Het grote Idiote Acties in het verkeer Topic - Deel 2

In zulke noodsituaties moet je wel. Eerst 112 bellen, dan de auto in en scheuren maar. Bij mij was het de bevalling van mijn oudste dochter, oma die een halve ruit in haar arm had, een kind die een roestige haak van 5 cm in de palm van haar hand had.

En andersom, recent met een hartaanval op de tolweg met een sleurhut met 70 km/uur achter een dikke vrachtwagen blijven plakken om een parkeerplaats te zoeken terwijl vrouwlief een ambulance aan het regelen was. Ook spannend, ook onverwacht voor de andere automobilisten.

Maar dit is de score van bijna 50 jaar veelrijden. De score van plezier- en opschietmomentjes in al die jaren is veel hoger terwijl ik al heel vroeg op pijnlijke manier gewezen ben op de gevolgen van een ongeval.

Er is een soort verheerlijking van opschieten onder automobilisten. Een verheerlijking die nauwelijks zin heeft, de tijdwinst met drammen en asociaal rijden wordt vrijwel altijd te niet gedaan door wachttijd.

Even naar Utopia: Als we het verkeer ongeval vrij kunnen krijgen, hebben we veel minder vervuiling, veel minder CO2 en uiteraard veel minder doden en gewonden.

Voor welk doel gaan we onszelf inzetten? Die 5 minuten koffiedrinken met die collega of het onthaasten?

Ik vind wel dat we ook aan het plezier in autorijden moeten denken. Bouw meerdere circuitjes (bij voorkeur naast een ziekenhuis) waar papa op zondag de Beemer kan uitlaten. Zorg voor organisaties en circuitdagen zodat de gemodificeerde Petjes-Golf vergeleken kan worden met de getunede Civic.

Dat is wel een dubbel verhaal, ik snap dat je bij calamiteit snel naar bv het ziekenhuis wil maar toch moet ook dat wel veilig gebeuren.

Ik zie trouwens weinig overeenkomst met de enkeling die met spoed naar een ziekenhuis moet en het aantal horken-met-haast op de weg. Moet zijn dat als de friet koud wordt dat ook een noodgeval is.

Dat is wel een dubbel verhaal, ik snap dat je bij calamiteit snel naar bv het ziekenhuis wil maar toch moet ook dat wel veilig gebeuren.
Sinds een tien-twintigtal jaar is het advies meestal om gewoon te wachten op het voorrangsvoertuig met deskundigen. Vroeger sprongen we met de gewonde in de auto (ik heb ook wel eens iemand op de fiets naar het ziekenhuis gebracht) maar tegenwoordig komt er een overvol vrachtwagentje met een koppeltje artsen naar je toe. En de behandeling begint al in het vrachtwagentje.

Moet zijn dat als de friet koud wordt dat ook een noodgeval is.
Jazeker, dat is een zeer ernstig noodgeval, net zoals de wachtende piepers van de brede gebreide onderbroek.
Het is dat een blauw zwaailicht niet op de optielijst staat, anders hadden toch een andere nummer een gehad bij de top tien van de optielijst.

En andersom, recent met een hartaanval op de tolweg met een sleurhut met 70 km/uur achter een dikke vrachtwagen blijven plakken om een parkeerplaats te zoeken terwijl vrouwlief een ambulance aan het regelen was. Ook spannend, ook onverwacht voor de andere automobilisten.
Jeetje wat een verhaal. Hoe is het nu dan met je ?

Sinds een tien-twintigtal jaar is het advies meestal om gewoon te wachten op het voorrangsvoertuig met deskundigen. Vroeger sprongen we met de gewonde in de auto (ik heb ook wel eens iemand op de fiets naar het ziekenhuis gebracht) maar tegenwoordig komt er een overvol vrachtwagentje met een koppeltje artsen naar je toe. En de behandeling begint al in het vrachtwagentje.

Jazeker, dat is een zeer ernstig noodgeval, net zoals de wachtende piepers van de brede gebreide onderbroek.
Het is dat een blauw zwaailicht niet op de optielijst staat, anders hadden toch een andere nummer een gehad bij de top tien van de optielijst.
In een ambulance zitten normaal gesproken geen artsen.

