Het Politieke Topic (deel 3 blijkbaar) - Hoe komen de kaarten te liggen? Poll TK 2025

Voor welke (grote) partij kiest de forummer ?

• Totaal aantal stemmers
    42
  • Opiniepeiling gesloten .
Volgens mij komt het niet zo vaak voor dat een woning veel in waarde daalt omdat er nieuwbouw wordt neergezet. Ik denk aan heel andere situaties, zoals windmolens, een vluchtelingenlocatie, dat soort dingen. En dan moet je het ook nog aannemelijk kunnen maken.
De waardedaling van een huis is nooit reden (voor een rechter) om een project niet door te laten gaan.

Gelukkig leven we in een rechtstaat en heb je recht als belanghebbende om bezwaar te maken als iets je niet zint. Het belang van de een hoeft niet boven het belang van de ander te gaan. Wie meer belang heeft mag de rechter bepalen.
Precies, goed halsstarrig zijn en vooral veel gebruik maken van je recht ook al weet je dat het ongegrond is. Maakt niet uit dat anderen de rekening betalen voor dat soort onzin. Dat noem ik egoïstisch gedrag.

Let wel, ik zeg niet dat we dat recht helemaal op moeten heffen, integendeel. Maar mensen zouden best wel wat redelijker om mogen springen met hun rechten op dit vlak. Maar dat is sterk afhankelijk van je morele kompas gok ik.

Eerst Lennie die het huizentekort ontkent en nu jij die twijfelt of een maatschappelijk probleem wat door kiezers momenteel belangrijk wordt gevonden wel thuis hoort in het politieke topic. Ik begrijp nu wel waarom er niets gebeurt. Er is geen probleem, de politici kunnen onbeperkt met reces en bouwvakkers sturen met vervroegd pensioen. Probleem opgelost :ROFLMAO:
Ja er is een huizen probleem, maar om nou iedereen zijn problemen hier te bespreken.

Precies, goed halsstarrig zijn en vooral veel gebruik maken van je recht ook al weet je dat het ongegrond is. Maakt niet uit dat anderen de rekening betalen voor dat soort onzin. Dat noem ik egoïstisch gedrag.

Let wel, ik zeg niet dat we dat recht helemaal op moeten heffen, integendeel. Maar mensen zouden best wel wat redelijker om mogen springen met hun rechten op dit vlak. Maar dat is sterk afhankelijk van je morele kompas gok ik.
Gelukkig is ons eventuele verschil van inzicht over een morele kompas niet zo relevant. We hebben een rechter die mag bepalen wat gegrond en ongegrond is.

Dat schreef ik daarom hierboven al, dat wat (on-) redelijk is een subjectief iets is. Wat de een egoïstisch vindt kan een ander heel anders beschouwen. Uiteindelijk zal een rechter gewoon aan de wet en regels toetsen en ieders belang afwegen.

Dat egoïsme is ook iets waar ik mij aan erger. Zodra mensen dromen dat er gebouwd gaat worden in de buurt staan ze al bezwaar aan te tekenen. Alleen maar vertraging terwijl huizen al zo nodig zijn.

Niet beseffende dat ook zij in een wijk wonen wat voorheen wellicht een boerderij stond met graslanden, een bos of natuurgebiedje... en dat de oudere wijk naast hun ook hun uitzicht zijn verloren..

Bij het vervallen van de HRA vervalt echter ook de verplichting om af te lossen
Heeft het dan zin om te laten vervallen...

Funda
Als ik filter op funda, kom ik uit op 849 resultaten in een straal van 30km rondom dordrecht, met 300k budget.
en 30km is best veel denk ik zo.
Verkleinen we naar 15km. 316 beschikbare woningen, dus niet al verkocht of onder bod.

Dus helaas Lennie, waren het er maar 5000

Dat schreef ik daarom hierboven al, dat wat (on-) redelijk is een subjectief iets is. Wat de een egoïstisch vindt kan een ander heel anders beschouwen. Uiteindelijk zal een rechter gewoon aan de wet en regels toetsen en ieders belang afwegen.
En dat is prima, laat de rechter bepalen.

Persoonlijk vind ik wel dat er best consequenties aan vast mogen zitten als je gaat procederen terwijl het kansloos is. Mag de rechter bepalen of er consequenties zijn en wat die consequenties zijn.

Heeft het dan zin om te laten vervallen...

Funda
Als ik filter op funda, kom ik uit op 849 resultaten in een straal van 30km rondom dordrecht, met 300k budget.
en 30km is best veel denk ik zo.
Verkleinen we naar 15km. 316 beschikbare woningen, dus niet al verkocht of onder bod.

Dus helaas Lennie, waren het er maar 5000
Ruim 800 rond de woonplaats, 800! Hoeveel wil je er kopen? Eentje maar toch? Staan er 1.200 in de regio Rotterdam. 5.000 in Nederland. Aanbod genoeg dus in de range waarin hij kan financieren. Als je dan nog niet wat kunt vinden is je eisenpakket te hoog.

Clio
Want - let op- dit wordt een wat langer bericht, omdat het mij van het hart moet. Doe ermee wat je wilt, desnoods niets: Waar ik momenteel aan merk dat ik de politiek spuugzat ben in Nederland is de door- en door verziekte-, perverse-, corrupte woningmarkt die wij momenteel hebben. Waardoor het inmiddels zelfs voor gezegende mensen (zo voel ik mij op bepaalde manier wel) héél moeilijk is geworden om nog vooruit te komen in het leven.

