Het grote Volkswagen Golf/Jetta II topic

Ik heb een duidelijkere foto van mijn oude tour gevonden. (helaas nog niet van de jetta)

B92Nm.jpg

De Duitse Golf '10 Millionen' was hier in Nederland bekend als 'Miljonair'. Blijkbaar zijn er wat kleine verschillen met de Duitse uitgave. In Nederland had hij een gewone grille zonder verstralers en was hij uitsluitend als 3 deurs leverbaar. Even de folder erbij gepakt:

m1.jpg

m2.jpg

m3.jpg

m4.jpg

Wat is die witte GTI een schitterende kar trouwens...

Je had de Tour en de memphis in 88 Tour was de bovenkant van de bumper in kleur van de auto, getint glas, CV en een zacht dashboard. De Memphis had dit allemaal niet maar wél de spatboardranden van de GTI en 14 inch stalen velgen en een 4 spaaks stuurwiel.

marathonmetallic zei:
De Duitse Golf '10 Millionen' was hier in Nederland bekend als 'Miljonair'. Blijkbaar zijn er wat kleine verschillen met de Duitse uitgave. In Nederland had hij een gewone grille zonder verstralers en was hij uitsluitend als 3 deurs leverbaar. Even de folder erbij gepakt:

m1.jpg

m2.jpg

m3.jpg

m4.jpg

Wat is die witte GTI een schitterende kar trouwens...

Klopt maar als extra had je die grille met dubbele koplampen in kleur van de auto en de dakspoiler. Alleen werd dat niet vaak gekozen. Waar ik toen stage liep stond er een, een 1600 met Oettinger motor ( 90pk 1600) .

Als langtijd-lurker en doorgrond VW liefhebber stellen we ons voor met:
Grr ..
268200_270022809768438_1282440246_n.jpg

Ik ben benieuwd wie hier weet waar dit bij hoort ;)
Tipje; denk niet te standaard :p

Sorry, maar dit soort dingen (booskijkers en G-60's inbouwen) kan ik echt niet waarderen. In dit topic gaat het er gelukkig wat beschaafder aan toe.

Ik vind het ook afgrijselijk maar ja. een auto moet 100% origineel zijn. Ik word al ziek dat mijn 86 er Golf een 88 er Grille heeft. Ik was vorig jaar in Limburg op een VW festival en dat was echt om te huilen hoeveel verkrachte auto's daar stonden.

Jerome Caine zei:
Ik vind het ook afgrijselijk maar ja. een auto moet 100% origineel zijn. Ik word al ziek dat mijn 86 er Golf een 88 er Grille heeft. Ik was vorig jaar in Limburg op een VW festival en dat was echt om te huilen hoeveel verkrachte auto's daar stonden.
Precies daarom vind ik dit topic zo leuk: het gaat om originele, mooie exemplaren! Hoe goed en professioneel sommige aanpassingen misschien ook gedaan zijn, ik houd er nu eenmaal niet van. Mijn Golf is ook al iets ordinairder dan ik wil, al is hij erg netjes.

Phoenixrood74 zei:
Jerome Caine zei:
Precies daarom vind ik dit topic zo leuk: het gaat om originele, mooie exemplaren! Hoe goed en professioneel sommige aanpassingen misschien ook gedaan zijn, ik houd er nu eenmaal niet van. Mijn Golf is ook al iets ordinairder dan ik wil, al is hij erg netjes.
Dat 'ordinaire' - in jouw beleving - heeft misschien meer met de uitvoering te maken die, hoe zal ik dat nu eens netjes zeggen, gericht is op een iets jonger publiek (begrijp met niet verkeerd PR!). Hij is in ieder geval zo goed als origineel en dat kan ik wel waarderen.

Ja ik ben wat betreft een perfectionist. Ook op mijn 18e moest ik niets hebben van Tuning. 100% orineel moest het zijn en zal het zijn.

Probleem nu is dat er absoluut geen originele onderdelen meer zijn te krijgen waardoor mijn GTI nog "lang niet"klaar is.

Jerome Caine zei:
Ja ik ben wat betreft een perfectionist. Ook op mijn 18e moest ik niets hebben van Tuning. 100% orineel moest het zijn en zal het zijn.

