Fransrijderstopic 30: 2014 - 20xx Cavaliers français pour toujours

Het is uiteraard met een gezonde dosis sarcasme he Trix. ;)

Er zijn echt wel een behoorlijk aantal Citroens en Peugeots die ik zeer gaaf en begeerlijk vind.

Trix zei:
Probeer Eens Uw Geluk En Ondervind Tevredenheid!

Das een mooie quote!
Ik probeerde bijna 3 jaar geleden het geluk te hervinden en ondervond enkel tegenslag.

Maar ik zie het al in je overzicht; je hebt ze nog uit de jaren dat ze nog goed spul konden bouwen!

Kijk aan! Heb ik pardoes De Franceling!

5r0y69zbozds.jpg

Mijn oude trouwe 404...uit de tijd dat ze fantsoenlijke auto's maakten en geen wegwerpzooi...

ENTE zei:
Mijn oude trouwe 404...uit de tijd dat ze fantsoenlijke auto's maakten en geen wegwerpzooi...
Ho even mijn waarde, deze oude trouwe 404 was van jou, inmiddels is hij van iemand anders;)
En ja, ik heb wél nog een Peugeot mét achterwielaandrijving én schuifdak.:cool:

Mijn oude -als-in voormalige Peugeot.....K.EES je boft maar weer!

Gelukkig staat hier ook een achterwielaangedreven automobiel met volledige open kap tot mijn beschikking:cool:

ENTE zei:
Trix zei:
Probeer Eens Uw Geluk En Ondervind Tevredenheid!

Das een mooie quote!
Ik probeerde bijna 3 jaar geleden het geluk te hervinden en ondervond enkel tegenslag.

Maar ik zie het al in je overzicht; je hebt ze nog uit de jaren dat ze nog goed spul konden bouwen!

Ach ja. Auto's zijn net mensen. Wij krijgen rimpels, zij krijgen roestplekjes. Als je enkel tegenslag hebt, heb je een slecht huwelijk met de auto en is het tijd voor een ander.

Of je doet zoals mij : Alles wat je vervangen kunt en wat kan slijten op voorhand vervangen. Zo weet je in ieder geval dat er geen tegenslag komt, en dat het bij tevredenheid blijft. Sinds de hele zooi vervangen is rijdt de 306 stúkken fijner (dat mag ook wel) en gaan we samen op voor een tweede leven. 9 van de 10 auto's wordt afgeschreven (en dan krijg je dus tegenslag omdat het een voor een kapot gaat).

Ik deed zoals jou en dat beviel me goed;)

Die problemen heb ik enkel met splinternieuwe Franse auto's :)

Nou kan ik wat gemist hebben, maareh......hebben we die nieuwe 3008 van Gilletti hier al gezien?

Gilletti in het 308-topic op 30-05 zei:
Vandaag bericht van de dealer gehad dat mijn nieuwe 3008 gearriveerd was. Toch beetje jammer dat mijn mooie blauwe GT alweer weg gaat.
Fijne, probleemloze auto geweest. De enige dingen die kapot gingen waren zelf veroorzaakte schades.

Wist iemand al dat ik sinds kort rond tuf in een Peugeot 309 1.4 XR plus? Nee? Nou bij deze!

Langzaam aan beginnen we eraan te wennen.
inmiddel zijn we wat km verder en staat de teller op 25200.
De bougies waren helemaal op ,dus inmiddels op mijn werk een setje weggegooide goede bougies uit een twingo die een grote beurt kreeg in deze geplaatst.
Tot nu toe bevalt het wel , doel is met minimaal onderhoud rijdend te blijven.
Veerpoot lager die al van het begin moeilijk deed lager deze week helemaal uit .
Stuur bleef 10 cm naar links staan en ging naar links ook bij paar keer draaien.
Naja ander veerpootje eronder en weer door.
Tot nu toe 30 euro voor onderhoud kwijt geweest.
Bodem lijkt een goede tektiel beurt gehad te hebben ooit. mooi zwart ,weinig roest.
Raampjes achter zelf geblindeerd zodat we kunnen slapen in het hokkie.
Op naar de volgende km,s

Rembrandt zei:
Nou kan ik wat gemist hebben, maareh......hebben we die nieuwe 3008 van Gilletti hier al gezien?

