Maart ook weer naar buiten. De Panhard staat er ook klaar voor; al is die nog steeds niet in de werkplaats geweest en loopt nog voor de zomer de APK af. De Sud zal nu hopelijk snel weer in elkaar gezet kunnen worden.

Er is zo stukje bij beetje alweer wat voortgang met de Suzuki. Het laswerk is afgewerkt en de bodemplaat is inmiddels zover dat de achteras er weer onder kan. Ik heb een elektrische powerfile gekocht en daarmee gaat het laswerk afwerken een stuk eenvoudiger en sneller. De achteras is inmiddels grotendeels al voor-gemonteerd. Heel erg blij dat ik veel foto's had gemaakt van de demontage; zeker met de trommelremmen is het anders wel echt een puzzel hoe het in elkaar zat. Verder is het nu vooral een kwestie van strak maken van het plaatwerk.
Geen foto's gemaakt laatste paar keer, binnenkort maar weer aan denken.

Verder een bezoek gebracht aan Carel Wust Classics en het bijbehorende museum. Ooit begonnen als een verzameling op de bovenverdieping van hun Mercedes dealerschap maar nu een goed uitgewerkt museum - met aandacht voor detail ipv een groot aantal auto's.

Deze Lincoln is extra leuk; dit type hadden we als trouwauto. Dat was er een in groene kleurstellingen.

Dit leermodel is bijzonder omdat het ondanks de oude uitstraling het ofwel de Fiat 128 of Autobianchi Primula is; kortom de blauwdruk voor vrijwel elke voorwielaangedreven auto tussen ~1980 en nu. In zo'n leermodel zie je meestal alleen een aandrijflijn "systeme Panhard" - dus motor in langsrichting en aandrijving achter.

Wauw wat een gaaf museum. Het is alsof er steeds meer auto musea bij komen. Ik moet nodig eens een aantal bezoeken (waaronder nog steeds die in mn eigen dorp...).

Dat ziet er inderdaad uit alsof het de moeite waard is. En ik weet vrij zeker dat mijn oudste (7 inmiddels) dat studiemodel fantastisch gaat vinden. Eens kijken of we daar binnenkort langs kunnen gaan.

De Panhard mocht alweer de eerste kilometers maken. Een beetje starthulp was nodig maar daarna liep het allemaal goed. De trommelremmen hebben altijd even nodig met als effect dat de eerste paar keer de auto scheeftrekt bij het remmen. Even wennen.

Met de Renault veel met open dak gereden, erg geschikte auto hiervoor. De winter heeft wel zijn effect gehad op de koplampen.. die moeten nu toch wel aangepakt of vervangen worden.

De AlfaSud hangt nog even op de brug voor de terugkeer van de remklauwen en het dicht bouwen.

Met de Corvette al 2 ritten gehad, allebei als avondrit. Eerst van Elk Merk Waardig en de tweede van Youngtimer magazine. De sealed-beam lampen geven niet het meeste licht maar het is wel leuk om zo te kunnen rijden.

Allebei een erg divers deelnemersveld

De laatste loodjes met de AlfaSud..

Geheel verse remklauwen, en ze zitten er al weer op

En met de nieuwe gaskabel erop is al het werk aan de motor ook weer klaar. Dus het koelsysteem weer dichtmaken en uiteraard komen er dan nog een paar lekkages (een slechte pakking, een slang die iets was ingescheurd) die verholpen moesten worden.

Dan kan ie dus bijna de weg weer op?

Hoe loopt het met de verkoop van de NSU? Ik zag de advertentie in ‘De Auto’ staan.

Dan kan ie dus bijna de weg weer op?

Hoe loopt het met de verkoop van de NSU? Ik zag de advertentie in ‘De Auto’ staan.
Klopt, via de KNAC kan je ook adverteren als lid en dan staat het zowel op de website als ook een keer in het blad.

Ik heb een serieus geintresseerde gehad uit Oost-Duitsland maar die verwachte een haast perfecte auto. Tja dat gaat niet met deze prijs en een historie zonder restauraties en met de 1e lak.
Verder blijft het nog vrij stil.

Ik heb er ook niet heel veel aandacht voor moet ik zeggen. Teveel met andere dingen bezig. Ook qua het kijken naar een Maserati niet heel actief, maar dat aanbod veranderd ook niet snel.