Probleem nu is dat er absoluut geen originele onderdelen meer zijn te krijgen waardoor mijn GTI nog "lang niet"klaar is.

Da's frustrerend. Heb je al bij VW Classic Parts geïnformeerd?

marathonmetallic zei:
Phoenixrood74 zei:
Jerome Caine zei:
Dat 'ordinaire' - in jouw beleving - heeft misschien meer met de uitvoering te maken die, hoe zal ik dat nu eens netjes zeggen, gericht is op een iets jonger publiek (begrijp me niet verkeerd PR!). Hij is in ieder geval zo goed als origineel en dat kan ik wel waarderen.
Daar heb je wel gelijk in. De mijne heeft een sportuitlaat (waar het sierstuk overigens afgevallen is). Vroeger had ik dat stoer gevonden en graag gewild, maar nu vind ik het eigenlijk alleen storend.

marathonmetallic zei:
Het is ook niet mijn smaak, maar los daarvan: het is een Golf I dus off-topic. :(
Ha, ik voel me heerlijk thuis hier :)

Maar knap gezien in ieder geval, 'tis een MK1 van '91.

En ik ben zelf wel van OEM+ Oftewel het moet wel in de tijdsgeest passen qua 'tuning' en de spullen dan wel zoveel mogelijk VW stijl.

Als afsluiter krijg je dan onderstaand beeld:
cimg2527t.jpg

Cabrio bij startpunt van Belgische rondrit; allen VW en 'dakloos'.

Onderstaand heb ik ook gereden, ook weer afzichtelijk natuurlijk ;)
golf2003d.jpg

oude foto van een foute MK2 1.6D

Zo, ik zal stilletjes het forum verlaten en soms fijn meelezen ;)

the cabrio noise zei:
Onderstaand heb ik ook gereden, ook weer afzichtelijk natuurlijk ;)

Niet iedereen is een purist hier, ik kan de mkII wel waarderen. Ben echter geen fan van de cabrio.
Niet om de accessoires ofzo hoor, maar ik heb een dakloze Golf gewoon nooit echt mooi gevonden. :p

Vind de Golf 1 Cabrio zeker wel mooi. In Limburg rijden nog heel veel mooie exemplaren rond 100% origineel. Wat ik alleen nooit heb begrepen ( ook niet toen ik jong was) is de toevoegde waar de van optische tuning zoals booskijkers, emblemeloze grills, heldere koplampen, foute achterlichten véél te grote wielen, platgeslagen onderstellen etc. Laat een auto zoals ie is ontworpen door de fabriek.....

Jerome Caine zei:
Vind de Golf 1 Cabrio zeker wel mooi. In Limburg rijden nog heel veel mooie exemplaren rond 100% origineel. Wat ik alleen nooit heb begrepen ( ook niet toen ik jong was) is de toevoegde waar de van optische tuning zoals booskijkers, emblemeloze grills, heldere koplampen, foute achterlichten véél te grote wielen, platgeslagen onderstellen etc. Laat een auto zoals ie is ontworpen door de fabriek.....
Er zijn inderdaad grenzen. Deze is nog helemaal zoals ik 'em gekocht heb.

In 2007 body-off gerestaureerd door een liefhebber, nu zit er nog steeds geen roest aan. (ja, 1 plekje op de stalen binnenbumper..)
De booskijker verwijderen is geen optie; dan blijven er schroefgaten achter. De grille moet ook deze blijven, zoveel mogelijk lucht door de motorruimte.
Ohjah, de IC is er één van een MB Sprinter, niet origineel VW dus :)

En de verlaging is inderdaad niet praktisch, voor eigenlijk 2cm en achter 3cm hoger is handiger.

Maar het is wel het echte golf-gevoel met rijden, op het harde onderstel na ;)

Als de aanpassingen netjes gedaan zijn kan ik er wel waardering voor opbrengen. Probleem met 'gemodificeerde' auto's is dat ze vaak geassocieerd worden met asociaal rijgedrag. Dat hoeft natuurlijk helemaal niet voor jou te gelden, maar het is wel iets dat meespeelt.