De haast begint bij veel mensen doordat ze niet kunnen plannen. De start van het haasten is de kinderen naar school brengen. Iedere dag moeten ze er uiterlijk half 9 zijn. Dagje bij het schoolplein leert dat het verrassend genoeg altijd dezelfde mensen zijn die (letterlijk) op het zebrapad parkeren om de kroost uit te laten stappen, vervolgens keren op een kruising en boos zijn dat (o.a.) ik als voetganger uiteraard niet ga wachten op dit soort stommiteiten en mijn voorrang neem op een zebrapad. De hoeveelheid ziektes die ik daar al naar mijn hoofd geslingerd heb gekregen is ongelofelijk.

Juist op een plek waar je zelf je kinderen wegbrengt zou je verwachten dat je even rustig aan doet maar niets is minder waar. De "park-anywhere-button" gaat aan en papa staat verontwaardigd in de spiegel te kijken en te gebaren als ik claxoneer voor de zoveelste automobilist die midden op de weg staan het equivalent van een parkeerplaats vind.

Die mensen draaien vervolgens met nog meer haast de snelweg op en denken dan dat ze met doorrijden op een stukje van 30 kilometer snelweg in de spits 20 minuten tijd kunnen inhalen.

In een ambulance zitten normaal gesproken geen artsen.
De ambulance verpleegkundige is goed opgewassen tegen de spoedopdrachten die zij tegenkomen in praktijk. Ik mag wel hopen dat de ambulance niet gebeld is voor een beetje paracetamol-hoofdpijn maar dat er serieus iets aan de hand is.
Jeetje wat een verhaal. Hoe is het nu dan met je ?
Ik heb nu vrijwel geen problemen meer. Ik heb zelfs een tijd lang medicijnloos geleefd maar ik ben op advies van de cardioloog weer begonnen met medicatie.
Het hele verhaal was vooral spannend voor mijn partner. Eerst op een Franse tolweg naast een vent zitten die hartproblemen heeft (zij herkende de symptomen veel eerder dan ik), de brandweer die van alles met die oude man ging uithalen, met blauwblauw racend over de snelweg terug naar de stad, een operatie midden in de nacht terwijl geen enkele verpleegster Engels kende en zij geen Frans, slapen op een brancardbedje en later van alles regelen om auto en caravan op een camping te krijgen. Het speelde allemaal in Corona tijd, niemand mocht het ziekenhuis in of uit zonder grondige controle en ik vermaakte mezelf met de verpleegsters die een woordje Engels wel interessant vonden.

Mijn vrouw had wat uitdaginkjes:
De accu van de auto was vrijwel dood - alarmlichten een nacht lang knipperen -
Ik had de auto achtergelaten op de parkeerplaats van de tolpoort-ambtenaren - parkeren op de breng-naar-school-ouder manier -
Mijn vrouw heeft angst om achter het stuur te kruipen in onbekend gebied - Tours is onbekend gebied -
Waar is hier een camping die nog wat plekjes vrij heeft?
En we zouden direct na de vakantie een puppie ophalen - deze puppie mocht nu wat langer bij haar mammie logeren.
.

Mijn jongste zoon was toevallig min of meer in de buurt met een camper. Hij heeft de volgende ochtend de auto plus caravan naar een camping in de stad gebracht en na een week van observatie hebben mijn dochters de oudjes, auto en caravan opgehaald en naar huis gebracht.
Als slachtoffer merk je weinig van een hartaanval. Ja, ik zweette, ik had het benauwd, ik had armen die als dood lood aan mijn schouders hingen en ik was zo duf als een konijn. Om 18:30 kroop ik de caravan in, 0:30 deed de cardioloog mijn interne nachtlampje weer aan.

Jeetje @rke, dat was een narrow escape denk ik en pet af dat je door bent blijven rijden terwijl je blijkbaar wist wat er aan de hand was? Veel sterkte en een goed herstel (kan altijd langer duren dan je denkt...)!

