Het Politieke Topic (deel 3 blijkbaar) - Hoe komen de kaarten te liggen? Poll TK 2025

Voor welke (grote) partij kiest de forummer ?

• Totaal aantal stemmers
    42
  • Opiniepeiling gesloten .
Ik vind het bijzonder hoe je bepaalde zaken compleet een eigen negatieve invulling geeft. Dit lijk je constant te doen.
Nouuuuu, constant lijkt mij ook wat overdreven.

Ik heb juist de zaken in een lange post in breder perspectief gezet. En daarin geef ik aan dat ik er een aantal langetermijntrends zijn die vooralsnog niet gestuit zijn. En ik geloof inderdaad dat door de bank genomen mensen in eerste plaats vooral aan zichzelf denken. Dat kun je zien als cynisch of negatief. Maar de reden die ik aanvoer is dat we nu eenmaal leven met menselijke oerdriften die we in ons hebben. Egoïsme hoort daar ook bij.

@DeeTwee, eens hoor, dat zijn de keuzes en hun gevolgen. Wil je per se op een bepaalde plek wonen, kan het zijn dat kopen geen mogelijkheid is en huren misschien wel. Of ook niet en dan kan je nog zo hard willen maar is het domweg geen optie en tijd voor nieuwe afwegingen. En daar ging het imo over.

Die verdraaide Extintion Rebellion...

Gelukkig gaat het met de PVV aanhang in Den Hasg veel beter...ik ben benieuwd met welke harde woorden dit veroordeelt gaat worden door onze radicaal rechtse politici.....

Over het algemeen krijgt dit meer commentaar dan de acties van die idioten van ER. Stupid games, stupid prizes zou wat mij betreft voor beiden mogen, bee moeten, gelden. Heeft niets meer meer demonstreren te maken.

Geweld gebruiken slaat natuurlijk helemaal nergens op. En ik heb persoonlijk ook 0 problemen met immigranten. Wat mij dan wel weer bevreemdt, is dat deze groep met traangas van de A12 is verjaagd, terwijl XR weken lang de A12 bezet kon houden.

Laatst bewerkt:
Jezelf net iets meer voelen dan een ander, is in de basis, een ontzettende hekel aan heb. En ik heb het idee dat de mensen die al een woning hebben toe willen naar een maatschappij waarin alleen kinderen van mensen die al een woning hebben een woning kunnen kopen. Onder het motto: het moet exclusief voorbehouden zijn aan “ons soort mensen”. Dat soort enge opvattingen krijg ik dan weer kriebels van.
Je lijkt een beetje Marxistische opvattingen te hebben. Dat mag uiteraard, maar weet dat niet iedereen zo in het leven staat. En dat het ook geen hele succesvolle lange termijn strategie is gebleken.

Geweld gebruiken slaat natuurlijk helemaal nergens op. En ik heb persoonlijk ook 0 problemen met immigranten. Wat mij dan wel weer bevreemdt, is dat deze groep met traangas van de A12 is verjaagd, terwijl XR weken lang de A12 bezet kon houden.
XR-snelwegblokkades waren van tevoren aangekondigd, terwijl deze rellen als vreedzaam protest begonnen en opeens escaleerde in snelwegblokkades en aanvallen richting aanwezige ordehandhaving. Tuurlijk wordt er harder opgetreden als er niet bekend is wat relschoppers van plan zijn om te doen. Achteraf ook terecht, gezien de chaos die volgde.

Je lijkt een beetje Marxistische opvattingen te hebben. Dat mag uiteraard, maar weet dat niet iedereen zo in het leven staat. En dat het ook geen hele succesvolle lange termijn strategie is gebleken.
Drogreden: naampje met negatieve connotatie erop plakken, zonder op de inhoud in te gaan.

Nou hoho, ik ben absoluut geen marxist, dat kun je wel lezen hoor. Rustig aan hoor.

Er zijn duizenden aanhoudingen geweest bij de XR-blokkades, niet alsof daar geen optreden was. Daar was het alleen niet dermate geëscaleerd dat traangas nodig was om de orde te houden.

Sowieso een whataboutism om gelijk extinction rebellion erbij te halen, los van het snelwegnummer hebben de protesten niet met elkaar te maken. Groot, langdurig en vreedzaam protest waar geen vergunning voor was tegenover een protest waar wel een vergunning voor was maar in korte tijd dermate escaleerde.