Wat ik dan weer niet begrijp is dat sommigen er ziek van worden omdat hun golfje
een grilletje met dikke lamellen heeft ipv de dunne* waar hij ooit mee afgeleverd is..
IMHO is er niks mis met je eigen auto naar je eigen smaak aanpassen, niet iedereen
is een purist welke overal over valt. Kijk, als we het nou zouden hebben over exclusieve
klassiekers welke een vermogen kosten zou ik me er misschien nog wel iets bij kunnen
voorstellen. Maar bij een 13-in-een-dozijn Golf of Jetta van een paar centen.. Come on.

Maarja, laten we de smaak van een ieder respecteren en het gewoon accepteren dat smaken verschillen.
Lijkt me een stuk beter voor ons allemaal en zo blijft het topic ook nog eens wat leuker om te lezen. (y)

*[size=x-small]In Sarajevo staat een VW fabriek (T.A.S.) waar nog flink wat oude (nieuwe) onderdelen liggen,
ik heb gisteren mijn oom (welke daar op vakantie is) gemailed om eens te kijken of ze ook een GTI-grille
met dunne lamellen hebben liggen. Ik beloof niks, maar als ze het hebben liggen neemt hij het voor je mee.[/size]

Dat VW in de laatste Cabriolets een op een Golf II-grill gelijkend exemplaar monteerde heb ik nooit begrepen. Ziet eruit als hobbywerk van een niet te handige 18-jarige en past totaal niet bij de neus van de auto.

Dan maar eens een smakeloos beletterde maar tenminste niet verlaagde Golf er tussendoor... :)

slovenia-polic-_golf-mkII.jpg

Ik vind die late mkI cabrio wel leuk hoor. Op het forum zat ooit nog iemand met zo'n mkI cabrio met een G60 blok.
Van bovenstaand exemplaar kan ik de heldere lampen en de naar beneden gevallen kentekenplaat niet zo waarderen. Zo'n booskijker lijkt mij haast standaard op zo'n late cabrio. Ik zie ze weinig zonder.

Voor de echte klusser: via Volksforum zag ik dat er op Mobile.de een Golf II Treser te koop staat (in heliosblau). Een klusproject, maar dan heb je wel een geweldig fout jaren '80 apparaat!!

AvdB zei:
Wauw, wat een leuk topic! Mijn tweede auto was een kekke golf3 maar heb de 2 altijd een erg sympatieke vierwieler gevonden. Als ik die marktplaatslinkjes zo bekijk dan begint het erg te kriebelen om een 2 voor 'erbij' te kopen......

@barri, ik zie dat je weer een heliosblauwe hebt gekocht, leuk! Volgens mij heb ik daarvan nog geen fotootje voorbij zien komen......
Ik heb genoeg foto's gepost hoor. Ergens rond pagina 19?

En er staan genoeg leuke mkII's te koop! Gewoon doen, een mkII voor erbij! :D

D. Elzinga zei:
Als de aanpassingen netjes gedaan zijn kan ik er wel waardering voor opbrengen. Probleem met 'gemodificeerde' auto's is dat ze vaak geassocieerd worden met asociaal rijgedrag. Dat hoeft natuurlijk helemaal niet voor jou te gelden, maar het is wel iets dat meespeelt.
Klopt helemaal.
Wij zijn met de 'cabby' op pad geweest; vrouw en 3 kids achterin. Heerlijk relaxt toeren is dat; dakje open en boven je de vogeltjes horen fluiten. :)

Dat is voor mij genieten; en dat 'ie niet origineel is, prima. Maar geen tupperware-hok ;)

Wel zijn de laatste van dezelfde kwaliteit als de MK2; goed gebouwd en geconserveerd.