Even een situatieschets: man, 30 jaar oud, wonend in de randstad (Zuid-Holland), opgegroeid in een middenklasse gezin waar het mij en zus nooit aan iets heeft ontbroken. Ouders van nu 60 en 64 (pensioneren aankomend jaar). Zelf ben ik altijd een vrij serieuze jongen geweest. Dus na het afronden van de HAVO in vijf jaar braaf een HBO-opleiding gaan volgen en afgerond na vier jaar. Naast mijn fulltime baan post-hbo en hbo-master verder gegaan in mijn vakgebied. Voor feestjes en partijen maakte ik eigenlijk te weinig tijd (achter gezien). Want ik vond het belangrijk op eigen benen te staan en voor een solide basis te zorgen in mijn verdere leven. Dus werken-leren-sparen-sparen-sparen.

Toen ik 24 jaar oud was wilde ik toch echt op eigen benen staan en begon dus met zoeken naar huizen. Na welgeteld 15 vergeefse pogingen in de jaren 2019 en 2020 om een appartementje te kopen met mijn ouders afgesproken de eerste kans te grijpen die zich voordeed het huis te verlaten. Ik had mij namelijk toen ik 18 was direct ingeschreven voor een sociale huurwoning (omdat deze serieuze jongen rekening hield met alle scenario's). En warempel begin 2021 kreeg ik prompt een woning aangeboden, dat was tevens mijn laatste kans want in maart 2021 zou ik voor het eerst een aangifte Inkomstenbelasting versturen met een toetsinkomen dat te hoog is voor een sociale huurwoning. Dus toen de meubels erin stonden, was ik meteen een zgn. scheefhuurder (ik vind het best).

Dus in 2021 erin en wederom sparen-sparen-sparen, jaar in, jaar uit. Er zijn sindsdien twee jaren geweest dat ik niet op vakantie ging en ook geen vakantie nam om nog meer te kunnen sparen. Ook dit jaar ben ik de pijngrens aan het opzoeken. Want een beetje calvinist ben ik wel. Ik omcirkelde 2025, zodat ik een nieuwe poging zou doen in dat jaar.

Fast-forward naar nu: dit jaar staat de teller alweer op 12 bezichtigingen, 11 keer overboden. Éénmaal het hoogste bod en (natuurlijk) niet geworden want ik nam een financieringsvoorbehoud op.

Zelfs bemoedigende woorden uit mijn omgeving om vooral vol te houden komen mij - hoe goedbedoeld ook - helemaal de strot uit. Ook de beloftes die aan mij zijn gedaan (houd vol, ga sparen en probeer het over een paar jaar met hoger inkomen nog eens) trek ik heel slecht. Het zal voor die mensen best waar zijn, maar ik ben inmiddels ook geen broekie meer en heb toch echt andere ervaringen. Bijvoorbeeld dat ik nu dezelfde appartementen (circa 70 m2) bezichtig als in 2020, maar daar nu € 290.000 - € 340.000 voor gevraagd wordt ten opzichte van € 190.000 - € 240.000.

Je kunt m.i. NIET mensen constant dezelfde worst voorhouden en als puntje bij paaltje komt niet leveren. Zeker als die mensen zélf wél alles doen wat binnen hun mogelijkheden ligt om verder te komen.

Voor mij persoonlijk zie ik nog mogelijkheden, bijvoorbeeld door een andere baan te zoeken met een hoger inkomen of ZZP'er te worden in mijn tak van sport. Ik wil het liever niet, want ik heb leuke collega's en het erg goed naar mijn zin. Maar ik merk anderzijds dat ik niet het type ben dat lijdzaam nogmaals zijn kansen voor eigen ogen in rook op te zien gaan. Het idee alleen al wekt boosheid, onmacht en onvrede op. Dus ik wil dat niet meer. Ik denk dus toch echt voor mijzelf ga kiezen, gelukkig kan dat. Ook mijn ouder kunnen een deel van de oplossing zijn, zij gaan met vroegpensioen en ik gun niets minder dan een onbezorgd pensioen waarin zij nog mogen genieten van vele gezonde jaren, mooie reizen en hobby's. Dus die mogelijkheid wijs ik nog even af zolang dat nog kan.

En van de politiek verwacht ik niets, een opsomming (limitatief en vooral gericht aan bestuurlijke partijen die de afgelopen decennia hebben geregeerd):

PVDA/GL
Heel kinderachtig in het verkiezingsprogramma zetten dat ze Rotterdam airport gaan sluiten om er woningen te bouwen. Lekker stokpaardjes berijden en laten zien dat je woningenzoekenden eigenlijk niet serieus neemt. Want nee Rotterdam Airport gaat niet dicht, en nee Volt Tata Steel gaat ook niet dicht. Ook het mediapark blijft gewoon open PVV. Superbedankt voor deze waardevolle bijdrage.

Reden genoeg om deze partij af te wijzen, next.

CDA
Hebben zélf ingestemd met stringente milieuwetgeving waar hun boerenachterban zich aan moest houden en tegelijk ongebreideld mocht groeien. Daarna de problemen eindeloos voor zich uitgeschoven en nu na een electorale afstraffing en twee jaar bezinning: we gaan het allemaal anders doen. Ja, tuurlijk.

Hoewel de persoon Bontenbal mij aanspreekt, wil ik eerst zien en dan geloven.

