Het Politieke Topic (deel 3 blijkbaar) - Hoe komen de kaarten te liggen? Poll TK 2025

Voor welke (grote) partij kiest de forummer ?

• Totaal aantal stemmers
    42
  • Opiniepeiling gesloten .
Dat klopt dus niet.
Zeker wel. Kijk even die video van Bender van die aanvallen van vorige week.
Zo goed als alle - en het waren er wel wat - XR-protesten in Den Haag verliepen geweldloos, m.u.z. van politiegeweld naar de demonstranten toe. Verder, denk aan de woonprotesten in R'dam die geweldloos verliepen maar waarbij de politie tamelijk agressief en repressief reageerde.
Het is gewoon echt totale onzin - en m.i. zelfs gevaarlijk - om linkse proteststemmen gelijk te zetten met het anti-democratische karakter van extreemrechtse / zeer conservatieve protesten zoals we vorige week zagen.

Voorbeeld:

Laatst bewerkt:
Over het veel gevaarlijkere rechtsextremisme hoor je de partij niet meer. De VVD begint steeds wanhopiger trekjes te krijgen nu de partij er zo slecht voor staat in de peilingen. Is de VVD niet zelf aan het radicaliseren en extreem? Verkwanselt de partij niet de liberale en rechtstatelijke kernwaarden?

Hear, hear.

Wat een catastrofale campagne van de VVD. Zie het CDA, dat is alles wat ze hadden moeten doen, maar nee, ze zijn vol de val van JA21/PVV/FVD getrapt. Dat idiote geneuzel van Eelco Heinen bij WNL was daar een prachtig en triest voorbeeld van.

Hoe dan ook, van het rechtsextremisme gaat in Nederland een veel grotere dreiging uit dan van het linksextremisme. Wat mensen hier voor gevoel over hebben is volstrekt oninteressant, dit is de realiteit:

Rechts-extremisme
Rechts-extremisten vormen een dreiging voor de nationale veiligheid en democratische rechtsorde omdat zij antidemocratische doelen nastreven, al dan niet met ondemocratische middelen.

Links-activisme
Het beeld van links protest is in Nederland al geruime tijd activistisch van aard. Op enkele incidenten na is er met name sprake van activisme in de vorm van demonstraties en acties van burgerlijke ongehoorzaamheid. Wij doen geen onderzoek naar activisme, omdat daarbij binnen de grenzen van de democratische rechtsorde wordt geprobeerd politieke of maatschappelijke veranderingen te bereiken.

Helaas doen rechtse partijen volop mee aan framing van links. De brave centrumlinkse partij GroenLinks-PvdA is ineens extreem volgens de VVD en het antifascisme moet volgens een kamermeerderheid als terroristisch worden bestempeld, gesteund door rechtsradicale partijen (oké, daar verwacht je toch al niets verstandigs van) én de VVD.

Zonder debat over wat antifa is, terwijl antifa niet terroristisch is, terwijl de motie voortkomt uit het Trumpisme, terwijl de wenselijkheid, polariserende werking en vooral de rechtstatelijkheid van een verbod onbesproken zijn gelaten.

Over het veel gevaarlijkere rechtsextremisme hoor je de partij niet meer. De VVD begint steeds wanhopiger trekjes te krijgen nu de partij er zo slecht voor staat in de peilingen. Is de VVD niet zelf aan het radicaliseren en extreem? Verkwanselt de partij niet de liberale en rechtstatelijke kernwaarden?
Je quote nogal selectief uit dat AIVD stuk. Ze schrijven letterlijk dat de scheidslijn tussen activisme en extremisme erg dun is.

Of GroenLnks extreem links is, dat hangt nogal af van je eigen politieke voorkeur. Ik beschouw mezelf als redelijk gematigd net iets rechts van het midden, al ben ik wel veel conservatiever dan progressief. Ik beschouw GroenLinks als extreem links.

Zo goed als alle - en het waren er wel wat - XR-protesten in Den Haag verliepen geweldloos, m.u.z. van politiegeweld naar de demonstranten toe. Verder, denk aan de woonprotesten in R'dam die geweldloos verliepen maar waarbij de politie tamelijk agressief en repressief reageerde.
Het is gewoon echt totale onzin - en m.i. zelfs gevaarlijk - om linkse proteststemmen gelijk te zetten met het anti-democratische karakter van extreemrechtse / zeer conservatieve protesten zoals we vorige week zagen.