Gilletti in het 308-topic op 30-05 zei:
Vandaag bericht van de dealer gehad dat mijn nieuwe 3008 gearriveerd was. Toch beetje jammer dat mijn mooie blauwe GT alweer weg gaat.
Fijne, probleemloze auto geweest. De enige dingen die kapot gingen waren zelf veroorzaakte schades.

Nou, ehh, dat heeft een reden. :T
Behalve wat ingepakte plaatjes van toen hij net gearriveerd was bij de dealer, heb ik nog geen foto's gemaakt.

IMG_2777_zpsbqf9lpku.jpg

IMG_2782_zpsstyxbjlk.jpg

2woyuqd.jpg

Gister de 308 ingeleverd. Officieel mag ik mij dus nu niet meer vertonen in dit topic!
Heb er 180.000km mee gereden en ik ben voorlopig wel genezen van een splinternieuw model. Het was een prachtige wagen in een m.i. geweldige configuratie met als klap op de vuurpijl de belachelijk lage belastingbijdrage.
Ik heb alleen nog nooit zoveel kinderziektes meegemaakt, zelfs niet bij Renault:p
Op de dag voor het inleveren moest ie nog naar de dealer voor een terugroepactie van het koppelingspedaal. Moet zeggen dat ie daarna echt keurig koppelde; zo kon het dus ook!

28a0o00.jpg

Momenteel staat er een 'interim' Passat op het erf. Maar er is een nieuwe Tsjech in aantocht. In 'Rembrandt' uitvoering!
Wit van buiten, rood leer van binnen (dank Voiture voor de tip) schuifmans, Canton installatie, etc, etc...

ENTE zei:
....een nieuwe Tsjech in aantocht. In 'Rembrandt' uitvoering! ....etc, etc...

Tja, in het Fransrijders topic had dit toch eigenlijk een Picasso moeten zijn. :D

Maar voor een geselecteerde AW forummer zou een Rembrandt uitvoering toch niet te versmaden in dit topic?

(y) Toch een kwestie van doorgroeien naar een Hollandse Meester?

Uit de Volkskrant:
Picasso en Goya nemen les bij Rembrandt
Een van de talenten waarover grote kunstenaars beschikken, is een buitengewoon visueel geheugen. Het werk van hun voorgangers dat zij onder ogen hebben gekregen, grift zich in hun geheugen en komt op een goede dag in enigerlei vorm te voorschijn in hun eigen werk....

https://www.volkskrant.nl/beeldende-kunst/picasso-en-goya-nemen-les-bij-rembrandt~a538025/
:T

ENTE zei:
2woyuqd.jpg

Gister de 308 ingeleverd. Officieel mag ik mij dus nu niet meer vertonen in dit topic!
Heb er 180.000km mee gereden en ik ben voorlopig wel genezen van een splinternieuw model. Het was een prachtige wagen in een m.i. geweldige configuratie met als klap op de vuurpijl de belachelijk lage belastingbijdrage.
Ik heb alleen nog nooit zoveel kinderziektes meegemaakt, zelfs niet bij Renault:p
Op de dag voor het inleveren moest ie nog naar de dealer voor een terugroepactie van het koppelingspedaal. Moet zeggen dat ie daarna echt keurig koppelde; zo kon het dus ook!

28a0o00.jpg

Momenteel staat er een 'interim' Passat op het erf. Maar er is een nieuwe Tsjech in aantocht. In 'Rembrandt' uitvoering!
Wit van buiten, rood leer van binnen (dank Voiture voor de tip) schuifmans, Canton installatie, etc, etc...
Graag getipt :T.
Als opvolger had ik wel iets anders verwacht dan een zouteloze Skoda. Ik gok dat er daarna weer een echte auto komt :eek:. Succes met wachten in ieder geval.

Hhaha, dat zou mijn tekst kunnen zijn geweest van enkele jaren terug:)

Maar ondertussen ben ik erachter gekomen dat zoutloos best lekker kan zijn. Grappig is wel dat het in m'n omgeving tongen los maakt.
Ik denk als je 'm straks live ziet dat het gebrek aan zout reuze meevalt...:T

Sja, een Skoda. Nou veel plezier ermee dan ENTE.
Sluit me aan bij Voiture....zouteloos. Niks an, gaat niet eens wat stuk.

Ah.. Ente, geen Franse auto meer? Tsjoh, het is wat!