VVD
Dé partij voor de gegoede middenklasse en alles daarboven, het zou een partij kunnen zijn waar mijn ouders op zouden kunnen stemmen gezien waar zij staan en hun achtergrond: opgegroeid als kind van naoorloogse ouders die hun taak in de wederopbouw zeer serieus namen. Sociale voorzieningen, betaalbare woningen: voor mijn ouders waren die er en als eerste generatie kochten zij een huis en nu leven zij welvarender dan eerdere generaties ooit hebben gekund.

Jammer dat deze mensen en partij zijn blijven hangen in het tijdsgewricht van de jaren 80: greed is good, vrije markt kent louter voordelen (als het ons uitkomt). Wij hebben onze centen en de positie waar wij vandaag staan vollédig zélf bevochten en derhalve komen álle vruchten louter aan ons toe. Jammer dat ze vergeten dat zij dit ook mede hebben gerealiseerd binnen de kaders en randvoorwaarden die door hun ouders zijn geschapen.

Wat in de jaren tachtig begon als verfrissend liberaal alternatief voor het CDA is nu een conservatief bolwerk waarbij alle liberale principes omtrent belastingheffing, sociale voorzieningen door de WC zijn getrokken en plaats hebben gemaakt voor grenzeloos egoïsme, opportunisme en hebzucht. En maar suggereren dat zij zelf hard werken en andere mensen (die niet VVD stemmen) lui en werkschuw zijn.

Samenvatting: ja ik maak mij grote zorgen over de samenleving van vandaag, de polarisatie en de hand-over-hand toenemende ongelijkheid. Er wordt een vuurtje gehouden heel dichtbij het kruidvat, in het hele westen. En the Donald zal het met zijn miljardairsvriendjes aansteken (De VS heb ik al opgegeven).

Huizenmarkt is verknipt, mee eens. Maar ik heb geen HBO, geen topinkomen, paar keer van branche veranderd en geen partner. Maar heb wel lang vrije sector kunnen wonen en sinds januari eigenaar van een huis met een tuin. Heb ook nog eens een auto, ik ga op vakanties en doe leuke dingen. Ga eens kijken of je pa of ma garant kan staan. Zo heb ik heb ook kunnen doen.

En hoeveel woningzoekenden zijn er?
Zullen we dinsdag nog een keer kijken of ze dan allemaal weg zijn? Kan natuurlijk een moment opname zijn. Dat er net toevallig vanavond ineens een ruim aanbod is en dat na het weekend ze allemaal verkocht zijn. Ik denk dat het werkelijke probleem is, dat de gemiddelde woningzoekende het veel te goed heeft op de plek waar hij nou zit en geen echte haast heeft.

Ik zou ook niet willen bewegen in deze tijd. Ik heb het idee dat je aan de goden overgeleverd bent. Je moet gaan bieden in een volstrekt onzichtbaar proces. Makelaar spoort je aan om nog even wat extra te bieden en om eisen zoals voorbehoud financiering en bouwkundige keuring te laten vallen.

Geef mijn portie maar aan Fikkie.

Maar goed, mooi dat er 5000 woningen zijn, als daar 40.000 gegadigden op reageren dan is het knokken.

Ik kreeg van de week post van woningfonds of ik mijn huis wil verkopen. Nou nee dank je wel, gekocht in 2010 en heb nu een lage hypotheek en heb geen zin om meer te gaan lenen voor een ander huis. Hij is morgen verkocht voor 6 ton.

Ik denk dat het werkelijke probleem is, dat de gemiddelde woningzoekende het veel te goed heeft op de plek waar hij nou zit en geen echte haast heeft.
Ik denk het ook, eigenlijk is het gewoon één grote leugen. Het is echt van FVD-achtige aard dit soort ongelooflijke flauwekul. Ik ben van de homepage uitgeweken naar het forum, en vroeg me op de homepage al regelmatig af of Lennie een typetje was, die aan het trollen is oid. Maar nu kom je ook hier vergelijkbare kroegpraat bezigen. Ik hield het eerst nog vriendelijk, onder andere om te kijken of er nog waardevolle bijdrages zouden volgen. Maar nee.

Ik ben er namelijk best van overtuigd dat ook Lennie weet dat aantallen beschikbare woningen op Funda alleen betekenis hebben binnen de context van aantallen gegadigden, dat je niet stante pede binnen kunt vallen als een soort lid van de lokale motorbende om de verkoper onder druk te zetten de woning aan jou te verkopen, maar dat er eerst bezichtigd moet worden en dat gaat weet op uitnodiging, volgens het principe wie het eerst komt, wie het eerst maalt enzovoorts.

Lennie is namelijk een ontwikkelde man met een goede baan etc. En weet diep van biefrn prima hoe het zit. Kom op Lennie je kunt het ;)

Ik kreeg van de week post van woningfonds of ik mijn huis wil verkopen. Nou nee dank je wel, gekocht in 2010 en heb nu een lage hypotheek en heb geen zin om meer te gaan lenen voor een ander huis. Hij is morgen verkocht voor 6 ton.
Ervan uitgaande dat Woningfonds de woning koopt er er vast wat aan wil verdienen gok ik dat ze nog laag inzetten.

