Het Grote AutoWeek Offtopic-topic! - Terug van ver weggezakt…

De nachten zijn zacht maar het is nu rotweer en er is vooral vrij veel wind, zeker 5 Bft. Als je die op kop hebt met een EV en wat wil doorrijden kan ik me de ergernis qua range wel voorstellen.
En dan bijladen op zo een oergezellige laadplek met leuke faciliteiten. Je moet er wat voor over hebben om early adapter te zijn ;)

finally-working-on-my-1926-paige-672-again-shes-been-v0-9c1dxjvkx5j91.jpg

De nachten zijn zacht maar het is nu rotweer en er is vooral vrij veel wind, zeker 5 Bft. Als je die op kop hebt met een EV en wat wil doorrijden kan ik me de ergernis qua range wel voorstellen.
En dan bijladen op zo een oergezellige laadplek met leuke faciliteiten. Je moet er wat voor over hebben om early adapter te zijn ;)

Adopter.

Maar nog geen winter… weinig mensen geloven maar moest toch echt 4 keer laden van Eindhoven naar Zürich… 700 km :(
Deze vakantie kon ik makkelijk 300 km rijden op één lading en ik reed echt geen 100 in Duitsland...
Maar goed, als je wil knallen in je eentje in de auto en lange afstanden aflegt, snap ik dat je (nog) geen EV pakt.

Ik vraag me wel eens af waarom er geen spinnen stofzuiger bestaat. Dan je ze op kan zuigen en weer vrij kan laten buiten...
Zag net op Insta iets over de hier vaker voorkomende aggresieve valse wolfspin. Moet ook geen kleintje zijn. Door het warmere klimaat komen ze ook vanuit zuid europa deze kant op. En ze kunnen bijten en dat zou voelen als een wespensteek.
Lekker dan!
Ik heb het niet zo op spinnen. Pak altojd de stofzuiger.
Kikkers daarintegen wel. Heb vroeger een terrarium met kikkers gehad. Daarna nog zandhagedisjes. En onze jongste had (samen met mj) een geelbuik waterschildpad, Ryan.

Deze vakantie kon ik makkelijk 300 km rijden op één lading en ik reed echt geen 100 in Duitsland...
Maar goed, als je wil knallen in je eentje in de auto en lange afstanden aflegt, snap ik dat je (nog) geen EV pakt.
Ook met de familie erbij en dan bij 150-160 km/u. Daar is het helaas nog niet voor gemaakt!

et is nu rotweer en er is vooral vrij veel wind, zeker 5 Bft. Als je die op kop hebt met een EV en wat wil doorrijden kan ik me de ergernis qua range wel voorstellen.
Ja, wind tegen is een ev ook gevoelig voor.
Bij de EV6 zie je het actuele verbruik op je scherm voor je. Rijd je 16kWh/100km dan schiet die bij een windvlaag tegen zo naar de 20-21 toe en weer terug naar 16-17. Als je continu wind tegen hebt verbruik je zo 5 kWh meer per 100km. Over 200km toch al gauw 10kWh meer. En daarmee slinkt je range met 60km en dan kom je net niet thuis...

Dan moet je wachten op flash charge... met 160 km/u komt jouw Mercedes ook niet zo ver, wel ;)
En met familie? Met kinderen rijd ik niet zo hard gezien het verkeer tegenwoordig...

Ja, wind tegen is een ev ook gevoelig voor.
Bij de EV6 zie je het actuele verbruik op je scherm voor je. Rijd je 16kWh/100km dan schiet die bij een windvlaag tegen zo naar de 20-21 toe en weer terug naar 16-17. Als je continu wind tegen hebt verbruik je zo 5 kWh meer per 100km. Over 200km toch al gauw 10kWh meer. En daarmee slinkt je range met 60km en dan kom je net niet thuis...
Jup, daarom kijk ik altijd wel naar het percentage (soc) en niet alleen naar de bc. Die voorspelling is leuk, maar meer is het niet. Het is even wennen hè:p

met 160 km/u komt jouw Mercedes ook niet zo ver, wel ;)
Nou dat valt dus best wel mee, verbruik is natuurlijk hoger maar je maakt maar 2.000 - 2.500 toeren vanwege de 9 versnellingen bij die snelheid en met een 80 liter tank brandstof kom je dus wel ver. Kost natuurlijk wel veel meer want een retourtje op die manier naar NL kost me snel 350-400 euro aan brandstof :ROFLMAO:

Zonder familie rijdt ik wel 200 km/u en meer, met familie kan 150 km/u op de cruise control prima.

