Echt gaaf, Wouter. Glas is toch echt wel een bijzonder merk.
Ik zie weinig museumfoto's voorbij komen in dit topic. Zie ze af en toe wel in Mijn Auto-topics voorbij komen. Vandaag ben ik met mijn 2lingbroer in het DAF-museum geweest in Eindhoven. De trucks en bussen boeien mij wat minder maar er stonden wel erg veel mooie DAF auto's! Tevens enkele prototypes en andere bijzondere modellen. Ook een jaren 90-tentoonstelling waarbij de auto wel erg willekeurig zijn en veel ook niet eens uit de jaren 90. De zaal was niet erg ideaal qua licht.
Het museum zelf is leuk maar vond sommige auto's wel erg dicht op elkaar gepropt icm props (op basis van oudere foto's zag ik dat sommige auto's voorheen veel beter te zien waren) en geen duidelijke volgorde of uitleg van de verschillende DAFjes, behalve per auto over dat specifieke model. Wel weer leuk om bij thuiskomst wat beter uit te zoeken welke DAFjes er allemaal zijn geweest want dat wist ik van te voren niet zo. De gele coupe concept car uit 1968 heb ik per ongeluk niet op de foto gezet.
DAF 'Regenjas' '43 (prototype). Hub van Doorne zag het helemaal voor zich met deze 'rijdende regenjas'. Je zou hem in de gang kunnen parkeren omdat het tussen de kozijnen van de voordeur zou passen. Na de oorlog moest het op de markt komen maar daar kwam niets van terecht. Het was wel de eerst vingeroefening naar wat een automobiel moest worden uit Nederland.
DAF 'Regenjas' '43 (prototype)
DAF 600 '59. De eerste personenauto van DAF werd de 600 met de alombekende Variomatic. Hoewel het imago van deze eerste DAF aanvankelijk goed was, kreeg het gedurende zijn bestaan een flinke deuk. Handige verkopers zagen een gat in de Nederlandse wetgeving. Door de auto's zodanig om te bouwen dat ze niet sneller dan 25 km/u reden, kon men de auto zonder rijbewijs besturen. Deze zogenaamde "kruipauto's" zorgden voor een imagoprobleem. Enkele jaren later kwam er nog een sterkere DAF 750.
DAF 600 '59
De DAF Daffodil
30 kwam gelijktijdig met de 750 op de markt maar oogde luxer met meer chroom en andere achterlampen. De 30 is links te zien met kenteken dat eindigt op 35. De DAF Daffodil
31 staat links en is die rode. Toen dat model in 1963 gepresenteerd werd stopte DAF met de verkoop van de 600/750. De 31 was niet alleen technisch verbeterd ivm de 30 maar ook de daklijn was gewijzigd, net als de grille en andere details. Rechts staat ie als pickup (zonder chroom) met kenteken dat eindigt op 33. De DAF Daffodil
32 volgde dan weer in 1965 en de neus ging wat meer op de schop. De verzonken neus werd omhoog getrokken en er kwamen vier chromen strips op de neus. We zien hem als bestelversie rechts met kenteken dat begint met 05-15. De opvolger van de Daffodil 32 heette gewoon DAF
33 en die kreeg twee chromen stripjes. Die staan rechtsachter maar is niet goed te zien.
Hier is de DAF 33 te zien als bestelversie:
DAF 44. De DAF 44 was een slagje groter dan de Daffodil en verscheen een jaar voor de 33. Zijn opvolger was de 46 maar was slechts te herkennen aan DAF en 46 los voorop geschreven, ronde knipperlichten op de spatborden en extra raamstijl in de portieren. Daarvan stopte de productie in 1976 en was daarmee de laatste DAF-personenauto.
DAF 55. De 55 was de 44 maar met watergekoelde Renault-motor, iets langere neus en grotere achterlampen en andere details. Hiervan verscheen voor het eerst een coupe en de Marathon-versie.
DAF 55 Combi
DAF 66 1300 Marathon '75. Dit is de opvolger van de door Giovanni Michelotti ontworpen DAF 55. Hij had onder meer een nieuw front en een De Dion-achteras in plaats van pendelassen.
DAF 66 1300 Marathon
De rest volgt met wat minder uitleg want het wordt al laat.. (btw; correct me if i'm wrong..)