Het grote Idiote Acties in het verkeer Topic - Deel 2

Het is misschien niet wat je wilt horen, maar wat ik zo kan terugvinden is dat dit wel degelijk mag, mits ze nog voor de stopstreep stoppen.
Dat denkt iedereen dat dat mag. Er is een man geweest op de motor die dat ook deed en die heeft daarvoor een boete gehad, hij was het er niet mee eens en heeft het voor laten komen, de rechter oordeelde dat hij ongelijk had en de man moest gewoon betalen.
De uitleg

Laatst bewerkt:
Of dat een lus in de weg niet reageert op een relatief kleine motor..... sta je wortel te schieten voor een rood stoplicht....

Verpaupering is gigantisch in het verkeer maar ik vond motorrijders toch altijd wel heren (m/v) in het verkeer en voorbeeld van hoe het moet, ómdat ze zich zo bewust zijn van hun kwetsbaarheid. Automobilisten wanen zich ontastbaar maar ook met auto's gebeuren de meest afgrijselijke ongelukken.
Hier zie ik niet echt dat motorrijders slechter gaan rijden maar een zekere verpaupering van de automobilisten herken ik wel. Vooral wordt er schrikbarend veel bij verspringend licht nog door rood gereden. Nu ben ik zelf ook wel eens door een rood licht geschoten omdat dat oranje korter duurde dan ik dacht maar momenteel lijkt het wel alsof men bewust door rood rijdt.

Een motor is normaal gesproken asociaal snel. Op een rijstraket is 0 naar 100 in 3 seconde vooral een oefening in hand, oog en voet-coordinatie in plaats van te veel massa met te weinig vermogen.
Het gevolg is dat er bestuurders zijn die gebruik maken van die extreme snelheid.

Toch denk ik dat het verkeer veiliger zou worden als iedereen met de kreukelzone van een motor zou rondrijden. Nu zijn het de waaghalzen, de liefhebbers van snelheid die op financiele gronden soms kiezen voor de motor. Voor een exemplaar waarmee je de genoemde Westfield zoek rijdt, heb je slechts een tiental duizendjes nodig.

Er zijn echt wel motorrijders die lange tijd kunnen blijven rijden maar het vraagt een heel defensieve rijstijl terwijl het moderne verkeer juist erg agressief is.

Zoek die motorrijder bij de motorrijders die vrijwillig kiezen voor een trage motor. Zoals een 250 cc, een kleine scooter, een Harley Davidson, dat soort motoren.

Een mens is veel te sloom voor een motor zoals een Hayabusha. Dat is alsof je iemand met het rijbewijs nog nat van de inkt in de F1-auto van Max Verstappen propt. En dat in de chaos van het moderne verkeer.

Which reminds me: Vroeger hadden we op het forum trouwens een reageerder -ik noem geen namen (WYKYK)- die hogere verkeers(bord)kunde gestudeerd had, en -onder andere- een pesthekel had aan motorrijders vóór hem gingen staan bij het stoplicht . Hij had zo'n Westfield waarmee hij die motorrijders dan het leven zuur ging maken. Dat lukte vrij aardig :LOL: Een van zijn fimpjes schopte het zelfs tot een artikel op GeenStijl.
Ik mis hem wel. Had een goed gevoel voor sarcasme.

Een motor is normaal gesproken asociaal snel. Op een rijstraket is 0 naar 100 in 3 seconde vooral een oefening in hand, oog en voet-coordinatie in plaats van te veel massa met te weinig vermogen.
Het gevolg is dat er bestuurders zijn die gebruik maken van die extreme snelheid.

Toch denk ik dat het verkeer veiliger zou worden als iedereen met de kreukelzone van een motor zou rondrijden. Nu zijn het de waaghalzen, de liefhebbers van snelheid die op financiele gronden soms kiezen voor de motor. Voor een exemplaar waarmee je de genoemde Westfield zoek rijdt, heb je slechts een tiental duizendjes nodig.

Er zijn echt wel motorrijders die lange tijd kunnen blijven rijden maar het vraagt een heel defensieve rijstijl terwijl het moderne verkeer juist erg agressief is.

Zoek die motorrijder bij de motorrijders die vrijwillig kiezen voor een trage motor. Zoals een 250 cc, een kleine scooter, een Harley Davidson, dat soort motoren.