Eindelijk was de AlfaSud helemaal in orde

De remblokken moesten met een voelermaatje afgesteld worden en pas daarna was de remwerking (ook op de handrem) helemaal goed.
En nu heeft de Sud zijn allerlaatste APK ooit achter de rug. Alle trilling is weg uit het remsysteem. Tijd om er wat kilometers mee te gaan rijden.

Er blijft zo weinig over gelukkig. Het linkerachterraam is stuk maar een mechaniek ligt op de plank. Klusje voor als ik me eens een keer verveel. Ondanks verwoede pogingen blijft er een klein rammeltje in de pook maar nu weet ik tenminste zeker dat het niet iets makkelijks is. Er is mee te leven. En een keer poetsen en de bekleding laten vervangen en dan is het helemaal perfect. Na het ophalen was de motor heel iets nukkig dus even kijken of dit met wat kilometers maken wegtrekt. Een deel van het benzine systeem is ook uit elkaar geweest.

De Panhard is daar nu aanwezig om nu eindelijk eens die oliepomp in te bouwen en ook een APK. Ik heb de Panhard wel wat gebruikt al sinds de stalling en die doet het erg goed.

Verder weer een tijdje in Zweden geweest waar ik even in een prototype kon kijken van een leuke auto die eraan zit te komen. Nagenoeg al mijn werk is in feite kantoorwerk en zo bestaat een ontwikkeling van een auto voor mij vooral uit documenten, dataanalyses, etc. Het is maar af en toe dat ik het product weer eens zelf kan ervaren.
Ooit was dat anders en zat ik zelf ook veel achter het stuur of op de bijrijdersstoel maar als je verder groeit komt dat minder voor.

Na een korte nacht na terugkomst uit Zweden toen de volgende ochtend meteen naar de voorjaarsrit van de KNAC. Op het randje van Veluwe en Achterhoek was de rit uitgezet en met 100 deelnemende auto's en van alles wat een mooie mix. Start, lunch en finish was op een landgoed en dat maakt de sfeer wel af.

En met dit weer

Dan wil je toch open kunnen rijden. Leuk om eens de Wind mee te nemen hiervoor

Er zijn weer een hoop kilometers gereden met de Alpine. Een uitgebreide vakantie in het voorjaar wil niet lukken met de planning maar in plaats daarvan dan maar het Paas weekend ingezet voor een mooie trip.

Uitvalbasis was een hotel in de omgeving van Spa.

Een uitstap naar Monschau liet een mooi stukje auto-historie zien.

Luxemburg-stad was ik ook al een tijd niet meer geweest.

Qua auto's altijd wel wat leuks te zien. Veel kijk je niet eens zo van op mar deze waren wel leuk.

Op zoek naar wat te eten bij Vianden uitgekomen. Veel te toeristisch natuurlijk maar een pizza lukt nog wel.

In Stavelot zit het museum van circuit Spa-Francorchamps

Vooral de laatste 2 zijn bijzonder. De Ford Custom is een winnaar van een endurance race. Best bijzonder zo'n zware auto en ongemodificeerd; die een rit wint met een gemiddelde van 120km/h. De kleine formule auto daarvoor is van een - mij onbekende - raceserie op basis van Fiat Panda onderdelen.

Op alle wegen door de Ardennen komt de Alpine ook goed tot zijn recht. Slecht wegdek en krappe bochtige wegen zijn waar het een ontzettend goede sportwagen is. Veel vertrouwen, hoge bochtsnelheden mogelijk, hobbels worden niet oncomfortabel, smal genoeg om niet in paniek te schieten als er ineens een vrachtwagen opduikt als tegenligger, etc. Veel Porsche's gezien waar het opvalt dat die vooral op rechte stukken hard doorrijden, ook als het locals zijn.

En dan afgerond met een bezoek aan de TinTin expositie.

Even een kort bezoek aan Polen en Tsjechië met mooi weer.
Ik heb een FSO Polonez gezien maar helaas niet op de foto. Verder niet echt wat bijzonders. Wel de tip gekregen voor het automuseum van Wroclaw; dus dat maar eens een keer proberen te bezoeken.

