Het grote Idiote Acties in het verkeer Topic - Deel 2

Ik stoor mij steeds vaker aan mensen die een grote bocht klein nemen. Ideale lijn, ik weet het, maar dan moet je niet boos kijken als ik niet 5 meter naar achteren sta om daar rekening mee te houden. We zitten niet op het circuit, met 30 km/u kan je echt wel een grote bocht maken hoor. Je suf heeft geen draaicirkel van een vrachtwagen, daarvoor ga ik gerust achteruit of sta ik al wat verder naar achteren... herkennen jullie dat?

@Magnifieke malloot Volgens mij bedoel je gewoon de bocht afsnijden. En dan (uiteraard) de afslagen naar links. Heel dom, ik kwam een keer van een parkeerterrein af en een knakker die dat ook deed reed net niet mijn voorkant eraf. Maar ik ga in zo'n situatie desondanks altijd helemaal vooraan staan, die ander doet maar lekker zn best om die bocht fatsoenlijk in zn eigen weghelft te nemen -zo moeilijk is het niet. Ik had een rijleraar (een van velen) die dan zei "bocht naar links ruim nemen". Nooit meer vergeten, zoals je ziet.

Herkenbaar en niet alleen automobilisten, fietsers e.d. kunnen er ook wat van.

Nu moet ik eerlijk zeggen dat het mij ook weleens zelf gebeurt, soort 'gewoonte' of als je tóch nog ff snel voor die aankomende tegenligger de zijstraat in wilt rijden.. met eigenlijk nét te veel snelheid.

@Magnifieke malloot Volgens mij bedoel je gewoon de bocht afsnijden. En dan (uiteraard) de afslagen naar links. Heel dom, ik kwam een keer van een parkeerterrein af en een knakker die dat ook deed reed net niet mijn voorkant eraf. Maar ik ga in zo'n situatie desondanks altijd helemaal vooraan staan, die ander doet maar lekker zn best om die bocht fatsoenlijk in zn eigen weghelft te nemen -zo moeilijk is het niet. Ik had een rijleraar (een van velen) die dan zei "bocht naar links ruim nemen". Nooit meer vergeten, zoals je ziet.
Klopt, bocht afsnijden wanneer je naar links gaat. En ja, ik doe het zelf ook wanneer er niemand te zien is. Dan neem ik niet helemaal de buitenzijde. Maar als er een ander is, altijd ruimte geven en inderdaad, de bocht ruim nemen. Zoals het hoort!
Herkenbaar en niet alleen automobilisten, fietsers e.d. kunnen er ook wat van.
Klopt, niet alleen automobilisten inderdaad.

Heel herkenbaar. Ik heb bijna dagelijks “ruzie” met automobilisten en fietsers die vinden dat ik in hun bocht sta. :ROFLMAO:
En ook met mensen die het vervelend vinden dat ik niet doorrijd als ik een vrachtwagen ruimte geeft om te manoeuvreren.

Heel herkenbaar. Ik heb bijna dagelijks “ruzie” met automobilisten en fietsers die vinden dat ik in hun bocht sta. :ROFLMAO:
En ook met mensen die het vervelend vinden dat ik niet doorrijd als ik een vrachtwagen ruimte geeft om te manoeuvreren.
Ow ja dat ook. Ik sta hier regelmatig bij een stoplicht waar het netjes is om iets achter de stopstreep te staan, omdat er vaak een bus komt. Ik weet dat uit ervaring, dan hoef ik niet achteruit te rijden, wat een aantal dan ook heel ingewikkeld vindt.
Laatst stond er iemand te toeteren én te seinen met zijn lampen, omdat ik de bus eerste de bocht liet nemen voordat ik zelf ging rijden. We hadden net groen. Ik krijg dan de neiging om even uit te stappen en heel rustig de situatie uit te leggen aan degene achter mij. Maar dat heb ik maar niet gedaan.

