Het grote Volkswagen Golf/Jetta II topic

Barri zei:
Ik zit te twijfelen wat ik met onze Golf ga doen. Hij staat hier maar te staan... Lijkt me wel leuk om gewoon als een mini-projectje weer eens iets goedkoops te kunnen kopen en dan weer verkopen. Maar dan moet de Golf wel plaats maken.

Waarom ga je hem niet wat meer dagelijks rijden? Of is de Punto een diesel?
Een week Golf en drie weken Punto!

Ik heb gisteren weer wat geleerd:
in een winkelruit "seinde" ik naar mijzelf en zag dat de verstralers van de Carat niet brandden. Hmm:confused: beide lampen stuk? Nou ja, alles kan!
Even later speelde ik wat met de mistlichtschakelaar en toen zag ik extra licht voor:eek:!
Werkelijk nooit geweten dat er ook breedstralers in de grill zouden kunnen zitten. Jullie?

De Punto is een dieseltje inderdaad. En ik ben te verwend: als er een nieuwe auto voor de deur staat voor woon-werk-verkeer neem ik die het liefst mee! :)

Breedstralers in de grille: nooit van gehoord! Kan je aan de code op het lampglas zien, dacht ik. Lijkt me sterk dat het echt breedstralers zijn.

Ik ben vanmiddag bij de vorige eigenaar van de Carat geweest. Hij heeft een volledige documentatie aan mij meegegeven.
Ook heeft hij alle reserve onderdelen die hij had, verzameld en in een krat klaargezet. Daar kan ik nog wel even mee voort.
Het klopt inderdaad dat de auto breedstralers heeft. Het schijnt dat de verstelbare koplampen zelfs automatisch iets naar beneden gaan als je ze aanzet.
Nu als eerste serieuze punt de lekke schokdemper RA vervangen, die is zo lek dat het achterwiel dribbelt op de weg bij 80 km/h.

Ik hoorde in de Pasadena al een tijdje, heel af en toe maar zeer onregelmatig, een relaisje ratelen in de zekeringkast.
Vandaag rondgereden zonder deksel en ontdekt dat het relais op plek 12 ratelt. Deze is voor de "saugrohrvorwärmung".
Zal wel een leuke zoektocht worden waarom dit relais zo ratelt.
Ik hoorde via-via dat je een lichtzoemer in de zekeringkast (nieuwe model) kunt aansluiten. Weet iemand op welke plek?

@Huub

Mooi verhaal dat je van de oude eigenaar van de Carat de volledige historie meegekregen hebt, ik heb tot nu toe ook alle historie bewaard. Klopt het dat je vandaag in Bussum rond reed, ik zag een rode Pasedena 4 deurs via de Centuurbaan Bussum binnen rijden.

Over de lichtzoemer, ik zal eens kijken waar hij in mijn zekeringskast zit, hij is toentertijd in 1995 ingebouwd aangezien ik soms de gewoonte had om de lichten vergeten uit te zetten toch wel een handige accessoire .

Bijzondere auto zeg, zo´n Carat!!

Schokdempers kan je het beste per 2 vervangen. Via eBay haal je ze goedkoop uit Duitsland.

Barri zei:
Deze luxe GL komt me ergens bekend van voor. Mooi ding! <https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/volkswagen/m970240382-volkswagen-golf-gl-1990-veel-opties-oa-airco-ijskoud.html>

Ik heb geprobeerd contact te leggen met de verkoper van deze auto, helaas nul reactie :( Inmiddels staat de auto niet meer op marktplaats, dus hij zal wel verkocht zijn. Volgens het VWE is hij echter nog niet overgeschreven... Jammer...

CXXX zei:
Schokdempers kan je het beste per 2 vervangen. Via eBay haal je ze goedkoop uit Duitsland.

Ze worden inderdaad allebei vervangen. Wisten jullie dat een Carat 2,5 cm hoger op zijn poten staat dan een normale Golf?
De vorige eigenaar heeft in 2007 ook de achterdempers vervangen en had eerst het normale type, later omgeruild voor de juiste.
Mijn leverancier geloofde het niet, maar het meetlint toonde genadeloos het verschil tussen de Pasadena en de Carat!
De juiste dempers zijn besteld en nu nog een gaatje in de agenda van mijn monteur. Ik kan niet wachten!

