Het grote Idiote Acties in het verkeer Topic - Deel 2

Ik ben opgegroeid in die regio en toen de A15 jaren geleden geleden helemaal overhoop gegooid is, reed ik daar met grote verbazing rond nadat ik een tijdje niet in Nederland was geweest. Je moet goed nadenken welke banen je wilt hebben om op je bestemming te komen.

Het hoogtepunt is het als je vanaf de A4 naar knooppunt Ridderkerk rijdt. Dan heb je kan dat je het Shell tankstation gewoon heerlijk rechts voorbij rijden zonder dat je er kan stoppen. Als je dat niet weet is het een vreemde gewaarwording.
Ik rij daar ook regelmatig, maar ik moest toch even Google Street View raadplegen. Ergens tussen 2011 en 2014 hebben ze het blijkbaar helemaal aangepast, wat voor mij een periode was waarin ik totaal nog niet bezig was met zaken zoals het Nederlandse wegennet :ROFLMAO:

Omdat Dirkie Drammert zo hoognodig 0,00001 seconde tijdwinst moet scoren....

Dirkie en zijn collega's moeten lange dagen maken, slapen langs de snelweg, pissen tegen hun banden, koken buiten op de grond en poetsen hun tanden op het parkeerterrein. Ze hebben te maken met strakke deadlines en veel werkdruk. En dat voor een niet al te dik belegde boterham.

Die deadlines komen van zijn baas, en die wil die deadlines voor zijn klanten. En of dat nu consumenten of bedrijven zijn, dat zijn wij.

We zitten in een ratrace. En de mensen die daar uit willen stappen emigreren naar Portugal om biodanza lessen te geven op een idyllisch boerderijtje.

Ik zit nu na een jaar of 15 op de weg er ook echt aan te denken om iets anders te gaan doen. De drukte, de werkzaamheden, files en vooral het gedrag van andere weggebruikers is om te huilen.

Kleine ergernis net; ik rijd een dorp binnen en binnen de bebouwde kom heeft een bus voorrang bij het wegrijden bij een halte. Knipperlicht ging aan, niemand achter mij dus ik kon prima remmen. Mijn ervaring is dat ze soms zo de bus ervoor gooien, dus prima even remmen. Maar die bus blijft vrolijk staan met het knipperlicht aan... en dan ook niet 10 seconden, maar veel langer. Waarom? Ik vind dat vrij irritant, helemaal omdat inmiddels er auto's achterop komen en ik sta daar braaf... en dan zal je zien dat ik ga rijden en de bus ook ineens gaat. Uiteindelijk ging de bus rijden natuurlijk, maar toch. Knipperlicht aan is klaar om te vertrekken lijkt mij...

Ik ben opgegroeid in die regio en toen de A15 jaren geleden geleden helemaal overhoop gegooid is, reed ik daar met grote verbazing rond nadat ik een tijdje niet in Nederland was geweest. Je moet goed nadenken welke banen je wilt hebben om op je bestemming te komen.

Ik besef dat het ontwerpen van dit stuk van de A15 een drama geweest moet zijn. Europoort, allemaal "containerboeren" met haast. Dikke deuren die altijd voorrang willen. Loonslaven die wedstrijdje doen met boes van baas. Moeders die eerst het kroost naar school willen brengen en dagjesmensen die naar zee willen.

En dat allemaal langs de op- en afritten van Rotterdam, Pernis, de veerpont, de havens en nog veel meer.

Het is inderdaad een labyrint geworden. Waardoor dirkie drammer bij Crooswijk de A15 lijkt te verlaten en tien kilometer verderop de boel geblokkeerd heeft met het nieuwste wrak van Directlease.

"Ja, ik mag 100 km/uur. Bestel maar vast een kist want ik zal en ik moet 1 seconde tijdwinst behalen". Alsof de koffie koud wordt in die ene seconde.

En ja, ik ben niet heilig. Ik heb ook wel stunts uitgehaald waarvan ik nu besef dat het heel anders af had kunnen lopen. Maar vroeger zei Bromsnor er wat van. Dan zag je achter het raampje van de Porsche een vermanend vingertje (als je toch netjes reed en geluk had) of je kreeg een preek en een compliment dat de "brommer best hard liep voor een Jap".

