Het grote Idiote Acties in het verkeer Topic - Deel 2

Mark89 zei:
JPeG zei:
Mark89 zei:
(...)een goede les voor me om niet te gaan stappen met veel alcohol en weinig slaap als ik de volgende dag moet werken.... komt je concentratie op de weg niet ten goede.

Hoeveel promillage had je de volgende ochtend nog in je bloed?

Ben bang teveel dan toegestaan, eerste ritje had ik niet aangehouden moeten worden, maar dit was smiddags rond een uur of 1, dus dan moet het er wel uit zijn lijkt me, voornamelijk vermoeidheid denk ik. Maar goed, ik kan het niet maken tegenover mezelf, mijn medeweggebruikers en mijn werkgever om zo achter het stuur te stappen, gaat geheid een keer fout(n)

Eén geluk; degene die met drank op een ongeluk krijgt komt er zelf vaak best wel goed vanaf.

Mark89 zei:
JPeG zei:
Mark89 zei:
(...)een goede les voor me om niet te gaan stappen met veel alcohol en weinig slaap als ik de volgende dag moet werken.... komt je concentratie op de weg niet ten goede.

Ben bang teveel dan toegestaan, eerste ritje had ik niet aangehouden moeten worden, maar dit was smiddags rond een uur of 1, dus dan moet het er wel uit zijn lijkt me, voornamelijk vermoeidheid denk ik. Maar goed, ik kan het niet maken tegenover mezelf, mijn medeweggebruikers en mijn werkgever om zo achter het stuur te stappen, gaat geheid een keer fout(n)

a) Jezelf komt er wel achter als het fout gaat.
b) Nee, je kan het niet doen tov de medeweggebruikers, doch doe je het. Hoe dik is die plaat voor je kop?
c) Je werkgever die vervangt je gewoon. Niemand is onvervangbaar.

Zo maak je een tijdje bijna helemaal geen idiote acties mee en opeens twee hele idiote acties vlak achter elkaar (de eerste heb ik hier al een paar dagen geleden gepost). Dit keer zat ik weer eens als passagier in de bus toen er opeens een auto naast ons reed. Dat is niet bijzonder natuurlijk ware het niet dat het leek alsof deze auto op de verkeerde rijbaan zat. De auto reed rustig de bus voorbij dus dacht ik dat er niks aan de hand was, maar toen ik nog eens goed keek zag ik een stel koplampen waar de auto recht op af leek te rijden. Op een gegeven moment was het zo dichtbij dat ik zat te wachten op de klapper maar precies op hetzelfde moment remde de bus en week de tegenligger uit, waardoor de bestuurder van de geweldige inhaalactie precies tussen het paaltje van de vluchtheuvel en de bus weer op het nippertje naar rechts kon uitwijken.

2a4yanb.jpg

De rode lijn is de auto die aan het inhalen was en de groene lijn is de auto die moest uitwijken door half op de drempel te gaan rijden. Daarachter reed nog een rijtje auto`s die waarschijnlijk ook flink in de remmen moesten. Ik vraag me af wat er in het hoofd van de bestuurder die aan het inhalen was ging. Waarom reed 'ie zo rustig? Je zou toch zeggen dat je juist een flinke dot extra gas gaat geven als je ziet dat het fout dreigt te gaan. Het zou ook kunnen dat deze bestuurder zoals wel vaker gebeurt nietsvermoedend aan het spookrijden was, het kan dus goed fout gaan blijkt wel.

JPeG zei:
Mark89 zei:
JPeG zei:
Mark89 zei:

b) Nee, je kan het niet doen tov de medeweggebruikers, doch doe je het. Hoe dik is die plaat voor je kop?

Wat ik probeerde aan te geven is dat ik mijn lesje nu wel geleerd heb en dat ik rustiger, nog beter helemaal niet, uit moet gaan als ik moet werken de volgende dag omdat dit onverantwoord is. Dus die plaat voor mijn kop is niet zo dik hoor, ik heb hem gezien en haal hem weg;)

Kilometervreter zei:
Mark89 zei:
JPeG zei:
Mark89 zei:

Eén geluk; degene die met drank op een ongeluk krijgt komt er zelf vaak best wel goed vanaf.

Is dat zo? Jammer, liever andersom natuurlijk!

Mark89 zei:
Kilometervreter zei:
Mark89 zei:
JPeG zei:
Mark89 zei:

Is dat zo? Jammer, liever andersom natuurlijk!

Als het fout moet gaan? Inderdaad.

Je zag het gisteren weer, nu met mobiel bellen. Dat moet kunnen"want "ik weet wel wat ik doe.." Tja, en nu is er een kindje van 1 jaar dood en 2 zwaargewonden. Waar hebben we het eigenlijk over.