20260201_mini_tegen_de_richting_in_IMG_4153.jpg

Iets van andere orde: iemand die denkt dat zo'n vierkant blauw bord met een pijl naar de hemel leuke decoratie is. Of hij/zij voelt zich in die grote Mini als een (brom)fiets, kan natuurlijk ook. Het valt me vaker op dat automobilisten 'dat kleine stukje' tegen het verkeer rijden wel moet kunnen (in dit geval was de 'verplichte' route inderdaad een aardige ronde door de wijk). Met een andere rol in het verkeer (twee wielen, langzaam verkeer) kan ik me van dergelijke acties redelijk lam schrikken (hoewel je dat meestal wel ziet aankomen), zeker als zo'n weggebruiker op vier wielen met ruime interpretatie van de regels niet even wat ruimte laat. Komt dit bekend voor?

Laatst bewerkt:
20260201_mini_tegen_de_richting_in_IMG_4153.jpg

Iets van andere orde: iemand die denkt dat zo'n vierkant blauw bord met een pijl naar de hemel leuke decoratie is. Of hij/zij voelt zich in die grote Mini als een (brom)fiets, kan natuurlijk ook. Het valt me vaker op dat automobilisten 'dat kleine stukje' tegen het verkeer rijden wel moet kunnen (in dit geval was de 'verplichte' route inderdaad een aardige ronde door de wijk). Met een andere rol in het verkeer (twee wielen, langzaam verkeer) kan ik me van dergelijke acties redelijk lam schrikken (hoewel je dat meestal wel ziet aankomen), zeker als zo'n weggebruiker op vier wielen met ruime interpretatie van de regels niet even wat ruimte laat. Komt dit bekend voor?
Ik vind het opmerkelijker dat je op een terras zit met deze temperatuur. ;)

Jeetje @rke, dat was een narrow escape denk ik en pet af dat je door bent blijven rijden terwijl je blijkbaar wist wat er aan de hand was? Veel sterkte en een goed herstel (kan altijd langer duren dan je denkt...)!
Ik besefte pas wat er aan de hand was toen de brandweer (in Frankrijk is dit een klusje voor de brandweer) mij begon te onderzoeken. Veel heb ik er niet van meegekregen, ik voelde mezelf al flink suf op dat moment.

Dit weekend weer wat "mooie idioten" aan de gang gezien.
Op de maasboulevard in Rotterdam, stoplicht voor het stoplicht van de Erasmusbrug gaat er een rechts naar mij staan (uitvoegstrook naar rechts). Stoplichtje gaat op groen, meneer laat de automaat werken en gooit hem voor Stoffel (Rabarbatruc... ). Volgende stoplicht is rechts naar de Erasmusbrug maar meneer stond op de rechter rijstrook voor rechtdoor en pal voor mij. Dat stoplicht kent vele kleuren rood en op een gegeven momen twas de kruising leeg maar het stoplicht nog steeds rood. De gasplank ging in het tapijt en hij vloog dwars door alle rode lampjes de kruising over.

Een stukje verderop, op de A16 ging een Belg op de tweede rijstrook van links (er zijn daar vier rijstroken) rijden met bijna 100 km/uur. Ik reed uiterst rechts met 100 km/uur en liep langzaam in terwijl helemaal links ook iemand heel langzaam deze Belg aan het inhalen was.
Tot een dwaas in een Landrover even voordeed hoe echt opschieten er uit ziet: met (naar schatting 150 km/uur tussen mij en de Belg door vliegen om daarna helemaal naar links te schuiven.
Zo'n dwaas gun je een deuk tot aan de trekhaak.

Zie toch regelmatig beelden vanuit landen waar ze veel sneeuw gewend zijn en dan komen ze ook voorbij geknald en gaat het ook mis.

Zie toch regelmatig beelden vanuit landen waar ze veel sneeuw gewend zijn en dan komen ze ook voorbij geknald en gaat het ook mis.
Ook daar zijn natuurkundewetten die het van zulke types overnemen.

Ik verbaas mij vooral over het onvermogen om je even aan te passen. Had een hoop tijd en ellende gescheeld.

