Het grote muziektopic

De Dude

Asfaltkampioen
Een topic die ik niet zo 123 kon vinden, maar wel erg nieuwsgierig naar ben..

Ik ben groot, zeer groot liefhebber van muziek. Bij mij staat er altijd muziek op, of het nou thuis is, in de auto, kantoor, maakt niet uit. M’n kids kinderen zijn daardoor ook super veel met muziek bezig wat ik heel leuk vind om te zien, nadeel is wel dat ik om de minuut een nieuw verzoek krijg in de auto.

Wat me brengt tot dit topic, in het kader een beetje luchtig (op de front page is het al zuur genoeg), maar ook geïnspireerd door een recent autoblog artikel:

Wat voor muziek zet jij het liefst op bij jou epische road-trip om je tank en/of laadstress te overbruggen?

Artiest, nummer, spill it out.

Ik trap af: ALLES. Suf hè. Nee als ik voorkeur mag noemen :
  • heel groot fan van country music: Luke Combs, Kenny Chesney, Zac Brown Band, Darius Rucker, Tim McGraw
  • Groot groot fan van Pearl Jam
  • Stevie Ray Vaughan, JM Trio
  • Fan van het oudere werk van Metallica, Rammstein, Volbeat en Bring Me The Horizon
  • Led Zeppelin, Stones, the band, soms de Beatles maar zoveel gebrainwasht door mijn gitaar leraar dat ik daar beetje zenuwinzinking van krijg
  • NAS, Biggie, oude werk The game (Documentary), opposites
  • Zo nu en dan techno om die paar festivals te overleven per jaar ;)
En m’n Guilty pleasure is Helene Fischer en alle gerelateerde Duitse (apres ski) muziek.

Laatst bewerkt:
Ik kan naar een hele hoop muziek luisteren, maar ik zou het meeste niet zelf opzetten.
Als ik zelf wat opzet is het Rock en Metal.

Ik heb meerdere playlists op Spotify waar verrassend geen Taylor Swift and Biebs in voor komt ;-).

Ook hier een vrij ruime smaak in muziek, mijn favoriete band is en blijft Queens of the Stone age, op plek twee ZZ Top en op 3 Faith no more. Maar ik luister ook graag oude Country nummers van Marle Haggard, Conway Twitty of Johnny Cash. Ik vind Lou Rawls waarschijnlijk één van de beste zangers ooit en aan de andere kant kan ik ook de rauwe sound van Mark Lanegan erg waarderen. Er is nog zoveel meer maar dan ben ik nog wel een half uur aan het typen vrees ik.

(y) Erg mooie muziek, die afgelopen week enigszins op jammerlijke wijze weer wat in de belangstelling is gekomen wegens het overlijden van Robbie Robertson.
Ik heb niet vaak muziek opstaan in de auto maar lekkere muziek voor onderweg hoor ik graag van de Doobie Brothers, Tom Petty, Joe Walsh, The Who, (Small) Faces, Little Feat, The Byrds, CSNY of alleen Y met of zonder Crazy Horse (en 1 album van Crazy Horse zonder Y), Leon Russell, Jeff Beck en nog vele anderen. Rock uit de jaren 60/70/80 is al gauw goed zolang het niet te symfonisch of poedelrockachtig wordt.

Dit topic past trouwens beter in Stamgasten, denk ik.

*kinderen :ROFLMAO:

Ik luister eigenlijk niet zo vaak wat in de auto, als ik auto heb of rij. Vind het wel lekker rustig zo en binnendoor hoor ik liever de vogeltjes. Als ik luister dan Lifehouse, Keane, Morning Runner, filmmuziek bv van Interstellar, Dunkirk, Arrival oid. Laatste paar jaar ook veel van alles en nog wat. Favoriete muziek is toch (Britse) poprock.

Ik heb een vrij brede smaak kwa muziek en heb vaak of radio 2 aanstaan of muziek van een usb-stick waar van alles op staat van Abba tot Metallica, Eagles, The Cure, Simple minds, Guns'N Roses, Dire straits, Limp Bizkit, Coldplay, Toto, Queen, Joe Jackson, Radiohead, Alan Parsons Project, R.E.M, U2, Keane, Greenday, etc, maar bv ook Robbie Williams en zelfs sommige nummers van Marco Borsato, BLOF, de kast en Acda en de Munnik en ook Avicii, Armin van Buuren, David Guetta of Tiesto. Van de huidige muziek vind ik Nothing but Thieves echt geweldig.

