A
Anoniem
Guest
bat zei:Wat een stelletje kneuzen zeg. Te triest voor woorden.
Je zou de reacties van motorrijders onder de verschillende nieuwsberichten eens moeten lezen...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
bat zei:Wat een stelletje kneuzen zeg. Te triest voor woorden.
Geelhoed zei:Nee, dat ligt louter aan de volgafstand en hoe hard de leerling remt.Kilometervreter zei:Dat ligt eraan waar en wanneer de leerling zou zijn gaan remmen.
Geelhoed zei:Snelheid maakt niks uit, bij 10 meter zou de klap ongeveer 30km/h geweest zijn.
Reed hij echt op je bumper zoals je eerder beweerde was dat een stuk minder geweest.
Massa maakt niet veel uit. Bedenk dit eens:Kilometervreter zei:En jij weet natuurlijk hoe dat eruit ziet als er 50 ton binnen komt zetten.
Door dat soort sufferds die alles perfect weten (op papier) is mijn nek wel behoorlijk naar de bliksem.
Geelhoed zei:Massa maakt niet veel uit. Bedenk dit eens:Kilometervreter zei:En jij weet natuurlijk hoe dat eruit ziet als er 50 ton binnen komt zetten.
Door dat soort sufferds die alles perfect weten (op papier) is mijn nek wel behoorlijk naar de bliksem.
Truck rijdt op 1 meter achter jou en jij remt plots met 8 m/s/s. Dan duurt het een halve seconde voor de truck je raakt en ben jij dus inmiddels 4m/s of 14,4km/h afgeremd. Flinke klap maar niet fataal. Nu zit hij op 4cm achter je, dan duurt het 0,1 seconde voor hij je raakt en is het snelheidsverschil met 0.8m/s of 2,9km/h niet zo heel veel dus. Je kan zelf wel bedenken dat bij 0cm het verschil helemaal nul zal zijn.
Gaat de truck op 9 meter zitten dan raakt hij je na 1,5 seconde, vergelijkbaar met de reactietijd, en is de klap met 43km/h goed voor flinke pijn in je nek.
Sufferd!
Parody zei:Massa maakt wel degelijk uit! Je bent aan het remmen op dat moment, en of je nou een Twingo van 750kg of een 50-tonner als extra gewicht om af te remmen krijgt scheelt behoorlijk in de klap die je zelf te verwerken krijgt. Anders rusten we voortaan alle 50-tonners uit met de remmen van een Twingo, dan kunnen de vervoerskosten drastisch naar beneden!![]()
Dat dus.Kilometervreter zei:dan remt hij helemaal niet in dat stukje.
Nee, blijkbaar niet duidelijk dus. Die zijn dood omdat de truck teveel afstand hield.Duidelijk. Daarom werd dat Duitse gezin doodgereden ( toen ze remden voor afvallende lading voor hen) door de vrachtauto die er te dicht achter reed.
Nee, die zijn dood omdat de chauffeur een verkeerde volg afstand aanhield. Had de chauffeur op kruissnelheid 3 of meer seconden afstand gehouden dan had hij waarschijnlijk op tijd zijn vrachtwagen kunnen stoppen en zo het hele drama voorkomen.Geelhoed zei:Nee, blijkbaar niet duidelijk dus. Die zijn dood omdat de truck teveel afstand hield.Duidelijk. Daarom werd dat Duitse gezin doodgereden ( toen ze remden voor afvallende lading voor hen) door de vrachtauto die er te dicht achter reed.
Dat ben ik met je eens, het was dan ook louter ter illustratie van het punt waarop ik aangevallen werd.Mergelsberg zei:Overigens is het wel erg kort door de bocht om aan te nemen dat de auto die van achteren wordt aangereden ook netjes recht voor de vrachtwagen blijft.
Zollie zei:Misschien terug naar college mechanica? Impuls = massa x snelheid.
Maakt wel degelijk een heleboel uit!