Beelden vanuit de auto laten verraderlijke gladheid zien - https://nos.nl/l/2600876

Alleen al het snelheidsverschil. Het is nat, het vriest. Waarom dan alles voorbij knallen. En het nog online zetten ook.
Ja vindt dit wel lastig want zo op het oog is er niks aan de hand. Weet niet of dit op moment was toen er vooraf al werd gewaarschuwd dat het glad zou zijn? Als jij net daarvoor kilometers lang normaal asfalt had en opeens nu een stuk glad kan het de beste overkomen.. Het snelheidsverschil vind ik nog wel meevallen, hij/zij haalt gewoon in.

Groningen, Drenthe en Friesland waarschuwen ze al sinds gisteren voor gladheid. En normaal gezien geen woest verschil maar als het nat is en het vriest dan moeten alle alarmbellen afgaan.

Groningen, Drenthe en Friesland waarschuwen ze al sinds gisteren voor gladheid. En normaal gezien geen woest verschil maar als het nat is en het vriest dan moeten alle alarmbellen afgaan.
Ja een beetje voorzichtig is natuurlijk wel handig ja.

Ik ben zelf overigens ook wel een keer verrast hoor, op de A4 reed ik weg bij het Shell tankstation bij Van Der Valk, was hele rit niks aan de hand, had getankt en wilde mijn weg vervolgen. Bij de oprit laatste stuk ‘black ice’ , waardoor ik opeens achterstevoren stond haha. En dat was met optrekken dus gangetje van 30 km/u ofzo.

• Leuk
Waarderingen: rke
Dat filmpje op NOS.nl was op de A7 in Noord-Holland. Zag het vanavond op het RTL-nieuws ook voorbij komen: Klik

Noord-Holland had gisteravond code geel dacht ik. Dat de bestuurder dus enigszins verrast werd, zoals De Dude ook zegt, zou dus best kunnen.

^^ Dat klopt, op dumpert staat hetzelfde filmpje en daaop is linksonder de snelheid te zien bij de eerste correctie beweging ; 130 km/h. Vermoedelijk volkomen 'legaal' als het de A7 in de late avond/nacht betreft maar misschien niet zo verstandig, zeker niet met die brug/duiker overgangen die er her en der inzitten, daar begon volgens mij ook de glijpartij.

Van de NOS begrijp ik niet dat ze deze video als een soort 'instructie' gebruiken terwijl de snelheid wel van invloed is, vind ik.

Bij vermoedens van ijzel gewoon je autoraam open zetten, zolang je het vocht hoort opspatten in de wielkuipen is het nog niet aangevroren op de weg.

Je kan ook naar je voorganger kijken, hoorde ik de trainer afgelopen vrijdag in een code95 training oreren; . "als het daar spat onder zijn achterwielen is het ook nog niet glad".. maar ja.. dán moet je wél een voorganger hebben én in het donker is dat allemaal wat moeilijker te zien als je niet wilt bumperkleven.. :rolleyes:

Wat bezielt je om te gaan filmen of drukte te maken. Ik mag hopen dat het bonnenboekje leeg was.

Er waart een filmpje rond van een Duitse agent die de filmende figuren uit de cabine trok om ze de mogelijkheid te geven om het slachtoffer van dichtbij te filmen. Dan is het wel klaar met zulke laffe honden.

Kan er echt met m’n hoofd niet bij. Tel je zegeningen als je zelf NIET in dat ongeluk zit en accepteer gewoon het lot van even moeten wachten. En dat filmen al helemaal afschuwelijk

Dit is dat filmpje van de duitser. 1:59 Blijft hardnekkig denk ik:cool:.
Ik snap hem wel, ik begrijp zijn frustratie. Echt te belachelijk voor woorden. Vroeger vroeg je of je kon helpen, nu ga je filmen. Gaat het dit probleem oplossen? Nee.

Ik weet nog goed dat ik een gewonde, dronken man hielp op straat. Ik kwam uit het werk en zou naar de kroeg met collega's. Ik was de enige die hulp bood, de rest vond hem vies, eigen schuld enzovoort. Hij was "bekend" in het dorp, donkerlap. Hij was gevallen met zijn fiets. Alarmcentrale gebeld, die stuurde politie en ambulance, hulpdiensten hebben het verder afgehandeld. Rest van de collega's stond er nog wel bij, maar vond het onzin dat ik hem hielp. Dat vond ik op mijn beurt onzin.

