Pietzoveel
Asfaltkampioen
Vroeguh zwaaiden we nog naar elkaar als motorrijder.....
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Dat denkt iedereen dat dat mag. Er is een man geweest op de motor die dat ook deed en die heeft daarvoor een boete gehad, hij was het er niet mee eens en heeft het voor laten komen, de rechter oordeelde dat hij ongelijk had en de man moest gewoon betalen.Het is misschien niet wat je wilt horen, maar wat ik zo kan terugvinden is dat dit wel degelijk mag, mits ze nog voor de stopstreep stoppen.
Je hebt blijkbaar toch gelijkDat denkt iedereen dat dat mag. Er is een man geweest op de motor die dat ook deed en die heeft daarvoor een boete gehad, hij was het er niet mee eens en heeft het voor laten komen, de rechter oordeelde dat hij ongelijk had en de man moest gewoon betalen.
De uitleg
Hier zie ik niet echt dat motorrijders slechter gaan rijden maar een zekere verpaupering van de automobilisten herken ik wel. Vooral wordt er schrikbarend veel bij verspringend licht nog door rood gereden. Nu ben ik zelf ook wel eens door een rood licht geschoten omdat dat oranje korter duurde dan ik dacht maar momenteel lijkt het wel alsof men bewust door rood rijdt.Verpaupering is gigantisch in het verkeer maar ik vond motorrijders toch altijd wel heren (m/v) in het verkeer en voorbeeld van hoe het moet, ómdat ze zich zo bewust zijn van hun kwetsbaarheid. Automobilisten wanen zich ontastbaar maar ook met auto's gebeuren de meest afgrijselijke ongelukken.
Ik mis hem wel. Had een goed gevoel voor sarcasme.Which reminds me: Vroeger hadden we op het forum trouwens een reageerder -ik noem geen namen (WYKYK)- die hogere verkeers(bord)kunde gestudeerd had, en -onder andere- een pesthekel had aan motorrijders vóór hem gingen staan bij het stoplicht . Hij had zo'n Westfield waarmee hij die motorrijders dan het leven zuur ging maken. Dat lukte vrij aardigEen van zijn fimpjes schopte het zelfs tot een artikel op GeenStijl.
De meeste motor rijders rijden rustig, alleen vallen ze daardoor niet op.Een motor is normaal gesproken asociaal snel. Op een rijstraket is 0 naar 100 in 3 seconde vooral een oefening in hand, oog en voet-coordinatie in plaats van te veel massa met te weinig vermogen.
Het gevolg is dat er bestuurders zijn die gebruik maken van die extreme snelheid.
Toch denk ik dat het verkeer veiliger zou worden als iedereen met de kreukelzone van een motor zou rondrijden. Nu zijn het de waaghalzen, de liefhebbers van snelheid die op financiele gronden soms kiezen voor de motor. Voor een exemplaar waarmee je de genoemde Westfield zoek rijdt, heb je slechts een tiental duizendjes nodig.
Er zijn echt wel motorrijders die lange tijd kunnen blijven rijden maar het vraagt een heel defensieve rijstijl terwijl het moderne verkeer juist erg agressief is.
Zoek die motorrijder bij de motorrijders die vrijwillig kiezen voor een trage motor. Zoals een 250 cc, een kleine scooter, een Harley Davidson, dat soort motoren.
Een mens is veel te sloom voor een motor zoals een Hayabusha. Dat is alsof je iemand met het rijbewijs nog nat van de inkt in de F1-auto van Max Verstappen propt. En dat in de chaos van het moderne verkeer.
In het begin noemde hij zichzelf toch "de sarcast"?Ik mis hem wel. Had een goed gevoel voor sarcasme.
Inderdaad, ook HD heeft inmiddels snellere modellen in het assortiment.De meeste motor rijders rijden rustig, alleen vallen ze daardoor niet op.
Harley Davidson heeft ook zeer snelle motoren, waar het vermogen veel heftiger eruit komt dan bij snelle 4cilinders.
Jonge rijders zijn verplicht om eerst een paar jaar op een “lichte” motor te starten.
Ik snap niet zo goed waarom je als motorrijder in Nederland zou willen rijden. De wegen zijn saai, je staat vaak stil voor verkeerslichten, de wegen zijn erg vol, het weer is vaak slecht en je mag bijna alleen maar langzaam rijden.
Idem hier. Ze is echt bang dat ze mij dan kwijt raakt en ik geef d’r geen ongelijk. Al is het volgens mij wel het typisch cliché bij motorrijder (‘ik rijd me dood ermee’) terwijl in de praktijk je prima meer anticipeertIk mag geen motor van Mevrouwzoveel......Geef haar niet helemaal ongelijk; had vroeger een zeer stevige rijstijl. Achterband 6.000 km, ketting 10.000 km.....