(en natuurlijk soms even de g-lader stofvrij maken, heeeerlijk geluid ;) )

Ik hoop dat ik inderdaad de meest "up to date" lijst heb gepakt :)

In bezit:
1. Barri - Golf 1.3 CL - 1988 - 3 deurs - heliosblau
2. Mach1 - Golf 1.8 CL - 1990 - 3 deurs - zwart
3. Mach1 - Golf 1.8 GTI - 1987 - 3 deurs - tornadorood
4. DN87NL - Golf 1.6 CL Diesel 4+E - 1985 - 42-NXF-1 - lhasagrün
5. Gerard VW - Golf 1.8 GTI 8v - 1989 - LZ-SL-58 - monza blauw
6. Phoenixrood74 - Golf 1.8 Fire & Ice - 1991 - 3 deurs - dark violet pearl
7. Sinner_ - Jetta 1.6 GL Diesel - 1984 - brons
8. marathonmetallic - Golf 1.6 Madison - 1990 - 5drs - zilvergrijs metallic
9. Vmn - Golf 1.3 CL Madison - 1990 - 3 drs - LA5U royalblau Metallic (hard op weg te verdwijnen in nr 10 hier en in het onderstaande lijstje... )
10. Vmn - Golf 1.3 CL Pasadena - 1991 - 3 drs - LA6U caprigrün metallic
11. Jerome- Golf GTI 16V 5-deurs (KR) marsrood 5-deurs 1986
12. Archiebald - Jetta 1.6cl 8v automaat - Stratos blau 1988

Niet meer in bezit:
1. Barri - Golf 1.3 Avance Comfort - 1987 - 3 deurs - heliosblau
2. Klassiekerrijder - Golf 1.3 CL - 1991 - 3 deurs - ZK-78-TY - tornadorood (gedemonteerd)
3. DN87NL - Golf 1.6 CL Diesel - 1991 - 3 deurs - ZT-38-TZ - maritimblau (gedemonteerd in 2010)
4. Mach1 - Golf 1.6 Manhattan Automaat - 1990 - 3 deurs - zinngrau
5. Gerard VW - Golf 1.8 GTI 16v KR - 1987 - JG-ZN-96 - LP9V zwart - verkocht naar België 09-2010
6. Gerard VW - Golf 1.3 MH - 1986 - RN-75-ZT - polar silver - verkocht 09-2011
7. Sinner_ - Golf 1.6 Tour - 1987 - 5 deurs - zilvergrijs
8. Sinner_ - Golf GTI 1.8 16v KR -1989 - 5 deurs - wit
9. marathonmetallic - Golf 1.6D CL - 1985 - 3 deurs - zwart
10. marathonmetallic - Golf 1.6 C - 1989 - 3 deurs - tornadorood
11. Jerome- 961HF05 ( Golf 90 S 1985 2e auto in Frankrijk ( alpinewit)
12. Jerome- BR-74-YV ( 1.8 90 pk VAN) 1986 nieuw gekocht ( SK kleur zwart metallic)
13. Jerome- SN-13-BD ( GT-4) nieuw gekocht 1987 ( Heliosblauwmetallic)
14. Jerome- XL-97-XH ( 1.6 Manhatten) nieuw gekocht 1989( Heliosblauwmetallic)
15. Jerome- TZ-98-DV ( 1.6 D Manhatten) 1989 ( Tornadorood)
16. Jerome- DN-RZ-86 ( 1.3 Function) 1992 ( Blauw)
17. Jerome- DJ-BV-03 ( 1.8 ), 1991 leegehaald, kooi, groep N Bilstein fahrwerk voor Nürburgring incentive dagen te geven. ( alpinewit)
18. Archiebald - Jetta 1.6cl 8v - Stratos blau 1988

Daarnaast nog even een motorische update over m'n Jetta. Dit is het "nieuwe", schoongemaakte, spruitstuk wat erop komt :)

Voor:
hrhiye.jpg

Na:
35bulfs.jpg

Zoals ik in het meeting topic al aangaf weet ik nog niet 100% zeker of ik hem dit weekend kan halen. Zeer waarschijnlijk wel. Gelukkig! Wat mis ik die auto, hij is al bijna 2 weken weg :(

Barri zei:
AvdB zei:
Wauw, wat een leuk topic! Mijn tweede auto was een kekke golf3 maar heb de 2 altijd een erg sympatieke vierwieler gevonden. Als ik die marktplaatslinkjes zo bekijk dan begint het erg te kriebelen om een 2 voor 'erbij' te kopen......