Voorbeeld:
Doxing wordt door zowel links als rechts gedaan. De UvA rellen waren alles behalve geweldloos en ook die antifa jongens zijn bepaald geen lieverdjes. Ik zie oprecht het verschil niet tussen een snelweg blokkeren van XR en die van de blokkeer Friezen. Wat mij betreft worden ze allemaal opgepakt. Ga lekker ergens boos lopen doen waar een ander er geen last van heeft.

Je quote nogal selectief uit dat AIVD stuk. Ze schrijven letterlijk dat de scheidslijn tussen activisme en extremisme erg dun is.

Of GroenLnks extreem links is, dat hangt nogal af van je eigen politieke voorkeur. Ik beschouw mezelf als redelijk gematigd net iets rechts van het midden, al ben ik wel veel conservatiever dan progressief. Ik beschouw GroenLinks als extreem links.

Niemand beschouwt GL als extreem-links. Het is in het Europees parlement een gematigd linkse groep. Laat je niet zo vangen door BBB (en consorten)-frames.

Doxing wordt door zowel links als rechts gedaan. De UvA rellen waren alles behalve geweldloos en ook die antifa jongens zijn bepaald geen lieverdjes. Ik zie oprecht het verschil niet tussen een snelweg blokkeren van XR en die van de blokkeer Friezen. Wat mij betreft worden ze allemaal opgepakt. Ga lekker ergens boos lopen doen waar een ander er geen last van heeft.
Ik ken geen doxing vanuit links, nee.
Antifa is geen organisatie, dus je laat je weer vangen door framing.
Blokkeerfriezen: levensgevaarlijke blokkade v/d snelweg (en niet a/h einde zoals in Den Haag) met als doel een democratisch gerechtvaardigd protest tegen te gaan. Dat, lennie, is echt heel, heel wat anders dan de tamelijk suffe XR-protesten.

Blokkeerfriezen: levensgevaarlijke blokkade v/d snelweg (en niet a/h einde zoals in Den Haag) met als doel een democratisch gerechtvaardigd protest tegen te gaan. Dat, lennie, is echt heel, heel wat anders dan de tamelijk suffe XR-protesten.
Daar denkt de AIVD duidelijk anders over. Jij noemt het een suf XR protest. Volgens mij is die suffe blokkade meermaals verboden. Verboden is verboden. En niet heel wat anders. Heel wat anders is iemand doodschieten omdat hij iets zegt dat je niet aanstaat, of aanvallen omdat hij toevallig een keppeltje draagt.

Het frappante is wel dat bij bepaalde demonstraties er buitengewoon van alles gedoogd wordt en bij andere demonstraties gelijk de ME er op afgestuurd wordt (Dat werkt namelijk altijd de-escalerend) . Een weg blokkeren in Friesland is blijkbaar staatsgevaarlijk en een weg meerdere malen blokkeren in Den Haag geen probleem, tenzij een andere groepering die weg wil blokkeren. Ook het tijden van te voren aangekondigde rijden met tractoren naar het Malieveld is blijkbaar staatsgevaarlijk. De UvA bestormen dan weer niet. Wetend dat een irritant voetbalclubje Amsterdam komt bezoeken, provocaties zeker te verwachten, maar nee, laat dat maar escaleren. Hadden we niet aan zien komen.

Voorbeeld:
60 gewonde agenten. I rest my case. Links is net zo gevaarlijk en gewelddadig als rechts. in beide gevallen misdadig. Maar kijk vooral weg. Typisch links. Om maar even lekker te generaliseren.

De modus operandi van XR is het uitputten van de politie capaciteit.
Ow ja en er zijn wel degelijk agenten gewond geraakt bij de protesten bij de UVA.

Dan hebben we nog eco terrorisme wat salon fahig gemaakt wordt door partijen als PvdD en GroenLinks/PvdA

Laatst bewerkt:
Niemand beschouwt GL als extreem-links. Het is in het Europees parlement een gematigd linkse groep. Laat je niet zo vangen door BBB (en consorten)-frames.
Je deugd dat het een lieve lust is maar je werkt net zo hard mee aan polarisatie. Wegkijken, vergoelijken, etc. Zowel aan beide zijden van het spectrum is er sprake van geweld. Extreem links en extreem rechts. Enige is dat rechts wel extreem rechts veroordeeld en extreem links alle ruimte krijgt. Dat kun je niet leuk vinden of het er niet mee eens zijn maar de feiten liegen niet.

Geweld zoals afgelopen week moet keihard aangepakt worden. Van welke zijde ook.

Voorbeeld:
Lol. Je bent alle veldslagen in Amsterdam waarschijnlijk alweer vergeten. Selectief geheugen, omdat je in een bubbel zit. Pot verwijt ketel dat die zwart ziet.

