• We moeten de systeemsoftware onder het forum updaten. Daarvoor zal het forum helaas een tijdje offline zijn. Dit gebeurt woensdag 5 augustus om 09.00 uur en zal ongeveer 2,5 uur duren. Onze verontschuldigingen voor het ongemak.

Het Politieke Topic (deel 3 blijkbaar) - Hoe komen de kaarten te liggen? Poll TK 2025

Voor welke (grote) partij kiest de forummer ?

• Totaal aantal stemmers
    42
  • Opiniepeiling gesloten .
up! zei:
Het is anders wel vriendelijk dat die rijke man 56% van de totale rekening betaalt. In zijn eentje. Dat is tamelijk solidair.

Da's trouwens de tweede aanname die zelden of nooit klopt in het cafeverhaaltje. In praktijk zijn de rijksten over het algemeen ook de grootste krenten. Met de handigste constructies om maar zo min mogelijk te hoeven bijdragen aan wat dan ook. Ik ken maar weinig gewone werknemers die gebruik maken van belastingparadijzen, accountants om alles door te rekenen om alles tot de laatste marge uit te persen en vriendjespolitiek om zichzelf te verrijken.
Benieuwd waar de collectebus meer gevuld wordt. In de arbeiderswijk of in de villawijk. Volgens het cafeverhaaltje in die laatste. Maar de praktijk kon wel eens heel anders zijn...

Een collectebus vind ik wel ene heel slecht voorbeeld. Wie weet geeft hij/zij elk jaar een grote donatie aan een goed doel, en (daardoor) weinig aan de collectant. Dat soort dingen kan je gewoon niet zo simpel over oordelen;)

A110-50 zei:
Een collectebus vind ik wel ene heel slecht voorbeeld. Wie weet geeft hij/zij elk jaar een grote donatie aan een goed doel, en (daardoor) weinig aan de collectant. Dat soort dingen kan je gewoon niet zo simpel over oordelen;)

Die donatie die aftrekbaar is van de belasting bedoel je? Hoeveel burgers zouden hun collectes aftrekken van de belasting?

speedtouch zei:
s velthuis zei:
speedtouch zei:
s velthuis zei:
Die moet dagelijks toch minstens 10 mensenlevens redden...

Geloof je het zelf?:D

Met 14000 euro inkomen per dag lijkt me dat wel het minimum eigenlijk...

Hij maakt zich niet druk om mensenlevens, alleen maar hoe zijn vermogen verder kan toenemen!;)

En daarom mag er van mij best een belastingtarief komen van 75% op het inkomen boven de 150.000 euro. Houdt hij er toch elk jaar een leuk nieuw huis aan over. Lijkt me zat, voor een spelletjesspeler. Of moeten we er dan medelijden mee hebben? Als hij nog maar een paar ton per jaar zou overhouden?

Veel triester vind ik het voor de pleegbroer van mijn vrouw. Werkt al meer dan 20 jaar in een sociale werkplaats, met een verstandelijke beperking. Trots op zijn werk en zijn eigen huisje bij elkaar gewerkt. Reguliere baan zit er voor hem niet in, maar de sociale werkplaatsen zullen nu wel weer op de tocht komen te staan, ondanks het lenteakkoord. Zit hij toch mooi achter de geraniums van zijn eigen huisje. En dan? De geraniums maar vervangen door wietplantjes?

s velthuis zei:
A110-50 zei:

Die donatie die aftrekbaar is van de belasting bedoel je? Hoeveel burgers zouden hun collectes aftrekken van de belasting?

Een donatie is vaak wel wat hoger dan die paar euro die in de collectebus gaat...

speedtouch zei:
A110-50 zei:
Dat was al wel duidelijk, maar dat van meneer clown Roemer vind ik nog veel lachwekkender. Die had zich een paar weken terug al bijna in het torentje gezien...

Inderdaad, die mop vind ik nog groter!

Roemer is helaas een sukkel, maar en doodgoed mens. En dat tref je nog zelden. Met die leugen over het eigen risico van Rutte was hij van slag, en het is niet meer goedgekomen. Een minne streek van Rutte. Want Rutte had ook een fout gemaakt met die fifteen/fifty billion destijds, dus een beetje nederigheid had hij wel in acht kunnen nemen. Rutte is een rotvent. Keiharde man zonder gevoel in zijn lijf. Geld, geld en nog eens geld. Een echte vvd-er, net zoals die Wiegel. Achterbakse lui zonder liefde voor anderen.

Roemer heeft dat wel. Goeie vent. Hij verdient het niet. Die uitslag.