Wie is hier aan het trollen? Ik ben doodserieus. Je kan zonder eigen middelen 350.000 euro lenen. Dus je verdient zo rond de 80.000 per jaar. Je woont in een sociale huurwoning. 600 per maand? Je houdt dus per maand meer over dan iemand die in jou woning zou moeten wonen in een jaar. Er staan letterlijk honderden woningen in je directe omgeving te koop binnen je budget. En je klaagt dat je al jaren niet wat geschikts kan vinden? En daar moet de overheid je mee gaan helpen? En dan ben ik aan het trollen? Over kroegpraat gesproken.

Wie is hier aan het trollen? Ik ben doodserieus. Je kan zonder eigen middelen 350.000 euro lenen. Dus je verdient zo rond de 80.000 per jaar. Je woont in een sociale huurwoning. 600 per maand? Je houdt dus per maand meer over dan iemand die in jou woning zou moeten wonen in een jaar. Er staan letterlijk honderden woningen in je directe omgeving te koop binnen je budget. En je klaagt dat je al jaren niet wat geschikts kan vinden? En daar moet de overheid je mee gaan helpen? En dan ben ik aan het trollen? Over kroegpraat gesproken.
De overheid moet mij helemaal niet “helpen”, ik kan prima mijzelf “helpen”. De overheid moet wel zorgen dat er voldoende gebouwd wordt en dat doen ze al jaren niet.

Ik ga hier nu voor de vierde keer uitspreken dat ík niét degene ben met wie je medelijden zou moeten hebben.

Jouw schattingen omtrent mijn inkomen (is iets lager) en de huur (stuk hoger) kloppen niet helemaal, maar dat doet er voor het verhaal niet zoveel toe.

Ik vind mijzelf eerder een exemplarisch voorbeeld dat het al alle zeilen bijzetten is voor mij, laat staan voor verpleegkundigen, thuiszorgers, onderwijzers en nog veel meer beroepen met maatschappelijk nut, waarin je niet kunt verdienen wat ik elke maand naar huis breng.

Maarja ik voel al jouw reactie aankomen dat die thuiszorgers en onderwijzers een vak hadden moet leren, en van huis uit heel lui zijn etc. Want die gigantische arrogantie spreidde je op de homepage ook tentoon.

Dus dit gaat nergens heen, ik heb mijn zegje ruimschoots gedaan en vind het wel mooi zo. Succes. En ik zal als les naar de toekomst meenemen dat mensen mijn relaas niet zo opvatten zoals ik het bedoel, namelijk dat het voor mij al lastig is terwijl ik heel veel mee heb. Laat staan voor minder gefortuneerden (in alle betekenissen van het woord). Fijne avond

Ik vind een leraar of verzorgende helemaal niet lui. Dat heb ik nog nooit ergens gesteld. Ik heb ook niks tegen jou persoonlijk. Je verhaal is alleen exemplarisch voor het probleem met de startende generatie. Teveel wensen.

lennie trollt op de FP wel eens over VW, is alleen maar komisch dat er dan zo'n 15 personen er elke keer met gestrekt been in gaan :ROFLMAO:

In dit topic zegt ie echt niks verkeerds, je bent het hooguit niet met hem eens en maakt er dan maar een gek verhaal van óver lennie. Hij zegt letterlijk "ik denk".

lennie trollt op de FP wel eens over VW, is alleen maar komisch dat er dan zo'n 15 personen er elke keer met gestrekt been in gaan :ROFLMAO:

In dit topic zegt ie echt niks verkeerds, je bent het hooguit niet met hem eens en maakt er dan maar een gek verhaal van óver lennie. Hij zegt letterlijk "ik denk".
Zomaar aantallen woningen noemen en de context weglaten van de aantallen mensen die erop afkomen is misleidend. Dat aanvoeren als bewijs voor het feit dat er eigenlijk niets aan de hand is niet zo sterk.

Maar je bent het dus met Lennie eens. Het is dus kennelijk een breedgedragen standpunt dat er geen tekort is, de prijzen laag en dat er maar één probleem is. Het enige probleem zijn eigenlijk werkschuwe, luie jongeren met teveel wensen. Lekker generaliseren. Patatgeneratie nummer zoveel, dat zegt letterlijk iedere generatie over de volgende.

Maar nogmaals, we stoppen hierover want we komen hier niet uit. Ik red mijzelf prima en meld mij zodra het mij ten onrechte toch gelukt is. Krijgen jullie allemaal een virtueel biertje ;)

We moeten naar een ander onderwerp, Frits heeft gelijk. Er is in politiek meer dan woningen. Wat vinden jullie bijvoorbeeld van de situatie na 29 okt als jr kijkt naar de Peilingen. Ik schrik toch iedere keer weer als ik het van hoog naar laag lees: waar zijn al dir zetels gebleven? Het lijkt haast wel perfect verdeeld en afgemeten over de splinterpartijen. Het is namelijk niet meteeen duidelijk waar al die zetels blijven.

Steeds vaker bekruipt mij het gevoel dat er een kiesdrempel moet komen. Ik begrijp dat dat democratisch gezien niet is wat je wilt, maar als je op een gegeven moment vijf partijen nodig hebt bij de formatie wordt het wel heel lastig een coalitie te vormen. Die formaties duren mede hierdoor steeds langer, wat weer afgaat van de tijd die besteed kan worden aan feitelijk besturen van het land.

En nog een toevoeging: ook die steeds langere formaties zijn m.i. een probleem. Een periode van vier jaar is al kort genoeg om echt iets tot stand te brengen. Dan wil je liever niet meer dan zes maanden formeren. Zouden we daar niet iets voor moeten verzinnen, zoals een deadline?