Een mens is veel te sloom voor een motor zoals een Hayabusha. Dat is alsof je iemand met het rijbewijs nog nat van de inkt in de F1-auto van Max Verstappen propt. En dat in de chaos van het moderne verkeer.
De meeste motor rijders rijden rustig, alleen vallen ze daardoor niet op.

Harley Davidson heeft ook zeer snelle motoren, waar het vermogen veel heftiger eruit komt dan bij snelle 4cilinders.

Jonge rijders zijn verplicht om eerst een paar jaar op een “lichte” motor te starten.

Ik snap niet zo goed waarom je als motorrijder in Nederland zou willen rijden. De wegen zijn saai, je staat vaak stil voor verkeerslichten, de wegen zijn erg vol, het weer is vaak slecht en je mag bijna alleen maar langzaam rijden.

Ik mis hem wel. Had een goed gevoel voor sarcasme.
In het begin noemde hij zichzelf toch "de sarcast"?

De meeste motor rijders rijden rustig, alleen vallen ze daardoor niet op.

Harley Davidson heeft ook zeer snelle motoren, waar het vermogen veel heftiger eruit komt dan bij snelle 4cilinders.

Jonge rijders zijn verplicht om eerst een paar jaar op een “lichte” motor te starten.

Ik snap niet zo goed waarom je als motorrijder in Nederland zou willen rijden. De wegen zijn saai, je staat vaak stil voor verkeerslichten, de wegen zijn erg vol, het weer is vaak slecht en je mag bijna alleen maar langzaam rijden.
Inderdaad, ook HD heeft inmiddels snellere modellen in het assortiment.
De klant vraagt, de klant krijgt. Al is het een levensgevaarlijk snelle machine

Motorrijden kan zelfs in Nederland erg leuk zijn. Ik kon intens genieten van een polderweggetje na een werkdag vol met zeurende collega's. Heerlijk bochtje aan bochtje rijgen, wisselend landschap, rustige wegen en prachtige vergezichten.
Je hebt ook gelijk. Het is zalig toeren door de Eifel, heerlijk een bergpasje pakken, misschien een stukje kuilen en hobbels ontwijken in België... met de juiste motor kan dat prachtig zijn.
En die motor mag zelfs een Enfield Bullet zijn met een tobsnelheid van nauwelijks 100 km/uur en een acceleratie van 0 naar 100 in vijftien dagen.

Maar ook het circuit kan zeer aantrekkelijk zijn. Kijken of je jouw maatje net voor de bocht kan inhalen, proberen of de laatste poging tot flowen net wat extra pit heeft gegeven, testen of de nieuwe wielophanging net wat hogere bochtsnelheid toelaat.

De truc is het scheiden van de omgevingen. Een overvolle A16 tussen de ingeblikte stresskippen is geen plaats om even lekker de gaskraan open te zetten, net zo goed als flaneren op het circuit van Spa-Francorchamps ook geen goed idee is.

Maar dat geldt eigenlijk ook voor de botsdoos.

Wat minder ongevallen maakt het op de spoedeisende hulp minder druk, geeft de fuckwa minder werk, veroorzaakt voor de rij wachtenden minder vertraging, zorgt voor rust bij de hulpdiensten, vermindert het gebruik van verbandjes, protheses en andere vervangende ijzerwaren, draagt bij aan een schoner milieu en kan zelfs (nadat we het kreukelrandje massaal weg kunnen laten) zorgen voor een stevige CO2 reductie.

De kunst zit hem inderdaad in circuit en straat gescheiden houden. Ik rij zelf met een kruisraket Kawasaki Z1000SX met ruim 140 PK. Totaal gestoord om meer dan pak hem beet 50% van dat vermogen uberhaupt in mijn woon-werkverkeer aan te spreken. Daar heeft Kawa destijds ook rekening mee gehouden en die hebben een Low en Full power mode. Prima te doen. Laatst een dagje circuit (bochtentraining) gedaan en daar zie je ook bepaalde types wegrijden dat ik mij afvraag hoe ze dagelijks heelhuids thuis aankomen.

Overigens zit ik ook nog steeds te azen op een Honda Grom of Benelli TNT 125. Weinig/minder vermogen is niet perse een slome rijder in mijn optiek/ervaring. Mijn persoonlijke ervaring met HD-rijders is dat ze veelal niet heel hard maar wel heel erg (bijna Amerikaans) agressief rijden. Iedereen aan de kant want hier kom ik aan met mijn dikke HD "King of the Road" mentaliteit. Maar ook hiervoor geldt, iedereen zal zijn of haar eigen ervaringen hebben.

