ginkelvanmichiel’s wagenpark: 305-update

Deze al gezien? Geen idee of dit wel tubeless velgen zijn en hoe het interieur is..

Helaas een Phase 2. Die heeft 4 gaats velgen, de Phase 1 3-gaats. En helaas is het interieur ook beschadigd (en zou moeten worden aangepast. Er zijn behoorlijke verschillen tussen de ph1 en ph2. De ph1 is technisch en kwa opbouw meer een 304 :)

Wat bizar voor een auto uit de jaren 70 dat er nog binnenbanden gebruikt moeten worden! Ik dacht altijd dat Franse autofabrikanten vooropliepen met moderne banden destijds. Ik kan me het van onze 305 (bouwjaar 1980) vroeger ook niet herinneren.

De complete aandrijving is Peugeot 204/304. Die is geïntroduceerd in 1969, dus dat zal misschien een verklaring zijn? Ik vind het ook opmerkelijk. Maar ach! Hoewel ik ook al heb gehoord dat moderne banden het ook zonder hump in de velg vaak prima doen op tube type stalen velgen.

lekker periode correct toch die vachtjes op de voorstoelen?

Mijn opa had dan ook nog een geruite deken op de achterbank als de kleinkinderen mee moesten,
alcohol053e6ccdd9b96f88586c.gif

nO2LhY3.jpeg

Mooie vorderingen weer!!
Van dat binnenbanden verhaal kijk ik ook raar op..
Is er in de Citroën wereld niet iets passends te vinden? Dyane velg is natuurlijk compleet anders, maar GS/GSA misschien?
Ik heb je trouwens nog een PB gestuurd ivm bekleding

Netjes hoor. Enne, 1978? Die zou ik ook niet als reserve willen gebruiken!
Toen ik mijn 25 jaar oude Carina kocht in 2007, zaten er banden op met nog maar 4 mm profiel. Ze vertoonden nog geen (grote) scheuren en zagen er nog best oke uit. Na 6 maanden hield er eentje opeens geen lucht meer en moest ik mijn 25 jaar oude reservewiel gebruiken. Het was ook nog eens winter en een verschillende combinatie van profiel was zeker geen aanrader om te doen en ik stond af en toe scheef bij het stoplicht. Ik wist dat de banden oud waren, maar pas toen ik ze verving kwam ik er achter dat ze al meer dan 22 jaar oud waren... :oops:
Dus de les die ik geleerd heb: vervang banden tijdig (ook al heb je nog zat profiel) en zorg dat je reserveband ongeveer hetzelfde profiel heeft.

De banden van mijn Kever zijn inmiddels ook 16 en 18 jaar oud… misschien maar eens nieuwe kopen…

Die van de 404 zijn nog wel wat ouder, maar nog zonder scheurtjes. Zodra ik die ga zien komen er nieuwe onder. Bij zo'n oudje kijk ik er toch iets anders naar dan bij een youngtimer of daily, de omstandigheden waaronder en de manier waarop je ermee rijdt zijn nu eenmaal niet hetzelfde.

De 305 knapt zienderogen op, die onderste rand is mooi geworden en ook de gespoten wielen doen hem goed.

Die van de 404 zijn nog wel wat ouder, maar nog zonder scheurtjes. Zodra ik die ga zien komen er nieuwe onder. Bij zo'n oudje kijk ik er toch iets anders naar dan bij een youngtimer of daily, de omstandigheden waaronder en de manier waarop je ermee rijdt zijn nu eenmaal niet hetzelfde.

De 305 knapt zienderogen op, die onderste rand is mooi geworden en ook de gespoten wielen doen hem goed.
De 404 zal ook nog wel binnenbanden hebben denk ik dan?

Leuke originele 305, en mooi dat ie gekoesterd wordt. Ik weet nog dat ze nieuw op de markt kwamen, de opvolger van de 304. Moderne auto destijds, maar een tijdloos design en veel strakker vormgegeven dan de eerdere modellen 204, 304 en 504.

De nieuwe banden zijn geleverd! Om te beginnen twee stuks.
Verder vandaag een achterklep voor de Dyane en het nieuwe Peugeot spatbord bij de spuiter afgeleverd. De achterklep wordt blauw gespoten en het spatbord krijgt een laag epoxy, en spuit ik verder zelf.

IMG-7647.jpg

IMG-7648.jpg

IMG-7650.jpg

Ook kwam er een originele tankdop binnen die wel past! Ik moet hem wel nog even spuiten.

De eerste 164 km met de auto zitten er dus nu op!
IMG-7652.jpg

IMG-7653.jpg

Terug
Bovenaan