Het probleem is dat er gebrek is aan lange termijn visie en dat men op de verschillende beleidsterreinen te weinig samenhang kent. Neem zo'n stikstofdossier, dat staat op gespannen voet met woningbouw, economische groei, en de wens om toch nog veel mensen toe te laten. Een kortere formatie helpt daar niet aan, een stip op de horizon en daaraan over verschillende kabinetten heen vasthouden, wel. Maar dat is in ons politiek bestel met al die splinterpartijen nu niet haalbaar. Bij de politieke beschouwingen maakt men zich drukker om de juiste mening over Gaza dan over de onderwerpen waar de Nederlandse burger mee geholpen is.

Laatst bewerkt:
Een kortere formatie helpt daar niet aan, een stip op de horizon en daaraan over verschillende kabinetten heen vasthouden, wel. Maar dat is in ons politiek bestel met al die splinterpartijen nu niet haalbaar. Bij de politieke beschouwingen maakt men zich drukker om de juiste mening over Gaza dan over de onderwerpen waar de Nederlandse burger mee geholpen is.
Het ironische is alleen dat VVD, CDA, D66 en in mindere mate PVDA/GL zelf al decennia in het kabinet zitten, maar zelf weinig coherent beleid hebben gevoerd. Dat komt nog niet eens zozeer door de splinterpartijen.

En mbt Gaza eens inderdaad. Allemaal heel betreurenswaardig maar zelfs als je zou vinden dat NL zich ferm moet uitspreken kun je weten dat dat niet veel nut heeft. Alleen Trump wordt serieus genomen door Netanyahu, verder niemand. En zelfs Trump heeft zijn handen er vol aan. Het netto-effect van alle aan dit onderwerp besteedde tijd is 0, en dan vind ik dat meer van die tijd aan andere zaken besteed moet worden

Ik vind de verschillen tussen D66, CDA, NSC en VVD en GL PvdA, PvdD, SP eerlijk gezegd ook nog te overzien, in andere landen zou dat in 1 partij kunnen zitten. Zelfs Partij voor de Dieren kent inmiddels een afsplitsing (Vrede voor Dieren, de kinderachtige naam alleen al) die mee gaan doet komende verkiezingen.

Trollen op de FP is kennelijk de bron van hilariteit als er de verwachte reacties komen?
Jij VINDT dat hij niets verkeerds zegt. Ik vat het maar even samen met 'ikke ikke ikke', en dat vind ik verkeerd.

Maar 'ik denk' ebij zetten maakt kennelijk alles goed.

Ben het eigenlijk wel met lennie eens, in zoverre dan dat een realitycheck niet verkeerd is, zeker niet voor veel jongeren. Er kan nog steeds best wel wat maar er zal wel meer/veel moeite voor gedaan moeten worden in deze tijd. Igv huizen kopen zal dat betekenen dat je idd misschien eens moet kijken naar een locatie anders dan de gewenste, het vrijstaande huis met grote tuin er nog niet inzit en dat bijspringen door bijv ouders misschien toch wel een idee is. En voor dat laatste is een beetje van die vervloekte overwaarde bij pa&ma toch wel lekker...

Dat is ook niet hoe ik het opvat hoor. Mensen hier hebben gewoon een andere kijk op dingen, het is jammer dat sommigen dan persoonlijk worden, nergens voor nodig.
Daar maken wij ons allemaal wel eens schuldig aan, ook Lennie, ook ondergetekende, ook Louisz en het zou ook Bimmert kunnen overkomen.

Dat is het hele eieren eten met dit soort onderwerpen online te bediscussiëren. Ik doe het omdat ik het leuk vind. Maar het is natuurlijk verre van ideaal, je kent iemand- en zijn/haar beweegredenen niet en je kunt iemands gezicht niet zien tijdens de communicatie van de ideeënuitwisseling. Dat leidt regelmatig tot misverstanden of interpretatieproblemen. Dan lopen de emoties soms te hoog op.

Als ik iemand heb beledigd krijgt diegene bij deze mijn excuus.

Ben het eigenlijk wel met lennie eens, in zoverre dan dat een realitycheck niet verkeerd is, zeker niet voor veel jongeren. Er kan nog steeds best wel wat maar er zal wel meer/veel moeite voor gedaan moeten worden in deze tijd. Igv huizen kopen zal dat betekenen dat je idd misschien eens moet kijken naar een locatie anders dan de gewenste, het vrijstaande huis met grote tuin er nog niet inzit en dat bijspringen door bijv ouders misschien toch wel een idee is. En voor dat laatste is een beetje van die vervloekte overwaarde bij pa&ma toch wel lekker...
Ik geloof dat ook jongeren die aanvankelijk wél te hoge eisen hebben, zich uiteindelijk altijd aanpassen aan de realiteit en die dus bijstellen. We willen allemaal wel een villa met zwembad, toch is het echt niet zo dat daar massaal op wordt gereageerd door mensen met een modaal inkomen zonder spaargeld. Het is m.i. dus vooraal een populistisch frame om jongvolwassenen als verwend weg te zetten.

Voor het overige geloof ik in een maatschappij waarin ik de kansen en mogelijkheden die ik zelf krijg, in principe een ander niet zal misgunnen. Dat houdt ook in dat als ik hulp krijg van ouders, ik daarna niet uit opportunistische overwegingen ga kiezen voor woningmarktbeleid dat vooral goed is voor mijn eigen portemonnee en dus prijsopdrijvend werkt. Dat zorgt er namelijk voor dat ouders steeds belangrijker worden in de kansen op de woningmarkt voor hun kinderen.