@De Dude, daar vraag je me wat. Ik heb geen favoriet genre eigenlijk, ik heb 60s - 70s playlisten, kan bijv. The Animals, The Who en andere bekende zeer waarderen. Maar ik kan ook goed lang Elton John albums op hebben staan of Queen, David Bowie etc. Af en toe André Hazes er tussen door! Maar ook old skool hip hop/rap, en ook de moderne Post Malone / The Weeknd / Quavo / Lil Nas X etc.

Ben ook veel naar festivals geweest Techno etc. Albeit die tijd is wel voorbij en van Sziget in Budapest tot festivals in the UK met Iggy Pop!

Zelfs after parties met Usher en Lady Gaga meegemaakt in high end clubs , maar dat was een andere tijd en daar kan ik zelfs een spannend boek over schrijven…

Met andere woorden het is maar net wanneer je bij mij in de auto stapt

Het vliegt bij mij alle kanten op. Ik speel zelf bastuba, dus blaasmuziek kan ik ook wel eens stevig aan hebben als ik alleen in de auto zit. Viera Blech, Da Blechhauf'n, Lucky Chops, LaBrassBanda, Vlado Kumpan, maar ook bijvoorbeeld Fanfare Ciocarlia, een Roemeense band met vrij opzwepende muziek.
Daarnaast kan het echt van alles zijn. Rammstein, maar ook Duitse apres-ski muziek. En als ik wil slapen Enya (dus niet onder het rijden :D ).

*kinderen :ROFLMAO:

Ik luister eigenlijk niet zo vaak wat in de auto, als ik auto heb of rij. Vind het wel lekker rustig zo en binnendoor hoor ik liever de vogeltjes. Als ik luister dan Lifehouse, Keane, Morning Runner, filmmuziek bv van Interstellar, Dunkirk, Arrival oid. Laatste paar jaar ook veel van alles en nog wat. Favoriete muziek is toch (Britse) poprock.
Speciaal voor jou aangepast :) Lifehouse Nice ! is ook zo’n band waar ik dan 2 dagen hele tijd naar luister en dan zo weer een jaar niet.

Alan Parsons Project, R.E.M, U2, Keane, Greenday, etc, maar bv ook Robbie Williams en zelfs sommige nummers van Marco Borsato, BLOF, de kast en Acda en de Munnik
Oeh Alan Parsons Project heel Nice. Muzikaal zit dat zo enorm goed in elkaar.

Zwak voor Nederlandse muziek Herken Ik ook wel. Ik ga ook eerdaags naar concert Acda en de Munnik

Ik luister graag naar 'Mon enfant' van Nana Mouskouri, de franse vertaling van Day is done (peter Paul & Mary), de variant van Nana vind ik emotioneler maar dat is natuurlijk persoonlijk.

Ik vind van alles leuk om naar te luisteren, maar in de auto heb ik toch meestal de radio aanstaan. Anders raak je toch vaak weer in hetzelfde cirkeltje qua muziek, en blijf ik op de hoogte van de muziek die mijn tieners luisteren.
Een muziekstijl kan ik echt niet harden dat is R&B.
De beste concerten waren toch wel Metallica, Run DMC, Osdorp Posse, Iggy Pop. En The Cure viel mij live heel erg tegen, terwijl ik graag naar ze luister, nauwelijks interactie met het publiek. Was wel op een groot festival, misschien is het in een kleinere club wel leuk.

Er was op het oude forum altijd een “Wat luister je nu?”-topic, maar het meest recente wat ik kan terugvinden is deze. Natuurlijk is het ook geen probleem om hier verder te gaan.

Op die moment luister ik vaak naar: Claude - Ladada (Mon Dernier Mot)
Das een topic van lang geleden inderdaad haha. Leuk dat je hier wat hebt bijgedragen.

Erg goed nummer en heel gaaf vond ik het toen ik het op de Italiaanse radio hoorde! Weliswaar de Engels / Franse ipv NL/FR versie maar soit

Ik luister graag naar 'Mon enfant' van Nana Mouskouri, de franse vertaling van Day is done (peter Paul & Mary), de variant van Nana vind ik emotioneler maar dat is natuurlijk persoonlijk.
Ik kende deze versie niet, ga ‘m zeker even opzetten zometeen in de auto naar huis !