Mijn vrouw leerde mij kennen terwijl ik motoren had, dus zoiets laten verbieden gaat niet gebeuren.

Ik heb ook een race licentie en banden gaan dan slechts een paar circuitdagen mee. Circa 600km.

GROM is natuurlijk super leuk om een keer te rijden. Ze schijnen ook te huur te zijn, dus dat ga ik zeker een keer proberen.

Eigenaar van Ducati is overigens tegenwoordig Audi.

Motorrijden lijkt me erg leuk, maar toen ik jong was bewust niet voor gekozen dan had ik dit niet kunnen typen. Veel te wild.

Ik kan genieten van een mooie motor maar heb wel een hekel aan open uitlaten. Hoorbaar OK, goed hoorbaar ook nog wel maar het blijft toch te vaak niet beschaafd.

Ik ben zelf ook begonnen met een Suzuki GT250 tweetakt. Die was makkelijk te tunen en nog makkelijker te verfrommelen. Van het verzekeringsgeld heb ik toen een Honda CB750K2 gekocht die ook getuned kon worden.

Deze motor bleek onbruikbaar op de openbare weg, er zat geen Kawa 1000 schakelaartje op. In plaats daar van zat er een aan-uit gashendel op. Aan was 80 km/uur, uit was 30.

Toen ik met mijn vorige echtgenote wilde trouwen was een van de voorwaarden dat de motor verkocht werd (we gingen in een flat wonen). Ik heb hem toen geruild voor een GS400 die zo weinig vermogen had dat ik in eerste instantie dacht hij stuk was. Een maandje later was dat nog waar ook maar mijn CB750 was dat ook (volgas werd de olie veel te heet, daar kon hij niet tegen).

Na een paar jaar en een verhuizing kreeg ik van mijn echtgenote een Suzuki LS650 (een SRavage). Die heb ik 17 jaar gehad en met die motor heb ik langzamere motoren leren waarderen. (Topsnelheid NA tuning was 140 km/uur waarbij de olie razendsnel gloeiend heet werd).
Met die Savage ben ik woonwerk gaan rijden maar een chopper is daar minder geschikt voor. Dus er kwamen een Honda Dylan, een Suzuki GS500 en een BMW K75RT bij.

Inmiddels ben ik alles weer kwijt op de BMW na. Dat is net een rijdend bushokje, je zit droog en uit de wind maar hij is lomp, groot en zwaar.

Misschien verkoop ik de BMW, hij heeft een klassieker verzekering maar ik rij er bijna nooit meer mee.

Ik mag geen motor van Mevrouwzoveel...... :cry: Geef haar niet helemaal ongelijk; had vroeger een zeer stevige rijstijl. Achterband 6.000 km, ketting 10.000 km.....
Idem hier. Ze is echt bang dat ze mij dan kwijt raakt en ik geef d’r geen ongelijk. Al is het volgens mij wel het typisch cliché bij motorrijder (‘ik rijd me dood ermee’) terwijl in de praktijk je prima meer anticipeert

Idem hier. Ze is echt bang dat ze mij dan kwijt raakt en ik geef d’r geen ongelijk. Al is het volgens mij wel het typisch cliché bij motorrijder (‘ik rijd me dood ermee’) terwijl in de praktijk je prima meer anticipeert
Zeker een cliché dat ontzettend vaak gebruikt wordt.

Gelukkig zit tussen willen gaan rijden en daadwerkelijk zelf rijden nog theorie en praktijk lessen en examens. En als je “jong” bent moet je ook nog beginnen met een “lichte” motor. Dus nog genoeg tijd om ervaring op te doen en te leren wat veilig en onveilig rijgedrag is. En anders kun je je ook nog beperken tot circuit rijden. Een erg leuke bezigheid.

Motorrijden lijkt mij fantastisch hoor. Ik kan erg genieten van eentje die even het gas open trekt. Favo is de S1000R (BMW, what else…) en de Ducati panigale. Want ja. Ducati.
Ik heb een motorrijbewijs maar de afgelopen 20 jaar geen enkel moment meer de behoefte gehad om in Nederland motor te gaan rijden. Lekker motorrijden doe je in een warm land (>25 C) met vooral weinig mensen op de weg.