Tegenwoordig zal Bromsnor je niet eens meer aanhouden, al pis je in zijn laars.

Zet alsjeblieft vast in een nieuw te openen werkkamp of zo. En dan probeer ik aardig te zijn, de eerste gedachte was het fysiek onmogelijk maken om te rijden.

binnen de bebouwde kom heeft een bus voorrang bij het wegrijden bij een halte.

Nee, je dient de bus gelegenheid te geven om bij de halte weg te rijden. ;)

Maar die bus blijft vrolijk staan met het knipperlicht aan... en dan ook niet 10 seconden, maar veel langer. Waarom? Ik vind dat vrij irritant,

Vermoedelijk een passagier die iets komt vragen en de chauffeur dacht snel weer weg te kunnen en vergeet dat ie de pinker naar links heeft uitstaan?

Nee, je dient de bus gelegenheid te geven om bij de halte weg te rijden. ;)
Ik meen mij te herinneren dat je ze binnen de bebouwde kom voorrang moet verlenen bij het wegrijden bij een halte.
Heb het opgezocht, dat klopt ook. Geldt overigens ook bij een touringcar.
Vermoedelijk een passagier die iets komt vragen en de chauffeur dacht snel weer weg te kunnen en vergeet dat ie de pinker naar links heeft uitstaan?
Dat laatste vermoed ik ook, maar wel verwarrend naar mijn idee. Gezien bovenstaande, sta ik daar te wachten. Ik vind toch dat een chauffeur daar ook rekening mee moet houden.

Ik meen mij te herinneren dat je ze binnen de bebouwde kom voorrang moet verlenen bij het wegrijden bij een halte.
Heb het opgezocht, dat klopt ook. Geldt overigens ook bij een touringcar.

In het reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 staat in artikel 56:

Binnen de bebouwde kom moeten bestuurders aan bestuurders van een autobus de gelegenheid geven van een bushalte weg te rijden, wanneer de bestuurder van die autobus door het geven van een teken met zijn richtingaanwijzer zijn voornemen om weg te rijden kenbaar maakt.

en dat is, juridisch, nét iets anders dan voorrang verlenen.

voorrang verlenen: het de betrokken bestuurders in staat stellen ongehinderd hun weg te vervolgen;

In jouw situatie zou je dus kunnen stellen dat je de chauffeur gelegenheid hebt gegeven om weg te rijden, doordat je op tijd stopte, maar dat de chauffeur die gelegenheid niet benutte waardoor jij besloot om je weg te vervolgen zodat er een gevaarlijke situatie met achteropkomend verkeer vermeden kon worden. :sneaky:

In het reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 staat in artikel 56:

en dat is, juridisch, nét iets anders dan voorrang verlenen.

In jouw situatie zou je dus kunnen stellen dat je de chauffeur gelegenheid hebt gegeven om weg te rijden, doordat je op tijd stopte, maar dat de chauffeur die gelegenheid niet benutte waardoor jij besloot om je weg te vervolgen zodat er een gevaarlijke situatie met achteropkomend verkeer vermeden kon worden. :sneaky:
Mwah, het zal wellicht net iets anders zijn, daarin wil ik je wel geloven, maar ik denk niet dat ik daarmee weg zou komen stel die bus rijdt weg en het komt tot schade. Ik zou zeggen "potato potato".
Ik blijf erbij dat de chauffeur onnodig lang met zijn knipperlicht aan stil bleef staan en daarmee verwarring veroorzaakte.