@Boppie haalde niet per se ER erbij maar goed. Die duizenden aanhoudingen is niet meer dan een manier van afvoeren, uurtje later staan ze allemaal weer buiten.

Daar is geen traangas inzet toen ze de snelweg op wilden. Krijg je toch een ander sfeertje. Ik heb niks met die corona wappies, sterker, ik vind nog steeds dat de coronamaatregelen terecht waren, maar de wijze waarop de politie daar ingreep en een week later niet bij de BLM protesten ingreep vond en vind ik ook opvallend. Het lijkt op een dubbele standaard.

Over het algemeen krijgt dit meer commentaar dan de acties van die idioten van ER. Stupid games, stupid prizes zou wat mij betreft voor beiden mogen, bee moeten, gelden. Heeft niets meer meer demonstreren te maken.

Nu was dit vandaag wel groot gajes zo te zien, hooligans die enkel komen om te rellen moet men hard aanpakken. Aan XR Rebellion met hun A12 blokkades stoor ik me ook, die gaan gelukkig niet zo hevig te keer als dat tuig van vanmiddag maar ik vind dat ze veel teveel ruimte krijgen. Een snelweg blokkeren is verboden, ongeacht wie dat doet, optreden graag.

Nu was dit vandaag wel groot gajes zo te zien, hooligans die enkel komen om te rellen moet men hard aanpakken. Aan XR Rebellion met hun A12 blokkades stoor ik me ook, die gaan gelukkig niet zo hevig te keer als dat tuig van vanmiddag maar ik vind dat ze veel teveel ruimte krijgen. Een snelweg blokkeren is verboden, ongeacht wie dat doet, optreden graag.
Ik ben niet eens tegen het doel van ER's protesten, op zich hebben ze ergens nog gelijk ook. Maar de manier waarop zorgt ervoor dat ze iedere vorm van sympathie kwijtraken. Die eikols van vandaag moeten ze oppakken, opsluiten en de sleutel kwijtraken.

Deze groep was op voorhand al gewelddadig zoals ik het begreep. Van ER hoef je in ieder geval geen geweld te verwachten.

Wat ik er van lees, is deze demonstratie inderdaad gekaapt door een stel hooligans die enkel op geweld uit was.
Dit soort demonstraties loopt toch veelvuldig uit de hand lijkt het wel.

A12 blokkeren, Partijkantoor D66 aangevallen, Binnenhof proberen binnen te dringen. De uitingen die meegedragen werden. Dit gaat verder dan een paar hooligans die rotzooi komen trappen.

Dit soort demonstraties loopt toch veelvuldig uit de hand lijkt het wel.

A12 blokkeren, Partijkantoor D66 aangevallen, Binnenhof proberen binnen te dringen. De uitingen die meegedragen werden. Dit gaat verder dan een paar hooligans die rotzooi komen trappen.

Precies, zeven (!) gewonde journalisten, antisemitisme, Prinsenvlaggen. Wat een lugubere groep.

Ik denk overigens dat, ‘als’ de huizenprijzen gaan dalen door de maatregelen, dit eerst zal gebeuren voor de oudere huizen, slecht geisoleerde etc.
Die leven m.i. in een grotere bubbel en bij gelijk aanbod zal er een hogere vraag zijn naar een (bijna) energie neutrale woning.

Overigens het hele iedere generatie had zijn problemen vind ik te simpel.
Vele kochten hun huis op een 1x modaal inkomen, tegenwoordig is 2x modaal wel de norm zoals we zien bij Clio.

Ik

Overigens het hele iedere generatie had zijn problemen vind ik te simpel.
Vele kochten hun huis op een 1x modaal inkomen, tegenwoordig is 2x modaal wel de norm zoals we zien bij Clio.
wat is daar 'te simpel' aan? Het lijkt me een gegeven dat iedere generatie zijn eigen problemen heeft. Nu is het wonen, eerder was het gebrek aan werk, in de jaren '80 was het naast gebrek aan werk ook problemen met wonen, denk aan de rellen rondom de inauguratie van Beatrix 'zonder woning geen kroning'. Het feit dat de verhoudingen van onze uitgaven nu anders liggen doet daar niet aan af.

Ik las vanmorgen dat de gemiddelde huizenprijs weer gestegen is, ondanks het op de markt komen van relatief betaalbare starterswoningen (omdat verhuurders die verkopen).