De enige definitieve oplossing is standrechtelijke executie, alles daaronder zal weinig indruk maken. Maar dat is dan wel weer wat rigoureus.

Ik geef de agent verder gelijk. Het is misselijk gedrag wat maar al te vaak voorkomt. Uitkafferen die hap, boete erop en hopen dat iemand ervan leert.

De enige definitieve oplossing is standrechtelijke executie, alles daaronder zal weinig indruk maken. Maar dat is dan wel weer wat rigoureus.

Ik geef de agent verder gelijk. Het is misselijk gedrag wat maar al te vaak voorkomt. Uitkafferen die hap, boete erop en hopen dat iemand ervan leert.
Ik zou beginnen met rbw doorknippen en ga maar lopen. Iets minder rigide maar voor de meesten al knap hinderlijk.

Rbw doormidden van van mij overigens ook bij telefoon vasthouden achter het stuur

Blijkbaar is er ook de behoefte dat soort filmpjes te bekijken. Omdat de verknipte media er geld en aandacht aan geeft?

Misschien kan iemand AI de opdracht geven er een paar honderd in ellkaar te knutselen dan is dat filmen gelijk overbodig.

Stel nu dat je daar zelf half ligt te creperen. Je bent in een zeer kwetsbare positie en komt nooit lekker over op dat moment. Nee dan zal een ander zijn recht wel even uitoefenen om in de openbare ruimte te mogen filmen.
Wat is het hele werkelijke nut nu van dat filmen? Om te laten zien dat je erbij was? Niet heel de wereld draait om jou. Hoewel tegenwoordig helaas wel. De uitgaanswereld zit er helaas ook vol mee.

Dit is dat filmpje van de duitser. 1:59 Blijft hardnekkig denk ik:cool:.
De wereld verhardt.

Ik was bijna 40 jaar geleden betrokken in een heftig ongeluk. De meesten reden langzaam door maar na een tiental minuten (of zo) stopte iemand in ziekenhuiskleding.
"Kan ik helpen?"

Een paar auto's verderop zat iemand die duidelijk overstuur was van de laadklap die haar voorruit gesloopt had.

Ik heb toen gezegd: "ga haar maar helpen".
Ze zijn samen op de vangrail gaan zitten en maar praten....
Toen mijn auto weggesleept werd (en ik mee moest) zaten ze nog steeds te praten.

"Wat zal mijn vader er van zeggen dat ik zijn auto stuk gemaakt heb"....
Nou meid, die pa zal blij zijn dat je nog leeft.

Opvallend.

Ik rij tegenwoordig vaak over de A15 tussen Ridderkerk en de Europoort. Een snelweg die dwaze drammers in een één op één verhouding mogen delen met dikke dafjes. Een snelweg die mede dankzij de vele op en afritten daarom erg gevaarlijk is.

Ik heb geen cijfers van ongevallen per kilometer maar ik gok dat de A15 best hoog scoort. Je ziet daar de dikke vrachtwagens traag tussen laagvliegende directiebakken door schuiven. Waarbij ik dagelijks momenten zie die voor een ongepast kijkcijferkanon-youtube-filmpje kunnen zorgen.

En heel eerlijk, als ik na vele uren rijden uit Polen bijna bij Europoort zou zijn en er solliciteert er weer een dwaas naar een kist of rolstoel, wie ben ik dan om hem dat te ontzeggen.

De weg is zo druk dat de vrachtwagens in een lange colonne rijden waarbij veel vrachtwagens even de tweede rijstrook pakken om een uurtje naar een andere laadklep te staren. En ondertussen zwieren de dwaze drammers al gassend en remmend van links naar rechts er tussendoor, waarbij ze helemaal vergeten dat zelfs de beste meedenkende remmerij nog steeds afhankelijk is van wrijving tussen banden en wegdek.
En als de wrijving onvoldoende is, mag de dwaze drammer die 40 ton met zijn botsdoosje, klapzak en dikke pens opvangen.
Op zijn Rotterdams gezegd: prettige wedstrijd.