Mark89 zei:
JPeG zei:
Mark89 zei:
JPeG zei:
Mark89 zei:

Wat ik probeerde aan te geven is dat ik mijn lesje nu wel geleerd heb en dat ik rustiger, nog beter helemaal niet, uit moet gaan als ik moet werken de volgende dag omdat dit onverantwoord is. Dus die plaat voor mijn kop is niet zo dik hoor, ik heb hem gezien en haal hem weg;)

Als vuistregel wordt vaak gebruikt dat 1 standaardglas alcohol (bier bijv. 0,2 liter) 1,5 uur nodig heeft om af te worden gebroken, en ieder volgend glas tel je daar bij op. Dus: 1 biertje, wijntje of alcopop - 1,5 uur, 2 biertjes etc. 3 uur, 4 biertjes 6 uur en tel zo maar door. Rekenen vanaf je laats genoten consumptie.

Heb je dus op zaterdagochtend om 3 uur je laatste van 20 biertjes gedronken, duurt het tot 9 uur op zondagochtend (30! uur later)voordat al die alcohol uit je systeem is.

Natuurlijk is dit onderhevig aan specifieke omstandigheden, ieder lichaam verwerkt alcohol in zijn eigen tempo, maar het is een aardig gemiddelde. Wil dus zeggen dat als je na dat avondje stappen op vrijdag, nog onder invloed kan zijn als je op zaterdagavond weer achter het stuur kruipt... De kreet " 's avonds een vent, 's morgens een vent" slaat mijns inziens dan ook niet alleen op de kater, maar ook op de verantwoordelijkheden...

Vanochtend op de A2-A9, vanuit Utrecht, afslaand richting Amstelveen.

Ik rij op de uitvoegstrook, op de 2e rijstrook. Ergens halverwege komt er een bestelautootje van links, die duikt voor mij. Op zich nog netjes, maar de bestuurder verzuimt helemaal door te steken naar rechts en blijft langzamer rijden dan iemand op de rechterbaan.
Had op zich geen haast, maar moest wel van mijn cruise control af (op 105 ingesteld) en afremmen tot een vaartje van 90. Twijfelde nog om er rechts voorbij te gaan.

Even verder, ondertussen heeft mijn voorganger nog steeds niemand ingehaald of zelfs maar op iemand ingelopen, duikt hij toch naar rechts. Hij moet zelfs de afslag van het AMC hebben. Waarom dan niet gewoon gelijk naar rechts. Bij het passeren zie ik het, hij zit aan de (niet handsfree) telefoon.

Zou het nou helpen als ik even een mailtje stuur naar het bedrijf waar hij werkt?

Misschien helpt het, en als jij je daarna en daardoor lekker voelt. Ik zou gewoon even een bakkie doen op het werk en me bedenken; "ben ik nou zo perfect...?" ....maar jij zul wel geen naam of nummer van het bedrijf op je auto hebben staan.

Op zich nog netjes, maar de bestuurder verzuimt helemaal door te steken naar rechts en blijft langzamer rijden dan iemand op de rechterbaan.
Had op zich geen haast, maar moest wel van mijn cruise control af (op 105 ingesteld) en afremmen tot een vaartje van 90. Twijfelde nog om er rechts voorbij te gaan.

Als er rechts plaats was, waarom ging je dan niet zelf rechts rijden?

Omdat ik aan het inhalen was. Het bestelautootje had makkelijk naar rechts tussen 2 auto's kunnen gaan rijden. Helemaal omdat hij toch weer naar rechts moest.

@Almeerse Laguna-rijder: als zonsopkomst vanmorgen om 08:16 plaatsvond, dan was 07:52 misschien wat vroeg om zonder enige vorm van verlichting rond te rijden?

Gisteren een Laguna achter me, hij zat er vrij dicht op met zijn mistlichten aan. Dat vond ik vervelend weerkaatsen via mijn spiegels, dus gaf ik een signaal met mijn mistachterlicht, in de hoop dat hij ofwel zijn mistlichten uit deed of meer afstand zou nemen. Hij nam de derde optie: Hij ging me voorbij (gaf me een vuile blik) en ging weer met hetzelfde tempo voor me rijden. Het probleem was echter nog niet opgelost, zijn mistachterlichten waren ook aan... :rolleyes: Ik weer knipperen, hij versnelde en ging een stukje verderop rijden. Prima, het zal allemaal wel, laat maar zitten.

Meneer bleef echter de aandacht vangen. Bij een uitvoegstrook ging hij naar rechts, om aan het eind van de strook toch maar weer in te voegen. De auto achter hem deed overigens slaafs hetzelfde. :confused: Bij de volgende afslag gooide hij op het laatste moment de auto naar rechts, over het puntstuk vlak voor een andere auto, om de afslag te nemen. Lekker bezig...