We kunnen allemaal lang lullen en kort lullen, maar ik bemerk hier veel potentiële kiezers voor de VVD én potentiële kiezers voor de PVDA-GL. Dat is overigens meer onderbuik, want ik kan het niet staven maar denk dat het wel klopt.

En moet je nu zien: kunnen wel de splinter in andermans oog aanwijzen maar nog niet de balk in hun eigen oog zien.

Geen wonder dat een eveneens grote (en groeiende) groep denkt: ''die Henri Bontenbal, of Rob Jetten, lijken mij zo verkeerd nog niet''.

En dan te bedenken dat er gerede kans is dat PVDA-GL en VVD straks misschien wel gezamenlijk deelnemen aan een formatie. Lekker zoveel mogelijk moddergooien naar elkaar, zodat het straks bij formaties weer heel moeilijk is terug te keren naar een constructievere houding. Waarschijnlijk is het tegen die tijd als ze er weer niet uit komen na 6 maanden formeren ook weer allemaal ''hunnie schuld''.

Hier komen we wel mee vooruit (y)

Vooral ook de opmerking over politiegeweld. Toen ben ik afgehaakt.
Ik haak vooral af om de opmerking dat "niemand" GroenLinks als extreem links beziet, om vervolgens te benoemen dat de BBB (en consorten), dat wel degelijk zo zien. Prachtig contradictie in 1 zin.
Het is vooral iemand die wederom een monopolie op ethisch gelijk denkt te hebben. Alleen zijn zienswijze is de juiste, de rest is onjuist. Rechts is fout, links is lievvvv.

We kunnen allemaal lang lullen en kort lullen, maar ik bemerk hier veel potentiële kiezers voor de VVD én potentiële kiezers voor de PVDA-GL. Dat is overigens meer onderbuik, want ik kan het niet staven maar denk dat het wel klopt.

En moet je nu zien: kunnen wel de splinter in andermans oog aanwijzen maar nog niet de balk in hun eigen oog zien.

Geen wonder dat een eveneens grote (en groeiende) groep denkt: ''die Henri Bontenbal, of Rob Jetten, lijken mij zo verkeerd nog niet''.

En dan te bedenken dat er gerede kans is dat PVDA-GL en VVD straks misschien wel gezamenlijk deelnemen aan een formatie. Lekker zoveel mogelijk moddergooien naar elkaar, zodat het straks bij formaties weer heel moeilijk is terug te keren naar een constructievere houding. Waarschijnlijk is het tegen die tijd als ze er weer niet uit komen na 6 maanden formeren ook weer allemaal ''hunnie schuld''.

Dan moet je beter lezen. Volgens mij zegt iedereen dat het geweld niet goed te keuren is. echter wordt er vanuit links vooral weggekeken alsof het er aan de linkerzijde niet is of we benoemen het gewoon niet.

Dan moet je beter lezen. Volgens mij zegt iedereen dat het geweld niet goed te keuren is. echter wordt er vanuit links vooral weggekeken alsof het er aan de linkerzijde niet is of we benoemen het gewoon niet.
Jij wijst toch nu heel nadrukkelijk naar links en nuanceert de demonstraties van de andere zijde? Rutger of Der Magistrat wijzen nadrukkelijk naar rechts en nuanceren de demonntraties ter linkerzijde.

Voor mij is het allemaal hetzelfde.

Ik merk steeds meer als het gaat om demonstraties dat ik dezelfde houding krijg als destijds ten aanzien van de zwarte pietendiscussie: namelijk dat ik de vóór- én tegenstanders precies even strontvervelend vind.

Jij wijst toch nu heel nadrukkelijk naar links en nuanceert de demonstraties van de andere zijde? Rutger of Der Magistrat wijzen nadrukkelijk naar rechts en nuanceren de demonntraties ter linkerzijde.

Voor mij is het allemaal hetzelfde.
Ik nuanceer helemaal niet. Volgens mij heb ik nu al twee keer gezegd dat het geweld aan beide kanten fout is. Misschien even mijn bril lenen? Waar nuanceer ik?

De VVD is het bewijs dat je geen DEI moet gebruiken om mensen op plekken te zetten.
Maar gewoon voor de beste persoon moet kiezen, ook als dat toevallig een oudere blanke man is.

De modus operandi van XR is het uitputten van de politie capaciteit.
Ow ja en er zijn wel degelijk agenten gewond geraakt bij de protesten bij de UVA.