Even goed je voor- en achterruit schoon sproeien vinden dit soort lui ook fijn !
Dat een dwaas de trekhaak besnuffelt is tot daar aan toe. Heel veel botsdoosjes hebben een remassistent en als ik zorg voor wat extra ruimte voor mijn auto komt dat vast goed.
Maar de sproeiers doen weinig als het drammen zich uit door naast mij te gaan rijden als ik wil invoegen.

Ik denk op zo'n moment liever in schade aan de persoon. Als het kreukelrandje echt gebruikt wordt, wie heeft er dan de grootste kans op lichamelijke schade.

En dan kan je beter met de kreukelzone moeten afremmen op een crashende drambak dan klem zitten tussen drambak en onschuldige invoeger.
En er rijdt ook van alles op de overvolle snelweg rijdt waar je op wil invoegen.

Ik vind dat een slecht moment om ongecontroleerd rond te moeten schuiven in je botsdoos.

Ja snap het wel de frustratie, maar als ik soms die dashcam beelden zie en brake checks zie doen.. niks rechtvaardigt zoiets dus dan maar gewoon ff wat ruitenwissers vloeistof.

Trust me, als je net jouw auto met de hand hebt gewassen en super blij en trots bent dat je je klootvioolmobiel schoon hebt om aan je niffo’s te laten zien, dan is er niks kutter dan van die antivries plakspul over je auto :D..

En even een ego crank als je vrij baan hebt , even afwacht totdat die écht op je bumper zit en dan even alle registers open te trekken, ze kleiner ziet worden en na 500m rustig naar rechts te gaan en ze gefrustreerd voorbij zien blaffen.

Ik zit hier soms met verbazing te lezen hoe mensen zich kunnen ergeren aan elkaar en elkaar vervolgens weer het leven zuur maken. De reactie van @Janneman is wel verfrissend. Zo sta ik er ook in.
Ik maak zelf ook weleens een fout en ben dan blij dat er niet meteen iemand met z'n ruitensproeiervloeistof zit te spelen.

Tsja @Twix ik verwelkom je graag weer een keer terug in het drukke Nederland elke dag op een snelweg (A4, A16, A20) waar iedereen elkaar continu afsnijdt of je van de weg drukt. Dan is een beetje ruitenwisservloeistof een meer dan subtiele hint om even afstand te nemen. Kijk ff een keer een dashcam compilatie op YT. Dat heeft niks te maken met even fout zitten. Dat is gewoon brak rijgedrag wat niet wordt opgelost door de politie

Balen dat we niet allen gezegend zijn met zoveel rust als jouzelf of @Janneman .

Tsja @Twix ik verwelkom je graag weer een keer terug in het drukke Nederland elke dag op een snelweg (A4, A16, A20) waar iedereen elkaar continu afsnijdt of je van de weg drukt. Dan is een beetje ruitenwisservloeistof een meer dan subtiele hint om even afstand te nemen. Kijk ff een keer een dashcam compilatie op YT. Dat heeft niks te maken met even fout zitten. Dat is gewoon brak rijgedrag wat niet wordt opgelost door de politie

Balen dat we niet allen gezegend zijn met zoveel rust als jouzelf of @Janneman .
Je moet wel zelf de basis scheppen voor je eigen gedrag. Mijn werk start om 7 uur maar ik ben met kwart voor 7 ruim op tijd dus nooit haastig.

Idem na mijn werk. Ik weet niet waar de meesten laagvliegend heengaan, maar als ik thuiskom pak ik een bak koffie met een koekje en heb ik tijd genoeg.

Ik zit hier soms met verbazing te lezen hoe mensen zich kunnen ergeren aan elkaar en elkaar vervolgens weer het leven zuur maken. De reactie van @Janneman is wel verfrissend. Zo sta ik er ook in.
Ik maak zelf ook weleens een fout en ben dan blij dat er niet meteen iemand met z'n ruitensproeiervloeistof zit te spelen.
Ik laat me ook lachend afsnijden e.d. Ga er vanuit dat die ander het niet met opzet doet/het niet gezien heeft. Bumperklever? Ik ga gewoon aan de kant zodra ik kan. Ik heb zelf ook weleens haast en dan is het lekker als je er langs kan.