Gisteren de auto een grote beurt gegeven, nieuwe filters, nieuwe olie, nieuwe rotor en verdeelkap (echt nodig :eek:), nieuwe kabels en bougies.
Ook van die zwarte handschoentjes meegenomen:) Zo, dat werkt lekker zeg, ik had er totaal geen hinder van!

Hij had er gisteren alleen niet zo'n zin in. Oke, de accu was niet in topconditie, maar zelfs met een extra accu sloeg hij niet aan.
Dan maar de SEAT ervoor gezet. Zoon gevraagd om hem op 2000 tpm te houden en de Golf gestart. Na 5 hele minuten gaf hij zich gewonnen en sloeg sputterend en bokkend aan :D. Zoon was behoorlijk onder de indruk van het geweld waarmee dat gebeurde, hij zag in de dashboardverlichting van de SEAT de protesten van de Golf!
Na het uitvoeren van de beurt ging alles weer een heel stuk soepeler, alleen had ik het gevoel dat hij op LPG niet lekker liep. Een beetje arm.

De vorige eigenaar had de hele motorruimte ingespoten met een vettig goedje, waarbij je vingers bij de kleinste aanraking zwart en moeilijk wasbaar werden.
Op het Volksforum had ik goede resultaten gelezen over de ontvetter van Dasty en inderdaad, het werkt met verbluffend resultaat! Bij de wasboxen om de hoek alles met de hogedrukspuit schoongespoten (ik ben er niet zo'n fan van) en het is behoorlijk opgeklaard onder de motorkap.
Vandaag de vergeten plekjes nogmaals gedaan en ik ben er blij mee!
Daarbij kwam ik erachter dat als ik op de LPG verdamper spoot, de motor ineens beter stationair ging lopen:confused:
Er zit een soort kraantje/stelschroef in de slang naar de luchtinlaat en als ik daaraan draaide, liep de motor beter of slechter.
Nu heb ik de stelschroef bijna helemaal open gedraaid (daarbij zit hij bijna los!?) en loopt hij weer lekker op LPG.

Bij de Pasadena had ik de koelvloeistof vervangen door het thermostaathuis los te schroeven en alles uit het blok en radiateur in een bak op te vangen.
Bij de Carat zit echter de stuurbekrachtigingspomp in de weg. Moet ik deze echt eerst verwijderen om het systeem helemaal leeg te laten lopen of heeft iemand een ander idee?

Ideaal he, die handschoentjes!

MRS, hier een advertentie van Hella stickers voor op de verstralers : <https://m.kapaza.be/nl/tuning-en-autostyling/hella-stickers-100214510.htm>

@steven_86
Inmiddels staat de auto niet meer op marktplaats, dus hij zal wel verkocht zijn
De VW GL staat ook bij de RDW als niet overgeschreven op iemand anders ( nog maar een eigenaar in NL ), ik heb het idee dat de eigenaar aangezien de prijs naar beneden ging richting € 2300,- als vraagprijs dit achteraf toch aan de lage kant vindt.

@Barri , bedankt voor de tip, ik heb hem een email gestuurd, op een onverklaarbare manier is een sticker foetsie bij mij en de ander zit nog muurvast.
@Huub type 43
Jij had een tip om de binnenkant van de verstralers te kunnen schoonmaken, is het grill losschroeven en kan je dan makkelijk de achterkant openen naar het glas toe, bij mij zijn de verstralers enigszins wazig.

MRS zei:
@steven_86
Inmiddels staat de auto niet meer op marktplaats, dus hij zal wel verkocht zijn
De VW GL staat ook bij de RDW als niet overgeschreven op iemand anders ( nog maar een eigenaar in NL ), ik heb het idee dat de eigenaar aangezien de prijs naar beneden ging richting € 2300,- als vraagprijs dit achteraf toch aan de lage kant vindt.