Bizar verschil zeg, Tesla is toch veel efficiënter? Was je snelheid dan?
155 km/u en 60 km/u zuidwester wind terwijl ik naar het zuidwesten reed versus vanmiddag ~110km/u met diezelfde zuidwester wind.

Maar ook hele stukken amper 100 km/u omdat het echt zeer slecht weer was. Enorme waterplassen

Dus het klopt wel dat verbruik zoveel hoger is.

Moet zeggen we vertrokken en de auto gaf het direct aan terwijl de range leek alsof het prima was dus dat vond ik wel weer knap: het wist door de weersomstandigheden en andere snelheid direct dat je moet bijladen.

Bijladen was overigens 4 min haha, maar goed stroom ging er met 1200-1500 km/u in :p
met 160 km/u komt jouw Mercedes ook niet zo ver, wel ;)
De BMW is dan 11l op 100 km om en nabij.. pas bij 180 km/u gaat het harder qua verbruik en ga je richting de 15l/100 km.

Ik vond m op hoge snelheid icm de wind ook echt niet fijn rijden overigens. Enorm nerveus..

Ding vangt wind niet te doen en die neus is natuurlijk licht want geen motor.

Nee hoor. Die ouwe goude funfer wint dit met gemak want daar had ik met m’n pink nog kunnen rijden zo koersvast is ‘ie
Al hobbelt die nog steeds :p

Nou dat valt dus best wel mee, verbruik is natuurlijk hoger maar je maakt maar 2.000 - 2.500 toeren vanwege de 9 versnellingen bij die snelheid en met een 80 liter tank brandstof kom je dus wel ver.
Toch benieuwd wat je verbruik/bereik dan is?
Kost natuurlijk wel veel meer want een retourtje op die manier naar NL kost me snel 350-400 euro aan brandstof :ROFLMAO:
Gelukkig kan je daar om lachen dus ;)
Zonder familie rijdt ik wel 200 km/u en meer, met familie kan 150 km/u op de cruise control prima.
Jij vindt dat het kan, denk ik anders over. Ieder z'n ding:)

Jij vindt dat het kan, denk ik anders over. Ieder z'n ding:)
Hangt wel van de auto af vind ik. Met de tesla vond ik dit echt genoeg. Met de BMW is het ~ 180 km/u maar heel eerlijk dat is meer psychisch want op die snelheid voelt het alsof je 130 km/u rijdt met de auto…

Natuurlijk wel op een snelweg waar het mag, je de ruimte hebt, 3 baans en veilig op de cruise die snelheid kan vast klikken.

Dat is voor mij trouwens met gezin ook een voorwaarde om hogere snelheid te rijden; de cruise moet erop kunnen. Anders is het te druk

Ik vond m op hoge snelheid icm de wind ook echt niet fijn rijden overigens. Enorm nerveus..

Nee hoor. Die ouwe goude funfer wint dit met gemak want daar had ik met m’n pink nog kunnen rijden zo koersvast is ‘ie
Jup dat merk ik met de Capri ook, al valt het mij niet tegen. Zoë is erger met wind. Maar de Mondeo was toch echt de beste wat dat betreft. En die zal op zijn beurt niet bij jouw funfer in de buurt komen.

Hangt wel van de auto af vind ik.
Eens
Met de tesla vond ik dit echt genoeg. Met de BMW is het ~ 180 km/u maar heel eerlijk dat is meer psychisch want op die snelheid voelt het alsof je 130 km/u rijdt met de auto…
Begrijpelijk. Capri geeft ook wel dat gevoel moet ik zeggen, meer dan de Focus. 150 of meer voelt niet heel anders.
Natuurlijk wel op een snelweg waar het mag, je de ruimte hebt, 3 baans en veilig op de cruise die snelheid kan vast klikken.
Eens
Dat is voor mij trouwens met gezin ook een voorwaarde om hogere snelheid te rijden; de cruise moet erop kunnen. Anders is het te druk
Eens.