@rke Haha daar rijd ik ook elke dag , is wel echt een zeer pittig stukje snelweg. We moesten laatst naar Oud Beijerland in het weekend en m’n vrouw zei echt; is dit wat je elke dag rijdt? Het lijkt hier wel oorlog.

Het is inderdaad echt een mix van heel veel vrachtverkeer en auto’s met haast. Het vrachtverkeer is ook wel gevalletje apart, die container beukers hebben ook echt overal schijt aan, apart slag vrachtwagen volk wel.
weg is zo druk dat de vrachtwagens in een lange colonne rijden waarbij veel vrachtwagens even de tweede rijstrook pakken om een uurtje naar een andere laadklep te staren. En ondertussen zwieren de dwaze drammers al gassend en remmend van links naar rechts er tussendoor, waarbij ze helemaal vergeten dat zelfs de beste meedenkende remmerij nog steeds afhankelijk is van wrijving tussen banden en wegdek.
Dat is die middenweg zeg maar he, die 3baans? Ik rijd daar eigenlijk vanaf die heuvel naar beneden al rechts om dit dus te voorkomen. Ik moet naar Den Haag namelijk. 9 van de 10 x haal ik iedereen rechts in met 90 km/u.

Of ik pak gewoon die rechter parallelbaan (2baans) en heb je er geen last van. Nadeel is dat daar mensen vaak last minute nog in willen voegen op die 1baans wat weer gedoe oplevert als iemand anders ze dan weer niet tussen laat

Ja mooi stukje snelweg tussen Ridderkerk en de Maasvlakte. En wat een sjouwers allemaal. Ze hebben allemaal haast. Ook de containerboeren. Omdat ze op hun bestemming ergens 5 uur tegen een dock aan staan. Of eerst nog uur lang koffie drinken met de andere containerboys.
Hard rijden, onvoldoende afstand houden, je afsnijden, rechts inhalen.
De helft zien zien ze ook niet want ze zitten achter het franjegordijn. Heel lelijk blijkbaar ook dus.

Groeten van een échte sjeffeur.

Henk Wijngaard zag het zo:

"Over berg door het dal ja je ziet ze overal
De containers ze rollen maar door
En voor jou en voor mij brengen zij hun vracht nabij
De containers ze zijn er toch voor
Laat ze gaan gaan gaan
Geef die jongens toch vrij baan
Al gaan ze soms ook niet zo snel
Douw eens op je rem denk af en toe aan hen
Die containers en laat ze erdoor
De containers ze moeten erdoor
Op het land over zee brengen zij hun lading mee
De containers ze rollen maar door
En de man aan het stuur die maakt menig overuur
Maar wat wil je een lading gaat voor
Laat ze gaan gaan gaan
De containers ze moeten erdoor
Laat ze gaan gaan gaan
De containers ze moeten erdoor (la la la la la la)"

Uit de tijd dat 'we' (Nederlanders) nog in grote konvooien naar Polen reden met hulpgoederen. Ik ken een Poolse die die tijd als kind heeft meegemaakt. Het hele dorp was opgetogen als 'de trucks uit Holland' kwamen.

Ja mooi stukje snelweg tussen Ridderkerk en de Maasvlakte. En wat een sjouwers allemaal. Ze hebben allemaal haast. Ook de containerboeren. Omdat ze op hun bestemming ergens 5 uur tegen een dock aan staan. Of eerst nog uur lang koffie drinken met de andere containerboys.
Hard rijden, onvoldoende afstand houden, je afsnijden, rechts inhalen.
De helft zien zien ze ook niet want ze zitten achter het franjegordijn. Heel lelijk blijkbaar ook dus.

Groeten van een échte sjeffeur.
Ja ik heb begrepen dat container chauffeurs echt apart slag volk is. Wat ik zelf zie echt rouwdouwers ook vaak zigzaggend door verkeer.

Ben niet zo van het generaliseren maar (daar ga je..) de containerbeukers zijn wel echt een slag apart volk inderdaad. Vanmorgen reed ik op de A2 tussen Utrecht en Geldermalsen.

5 rijstroken en er was een Peugeot Partner bezig om een rijtje van 5/6 vrachtwagens in te halen, uiteraard zoals een goed pensionado met misschien 1 of 2 km/u verschil. Toen hij net naast de voorste vrachtwagen in de stoer reed schoot er een Scania met open pijp achter hem uit de rij.