Maar ik geef wel toe dat deze mindset bij mij 20 jaar heeft geduurd. Voor die tijd kon ik ook een kort lontje hebben ;)

Dan is een beetje ruitenwisservloeistof een meer dan subtiele hint om even afstand te nemen.

Ik blijf dan gewoon plakken, kijken of ie nóg een keer gaat sproeien. :devilish:
Zelfde als met bestuurders die, overduidelijk, een 'gat' laten vallen met hun voorganger.. dus snelheid vertragen.. Waarom? Rij gewoon mee met de voorgangers, dan is er niks aan het handje, vind ik.

Maar ik geef wel toe dat deze mindset bij mij 20 jaar heeft geduurd. Voor die tijd kon ik ook een kort lontje hebben ;)
Hier idem dito. Overigens kan ik nog steeds wel eens een kort lontje hebben. Maar daar heb ik alleen mezelf mee.

Ook gebruik ik in principe de claxon niet. Ik gebruik die energie liever voor het ontwijken van gevaar dan hopen dat de ander de hint begrijpt.

Laatst bewerkt:
Je kunt van alles uithalen maar doe ik al lang niet meer aan.

Spiegelkijken uit, negeermodus aan.
Het had gekund, schietgebedje of de drambak een hoijzer heeft en schuiven maar op een overvolle weg.
De optie van "Ik zie je niet en naar links schuiven" was wel een heel gevaarlijke optie geweest. Hij had mij links achter opzij gedrukt en ik heb niet de reflexen van Max.

Er reed ook van alles voor, achter en opzij van ons, de invoegstrook is niet oneindig lang en er borrelt op zo'n moment toch flink wat agressie in mij op.
Toen ik nog een pubertje was, had ik misschien wel doorgeschoven naar links, de eventuele schade voor lief genomen en na het ongeval het lichamelijk letsel van de drammer zoveel mogelijk aangevuld. Maar ik ben ondertussen een oude man en een knokpartij levert weinig meer op dan wat bloedingen links en rechts.

Ik snap het. Een kort lontje is een oorzaak van een enorme agressie thuis. Ik snap de frustratie wel maar hou er rekening mee dat ook een kort lontje mits goed gebruikt tot een goed resultaat kan leiden. En met een beetje goed voorwerk is dat korte lontje helemaal niet erg! Zet de energie die in de frustratie zit om in andere zaken en je zal zien dat het korte lontje geen frustratie op hoeft te leveren. Het scheelt je enorm veel servieswerk in ieder geval.

Kijk ff een keer een dashcam compilatie op YT.
Dat doe ik ook best wel vaak, maar de meeste daar te zien zijn toch vooral heel blij dat iemand anders een fout maakt? En die braketests enzo, ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het oeverloos toeteren en seinen na een fout dat ook wel een beetje uitlokt zo nu en dan. En die figuren die het met opzet doen: Afsnijden, over de vluchtstrook inhalen etc., tja, die ga je met een reactie echt niet opvoeden. Ik heb dat nog nooit gezien of meegemaakt althans, dat iemand, na een opzettelijke asociale actie, sorry komt zeggen.

Het is bij mij persoonlijk, na vele jaren met 90.000 km per jaar, vooral altijd een beetje de overweging: Wat kan ik winnen en wat kan ik verliezen. En als je dat elke keer even bedenkt, dan heeft een reactie op welke manier dan ook geen enkele zin. Iemand die bewust asociaal is, die trekt zich, óf niks aan van jouw reactie, óf het werkt als een rode lap. Iemand die een fout maakt, doet dat niet met opzet, hoe dom ook soms, maar diegene weet het dan zelf vaak ook wel. Dus daar win je niks in mijn ogen. En wat heb je dan verloren als iemand voordringt. Hoeveel tijd kost het je nou dan?

