CXXX zei:
Schokdempers kan je het beste per 2 vervangen. Via eBay haal je ze goedkoop uit Duitsland.
Ze worden inderdaad allebei vervangen. Wisten jullie dat een Carat 2,5 cm hoger op zijn poten staat dan een normale Golf?
De vorige eigenaar heeft in 2007 ook de achterdempers vervangen en had eerst het normale type, later omgeruild voor de juiste.
Mijn leverancier geloofde het niet, maar het meetlint toonde genadeloos het verschil tussen de Pasadena en de Carat!
De juiste dempers zijn besteld en nu nog een gaatje in de agenda van mijn monteur. Ik kan niet wachten!
Gisteren de auto een grote beurt gegeven, nieuwe filters, nieuwe olie, nieuwe rotor en verdeelkap (echt nodig

), nieuwe kabels en bougies.
Ook van die zwarte handschoentjes meegenomen

Zo, dat werkt lekker zeg, ik had er totaal geen hinder van!
Hij had er gisteren alleen niet zo'n zin in. Oke, de accu was niet in topconditie, maar zelfs met een extra accu sloeg hij niet aan.
Dan maar de SEAT ervoor gezet. Zoon gevraagd om hem op 2000 tpm te houden en de Golf gestart. Na 5 hele minuten gaf hij zich gewonnen en sloeg sputterend en bokkend aan

. Zoon was behoorlijk onder de indruk van het geweld waarmee dat gebeurde, hij zag in de dashboardverlichting van de SEAT de protesten van de Golf!
Na het uitvoeren van de beurt ging alles weer een heel stuk soepeler, alleen had ik het gevoel dat hij op LPG niet lekker liep. Een beetje arm.
De vorige eigenaar had de hele motorruimte ingespoten met een vettig goedje, waarbij je vingers bij de kleinste aanraking zwart en moeilijk wasbaar werden.
Op het Volksforum had ik goede resultaten gelezen over de ontvetter van Dasty en inderdaad, het werkt met verbluffend resultaat! Bij de wasboxen om de hoek alles met de hogedrukspuit schoongespoten (ik ben er niet zo'n fan van) en het is behoorlijk opgeklaard onder de motorkap.
Vandaag de vergeten plekjes nogmaals gedaan en ik ben er blij mee!
Daarbij kwam ik erachter dat als ik op de LPG verdamper spoot, de motor ineens beter stationair ging lopen

Er zit een soort kraantje/stelschroef in de slang naar de luchtinlaat en als ik daaraan draaide, liep de motor beter of slechter.
Nu heb ik de stelschroef bijna helemaal open gedraaid (daarbij zit hij bijna los!?) en loopt hij weer lekker op LPG.
Bij de Pasadena had ik de koelvloeistof vervangen door het thermostaathuis los te schroeven en alles uit het blok en radiateur in een bak op te vangen.
Bij de Carat zit echter de stuurbekrachtigingspomp in de weg. Moet ik deze echt eerst verwijderen om het systeem helemaal leeg te laten lopen of heeft iemand een ander idee?