Of je nou winst hebt of verlies hebt vanavond, ik vind van Roemer dat hij trots mag zijn op zichzelf, man met een echt hart!
(heb trouwens pvda gestemd vanavond)

A110-50 zei:
s velthuis zei:
A110-50 zei:

Een donatie is vaak wel wat hoger dan die paar euro die in de collectebus gaat...

Dan laat ze voor de vorm ook maar 100 euro in die bus doen. Maar vermoedelijk gaat het hek niet eens open...

Soloman zei:
speedtouch zei:
A110-50 zei:
Dat was al wel duidelijk, maar dat van meneer clown Roemer vind ik nog veel lachwekkender. Die had zich een paar weken terug al bijna in het torentje gezien...

Inderdaad, die mop vind ik nog groter!

Roemer is helaas een sukkel, maar en doodgoed mens. En dat tref je nog zelden. Met die leugen over het eigen risico van Rutte was hij van slag, en het is niet meer goedgekomen. Een minne streek van Rutte. Want Rutte had ook een fout gemaakt met die fifteen/fifty billion destijds, dus een beetje nederigheid had hij wel in acht kunnen nemen. Rutte is een rotvent. Keiharde man zonder gevoel in zijn lijf. Geld, geld en nog eens geld. Een echte vvd-er, net zoals die Wiegel. Achterbakse lui zonder liefde voor anderen.

Roemer heeft dat wel. Goeie vent. Hij verdient het niet. Die uitslag.

Of je nou winst hebt of verlies hebt vanavond, ik vind van Roemer dat hij trots mag zijn op zichzelf, man met een echt hart!
(heb trouwens pvda gestemd vanavond)

Rutte lijkt mij een prettiger mens om mee om te gaan dan Roemer. Ik hecht waarde aan een serieus gesprek, en Roemer is meer het type dat overal een grap van maakt of met een dooddoener de discussie stopt.
Roemer komt voor mij een beetje over als een jaloers jongetje dat zijn zin niet krijgt, absoluut geen 'goeie vent'.

A110-50 zei:
Rutte lijkt mij een prettiger mens om mee om te gaan dan Roemer. Ik hecht waarde aan een serieus gesprek, en Roemer is meer het type dat overal een grap van maakt of met een dooddoener de discussie stopt.
Roemer komt voor mij een beetje over als een jaloers jongetje dat zijn zin niet krijgt, absoluut geen 'goeie vent'.

Ik kan wel zeggen dat je Roemer dan in elk geval nog niet goed genoeg kent.

s velthuis zei:
A110-50 zei:

Gelukkig niet nee;) Denk niet dat ik het vaak met zijn praatjes eens zal zijn of kan lachen om zijn 'humor'.

s velthuis zei:
A110-50 zei:

Ik ken geen politicus persoonlijk, maar ik vind het grappig om te lezen dat jullie wel denken politici te kennen:LOL:

Renault Grand Scenic zei:
s velthuis zei:
A110-50 zei:

Ik ken geen politicus persoonlijk, maar ik vind het grappig om te lezen dat jullie wel denken politici te kennen:LOL:

Herstel, dat is ook zo. Zit in dit geval dichter bij het vuur.

s velthuis zei:
A110-50 zei:

Soloman kan er ook wat van :rolleyes:

Soloman zei:
Rutte is een rotvent. Keiharde man zonder gevoel in zijn lijf. Geld, geld en nog eens geld
.
Soloman zei:
Een echte vvd-er, net zoals die Wiegel. Achterbakse lui zonder liefde voor anderen.

Ik denk ook dat je je heel erg vergist. Jaloezie is een negatief iets en wekt negatief gedrag op. Bij Roemer heb ik daar niets van gemerkt. Hij kroop zelfs in een hoekje volgens mij. Niet dat ik hem zielig vind, maar ik heb honderdmaal meer respect voor hem dan dat hele rechtse zooitje bij elkaar. Ongeacht de discussie over belastingtarieven of wat dan ook (daar valt altijd over te praten). Maar ik vind rechtse partijen harteloos. Harde koppen. Harde ogen. Volgens mij naaien ze nog hun eigen kiezers als het moet als ze geld mislopen.