Ik vind het sowieso vreemd dat het in Nederland als heel liberaal wordt gezien om vooral hulp van ouders te zien als dé universele oplossing voor een select groepje mensen. Daarom stel ik het ook zo lang mogelijk uit. Ik wil niet gaan pronken met andermans veren en vervolgens mijzelf op de borst gaan kloppen, stoer doen, arrogant doen en neer gaan kijken op andere mensen. Zeker als het enige verschil in feite het hebben van bemiddelde ouders is, dat zie ik niet als een indrukwekkende persoonlijke preststie.

Goed, nu ga ik lekker een stuk fietsen ;)

Voor het overige geloof ik in een maatschappij waarin ik de kansen en mogelijkheden die ik zelf krijg, in principe een ander niet zal misgunnen. Dat houdt ook in dat als ik hulp krijg van ouders, ik daarna niet uit opportunistische overwegingen ga kiezen voor woningmarktbeleid dat vooral goed is voor mijn eigen portemonnee en dus prijsopdrijvend werkt. Dat zorgt er namelijk voor dat ouders steeds belangrijker worden in de kansen op de woningmarkt voor hun kinderen.
Ik ga hier toch even op in: je haalt er 'misgunnen' bij, maar dat doet in dit topic niemand en ik vraag me af waarom je dat er in fietst.
Daarbij is woningmarktbeleid vanuit politieke partijen verschillend omdat ze anders denken over hoe je problemen oplost. Doen alsof mensen alleen 'vanuit hun eigen portemonnee' beleid maken is volgens mij geen steekhoudend frame. Ik geloof bijvoorbeeld dat het afschaffen van de HRA wel mensen op kosten jaagt maar voor de woningmarkt geen problemen oplost, ik ben daar gewoon niet van overtuigd, dus zeg ik: laat het voorlopig intact, als je afbouwt doe dat voorzichtig, want je raakt er een grote middengroep mee.

Ik vind het sowieso vreemd dat het in Nederland als heel liberaal wordt gezien om vooral hulp van ouders te zien als dé universele oplossing voor een select groepje mensen. Daarom stel ik het ook zo lang mogelijk uit. Ik wil niet gaan pronken met andermans veren en vervolgens mijzelf op de borst gaan kloppen, stoer doen, arrogant doen en neer gaan kijken op andere mensen. Zeker als het enige verschil in feite het hebben van bemiddelde ouders is, dat zie ik niet als een indrukwekkende persoonlijke preststie.

Goed, nu ga ik lekker een stuk fietsen ;)

Mijn ouders stonden 25 jaar geleden bij de aankoop van mijn eerste huis ook garant tot ik een vast contract kreeg. Dat heeft ze geen geld gekost, alleen een (beperkt) risico voor de duur van een jaar. Ik zie dat niet alsof het kind in dat geval 'pronkt met andermans veren' en de andere kwalificaties die je er bij haalt, ik begrijp niet waarom je dat doet bovendien. Maar misschien mis ik iets. Het kind moet gewoon wonen, ouders helpen hun kinderen binnen de regelgeving als ze dat willen en kunnen. Niks mis mee, ga ik straks zelf ook doen.

Ik ga hier toch even op in: je haalt er 'misgunnen' bij, maar dat doet in dit topic niemand en ik vraag me af waarom je dat er in fietst.
Daarbij is woningmarktbeleid vanuit politieke partijen verschillend omdat ze anders denken over hoe je problemen oplost. Doen alsof mensen alleen 'vanuit hun eigen portemonnee' beleid maken is volgens mij geen steekhoudend frame. Ik geloof bijvoorbeeld dat het afschaffen van de HRA wel mensen op kosten jaagt maar voor de woningmarkt geen problemen oplost, ik ben daar gewoon niet van overtuigd, dus zeg ik: laat het voorlopig intact, als je afbouwt doe dat voorzichtig, want je raakt er een grote middengroep mee.

Mijn ouders stonden 25 jaar geleden bij de aankoop van mijn eerste huis ook garant tot ik een vast contract kreeg. Dat heeft ze geen geld gekost, alleen een (beperkt) risico voor de duur van een jaar. Ik zie dat niet alsof het kind in dat geval 'pronkt met andermans veren' en de andere kwalificaties die je er bij haalt, ik begrijp niet waarom je dat doet bovendien. Maar misschien mis ik iets. Het kind moet gewoon wonen, ouders helpen hun kinderen binnen de regelgeving als ze dat willen en kunnen. Niks mis mee, ga ik straks zelf ook doen.
Ik denk dat dat komt door mijn vak en begrip van hoe de macro-economie werkt, dat ik bevoordelingen zie in het fiscale systeem voor mensen die geld maken met geld en heffing schier eindeloos kunnen uitstellen, of er helemaal geen heffing volgt.

Voorbeeld: binnen de kring van multimiljonairs is het algemeen bekend dat je als je een woning of andere onroerende zaken hebt en de prijzen stijgen, dat die overwaardes beleend kunnen worden om nieuw vastgoed aan te kopen voor de verhuur. Dat vastgoed genereert opbrengsten en stijgt opnieuw in waarde, waardoor opnieuw overwaarde beleend kan worden om het trucje te herhalen.