StalenSnuitje zei:
@Almeerse Laguna-rijder: als zonsopkomst vanmorgen om 08:16 plaatsvond, dan was 07:52 misschien wat vroeg om zonder enige vorm van verlichting rond te rijden?

Misschien de nautische en civiele morgenschemering door elkaar gehaald? :)

Nah. De eerste waarneming is in een fractie van een seconde geschied. Daarna hou ik ruim afstand en volg met belangstelling de verdere gebeurtenissen op de weg. En niet alleen de nachtblinde taxichauffeur. Heb al té vaak weggebruikers zich zien richten op één object, waardoor ze het andere compleet misten. In één geval was dat een combinatie van achttien metero_O

Vanmorgen eentje op de A12: een ouwe Passat (dat model met de 4 rondjes als achterlichten) break. Volgens mij hebben die dingen links én rechts een achterlichtunit met 4 lampjes erin. Rechts waren ze alle 4 uit. Ook was er aan de voorkant een xenonlamp stuk en had meneer een tomtom midden op de ruit op daglichtkleuren terwijl het nog donker was.
Gisteren ook zo'n soort geval: een ouwe Punto waar het rechter achterlicht gaar was. Bij remmen ging het achterlicht uit en het knipperlicht constant branden. Bij knipperen knipperde het achterlicht, klopte helemaal niks van. Ook kon ik zo zien dat zijn rechter achterband erg slap was. Dat zal voor de rest ook wel een goed onderhouden auto zijn...

Tsja, nu het weer wat langer donker is, vallen verlichtingsproblemen ook veel meer op natuurlijk. Ik heb ze inderdaad ook alweer veelvuldig gespot, de auto's waaraan wat mankeerde aan de verlichting. Als je op een goed verlichte weg rijdt kan ik me nog vorostellen dat een niet werkende koplamp niet opvalt, maar de afgelopen week ben ik op slecht verlichte buitenwegen toch heel wat auto;s tegen gekomen die het blijkbaar niet deerde dat ze nog maar de helft van de verlichting aan de voorzijde werkte. Uitschieter: die dame die alleen stadslicht voerde.

Dat niet werkende achterverlichting niet meteen opvalt is al wat minder vertwonderlijk. Ik zal eerlijk zeggen: ik controleer niet bij elke rit of alle verlichting nog werkt, dus ook mij zou het kunnen overkomen dat een achterlampje het zonder dat ik dat weet het niet meer doet. Uitschieter op dat vlak was maandag die auto waarvan de remlichten constant brandden. Ik heb nog geprobeerd om met grootlicht de bestuurder te attenderen, maar geen sjoege...

Aan de andere kant van het spectrum zijn er natuurlijk nog de mensen die de overtuiging hebben dat je niet genoeg licht kunt voeren. Het aantal auto's met brandende mistlichten aan de voorkant is gewoon niet bij te houden, alhoewel ze zelf misshcien niet doorhebben dat het best armoedig is als één van dei pitjes dan neit helemaal meer functioneert... Meer opvallend is het grote aantal mensen dat blijkbaar zo nachtblind is dat ze grootlicht moeten voeren - zelfs al bij schemer. En helemaal "grappig" dat het me intussen de afgelopen 2 weken al meerdere keren is overkomen dat iemand mijn met grootlicht seinen om hen daarop te wijzen keurig beantwoord met dezelfde actie... en door blijft rijden met grootlicht!

Vanaf de Zuilense ring de A2 ri Amsterdam komen 2 rijstroken bij de 3 van de A2. In 1 keer 5 rijstroken, met soms ook nog eens veel vrachtwagens. Soms best even zoeken naar de netste manier om de vrachtwagens naar rechts te laten komen. Maar om nou op het stukje parallelbaan al 80 te gaan rijden zodat je precies uitkomt aan de zijkant van een vrachtwagen is niet slim. Ook niet om er dan naast te blijven rijden, geef dan of gas en ga er snel rechts voorbij of hou in en geef een seintje. Ach, die persoon reed op de Zuilense ring ook al met sterk wisselende snelheden.

Vanochtend viel me ook op dat veel mensen een lampje op hun schoot lijken te hebben. Een lampje waar ze naar moeten kijken tijdens het rijden ?? :)

Dat niet werkende achterverlichting niet meteen opvalt is al wat minder vertwonderlijk. Ik zal eerlijk zeggen: ik controleer niet bij elke rit of alle verlichting nog werkt, dus ook mij zou het kunnen overkomen dat een achterlampje het zonder dat ik dat weet het niet meer doet.