Met het lekkere weer, weer meer tweewielers. Vanochtend weer iemand op de fiets met een bepaalde wens, ik heb zelf maar geremd ook al had ik voorrang.
Maar het meest schrok ik afgelopen maandag van een motor. Ik stond met minstens 3 auto's voor mij bij een stoplicht, welke net op groen was gesprongen. Op het moment dat ik begon te rijden joeg er ineens een motor (links) langs mij, over de baan waarbij je naar links kan. Deze motor haalt op hoge snelheid de hele rij auto's in, waar dat in mijn ogen levensgevaarlijk is. Hieronder de situatie, ik kwam dus van links. Ligt dit aan mij of was dit een idioot? Gisteren overigens ook een aantal nette motorrijders ervaren hoor!
Screenshot-20260305-131431-Maps.jpg

Vanochtend weer iemand op de fiets met een bepaalde wens
Dat is het beeld wat ik ook dagelijks zie. Verkeersregels zijn voor vele fietsers, zeker in grote steden, klaarblijkelijk optioneel lijkt het wel.

Maar het meest schrok ik afgelopen maandag van een motor. Ik stond met minstens 3 auto's voor mij bij een stoplicht, welke net op groen was gesprongen. Op het moment dat ik begon te rijden joeg er ineens een motor (links) langs mij, over de baan waarbij je naar links kan. Deze motor haalt op hoge snelheid de hele rij auto's in, waar dat in mijn ogen levensgevaarlijk is. Hieronder de situatie, ik kwam dus van links. Ligt dit aan mij of was dit een idioot?
Voor de duidelijkheid, jij en de auto's voor je gingen dus rechtdoor en de motor via de (verder vrije?) linker voorsoorteerstrook ook? In dat geval zeg ik:
rood licht negeren: ja
asociaal rijgedrag : ja
levensgevaarlijk: mogelijk, maar is denk ik ook een beetje afhankelijk van de snelheid waar mee het gebeurde en de (schrik)reactie van de rij auto's waar jij in stond.

In beginsel treft de motorrijder met deze actie geen kruisend verkeer dus dat "scheelt", maar het verdient allerminst een schoonheidsprijs.

Laatst bewerkt:
Voor de duidelijkheid, jij en de auto's voor je gingen dus rechtdoor en de motor via de (verder vrije?) linker voorsoorteerstrook ook?
Klopt, die strook was vrij, stond wel op rood.
In dat geval zeg ik:
rood licht negeren: ja
asociaal rijgedrag : ja
levensgevaarlijk: mogelijk, maar is denk ik ook een beetje afhankelijk van de snelheid waar mee het gebeurde en de (schrik)reactie van de rij auto's waar jij in stond.
Ik kan niet inschatten hoe hard de motor ging, best hard, ik reed zelf hooguit 10 km/u en voor mij reed een busje, kon de situatie ervoor niet zien. Maar gezien de afstand tot het stoplicht minstens 3 voertuigen voor mij. Ook nog meerdere achter mij, waar de motorrijder omheen ging. Dus lijkt mij dat die ook niet goed inschatten wat daar reed.
In beginsel treft de motorrijder met deze actie geen kruisend verkeer dus dat "scheelt", maar het verdiend allerminst een schoonheidsprijs.
Inderdaad, geen kruisend verkeer maar niemand die hiermee rekening houdt, zeker de voorste auto die gewoon optrekt, die moet wel schrikken? Nou ja, goed afgelopen, maar ik vind dat echt asociaal. Dat je zelf lekker hard wil scheuren, zelf weten, maar breng anderen niet in gevaar alsjeblieft!

@Magnifieke malloot ik heb dit ook gehad waar ik net op tijd kon remmen. Ik zag hem gewoon echt niet omdat die zo hard kwam aanrijden.

Aangesproken op z’n gedrag bij het benzinestation waar die toen stopte en hij zag zelf ook wit en zei 3x sorry omdat die verkeerd had ingeschat dat het verkeer al optrok.. zei ook tegen m luister ik zie je echt niet, je hebt echt mazzel dat ik in m’n ooghoek iets nog zag want anders lag je op m’n motorkap of nog erger beneden onder het talud omdat ik je lanceer

@Magnifieke malloot ik heb dit ook gehad waar ik net op tijd kon remmen. Ik zag hem gewoon echt niet omdat die zo hard kwam aanrijden.