Van mijn zijde weinig spectaculair nieuws, de Solara rijdt nu volop, mag ook wel met 289 Euro bijdrage mrb per 3 maanden. Woensdag nog getankt voor 24,78 Euro. A raison van Euro 0,489 per liter LPG. Verbruik bij ca 105 km per uur gecombineerd met stadsverkeer, ca 1 op 10,2 a 10,3 op LPG. Op echte snelwegkilometers zelfs op 11,2! Verder een grote beurt laten geven, remblokken voor vervangen (nieuw uit het Simca magazijn), een wiellager vervangen linksvoor (prettig, geen donkerbrommende bijgeluiden meer nu dus) en gaan. Km stand? Nu ca 240000 kilometer, op de klok staan er zo'n 177000. Sinds de aanschaf zo'n 41000 kilometer bij getikt. Sinds eind 2011 dus. Rijdt fijn, af en toe wat malheur (versnellingspook afgebroken, heeft mijn garage weer vastgelast, na door de ANWB te zijn thuisgebracht uit Dordrecht met de Solara op een soort van aanhangertje, schakelstangetje voor versleten, met dank aan mijn oom die dit weer vakkundig heeft vervangen) .Vorig jaar is de motor gereviseerd, sindsdien lekt de motor geen druppel meer, verbruikt wel iets olie, maar schappelijk (ca 0,4 ltr per 1000 kilometer schat ik).Verder rustig warm laten lopen, en de top op LPG is zo'n 160 kilometer per uur. Ik trap hem af en toe eens een klein stukje op zijn staart, maar alleen als hij warm is, voor een 1.6 is 160 km/h acceptabel. Volgens de man die de motor reviseerde, is de Solara even snel als een 2.0 ltr benzine Mercedes motor. Hij reviseert dus normaal Mercedes motoren, maar was er zeer over te spreken en er was volgens hem: 'Niets mis mee!!', zo'n Simca (want dat staat op het kofferdeksel linksachter, gezien de auto op 23-12-1980 is afgeleverd in Frankrijk destijds, in het 1e modeljaar stond er dus nog Simca op het kofferdeksel)

De 505 staat in Ochten, wordt gerestaureerd, de 605 staat gepoetst en al te wachten totdat hij weer 'mag', nu geschorst, ivm mrb 200 Euro per 3 maanden, in september denk ik hem weer te gaan gebruiken, dan gaat de Solara weer 'op stal'.

Nee, geen foto's. :T

Wel enkele foto's van deze Renault 4TL Savane uit 1988, die ik in Dordrecht spotte, een paar weken terug. Om het oude Franse auto gevoel hier goed vast te houden.
35792261881_5022768d38_c.jpg

35084279294_59bdc06396_c.jpg

35535641950_87ef4fc22b_c.jpg

35535648180_1efae95e71_c.jpg

@Albert
Ahaaa, nu begrijp ik ook waarom een collega laatst je Solara in Ochten spotte. Je was even op bezoek bij de 505 GTI. :D

Geen Franse auto meer het is een keuze. De gekozen configuratie klinkt in ieder geval wel lekker, ENTE! Wat is goed en wat niet... Laten we het er op houden dat ook de VAG werkplaatsen en aanverwante merken niet kunnen leven enkel de uitgeknepen vaste onderhoudsprijsjes. Anders zul je nog eens voor een dichte deur komen te staan. Veel prettige km's gewenst alvast!

A.BRANDHORST zei:
goed geraden. Maar waar reed die collega in dan? Dat maakt me gelijk nieuwsgierig natuurlijk...:D

De collega was een stukje aan het wandelen. Rijdt zelf Volvo en Mazda.
Hij woont in Ochten en is autoliefhebber. De auto viel hem daardoor direct op.

Gilletti zei:
Sja, een Skoda. Nou veel plezier ermee dan ENTE.
Sluit me aan bij Voiture....zouteloos. Niks an, gaat niet eens wat stuk.