De manier om het gelijk te halen. Geweld blijkbaar geen enkel probleem. Het doel heiligt de middelen. Van beide zijdes zijn hiervan lijstjes te maken. Ook door beide zijdes een hoop agenten weer gewond (direct en indirect) Veel schade veroorzaakt (te betalen door de BPM en wegenbelasting?). Is een gewonde journalist erger dan een gewonde agent? Als je nu met je snuffer vrijwillig ergens tussen gaat staan.....

Er zijn duizenden aanhoudingen geweest bij de XR-blokkades, niet alsof daar geen optreden was. Daar was het alleen niet dermate geëscaleerd dat traangas nodig was om de orde te houden.

Sowieso een whataboutism om gelijk extinction rebellion erbij te halen, los van het snelwegnummer hebben de protesten niet met elkaar te maken. Groot, langdurig en vreedzaam protest waar geen vergunning voor was tegenover een protest waar wel een vergunning voor was maar in korte tijd dermate escaleerde.
Aanhouden? Je bedoeld in een bus stoppen en ze anderhalve kilometer verderop weer uit laten stappen. ER doet niets anders dan de capaciteit van de politie uitputten. Dit geven ze ook volmondig toe. Dit is ook van hun doelen. Ze hebben al 40 keer Den Haag ontwricht. Van mij mag er ook een waterspuit en traangas worden aangerukt als ze er weer zitten. Werkt wel 20 minuten later was de snelweg weer vrij.

Overigens is geweld altijd een no go. Extremisme aan beide zijden is per definitie fout. Beiden staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis.

De manier om het gelijk te halen. Geweld blijkbaar geen enkel probleem. Het doel heiligt de middelen. Van beide zijdes zijn hiervan lijstjes te maken. Ook door beide zijdes een hoop agenten weer gewond (direct en indirect) Veel schade veroorzaakt (te betalen door de BPM en wegenbelasting?). Is een gewonde journalist erger dan een gewonde agent? Als je nu met je snuffer vrijwillig ergens tussen gaat staan.....
Ja, ik vind het nogal een gotspe om anti-democratische protesten met nazi-elementen gelijk te stellen aan linkse protesten (in de regel geweldloos).

Ik haalde vooral Extinction Rebellion aan vanwege het ontbreken van geweld bij hun protesten Wat je ook verder van die groep denkt, ze gaan niet de boel molesteren en journalisten en/of agenten aanvallen.

Het tuig wat zaterdag op de been was heeft waarschijnlijk een zeer sterke mening over ER en dat mag maar ging hier nog veel zwaarder over de schreef. En dan lees ik de hypocriete reacties van Wilders, van Els Rechts......dat geweld niet kan maar ondertussen naaien ze de boel via sociale media flink op.

Ik maak mij zorgen waar dit naartoe gaat. Asielzoekers en migranten zijn ook mensen. Daar zitten slechte en goede mensen tussen, nu is er een vakkundig frame waarin asielzoekers allemaal vrouwen verkrachtende en moordende mannen zijn. Ze krijgen de schuld van alles terwijl het vaak feitelijk niet eens klopt.

De laatste keer dat dat gebeurde heeft geresulteerd in 6 miljoen doden. We zijn nog niet zover maar als je de filmpjes van lokale anti AZC protesten kijkt dan worden er best heftige uitspraken gedaan. In Den Haag is niet gewoon hooligan geweld maar weldegelijk een gevolg van wat er in de samenleving gepompt wordt door radicaal rechts.

Aanhouden? Je bedoeld in een bus stoppen en ze anderhalve kilometer verderop weer uit laten stappen. ER doet niets anders dan de capaciteit van de politie uitputten. Dit geven ze ook volmondig toe. Dit is ook van hun doelen. Ze hebben al 40 keer Den Haag ontwricht. Van mij mag er ook een waterspuit en traangas worden aangerukt als ze er weer zitten. Werkt wel 20 minuten later was de snelweg weer vrij.

Overigens is geweld altijd een no go. Extremisme aan beide zijden is per definitie fout. Beiden staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis.
Het aanhouden en wegvoeren is ook een wijze van ordehandhaving, dan zijn ze in ieder geval (tijdelijk) uit het protest gezet. Duizenden vreedzame actievoerders daadwerkelijk aanhouden staat ook op gespannen voet met het recht op demonstratie uit de grondwet en het EVRM, zelfs als de demonstratie geen goedkeuring heeft van de gemeente. Niet om de acties van ER goed te praten om te zeggen dat ik er achter sta, maar ik snap dat er destijds niet met traangas en zwaar geschut op is gereageerd en bij Els Rechts (grappig genoeg ook ER) wel.