Aangesproken op z’n gedrag bij het benzinestation waar die toen stopte en hij zag zelf ook wit en zei 3x sorry omdat die verkeerd had ingeschat dat het verkeer al optrok.. zei ook tegen m luister ik zie je echt niet, je hebt echt mazzel dat ik in m’n ooghoek iets nog zag want anders lag je op m’n motorkap of nog erger beneden onder het talud omdat ik je lanceer
Wel fijn dat hij dan inzag dat hij gevaarlijk bezig was, hopelijk ook van geleerd. Zal niet de eerste zijn die zich afvraagt waar jij je mee bemoeit. Maar zo'n persoon ben jij al tegengekomen, niet?

Maar zo'n persoon ben jij al tegengekomen, niet?
Ja nou daar sprak ik niemand aan maar werd ik zelf aangesproken - diegene was heel boos omdat die dacht dat ik m dwars zat. Was alleen de pech dat het iemand was met wat a4tjes aan strafblad.

Sindsdien laat ik alles zoveel mogelijk aan mij voorbij gaan of bel ik de politie als er iets aan de hand is

Laatst bewerkt:
hij zag zelf ook wit en zei 3x sorry omdat die verkeerd had ingeschat dat het verkeer al optrok

Dat is het vaker, motorrijders rijden de rij wachtende auto's voorbij om vooraan bij het licht als eerste te staan (want dat is 'zogenaamd veiliger dan in de filestaart aan te sluiten) maar dan 'te laat' zijn en het verkeer al groen krijgt en optrekt. Sommige motorrijders hebben dan hun snelheid al zodanig aangepast dat ze nog kunnen invoegen in de rij, maar met hoge snelheid is dat geen optie meer natuurlijk.

Dat is het vaker, motorrijders rijden de rij wachtende auto's voorbij om vooraan bij het licht als eerste te staan (want dat is 'zogenaamd veiliger dan in de filestaart aan te sluiten) maar dan 'te laat' zijn en het verkeer al groen krijgt en optrekt.
Zo een had ik laatst. En dan "rustig aan" wuiven als je toetert dat hij moet gaan rijden bij groen. Echt waar, sommige mensen laten het verstand op het nachtkastje liggen voordat ze op dat ding stappen.

Juist bij motorrijders zie je het effect van reclame en de media.

De motorrijder weet dat hij extreem kwetsbaar is op dat ding. Hij zal ook beseffen dat het extreem snelle karakter en de idioot goede wendbaarheid jaloersheid van de "ingeblikten" tot gevolg heeft.

Maar de reclame en de media dicteren dat je moet opschieten. Als je al een motor koopt, ben je een watje als er een kruimeldief van slechts 20 pk onder de tank zit. (de cijfers zijn anders maar hetzelfde geldt voor auto's).
Ik heb gemerkt dat er twee soorten mensen op een motor stappen. De donorrijder en de motorrijder. De een stapt op de motor om op een rustige manier te genieten van de vrijheid van het rijden, de ander stapt op de motor om verse organen te kunnen leveren aan snij-grage chirurgen.

De een rijdt motor van 18 tot 80 lentes, de ander stopt er na een paar jaar mee (meestal gedwongen).

Maar waarom laten wij ons die "opschieten"-mentaliteit aanpraten? Waarom is een Porsche een "echte sportwagen" en is een Burton een "wil-wel-maar-kan-niet sportwagen"? Als je met een Burton sportief wil rijden, zal je heel bewust het maximale er uit moeten halen (jouw sloomheid is amper voldoende voor correct circuitgedrag), terwijl een Porsche veel te extreem is voor zelfs de snelste coureurs in dit tranendal. Die Porsche vereist jaren van training om toch in de buurt van de minimale tijd van A naar B te komen.

Ik rij op de openbare weg om mijn vet van A naar B te vervoeren op een prettige manier. Ik geniet van de vrijheid om veel keuzes te hebben, ik geniet van het individueel reizen.
Waarom kiezen mensen dan toch vaak voor de hoog-risico-korte-reistijd keuze terwijl men op de plaats van bestemming een rustmoment nodig heeft om de stress weer op acceptabel (maar hoog) niveau te krijgen.

Wat klopt er niet aan de volgende checklist?
- Sleutel in het contact,
- handrem er af,
- maat 45 op het rechtse plankje,
- Rambo-mes tussen de tanden.