Ik heb m'n motorrijbewijs pas 2.5 jaar, tot grote vreugde van mijn vrouw (niet dus) gewoon gestart met lessen. Kan je garanderen dat tenzij er echt een steekje los zit je na je tiener/twintiger jaren wel wat rustiger gaat rijden. Zeker als je altijd veilig in je kooi zat, op internet wat filmpjes van flinke klappers hebt gezien etc.

Ben gestart met lessen in de winter. AVB gehaald met letterlijk het ijs op m'n helm en rij lekker het hele jaar door. Voornaamste probleem zit hem bij de mensen met krachtige motoren die 4 mooie maanden per jaar rijden. In principe is het net als fietsen, je verleerd het niet alleen is een klein foutje op de fiets vaak iets minder definitief dan op een motor. Lekker doorrijden dus

Ik heb m'n motorrijbewijs pas 2.5 jaar, tot grote vreugde van mijn vrouw (niet dus) gewoon gestart met lessen. Kan je garanderen dat tenzij er echt een steekje los zit je na je tiener/twintiger jaren wel wat rustiger gaat rijden. Zeker als je altijd veilig in je kooi zat, op internet wat filmpjes van flinke klappers hebt gezien etc.

Ben gestart met lessen in de winter. AVB gehaald met letterlijk het ijs op m'n helm en rij lekker het hele jaar door. Voornaamste probleem zit hem bij de mensen met krachtige motoren die 4 mooie maanden per jaar rijden. In principe is het net als fietsen, je verleerd het niet alleen is een klein foutje op de fiets vaak iets minder definitief dan op een motor. Lekker doorrijden dus
Brrr… mij niet gezien. In Nederland is het zo druk en saai.

Ik maak mijn tochten naar Duitsland, Italië en Schotland. Heerlijk uren lang sturen door heuvels en bergen, zonder drempels, verkeerslichten en waar je het gas nog fatsoenlijk open kan gooien.

Mijn persoonlijke ervaring met HD-rijders is dat ze veelal niet heel hard maar wel heel erg (bijna Amerikaans) agressief rijden. Iedereen aan de kant want hier kom ik aan met mijn dikke HD "King of the Road" mentaliteit. Maar ook hiervoor geldt, iedereen zal zijn of haar eigen ervaringen hebben.
Amerikaans agressief rijden? De meest Harley rijders in Amerika rijden vind ik vrij netjes. Zeker niet agressief.

Brrr… mij niet gezien. In Nederland is het zo druk en saai.

Ik maak mijn tochten naar Duitsland, Italië en Schotland. Heerlijk uren lang sturen door heuvels en bergen, zonder drempels, verkeerslichten en waar je het gas nog fatsoenlijk open kan gooien.
Het een sluit het ander niet uit. Heb zelf ook al mooie tochten in de Eiffel, Luxemburg etc. gemaakt. Op de Maandag ben ik vrij en dan kan ik ook heerlijk genieten van de Lekdijk die dan niet bezaaid is met fietsers, voetgangers en andere dagjesmensen. Laatst een rondje om het IJsselmeer gedaan, ook leuk.

Ik ben niet voldoende op de hoogte van de regels en heb 0 ervaring met motorrijden, maar ik snap niet waarom ze overal voorbij moeten. Als deelnemer aan het verkeer kan je gewoon wachten op je plek net als de rest, niet?
Gisteren op de N-weg hier; motorrijder die steeds 2-3 auto's inhaalt en zich er dan tussen drukt omdat er een tegenligger komt. Bij de rotonde was er één auto voor hem/haar, toch even strak langs de auto, tegen de heuvel aan, om voor die auto op de rotonde te gaan. Ik snap dat echt niet.
Net zoals file inhalen. Staan we toch gewoon samen in? Omdat het kan dan maar er voorbij? Niet alles dat kan, moet ook.
Maar goed, dat is mijn bescheiden mening. Ik let bij een file altijd op de rijbanen; kunnen hulpverleners er langs. Zo niet, dan houd ik wat meer links of rechts aan. Ik zal ook niet expres een motorrijder in de weg gaan zitten. Maar ik houd ook niet bewust rekening met hen.

