Juist bij motorrijders zie je het effect van reclame en de media.
De motorrijder weet dat hij extreem kwetsbaar is op dat ding. Hij zal ook beseffen dat het extreem snelle karakter en de idioot goede wendbaarheid jaloersheid van de "ingeblikten" tot gevolg heeft.
Maar de reclame en de media dicteren dat je moet opschieten. Als je al een motor koopt, ben je een watje als er een kruimeldief van slechts 20 pk onder de tank zit. (de cijfers zijn anders maar hetzelfde geldt voor auto's).
Ik heb gemerkt dat er twee soorten mensen op een motor stappen. De donorrijder en de motorrijder. De een stapt op de motor om op een rustige manier te genieten van de vrijheid van het rijden, de ander stapt op de motor om verse organen te kunnen leveren aan snij-grage chirurgen.
De een rijdt motor van 18 tot 80 lentes, de ander stopt er na een paar jaar mee (meestal gedwongen).
Maar waarom laten wij ons die "opschieten"-mentaliteit aanpraten? Waarom is een Porsche een "echte sportwagen" en is een Burton een "wil-wel-maar-kan-niet sportwagen"? Als je met een Burton sportief wil rijden, zal je heel bewust het maximale er uit moeten halen (jouw sloomheid is amper voldoende voor correct circuitgedrag), terwijl een Porsche veel te extreem is voor zelfs de snelste coureurs in dit tranendal. Die Porsche vereist jaren van training om toch in de buurt van de minimale tijd van A naar B te komen.
Ik rij op de openbare weg om mijn vet van A naar B te vervoeren op een prettige manier. Ik geniet van de vrijheid om veel keuzes te hebben, ik geniet van het individueel reizen.
Waarom kiezen mensen dan toch vaak voor de hoog-risico-korte-reistijd keuze terwijl men op de plaats van bestemming een rustmoment nodig heeft om de stress weer op acceptabel (maar hoog) niveau te krijgen.
Wat klopt er niet aan de volgende checklist?
- Sleutel in het contact,
- handrem er af,
- maat 45 op het rechtse plankje,
- Rambo-mes tussen de tanden.
Ik heb (misschien te) lang geleden een certificaatje gehaald dat ik een zware klomp ijzer mag gebruiken om veilig en snel van A naar B te reizen.
Maar wat doen sommigen? Die strepen bewust veilig weg en mogen toch met extreem lichte straffen gebruik blijven maken van die klomp ijzer.
Sorry, dat klopt niet. Mijn boerenlogica zegt dat zich daar een blunder van formaat verschuilt.