Verder is de Panhard voor onderhoud en APK.
Goed kunnen lachen om het APK aandachtspunt van de aanjager (ze konden de knop niet vinden - klopt, want er zit geen aanjager in). Verder wat kleine puntjes (lichtbeeld door slecht glas van de lampen bolletjes) maar helaas ook een iets serieuzer punt. De auto trekt wat scheef bij remmen maar dat leek beter te worden. Helaas niet genoeg want afkeur op de remmenbank. De remcilinders zaten een beetje vast en de cilinders op de vooras kwamen niet goed los.

De trommelremmen van de vooras. De handrem zit hier ook op.

Bij de achteras kwamen de remmen wel los maar bleek er vet uit een wiellager gelopen te zijn en moest die dus vervangen worden.

En de upgrade qua oliepomp is nu gemonteerd. Verder ook een beurtje met klepspeling controle.

Een campertrip was al weer even geleden. Samen met wat familie zijn we naar Terschelling geweest, en daar was ik voor het laatst ooit met een schoolkamp.

Met de camper de overtocht was allemaal vrij soepel en eenvoudig, en hoewel niet heel goedkoop was het ook nog wel te doen.

Nagenoeg vooraan de rij en aan de achterzijde gaf het aparte effect dat wanneer de deur opengaat bij het aanleggen je alleen maar Waddenzee ziet.

Erg toeristisch natuurlijk dit eiland maar wel erg mooi.
Camperplaatsen zijn er niet, maar wel een paar campings waar je een vrij simpel plekje kan krijgen voor een camper en vrij op en af kan rijden gedurende de dag en avond.

Wat mij betreft wel een positieve ervaring en kan nog weleens gedaan worden. Met een camper blijft het ook makkelijk dat je ook met wat kouder of af en toe regenachtig weer prima uit de voeten kan. Meeste tijd was het zonnig maar wel wat fris.

Goed nieuws; de Panhard is weer klaar en goedgekeurd.

Verder ben ik weer een paar dagen in Shanghai. Het is weer makkelijker geworden om als buitenlander naar China te reizen en je te redden in dit soort meer internationale steden. Ook internetblokkades zijn er al minder.

Het is erg grappig hoeveel stiller zo'n stad is als alle brommers en nagenoeg alle auto's en bussen elektrisch zijn.

Trolley-bussen worden hier nog steeds uitgebreid terwijl het in Nederland (en Seattle) een stabiele populariteit is. Ik zie in NL meer van die bushaltes met een snellader op het dak komen nu.
Ik was van plan de magneetzweeftrein te nemen vanaf het vliegveld (de enige wereldwijd in service) maar kwam te groggy uit het vliegtuig om die te vinden. De metro kon ik wel zo vinden.

Al met een Geely Maple meegereden (specifiek model voor de Uber-achtige service) en een nieuw model EV-sedan van Roewe (dat merk levert bij ons ook maar dan als MG). Even bij Huawei in een winkel gekeken waar ze ook de auto's waar ze aan leveren in de winkel hebben staan. Lexus stond er nog niet bij ook al kopen die ook Huawei in - voor nagenoeg alle electronica en software behalve de aandrijflijn.

Stelato kende ik nog niet

[
De "mood-light" bovenop het dashboard is een kenmerk van Huawei. Een soort van Intel-inside sticker die je vroeger op computers zag.

Luxeed vaker gezien maar dit was wel een mooie kleurstelling

Aito begint steeds beter te verkopen - het is een vrij directe concurrent van Leapmotor

Auto's met een benzinemotor zijn in deze dure en rijke stad zeldzaam aan het worden en het geluid valt dan ook op. Het is dan of een Porsche, Bentley, Maserati of Alfa Romeo - of het is een oude Skoda, Nissan, etc. ,niet zelden aardig afgeleefd.

Hoeveel merken heeft de Chinese auto industrie eigenlijk? Zoveel merken en maar 1 designstroming zo te zien. Wel armoe eigenlijk.

Bijzondere ervaring om daar in Shanghai te zijn. Veel nieuw spul op de weg. Best saai eigenlijk!
Dat stille herken ik van Oslo waar ik in december was.