Mwoah:
- nieuw stuur (loslatende stiknaden)
- loslatende deurrubbers
- DSG maakt raar geluid in P bij stationair (was bij de Touran een teken van "einde verhaal")
- TDi lijkt op halve kracht te pruttelen stationair
- zonder hulpveren kan ie nog geen kratje bier aan :T

Verder prima auto hoor, maar bij 45000 km al wel de bekende VAG kwaaltjes van oa de DSG.
Gelukkig nu geen TSi in het vooronder.
En als ENTE dezelfde combi heeft als ik staat ie nog steeds erg vaak bij de garage (volledige oliewissel elke 25K, beurt elke 35K, etc):p

Klinkt al beter dan wat ik de afgelopen 3 jaar heb meegemaakt...:T

En ze hebben 'm verbeterd uiteraard:eek:

Laat ik dan eens zeggen dat ik ENTE wel begrijp. Als je de auto dagelijks nodig hebt, moet het ding het gewoon doen. Als je dan 3 auto's op een rij door de Franse merken dit belemmert wordt ga je ergens anders kijken. Zo ben ik van een C5 naar een C4 gegaan omdat ik weer een Diesel wou en de C5 op LPG mij veel te veel LPG storingen gaf. Ik had na één auto op LPG al genoeg er van, terwijl ik heus wel weet dat er ook genoeg mensen rondrijden waar een LPG installatie prima werkt.

Overigens zit hij in het kielzog van Poekoek die meteen een stapje hoger gaat en nu in een Audi rijdt. :T

Zelf hebben wij al jaren plezier van de Franse auto's. De C5 heeft nu in een half jaar 13.000 kilometer gereden zonder een slagje verkeerd en met veel plezier. De C1 is nu 2,5 jaar oud en rijdt ook al 67.000km probleemloos. Wij durven het wel aan en zijn zelfs zo heldhaftig dat de halve Japanner (onze Toyota C1 of Citroën Aygo) ingeruild wordt voor een hele Citroën en derhalve staat er eind oktober een nieuwe C4 Cactus EAT6 voor de deur als vervanger van WOFsters C1.

Zijn er overigens nog forummers die as. zondag op de Franse Autodag bij Visscher zijn?

WOF :LOL:

Wij waren afgelopen zaterdag aan de wandel in de Bommelerwaard toen we op een gegeven moment voorbij gestoken werden door een op het oog heel mooie groen-blauwe Citroen CX GTI Turbo 2. Op zich al een redelijk zeldzame uitvoering dacht ik zo, maar in die kleur, waanzinnig mooi! :eek: (y)

Edit: Hoi WoF! Lang niet gelezen!

WOF!
Ja, jongeheer Poekoek is helemaal los gegaan...foto's gezien, best fraai zo'n A3(y)

Ondertussen rij ik vrolijk rond in een tijdelijke Passaai. Heel bijzonder om al enkele weken zonder storingen door te komen. Wist al niet meer hoe dat voelde...:T

Cactus is ook nog bij me opgekomen. Had er -in m'n gedachten- al 1 geconfigureerd:

-wit, zonder metallic
-bruin leer (achteraf geplaatst)
-roldak (achteraf geplaatst)
-alle vinkjes gezet op optie lijst
-17'' stalen wielen met zwarte kunstof Citroën naaf (van de afdeling bedrijfswagen)
-strip op C-stijl wit, dak lijkt dan te 'zweven'

Afijn, het is 'm niet geworden. Ik heb echt meer ruimte nodig in de achterbak en de automaat kon me ook niet overtuigen na met een DSG gereden te hebben. Hij is wel beter geworden dan de bak die ik destijds in de Picasso had. Heeft nu 'kruip-neigingen', dat doet hem al goed, vooral tijdens file.

Wel blijft het een geweldig leuke wagen!

Geniet van de voorpret saam!

Overigens wordt de Clio binnenkort weer ingeleverd. Nog steeds ben ik er erg positief over.
Toch een paar kleine irritaties: Het zicht naar achteren is echt ontzettend slecht. Zicht naar voren met die dikke A stijlen is overigens ook niet fantastisch. In de stad moet ik regelmatig even vooruit leunen om om de stijl heen te kijken.
De automaat blijft soms wat te lang "hangen" in een versnelling, met name wanneer de boel nog wat koud is. Verder kun je ook wel merken dat het een klein (turbo)blokje is. Bij optrekken uit net niet stilstand moet je het gaspedaal voor je gevoel bijna door de vloer trappen. Komt dan echt heel langzaam op gang. Daar moet je bij een kruispunt echt rekening mee houden.

Enigszins opvallende (onverwachte) conclusie: Ik vind 'em op de snelweg en buitenwegen eigenlijk prettiger rijden dan in de stad.

@Nico: FAD?