Mensen die bij mij bumperkleven, die laat ik voorbij. Ik weet ook niet wat de reden is. Maar het "probleem" is dan meteen opgelost. Mensen die rechts inhalen, of het fenomeen ritsen niet snappen, die mogen er bij mij ook tussen als ze dat willen. Ik toeter niet en ik sein niet. Ik erger me ook niet zo daardoor en je bent daarmee ook veel minder met het rijgedrag van anderen bezig. Scheelt een hele hoop.

@De Dude Toch maar een Mercedes pakken na de 535. Word je rustiger van. ;):LOL:

Ik snap het. Een kort lontje is een oorzaak van een enorme agressie thuis. Ik snap de frustratie wel maar hou er rekening mee dat ook een kort lontje mits goed gebruikt tot een goed resultaat kan leiden. En met een beetje goed voorwerk is dat korte lontje helemaal niet erg! Zet de energie die in de frustratie zit om in andere zaken en je zal zien dat het korte lontje geen frustratie op hoeft te leveren. Het scheelt je enorm veel servieswerk in ieder geval.
Hier spreekt ervaring zo te zien :giggle:

Wat kan ik winnen en wat kan ik verliezen. En als je dat elke keer even bedenkt, dan heeft een reactie op welke manier dan ook geen enkele zin. Iemand die bewust asociaal is, die trekt zich, óf niks aan van jouw reactie, óf het werkt als een rode lap. Iemand die een fout maakt, doet dat niet met opzet, hoe dom ook soms, maar diegene weet het dan zelf vaak ook wel. Dus daar win je niks in mijn ogen. En wat heb je dan verloren als iemand voordringt. Hoeveel tijd kost het je nou dan?
Het gaat om tienden van een seconde tijdwinst tegenover het risico op een rolstoel met kinbesturing, een uur vertraging met takelen, een uur vertraging met ruzie maken en minstens enkele duizendjes schade.

Gewoon volmaakte onzin.

@De Dude Toch maar een Mercedes pakken na de 535. Word je rustiger van. ;):LOL:
Oh maar ik rijd doorgaans rustig hoor. Ik zit 90% van de tijd in de spits dus dat is ACC aan en in het treintje naar kantoor. De BMW nodigt wel meer uit tot sportief rijden merk ik wel nu 1.5 week zonder en vooral in de Tesla onderweg.

• Leuk
Waarderingen: W212
Ik blijf dan gewoon plakken, kijken of ie nóg een keer gaat sproeien. :devilish:
Zelfde als met bestuurders die, overduidelijk, een 'gat' laten vallen met hun voorganger.. dus snelheid vertragen.. Waarom? Rij gewoon mee met de voorgangers, dan is er niks aan het handje, vind ik.
Heel simpel,als jij me van achteren geen ruimte geeft zorg ik dat er aan de voorkant meer ruimte is.

^^ Ja, dat lees ik vaker als reactie. Geef dan wel gas bij als ik achter jou wat meer ruimte laat.. maar dat gebeurd dan vaak weer niet..

Heel simpel,als jij me van achteren geen ruimte geeft zorg ik dat er aan de voorkant meer ruimte is.
En dat vind je dan zelf geen kinderachtig gedrag?

Ik kan mij iedere dag wel ergens aan storen. Mensen die in drukte je met een hoop moeite gaan inhalen om 1 auto verder naar voren in hetzelfde treintje te rijden. Tja...