Ik heb (misschien te) lang geleden een certificaatje gehaald dat ik een zware klomp ijzer mag gebruiken om veilig en snel van A naar B te reizen.
Maar wat doen sommigen? Die strepen bewust veilig weg en mogen toch met extreem lichte straffen gebruik blijven maken van die klomp ijzer.

Sorry, dat klopt niet. Mijn boerenlogica zegt dat zich daar een blunder van formaat verschuilt.

Gisteren vertelde mijn vriendin over een collega. Die had aan haar gevraagd of ze ook al met 200 km/u over de snelweg hadden gereden. Uhm, sorry?
Hij zei dat hij dat tijdens de les had gedaan. Yeah right... gelijk licentie en rijbewijs intrekken dan wat mij betreft.

Juist bij motorrijders zie je het effect van reclame en de media.

De motorrijder weet dat hij extreem kwetsbaar is op dat ding. Hij zal ook beseffen dat het extreem snelle karakter en de idioot goede wendbaarheid jaloersheid van de "ingeblikten" tot gevolg heeft.

Maar de reclame en de media dicteren dat je moet opschieten. Als je al een motor koopt, ben je een watje als er een kruimeldief van slechts 20 pk onder de tank zit. (de cijfers zijn anders maar hetzelfde geldt voor auto's).
Ik heb gemerkt dat er twee soorten mensen op een motor stappen. De donorrijder en de motorrijder. De een stapt op de motor om op een rustige manier te genieten van de vrijheid van het rijden, de ander stapt op de motor om verse organen te kunnen leveren aan snij-grage chirurgen.

De een rijdt motor van 18 tot 80 lentes, de ander stopt er na een paar jaar mee (meestal gedwongen).

Maar waarom laten wij ons die "opschieten"-mentaliteit aanpraten? Waarom is een Porsche een "echte sportwagen" en is een Burton een "wil-wel-maar-kan-niet sportwagen"? Als je met een Burton sportief wil rijden, zal je heel bewust het maximale er uit moeten halen (jouw sloomheid is amper voldoende voor correct circuitgedrag), terwijl een Porsche veel te extreem is voor zelfs de snelste coureurs in dit tranendal. Die Porsche vereist jaren van training om toch in de buurt van de minimale tijd van A naar B te komen.

Ik rij op de openbare weg om mijn vet van A naar B te vervoeren op een prettige manier. Ik geniet van de vrijheid om veel keuzes te hebben, ik geniet van het individueel reizen.
Waarom kiezen mensen dan toch vaak voor de hoog-risico-korte-reistijd keuze terwijl men op de plaats van bestemming een rustmoment nodig heeft om de stress weer op acceptabel (maar hoog) niveau te krijgen.

Wat klopt er niet aan de volgende checklist?
- Sleutel in het contact,
- handrem er af,
- maat 45 op het rechtse plankje,
- Rambo-mes tussen de tanden.

Ik heb (misschien te) lang geleden een certificaatje gehaald dat ik een zware klomp ijzer mag gebruiken om veilig en snel van A naar B te reizen.
Maar wat doen sommigen? Die strepen bewust veilig weg en mogen toch met extreem lichte straffen gebruik blijven maken van die klomp ijzer.

Sorry, dat klopt niet. Mijn boerenlogica zegt dat zich daar een blunder van formaat verschuilt.
Mes nooit tussen de tanden doen. Als je het nodig hebt dan telt iedere seconde. In de linkerhand houden want met rechts moet je sturen.

Ja ik las het ook. Is toch zo verdrietig dit. Is het er 1 ok altijd wel een idioot op deze wereld. 2 denk je hmm. Maar 112?! Gênant hoeveel stappen je overschrijdt qua normen en waarden:
  1. Telefoon in de hand
  2. Een foto maken tijdens het rijden
  3. Een foto maken van een zwaar ongeluk
  4. Delen met vrienden, familie.
Te triest voor woorden.