Hoeveel merken heeft de Chinese auto industrie eigenlijk? Zoveel merken en maar 1 designstroming zo te zien. Wel armoe eigenlijk.
Achja, het is een vast clubje van Europese designers op het moment. Aziatische designers tekenen op het moment de Europese auto's en die zitten op het moment ook allemaal in dezelfde designstroming (veel scherpe lijnen o.a. )

Er zijn heel veel merken die vaak ongeveer dezelfde familie designs hebben omdat ze in feite van 1 merk zijn. In China heb je veel submerken.
Stel je koopt een BYD of Geely - dan wil je wel kunnen opscheppen met dat je bv 1 stapje onder het topmodel ko aanschaffen. Denk bijvoorbeeld dat je een BMW 5-reeks koopt; dat zegt welk stapje op de ladder. Denk nu alle 5-serie varianten bij elkaar (ook de GT en de X5). Dat groepje geef je dan een naam. Je hebt dan dus een bv een Geely Galaxy. Maar de 4-deurs coupe heeft een andere naam dan de sportieve SUV, de ruime SUV, etc. Vandaar dat je veel merken hebt zoals Galaxy met maar een stuk of 4 a 5 auto's.

Daarnaast zijn er ook veel kleine bedrijven bij die een gooi hebben gedaan naar de enorme markt; en het zijn vooral die merken die concurreren met de Europese merken in China. Een Audi is voor je opa. een AUDI is afhankelijk van wie je het vraagt een soort laatste poging of een geniale zet. Mij spreekt zelf de AUDI me veel meer aan dan welke Audi van na 2000 dan ook. Een Audi voelt als een compromis, terwijl de AUDI een visie heeft en uitstraalt (modern, comfortabel - en geen halve poging tot sportiviteit die je toch nooit echt kan proberen)
Van die nieuwe merken zijn er een paar al ondergegaan maar de meeste zie je dat die beginnen samen te clusteren. Huawei is daar een mooi voorbeeld van. Zelf geen autofabrikant maar wel qua kostprijs van een auto leveren ze het grootste deel en zorgen voor verkoopkanaal. En daar komen dus steeds meer kleinere merken bij samen, met inmiddels ook Lexus erbij.

In Anting is het automotive deel van Shanghai. Ooit begon de JV van VW en Shanghai Auto (nu SAIC) hier in de omgeving met een fabriek. VW heeft bij de openstelling als eerste zo ongeveer gewerkt aan het betreden van de markt en na long onderhandelen kwam de JV als een optie naar voren. Chrysler (met Jeep) stapte vrij kort daarna in.
Nu is Anting een technologie park waar heel erg veel ontwikkeling zit en ook nog wel wat productie. Verder is het een park voor autonoom vervoer. De straatvegers en pakket bezorgers zijn bijvoorbeeld volledig autonoom en daarnaast zijn er diverse soorten autonome taxi's te vinden en in gebruik.
Anting zit dus wel in het reisschema, net als vorige keer.

Dit keer had ik wel geluk; er viel een gat in de planning. Het Shanghai Auto Museum bleek op loopafstand te zijn dus onder brandende zon met 35 graden dus die kant op gelopen.

Erg mooi museum, wat ook mooi uitgestald is. Absoluut een van de mooiere musea die ik gezien heb.

Uiteraard ook aandacht voor de producten van eigen bodem. Links een Hongqi parade auto. In het midden een Shanghai Auto.

Dit is ook een Shanghai Auto

Deze generatie Hongqi heeft achterlichten in de vorm van een Chinese lantaarn

Wederom een Hongqi. De rode detail zijn er omdat het merk Rode Vlag heet - en rood is een gelukskleur in China.

Citroen was ook redelijk vroeg erbij in China. Maar in vroeger tijden was Shanghai nog veel meer westers dan het nu is en was onder andere Citroen er gewoon te koop. Auto's waren er in China vrijwel geliktijdig met de introductie in Europa.

Nog een paar foto's uit Shanghai. Ik ben bijna weer even terug in Nederland voordat de volgende reizen al weer op het programma staan.

Ik kwam dus in een hoekje een gloednieuwe VW Santana tegen (ik vermoed van het museum - die waren aan het verbouwen)

De Santana was zo ongeveer de standaard auto voor gebruik als taxi, en voor de enkeling die toen al een auto kon kopen.

Ernaast staat trouwens een Geely Taxi met Hybride aandrijving. Ook Geely heeft een gigantische ontwikkeling ondergaan. Om een idee te geven; dit is een Geely van ongeveer 3 a 4 jaar geleden, en dit wordt al bijna gezien als erg achterhaald. Het design was ook nog erg geïnspireerd op andere fabrikanten - in dit geval GM.