Ik ben niet voldoende op de hoogte van de regels en heb 0 ervaring met motorrijden, maar ik snap niet waarom ze overal voorbij moeten.
Dat is wel curciaal voordat je commentaar wilt leveren. Hierboven ook al uitgebreid besproken. Sowieso is er een gedoogbeleid voor motorrijders om bij file en langzaamrijdend verkeer van langerzamer dan 50 km/u om te passeren met minder dan 10 km/u snelheidverschil. Er zijn altijd motorrijders die daarom denken dat ze overal langs mogen en kunnen maar zo zijn er ook complete youtube kanalen die het dagelijks falen van andere weggebruikers ten tonele brengen zal ik maar zeggen.

De redenatie "We staan toch samen in de file" is natuurlijk pure onzin. Volgens die logica zou een fietser ook niet meer rechts mogen inhalen in de binnenstad. Slaat nergens op natuurlijk. Het "bewust" niet bewust rekening willen houden met een ander is ook een bijzonder domme instelling als ik zo vrij mag zijn.

Dat is wel curciaal voordat je commentaar wilt leveren. Hierboven ook al uitgebreid besproken. Sowieso is er een gedoogbeleid voor motorrijders om bij file en langzaamrijdend verkeer van langerzamer dan 50 km/u om te passeren met minder dan 10 km/u snelheidverschil. Er zijn altijd motorrijders die daarom denken dat ze overal langs mogen en kunnen maar zo zijn er ook complete youtube kanalen die het dagelijks falen van andere weggebruikers ten tonele brengen zal ik maar zeggen.
Dit zegt niks over het gedrag dat ik beschreef van de motorrijder op de N-weg. Mijn ervaring, al is dat n=1, is dat dit vaker gebeurt met motorrijders dan automobilisten. Ditzelfde gedrag zie ik ook weleens met een auto, maar ik verhouding veel minder vaak.
De redenatie "We staan toch samen in de file" is natuurlijk pure onzin. Volgens die logica zou een fietser ook niet meer rechts mogen inhalen in de binnenstad. Slaat nergens op natuurlijk.
Sorry, maar dat vind ik echt niet dezelfde logica. Een fietser met een motor/auto vergelijken? Ja, een motor en een auto verschillen ook, maar niet zoveel als je er een fiets bijhaalt. En ik vind ook dat fietsers gevaarlijk veel rechts voorbij iedereen gaan. Kan ook niet overal. Slaat in mijn ogen zeker wel ergens op dus.
Het "bewust" niet bewust rekening willen houden met een ander is ook een bijzonder domme instelling als ik zo vrij mag zijn.
Dat mag je vinden. Maar zoals ik het lees, neem je het nu algemeen. Alsof ik dat nooit doe. Dat zei ik niet.

Dit zegt niks over het gedrag dat ik beschreef van de motorrijder op de N-weg. Mijn ervaring, al is dat n=1, is dat dit vaker gebeurt met motorrijders dan automobilisten. Ditzelfde gedrag zie ik ook weleens met een auto, maar ik verhouding veel minder vaak.

Sorry, maar dat vind ik echt niet dezelfde logica. Een fietser met een motor/auto vergelijken? Ja, een motor en een auto verschillen ook, maar niet zoveel als je er een fiets bijhaalt. En ik vind ook dat fietsers gevaarlijk veel rechts voorbij iedereen gaan. Kan ook niet overal. Slaat in mijn ogen zeker wel ergens op dus.

Dat mag je vinden. Maar zoals ik het lees, neem je het nu algemeen. Alsof ik dat nooit doe. Dat zei ik niet.
Lees vooral een hoop eigen ervaringen en die zijn helaas niet altijd representatief. Daarnaast kan een auto uiteraard ook niet zo gemakkelijk ergens tussendoor dus nogal logisch dat je dit gedrag meer bij motorrijders ziet. Automobilisten zijn koning in vastrijden van kruisingen bij verkeersdrukte, want groen is gaan. Dat zie je een motorrijder dan weer minder vaak presteren. Motorrijders zie ik ook nooit met hun mobiele telefoon spelen tijdens het rijden. Er zijn verschillen dus logisch dat je bepaald gedrag vaker of minder vaak ziet. Maakt het niet goed of fout.

Fietsers mogen rechts inhalen, dus het is helemaal niet relevant of jij dat gevaarlijk vind. Dat is in veel situaties gewoon toegstaan. Net zoals met een gepaste snelheid een stilstaande of langzaamrijdende file passeren. Het minste wat je dan kunt doen is daar een klein beetje rekening mee houden.