Laatst bewerkt:
(..)
Hulpdiensten waren druk bezig om iedereen te helpen en de situatie veilig te maken", schrijft de politie Meijerijstad op Instagram.
"Toch vonden sommige voorbijrijdende bestuurders het nodig hun telefoon erbij te pakken om alles te filmen of foto's te maken. Niet alleen respectloos richting de betrokkenen, maar ook gevaarlijk én strafbaar." (..)

Mwah.. als men zó druk was.. dan was er geen capaciteit beschikbaar om de tegengestelde rijbaan te observeren en daar 112 kentekens op te schrijven.

Zal mij benieuwen hoeveel kentekens daar tussen zitten waarbij de bestuurder niet de beelden maakte maar een bijrijder.

Tja, het is toch een beetje van deze tijd nietwaar.. de menselijke nieuwsgierigheid en de mogelijkheid om dit laagdrempelig vast te leggen. Ik denk niet dat er altijd kwade opzet in zit.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Iemand al een idee hoe die Clio in de water is beland? Zou zomaar ook met afleiding / telefoongebruik te maken kunnen hebben... duss die man/vrouw op z'n minst óók een boete uitreiken. Want door diegene stopt een ander abrupt.. (denk eerst ff na, zou ik dan denken..) op een twee strooks (auto?) weg zonder ordentelijke vluchtstrook (hiep hoi de tegenwoordige inrichtingseisen) waardoor er weinig veiligheidsruimte is en je dus dit soort 'klappers' kunt krijgen..

Altijd ruk, de ellende van een ander te moeten overnemen..

Bij dit soort ongelukken zal de politie niet veel anders te doen hebben dan nieuwsgierigen op afstand houden.

En dan ga ik maar niet met mijn tijd mee maar ik vind het ronduit asociaal om ongelukken te fotograferen of te filmen. Het is andermans ellende wat je aan het vastleggen bent zonder enige kennis van de omstandigheden. Gewoon niet doen en volkomen terecht dat hier stevig op ingegrepen wordt.

Bij dit soort ongelukken zal de politie niet veel anders te doen hebben dan nieuwsgierigen op afstand houden.

En dan ga ik maar niet met mijn tijd mee maar ik vind het ronduit asociaal om ongelukken te fotograferen of te filmen. Het is andermans ellende wat je aan het vastleggen bent zonder enige kennis van de omstandigheden. Gewoon niet doen en volkomen terecht dat hier stevig op ingegrepen wordt.
Het zou een compleet andere zaak zijn wanneer er gefilmd zou worden om er wijzer van te worden.
Kijk, als je op zo idioot doet, kreukelt het botsdoosje op die manier en gaat het daar pijn doen.

Maar nee. Het resultaat wordt gefilmd, alleen en puur voor de sensatie. Puur om met de ellende van een ander de show te stelen op instagram, tiktok en andere sensatie-media.
Ik kan het daarom begrijpen dat hier een stevige prent voor uitgedeeld is, hoewel ik er wel een voorstander van ben dat echte verkeersdeskundigen de beelden gebruiken om mensen te waarschuwen.
Dan heeft de actie van de drammer en de schade van de slachtoffers tenminste nog enige zin.

Voor dat doel zou ik publicatie van een ongeval van mezelf kunnen waarderen - mits de oorzaak dus ook goed belicht wordt.

Kijk, als je zo een vrachtwaggel afsnijdt, zitten jouw oortjes ook op die manier klem tussen de deuren.

Er staan al meer dan genoeg foto’s in het artikel. Daar hoeven echt niet nog meer amateur-foto’s bij. Voegt echt niks toe.
Boetes terecht!

Er staan al meer dan genoeg foto’s in het artikel. Daar hoeven echt niet nog meer amateur-foto’s bij. Voegt echt niks toe.
Boetes terecht!
Er moet een verhaal bij wat er gebeurd is zodat de rest van de wereld weet wat NIET te doen.