Maandagochtend nog. Om 6 uur klaar met de nachtdienst. Alles nog spierwit buiten. Vervolgens iemand die met zijn werkbus 5 meter afstand wel prima vond. Ik dus niet. Ik ben gestopt daar waar ie er niet langs kon, om eens te vragen waarom dat nodig was. Veel zin had dat niet, want meneer had er geen boodschap aan. Als ik dwarsga door de gladheid, zit hij wel mooi achterin. Ik heb geen zin in gedoe met de verzekering. Zelfs niet als het niet mijn fout is. Ik heb er werk aan en dat zogenaamde schadeloosstellen is ook altijd maar de vraag.

Ik merk wel dat met de jaren ik veel minder op mijn strepen ben gaan staan. In plaats van door te duwen, want ik heb voorrang (zie de vele filmpjes op YT), ben ik wat terughoudender. Ik heb gewoon geen zin in gedoe om iets dat je zelf kunt voorkomen.

Ik merk wel dat met de jaren ik veel minder op mijn strepen ben gaan staan. In plaats van door te duwen, want ik heb voorrang (zie de vele filmpjes op YT), ben ik wat terughoudender. Ik heb gewoon geen zin in gedoe om iets dat je zelf kunt voorkomen.
Ik was vroeger ook wel eens wat drammerig. Een eigenschap waarmee je heel snel leert uitdeuken, bumpertjes vervangen, spuiten en spiegeltjes lijmen.

Maar stel je voor: Je rijdt achter een andere auto en je zet jouw auto tegen de bumper van de auto voor je. Stel, het gaat zo rustig/langzaam dat er geen schade aan een van beide auto's te ontdekken is.
Toch valt met al het gezeik heel snel de tijdwinst van maanden jakkeren en drammen in het water.

0,1 seconde gewonnen door twee mensen (jezelf en het slachtoffer in de andere auto) in de stress te jagen tegen het risico van minstens 1000 seconde (iets meer dan een kwartier) vertraging.
Reken maar op meer dan een uur als er gewonden zijn (oh kijk, mijn neus bloedt, ik heb mijn nek verrekt of er steekt daar een bot uit).

En dat vind je dan zelf geen kinderachtig gedrag?

Ik kan mij iedere dag wel ergens aan storen. Mensen die in drukte je met een hoop moeite gaan inhalen om 1 auto verder naar voren in hetzelfde treintje te rijden. Tja...

Maandagochtend nog. Om 6 uur klaar met de nachtdienst. Alles nog spierwit buiten. Vervolgens iemand die met zijn werkbus 5 meter afstand wel prima vond. Ik dus niet. Ik ben gestopt daar waar ie er niet langs kon, om eens te vragen waarom dat nodig was. Veel zin had dat niet, want meneer had er geen boodschap aan. Als ik dwarsga door de gladheid, zit hij wel mooi achterin. Ik heb geen zin in gedoe met de verzekering. Zelfs niet als het niet mijn fout is. Ik heb er werk aan en dat zogenaamde schadeloosstellen is ook altijd maar de vraag.

Pardon?
Het gaat over mijn veiligheid, niet over al of niet kinderachtig gedrag.
Hiermee kan ik voorkomen dat ik op een voorganger bots als er een of andere idioot achter op mij ploft.

Knip - moderatie

Laatst bewerkt door een moderator:
Als jij gewoon altijd voldoende afstand houdt (wat je sowieso hoort te doen), dan hoef je geen extra afstand te houden als er iemand op je achterbumper gaat zitten.
Dat je extra afstand gaat houden om de klever te pesten was dan ook ook mijn lezing van jouw eerdere bericht, dus ik was niet verbaasd over de reactie die je (trouwens niet van mij) kreeg.

Trouwens, als we het hier gezellig willen houden, kunnen we "pardon?" en "hoe haal je het in je hoofd om"-vragen hier m.i. beter achterwege laten.

Als jij gewoon altijd voldoende afstand houdt (wat je sowieso hoort te doen), dan hoef je geen extra afstand te houden als er iemand op je achterbumper gaat zitten.