Ik kan mij dat wel enigszins voorstellen gezien de kosten ook aan de airco maar laat dat even wat horen als iemand reageert op je advertentie... ik bedoel er stond geen telefoonnummer dus je kan niet bellen en dan meermaals niet reageren op je mail. Mijn mails waren niet van het type "wat is je laagste prijs". Op speurders staat de auto trouwens nog wel... voor 2850 zie ik nu.

MRS zei:
@Huub type 43
Jij had een tip om de binnenkant van de verstralers te kunnen schoonmaken, is het grill losschroeven en kan je dan makkelijk de achterkant openen naar het glas toe, bij mij zijn de verstralers enigszins wazig.

ik heb de grill met lampen en al (want ik weet niet hoe ze eruit moeten en wilde niets slopen) op een tafel gelegd.
Aan de achterkant zie je dat de lamphouder met drie omgebogen haakjes vastzit. deze buig je recht met een schroevendraaier, zodat je de lamphouder er vanaf kunt halen.
Dan kun je met een (IKEA afwas-)borsteltje of sponsje de binnenkant schoonmaken. Let op! de randjes zijn scherp, je haalt zo je vingers open.

P.S. je zag mij inderdaad in Bussum rijden!

@Huub Type 43

Huub bijgevoegd een foto van mijn relaiskast, op welke positie nou de relais voor de waarschuwingssignaal licht aan vergeten zit ben ik nog niet achter, in het boek So wirds gemacht wordt hij niet genoemd, let wel ik heb de laatste modificatie van de Relais kast ( vanaf modeljaar 1990 8/89 ).

Foto-CF8XK3VX.jpg

MRS zei:
[..] op welke positie nou de relais voor de waarschuwingssignaal licht aan vergeten zit ben ik nog niet achter
Kan het ook nergens vinden. Vraag het eens op https://www.volksforum.com/ ?

MRS zei:
@Huub Type 43

Huub bijgevoegd een foto van mijn relaiskast, op welke positie nou de relais voor de waarschuwingssignaal licht aan vergeten zit ben ik nog niet achter, in het boek So wirds gemacht wordt hij niet genoemd, let wel ik heb de laatste modificatie van de Relais kast ( vanaf modeljaar 1990 8/89 ).

Foto-CF8XK3VX.jpg

Op de 3e plek van de onderste rij , ook wel nr 9 genoemd komt deze zoemer.
Je kunt daar een relais met nr 36 plaatsen of van seat het relais met nr 292 onderdeelnummer  1L0 951 307.
Die van seat klinkt wel mooier die is 2 tonig ipv die van vw die is echt een enkel tonige zoem maar ze werken beide dus ;)
De ruitenwisser interval nr 99 heb je er ook al in zitten zo te zien :) die is ook wel handig vind ik.

Kevert1 zei:
De ruitenwisser interval nr 99 heb je er ook al in zitten zo te zien smiling smiley die is ook wel handig vind ik.
Die regelbare ruitenwisser interval nr. 99 is zeker handig, als het net een beetje miezerig weer is kan je de interval tot maximaal 20 seconden instellen ( Deze relais komt uit een Seat maar zit ook op de VW Golf 3 ).

Het enige wat ik bij licht aan vergeten signaal hinderlijk vindt , is dat nadat ik mijn binnenverlichting met tijdsvertraging gemonteerd heb het signaal nog enkele seconden naklinkt als een portierdeur geopend wordt.

Daar bij BVA denken ze ook goud in de handen te hebben.

De golfjes bij onderstaand bedrijf kunnen er helemaal wat van. De prijzen die ze er voor vragen slaan natuurlijk nergens op.

826126o.jpg

8950€

De inmiddels bekende GT. Hij heeft inmiddels alle hoeken van het land al gezien. Voorheen wel met een iets mildere prijsstelling

825659o.jpg

€7950

Een 1.6 dieseltje met 105dkm.

Eigenlijk is die diesel niet eens echt mooi. Rare glimmende bumpers, lelijke box in de kofferbak, rommelig ogend interieur...