(Word je liever met 100km/u aangevlogen door een mug of door een jumbojet?)
Boven de 14 jaar.Mergelsberg zei:Waarom kan die beschermde status van zgn. zwakke verkeersdeelnemers boven de 16 niet worden afgeschaft?
bat zei:Tsja, fietsers gaan er tegenwoordig gewoon vanuit dat die status betekent dat ze automatisch ook overal voorrang krijgen. Ik maak vrijwel geen dag mee dat ik geen opgestoken middelvinger te zien krijg als ik - geheel tegen mijn natuur in - voorrang opeis. Ik kan wel voor elke fietser blijven wachten, maar dan kom ik de stad helemaal niet meer uit.
EN wie ben jij dan wel? Nee, echt een goed plan. Laten we dit allemaal gaan doen. Daar wordt het echt beter van.Blik_op_wielen zei:[ dan vind ik dat je ze als automobilist soms gewoon even goed wakker mag schudden.
Ghia-X zei:EN wie ben jij dan wel? Nee, echt een goed plan. Laten we dit allemaal gaan doen. Daar wordt het echt beter van.Blik_op_wielen zei:[ dan vind ik dat je ze als automobilist soms gewoon even goed wakker mag schudden.
Blik_op_wielen zei:Hmm, grappig... Ik dwing vrijwel altijd mijn voorrang af op fietsers en vaak trap ik pas op het laatste moment op mijn rem met een toeterconcert erbij, maar ik heb nog nooit een middelvinger gezien en uitgescholden ben ik ook nog nooit. Bij andere auto`s dwing ik nooit voorrang af en oudere blablablablabla...
Jij vindt het dus GRAPPIG om op het laatste moment op je rem te trappen? Spoor je wel? Lekker veilig in je auto. Waarschijnlijk doe je dat alleen bij jochies van 16 maar een volwassen vent durf je niet aan? Met dit gedrag tref je een keer de verkeerde, gewoon levensgevaarlijk waarmee je bezig bent. Tuurlijk rijden fietsers als idioten, maar je auto als wapen gebruiken tegenover een fietser? Ronduit laf..
Val zei:Bedankt voor je reactie. Kijk dat leest al heel anders. Ik dacht al, lekker link. Ja natuurlijk zijn fietsers die maling hebben aan de verkeersregels bloedirritant, niet alleen in Amsterdam hoor. Alleen je wint het nooit als het toch tot een aanrijding komt.
Een vriend van me had een paar weken geleden ook een aanrijding met een fietser, wat niet zijn schuld was. Hij sloeg af naar rechts en reed nog stapvoets toen vanaf een onoverzichtelijk fietspad(met haaientanden en bosjes rondom) een fietser met een bloedgang overstak, snel op de rem maar toch raakte ie hem net. Fietser had door de val een gebroken sleutelbeen en een diepe snee in zijn been. Die vriend werd door de politie behandeld alsof hij de veroorzaker was! En het kon niet slechter.. hij kreeg niks betaald van de verzekering... Daarom ben ik altijd super voorzichtig met fietsers, al zijn ze nog fout, als je ze raakt...
![]()
LoveMyJeep zei:De beschermde status van o.a. fietsers is gebaseerd op het feit dat men die groepen niet kan verplichten een verzekering af te sluiten om aan het verkeer deel te nemen. De "benenwagen" en de fiets zijn de meest basic voortbewegingsmethoden, als je daar een verzekering gaat verplichten ontneem je mensen hun bewegingsvrijheid. Immers: alleen zij die een verzekering kunnen betalen mogen dan aan het verkeer deelnemen. Dat gaat tegen de mensenrechten en misschien ook de grondwet in. Dus hebben de "sterkere" verkeersdeelnemers pech als ze met de "zwakkeren" in aanraking komen. Autorijden wordt (gelukkig) niet als een noodzakelijke vervoersmethode gezien en dus als luxe. Daarom kan men daarvoor wèl een verzekeringsplicht instellen.