Dat snap ik, maar als je 't zover laat komen dat er 4 lampjes stuk zijn... maar goed, bij die Passat was misschien een zekering stuk ofzo. Erger vind ik 't bij de Volvo s40/v40. Die hebben 4 achterlichten, geregeld zie ik er een waarvan er nog maar 1 of 2 branden. Meestal in combinatie met een stuk kentekenlampje of zijmarkeringslichtje. Hebben die Volvo's geen waarschuwingslampje voor kapotte lampjes of interesseert het de bestuurders gewoon niet?
Of auto's waarbij aan één kant zowel stads- als dimlicht stuk is, interesseert ze dat dan gewoon niet?

Harm78 zei:
Of auto's waarbij aan één kant zowel stads- als dimlicht stuk is, interesseert ze dat dan gewoon niet?

Ik rijd over wat smallere onverlichte wegen in het landelijk gebied naar mijn werk, daar merk ik hoe gevaarlijk het is als je dergelijke tegenliggers tegenkomt. En het zijn er echt veel! Pas op het laatste moment zie je dat het geen motor bijvoorbeeld betreft, maar een auto met maar aan één kant volledige verlichting.

Mergelsberg zei:
Gisteravond stond ik voor een stoplicht om rechts af te slaan, uitgerekend net op het moment dat het groen wordt komt er een kluwen studenten aan gefietst. Ik heb weinig keuze dan de fietsers eerst voorbij te laten, ik mag immer de doorgetrokken streep langs de fietsstrook niet overschrijden.

Wat blijkt vervolgens, slaan ze allemaal zonder een hand uit te steken voor mij langs links af. Kennelijk kwam er niet een in die hele groep op het idee om achter langs de enige auto die er staat te gaan.

De bulk had geen licht op de fiets, terwijl dat om 22.30u toch echt moet. Geen van allen stak een hand uit en geen van die lui bedacht zich dat als zij linksaf willen en ik rechts af (kleine bocht gaat voor de grote bocht toch?), dat ik dan voorrang heb. Totaal gespeend van enig verkeersinzicht, gruwelijk irritant vind ik dat.

Ze betalen een hoop lesgeld maar geen enkele school die de studentjes eens leert hoe je je moet gedragen op de weg! Heb zoiezo een hekel aan fietsers, die kijken totaal nergens naar.

Ik had afgelopen donderdag bijna een auto in me rechterdeur hangen, scheelde niks! Had me knipperlicht voor de afslag al enige tijd aanstaan en meneertje 'kijk ik heb een lompe auto die ik voor de lol maar eens oranje spuit dan lijkt het nog ergens op' schiet zijn knipperlicht naar links aan en schuift zijn auto richting linkerbaan. En dat alles zonder ook maar enige blik achterom te kijken of er iets in zijn dode hoek zit. Na een hoop getoeter van mij en een vuile blik trok ie zijn auto weer terug naar rechts en is zonder om te kijken doorgereden. Zou er iets aan zijn nek mankeren???

§anitarium zei:
Harm78 zei:

Ik rijd over wat smallere onverlichte wegen in het landelijk gebied naar mijn werk, daar merk ik hoe gevaarlijk het is als je dergelijke tegenliggers tegenkomt. En het zijn er echt veel! Pas op het laatste moment zie je dat het geen motor bijvoorbeeld betreft, maar een auto met maar aan één kant volledige verlichting.

Hierom sein ik automobilisten ook braaf steevast wanneer ze kapotte lampen hebben. Overigens ook wanneer ze met mistlichten vóór aan rijden op het moment dat dat niet mag. Op een N-weg hier in de buurt is dat gewoon rete-irritant. Er is al geen verlichting (ook niet in de omgeving) en als je dan zoveel verlichting voert is dat gewoon erg vervelend voor je tegenliggers. Helaas snapt de meerderheid van de weggebruikers het niet (als ze al reageren dan is het vaak in de vorm van remmen).

Harm78 zei:
Dat niet werkende achterverlichting niet meteen opvalt is al wat minder vertwonderlijk. Ik zal eerlijk zeggen: ik controleer niet bij elke rit of alle verlichting nog werkt, dus ook mij zou het kunnen overkomen dat een achterlampje het zonder dat ik dat weet het niet meer doet.

Dat snap ik, maar als je 't zover laat komen dat er 4 lampjes stuk zijn... maar goed, bij die Passat was misschien een zekering stuk ofzo. Erger vind ik 't bij de Volvo s40/v40. Die hebben 4 achterlichten, geregeld zie ik er een waarvan er nog maar 1 of 2 branden. Meestal in combinatie met een stuk kentekenlampje of zijmarkeringslichtje. Hebben die Volvo's geen waarschuwingslampje voor kapotte lampjes of interesseert het de bestuurders gewoon niet?

Volvo's hebben als het goed is op het dashboard een indicator die aangeeft welke lamp(en) kapot zijn. Het zal die bestuurders dus niks uitmaken, of misschien weten ze ook wel niet wat dat rare lampje daar doet.
Wat mij betreft mag de politie dan ook wel vaker gaan controleren en optreden tegen defecte verlichting.