Ik ervaar zo'n trekhaakverkrachter als bedreigend.
En ik denk dat de bumperklever het ook als dreigend bedoelt: Als jij niet wat meer gas geeft, druk ik mijn wrak in jouw kofferbak.

Kan me vooral erg verbazen als ik iemand asociaal zie rijden, maar ik maak me er zelf ook echt wel eens schuldig aan. Als ik hier zou zeggen dat ik me altijd keurig gedraag ben ik keihard aan het liegen.

Het hangt van zoveel dingen af, als ik een klote dag heb, en ik heb ook nog eens haast, maakt me dat niet perse een betere automobilist.
Dan wordt mijn geduld best wel eens op de proef gesteld en zit ik ook wel eens veel te dicht achter een voorganger, wat me helemaal niets helpt....

Zelf had ik jaren terug een keer een heel slechte actie in het verkeer...

Ik reed op een verkeerslicht af, 2 banen voor rechtdoor, die na het kruispunt snel overgingen in één baan.
En stond een VW Transporter voorgesorteerd op de rechterbaan, licht was rood toen ik aankwam op de linkerbaan.
Ik gokte erop dat het licht op groen zou springen en ik voor de VW kon komen bij het ritsen. Dat eerste gebeurde ook maar de VW was sneller dat ik had verwacht.

Dus ik wat extra gas bij, en ik kan me nog net voor de VW op de juiste weghelft duwen. Maar daar had de bestuurder zeker last van. Die was er ook duidelijk niet van gediend en zat daarna heel dicht op me om zijn ongenoegen te laten merken.

Mijn actie beviel mezelf ook slecht, dus ik de auto langs de weg gezet en hij parkeert zijn VW voor me.
Ik loop naar hem toe, hij doet z'n raam open en wil beginnen met een heel relaas over mijn actie. Ik zag zijn frustratie.
Gelukkig was ik 'm voor en ik gaf direct aan dat het een idiote actie was, mijn excuses aangeboden en gezegd dat ik de situatie volledig verkeerd had ingeschat. Helemaal mijn fout.

Ik zag de frustratie wegvloeien, hij keek even wat verbaasd en daarna was het: 'Nou, prima. Maar kijk ff uit de volgende keer'

Toch weer prima opgelost zo, maar de volgende keer let ik wat beter op en neem ik iets minder risico.

Wat ik irritant is dat als je zo'n gecombineerde op- en afrit hebt er altijd mensen zijn die je eerst nog willen inhalen als ze gaan invoegen terwijl je al je richtingaanwijzer aan hebt staan om uit te voegen. Kleine moeite om gewoon achter je in te voegen zodat je makkelijk kunt uitvoegen. Of van die mensen die altijd snel voor een afrit nog even wat mensen willen inhalen alsof een race aan het rijden zijn. Totaal overbodig want je rijdt nooit vooraan, er rijden altijd weer mensen voor je.

^^ dat eerste is ook situatie afhankelijk, er moet wel ruimte achter jou zijn voor diegene om in te voegen.
Het begint, wat mij betreft, bij dergelijke weefvakken (of bij zgn. klaverbladen) dat de uitvoeger tijdig richting aangeeft en als de invoeger in het weefvak blijft de pinker direct naar rechts doet; bij een klaverblad is het juist aannemelijk dat de inkomende voertuigen gaan invoegen. Soms is dan gas bij geven en voorlangs invoegen effectiever, naar mijn ervaring.

Ongekend dit.. het ergste is dat deze amigo dus een ‘bekende’ is op de socials en altijd zit te janken dat de politie hem moet hebben.

Hoop dat z’n auto echt door de shredder gaat.