Ik zie dat als die kaart eindeloos wordt uitgespeeld door de rijken, uiteindelijk als een probleem. Want er zijn allerlei tweede orde effecten die niet bij hen neervallen, waar wel bij Jan Modaal. En daar ontstaat extra sociale onrust die je monenteel ziet in de Westerse wereld.

Nu zul je zeggen dat daar de laatste jaren al wat aan is gedaan, en dat is ook zo (box-3, minder interessant maken verhuurt van woning). Maar dat is een heel moeizaam proces. En het is de vraag of het volgende kabinet dat niet doodleuk terugdraait. Overigens is dit natuurlijk een wereldwijd probleem.

Ik zie het ook in andere zaken terugkomen. Zie bijvoorbeeld meneer Trump die graag centrale bankiers wil ontslaan omdat die niet zijn beleid willen uitvoeren. De Amerikaanse regering leent bij de vleet en laat het tekort hoog oplopen, dus meneer Trump wil lagere rentes, dat scheelt rentelasten op de begroting. De inflatie is echter nog altijd niet op de gewenste twee procent doelstelling, maar ik geloof wel dat hij die minder belangrijk vindt. Dat leidt namelijk tot asset-inflatie aangezien geld op de bank niets oplevert, en die asset-inflatie is zeer gunstig voor mensen die assets hebben, zijn eigen vriendjes dus. De schade komt daarentegen harder aan bij Average Joe.

Het punt is een beetje dat na tien jaar dat de bomen tot in de hemel groeien, met ook ongelukkige neveneffecten, je m.i. niet eindeloos kunt blijven beweren dat dat allemaal een groot ongeluk of misverstand is, dat is ook gewoon beleid en achter het beleid schuilen impliciete en expliciete keuzes.

Die hele gedachte dat “als alles maar als een malle blijft groeien zonder dat er economische activiteiten onder liggen word ik rijker” is in mijn ogen een gevaarlijke misvatting. Dat hebben we in 2010 gezien. Ik zou veel meer voor een gematigder, anticyischer beleid zijn. Dat betekent dus ook dat het wel eens tegen kan zitten. De laatste decennia is Nederland veel welvarender geworden en kennen ook veel Nederlanders de zegeningen van een eigen woning in combinatie met voortdurende prijsstijgingen, overwaardes etc. Het kan wat dat betreft niet op. Ik geloof daarom wel degelijk dat veel Nederlanders denken als een miljonair, of vermogensbeheerder, hoe je het ook noemen wilt. En zijn keuze eigenlijk bijna volledig baseert uit eigenbelang en niet wat goed is voor de maatschappij als geheel en dat is verstandig economisch beleid, verstandig begrotingsbeleid. En een economie moet groeien door productiever te worden of doordat de omvang van de populatie groeit. En niet zozeer doordat waarderingen van financiele waardes zoals aandelen, onroerende zaken etc groeien.

Ik geloof dat ook jongeren die aanvankelijk wél te hoge eisen hebben, zich uiteindelijk altijd aanpassen aan de realiteit en die dus bijstellen. We willen allemaal wel een villa met zwembad, toch is het echt niet zo dat daar massaal op wordt gereageerd door mensen met een modaal inkomen zonder spaargeld. Het is m.i. dus vooraal een populistisch frame om jongvolwassenen als verwend weg te zetten.
Je schrijft dat je niemand wilt beledigen om in de volgende post mij weg te zetten als populist….

Trollen op de FP is kennelijk de bron van hilariteit als er de verwachte reacties komen?

Jij VINDT dat hij niets verkeerds zegt. Ik vat het maar even samen met 'ikke ikke ikke', en dat vind ik verkeerd.

Maar 'ik denk' ebij zetten maakt kennelijk alles goed.

Nee maar hij heeft ook recht op zijn mening/denkwijze.

Ik pronk helemaal niet met andermans veren. Ik heb in korte tijd al meerdere malen loonsverhogingen gehad dus ik kan binnenkort kijken of mijn moeder van het garant zijn af kan. Maar het heeft mij wel geholpen dat ik het huis kon kopen en ondertussen betaalt zij 0,0 euro.

Laatst bewerkt:
Ik pronk helemaal niet met andermans veren. Ik heb in korte tijd al meerdere malen loonsverhogingen gehad dus ik kan binnenkort kijken of mijn moeder van het garant zijn af kan. Maar het heeft mij wel geholpen dat ik het huis kon kopen en ondertussen betaalt zij 0,0 euro.

Ook al zou ze meebetalen, dat is toch ook gewoon prima?

Ik heb er geen problemen mee als ouders meehelpen. Als ze het nu niet doen, komt het later als erfenis.

Maar het feit dat het gelukt is, is mede te danken aan het feit dat je ouders hebt die garant kunnen staan. Nogmaals: dat is iedereens eigen keuze en ik heb daar wel begrip voor. Wellicht doe ik later zelf ook alsnog

Te vaak zie ik mensen eerst hulp krijgen en vervolgens andere mensen die nog op de markt willen komen de maat nemen over te hoge eisen hebben en verkondigen dat als je er “hard voor werkt” het altijd wel goedkomt. Als dat zo zijn, zouden die mensen zelf ook geen garantstelling nodig hebben gehad. Daar heb ik dan moeite mee. Ik vind dat je aan andere mensen geen andere, lees hogere eisen moet opleggen dan aan jezelf. En ik vind het getuigen van arrogantie om iedereen die er nu niet of niet meer tussenkomt weg te zetten als “sukkels” of “losers”. Dan doe je die mensen geen recht. Net als ik jou geen recht doe als ik zeg dat je pronkt met andermans veren, dan belicht ik ook maar één na t. Dat is ook niet helemaal juist, maar het omgekeerde, wat men vaak beweert, namelijk dat eigen effort doorslaggevend is, is kennelijk minder vaak het geval dan men beweert.