In veel gevallen is het dan ook geen schuldvraag, maar puur de aansprakelijkheid. Nou zou je kunnen stellen dat dan de staat op zou moeten komen voor schade aan die "zwakkeren", maar dat is natuurlijk te kostbaar. Dan is het makkelijker de werkende man op te laten draaien...
Wel zuur natuurlijk als iemand tegen jou aanrijdt en de politie behandelt je dan alsof jij de veroorzaker bent...
Zollie zei:LoveMyJeep zei:De beschermde status van o.a. fietsers is gebaseerd op het feit dat men die groepen niet kan verplichten een verzekering af te sluiten om aan het verkeer deel te nemen. De "benenwagen" en de fiets zijn de meest basic voortbewegingsmethoden, als je daar een verzekering gaat verplichten ontneem je mensen hun bewegingsvrijheid. Immers: alleen zij die een verzekering kunnen betalen mogen dan aan het verkeer deelnemen. Dat gaat tegen de mensenrechten en misschien ook de grondwet in. Dus hebben de "sterkere" verkeersdeelnemers pech als ze met de "zwakkeren" in aanraking komen. Autorijden wordt (gelukkig) niet als een noodzakelijke vervoersmethode gezien en dus als luxe. Daarom kan men daarvoor wèl een verzekeringsplicht instellen.
In veel gevallen is het dan ook geen schuldvraag, maar puur de aansprakelijkheid. Nou zou je kunnen stellen dat dan de staat op zou moeten komen voor schade aan die "zwakkeren", maar dat is natuurlijk te kostbaar. Dan is het makkelijker de werkende man op te laten draaien...
Wel zuur natuurlijk als iemand tegen jou aanrijdt en de politie behandelt je dan alsof jij de veroorzaker bent...
Ik weet niet precies hoe het zit hoor, maar de verplichte WA-verzekering die iedereen heeft (moet hebben)... Zit daar de schade, aangebracht terwijl je loopt of fietst, niet ingebakken??
Walhambra zei:Zollie zei:LoveMyJeep zei:
bla
WA verzekering particulier, kortweg AVP is niet verplicht. Je zal ze de kost moeten geven, de mensen die geen AVP hebben...
LoveMyJeep zei:De beschermde status van o.a. fietsers is gebaseerd op het feit dat men die groepen niet kan verplichten een verzekering af te sluiten om aan het verkeer deel te nemen. De "benenwagen" en de fiets zijn de meest basic voortbewegingsmethoden, als je daar een verzekering gaat verplichten ontneem je mensen hun bewegingsvrijheid. Immers: alleen zij die een verzekering kunnen betalen mogen dan aan het verkeer deelnemen. Dat gaat tegen de mensenrechten en misschien ook de grondwet in. Dus hebben de "sterkere" verkeersdeelnemers pech als ze met de "zwakkeren" in aanraking komen. Autorijden wordt (gelukkig) niet als een noodzakelijke vervoersmethode gezien en dus als luxe. Daarom kan men daarvoor wèl een verzekeringsplicht instellen.
Mergelsberg zei:LoveMyJeep zei:De beschermde status van o.a. fietsers is gebaseerd op het feit dat men die groepen niet kan verplichten een verzekering af te sluiten om aan het verkeer deel te nemen. De "benenwagen" en de fiets zijn de meest basic voortbewegingsmethoden, als je daar een verzekering gaat verplichten ontneem je mensen hun bewegingsvrijheid. Immers: alleen zij die een verzekering kunnen betalen mogen dan aan het verkeer deelnemen. Dat gaat tegen de mensenrechten en misschien ook de grondwet in. Dus hebben de "sterkere" verkeersdeelnemers pech als ze met de "zwakkeren" in aanraking komen. Autorijden wordt (gelukkig) niet als een noodzakelijke vervoersmethode gezien en dus als luxe. Daarom kan men daarvoor wèl een verzekeringsplicht instellen.