Typisch geval van papa en mama hebben vroeger op de fontanelletjes zitten drukken

Wat ik irritant is dat als je zo'n gecombineerde op- en afrit hebt er altijd mensen zijn die je eerst nog willen inhalen als ze gaan invoegen terwijl je al je richtingaanwijzer aan hebt staan om uit te voegen. Kleine moeite om gewoon achter je in te voegen zodat je makkelijk kunt uitvoegen. Of van die mensen die altijd snel voor een afrit nog even wat mensen willen inhalen alsof een race aan het rijden zijn. Totaal overbodig want je rijdt nooit vooraan, er rijden altijd weer mensen voor je.
Een dwaze drammer.

Ik heb dit weekend bijna een halve zool de weg afgeknikkerd.
Ik rij rechts op een 4 rijstroken brede snelweg en meerdere rijstroken zijn bezet met bestuurders met ernstige rechterbaanvrees. Ik had er geen behoefte aan sneller dan de maximum snelheid te rijden, dus ik rij op de meest rechter rijstrook (100 ~103 km/uur op de navigatie gemeten).
Ik naderde de afslag die ik wilde nemen, zette mijn knipperlichtje uit naar rechts en reed ongeveer waar de strepen ophouden en de dikke blokken begonnen toen een dwaze drammer met zeer hoge snelheid even "achterlangs de uitvoegstrook op reed".

Normaal gesproken ben ik niet zo schrikachtig maar hier schrok ik wel van. Ik had al gecontroleerd of de uitvoegstrook echt leeg was, ik gaf al aan dat ik naar rechts zou gaan en de dwaas reed zo snel dat hij totaal onverwacht naast mij verscheen (voor mijn gevoel had hij de 200+ wel aangetikt).
Bovendien, als hij mij geraakt had, was dat op een manier geweest die zeer ongunstig voor mij was. En, bij een ongeval had ik niets aan de camerabeelden van de dashcam gehad, hij had mij vol op het rechter achterspatbord geraakt (de dashcam zit op de voorruit).

Misschien moet ik ook maar een dashcam aan de achterruit monteren.

Op mijn route richting richting huis hebben de defensieterreinen twee grote uitritten. Het is opvallend vaak dat mensen denken ‘oh, ik kan dr nog wel even voor’ waarna auto’s op de N weg zelf een lichte tot stevige remactie uit moeten voeren. Je gaat bijna denken dat het daar slecht toeven is zo graag als het personeel de dam af wil

Op mijn route richting richting huis hebben de defensieterreinen twee grote uitritten. Het is opvallend vaak dat mensen denken ‘oh, ik kan dr nog wel even voor’ waarna auto’s op de N weg zelf een lichte tot stevige remactie uit moeten voeren. Je gaat bijna denken dat het daar slecht toeven is zo graag als het personeel de dam af wil
Hou mij ten goede, ik weet niet of onderstaande ook voor jouw situatie geldt, maar het is vaak een crime om een drukke N-weg op te draaien omdat er maar weinig mensen genegen zijn om even wat ruimte te laten. Alles rijdt hutjemutje op elkaar en laten vaak geen enkele mogelijkheid om mensen erop te laten komen.

Hou mij ten goede, ik weet niet of onderstaande ook voor jouw situatie geldt, maar het is vaak een crime om een drukke N-weg op te draaien omdat er maar weinig mensen genegen zijn om even wat ruimte te laten. Alles rijdt hutjemutje op elkaar en laten vaak geen enkele mogelijkheid om mensen erop te laten komen.
In dergelijke situatie heb je helemaal gelijk, maar zo druk is het daar op zn hoogst eens per maand als het dat al is. Dit is een kwestie van een paar auto’s afwachten en dan is er ruim de tijd om erop te draaien.

Waarom zou je dat doen? We hebben allemaal weleens haast. Mss ben je onderweg naar je zieke moedertje of mss ben je op weg naar een belangrijke sollicitatie. Laat iemand er gewoon langs. Dan laten ze jou er een volgende keer ook langs.