Lifehouse Nice ! is ook zo’n band waar ik dan 2 dagen hele tijd naar luister en dan zo weer een jaar niet.

Ja luister al naar ze sinds 2003 toen ze twee hitjes hadden. Alleen ik herken ook wat je zegt; soms luister ik er heel lang niet meer naar. Wel een keer gezien in Tivoli maar viel tegen. Jason heeft totaal geen charisma.

Zijn wel liedjes die ik vaak luister; Katie Melua - The Flood, Snow Patrol - Chasing Cars, Banners - Someone to You, The Crown - Bitter Sweet Symphony, Little May - Boardwalks, Robyn - Dancing on my Own, Paul van Dyk - Time of our Lives, Alanis Morissette - Uninvited, Electrik Youth - Final Girl bv

Ik vind van alles leuk om naar te luisteren, maar in de auto heb ik toch meestal de radio aanstaan. Anders raak je toch vaak weer in hetzelfde cirkeltje qua muziek, en blijf ik op de hoogte van de muziek die mijn tieners luisteren.
Een muziekstijl kan ik echt niet harden dat is R&B.
De beste concerten waren toch wel Metallica, Run DMC, Osdorp Posse, Iggy Pop. En The Cure viel mij live heel erg tegen, terwijl ik graag naar ze luister, nauwelijks interactie met het publiek. Was wel op een groot festival, misschien is het in een kleinere club wel leuk.
In mijn geval is dat nog simpel: ze vinden alles mooi wat ik op zet haha.

Ik luister ‘s ochtends altijd radio (radio 2, slamFM) maar middag of elders altijd eigen muziek. In m’n auto bijna 5,000 nummers opgeslagen op de harde schijf en gewoon spotify natuurlijk.

Moderne top40 (radio) muziek is wel lastig als je een muzikale achtergrond hebt. Het is helaas een stuk simpeler van opzet en meer gericht op streams. Dat wil zeggen: hoogtepunt van het nummer muzikaal (dus afwijkende akkoorden bijv.) binnen halve minuut omdat men anders afhaakt. Hierdoor heb je dezelfde opzet van nummers met weinig ruimte voor klassieke progressie waar wel diversiteit in zit (couplet opbouw refrein, refrein, couplet, bridge, refrein)

Het FD heeft hier wel eens een leuk achtergrond artikel aan gewijd waar ze top2000 met huidige top40 vergeleken.

Moderne artiesten top40 die imo wel heel origineel zijn Purple Disco Machine, Dua Lipa, Post Malone , Ed Sheeran, harry styles, Shawn Mendes

Laatst bewerkt:
Ik luister trouwens op vakantie altijd lokale radio op plek van bestemming. Dit is al paar jaar Italië - zodra ik de Italiaanse grens passeer gaat Radio Kiss Kiss aan.

In de auto blijft het vooral bij verzoeknummers van de kinderen. Daar zit tegenwoordig verontrustend veel piratenmuziek bij. Je woont in Overijssel of niet natuurlijk :) En natuurlijk ook irritante Nederlandse rappers, brrr…

Ondanks mijn brede muzieksmaak heb ik daar maar weinig mee. Dance en Trance uit mijn jeugd blijf ik leuk vinden en ik luister tegenwoordig vaak naar radiozende StuBru. Meeste wat daar voorbij komt kan ik waarderen. Heerlijk nummer wat ik daar regelmatig hoor 1989 van dEUS, een Belgische band.
Albums luister ik vaak thuis met een goede hoofdtelefoon op. Inspiratie haal ik meestal van Musicmeter. Van The National, Arcade Fire, Moderat, Lana Del Ray en ik zie net dat ik ook eens het album van Nothing but thieves moet luisteren.

Als ik zelf in de auto zit luister ik ook vaak naar een Podcast of naar het geluid van de motor. Met een Z4 3.0i in het vooruitzicht zal de radio nauwelijks gebruikt worden.

Zitten nu in Frankrijk en daar vind ik het ook leuk om lokale pop zenders te luisteren. Komen best lekkere nummers voorbij.