Voor deze prijs mag je perfectie verwachten, vind ik...

Zo begon het, de Golf II GT, SH-51-KF :
https://imagizer.imageshack.us/v2/625x740q90/910/ExAiNy.png

Vervolgens voor dezelfde prijs in Roden:
https://imagizer.imageshack.us/v2/735x471q90/633/hNMvmf.png

Nou ja, E50,- meer dan...

En dan voor E2950,- bij 500E:
https://imagizer.imageshack.us/v2/961x687q50/910/VE07AS.png

Helemaal gek geworden! Die 1.6 diesel stond bij Beekman Demontage uit Brummen te koop voor ik dacht €1250.
Had ik in juli al een topicje aan gewijd op volksforum. https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=134363

Er is vervolgens 6dkm mee gereden, en een hoop tuning meuk op gemonteerd.

Het is toch handig dat we hier met ons allen het aanbod zo scherp in de gaten houden. Ik weet precies welke je bedoeld TimvdB. De desbetreffende diesel heeft daarna bij Cartoen Zaamslag te koop gestaan voor 2500€, evenals de GT (weet niet voor welke prijs) zag ik op Facebook. Heel toevallig dat ze allebeide nu voor het driedubbele bij A6 te koop staan.

Inderdaad wel een hele bekende rode VW Golf GT. Aparte is dat behalve het oplopen van de verkoopprijs ondertussen de kilometerstand doodleuk op net boven of rond 70.000 km blijft staan.:p

Een wel hele aparte kilometerteller, dit terwijl de auto ondertussen wel in elke hoek van dit land te koop stond ( kan natuurlijk op een trailer vervoert worden maar dat lijkt me sterk )

Ik hoop dat toekomstige mensen die een Golf willen kopen dit forum meelezen of op het Volksforum het hoekje met advertenties op MP of Ebay in de gaten houden, de prijzen die men vraagt voor deze genoemde auto's zijn echt te gek.

Dan inderdaad kan je beter kijken naar een fraaie originele GTI Edition One , zie volgende link :

Edition One

Afgelopen weekend heb ik een stukje gereden in de Golf II Madison uit 1991 van een vriend van me. Viel me alles mee, zo'n Golfje rijdt een stuk moderner dan mijn oude Saabje uit 1986 deed :)

Hier ook weer eens wat van me/ons laten horen :D

De Golf is zo'n week geleden naar de dealer geweest hier in Weesp voor de APK. Ze hadden een actie, apk voor 25,-. Dus waarom niet. Toen ik hem op kwam halen stond hij langs het pand, ingebouwd naast een nieuwe Polo en Golf 7 plus. Beide eigenaren waren in de buurt en dus even aangesproken of ik eruit mocht. Dat leverde meteen een leuk gesprek op over de mk2. 1 van beide wist er vrij veel van. De ander, een dame op leeftijd, vond het gewoon erg leuk om te zien. Altijd tof zulke reacties!

21d3ozq.jpg

Wat ik al verwachtte gebeurde ook. Hij werd afgekeurd. Op de volgende punten:

- Gordelsluiting LA
- Wiellager LA
- Beide achter remleidingen
- Kenteken verlichting
- olie lekkage was advies

Daarop hem weer opgehaald en vanmiddag langs sloperij Van Rijn gereden in 's-Graveland voor een gordelsluiting. Was nog lastiger als gedacht trouwens. Er staan niet zoveel mk2'tjes meer op sloperijen! Hier stond er gelukkig nog wel 1 en voor 10,- was ik weer klaar. Er zaten trouwens aparte stoelen in de mk2 op de sloop:

abq9w5.jpg

4utc1z.jpg

Komende dagen nog even wat extra spullen kopen en direct ook een beurtje doen

- Bougies
- Oliefilter
- Oliefilter pakking
- Brandstoffilter
- Luchtfilter
- Motorolie
- Carterpakking vervangen/kitten

Daarnaast natuurlijk ook de APK punten repareren. Dan kan ie er wel weer even tegenaan. Al moet de ruitenwissermotor/kachelmotor en het bestuurders raammechanisme ook nog steeds gedaan worden! Ach, alle tijd, ik rij er niet zoveel mee (Sinds we hem hebben 2000km gereden).