Ik neem dit inderdaad algemeen want dat zijn jouw woorden "Maar ik houd ook niet bewust rekening met hen." dan moet je iets duidelijker zijn met wat je precies bedoelt want hier zeg je gewoon letterlijk dat je niet bewust rekening wilt houden met motorrijders en dat vind ik inderdaad nogal dom.

Om ervoor te zorgen dat dit niet een oeverloze discussie wordt tussen twee gebruikers van van het forum is dit het laatste dat ik erover zeg.
Ik heb tijdens mijn rijlessen nooit geleerd dan wel het commentaar gehad dat ik niet op de juiste plek op de weg stond/reed, omdat er een fietser, motorrijder of welke weggebruiker dan ook voorbij zou kunnen komen.
Verder vind ik dat ik duidelijk sprak over een stilstaande situatie (file).

Vanmiddag even een flink schrikmomentje gehad.

Op pad met de ZX, rijdend op de provinciale weg (max. 80 km/h). Rechts naast me een parallelweg (max. 60) waar auto's en (brom)fietsers mogen rijden. Op nadering van een kruising waar de wegbeheerder, na een aantal flinke ongelukken, een paar jaar geleden de snelheid heeft teruggeschroefd tot 60 laat ik me terugzakken naar deze snelheid. Kort achter me al een tijdje een ongeduldige Ford Fiesta die 80 al te langzaam vindt. In de binnenspiegel zie ik die op het laatste moment op de kruising linksaf slaan. Ik kijk weer voor me en zie een oudere (60+) man op de fiets zonder kijken vanaf de parallelweg ineens de provinciale weg oversteken.

Gewoon doorrijden betekent dat ik de fietser vol in de flank schep, naar rechts uitwijken kan niet want de man is samen met z'n vrouw op pad en die maakt daarachter op de parallelweg net de draai naar links om ook de weg over te steken.

Ik trap op de rem en in een fractie van een seconde besluit ik, omdat er geen tegemoetkomend verkeer nadert, naar links uit te wijken en weet daarmee de fietser rakelings te omzeilen. Ik stuur weer terug naar rechts en zie in m'n binnenspiegel nog een opgestoken arm van de man (zich verontschuldigend) om daarna met de vrouw z'n weg te vervolgen.

Was er uit tegemoetkomende richting een (vracht)auto genaderd of was de snelheid, zoals in de oude situatie, nog 80 km/h geweest, had hier zomaar een dode kunnen vallen:mad:

@Twix afgeleid is een groot woord maar ik snap wat je bedoelt. Je houdt het verkeer zowel voor- als achter je in de gaten, maar natuurlijk gaat dat niet tegelijkertijd voor de volle 100%.

Achteraf vraag je je af wat er was gebeurd als de Fiesta niet linksaf was geslagen, maar net als ik gewoon rechtdoor was gereden. Misschien had ik die door m'n remactie achterin de kofferbak gehad. Of die had de fietser alsnog geschept want die bleef, toen die mij zag, midden op de rechter weghelft staan. De beste man heeft denk ik een engeltje op z'n schouder gehad.

Het is gelukkig goed gegaan.. Hebben allemaal wel eens zo’n net goed moment gehad :). Mijn moment was na hele nacht in het ziekenhuis bij m’n jongste op IC , het was maar 5 minuten terug naar huis maar door de opluchting en spanning die volledig verdween icm de vermoeidheid toch in slaap gesukkeld.. auto dook zo de berm in vlak langs een lantaarnpaal.

Ik heb het van de andere kant beleeft. Als fietser schatte ik de snelheid van een auto van rechts verkeerd in. Ik dacht dat die bijna stapvoets ging maar dat was niet zo (reed ook niet te hard of zo).

Vol in de remmen en zowaar stond ik ook wel op tijd stil. Wel wat onbalans en ik stak mijn been uit om me te redden. Helaas liep de weg schuin en in combinatie met hondemand plus hond viel er niks te redden en smakte ik tegen de grond.

Schaafwonden en later flink spierpijn was mijn deel. De hond had niks. Automobiliste stopte netjes of het ging en of ik hulp nodig had.