Maar ik kom weinig situaties tegen waarbij het ook kan. Ik geef toe, ik heb wel korte stukken gereden op zo'n hoge snelheid (150 of meer) om te ervaren hoe de auto dan reed et cetera, maar dat was altijd in Duitsland op een vrijwel lege weg. Zo ook de 184 km/u met de Capri afgelopen zomer. Voelt voor mij niet prettig om harder te gaan dan 130/140 met de kinderen erbij op een lege weg. Is puur psychisch, de auto kan het prima aan. Moet ik wel vaker laden hèhè.
Maar zodra er wat verkeer is zak ik al snel terug in maxsnelheid op de ACC. Voelt gewoon niet fijn met het verkeer van nu. Ook niet meer in Duitsland. Maar nogmaals, ieder z'n keuze!

Laatst bewerkt:
Sommige dagen lukken gewoon niet ivm werk, nu moet ze dan naar de BSO en dat zou dan niet meer hoeven bijv. School is tot 15:30, dat is gewoon een onhandige tijd (en vanaf 08:30).
Wij lopen hier tegen hetzelfde aan hoor. Schooltijden werken voor ons niet zo makkelijk met beiden voltijdbanen. Dat is overigens ook een bewuste keuze.

S J 1001 zijn bike is ingereden : dat smeekte om actie haha. Je moet eens zien hoe hard die gaat van 80 tot pakweg 250, niet normaal.

:ROFLMAO:

Een jaar of 15 geleden, toen de eerste S1000RR op de markt kwam, had ik een vrij snelle Soes. Een maat had zijn fireblade ingeruild op een s1000rr. 80-200 was mijn Soes dus duidelijk sneller. 200-280 redelijk gelijk. 280+ was die BMW echt koning.

Mijn brommertje loopt nu denk ik max 180? Nog niet boven de 140 geweest.

Maar ik kom weinig situaties tegen waarbij het ook kan. Ik geef toe, ik heb wel korte stukken gereden op zo'n hoge snelheid (150 of meer) om te ervaren hoe de auto dan reed er cetera, maar dat was altijd in Duitsland op een vrijwel lege weg.
Ik refereerde idd aan situaties in Duitsland.Laatste keer ‘s avonds laat in Nederland was namelijk geen succes :p

Ga ik je toch weer naar de X5 l*llen..gister enkele reis 73km en 8 over in de accu. Die doet goed wat de boekjes beloven. Op de houtribdijk een flinke bries maar met dat gewicht merk je net niets.

Overall zit ik op 19kWh per 100km en 2,5 liter peut, de extra mrb doordat hij zwaarder is valt ruim weg tegen de mindere tankbeurten.

Ga ik je toch weer naar de X5 l*llen..gister enkele reis 73km en 8 over in de accu. Die doet goed wat de boekjes beloven. Op de houtribdijk een flinke bries maar met dat gewicht merk je net niets.

Overall zit ik op 19kWh per 100km en 2,5 liter peut, de extra mrb doordat hij zwaarder is valt ruim weg tegen de mindere tankbeurten.
Nee maar dat is gewoon écht het Duitse en ook specifiek BMW. Daar merk je gewoon het is echt gemaakt voor die lange afstanden met al het comfort dus óók op hoge snelheid en óók met wind

Voelt gewoon niet fijn met het verkeer van nu. Ook niet meer in Duitsland
En dit is helemaal waar inderdaad. Ik heb in Duitsland maar 1x überhaupt boven de 130 km/u gereden heenweg dit jaar.

Je kan wel trappen en willen maar het is echt te druk en je maakt het alleen maar lastig voor jezelf en je passagiers en iedereen komt gesloopt aan.

Terug wel laatste stuk A3 kilometertje of 100 flink door kunnen kachelen.

Overigens kan je in de avond laat in Nederland nog prima veilig door karren; maandag terug uit Eindhoven had ik ook met gemak nog 20-30 km/u harder kunnen rijden zo leeg was de snelweg.

