Het grote muziektopic

Toen ik in 2010 in een leenauto voor het eerst kennismaakte met moderne country muziek, was ik blij verrast. Het heeft een boel componenten die me aanspreekt in muziek.

Muziek bepaalt inderdaad voor een groot stuk je gemoedstoestand en daardoor je rijgedrag.
Zelf luister ik in de auto vooral het liefst naar gitaar-klassiekers (genre AC/DC, Led Zeppelin, Soundgarden, Neil Young). Op vakantie mag het iets vrolijker. Luidkeels meezingen met Italiaanse klassiekers (ventje die keiluid en heel vals Ti Amo brult onderweg in Toscane, dat is wat ik me van deze zomer zal blijven herinneren ).

Laatst bewerkt:
Het is vandaag (1 oktober) Wereld Muziekdag! Dit muziektopic hoort daar natuurlijk helemaal bij. Tijdens het rijden luister ik graag naar Jean-Michel Jarre (vooral de meer symfonische creaties als Oxygene, Equinoxe, Magnetic Fields en dergelijke klassieke lijnen, Revolutions en Zoolook spreken me wat minder aan maar zal ze niet doorspoelen als ze voorbij komen), smooth jazz (als station/playlist in een streaming service - lekker relaxed) en de jaren '70/'80/'90 muziek als JOE.
Wellicht goed om te weten:
Die verzekeraar zit dan vast niet in Apeldoorn, anders had "Mockingbird Hill" er wel tussen gestaan. Hun spotje "Egel" uit de Even Apeldoorn bellen reeks liet immers ondubbelzinnig zien dat je daarbij én relaxed én alert bent ;)

Speel in de auto meestal op shuffle van de telefoon, nagenoeg m'n hele collectie kan dan langskomen en dat gaat dan (bijna) alle kanten op. Van A(ce of Base, jeugdzonde/guilty pleasure) tot Z(azi, ook qua tempo echt het andere uiterste) zeg maar. En van alles (niet alleen alfabetisch) daar tussenin...

Als ik wel zelf kies ipv 't aan de shuffle over te laten zijn 't veelal recente aanwinsten om die vertrouwd te maken, maar anders best vaak Beef. Rock/reggae crossover dus 't beste van twee werelden: relaxed door de reggae-invloeden en alert door de rock-passages :D
Sommige songs zelfs beiden tegelijk met opmerkelijk vloeiende overgangen :giggle:
Eeuwig zonde dat die na hun (beoogde) sabbatical de draad niet meer hebben opgepakt :cry:

Op mijn snelheid heeft de muziek niet zoveel invloed, als fanatiek cruisecontrol-gebruiker. Op de rest van mijn rijgedrag - geen idee.:sneaky:

Laatst bewerkt:
  • HLN heeft een lijstje van 50 nummers die een verzekeraar heeft samengesteld als optimaal om bij te rijden. Take-aways daarbij zijn dat mensen met klassieke muziek onregelmatiger gingen rijden en met metal sneller.
Uit het gelinkte artikel:

Er is dus een groot verschil tussen rock en klassieke muziek? “Inderdaad. Dat is nog eens aangetoond door een Londense psycholoog. Hij liet een aantal proefpersonen 250 mijl (meer dan 400 kilometer, red.) rijden terwijl ze naar een afspeellijst luisterden. De ene groep kreeg klassieke muziek te horen, de andere groep heavy metal. Zo werd ontdekt dat bestuurders die naar de klassieke afspeellijst luisterden onregelmatiger reden. Mannelijke bestuurders die naar heavy metal luisterden, reden dan weer veel sneller dan de rest. Conclusie? Muziek die luidruchtig en opzwepend is, en dus je hartslag verhoogt, is ronduit gevaarlijk. Eigenlijk is 55 tot 65 decibel het optimale muziekvolume in de auto.”

Dat deed mij eraan denken dat ik een keer een link naar de laatste CD van Archspire naar een vriend stuurde. Hij heeft niets met het soort muziek van Archspire (zeer snelle technische death metal), maar ik vroeg hem of hij tussen al die herrie ook de muzikaliteit kon herkennen en waarderen (het is muzikaal behoorlijk hoogstaand). Hij stuurde een bericht terug dat hij het luisteren naar de CD 55 seconden had uitgehouden; daarna werd het dus te veel.

Zou zoiets ook in dit onderzoek zijn gebeurd? Wie van niet metal houdt, zal vooral geïrriteerd raken door die vaak snelle, harde en agressieve muziek. Maar wie er wel van houdt, zal er (naar mijn inschatting) juist door kalmeren. De vraag is dus: moesten die proefpersonen naar muziek luisteren die ze leuk vonden, of werd willekeurig bepaald wie welke muziek moest beluisteren? In het laatste geval: zou de hartslag niet vooral verhoogd worden door irritatie over dan door de snelheid van de muziek?