Dan hebben we nog eco terrorisme wat salon fahig gemaakt wordt door partijen als PvdD en GroenLinks/PvdA
Hier wijs je naar links
Je deugd dat het een lieve lust is maar je werkt net zo hard mee aan polarisatie. Wegkijken, vergoelijken, etc. Zowel aan beide zijden van het spectrum is er sprake van geweld. Extreem links en extreem rechts. Enige is dat rechts wel extreem rechts veroordeeld en extreem links alle ruimte krijgt. Dat kun je niet leuk vinden of het er niet mee eens zijn maar de feiten liegen niet.

Geweld zoals afgelopen week moet keihard aangepakt worden. Van welke zijde ook.
En hier wijs je impliciet m.n. naar links want die zouden extreem-links geweld of extreem-linkse demonstraties niet afwijzen terwijl rechts dat wel doet bij extreem-rechts. Zou dat nou werkelijk zo zijn?

Krijg je jouw bril bij deze terug ;)

Hier wijs je naar links

En hier wijs je impliciet m.n. naar links want die zouden extreem-links geweld of extreem-linkse demonstraties niet afwijzen terwijl rechts dat wel doet bij extreem-rechts. Zou dat nou werkelijk zo zijn?

Krijg je jouw bril bij deze terug ;)
Ik geef voorbeelden van links waar beweert wordt door anderen dat links geen geweld gebruikt maar nuanceer aan de rechterzijde helemaal niets. Je mag mijn bril nog ff lenen.

De VVD is het bewijs dat je geen DEI moet gebruiken om mensen op plekken te zetten.
Maar gewoon voor de beste persoon moet kiezen, ook als dat toevallig een oudere blanke man is.
Gezien het karakter van de VVD vraag ik mij af of dat een rol heeft gespeeld. Ik denk dat je niet moet onderschatten hoe snel de publieke opinie over iemand kan kantelen.

Want destijds vonden weinigen het vreemd dat Yesilgoz de lijsttrekker werd. Brekelmans en Karremans hadden nog niet voldoende ervaring op een zware post. Dat hebben zij inmiddels wel als minister en staatssecretaris. Veel andere opties waren er destijds dus niet.

Maar ik ben bang dat Yesilgoz een iets te populistische stijl heeft om een brede partij zoals de VVD te kunnen bedienen. Dat had men ook kunnen weten want al als raadslid van Gem. Amsterdam was zij een graag geziene- en uitgesproken gast bij onder andere Powned en had zij al een uitgesproken mening.

Ik ben bang dat het dus eerder domme pech is. En het is ook niet helemaal fair Yesilgoz alleen de neergang van de VVD in de schoenen te schuiven. Misschien is dit de onvermijdelijke afrekening van de kiezer met een partij die lang aan de macht heeft gezeten en waaraan inmiddels onvermijdelijkerwijs iets aan kleeft.

Ik geef voorbeelden van links waar beweert wordt door anderen dat links geen geweld gebruikt maar nuanceer aan de rechterzijde helemaal niets. Je mag mijn bril nog ff lenen.
Je bewering wordt as-we-speak op de helling gezet, tenminste, dat vind ik: link

Je kunt m.i. niet weerspreken dat er afgelopen zaterdag sprake was van politiek geweld als notabene een partijkantoor van een politieke partij is beschadigd. Het zal toch niet allemaal toeval zijn geweest?

Ik weet niet of de lijn van de VVD hier door de kiezers van die partij zelf wel wordt gewaardeerd. Ook bij VVD'ers in mijn omgeving is verdeeldheid.

Gezien het karakter van de VVD vraag ik mij af of dat een rol heeft gespeeld. Ik denk dat je niet moet onderschatten hoe snel de publieke opinie over iemand kan kantelen.

Want destijds vonden weinigen het vreemd dat Yesilgoz de lijsttrekker werd. Brekelmans en Karremans hadden nog niet voldoende ervaring op een zware post. Dat hebben zij inmiddels wel als minister en staatssecretaris. Veel andere opties waren er destijds dus niet.

Maar ik ben bang dat Yesilgoz een iets te populistische stijl heeft om een brede partij zoals de VVD te kunnen bedienen. Dat had men ook kunnen weten want al als raadslid van Gem. Amsterdam was zij een graag geziene- en uitgesproken gast bij onder andere Powned en had zij al een uitgesproken mening.

Ik ben bang dat het dus eerder domme pech is. En het is ook niet helemaal fair Yesilgoz alleen de neergang van de VVD in de schoenen te schuiven. Misschien is dit de onvermijdelijke afrekening van de kiezer met een partij die lang aan de macht heeft gezeten en waaraan inmiddels onvermijdelijkerwijs iets aan kleeft.
Hier ben ik het dan wel weer mee eens

Je bewering wordt as-we-speak op de helling gezet, tenminste, dat vind ik: link

Je kunt m.i. niet weerspreken dat er afgelopen zaterdag sprake was van politiek geweld als notabene een partijkantoor van een politieke partij is beschadigd. Het zal toch niet allemaal toeval zijn geweest?