Die van mij zit maar te pushen dat ik vooral motor moet gaan rijden....Idem hier. Ze is echt bang dat ze mij dan kwijt raakt en ik geef d’r geen ongelijk. Al is het volgens mij wel het typisch cliché bij motorrijder (‘ik rijd me dood ermee’) terwijl in de praktijk je prima meer anticipeert
Zeker een cliché dat ontzettend vaak gebruikt wordt.Idem hier. Ze is echt bang dat ze mij dan kwijt raakt en ik geef d’r geen ongelijk. Al is het volgens mij wel het typisch cliché bij motorrijder (‘ik rijd me dood ermee’) terwijl in de praktijk je prima meer anticipeert
Het enige mooie uit de VAG stalEigenaar van Ducati is overigens tegenwoordig Audi.
Ik heb een motorrijbewijs maar de afgelopen 20 jaar geen enkel moment meer de behoefte gehad om in Nederland motor te gaan rijden. Lekker motorrijden doe je in een warm land (>25 C) met vooral weinig mensen op de weg.Motorrijden lijkt mij fantastisch hoor. Ik kan erg genieten van eentje die even het gas open trekt. Favo is de S1000R (BMW, what else…) en de Ducati panigale. Want ja. Ducati.
Zit daar verschil in dan?Ik dacht dat dit het idioten op de weg topic is, maar het lijkt meer het grote motoren topic![]()
Brrr… mij niet gezien. In Nederland is het zo druk en saai.Ik heb m'n motorrijbewijs pas 2.5 jaar, tot grote vreugde van mijn vrouw (niet dus) gewoon gestart met lessen. Kan je garanderen dat tenzij er echt een steekje los zit je na je tiener/twintiger jaren wel wat rustiger gaat rijden. Zeker als je altijd veilig in je kooi zat, op internet wat filmpjes van flinke klappers hebt gezien etc.
Ben gestart met lessen in de winter. AVB gehaald met letterlijk het ijs op m'n helm en rij lekker het hele jaar door. Voornaamste probleem zit hem bij de mensen met krachtige motoren die 4 mooie maanden per jaar rijden. In principe is het net als fietsen, je verleerd het niet alleen is een klein foutje op de fiets vaak iets minder definitief dan op een motor. Lekker doorrijden dus
Nee, dat was op het einde. In het begin was zijn nick gewoon zijn naam.In het begin noemde hij zichzelf toch "de sarcast"?
Amerikaans agressief rijden? De meest Harley rijders in Amerika rijden vind ik vrij netjes. Zeker niet agressief.Mijn persoonlijke ervaring met HD-rijders is dat ze veelal niet heel hard maar wel heel erg (bijna Amerikaans) agressief rijden. Iedereen aan de kant want hier kom ik aan met mijn dikke HD "King of the Road" mentaliteit. Maar ook hiervoor geldt, iedereen zal zijn of haar eigen ervaringen hebben.
Er is overigens een motorentopic:Ik dacht dat dit het idioten op de weg topic is, maar het lijkt meer het grote motoren topic![]()
Klopt, die zie ik wel eens voor bij komen, maar kijk er nooit, heb niks met motoren.Er is overigens een motorentopic:
Onderwerp 'Motorrijders-topic 2 - voor elk wiel één!!' https://www.autoweek.nl/forum/threads/motorrijders-topic-2-voor-elk-wiel-één.69/
Het een sluit het ander niet uit. Heb zelf ook al mooie tochten in de Eiffel, Luxemburg etc. gemaakt. Op de Maandag ben ik vrij en dan kan ik ook heerlijk genieten van de Lekdijk die dan niet bezaaid is met fietsers, voetgangers en andere dagjesmensen. Laatst een rondje om het IJsselmeer gedaan, ook leuk.Brrr… mij niet gezien. In Nederland is het zo druk en saai.
Ik maak mijn tochten naar Duitsland, Italië en Schotland. Heerlijk uren lang sturen door heuvels en bergen, zonder drempels, verkeerslichten en waar je het gas nog fatsoenlijk open kan gooien.
Dat is wel curciaal voordat je commentaar wilt leveren. Hierboven ook al uitgebreid besproken. Sowieso is er een gedoogbeleid voor motorrijders om bij file en langzaamrijdend verkeer van langerzamer dan 50 km/u om te passeren met minder dan 10 km/u snelheidverschil. Er zijn altijd motorrijders die daarom denken dat ze overal langs mogen en kunnen maar zo zijn er ook complete youtube kanalen die het dagelijks falen van andere weggebruikers ten tonele brengen zal ik maar zeggen.Ik ben niet voldoende op de hoogte van de regels en heb 0 ervaring met motorrijden, maar ik snap niet waarom ze overal voorbij moeten.