Ik merk zo onderhand dat het hedendaagse verkeer langzamerhand idiote trekjes vertoond, wat betreft omgangsregels en het elkaar gunnen van tijd en ruimte. 't is gewoon een feit, dat men in de drukke tijden (in hoeverre je daarvoor vatbaar bent) zich laat opjutten door tijd, geld en andere redenen. Wat dat betreft lijkt het wel of we tegenwoordig willen lijken op de Fransen en Italianen; die hebben ook altijd haast, claxonneren bij elke obstakel en kijken niet meer naar een deukje meer of minder.

'T is gewoon frustrerend om te ervaren dat als je in je eigen tempo (overigens nog altijd een 'tikkie te hard' zoals geleerd van rijinstructeur), blijkbaar nóg niet snel genoeg rijdt en men 'je bumper wil kussen'. Met daarin wel het onderscheid, tussen het voertuig wat je bestuurd; in hoeverre men dicht, dichter of dichtst bij je in de buurt komt.

Dagelijks ervaar ik het, bij een stoplicht in een file of gewoon op een drukke weg, dat achterliggers dwars door me heen willen of me willen aandrukken.
Uiteraard met de Fiat meer als met de Wrangler of Mondeo, echter het gebeurt gewoon heel vaak. Ook als ik al vlak achter een voorligger rijd (file) en men dit niet wil zien cq. snappen achter mij. Van nature ben ik een rustige en vriendelijke bestuurder, echter je wordt dan toch onrustiger omdat je het ziet als een hindering.

Gisteravond nog,
ik stop op een rotondeafslag om een fietser voor te laten, meneer frustreer achter me ziet het te laat en en komt gillend achter me tot stilstand. Vervolgens rijd ik met de Fiat de straat in en versnel gewoon naar 50, meneer gaat me voorbij waar het niet kan en snijd me omdat hij niet genoeg ruimte heeft (oa tegenligger).

Donderdagmiddag onderweg naar huis, een 80km weg waar in een flauwe bocht met 'dubbel doorgetrokken streep' een motorrijder die tussen mij en tegenligger doorgaat. Ik wijk uit richting berm met 80km in de bocht (geen fijn idee), deed ik dat niet lag hij onder mijn linker voorwiel. In de verte een spoorboom in werking, meneer gaat hele file voorbij en rijdt vervolgens onder 'omhoog gaande' spoorboom door.
Vind ik het erg dat mensen levensmoe zijn? Nee, in principe niet, zolang ze mij er niet mee lastigvallen.

Gisteravond op de universiteitsweg bij Bilthoven zie hier. Een auto die linksaf wilde slaan, maar nog twijfelde. Bleef zeker 3 bandbreedtes op de rijstrook voor rechtdoor staan waardoor de ruimte om rechtdoor te gaan wel erg krap werd.

Moet eerlijk bekennen dat ik 2 kapotte kentekenlampjes hebt...bij het op enthousiaste manier aan proberen te krijgen van 1 dood lampje is de andere ook maar heengegaan...en elke 15.000 km worden ze allebei al vervangen bij de beurt.

Wil die #@#*^#*@ die gisteren een graafmachine inhaalde op de 2e Weteringsewal ter hoogte van Homoet, maar daarbij vol op mij afreed, niet remde, niet stopte en gewoon doorkachelde en mij daarbij praktisch van de fiets reed, zichzelf aangeven voor een EMG-cursus of je rijbewijs vrijwijllig inleveren??? :(:(

Het is elke week wel een keertje raak. Zoals ik hierboven ergens schreef rijdt ik elke dag over redelijk smalle landwegen naar mijn werk, dat doe ik voornamelijk op de fiets. De wegen zijn net breed genoeg om met een auto langs een andere auto te rijden. Maar waar hebben automobilisten tegenwoordig hun ogen zitten als het fietsers betreft? Vorige week al een auto die een tractor inhaalde en op het nippertje mij ontweek toen de inhaalactie afgelopen was. Laatst een Audi die mij de berm induwde tijdens het inhalen van mij, omdat de auto’s die van rechts kwamen uit een zijweg naar links kwamen en de Audi dus geen ruimte meer had. Je ziet toch dat er auto’s van rechts aankomen, dan ga je toch sowieso niet inhalen? En eerder al die BMW die volgas naar achteren zijn oprit afreed, te lui om even de raampjes dauwvrij te maken en dus vol op mij op het fietspad afreed. En dus gisteren die totaal blinde verkeersdoostrut die domweg gaat inhalen, terwijl ik op haar af kom fietsen. En verder geen sjoege geven! Gelukkig is het niet tot een aanrijding gekomen door mijn voortschrijdend inzicht, maar ik sta vervolgens wel in die vieze stinkberm en zij rijdt doodleuk door.

:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(

Ik denk dat ik maar eens een luchtbuks ga kopen en die altijd op scherp op de fiets meeneem, school ik me om tot de nieuwe landwegschutter.

Gisteravond op een 80 km weg, onverlicht en met aan beide kanten gras als berm reed er doodleuk een fietsertje. Spannende is, is dat mensen daar vaak harder rijden dan 80. Heb een half uurtje later op de terugweg geen hulpdiensten o.i.d. gezien dus zal wel goed gegaan zijn :rolleyes:

§anitarium zei:
Maar waar hebben automobilisten tegenwoordig hun ogen zitten als het fietsers betreft?

Heb ooit een collega gehad die meerdere keren was aangereden terwijl hij naar zijn werk fietste (inderdaad in het donker). Kocht telkens grotere en fellere lampen. Na de derde aanrijding heeft hij gewoon vier grote felle lampen voor op zijn fiets gezet en nog wat flinke achterlichten erbij. Werd hij nog bijna aangereden (door inderdaad de berm in te fietsen kon hij dat voorkomen).
Een dag later werd hij aangehouden door de politie. Zijn licht scheen namelijk te fel, was hij soms bang om te worden aangereden. Hij heeft toen kalm verteld dat hij al inderdaad een aantal keer was aangereden en dat het zelfs met deze verlichting nog bijna was gebeurd. En toen stond de politieagent met zijn mond vol tanden :)

Ik zag vorige week trouwens een voetganger lopen op de rijbaan. Weliswaar in de bebouwde kom, maar als je met het verkeer meeloopt en donkere kleding draagt ben je niet zo zichtbaar.

@Sanitarium - zou een paintgun iets zijn?;)

Vanochtend, hartje Amsterdam-Zuidoost. Ik wil rechtsaf richting Hogehilweg. Op een kleine twee meter afstand een zwarte C5 die dezelfde afslag moet hebben. We waren nog geen tien meter de Hogehilweg in, probeert de randdebiel in te halen. Dit ondanks mijn knipperlicht linksaf (de eerste zijstraat links was voor mij).

Toen hij zag dat daar geen gelegenheid voor was, probeerde hij het rechts. Daar was ruimte genoeg voor een fiets, maar niet voor een C5....

Even later, toen ik mijn auto parkeerde, zag ik dezelfde C5 hetzelfde doen...nog geen honderd meter verder...waar was al die haast en dat moeilijke gedoe nou voor nodig?o_O

Verlichting, felgekleurde kleding, het maakt niets uit. Gisteren was het trouwens nog volop licht, bijnafrontaalbotising was om 16.45 u.

@ Boet: Misschien kan ik eens kijken of ik van die balletjes kan vinden, dan zorg ik dat ik die kan gooien.

Een idioot in de 18-LP-VK. Probeert hier naar de rechter rijstrook te gaan terwijl ik deels naast hem rijdt. Ik toeter, meneer kijkt even om en gaat vervolgens toch naar rechts, zodat ik behoorlijk in de remmen moet. Ik toeter dus nog maar een keer, waar meneer getuige zijn handgebaren niet blij mee was. Vervolgens voert hij een paar honderd meter verder ook nog even een remmentest uit(n)

En dit was dan een op leeftijd zijnde meneer in een suffe grijze Citroen Berlingoo_O

§anitarium zei:
Verlichting, felgekleurde kleding, het maakt niets uit. Gisteren was het trouwens nog volop licht, bijnafrontaalbotising was om 16.45 u.

Dit vooral omdat er hordes automobilisten zijn die er van overtuigd zijn dat ze eenvoudig weg meer recht hebben op asfalt dan fietsers. Denk verder ook dat sommige zo nerveus worden van inhalen/passeren op de wat smallere wegen dat alles kleiner dan een auto niet eens geregistreerd wordt.

Jaren geleden werdt ik tussen Montreux en Vevey een keer bijna platgereden door een mamma in Espace, werkelijk nergens voor nodig want die weg is echt enorm breed. Op het moment dat het gebeurde kwam er een motoragent van de andere kant, deze zag het en draaide er voor om. Vroeg mij of het ging en zette mevrouw even later aan de kant.

Vanmiddag bijna een RCZ over 't hoofd gezien... Die s*kkel had ook alleen maar z'n dagrijlichten aan... En ondertussen gewoon doordenderen op de linkerbaan... Welja...

Tja, er zijn ook mensen die een ambu met toeters en lampen niet aan zien komen

roubal zei:
Vanmiddag bijna een RCZ over 't hoofd gezien... Die s*kkel had ook alleen maar z'n dagrijlichten aan... En ondertussen gewoon doordenderen op de linkerbaan... Welja...

Zo donker was het vandaag toch niet?