Ik weet niet of de lijn van de VVD hier door de kiezers van die partij zelf wel wordt gewaardeerd. Ook bij VVD'ers in mijn omgeving is verdeeldheid.
Je bent aan het draaien. Eerst verwijt je mij iets. Dat win je niet op argumenten.

Overigens die hele discussie in de politiek wordt alleen maar gespind voor eigen gewin. Juist nu zouden alle partijen het geweld moeten veroordelen (dat gebeurd ook ) en vervolgens de verbinding zoeken. Dat gebeurd helaas niet. Allemaal wijzen naar elkaar. ik snap wel dat het vertrouwen in de politiek naar een 0 punt gaat.

Ik vind het toch wel bijzonder om te lezen dat sommigen denken dat er op links geen geweld gebruikt wordt. Alle extremisten gebruiken geweld, links of rechts maakt niet veel uit. Punt is wel dat er veel meer begrip is voor tuig van Antifa dan gajes van extreem rechts, voor mij zijn het allebei fascisten in die zin dat ze mensen met een andere mening met geweld willen bestrijden.

Ik heb zojuist de stemwijzer eens ingevuld, ik scoor 77% eens met VVD, de partij waar ik toch al op wilde stemmen. Daarna blijk ik overeenkomsten te hebben met de Partij van de Sport waarvan ik het bestaan niet eens kende. Het verste sta ik af van de PvdD

stemwijzer.nl, maar ik zie nu dat die voor 2023 was :ROFLMAO:
ja ik ging gelijk kijken en zag het ook. Ik zie nu alleen dat de Volkskrant er al één heeft. Rest volgt nog. Zal wel te maken hebben met het definitief worden van verkiezingsprogramma's.

Edit: heb die van de Volkskrant ingevuld en kwam gelijk uit op meeste overeenkomsten op D66 en CDA. Dat klopt wel aardig. Met afstand minste overeenkomsten met FvD, ben daar eerder trots op :LOL:

Laatst bewerkt:
Ik heb die van de Volkskrant ook maar eens ingevuld. Kan er in zoverre niet zoveel mee dat elke vraag een gelijke weging heeft. Terwijl dat in werkelijkheid natuurlijk niet zo is. Het aantal onderwerpen is nogal beperkt en er staat geen verklaring bij van de partij waarom ze ergens voor of tegen zijn. Dat laatste vind ik meestal nog wel belangrijker dan hun keuze. Ik sta weinig verrassend het verst af van GL/PvdA, en de PvdD, dat zal ook wel nooit anders worden, waarbij het me opvalt dat er schijnbaar heel veel partijen dicht bij elkaar zitten waar ik het dan wel mee eens ben.

Ik vind het toch wel bijzonder om te lezen dat sommigen denken dat er op links geen geweld gebruikt wordt. Alle extremisten gebruiken geweld, links of rechts maakt niet veel uit.
Nee, extremisme betekent niet per se het gebruik van geweld. Ook zit er een verschil tussen extremisme en terrorisme.

Geweld is wat mij betreft altijd afkeurenswaardig. In het jaarrapport van de AIVD is er naast jihadisme ook veel aandacht voor rechts-terrorisme. Ook is er aandacht voor rechts-extremisme (anti-overheid, omvolkingstheorie, anti-minderheden, anti-links) en links-extremisme (klimaat, Gaza).

AIVD:
"Ook uit rechts-terroristische hoek waren terroristische aanslagen voorstelbaar. En voor het eerst sinds het ontstaan van het anti-institutioneel extremisme zijn Nederlandse aanhangers daarvan vervolgd voor terroristische misdrijven. Zij hadden concrete plannen om ‘burgerarresten’ uit te voeren. Bij hun aanhouding zijn wapens gevonden."

Van links gaat geen terreurdreiging uit. Dat is toch best een verschil dat benoemd en erkend mag worden?

Punt is wel dat er veel meer begrip is voor tuig van Antifa dan gajes van extreem rechts, voor mij zijn het allebei fascisten in die zin dat ze mensen met een andere mening met geweld willen bestrijden.
Wie heeft er veel meer begrip voor Antifa-tuig dan extreemrechts-gajes? Dat geloof ik niet zo. Ik denk dat de sympathie meer afhangt van iemands politieke kleur, wat nog eens wordt onderstreept door deze hele discussie.