Was alleen al € 4.1 mln schade aan de UvA, excl schade elders en excl kosten politie-inzet, gehoorbeschadigingen bij agenten door de cobra's, het gooien met ammoniak. Bijna geweldloos?
En als mijn geheugen mij niet in de steek laat zijn de zowel Fortuyn als Kirk door mensen met een nogal linkse ideologie vermoord en promoot XR actief de vernietiging van de staat Israël.

Ja en wat is jullie punt? Het is toch geen wedstrijd? Het is met dit soort gingen altijd “hunnie slecht, wij goed”. Dat zegt links over rechts en rechts over links. Ik zou geen burgemeester willen zijn vandaag de dag, je kunt het niet goed doen.

Terwijl ik er wel van overtuigd ben dat burgermeesters (ja ook vijand nummer 1 en favoriet doelwit van een groot deel van Nederland Femke Halsema) er pragmatisch mee omgaan en kijken: is deze demonstratie aangevraagd en wordt niet opgeroepen tot- of uitvoering gegeven aan gedrag dat wettelijk niet mag. En meer niet.

Ja en wat is jullie punt? Het is toch geen wedstrijd? Het is met dit soort gingen altijd “hunnie slecht, wij goed”. Dat zegt links over rechts en rechts over links. Ik zou geen burgemeester willen zijn vandaag de dag, je kunt het niet goed doen.

Terwijl ik er wel van overtuigd ben dat burgermeesters (ja ook vijand nummer 1 en favoriet doelwit van een groot deel van Nederland Femke Halsema) er pragmatisch mee omgaan en kijken: is deze demonstratie aangevraagd en wordt niet opgeroepen tot- of uitvoering gegeven aan gedrag dat wettelijk niet mag. En meer niet.
Halsema laat Corona wappies niet protesteren, omdat er Corona maatregelen golden. En een week later stond ze tussen een BLM protest dat van haar ondanks de Corona maatregelen wel door mocht gaan, omdat ze dat protest heel belangrijk vond. Het blokkeren van de A12 mag niet. Wordt niks tegen gedaan. Blokkeer Friezen worden opgepakt en strafrechtelijk vervolgd. Er is nog wel het een en ander af te dingen op je stelling.

Laatst bewerkt:
Femke 'hij is met de wereld bezig in plaats van thuis te gamen' Halsema is voor mij het voorbeeld van een burgemeester die verblind is vanuit eigen wereldbeeld en daardoor met twee maten meet. Hans Teeuwen laten lastig vallen door 5 agenten maar links tuig de UVA laten slopen. Klagen over segregatie maar haar eigen kinderen naar een school brengen met minder donkere kinderen. Voorstander zijn van een schoner leefmilieu maar zelf met een W123 diesel door A' dam rijden.

De meest praktische illustratie van extreem links en extreem rechts is de hoefijzer-metafoor, die stelt dat de uiteinden van die twee dichter bij elkaar zitten dan ze zelf denken.

Halsema laat Corona wappies niet protesteren, omdat er Corona maatregelen golden. En een week later stond ze tussen een BLM protest dat van haar ondanks de Corona maatregelen wel door mocht gaan, omdat ze dat protest heel belangrijk vond. Het blokkeren van de A12 mag niet. Wordt niks tegen gedaan. Blokkeer Friezen worden opgepakt en strafrechtelijk vervolgd. Er is nog wel het een en ander af te dingen op je stelling.
Ik weet zeker dat Boppie of der Magistrat een lijstje kunnen produceren wat dezelfde stelling bewijst, maar dan vanuit de andere kant bezien. En de burgemeester is natuurlijk altijd partijdig, is het niet de ene helft van het land die dat beweert, dan is het wel weer de andere helft van het land dat zich tekortgedaan voelt.

Het is heel simpel: gaan we dingen slopen, worden strafbare uitspraken gedaan of wordt hiertoe opgeroepen --> moet de boel worden geschoon geveegd en vastgezet.

Ik weet zeker dat Boppie of der Magistrat een lijstje kunnen produceren wat dezelfde stelling bewijst, maar dan vanuit de andere kant bezien. En de burgemeester is natuurlijk altijd partijdig, is het niet de ene helft van het land die dat beweert, dan is het wel weer de andere helft van het land dat zich tekortgedaan voelt.