Wat ik opvallend vind: de vrachtwagen staat bijna naast de weg, het lijkt het begin van een uitvoegstrook. De bus is er tegen aan gedrukt, hetzij door eigen snelheid, hetzij door de veel lichtere Peugeot. En de relatief kleine Peugeot heeft zichzelf compleet onder de bus geduwd.
Wat ook opvalt is de weinige schade aan de vrachtwagen. Ik zie al veel meer schade aan de bus maar die schade zit vooral aan de voorkant. De doosconstructie waar de lading van de bus in zou moeten zitten is nog enigszins intact. En de Peugeot herken ik vooral aan de typische vorm van de achterlichten, de rest is compleet verfrommeld.

Over de toedracht van dit ongeval is helemaal niets vermeld. Maar als ik zo de schade zie, verwacht ik dat de chauffeur van de vrachtwagen met langdurende nachtmerries mag kampen en de bestuurder van de Peugeot mag blij zijn als hij ooit weer zelfstandig kan lopen.
Les een: probeer niet met een Peugeot van dit kaliber een vrachtwagen weg te koppen. Dat gaat pijn doen.

Dat bedoel ik met "leer er van".

Er moet een verhaal bij wat er gebeurd is zodat de rest van de wereld weet wat NIET te doen.

Wat ik opvallend vind: de vrachtwagen staat bijna naast de weg, het lijkt het begin van een uitvoegstrook. De bus is er tegen aan gedrukt, hetzij door eigen snelheid, hetzij door de veel lichtere Peugeot. En de relatief kleine Peugeot heeft zichzelf compleet onder de bus geduwd.
Wat ook opvalt is de weinige schade aan de vrachtwagen. Ik zie al veel meer schade aan de bus maar die schade zit vooral aan de voorkant. De doosconstructie waar de lading van de bus in zou moeten zitten is nog enigszins intact. En de Peugeot herken ik vooral aan de typische vorm van de achterlichten, de rest is compleet verfrommeld.

Over de toedracht van dit ongeval is helemaal niets vermeld. Maar als ik zo de schade zie, verwacht ik dat de chauffeur van de vrachtwagen met langdurende nachtmerries mag kampen en de bestuurder van de Peugeot mag blij zijn als hij ooit weer zelfstandig kan lopen.
Les een: probeer niet met een Peugeot van dit kaliber een vrachtwagen weg te koppen. Dat gaat pijn doen.

Dat bedoel ik met "leer er van".

Als je de foto's goed bekijkt dan kom je wel enigszins tot het verhaal.
De rode auto die voor de Zandbergen vrachtwagen trailer staat remt/stopt plotseling op het begin van de uitvoegstrook om hulp te verlenen aan die slootrijder, de Zandbergen vrachtwagen moet hierdoor een (geslaagde) noodstop maken om te voorkomen dat deze achterop dat rode autootje knalt, de bestelbus en die Peugeot moeten hierdoor dus ook een noodstop maken... en vervolgens komt die zwarte Renault vrachtwagen (deze staat iets voorbij die wrakken) daar weer achterop en deze ramt dat Peugeotje en die bestelbus beide volledig plat tegen die Zandbergen trailer.
De vraag blijft enkel of die bus en de Peugeot daarbij nog wel of niet net op tijd stil stonden voordat ze beide volledig plat gedrukt werden tussen die trailer en die Renault vrachtwagen, maar aan de hand van de foto's lijken mij dat rode autootje en die zwarte Renault vrachtwagen wel de grootste boosdoeners in dit ongeval. (en die slootrijder natuurlijk ook)

Wat je ervan kunt leren zijn in ieder geval 4 dingen:
- houd je auto met de wielen tussen de lijntjes op de weg en ga vooral geen offroad avontuurtje starten
- als je hulp wilt verlenen ga dan geheel de berm in en ga/blijf vooral niet op een vluchtstrook/uitvoegstrook stil staan
- houd je aandacht volledig bij het verkeer op de weg, die autoruiten zijn niet voor niets doorzichtig gemaakt
- altijd voldoende afstand bewaren tot je voorganger(s) zodat je zelf nog kunt anticiperen op de situatie: uitwijken en/of noodstop maken

Was niet specifiek een reactie op jou, hoor rke. ;)
Meer algemeen.
Dat begrijp ik. Ik vind het doel van die tiktokkers en de manier waarop fout. Het leermoment wordt misbruikt voor sensatie, zelfs door professionele media.