Bovenstaande geldt niet per se voor Lennie, MCW, Bimmert of wie dan ook specifiek, maar zie ik als de algemeen heersende opvatting, de maatschappelijke tendens van nu.

Laatst bewerkt:
Jezelf net iets meer voelen dan een ander, is in de basis, een ontzettende hekel aan heb. En ik heb het idee dat de mensen die al een woning hebben toe willen naar een maatschappij waarin alleen kinderen van mensen die al een woning hebben een woning kunnen kopen. Onder het motto: het moet exclusief voorbehouden zijn aan “ons soort mensen”. Dat soort enge opvattingen krijg ik dan weer kriebels van.

Laatst bewerkt:
Ik ben je lieverd niet. 30 km. Half uurtje rijden. Dat is teveel? Nog meer wensen. Geen wonder dat er “woningnood” onder jongeren is. Allemaal prinsjes en prinsesjes.
Tuurlijk.

"Ik wil een beetje in de buurt van mijn werk in Dordrecht wonen, dus ik heb maar een woning in Gouda gekocht."

Aldus helemaal niemand ooit (Nee jij ook niet Lennie).

En een halfuurtje rijden is dat ook zeker niet, trouwens.

Maar goed, alle gekheid op een stokje, het is lastig om als starter aan een koopwoning te komen, maar dat was het waarschijnlijk altijd al. Een huis kopen is ook gewoon niet leuk of makkelijk, per definitie niet. Het idee van je eigen huisje is leuk. Het hele proces om een woning te verwerven niet.

Jezelf net iets meer voelen dan een ander, is in de basis, een ontzettende hekel aan heb. En ik heb het idee dat de mensen die al een woning hebben toe willen naar een maatschappij waarin alleen kinderen van mensen die al een woning hebben een woning kunnen kopen. Onder het motto: het moet exclusief voorbehouden zijn aan “ons soort mensen”. Dat soort enge opvattingen krijg ik dan weer kriebels van.
Dat doet alleen helemaal niemand hier, alleen jij komt hiermee. Verder moet iedereen het lekker doen zoals hij/zij wil, laat je vooral goed adviseren over wat er wel en niet kan en wat de gevolgen zijn.

Tuurlijk.

"Ik wil een beetje in de buurt van mijn werk in Dordrecht wonen, dus ik heb maar een woning in Gouda gekocht."

Aldus helemaal niemand ooit (Nee jij ook niet Lennie).

En een halfuurtje rijden is dat ook zeker niet, trouwens.

Maar goed, alle gekheid op een stokje, het is lastig om als starter aan een koopwoning te komen, maar dat was het waarschijnlijk altijd al. Een huis kopen is ook gewoon niet leuk of makkelijk, per definitie niet. Het idee van je eigen huisje is leuk. Het hele proces om een woning te verwerven niet.
Toch is dat stukje van lennie wel exact wat mijn keuze is geweest destijds. Woonde (huur) in de stad, wilde wat meer ruimte om me heen en voor mezelf, regio waarin ik woonde kon ik me dat niet veroorloven maar wat verder weg kon dat (net) wel. In de afgelopen jaren hebben heel wat meer mensen dit zo gedaan met als resultaat dat deze 'goedkope' regio ook aardig aan de prijs aan het worden is. Toch is hetzelfde nog steeds te doen alleen verschuift het weer wat verder weg.

Ik ben ook oostelijker gaan wonen dan ik in eerste instantie voor ogen had (13 jaar in Amsterdam, meeste vrienden dus ook daar) Maar uiteindelijk superblij mee (en mijn stadje is erg gezellig en mooi, dat helpt natuurlijk…)

Ik vind het bijzonder hoe je bepaalde zaken compleet een eigen negatieve invulling geeft. Dit lijk je constant te doen.

Toch is dat stukje van lennie wel exact wat mijn keuze is geweest destijds. Woonde (huur) in de stad, wilde wat meer ruimte om me heen en voor mezelf, regio waarin ik woonde kon ik me dat niet veroorloven maar wat verder weg kon dat (net) wel.
Nahhh, mijns inziens is dat niet helemaal wat Lennie zegt. Zelf ben ik overigens ook van een huurwoning in de randstad naar een 2onder1-kap in het midden van het land gegaan, dus ook een flink stuk verderop. En het is op zich een mooie regio waar ik nu zit, maar een regio die je kent en waardeert achterlaten voor iets wat je nog helemaal niet kent, is niet zonder meer succesvol.

Als ik opnieuw voor de keuze stond zou ik misschien wel overwegen om water bij de wijn te doen, om juist in dezelfde regio te kunnen blijven. Of misschien wel huren: Er wordt natuurlijk vaak gezegd dat dat geld weggooien is, maar een huis kopen op een plek waar je eigenlijk niet wilt wonen, is dat net zo goed wat mij betreft. Niet alleen geld trouwens, als je ergens ongelukkig zit te wezen kost het je misschien nog veel meer dan alleen geld.

Terug
Bovenaan