Het is heel simpel: gaan we dingen slopen, worden strafbare uitspraken gedaan of wordt hiertoe opgeroepen --> moet de boel worden geschoon geveegd en vastgezet.
Ik reageer enkel op je stelling dat jij denkt dat burgemeesters en specifiek Halsema er pragmatisch mee omgaan en kijken of een demonstratie is aangevraagd. Ik denk dat er met twee maten wordt gemeten. Ook in de media.

Femke 'hij is met de wereld bezig in plaats van thuis te gamen' Halsema is voor mij het voorbeeld van een burgemeester die verblind is vanuit eigen wereldbeeld en daardoor met twee maten meet. Hans Teeuwen laten lastig vallen door 5 agenten maar links tuig de UVA laten slopen. Klagen over segregatie maar haar eigen kinderen naar een school brengen met minder donkere kinderen. Voorstander zijn van een schoner leefmilieu maar zelf met een W123 diesel door A' dam rijden.

De meest praktische illustratie van extreem links en extreem rechts is de hoefijzer-metafoor, die stelt dat de uiteinden van die twee dichter bij elkaar zitten dan ze zelf denken.
Sorry dat ik het zeg, maar dit is gewoon populistisch geleuter.

- De politie ging langs bij Teeuwen, niet Halsema.
- Dit is de kijk van Elsevier Weekblad op Halsema's handelen ten aanzien van de UvA-bezetting, toch bepaald geen links blaadje.
- De W123 was van haar ex-man. Ze zijn in 2022 gescheiden. Volgens Halsema ging ze niet over de auto van haar man, staat in dit tendentieuze stukje. Prima toch? Als ze een Tesla had gereden was ze volgens domrechts een Gutmensch, nu een hypocritische heks, het is toch nooit goed. Maar nee, ze reist vooral met het openbaar vervoer.
- Hier zie je een fragment met de beweegredenen van Halsema om haar kinderen van die school te halen. Ik zie niks geks, het past bij mijn beeld van Halsema als liberaal. Zo heeft Halsema altijd moeite gehad met een hoofddoek (religieuze vrijheidsbeknotting van vrouwen), maar zich ook consequent ingezet voor het recht van vrouwen om een hoofddoek te dragen. Alleen past dat niet in domrechtse Halsema = GroenLinks = multiculti = allochtonenknuffelaar-framing.
- Ze stelt dat haar kinderen geen sociaal experiment zijn. Ze heeft haar best gedaan door haar kinderen naar een zwarte school te sturen, met voornamelijk islamitische kinderen. Het onderschrijft dat het tegengaan van segregatie wenselijk is en de weerbastigheid van de praktijk. Mag ze zich nu niet meer inzetten voor het tegengaan van segregatie?

Hoe dan ook, van het rechtsextremisme gaat in Nederland een veel grotere dreiging uit dan van het linksextremisme. Wat mensen hier voor gevoel over hebben is volstrekt oninteressant, dit is de realiteit:

Rechts-extremisme
Rechts-extremisten vormen een dreiging voor de nationale veiligheid en democratische rechtsorde omdat zij antidemocratische doelen nastreven, al dan niet met ondemocratische middelen.

Links-activisme
Het beeld van links protest is in Nederland al geruime tijd activistisch van aard. Op enkele incidenten na is er met name sprake van activisme in de vorm van demonstraties en acties van burgerlijke ongehoorzaamheid. Wij doen geen onderzoek naar activisme, omdat daarbij binnen de grenzen van de democratische rechtsorde wordt geprobeerd politieke of maatschappelijke veranderingen te bereiken.

Helaas doen rechtse partijen volop mee aan framing van links. De brave centrumlinkse partij GroenLinks-PvdA is ineens extreem volgens de VVD en het antifascisme moet volgens een kamermeerderheid als terroristisch worden bestempeld, gesteund door rechtsradicale partijen (oké, daar verwacht je toch al niets verstandigs van) én de VVD.

Zonder debat over wat antifa is, terwijl antifa niet terroristisch is, terwijl de motie voortkomt uit het Trumpisme, terwijl de wenselijkheid, polariserende werking en vooral de rechtstatelijkheid van een verbod onbesproken zijn gelaten.

Over het veel gevaarlijkere rechtsextremisme hoor je de partij niet meer. De VVD begint steeds wanhopiger trekjes te krijgen nu de partij er zo slecht voor staat in de peilingen. Is de VVD niet zelf aan het radicaliseren en extreem? Verkwanselt de partij niet de liberale en rechtstatelijke kernwaarden?

Terug
Bovenaan