Guilty pleasure: Paul Young. Wat een fantastische stem heeft die man.
Oude en andere liefdes: Kiem, Chet Baker, Charles Mingus, Sonic Youth, Spinvis, The Necks, Butthole Surfers, Radiohead, black midi, Electric Orange, Ian Dury, De la Soul, Platon Karataev, Stromae, Nisennenmondai en Moondog. Onder andere.
Mooiste ooit: This Heat. Ervoor of erna nooit iets gehoord dat deze jongens van de troon kan stoten.
En nu ontdek ik een heel klein deel van Bandcamp en ontdek ik dat ik eigenlijk bijna niets van muziek ken...

Guilty pleasure: Paul Young. Wat een fantastische stem heeft die man.
Paul young heeft echt een waanzinnige stem inderdaad. Man ik heb een ENORME zwak voor 80s love songs. Chris de burgh, John waite, Cher (ja echt!), paul young; ik heb een afspeellijst die heet zwoele 80s lady in red love songs .

Iets in die hoek is ook Billy ocean. Geniaal. Heb een live concert van hem gezien op Parkpop @ Den Haag, geweldig!

Radiohead is trouwens ook een favoriet voor mij. Moet alleen niet te lang want het is heel zwaar.

Street spirit staat hoog op mijn begrafenis lijstje. Ben zo met muziek bezig dat ik ook daar over heb nagedacht ;-)

In de auto blijft het vooral bij verzoeknummers van de kinderen. Daar zit tegenwoordig verontrustend veel piratenmuziek bij. Je woont in Overijssel of niet natuurlijk :) En natuurlijk ook irritante Nederlandse rappers, brrr…

Ondanks mijn brede muzieksmaak heb ik daar maar weinig mee. Dance en Trance uit mijn jeugd blijf ik leuk vinden en ik luister tegenwoordig vaak naar radiozende StuBru. Meeste wat daar voorbij komt kan ik waarderen. Heerlijk nummer wat ik daar regelmatig hoor 1989 van dEUS, een Belgische band.
Albums luister ik vaak thuis met een goede hoofdtelefoon op. Inspiratie haal ik meestal van Musicmeter. Van The National, Arcade Fire, Moderat, Lana Del Ray en ik zie net dat ik ook eens het album van Nothing but thieves moet luisteren.

Als ik zelf in de auto zit luister ik ook vaak naar een Podcast of naar het geluid van de motor. Met een Z4 3.0i in het vooruitzicht zal de radio nauwelijks gebruikt worden.

Zitten nu in Frankrijk en daar vind ik het ook leuk om lokale pop zenders te luisteren. Komen best lekkere nummers voorbij.
Leuk! Piratenzenders ken ik nog wel van vroeger; familie in het -voor mij- hoge noorden wonen (Grun) en m’n oom draaide dat altijd. Geen idee dat dat nog bestond qua zenders, wat mooi.

Ja ben je er al klaar voor? Je zit zeker op hete kolen op vakantie of kan je nog beetje relaxen? Het is voor mij op de kop af een jaar geleden dat ik mijn auto ging halen, hele week gezonde spanning omdat ik er echt naar uit keek na zo lang zoeken :).

Ik moet zeggen dat ik in de bebouwde kom ook altijd de radio uit heb staan, om te genieten vd motor maar ook omdat ik het prettig vind om met dak open te rijden en icm muziek beetje aso vind.

dEUS is een hele leuke band! Ik hoor meer mensen over radio StuBru, straks maar even aanslingeren in de auto.

Als je TukkerFM opzet, gaat er een wereld voor je open. Ben bang dat je er niet heel blij van gaat worden :LOL:
Die had mijn vrouw pas in de auto aan :D Dan zit ze op de DAB gewoon wat heen en weer te klikken. Ik moest er wel om lachen :D
StuBru gaat inderdaad aan als ik de grens nader. Naar het oosten is het 1Live die dan aan gaat.

Moderne top40 (radio) muziek is wel lastig als je een muzikale achtergrond hebt. Het is helaas een stuk simpeler van opzet en meer gericht op streams. Dat wil zeggen: hoogtepunt van het nummer muzikaal (dus afwijkende akkoorden bijv.) binnen halve minuut omdat men anders afhaakt. Hierdoor heb je dezelfde opzet van nummers met weinig ruimte voor klassieke progressie waar wel diversiteit in zit (couplet opbouw refrein, refrein, couplet, bridge, refrein)
Dit doet me denken aan het nummer 'Let's start a band' van Amy Macdonald. Sowieso waardeer ik haar stem en repetoire (ze is trouwens ook autogek haha). Maar bij dat nummer zit het hoogtepunt pas helemaal achterin, het is één grote opbouw. Dat hoor je niet vaak inderdaad.