Ik kan het fout hebben, maar volgens mij zijn brom- en snorfietsers ook zwakkere verkeersdeelnemers, evenals bestuurders van invalide voertuigen. Zij zijn wel degelijk verplicht om verzekerd te zijn. De e-rolstoelen en scootmobielen in mijn vriendenkring zijn stuk voor stuk allemaal all-risk verzekerd, daar betalen wij met zijn allen 36 euro per hulpmiddel per jaar voor.
Zelfs de e-rolstoelen en scootmobielen van kleine kinderen zijn op die manier verzekerd, ongeacht hun leeftijd.
Aanhangers van meer dan 750kg MTM moeten ook verzekerd zijn.
Blijkbaar is er wettelijk dus wel de mogelijkheid om niet-motorvoertuigen te dwingen verzekerd te zijn.
Mergelsberg zei:Ik kan het fout hebben, maar volgens mij zijn brom- en snorfietsers ook zwakkere verkeersdeelnemers, evenals bestuurders van invalide voertuigen.
Blijkbaar is er wettelijk dus wel de mogelijkheid om niet-motorvoertuigen te dwingen verzekerd te zijn.
Wanneer heb jij theorie-examen gedaan? Voor 1991? Sinds die tijd mag je BiBeKo ook groot licht voeren. Het mag echter niet bij dag of tegenliggers dan wel het kort volgen van anderen.Olds zei:Sterker nog, volgens mij kan de Volvo-piloot hier zelfs een bekeuring voor krijgen. Als ik het mij goed herinner mag je alleen maar grootlicht voeren op een onverlichte weg buiten de bebouwde kom.
Geelhoed zei:Mergelsberg zei:Ik kan het fout hebben, maar volgens mij zijn brom- en snorfietsers ook zwakkere verkeersdeelnemers, evenals bestuurders van invalide voertuigen.
De aansprakelijkheid valt onder WVW 185: https://wetten.overheid.nl/BWBR0006622/volledig/geldigheidsdatum_11-08-2011#HoofdstukXII
Een brom-/snorfiets of gehandicaptenvoertuig is geen motorvoertuig volgens het RVV maar wel een motorrijtuig volgens de wegenverkeerswet en vallen dus niet onder de beschermde status van 185.
Wat wel onder de beschermde status valt is een tram, dat is immers geen motorrijtuig. Dus als jij met je gehandicaptenvoertuig aangereden wordt door een tram dan moet jouw verzekering de schade aan de tram en de letselschade van alle passagiers daarvan vergoeden. Ook als je geen schuld hebt.
Ik vind het eigenlijk best een mooi artikel, had ik dat al eens gezegd?
Geelhoed zei:Wanneer heb jij theorie-examen gedaan? Voor 1991? Sinds die tijd mag je BiBeKo ook groot licht voeren. Het mag echter niet bij dag of tegenliggers dan wel het kort volgen van anderen.Olds zei:Sterker nog, volgens mij kan de Volvo-piloot hier zelfs een bekeuring voor krijgen. Als ik het mij goed herinner mag je alleen maar grootlicht voeren op een onverlichte weg buiten de bebouwde kom.
Geelhoed zei:Ik heb het ook nog geleerd hoor, maar dat kwam omdat mijn vader zijn rijbewijs had laten verlopen en ik als basisschoolleerling die boekjes veel te interessant vond.
Mijn zoontje van bijna 4 kent nu alle verkeersborden met uitzondering van E4 en B7. Die betekenen volgens hem beiden "Stop Politie".
Als we een bord autoweg tegenkomen roept ie: "100" en bij een bord einde autoweg "hier 80".
Gelijk even een idiote actie volgens hem inschieten. Een van zijn speelgoedauto's (Peter de Snelle Kever) zegt: "Het stoplicht is oranje, langzaam rijden nu"
Dan schalt er door het huis "FOUT! dan moet je toch stoppen, pappa?"
Ahh, ik snap hetGeelhoed zei:Nee, die maakt teveel herrie. Daar is hij bang van.