Waarom zou je dat doen? We hebben allemaal weleens haast. Mss ben je onderweg naar je zieke moedertje of mss ben je op weg naar een belangrijke sollicitatie. Laat iemand er gewoon langs. Dan laten ze jou er een volgende keer ook langs.
Plannen.
Dat is de kunst van het vooraf indelen van je dag.
Neem de tijd om van A naar B te rijden; plan de dag niet propvol maar hou 70 ~ 80 % aan. Minder stress, minder cortisol, minder Fockwa, minder wrakken, minder pleisters en minder energie. .

Ik denk dat er een soort ophemelen van "het opschieten" meespeelt. We worden van alle kanten bestookt met het idee dat je in het verkeer moet streven naar een zo kort mogelijke tijd op de weg terwijl de meeste mensen best genieten van de vrijheid zelf te kunnen beslissen hoe ze aan het verkeer deelnemen. We raggen naar de sportschool om daar een bakje koffie te nemen voordat we sporten. We komen op het werk en kletsen de eerste minuten hoe het weekend was. We kopen een Guttegut XL omdat we genieten van het rijden met de Guttegut XL maar vervolgens raggen we zo snel mogelijk van A naar B.
.
Ik rij zelf eigenlijk altijd de snelheid die ik veilig acht. Dat kan ook wel eens te snel zijn, ik kan rustig om 03:00 uur 's nachts over een vrij lege A16 (100 km/uur max) met 140 km/uur knallen. En ik kan in een gevaarlijke en drukke ochtendspits (mist, sneeuw, regen, donker) rustig met 90 km/uur achter die dikke Scania sukkelen terwijl het er naar uitziet dat ik maar 5 minuten voor de sollicitatie binnen ga vallen.
Dat ik dan wat stress heb of ik op tijd binnen ben, mag duidelijk zijn. Maar ik heb de planning zelf in elkaar geprutst dus is het eigenlijk een leermoment voor de volgende keer.

In de racerij is er een gouden uitspraak: "to finish first, you first have to finish".

Met andere woorden, als je de boel niet heel houdt, gaat het niet lukken. En ik weet dat je voor dat heel houden de rest van het verkeer ook nodig hebt.
Je hebt dus ook die dwaze drammer nodig die de stukken uit het stuur bijt, de manager die op zes plaatsen tegelijk wil zijn, de stresskip die nog even een super-dealtje wil scoren en de vrachtwagenchauffeur die lading van A naar B brengt, de oma die haar heilige ettertjekleinkindje op de achterbank desnoods met het leven beschermt en de afvallige zoon die nog een laatste keer zijn stervende mammie wil zien.

Maar soms zijn mensen verrassende wezens. Ze bedenken ineens dat je via de vluchtstrook in kan halen, dat je via de uitvoegstrook een treintje vrachtwagens ontloopt, dat die ander wel even gaat stoppen terwijl zijn stoplichtje groen is.
Juist die verrassing, juist die afwijking van de door de overheid opgelegde regeltjes zorgt voor de ongelukken. Niet dat die regeltjes super zijn (er zijn regels die te dom zijn voor woorden) maar ze zijn nodig om ongelukken te voorkomen.
Zelfs op het circuit zijn regels - al is het maar dat je dezelfde kant uit rijdt en dat iedereen zijn stinkende best doet zo snel mogelijk te rijden.

Ik heb wel eens met zeer hoge snelheid naar het ziekenhuis gereden omdat mijn oudste met leeftijd van 1.5maand was gevallen van de commode op de harde badkamer vloer en ik volgens de centrale sneller bij het ziekenhuis was dan de ambulance (ik woonde 5min er vandaan).

Ben blij dat ik toen gewoon overal werd doorgelaten. Had wel m’n alarmlichten aan.

Lang geleden vol gas van de Randstad naar Friesland moeten rijden omdat mijn Mw W212 5 weken te vroeg ging bevallen met wat complicaties erbij. Ik kan je verzekeren dat je dan niet heel blij wordt van iemand die extra lang op links blijft rijden en gebaartjes aan het maken is. :LOL:

Terug
Bovenaan