@barri, ik zie dat je weer een heliosblauwe hebt gekocht, leuk! Volgens mij heb ik daarvan nog geen fotootje voorbij zien komen......
Ik heb genoeg foto's gepost hoor. Ergens rond pagina 19?

En er staan genoeg leuke mkII's te koop! Gewoon doen, een mkII voor erbij! :D

Nog even goed gezocht en nu gezien! ziet er leuk uit! wordt deze net zoals je 'spoiler'-Golf (dat kenteken vind ik nog altijd by-far de leukste!)

Enne, Golfje erbij, zou wel een leuke late Mk1 cabrio willen of een felrode mk2 met dubbele koplampen, spaakvelgen en een gele streep (jeugdsentiment)

@AvdB: nee, deze houden we zoveel mogelijk origineel! Ik heb al een setje goede bumpers liggen en ik heb de originele wielen en wieldopjes al opgeknapt. Wordt gewoon een nette CL dus! Die worden zeldzaam denk ik.
En daarnaast heb ik nu een eigen huis en nog een Kever en nog meer dingen die geld kosten, dus ga ik niet zoveel geld erin stoppen als met de vorige. Dat geld zie je helaas toch niet meer terug (of je moet 'm weer helemaal in onderdelen gaan verkopen).

T.A.S. fabrieken heb ik gezien toen ik in die omgeving een tijd zat! Leuk dat het embleem T.A.S. ook in de grille zat. Voor mij is de PV-31-DP zeker geen auto in een dozijn omdat ik de auto vanaf dag één ken en hij moet worden zoals ie was. Inmiddels kost de auto tot nu toe al ruim boven de 10000€ idd een paar centen vergeleken met een 964 RS.

Jerome, begrijp me niet verkeerd.. Ik speelde gewoon even advocaat van de duivel, niks persoonlijks dus. ;)

Leuk dat je er ook geweest bent, ben je ook binnen geweest of alleen langsgereden?
Sarajevo is sowieso een "Golf-stad", je ziet ze echt overal. Van hele nette exemplaren tot exemplaren
welke met ducttape bij elkaar worden gehouden. Vooral de Mk II (ook Jetta natuurlijk) is ontzettend populair.
Zoals ik een vriend , welke bij me op bezoek was, tegen een ander over de telefoon hoorde zeggen "tis net een meeting" :D

De docu "Sarajevo, city of Golf" is misschien ook wel leuk om te zien, het heeft Engelse ondertiteling.
Youtube; Deel 1, deel 2, deel 3, deel 4, deel 5, deel 6, deel 7 (y) Hier zie je ook nog wat dingetjes welke niet iedereen weet.

dOS1Y.jpg

Jerome Caine zei:
Ik zat in begin jaren 90 in Sarajevo....

Ik ook, 1991 tot 1994. Toevallig heb ik pasgeleden een blogje over mijn 1e dag gemaakt. https://www.autoweek.nl/myweblog.php?id=3117

Vandaag had ik tijd gereserveerd om de GTD helemaal tip top schoon te maken, maar natuurlijk weer hartstikke druk op de zaak gehad. Alleen maar een stofzuiger er doorheen gehaald...

Hopen dat ik het nog red voor de meeting, anders krijgt -ie zo'n stoffig imago :)

Audi80Coupé zei:
Vandaag had ik tijd gereserveerd om de GTD helemaal tip top schoon te maken, maar natuurlijk weer hartstikke druk op de zaak gehad. Alleen maar een stofzuiger er doorheen gehaald...

Hopen dat ik het nog red voor de meeting, anders krijgt -ie zo'n stoffig imago :)
Je hebt nog twee dagen en drie nachten!

Nou....vooralsnog is een grille met dubbele koplampen en kleine lamellen al goed, desnoods tijdelijk. De auto is marsrood en de bies ook dus dat valt dan niet extreem op.

Audi80Coupé zei:

Tjonge, als ik dit zo lees heb ik nog heel wat werk te verzetten voor zondag!:) Wassen en uitzuigen moet wel lukken, voor poetsen ben ik nu even te lui.