Het blijft echter nog wel leuk om te doen!

zybrxi.jpg

Dat zijn best lelijke stoelen om te zien, maar ze zullen ongetwijfeld erg goed zitten. Wiellager is gelukkig een simpele klus, remleidingen helaas wat minder. De kentekenverlichting is van het type met kleine kruiskopschroefjes, die altijd vastgeroest zitten en dan dol draaien?

MRS zei:
Deze Jetta is al vaker voorbij gekomen in dit forum, is stevig aan de prijs maar zit goed in de opties, zie volgende link:

Jetta 1.8 i GL

Wel toepasselijk dat deze "Heinrich" ook zo zuinig was op zijn VW.

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/volkswagen/m980090899-originele-volkswagen-golf-3-gti-8v-bj-1993.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr

Die blauwe leren stoelen lijken uit een Celica te komen, best grappig om zo te zien. (y)

Aangezien in de wintermaanden de Camry op stal moet had ik weer een goede aanleiding om iets anders te gaan rijden. Zie hier mijn nieuwe aanwinst:

Grotefoto-DSDVH8ZT.jpg

Het is inderdaad een GL. Een GL Diesel. Oftewel 54pk en 0-100 in 6,5 maand. Maar wel lekker zuinig :)
Hij staat op originele hoogte, het zijn 15-inch VW/BBS velgen. Bandenmaat 195/50/R15. Onze Golf Syncro heeft dezelfde velgen maar is wel verlaagd, dan ziet het er zo uit:

Grotefoto-PY7HI73S.jpg

Top bedankt! Ik overweeg namelijk ook om mijn velgen van mijn Golf 2 Match te veranderen, maar wil hem niet verlagen. Staat zo strak origineel...

Ik vind om heel eerlijk te zijn de decente verlaging van de Syncro mooi(er), maar ik verlaag de GL ook niet. Laat het mooi zo.

Zo vandaag weer vroeg de APK laten doen, hij is er weer met vlag en wimpel doorheen gekomen, nou ja adviespunt overmatige olielekkage, een 1/2 liter per 5000 km vind ik nog meevallen.

De leeftijd van 25 jaar gaat hij dus halen mits hij geen ongeluk krijgt voor het einde van di jaar (y)

Nou nog zien wat er nog gedaan moet worden om hem in perfecte staat te krijgen een stuurbekrachtiging zou fijn zijn, de medewerker van het APK keuring bedrijf moest even wennen aan het ontbreken hiervan. Hij was wel een grote fan van Golfjes II en had zelf vroeger diverse GTI's gehad

Kever1 zei:
Gefeliciteerd! Waar heb je hem laten keuren? en ga je werkelijk de stuurbekrachtiging inbouwen?
Bij de Kwikfit in Bussum, daar laat ik hem al jaren keuren.

Het inbouwen van een stuurbekrachtiging is een aardige klus , Marathonmetallic heeft mij laten zien bij zijn Golf Madison wat hij allemaal heeft moeten doen ( de bevestigingspunten zijn reeds aanwezig ) , maar zo handig ben ik niet dus dan moet ik het laten doen.

Ik vond jouw auto bij lage snelheid comfortabel sturen, maar dit is alleen van toepassing bij inparkeren.

Bij een snelheid meer dan stapvoets mis ik in feite de stuurbekrachtiging niet, zonder stuurbekrachtiging stuurt mijn auto dan prima.

Of zo'n investering wijs is kan je je afvragen, het bestrijden van roest is in mijn ogen belangrijker.

KwiktFit in Bussum! Daar ben ik laatst ook geweest omdat mijn Golf wat naar links trok. Ik was door verwezen door KwikFit Hilversum. Er loopt daar een zekere Jan rond, een oudere man die alles weet van de besturing en wielophanging. Hij heeft het er bijna volledig uitgekregen, top! Het laatste restje zit vermoedelijk in de nogal oude banden die ongelijk zijn afgesleten. Dat komt later. Ik heb mijn Golf sinds kort gestald, rijd nu weer met de Mercedes die ik nu eerst zachtjes aan wil gaan verkopen. De Golf is eigenlijk te mooi en goed om km's mee te gaan vreten.