Maar weer even verder terug de geschiedenis in. De Audi 100 heeft namelijk ook een uitgebreide carriere gehad in China. Soms met een eigen design erop, soms met een ander design (er is ooit een prototype gemaakt met het design van de Mercedes W210 op dit platform), maar ook met nagenoeg gelijk aan de Audi zoals wij die kennen. Dit is een weer een Hongqi geworden; te zien aan de tekens op de achterkle en de rode details.

Ik kan me voorstellen dat er hier maar heel weinig van overgebleven zijn. Ik hoop dat deze gerestaureerd wordt en dan in het museum komt te staan.

Verder heb ik nu eindelijk een Onvo kunnen bekijken, het kleine broertje van mijn Nio.

Een mooie auto met veel van de goede punten van Nio behouden. Maar ik vind het design wel wat aan de veilige kant.

Er zijn steeds meer auto's op de weg die we in EU ook kennen. Uiteraard ook met Lynk&Co en Zeekr. Sommige varianten daarvan kennen we niet. Lynck&Co heeft een tijdje hard gewerkt aan een sportief imago met tourwagen races en je ziet dan ook regelmatig een bespoilerde variant rondrijden. Het is dan wel altijd de sedan; een versie die wij niet kennen.

Dit marksegment wordt wel deels overgenomen door Xiaomi - al is deze auto vooral populair als 2e auto in het gezin wat het sportieve image wat teniet doet. Ondanks alle hype hieromheen is dit toch echt maar net midden-segment, de nieuwe VW Golf zeg maar.

Deze Chevy Malibu was een verrassing. Ik had geen idee dat dit model ooit geleverd is in China. Misschien was het een verhuisgoed?

Sluiten we af met een straatbeeld foto

Inderdaad zeg, leerzame paar posts, dank! En ook voor de impressies, toch indrukwekkend hoe snel China dingen doorontwikkelt, inclusief haar steden.

Dank! Ik vind het altijd leuk om wat te vertellen. En helaas zijn de leukste dingen natuurlijk onder geheimhouding.

Nog de laatste Shanghai ervaringen:
Met een Aito taxi onderweg geweest. Dit was best wel een budgetauto (althans dit model was dat) en deze was nog uit de tijd voordat Huawei meedeed. Zeker voor een taxi met een vrij zwaar leven zag het interieur er nog netjes uit. Materialen zagen er niet goedkoop uit ook.
Ook een Tesla Y (pre-facelift) als taxi gehad. Hier viel me vooral het harde onderstel op, en dat de auto moeite heeft met de wanden van tunnels; want die worden aangegeven als een bus - soms met waarschuwingen dat een bus probeert in te voegen voor je. De wanden van de tunnels zijn erg mooi glad en reflecterend en het camera systeem van de Tesla heeft daar schijnbaar moeite mee. Is dat in Europa ook zo?

Verder is de camper trend in China ook op gang gekomen en zie je dit steeds vaker. Heel vaak op basis van de lokale Iveco Daily (een JV)

In China wonen de meeste mensen in een appartement en dat heeft ook de meeste status. Woon je in een huis dan woon je namelijk waarschijnlijk op het platteland of in een heel oude en achtergestelde wijk - zo een waar je alleen met een scooter kan komen. Op zich heeft elke appartement aan de voet wel een mooi park en anders wel een tuin op het dak (ik heb zelfs een tennisbaan op een dak gezien). In de steden stikt het ook van de parken. Maar wil je wat vrijer reizen dan met hotels en dergelijke dan wordt een camper wel steeds meer het ideaal. De pensioenleeftijd is ook niet al te hoog (begrijpelijk; want een 50 a 60 urige werkweek is heel normaal met of lange dagen of weekend werk) en zo krijg je dus ook mensen die nog genoeg energie hebben om te gaan reizen.

Moie impressies, heel interessant. Maar ben ik nu de enige die met de huidige trend van obesitas auto's en allerlei design frutsels de Santana eigenlijk de mooiste auto vindt?

(ja ik weet het, ik ben zo'n oude l*l die vroeger alles beter vindt.)

Terug
Bovenaan