Liep dus goed af. Lesje beter uitkijken. En om altijd de fietshelm te dragen want die had ook wel een deel van de klap opgevangen.

@Twix afgeleid is een groot woord maar ik snap wat je bedoelt. Je houdt het verkeer zowel voor- als achter je in de gaten, maar natuurlijk gaat dat niet tegelijkertijd voor de volle 100%.

Achteraf vraag je je af wat er was gebeurd als de Fiesta niet linksaf was geslagen, maar net als ik gewoon rechtdoor was gereden. Misschien had ik die door m'n remactie achterin de kofferbak gehad. Of die had de fietser alsnog geschept want die bleef, toen die mij zag, midden op de rechter weghelft staan. De beste man heeft denk ik een engeltje op z'n schouder gehad.
Ik vraag me altijd af wat ik zelf beter had kunnen doen, anderen kan ik niet controleren.

En ik zeg dat niet om te wijzen met een vingertje, vanaf hier is dat moeilijk te beoordelen.

Ik trap op de rem en in een fractie van een seconde besluit ik, omdat er geen tegemoetkomend verkeer nadert, naar links uit te wijken en weet daarmee de fietser rakelings te omzeilen. Ik stuur weer terug naar rechts en zie in m'n binnenspiegel nog een opgestoken arm van de man (zich verontschuldigend) om daarna met de vrouw z'n weg te vervolgen.

Zo te lezen was er geen middenscheiding in de weg (wat ook nog weleens wil voorkomen); dan had je die ruimte niet gehad om uit te wijken zonder schade (vaak staat er dan ook nog een lichtmastje of verkeerspaaltje met een rijrichtingspijltje erop.

Het ging gelukkig goed nu, door jouw snelle reactie. Ik vind het altijd typerend dat (vaak) de 'senioren' mannen een eind vooruit fietsen dan hun wederhelft. Is toch niet gezellig samen fietsen?

@Twix Begrijp ik. En in alle eerlijkheid: ik weet niet wat ik binnen m'n mogelijkheden echt wezenlijk beter/anders zou hebben gedaan. Wel weet ik dat een aanzienlijk deel van de bestuurders die op deze provinciale weg rijdt GEEN snelheid terugneemt en de kruising gewoon met 80 passeert.

@Durashift het bovenbeschreven relaas speelde zich in luttele seconden af, dus ja dan MOET je snel denken/handelen. En inderdaad ook mazzel gehad met de uitwijkruimte.

En ja, het gaat veel vaker (net) goed dan fout, en dat is maar goed ook.

Fietsers... fietste vandaag iemand in het dorp midden op straat. En dan zo'n hoofdstraat waar auto's elkaar prima kunnen passeren, niet een of ander smal klinkerpaadje...
Ik rijd er rustig achter, maar dan niet aan de kant gaan. Uiteindelijk kon ik er langs aan het eind van de straat, was het geen jongere (niet eens?) maar een dame van middelbare leeftijd. Waarom fiets je niet rechts?

Ik heb de voorbije dagen extreem veel last van mensen die echt geen afstand houden. Begin deze week zelfs gewoon even aan de kant van de weg gaan staan om iemand door te laten.
Meestal mensen in een overmaatse tractor (soms ook wel eens als SUV omschreven) die zich onsterfelijk voelen in hun opgedreven landbouwvoertuig.
Ik begrijp dat er op dit ogenblik veel geld wordt geïnvesteerd in onderzoek om feilloze controlesystemen te ontwikkelen die dit kunnen herkennen en dan registreren. Ik kan niet wachten tot zo'n "afstandscontroleflitsers" overal te zien hangen.

Ik had er weer een keer een drammert in passende bolide achter mij bij het invoegen op een volle snelweg.
Gelukkig waren er op de snelweg zelf een paar bestuurders die ruimte maakte voor het treintje langzaam rijdende auto's. Ik reed ergens achter in dit treintje maar achter mij reed meneertje ongeduld.

Maar, waar de blokjesstreep begon, zat het ongeduldje al links naast mijn achterspatbord. Dus ik doe alsof ik niets doorhad, gooi mijn knipperlichtje uit en ga links op de invoegstrook rijden. Meneer ongeduld zag zijn heftig gepoetste bolide al omgetoverd worden tot schroot en probeerde het blije tütertje.

Zegt mijn vrouw doodleuk: "Zag je hem niet"?

Terug
Bovenaan