Vervolgens moest de klep even open en kreeg ik op de 3e/middelste rijstrook in mijn Peugeot 405 carbagerunner (de BMW is kapotstuk) even een volle laag roet naar binnen geblazen. Vervolgens vond meneer dat de Partner echt te veel tijd in beslag nam en ging hij echt op 50 centimeter afstand al gassend en flitsend opdrukken. Opmerkelijk gedrag.

De Partner reageerde door nadat hij de laatste vrachtwagen eindelijk had ingehaald lekker op die 2e rijstrook te blijven. Ondertussen blies de roet ook bij de containerbeuker uit de oren denk ik want toen hij de collega vrachtwagenchauffeur ook eindelijk voorbij was schoof hij zijn Scania toch een partij naar rechts, echt bizar. Uiteraard onder het genot van nog meer roet en flitsen/knipperen naar de Partner. Je kunt je maar druk maken.

Uit de tijd dat 'we' (Nederlanders) nog in grote konvooien naar Polen reden met hulpgoederen. Ik ken een Poolse die die tijd als kind heeft meegemaakt. Het hele dorp was opgetogen als 'de trucks uit Holland' kwamen.
Tegenwoordig komen alleen de chauffeurs nog uit Polen. Die rijden met aanhanger 1 naar Hamburg, met 2 naar Antwerpen, en met 3 naar Europoort om met 4 weer naar het Ruhrgebied te scheuren met steeds het minimaal verplichte slaapuurtje in de cabine op een lawaaiige parkeerplaats.

Echt, we moeten op een of andere manier ons weggedrag verbeteren, deze wapenwedloop is werkelijk van den zotte. Er is er geen een die beseft dat zijn botsdoos geen bescherming biedt tegen 40 ton, er is er geen een die beseft dat "overleven" ook levenslang pijn en ongemak kan betekenen. NCAP test gestandaardiseerde botsingen (anders is vergelijken niet mogelijk), maar dat betekent wel dat een niet-standaard botsing onvoorspelbare resultaten kan geven. En op de weg is iedere botsing niet-standaard.

Wat ik echt heel erg triest vind, de echte slachtoffers zijn vaak de onschuldigen. Opa die "kruipolie tankt", oma in haar Opeltje Meriva, mama die botsend afgesneden wordt terwijl zij zich keurig aan de regels houdt, die Poolse chauffeur die kotsend van de stress het bloed van de voorruit staat te poetsen.

Omdat Dirkie Drammert zo hoognodig 0,00001 seconde tijdwinst moet scoren....

container chauffeurs echt apart slag volk is
Ik kan putten uit ervaring met heel veel vrachtwagenchauffeurs wereldwijd en ze hebben allemaal dezelfde afwijkingen.

Dat binnen deze groep er toch nog een klein subcultuurtje is verbaast me niets. Als je containers rijdt doe je namelijk echt niets anders dan rijden en wachten. Waar anderen nog eens hun lading vast moet sjorren, zijn de containerboeren na vier twist locks klaar.

Ik rij tegenwoordig vaak over de A15 tussen Ridderkerk en de Europoort.
Ik ben opgegroeid in die regio en toen de A15 jaren geleden geleden helemaal overhoop gegooid is, reed ik daar met grote verbazing rond nadat ik een tijdje niet in Nederland was geweest. Je moet goed nadenken welke banen je wilt hebben om op je bestemming te komen.

Het hoogtepunt is het als je vanaf de A4 naar knooppunt Ridderkerk rijdt. Dan heb je kan dat je het Shell tankstation gewoon heerlijk rechts voorbij rijden zonder dat je er kan stoppen. Als je dat niet weet is het een vreemde gewaarwording.

Het hoogtepunt is het als je vanaf de A4 naar knooppunt Ridderkerk rijdt. Dan heb je kan dat je het Shell tankstation gewoon heerlijk rechts voorbij rijden zonder dat je er kan stoppen. Als je dat niet weet is het een vreemde gewaarwording.
Dit snap ik tot op de dag van vandaag nog steeds niet.

Terug
Bovenaan