Laatst bewerkt:
Ik heb niet echt een voorkeur voor een bepaalde muzieksoort, maar 2 soorten muziek hou ik niet van: klassieke muziek en hardcore muziek, voor de rest maakt het mij niet zoveel uit.:)

Toen ik in 2010 in een leenauto voor het eerst kennismaakte met moderne country muziek, was ik blij verrast. Het heeft een boel componenten die me aanspreekt in muziek.
Ik heb een afspeellijst met 500+ nummers met Modern Country hits :).

Het is mijn favoriete genre voor lekker wegluisteren en in de auto.

Ik ga graag nog een keer naar Kenny Chesney maar die treedt nooit op in de EU.

Concert bij Flora-Bama lijkt mij echt waanzinnig

Ik heb een afspeellijst met 500+ nummers met Modern Country hits :).

Het is mijn favoriete genre voor lekker wegluisteren en in de auto.

Ik ga graag nog een keer naar Kenny Chesney maar die treedt nooit op in de EU.

Concert bij Flora-Bama lijkt mij echt waanzinnig
Kenny Chessney is inderdaad erg goed. Een van de eerste nummers die we hoorden was A little more country than that van Easton Corbin. Een lekker nummer wanneer je op het punt staat te verhuizen naar Texas.

Een andere favoriete artiest is Novastar. Ik herinner me jaren terug. Hij trad op in Bibelot in Dordrecht. Ik kende zijn muziek, maar had hem bij wijze van spreken niet herkend op straat. En daar zat dus een gozer achter zijn piano on een, op zijn zachts gezegd, merkwaardige houding. En ik zou hem nog steeds niet herkennen. Maar wat een stem.

Ah Novastar, dat is lang geleden. Joost Swegers, normaal gezien altijd in het wit gekleed :)

Prachtige muziekkeuze.

Ik herinner me de band van Erik Clapton en Ginger Baker ook nog: Cream.

Een andere favoriete artiest is Novastar. Ik herinner me jaren terug. Hij trad op in Bibelot in Dordrecht. Ik kende zijn muziek, maar had hem bij wijze van spreken niet herkend op straat. En daar zat dus een gozer achter zijn piano on een, op zijn zachts gezegd, merkwaardige houding. En ik zou hem nog steeds niet herkennen. Maar wat een stem.
Novastar, The Best is Yet to Come... ik weet nog goed, fijne muziek.

Over mooie Vlaamse stemmen gesproken. Arid was in de jaren '90 (toen er een soort golf van goede bands uit België ons land overspoelde) een favorietje van mij. Ik heb hun debuutalbum nog ergens op CD. Jaren later was ik bij een concert van K's Choice in Paradiso (over mooie Vlaamse stemmen gesproken) en wie stonden in het voorprogramma... Inmiddels een stuk volwassener. En nog steeds die prachtige, hoge stem van Jasper Steverlinck. De band bestaat volgens mij niet meer, Jasper doet solo dingetjes die mij niet direct weten te raken. Maar deze twee nummers draai ik nog regelmatig.

Die "Heavy is the crown" spelen ze hier elk uur op de radio (stubru).
Ik vind haar meer dan ok als nieuwe zangeres.
Natuurlijk kan niemand Chester vervangen, maar hoeft/moet ook niet.

Ze heeft ook een waanzinnig bereik! Ik ben wel content hoor met wat ze nu opleveren.

Het is ook erg lastig om een man te vinden die het bereik heeft van Chester. Die was wat dat betreft echt uniek. Vrouwen is toch makkelijker , in iedergeval in de hoogte

StuBru favootje hoor. Staat bij mij ook wel veel op.

En Pfoe Novastar is mij wel wat te soft, al staat never back down wel in m’n afspeellijstje van mooie nummers

Laatst bewerkt:
Ze heeft ook een waanzinnig bereik! Ik ben wel content hoor met wat ze nu opleveren.

Het is ook erg lastig om een man te vinden die het bereik heeft van Chester. Die was wat dat betreft echt uniek. Vrouwen is toch makkelijker , in iedergeval in de hoogte Het is hier nog eenvoudiger

StuBru favootje hoor. Staat bij mij ook wel veel op.

En Pfoe Novastar is mij wel wat te soft, al staat never back down wel in m’n afspeellijstje van mooie nummers
Helemaal mee eens over het bereik! Het is echt moeilijk om een zanger te vinden met zo'n krachtige energie als Chester. Zijn stem was gewoon uniek.