Dit zegt niks over het gedrag dat ik beschreef van de motorrijder op de N-weg. Mijn ervaring, al is dat n=1, is dat dit vaker gebeurt met motorrijders dan automobilisten. Ditzelfde gedrag zie ik ook weleens met een auto, maar ik verhouding veel minder vaak.Dat is wel curciaal voordat je commentaar wilt leveren. Hierboven ook al uitgebreid besproken. Sowieso is er een gedoogbeleid voor motorrijders om bij file en langzaamrijdend verkeer van langerzamer dan 50 km/u om te passeren met minder dan 10 km/u snelheidverschil. Er zijn altijd motorrijders die daarom denken dat ze overal langs mogen en kunnen maar zo zijn er ook complete youtube kanalen die het dagelijks falen van andere weggebruikers ten tonele brengen zal ik maar zeggen.
Sorry, maar dat vind ik echt niet dezelfde logica. Een fietser met een motor/auto vergelijken? Ja, een motor en een auto verschillen ook, maar niet zoveel als je er een fiets bijhaalt. En ik vind ook dat fietsers gevaarlijk veel rechts voorbij iedereen gaan. Kan ook niet overal. Slaat in mijn ogen zeker wel ergens op dus.De redenatie "We staan toch samen in de file" is natuurlijk pure onzin. Volgens die logica zou een fietser ook niet meer rechts mogen inhalen in de binnenstad. Slaat nergens op natuurlijk.
Dat mag je vinden. Maar zoals ik het lees, neem je het nu algemeen. Alsof ik dat nooit doe. Dat zei ik niet.Het "bewust" niet bewust rekening willen houden met een ander is ook een bijzonder domme instelling als ik zo vrij mag zijn.
Lees vooral een hoop eigen ervaringen en die zijn helaas niet altijd representatief. Daarnaast kan een auto uiteraard ook niet zo gemakkelijk ergens tussendoor dus nogal logisch dat je dit gedrag meer bij motorrijders ziet. Automobilisten zijn koning in vastrijden van kruisingen bij verkeersdrukte, want groen is gaan. Dat zie je een motorrijder dan weer minder vaak presteren. Motorrijders zie ik ook nooit met hun mobiele telefoon spelen tijdens het rijden. Er zijn verschillen dus logisch dat je bepaald gedrag vaker of minder vaak ziet. Maakt het niet goed of fout.Dit zegt niks over het gedrag dat ik beschreef van de motorrijder op de N-weg. Mijn ervaring, al is dat n=1, is dat dit vaker gebeurt met motorrijders dan automobilisten. Ditzelfde gedrag zie ik ook weleens met een auto, maar ik verhouding veel minder vaak.
Sorry, maar dat vind ik echt niet dezelfde logica. Een fietser met een motor/auto vergelijken? Ja, een motor en een auto verschillen ook, maar niet zoveel als je er een fiets bijhaalt. En ik vind ook dat fietsers gevaarlijk veel rechts voorbij iedereen gaan. Kan ook niet overal. Slaat in mijn ogen zeker wel ergens op dus.
Dat mag je vinden. Maar zoals ik het lees, neem je het nu algemeen. Alsof ik dat nooit doe. Dat zei ik niet.
Ik vraag me altijd af wat ik zelf beter had kunnen doen, anderen kan ik niet controleren.@Twix afgeleid is een groot woord maar ik snap wat je bedoelt. Je houdt het verkeer zowel voor- als achter je in de gaten, maar natuurlijk gaat dat niet tegelijkertijd voor de volle 100%.
Achteraf vraag je je af wat er was gebeurd als de Fiesta niet linksaf was geslagen, maar net als ik gewoon rechtdoor was gereden. Misschien had ik die door m'n remactie achterin de kofferbak gehad. Of die had de fietser alsnog geschept want die bleef, toen die mij zag, midden op de rechter weghelft staan. De beste man heeft denk ik een engeltje op z'n schouder gehad.
Ik trap op de rem en in een fractie van een seconde besluit ik, omdat er geen tegemoetkomend verkeer nadert, naar links uit te wijken en weet daarmee de fietser rakelings te omzeilen. Ik stuur weer terug naar rechts en zie in m'n binnenspiegel nog een opgestoken arm van de man (zich verontschuldigend) om daarna met de vrouw z'n weg te vervolgen.