FAD = Franse Auto Dag

Ben er vorig jaar geweest. Dit jaar sla ik waarschijnlijk over.
Leuk evenement met veel liefhebbers bij een enthousiaste dealer. Wel vooral relatief modern spul.

Ik kan niet zeggen dat mijn nieuwe 3008 probleemloos is maar hij rijdt lekker. :T

ENTE zei:
Oeps!? Vertel!

Paar kleine dingetjes, storing radio/antenne, een spontaan resettend multimedia systeem (al mijn instellingen weer weg grrrr) en ramen die niet helemaal naar beneden gaan enzo.
Maar de elektrisch bedienbare achterklep met schopbediening werkt feilloos. :) Zelfs zo goed dat ik de stekkerdoos voor de trekhaak niet meer naar beneden durf te draaien.

Over die 406 coupé. die zilvergrijze bij Deinum staat al een jaar of 3 te koop. Je kunt er ook weinig mee want er zit nog geen kenteken op (lastig om dat nu nog te krijgen).
Toevallig vorige week mijn rode V6 verkocht.

Die meeting in Culemborg had ik gemist denk... o_O

ENTE zei:
de automaat kon me ook niet overtuigen na met een DSG gereden te hebben. Hij is wel beter geworden dan de bak die ik destijds in de Picasso had. Heeft nu 'kruip-neigingen', dat doet hem al goed, vooral tijdens file.

Heb je de ETG gereden? Dat is de automaat die je met knoppen in de middenconsole bedient. De Cactus is nu leverbaar met de EAT6, een volwaardige automaat die al in meerdere PSA modellen gebruikt wordt. Deze heeft gewoon een normale pook. Het idee was heel lang bij WOFster om een C3 met de nieuwe EAT6 automaat te nemen tot Visscher ons attendeerde dat de Cactus nu ook met die bak leverbaar is. Vervolgens hebben ze kunnen regelen dat we met beide modellen achter elkaar konden rijden en toen werd het toch een Cactus.

Die van ons wordt een knalrode, meest luxe uitvoering en stoelverwarming, DAB+ en vervallen dakdragers.

WOF :)

Diesel, helaas alleen met ETG leverbaar...
En in de leaselijst heb ik enorme keuze, zolang het maar een diesel is:cool:

Een rode, we hadden het kunnen weten. Mooi! Welke kleur AirBumps©?

Gilletti zei:
ENTE zei:
Oeps!? Vertel!

Paar kleine dingetjes, storing radio/antenne, een spontaan resettend multimedia systeem (al mijn instellingen weer weg grrrr) en ramen die niet helemaal naar beneden gaan enzo.
Maar de elektrisch bedienbare achterklep met schopbediening werkt feilloos. :) Zelfs zo goed dat ik de stekkerdoos voor de trekhaak niet meer naar beneden durf te draaien.

Die meeting in Culemborg had ik gemist denk... o_O

Jammer die storingen. Ondertussen zou dat toch niet meer mogen met een systeem wat al een poosje op de markt is. Afijn, jij kan veel hebben van het merk ;)

Die meet; ja, je had er moeten zijn!

Leuk om eens even weer bij te lezen, veel verandert in het wagenpark dus links en rechts!

Hier is alles tot nu toe redelijk gelijk gebleven. Vorig jaar onze C1 weg gedaan voor een oude Saab. Die is er nog steeds, maar had wat moeite om hem echt te gebruiken, hij is zo netjes nog. Toch dit jaar besloten om hem echt gewoon in te gaan zetten. Hij krijgt een dinitrol behandeling en moet het hele jaar door aan de bak straks. Sterker nog, ik wil zelfs de garage opzeggen waar hij in geparkeerd staat.

Onze C3 doet het nog briljant. Nul problemen tot nu toe, echt genieten van deze auto! Onze volgende wordt ook zeker weer Frans, Peugeot of Citroen. Maar welke? C3 maakt goede kans, zeker de nieuwe, DS3, DS4 is beetje buitenbeentje, maar wij zijn ook wel nieuwsgierig naar de C3 Aircross.
Maar voorlopig blijft deze C3 gewoon. Hij is nu 4,5 jaar oud, 150.000 km halen we deze maand wel. Maar daar kan nog makkelijk 100.000 voor ons bij. Dus dat is zeker een jaar of 3.

2CV doet het ook prima, gaat eigenlijk goed zo ;-)

Terug
Bovenaan