Overigens rond half 2 de luiken dicht en om 7u er weer uit. Vanmiddag maar even een middagdutje doen zzzz
Same here. Maar ik merk wel verschil, geen alcohol in de avond. Heb ik niet veel slaap nodig! Zo eerst naar m'n omaatje met de meiden. Wederhelft komt daar ook met de motor vanuit het zuiden. Die heeft ook lekker weer voor onderweg o_O
Omaatje gaat niet zo goed, ergens nog een wonder dat ze nog onder ons is, '26 was al de vraag, maar nu bijna september. Had het hier laatst ook al over haar. Ze mag binnenkort verhuizen, maar misschien is het gelijk naar een hospice...

Nee maar dat is gewoon écht het Duitse en ook specifiek BMW. Daar merk je gewoon het is echt gemaakt voor die lange afstanden met al het comfort dus óók op hoge snelheid en óók met wind

Duitse auto's doen dat inderdaad top, zelfs mijn 3 met 4 cilinders voelt zich in zijn element op de Autobahn laat staan een 6 cilinder 5. Hard rijden doe ik overigens niet vaak meer, kost me meer energie dan dat het tijd bespaart en wat je zegt, het is meestal gewoon te druk. Gewoon 130-140 op de teller, vooruit kijken en anticiperen en dan kom je het meest uitgerust aan. Te langzaam rijden is ook niks, dan moet je teveel van baan wisselen.

Ah dat is vervelend om te lezen. Geniet dan vooral weer van zo’n dag als vandaag om even langs te gaan! Fijne zondag
Doen we zeker. Oudste neemt haar saxofoon mee, helemaal trots natuurlijk (allebei straks denk ik haha) ze is toch beetje doof dus vol vermogen toeteren :ROFLMAO:
En we hadden nog wat pannenkoeken over gisteravond, die gaan ook mee. Wordt ze helemaal blij van!

Jullie ook een fijne zondag!
eerst nog snelle poetsbeurt in huis, doe ik zelf:p

Same here. Maar ik merk wel verschil, geen alcohol in de avond. Heb ik niet veel slaap nodig! Zo eerst naar m'n omaatje met de meiden. Wederhelft komt daar ook met de motor vanuit het zuiden. Die heeft ook lekker weer voor onderweg o_O
Omaatje gaat niet zo goed, ergens nog een wonder dat ze nog onder ons is, '26 was al de vraag, maar nu bijna september. Had het hier laatst ook al over haar. Ze mag binnenkort verhuizen, maar misschien is het gelijk naar een hospice...
Tis machtig mooi dat ze er zo oud nog bij zijn, maar soms ook lastig als ze echt aftakelen.

Met de A4 idem idd. Nog geen echt hoge snelheden mee gedaan, maar tussen 110 en 150 merk je geen verschil in weggedrag.

Al wil ik de Giulia ook wel een eervolle vermelding geven, die was naast leuk pittig op de korte eindjes fantastisch rustig op lange stukken, het verbruik dook gewoon omlaag
:)

In België was in het nieuws “Markerwardijk” (?schrijfwijze?). Toch altijd triest om zoiets te horen zeker als je zondag gewoon rustig zit te ontbijten. RIP.

In België was in het nieuws “Markerwardijk” (?schrijfwijze?). Toch altijd triest om zoiets te horen zeker als je zondag gewoon rustig zit te ontbijten. RIP.
Is inderdaad de dijk langs de Markerwaard.
Bij file-berichten is het altijd "Dijk Lelystad -Enkhuizen x km file". Houtribsdijk zeggen veel Nederlanders niks. Mij ook niet totdat ik het net in het nieuws las en Machiner het toevallig noemde. Voor mij is het ook Dijk L-E

De Houtribdijk tussen Lelystad en Enkhuizen?
Daar is gistetavond tegen 12-en 3 auto's tegen elkaar gebotst met 3 doden en 5 (zwaar)gewonden. Dat staat nu bovenaan op De Gelderlander.
Ik las het net ja. Triest weer…

Ik vind het vergeleken met de 100 wegen in de Flevo ook wel een weg die vrij weinig ruimte heeft voor die snelheid, dat viel me gisteren nog op

Even naar de stad om gymschoenen te halen voor de kinderen is geëindigd in dat ik nu op de bank bij de pashokjes zit bij de Cotton Club .

Hier gaat iets niet goed.

Op zondagmiddag met die regenachtige weer wil ik vooral een tukkie op de bank doen of een boek lezen :ninja:

Terug
Bovenaan