Stuurbekrachtiging: je hebt gelijk. Ik vind het wel fijn dat ik het heb, maar de Golf van mijn zoon stuurt zonder ook lekker.
Ik zelf zou het niet achteraf gaan inbouwen, maar nog eerder de voorbanden wat vroeger vervangen, want bij het afslijten neemt ook de benodigde stuurkracht toe.

Kever1 zei:
Ik was door verwezen door KwikFit Hilversum. Er loopt daar een zekere Jan rond, een oudere man die alles weet van de besturing en wielophanging. Hij heeft het er bijna volledig uitgekregen, top!

Stuurbekrachtiging: je hebt gelijk. Ik vind het wel fijn dat ik het heb, maar de Golf van mijn zoon stuurt zonder ook lekker.
Ik zelf zou het niet achteraf gaan inbouwen, maar nog eerder de voorbanden wat vroeger vervangen, want bij het afslijten neemt ook de benodigde stuurkracht toe.

Ik heb vorige week bij de KwikFit in Amersfoort (daar werk ik bijna naast) vier nieuwe winterbanden laten monteren onder de Pasadena.
Dat stuurt net zo licht als de Carat met stuurbekrachtiging!
Het enige moment dat ik stuurbekrachtiging mis is als ik een 180 graden draai moet maken om de auto achteruit op de oprit te rijden.
De prijs van de banden "in de winkel" was trouwens ruim 60 euro duurder dan ik vooraf online had uitgerekend.
Uiteindelijk heb ik wel de online prijs betaald, maar ik vind het raar dat een landelijk bedrijf twee prijzen hanteert.

De Carat heeft nu zijn nieuwe achterschokdempers! Ik heb het samen met een oud collega gedaan en vond het zeer meevallen.
Het eindresultaat is natuurlijk verbluffend!
Ook deze auto heeft het stuur iets scheef staan en trekt naar rechts. Een rondje uitlijnen is niet overbodig. Ik twijfel nu tussen KwikFit Bussum en Matterhorn. De laatste heeft met succes een slepend probleem uit de SEAT gehaald (subframe stond 5 mm uit het lood).

Nu ben ik bezig om de Carat te cleanen wat betreft overbodige bedrading en relais. Iemand nog kroonsteentjes nodig? ik heb ze straks in overvloed!
Op dit moment ligt de zekeringkast los en is de tellerbak eruit om overal beter bij te kunnen. Morgen weer verder!
Ik wil het hallgever signaal van de MFA gebruiken voor de cruisecontrol. Daarvoor moet ik een stekkertje in de zwarte stekker plaatsen, maar ik weet nog niet hoe ik dat ga oplossen.
Vandaag ook bij Van Rijn geweest om uit de Golf met de rare stoelen een hoedenplanktouwtje, de lichtschakelaar en de ISO stekkers te halen. Misschien moet ik nog terug voor de tellerbak connector.
Ik had van de Carat de rechter buitenspiegelverstelling gesloopt. Dom Dom Dom! Gelukkig zitten deze motoren ook in spiegels van veel BMW's, dus zit er nu een BMW E36 onderdeel in een VW Golf. Is dat erg? Welnee, motortje is Made in Holland!

Het is druk hier in het topic, iedereen met goed nieuws! (y)

Vandaag was het lekker weer dus er even met de Golf op uit geweest. Hij moet nog worden gepoetst maar ik kon het toch niet laten om nog een paar fotootjes te schieten.

Grotefoto-8RVAOPDS.jpg

Grotefoto-ZWZZIBSO.jpg

Grotefoto-Q3VR4H7G.jpg

Grotefoto-Q8Y6QKII.jpg

Grotefoto-CMYQ8FW3.jpg

Terug
Bovenaan