Als je de foto's goed bekijkt dan kom je wel enigszins tot het verhaal.
De rode auto die voor de Zandbergen vrachtwagen trailer staat remt/stopt plotseling op het begin van de uitvoegstrook om hulp te verlenen aan die slootrijder, de Zandbergen vrachtwagen moet hierdoor een (geslaagde) noodstop maken om te voorkomen dat deze achterop dat rode autootje knalt, de bestelbus en die Peugeot moeten hierdoor dus ook een noodstop maken... en vervolgens komt die zwarte Renault vrachtwagen (deze staat iets voorbij die wrakken) daar weer achterop en deze ramt dat Peugeotje en die bestelbus beide volledig plat tegen die Zandbergen trailer.
De vraag blijft enkel of die bus en de Peugeot daarbij nog wel of niet net op tijd stil stonden voordat ze beide volledig plat gedrukt werden tussen die trailer en die Renault vrachtwagen, maar aan de hand van de foto's lijken mij dat rode autootje en die zwarte Renault vrachtwagen wel de grootste boosdoeners in dit ongeval. (en die slootrijder natuurlijk ook)
Oeps, dat deel van het verhaal staat er ook bij.

Maar het verhaal is wat je kan leren van deze slachtoffers zodat er niemand jaren lang moet revalideren. Dit soort ongevallen gun je niemand en zeker jezelf niet.
Een beetje meer afstand, wat meer rekening met elkaar houden, verwacht het onverwachte.
"Ja, ik heb een kreukelzone met 25 sterretjes", "ik heb een remassistent", "ik heb 30 klapzakken", "ik heb adaptive cruise control", "mijn auto belt zelf de hulpdiensten"... .

Wat helpt het tegen dit soort geweld?

Ik heb een tijd lang dagelijks twee keer 100 km spits gereden maar de dagen zonder oponthoud door offerandes aan de heilige Fockwa waren zeldzaam.

Dit live zien gebeuren. Het mooie is dus dat als je rechtdoor gaat of rechts (ipv de middelste die is afgesloten) je met max 2-5 min omrijden gewoon je route kan vervolgen.

Ik heb ook eens zo'n situatie meegemaakt. De remmen van mn trailer waren vastgelopen en belandde op de vluchtstrook knooppunt A50/A1 richting Deventer. Die afslag is enkelbaans, stond in de bocht. Gevaarlijke kronkel is dat. Eenmaal Rijkswaterstaat de weg dicht gooide bleven er maar mensen doorrijden en het rode kruis negeren. Want ja, stel je voor dat je de volgende afslag pakt en weer omdraait. Toevallig kwam de marechaussee langs en deed iedereen ter plekke een boete uitschrijven.

Dit live zien gebeuren. Het mooie is dus dat als je rechtdoor gaat of rechts (ipv de middelste die is afgesloten) je met max 2-5 min omrijden gewoon je route kan vervolgen.
En dan die pannenkoek die nog even wil aansluiten en om de afzetting wil... dan ben je echt af, gelijk alles inleveren en lopen...

Het begrip voorrangsweg lijkt langzaamaan weg te zakken. Steeds meer toeristische 50 en ouder die zo opgaan in de prachtige omgeving dat ze straal vergeten dat er verschillende situaties zijn in 60 gebied.

‘Kijk daar, dat schattige huisje!’

‘Huh, waarom toetert die auto nou dan?’

:rolleyes:

En dan die pannenkoek die nog even wil aansluiten en om de afzetting wil... dan ben je echt af, gelijk alles inleveren en lopen...
Ja dit soort beelden zijn echt de belichaming van alles wat er mis gaat in het verkeer. Complete incompetentie, geen idee wat ze moeten doen, aso-gedrag. Ik heb nog wel eens gedacht over een carrière bij RWS als weginspecteur maar dan had ik nu al zwaar overspannen thuis gezeten. Hier ga je toch compleet aan onderdoor lijkt mij, ik moet zo'n video al in 4 delen kijken omdat ik anders hartkloppingen krijg van plaatsvervangende boosheid.

Terug
Bovenaan