Van de week had ik er weer één. Op de Westerscheldetunnelweg (tegenwoordig 2x2 rijstroken) ging ik naar de linkerstrook om een vrachtauto in te halen. Bijna ter hoogte van het achterlicht ging het knippertje naar links aan, omdat enkele honderden meters verderop een pijlwagen op de rechterstrook stond. Ik dacht nog: 'hij zal toch niet...', maar jawel hoor, terwijl ik mijn inhaalmanoeuvre doorzette en naast de vrachtauto reed kwam het gevaarte al naar links. Door extra gas te geven kon ik voorkomen dat ik de vangrail ingedrukt werd.

En dat terwijl er nog zát ruimte was om mij te laten inhalen.

belmanpoes zei:
Van de week had ik er weer één. Op de Westerscheldetunnelweg (tegenwoordig 2x2 rijstroken) ging ik naar de linkerstrook om een vrachtauto in te halen. Bijna ter hoogte van het achterlicht ging het knippertje naar links aan, omdat enkele honderden meters verderop een pijlwagen op de rechterstrook stond. Ik dacht nog: 'hij zal toch niet...', maar jawel hoor, terwijl ik mijn inhaalmanoeuvre doorzette en naast de vrachtauto reed kwam het gevaarte al naar links. Door extra gas te geven kon ik voorkomen dat ik de vangrail ingedrukt werd.

was dat het achterlicht van het trekkend voertuig, of van het getrokken materiaal.

Gister bijna een audi in me voorkant gehad doordat een idioot in een bocht wilde inhalen en mij natuurlijk niet zag aankomen. Hij kon nog net op tijd terug maar om mijn getoeter kon hij niet heen!:(

belmanpoes zei:

En als je die situatie nu bekijkt vanaf de positie van de vrachtwagenchauffeur? Die kan namelijk niet zien wat voor begaafde chauffeur jij bent. Voor hetzelfde geld ben je één van die types die geen boodschap heeft aan vooruitkijken of anticiperen. Dat ben je niet, maar dat kan die chauffeur niet zien. Daar rijden er namelijk wel genoeg van rond, dus ik kan me voorstellen dat de vrachtwagen liever het zekere voor het onzekere neemt.

Boppie zei:
belmanpoes zei:

was dat het achterlicht van het trekkend voertuig, of van het getrokken materiaal.
Getrokken materieel.

TYN zei:
belmanpoes zei:

En als je die situatie nu bekijkt vanaf de positie van de vrachtwagenchauffeur? Die kan namelijk niet zien wat voor begaafde chauffeur jij bent. Voor hetzelfde geld ben je één van die types die geen boodschap heeft aan vooruitkijken of anticiperen. Dat ben je niet, maar dat kan die chauffeur niet zien. Daar rijden er namelijk wel genoeg van rond, dus ik kan me voorstellen dat de vrachtwagen liever het zekere voor het onzekere neemt.
Waardoor ik in de knel kom? Ik had de pijlwagen wel gezien, en zag dat ik nog ruimte genoeg had om in te halen en voor de vrachtwagen om daarna naar links te gaan. Als die vrachtwagenchauffeur mij in de gaten had gehad, had hij gezien dat ik met een behoorlijke snelheid aan het inhalen was, juist om alles vloeiend te kunnen laten verlopen. Er was in beginsel geen sprake van een moeilijke of lastige situatie, maar toch word ik dan afgesneden. Het is sowieso niet netjes om je auto vóór een inhaler te smijten.

Vanochtend, file, maar we reden toch wel zo'n 50-60 km/u. Druk dus, voor mij was iets ruimte, maar echt niet genoeg om er een auto tussen te zetten. Vond de meneer die rechts van mij reed echter van wel, dus die gaf een dot gas en propte hem ertussen. Terwijl ik nog aan het bijkomen was van mijn noodremactie die een aanrijding ternauwernood deed voorkomen, zag ik dat meneer na deze actie gewoon rustig verder ging met.. het lezen van zijn krant. Nogmaals: we stonden dus niet stil, maar reden iets van 50-60 km/u... Pas toen het 90 km/u werd legde meneer zijn krantje weg...

belmanpoes zei:
Boppie zei:
belmanpoes zei:

Getrokken materieel.

Als ik dan een tip mag geven, en zie dit positief...in zo`n situatie kan ik me voorstellen dat een vrachtwagen de ruimte neemt. Hij is groot, log en zwaar. Probeer de volgende keer af te remmen en hem wat de ruimte te geven...seintje met de koplampen dat hij er voor kan en klaar is kees. Hij neemt die ruimte omdat, als hij moet remmen, er nooit meer tussen komt. En 200 meter is weinig....mijn advies..geef grote voertuigen zoals bussen en vrachtwagens de ruimte als ze dat nodig hebben.