Ik beschouw GL als extreem. En hun denkbeelden gevaarlijk voor onze maatschappij.
Dat mag je vinden, maar dan lopen alle definities van extremisme nogal door elkaar. In de definitie van de AIVD is extremisme "het fenomeen waarbij personen of groepen bewust over de grenzen van de wet gaan en illegale acties plegen om hun doel te bereiken". GroenLinks-PvdA is een keurige, rechtstatelijke, centrumlinkse partij en is dus niet extreemlinks.

Er is volgens mij in West Europa geen enkele partij die met illegale acties hun doel proberen te bereiken. Dus dan zijn er geen extreem linkse of extreem rechtse partijen. Er zijn er wel die illegale acties steunen. Zoals het bezetten van de A12 door GroenLinks gesteund wordt. Hun denkbeelden zijn verder wel extreem. Dus in die zin vind ik ze extreem. De wet voorbij gaan vind ik bij een politieke partij altijd lastig. Zij zijn er juist voor om de wet zo aan te passen dat hij aansluit bij hun denken. In die zin mogen ze plannen hebben die nu nog niet mogen. Sterker nog, daarvoor zitten ze er.

Ik beschouw GL als extreem. En hun denkbeelden gevaarlijk voor onze maatschappij.

Waarom in vredesnaam?

Lol. Je bent alle veldslagen in Amsterdam waarschijnlijk alweer vergeten. Selectief geheugen, omdat je in een bubbel zit. Pot verwijt ketel dat die zwart ziet.
Welke veldslagen?

Daar denkt de AIVD duidelijk anders over. Jij noemt het een suf XR protest. Volgens mij is die suffe blokkade meermaals verboden. Verboden is verboden. En niet heel wat anders. Heel wat anders is iemand doodschieten omdat hij iets zegt dat je niet aanstaat, of aanvallen omdat hij toevallig een keppeltje draagt.

Rechters neigen naar niet-vervolging in het kader van (grond-) recht op demonstratie.

60 gewonde agenten. I rest my case. Links is net zo gevaarlijk en gewelddadig als rechts. in beide gevallen misdadig. Maar kijk vooral weg. Typisch links. Om maar even lekker te generaliseren.

Italiaans protest om je punt te bewijzen?

Ik haak vooral af om de opmerking dat "niemand" GroenLinks als extreem links beziet, om vervolgens te benoemen dat de BBB (en consorten), dat wel degelijk zo zien. Prachtig contradictie in 1 zin.
Het is vooral iemand die wederom een monopolie op ethisch gelijk denkt te hebben. Alleen zijn zienswijze is de juiste, de rest is onjuist. Rechts is fout, links is lievvvv.

GL wordt als extreem geframed, maar is niet zo gepositioneerd. Ik vind de VVD ook zeer rechts, maar ik kan het niet extreem-rechts noemen (maar ik kan het wel zo framen). Het is geen contradictie.
Verder, goh, ja, als de democratie - zoals nu - zonder in gevaar is, dan is er wel een ethiek die in het belang van de maatschappij en diezelfde democratie beter is. Dat is mijn ethische opvatting. Het is net zo goed iemands recht om GL extreem-links en (dus) staatsgevaarlijk te beschouwen, maar dat gaat dus in tegen mijn ethische discours.

Laatst bewerkt:
Op een of andere manier bekruipt me toch vaak het idee dat koketteren met linkse meningen vaak op minder tegenstand stuit dan met rechtse meningen... Geen idee waarom, heel gek.

Er is volgens mij in West Europa geen enkele partij die met illegale acties hun doel proberen te bereiken. Dus dan zijn er geen extreem linkse of extreem rechtse partijen. Er zijn er wel die illegale acties steunen. Zoals het bezetten van de A12 door GroenLinks gesteund wordt. Hun denkbeelden zijn verder wel extreem. Dus in die zin vind ik ze extreem. De wet voorbij gaan vind ik bij een politieke partij altijd lastig. Zij zijn er juist voor om de wet zo aan te passen dat hij aansluit bij hun denken. In die zin mogen ze plannen hebben die nu nog niet mogen. Sterker nog, daarvoor zitten ze er.

XR werkt volledig onafhankelijk van GL en voor zover ik weet doen boegbeelden van GL niet mee aan hun protesten. GL loopt mee in georganiseerde marsen, maar heb je het niet over.
Illegaal vergt overigens een nuance: er is het recht op protest en daar houdt XR zich volgens de huidige jurisprudentie aan.