Ik luister trouwens op vakantie altijd lokale radio op plek van bestemming. Dit is al paar jaar Italië - zodra ik de Italiaanse grens passeer gaat Radio Kiss Kiss aan.
Bij mij gaat in zuid Nederland Studio Brussel al aan, en bij meerderen hier ook blijkbaar, kan ze heel erg waarderen. In Duitsland wisselt het wat ik opzet.

Wat je zegt over de popmuziek op de radio klopt wel een beetje, Osdorp Posse had er ooit een nummer over: Dood aan de radio :ROFLMAO:

Het FD heeft hier wel eens een leuk achtergrond artikel aan gewijd waar ze top2000 met huidige top40 vergeleken.

Moderne artiesten top40 die imo wel heel origineel zijn Purple Disco Machine, Dua Lipa, Post Malone , Ed Sheeran, harry styles, Shawn Mendes

De hitlijsten neem ik allang niet meer serieus en de top 40 al helemaal niet. Vroeger als tiener (we spreken jaren 80) hield ik alles bij en kende ik alle rangen en standen van de hits in de Nationale Hitparade, voorloper van de huidige single top 100, Wat ik toen de meest betrouwbare lijst vond. Daar werden de nummers ook helemaal gedraaid zonder er doorheen te l+llen, en heb dus heel wat uren met de cassettereconder voor de radio gezeten! Puur gebasseerd op verkoop van singles en dus vooral een jong publiek van grofweg 12 tot 16 jaar. Ook daar werd overigens wel gemanipuleerd met barcodes bij de platenwinkels. Ouderen kochten veel meer albums waardoor bv een geweldige band als Pink Floyd nooit echt veel top 40 hits heeft gehad, maar wel met diverse nummers heel hoog staat in de top 2000 en ook de top 1000 van Veronica. Tegenwoordig heeft bijna elke populaire radiozender z'n eigen hitlijst en is ook de top 40 niet meer dan een afspiegeling van de doelgroep van Q-music waar de lijst wordt uitgezonden. Zowieso is het sinds het meetellen van airplay totaal niet meer geloofwaardig, alsof al die popiejopie dj's (die ook worden beinvloed door pluggers van de platenmaatschppij) bepalen wat populair is. In de top 2000 (die overigens ook best wel wordt gemanipuleerd) maar ook de top 1000 van Veronica staan bijzonder veel nummers in de top die nooit de hitlijsten gehaald hebben (Fix you, piano man, stairway to heaven, comfortably numb, black van pearl jam, etc, etc,)

Laatst bewerkt:
Leuk! Piratenzenders ken ik nog wel van vroeger; familie in het -voor mij- hoge noorden wonen (Grun) en m’n oom draaide dat altijd. Geen idee dat dat nog bestond qua zenders, wat mooi.

Ja ben je er al klaar voor? Je zit zeker op hete kolen op vakantie of kan je nog beetje relaxen? Het is voor mij op de kop af een jaar geleden dat ik mijn auto ging halen, hele week gezonde spanning omdat ik er echt naar uit keek na zo lang zoeken :).

Ik moet zeggen dat ik in de bebouwde kom ook altijd de radio uit heb staan, om te genieten vd motor maar ook omdat ik het prettig vind om met dak open te rijden en icm muziek beetje aso vind.

dEUS is een hele leuke band! Ik hoor meer mensen over radio StuBru, straks maar even aanslingeren in de auto.
Kan niet wachten natuurlijk maar probeer de aandacht nu vooral naar de vakantie uit te laten gaan. Voelt trouwens nog wel een beetje onwerkelijk dat ik hem gekocht heb.

Als we weer terug zijn staat het dorp in het teken van Kachel FM. Een piratenzender die uitgegroeid is tot een groot evenement waar mensen van heinde en verre naar toe komen. Best geinig voor een weekendje. Leeft hier wel enorm. Bijzonder ook dat mijn dochter van 12 ineens nummers van Henk Wijngaard in haar Spotify playlist heeft staan.