Uitgezonderd de hersenloze touringcarchauffeurs..die menen overal in te moeten halen. Dat gaat gewoon nergens meer over.

Boppie zei:
belmanpoes zei:
Boppie zei:
belmanpoes zei:

Getrokken materieel.

Als ik dan een tip mag geven, en zie dit positief...in zo`n situatie kan ik me voorstellen dat een vrachtwagen de ruimte neemt. Hij is groot, log en zwaar. Probeer de volgende keer af te remmen en hem wat de ruimte te geven...seintje met de koplampen dat hij er voor kan en klaar is kees. Hij neemt die ruimte omdat, als hij moet remmen, er nooit meer tussen komt. En 200 meter is weinig....mijn advies..geef grote voertuigen zoals bussen en vrachtwagens de ruimte als ze dat nodig hebben.

Ik begrijp waar je heen wilt, en normaal gesproken hoeft het niet zo'n probleem te zijn, maar als het alternatief is dat ik voluit in de ankers moet om de vrachtauto voor te laten, klopt het gewoon niet. Als-ie wat eerder op mijn aanwezigheid geanticipeerd had, en 'm niet op het allerlaatste moment ervoor had willen gooien, was het wat anders geweest. We spreken hier trouwens over meer dan 200 meter, aangezien ik na de inhaalmanoeuvre nog een paar honderd meter op de rechterbaan heb gereden. De weg was verder overigens vrij leeg, voor en achter mij reden verder geen auto's.

@ belmanpoes beetje onzinnig om na de inhaalactie weer terug te gaan naar rechts... Da's mijn opinie althans...

Ah, u bent linksplakker? Of het zinnig is of niet, je hoort gewoon terug te gaan naar rechts. Kan je moeilijk zeggen dat het fout is...

Ja ik ben een linksplakkert ja en als ik in dezelfde situatie had gezeten had ik de vrachtwagen wel voor gelaten.

Kloppen op een ruit helpt. Laatst weer afgesneden door een auto die naar rechts ging terwijl ik daar fietse. Ik klopte vervolgens twee keer duidelijk, maar niet bonkend op het raam. Mevrouw schrok zich rot en stopte. Hopelijk kijkt ze voortaan.

Boppie zei:
Uitgezonderd de hersenloze touringcarchauffeurs..die menen overal in te moeten halen. Dat gaat gewoon nergens meer over.

Tsja, je zal ook maar eens van de CC afmoeten. Gewoon lekker overal constant 100 blijven stampen, ongeacht verkeersdrukte etc.

Afgelopen weekend ook weer idiote acties, tegenliggende inhalers beperken zich niet meer tot de situaties dat ik op de fiets zit, nu ook in de auto meegemaakt. Net buiten mijn dorp op zaterdagavond, het was al donker, op de provinciale weg. Er reed een scooter op deze weg, die daar dus niet hoort, maar de auto achter die scooter vond dat hij voor mijn neus moest gaan inhalen en mij daarbij de berm induwde. Als je zo slecht ziet in het donker, moet je misschien niet achter het stuur kruipen!

Twee uurtjes later op de A15 ter hoogte van Tiel. Het was vrij rustig op de A15, ik had net een auto ingehaald en iets verderop zag ik nog een auto. Ik besloot niet naar rechts te gaan, dat had wel gekund geef ik eerlijk toe. Maar omdat het zo rustig was, bleef ik links rijden om die auto in de verte ook in te kunnen halen. Steeds dichterbij komend zie ik in mijn spiegel twee koplampen dichterbij komen. Omdat ik ondertussen al bijna bij de auto was die ik wilde inhalen, ging ik niet meer naar rechts. Op het moment dat ik echt bijna bij de auto ben die ik wil inhalen, zitten de twee koplampen van een Polo op mijn bumper. Dit duurde twee seconden, toen bedacht die Polo dat hij mij maar toeterend rechts in moest halen, precies in dat ene miniscule gaatje dat er nog over was tussen mij en de door mij in te halen auto. Daarop toeter ik ook, geef lichtsignalen, waarop die Polo ook nog even flink in de ankers gaat. Vervolgens rijdt hij met een minimaal snelheidsverschil verder. Pff, geduld en verkeersinzicht ver te zoeken. Waarom je leven in de waagschaal leggen, alleen maar omdat er iemand ietsje langzamer voor je rijdt die net ietsje langer links blijft rijden dan nodig is?

En vanochtend een beetje domme actie mijnerzijds. Ik fiets naar mijn werk en keek naar wat kippen en ganzen in een wei, op het moment dat ik weer voor mij kijk, rijd ik bijna een man met hond van zijn sokken. Gelukkig kon ik nog op tijd uitwijken en een excuus roepen. Maar ik moet toch maar even wat beter voor mij kijken ipv van het landschap genieten.

Terug
Bovenaan