Ik vind het toch wel bijzonder om te lezen dat sommigen denken dat er op links geen geweld gebruikt wordt. Alle extremisten gebruiken geweld, links of rechts maakt niet veel uit. Punt is wel dat er veel meer begrip is voor tuig van Antifa dan gajes van extreem rechts, voor mij zijn het allebei fascisten in die zin dat ze mensen met een andere mening met geweld willen bestrijden.

Ik heb zojuist de stemwijzer eens ingevuld, ik scoor 77% eens met VVD, de partij waar ik toch al op wilde stemmen. Daarna blijk ik overeenkomsten te hebben met de Partij van de Sport waarvan ik het bestaan niet eens kende. Het verste sta ik af van de PvdD

Mocht je hier op willen reageren: waarom VVD?

Op een of andere manier bekruipt me toch vaak het idee dat koketteren met linkse meningen vaak op minder tegenstand stuit dan met rechtse meningen... Geen idee waarom, heel gek.
Ik vind het echt bizar dat na 10+j van rechts beleid de zucht naar verandering...rechts beleid is.
GL/PvdA pleiten voor een sociale hervorming van woonbeleid, eindelijk echt een stikstofbeleid, een degelijke langetermijnvisie (vs. het populisme van het huidige kabinet) en net zo'n visie is het grote schrikbeeld? Ik weet dat ik zo'n linkse boomknuffelaar ben, maar ik zie het probleem niet in hun plannen (en ik zie de problemen zeer zeker wel met het huidige kabinet).

Welke veldslagen?
Zit je echt zo diep in je bubbel? ;)

VeldslagOorlogGesneuvelden
Slag om AmsterdamEerste Online HyperbolenoorlogHet Volk 12.000.000
Extreemlinks 3.000.000.000
AutoWeek-forummers 12
Slag om StalingradTweede WereldoorlogAs: 470.000
Sovjet-Unie: 800.000
Slag aan de SommeEerste WereldoorlogDuitsland: 500.000
Frankrijk: 200.000
Groot-Brittannië: 500.000
Slag bij VerdunEerste WereldoorlogDuitsland: 434.000
Frankrijk: 550.000
Slag om MoskouTweede WereldoorlogDuitsland: 250.000
Sovjet-Unie: 700.000
Slag om GallipoliEerste WereldoorlogGroot-Brittannië: 205.000
Frankrijk: 47.000
Turkije: 300.000
Slag om PassendaleEerste WereldoorlogDuitsland: 250.000
Geallieerden: 250.000
Slag om FrankrijkTweede WereldoorlogDuitsland: 111.000
Geallieerden: 360.000
Slag om KoerskTweede WereldoorlogDuitsland: 210.000
Sovjet-Unie 187.000
Niet in dit topic. Welkom terug trouwens!

Stemwijzer invullen kan nog niet, wel Kieswijzer. Op einde zag ik pas dat je per vraag kon aangeven hoe belangrijk je die vond dus dat telde niet mee.

NOILIxP.png

PVV en FvD gelukkig helemaal onderaan. SPG vond ik wel grappig aangezien ik totaal niet religieus ben.

Waarom in vredesnaam?

Welke veldslagen?

Rechters neigen naar niet-vervolging in het kader van (grond-) recht op demonstratie.

Italiaans protest om je punt te bewijzen?

GL wordt als extreem geframed, maar is niet zo gepositioneerd. Ik vind de VVD ook zeer rechts, maar ik kan het niet extreem-rechts noemen (maar ik kan het wel zo framen). Het is geen contradictie.
Verder, goh, ja, als de democratie - zoals nu - zonder in gevaar is, dan is er wel een ethiek die in het belang van de maatschappij en diezelfde democratie beter is. Dat is mijn ethische opvatting. Het is net zo goed iemands recht om GL extreem-links en (dus) staatsgevaarlijk te beschouwen, maar dat gaat dus in tegen mijn ethische discours.
Toevallig vandaag inderdaad. Maar fijn dat je de rest ook beantwoord. Zijn een beetje lastig hè?

Overigens ben ik het eens met je groen links pvda niet extreem links is. Ik vind alleen wel dat ze leuren met activisme. Met name zich niet uitspreken en kampioen wegkijken zijn als er aan de linkerkant wat gebeurd. En hun standpunt inzake Israël is toch wel anti-semitisch te noemen. Ze hebben zich in
Ieder geval goed laten inpakken door de propaganda van Hamas.

Laatst bewerkt:
Toevallig vandaag inderdaad. Maar fijn dat je de rest ook beantwoord. Zijn een beetje lastig hè?