En laat ik mij ook maar even bij het lijstje voegen:

In bezit:
9. Vmn - Golf 1.3 CL Madison - 1990 - 3 drs - LA5U royalblau Metallic (hard op weg te verdwijnen in nr 10 hier en in het onderstaande lijstje... )
12. Mechanix - Golf 1.3 Function met 5-bak - 1992 - 3-deurs - Maritim Blau

Niet meer in bezit:
2. Klassiekerrijder - Golf 1.3 CL - 1991 - 3 deurs - ZK-78-TY - tornadorood (gedemonteerd)
3. DN87NL - Golf 1.6 CL Diesel - 1991 - 3 deurs - ZT-38-TZ - maritimblau (gedemonteerd in 2010)
5. Gerard VW - Golf 1.8 GTI 16v KR - 1987 - JG-ZN-96 - LP9V zwart - verkocht naar België 09-2010
12. Jerome- BR-74-YV ( 1.8 90 pk VAN) 1986 nieuw gekocht ( SK kleur zwart metallic)
17. Jerome- DJ-BV-03 ( 1.8 ), 1991 leegehaald, kooi, groep N Bilstein fahrwerk voor Nürburgring incentive dagen te geven. ( alpinewit)

Het topic loopt trouwens wel lekker nu, keep on posting!(y):D

@ Mechanix Wel even de juiste lijst updaten aub :) Nu is mijn selectie eruit... :( Maar heb hem even aangepast ;)

In bezit:
12. Archiebald - Jetta 1.6cl 8v automaat - Stratos blau 1988 (TK-19-FG)
13. Mechanix - Golf 1.3 Function met 5-bak - 1992 - 3-deurs - Maritim Blau

Niet meer in bezit:
18. Archiebald - Jetta 1.6cl 8v - Stratos blau 1988(TL-12-YF)

Ik had al een voorgevoel maar ik was er een vergeten... ik heb een jaar lang een witte Golf GT Syncro gehad uit 1990. Met airco en struurbekrachtiging. Het was een winterauto voor me die heel lang op het terrein heeft gestaan bij van der velden in Zoetermeer. Het was een invoerauto maar weet het kenteken niet meer, het begon volgens mij met GF. Helaas was ie verre van orgineel dmv dikke bumpers, een compleet doelloze en kansloze grille zonder embleem en vreselijke achterlichten maar als winterauto voldeed ie goed.

Update van het lijstje auto's in bezit VW Golf/Jetta 2

In bezit:
12. Archiebald - Jetta 1.6cl 8v automaat - Stratos blau 1988 (TK-19-FG)
13. Mechanix - Golf 1.3 Function met 5-bak - 1992 - 3-deurs - Maritim Blau
14. MRS - Golf 1.8 CL Madison - 1990 - 3deurs - grijs metallic

Niet meer in bezit:
18. Archiebald - Jetta 1.6cl 8v - Stratos blau 1988(TL-12-YF)

Archiebald zei:
@ Mechanix Wel even de juiste lijst updaten aub :) Nu is mijn selectie eruit... :( Maar heb hem even aangepast ;)
Ik denk dat Mechanix gewoon een hekel aan Jetta's heeft.;)

Phoenixrood74 zei:
Archiebald zei:
Ik denk dat Mechanix gewoon een hekel aan Jetta's heeft.;)

Nee hoor, toen ik dit topic opende, heb ik er speciaal een topic voor Golfs en Jetta's van gemaakt!:)

Wow, wat een fraai exemplaar! (y)

Gisteren was er ook iemand bij ons met een origineel Nederlands dieseltje. Bouwjaar 1985, gekocht in 1988 en nu 7 ton op de teller. Een broertje van het exemplaat hier boven, want ook deze was Stratosblauw. Hij had één keer de motor gereviseerd maar verder had hij geen motorische problemen gehad en was met de Golf naar de Noordkaap, Gibraltar en zelfs de Nürburgring geweest!

Toevallig kwam hij uit de buurt van Utrecht, dus vroeg ik hem of hij ook op de meeting wou komen. Helaas vertrekt hij morgen(/zaterdag) en gaat op vakantie. Hij was ook eigenaar van een originele Golf 1.05 met iets van 80dkm op de teller. Een liefhebber dus! ;)

Terug
Bovenaan