Laatst bewerkt:
Één van de allerbeste drumsolo's allertijden:
Amen. Sowieso vind ik Zuiderwijk geweldig. Tijdje terug nog een show van hem gezien in Groningen. Klein zaaltje, beetje ouwehoeren over vervelende gitaristen en zo haha, heerlijk. Wat een techniek, gewoon met je hakken de kloppers bedienen.

Een driving song die zelfs over driving (fast!) gaat:
"Kyle Petty, Son of Richard" door Soundgarden, gespeeld tijdens Self Polution Radio. Dat was een 5 uur durend concert in 1995 vanuit de huiskamer van Eddie Vedder, dat door ieder radiostation uitgezonden mocht worden.

Toevallig gisteravond vanaf Eindhoven kwam deze zender voorbij op mijn autoradio. Hele plezierige zender inderdaad!

Tegenwoordig is JOE in mijn regio ook te horen. Nog steeds fijne muziek maar ook daar kletsen ze veel te veel af. Coen en Sander bv. Dacht dat JOE juist zonder weinig gepraat was.

Tuurlijk ken ik dat. We wilden er vorig jaar naar toe gaan op Graspop, maar jammer genoeg waren er geen kaarten meer te krijgen.

Hier staat de Tijdloze top 100 op (studio Brussel)

Even onderbreking van de Top 2000, mijn dochters willen even een liedje kiezen. Zal maar niet zeggen wat het wordt...
Papa mocht even kiezen, ik koos voor TOOL - Schism, ben wel benieuwd of jullie dit kennen/kunnen waarderen.
Ik vond het album Aenima eigenlijk perfect. Toen hadden ze nog wel de vaardigheid om drie- of vierkwartsmaten te spelen en nummers van minder dan 15 minuten lang. Die plaat telt ook de meeste iconische Tool-creaties wat mij betreft. De albums daarna zijn fantastisch maar ik heb er het geduld niet voor. Als ik graag muzikantenmuziek wil luisteren is er een heel aantal opties dat me meer aantrekt.

In mijn jonge jaren werd er thuis veel muziek uit de jaren ‘70 & ‘80 gedraaid. Ik denk dat dat ook de oorzaak is van dat ik die muziek ook graag luister nu. Dus als er op de radio dan iets voorbijkomt wat ik ken van toen, scan ik het nummer met de Shazam-app en luister het daarna terug op YouTube.

Deze week vond ik er ook weer eentje, ‘A Little Bit Further Away’ van Kokomo…

Ik ben benieuwd wat jullie vinden van de nieuwe Kensington met de nieuwe zanger Jason Dowd:

Kensington - A Moment

Ik ben niet perse fan van Kensington maar toch heel erg benieuwd en vind het een ijzersterke comeback single! (y)

Ik vond het echt jammer dat ze stopten. Leuk dat ze weer terug zijn, al weet ik niet zeker of verandering in dit geval vooruitgang is. Misschien ligt dat ook aan mijn persoonlijke smaak.

Ik kon bepaalde nummers uit hun eerdere repertoire wel waarderen…

Ik ben wel fan van hun muziek wanneer ik het zelf draai, zoals in de auto of thuis. Heb ze drie keer live gehoord, op een festival. Het geluid was nooit goed, teveel vervormd en daardoor een muur van geluid. Zonde!

Dat is jammer. Om me daar een voorstelling van te maken zoek ik vaak akoestische of unplugged versies van bepaalde songs. Dan heb je een beetje een beeld van hoe iemand live klinkt met weinig begeleiding.

Deze vind ik zelf wel heel mooi…

Bij een optreden van VanVelzen heb ik ze toen ‘Burn’ op die manier horen spelen. Die raakte me wel!
Kan de kwaliteit van dit filmpje even niet controleren op dit tijdstip, maar dat was in deze setting tijdens dezelfde tour…

Laatst bewerkt:
Ik vond het album Aenima eigenlijk perfect. Toen hadden ze nog wel de vaardigheid om drie- of vierkwartsmaten te spelen en nummers van minder dan 15 minuten lang. Die plaat telt ook de meeste iconische Tool-creaties wat mij betreft. De albums daarna zijn fantastisch maar ik heb er het geduld niet voor. Als ik graag muzikantenmuziek wil luisteren is er een heel aantal opties dat me meer aantrekt.

Ik zie dit topic nu pas. Ik ben ook wel redelijk Tool fan ( ik heb een vrij brede muzieksmaak) . Ik heb ze live gezien in Amsterdam (in 1997) dus nog voor/ tijdens hun grote doorbraak. Maar ik vind de meeste albums wel goed. Albums als fear inoculum zijn heerlijk op lange autoritten.