Overigens ben ik het eens met je groen links pvda niet extreem links is. Ik vind alleen wel dat ze leuren met activisme. Met name zich niet uitspreken en kampioen wegkijken zijn als er aan de linkerkant wat gebeurd. En hun standpunt inzake Israël is toch wel anti-semitisch te noemen. Ze hebben zich in

In welke zin? Ben je tegen een Tweestatenoplossing? Of betwist je dat Israël een genocide pleegt?

Ik ben het eigenlijk eens met der Magistrat dat de PVDA-GL een centrumlinkse partij is, zoals de VVD centrumrechts is.

Ik snap dan ook niet waarom die partij als extreem wordt weggezet. Leuk dat de Telegraaf dat doet, en de Volkskrant over de VVD andersom. Maar Yesilgoz en Timmermans doen er m.i. verstandig aan daar niet in mee te gaan met het oog op te vormen coalities.

Ook de fusie van PVDA-GL juich ik op zich toe, als iemand die niet eerder op één van deze partijen gestemd heeft. Gaan er eindelijk partijen samen, en neemt versplintering af is het weer niet goed. En de PVDA die zijn kiezers zou verloochenen door samen te gaan met GL geloof ik niet in. Ik denk eerder dat de PVDA de kiezers al eerder heeft verloochend tijdens de paarse kabinetten en Rutte II. De partijleden die oppositie voerden tegen de fusie zijn dezelfde die tijdens de gehele neergang van de PVDA actief partijlid waren en medeverantwoordelijk waren voor die neergang.

Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik ben bang dat het “PVDA-GL is extreem” verhaal vooral angst is van VVD- en PVV stemmers dat het nieuwe blok weer wat groter en te invloedrijk wordt.

Nee, extremisme betekent niet per se het gebruik van geweld. Ook zit er een verschil tussen extremisme en terrorisme.

Geweld is wat mij betreft altijd afkeurenswaardig. In het jaarrapport van de AIVD is er naast jihadisme ook veel aandacht voor rechts-terrorisme. Ook is er aandacht voor rechts-extremisme (anti-overheid, omvolkingstheorie, anti-minderheden, anti-links) en links-extremisme (klimaat, Gaza).

Niet elk individu natuurlijk, maar op groepsniveau komt er vrijwel altijd geweld aan te pas bij extremisme. Noem anders een extremistische beweging die geen geweld gebruikt.

AIVD:
"Ook uit rechts-terroristische hoek waren terroristische aanslagen voorstelbaar. En voor het eerst sinds het ontstaan van het anti-institutioneel extremisme zijn Nederlandse aanhangers daarvan vervolgd voor terroristische misdrijven. Zij hadden concrete plannen om ‘burgerarresten’ uit te voeren. Bij hun aanhouding zijn wapens gevonden."

Van links gaat geen terreurdreiging uit. Dat is toch best een verschil dat benoemd en erkend mag worden?
Er zijn zeker wel voorbeelden van linkse terreur (-dreiging), ook nu anno 2025, met name bij dierenactivisme,
maar denk ook aan groeperingen als RaRa en Antifa.

Wie heeft er veel meer begrip voor Antifa-tuig dan extreemrechts-gajes? Dat geloof ik niet zo. Ik denk dat de sympathie meer afhangt van iemands politieke kleur, wat nog eens wordt onderstreept door deze hele discussie.
Politieke kleur heeft daar natuurlijk mee te maken

Waarom in vredesnaam?
Ik vind hun obsessie voor het klimaat ten koste van onze welvaart een gevaar voor het voortbestaan van onze verzorgingsstaat. En dat gaat mijn kinderen en hun kinderen aan. Daarnaast ben ik tegen herverdeling van welvaart. Dat heeft nog nooit in de geschiedenis geleid tot langjarige voorspoed. Integendeel.

Ik vind hun obsessie voor het klimaat ten koste van onze welvaart een gevaar voor het voortbestaan van onze verzorgingsstaat. En dat gaat mijn kinderen en hun kinderen aan. Daarnaast ben ik tegen herverdeling van welvaart. Dat heeft nog nooit in de geschiedenis geleid tot langjarige voorspoed. Integendeel.
Je bent je ervan bewust dat je reeds in land leeft waar ook onder CDA en VVD regeringen aan herverdelingen van welvaart wordt gedaan?

Ik vind ze toch wel radicaal links, extreem is misschien wat te veel gezegd. De motie Piri was een dieptepunt, en de fusie met GL heeft mijn sympathie voor PvdA doen verdwijnen.
Daarnaast is de ontstaansgeschiedenis van GL een fusie uit communisten, christen- radicalen en socialisten met vaak een activistische kant. Maar ze waren tenminste wel voor feminisme en later (seksuele) vrijheid. Hoe dat vandaag de dag zit vraag je je af.

Terug
Bovenaan