StuBru luister ik thuis heel vaak via TuneIn op het Sonos-systeem. Zo nu en dan pak ik ook Radio Brocken mee, een Duitse regionale zender uit de Harz die geweldige jaren 80 muziek draait. Krijg ook weer het vakantiegevoel thuis met het opzetten van zo’n buitenlandse zender. Hier in Normandië heb ik hem in de auto op Oui FM staan.

Tegenwoordig heeft bijna elke populaire radiozender z'n eigen hitlijst en is ook de top 40 niet meer dan een afspiegeling van de doelgroep van Q-music waar de lijst wordt uitgezonden. Zowieso is het sinds het meetellen van airplay totaal niet meer geloofwaardig, alsof al die popiejopie dj's
true maar er zijn zeker nog wel DJs die origineel blijven en echt met artiesten komen waarvan ik denk wauw geen radio materiaal maar zo gaaf.

Rob Stenders is zo een; waanzinnig hoe hij Chris Stapleton introduceerde in NL en je nu vaak hoort op radio2 / Veronica. Idem voor Young Gun Silver Fox. Echt fantastische muziek met heerlijke Eagles mellow California sfeertje.

Net op de terug weg naar huis een krijsende baby als “muziek” gehad, telt die ook?
Haha . De rit wel overleefd? Gaat het verder allemaal goed met de kleine? Alweer bijna een jaar toch

Ik moet zeggen ik heb dat tot op heden nog niet gehad, ze vallen beide snel in slaap.

mn jongste heeft op de heenweg en over de vele landweggetjes in Italië wel behoorlijk gespuugd in de auto . Gelukkig heb ik van die hoezen er tussen, maar van die geur word je ook niet blij.

Stond ik dan langs de Italiaanse autostrada op de vluchtstrook een kinderstoeltje uit te baggeren. Gelukkig was er file dus kon dat redelijk veilig.

Nee helemaal prima joh! 8 maanden nu! We zaten op een terras in Zürich met familie bezoek en we voelde de “bui” al hangen dus het was zo ver onderweg. Gelukkig maar 20 minuten rijden, en thuis was het weer helemaal in orde toen ie met z’n speeltjes kon spelen uiteraard…

Oef spugen in de auto is niet fijn, dat doet hij bij ons vooralsnog niet, thuis wel veel tijdens spelen maar in de auto gelukkig niet. Wellicht ook niet zo handig dat ik witte stoelen heb gekozen haha!

Wellicht ook niet zo handig dat ik witte stoelen heb gekozen haha!
Ja maar het is bizar hoe eenvoudig je de tesla kunst leder stoelen schoon krijgt.

Uiteindelijk bleek het trouwens het spiegeltje te zijn die we hadden gemonteerd zodat ik via de binnenspiegel naar achter kon kijken hoe het er aan toe ging. Jongste raakte daar van gedesoriënteerd.

Uiteraard kwam deze conclusie nadat mijn rijstijl door mijn vrouw in het bijzijn van iedereen de schuld kreeg ;) ;)

• Haha
Waarderingen: JL86
De laatste jaren staat de radio uit en geniet ik van de motorgeluiden in mijn F10. In de Audi van de zaak radio1. Vroegah luisterde ik graag Roxy Music, Genesis, Camel, Marillion, Supertramp, ELO, Rammstein, ACDC, Van Halen, Guns and Roses. Deep Purple. the Doors
Soms ook de Dijk. Geen Pink Floyd omdat mijn auto’s zelden stil genoeg waren om alles goed te kunnen horen. Dat was dan voor thuis.

Leuk topic! Ik heb thuis Veronica of de lokale Radio10 en in de auto normaal Q-Music aan staan. Het kan voorkomen dat hij bij het Foute Uur een paar tikjes harder gaat. Verder maakt de muziek me onder het rijden niet zoveel uit en heb ik geen behoefte aan playlists. Wel heb ik altijd iets van muziek aan staan, geen praatprogramma's als BNR of Radio 1. Op vakantie vind ik meestal wel passende lokale radio.
SVF had het over de top 40, daar heb ik vrij weinig mee, maar van het nieuwe spul kan ik de meeste pop-achtige remixes van jaren '90/'00 spul wel waarderen. Narcotic van Younotus en nog een paar vind ik heel goed.

Terug
Bovenaan