Voor de Toolfan zijn de interviews met Danny en Maynard door Rick Beato (op Youtube) staan aanraders.

Hier een proefje van de muziek die ik goed vind.

Ik kan CSNY, grungebands, U2, Metallica, Clapton, Chet Baker etc allemaal nog toevoegen. Laat ik klassiek even buiten beschouwing.

Laatst bewerkt:
Haaa das zeker mijn muziek smaak! Led Zeppelin en zijn nazaten echt heerlijke muziek.

Mayer is wel echt mijn gitaar held en dan zeker dit nummer, met de beste solo in z’n carrière. Ik heb m 5x live gezien en die solo van Slow Dancing op Where The Light Is is nooit meer geëvenaard. Zo mooi opgebouwd. Uren gestudeerd om ‘m zelf beetje te kunnen spelen op de manier zoals hier incl de lange intro

U2 blijf ik lastig vinden, het werk van Joshua tree kan ik wel waarderen.

Sjonnie Majoor zoals ik hem gekscherend noem maakt ook echt goede muziek inderdaad (mijn mening).
U2 kom ik nooit uit of ik het nou goed vindt of niet, soms ook wel eenheidsworst. Qua drums bijvoorbeeld veel van hetzelfde naar mijn smaak.
En wat Wonderwall betreft, welke gitarist heeft die niet gespeeld haha! Ik wel in ieder geval!

Wat melancholischer voor de sombere dagen:

En deze Ryan Adams vind ik ook geweldig, volgens mij een behoorlijk onderschatte singer- songwriter:

Laatst bewerkt:
Sinds anderhalve week ben ik weer helemaal into Franz Ferdinand. Er is een nieuw album, wat in eerste instantie als "het oude werk" klinkt maar stiekem als je beter luistert is het ietsje meer dancerig and rock.

Daarnaast gaan mijn kameraad en ik ze live zien, helaas niet in Nederland maar in Hamburg deze zomer. veel zin in. Ik luister al erg lang naar ze, maar heb ze nog nooit live gezien. Mijn maat en ik zitten totaal niet op dezelfde lijn qua muziek, maar Franz Ferdinand delen we wel.

Nu komt Paul de Munnik ook nog even in de feed:

Nog eentje dan. De samenwerking tussen Solomon Burke en De Dijk was geweldig. Prachtige en ontroerende documentaire van gemaakt waar je kan zien dat Huub van der Lubbe iets ander wil en je echt de worsteling ziet.

@Twix Haha leuk.

Ik ben groot fan van ADM en dat vond mijn gitaar leraar altijd verschrikkelijk. Vooral de teksten icm beetje jazzy akkoorden vond ik leuk. Los van dat ze een Nederlands instituut zijn samen met De Dijk inderdaad. Vorig jaar bij 1 van hun concerten geweest in de ziggo en was zo ongelooflijk leuk.

Slaap zacht Elisabeth vind ik inderdaad echt een prachtige cover. De zin “Niet iedereen kan een held zijn, er moeten ook mensen gered” zo krom vertaald maar het klopt wel.

Mijn schoonvader heeft dat nummer gedraaid op de begrafenis van zijn moeder dus heeft ook beetje speciale betekenis.

En George strait zeker leuk, fijne oldschool country Samen met Toby Keith, McGraw en Alan Jackson.

Eerste kennismaking George strait was all my exes live in Texas in GTA San Andreas ;)!

De Dijk, Counting Crows, geweldig. ADM luisterde ik toen ze opkwamen nog wel eens.

Onderstaand een mooie uitvoering van een van de mooiste nummers van de CC. En voor wie de Howard Sternshow nog niet mocht kennen, dat is een aanrader voor mooie akoestische uitvoeringen van artiesten.

Deze is ook geweldig naar mijn smaak:

Hier ook een grote AedM fan. "Reünie" concert was ouderwets gezellig. Veel gespeeld op de gitaar ook. @De Dude voordeel van zelf leren is dat je leraar niet zeurt over je keuzes :LOL:

Burke vlak voor zijn overlijden nog life gezien, zo bizar dat nieuws. Maar wat een optreden was dat, grandioos. Ook samen met De Dijk. Heerlijke muziek ook.

En dan Live, was er eerder groot fan van. Veel gespeeld ook met een coverband. Mooie typische stemgeluid van Ed Kowalczyk (even gezocht hoe je dat schrijft hehe) en voor mij lekkere partijen op de drums.

Terug
Bovenaan