Ik kan natuurlijk beledigende opmerkingen maken over PVDA´ers en SP-stemmers zoals Soloman dat over VVD'ers doet, maar dat vind ik triest en laf(en zo zit ik zeker niet in elkaar, je moet anderen in hun waarde laten, ook als iemand er anders over denkt dan jijzelf en daar getuigt dit stuk niet van), verwacht ik niet van iemand als Soloman die meestal nog een goede woordkeuze heeft:)

Ik kan natuurlijk beledigende opmerkingen maken over PVDA´ers en SP-stemmers zoals Soloman dat over VVD'ers doet, maar dat vind ik triest en laf(en zo zit ik zeker niet in elkaar, je moet anderen in hun waarde laten, ook als iemand er anders over denkt dan jijzelf en daar getuigt dit stuk niet van), verwacht ik niet van iemand als Soloman die meestal nog een goede woordkeuze heeft:)

We zullen zien wat Rutte voor mijn vrouws pleegbroer gaat betekenen. Maar ik vrees eerlijk gezegd ook het ergste.

Soloman zei:
Ik denk ook dat je je heel erg vergist. Jaloezie is een negatief iets en wekt negatief gedrag op. Bij Roemer heb ik daar niets van gemerkt. Hij kroop zelfs in een hoekje volgens mij. Niet dat ik hem zielig vind, maar ik heb honderdmaal meer respect voor hem dan dat hele rechtse zooitje bij elkaar. Ongeacht de discussie over belastingtarieven of wat dan ook (daar valt altijd over te praten). Maar ik vind rechtse partijen harteloos. Harde koppen. Harde ogen. Volgens mij naaien ze nog hun eigen kiezers als het moet als ze geld mislopen.

Tsja, ik vind links anders ook aardig egoistisch. Alleen maar opkomen voor de 'zielige armen', hun eigen groep, en de rest mag daarvoor opdraaien. Ik vind Samsom en Roemer eerder een toneelstukje opvoeren dan Rutte of Buma bijvoorbeeld.
'Niet doorschuiven maar aanpakken' is gewoon hoe het zit, je kan iedereen wel ontzien maar dan krijgen we over een aantal jaar een nóg groter probleem;)

s velthuis zei:

We zullen zien wat Rutte voor mijn vrouws pleegbroer gaat betekenen. Maar ik vrees eerlijk gezegd ook het ergste.

Ik vind die opmerkingen beledigend en maak ik beledigende opmerkingen over SP-stemmers of PVDA-stemmers? Nee. De zaken liggen iets genuanceerder, de beste man wil geen oorlog beginnen ofzo!

Maak je geen zorgen, de PVDA is iets kleiner dus de boel is mooi in evenwicht:)

A110-50 zei:
Alleen maar opkomen voor de 'zielige armen', hun eigen groep, en de rest mag daarvoor opdraaien.

Kan over anderen niet oordelen, maar voor wat betreft mijn eigen situatie zou ik veel beter VVD kunnen stemmen. Zou mijzelf niet bepaald als een zielige arme omschrijven. Maar ik ben wel voor een gelijkere verdeling. En stem daarom toch SP. Is dat dan uit eigenbelang?

Ik vind die van Wilders juist de giller van het jaar, ik had trouwens wel gehoopt dat D66 iets meer zetels zou hebben, maar voorlopig ben ik niet ontevreden
Dan was de Champagne hier echt ontkurkt! De LOI heeft gelijk, NL wordt steeds slimmer. IK had het niet verwacht moet ik zeggen. Maar dat komt omdat ik veel politieke topics op telegraaf.nl gelezen had en daar zitten echt alleen maar PVV'ers.

Maak je geen zorgen, de PVDA is iets kleiner dus de boel is mooi in evenwicht:)

Maar in de PvdA heb ik niet meer zo'n vertrouwen wat dat betreft. Die zijn in het verleden wel vaker met alle winden meegewaaid. Ik hoor de VVD weer een hoop populistische uitspraken doen over criminelen, meer politie en de werkenden beschermen. Heel mooi allemaal, is nu blijkbaar niet goed geregeld. Maar wat was ook al weer de status van de VVD in de afgelopen jaren? Vanaf de zijlijn toekijken? Oh nee, wacht. Zij voerden een rechts kabinet aan en waren verantwoordelijk voor het beleid.

Nee helaas, ik zie het vrij somber tegemoet. Vooral ook omdat er blijkbaar zoveel mensen zijn die niet volgen wat er allemaal gebeurt. Meer werklozen dan ooit tevoren, bijvoorbeeld...

Ik vind die van Wilders juist de giller van het jaar, ik had trouwens wel gehoopt dat D66 iets meer zetels zou hebben, maar voorlopig ben ik niet ontevreden

Dit is trouwens het enige lichtpuntje. Al verbaast het me dat de PVV niet nog veel harder is afgestraft op hun beleid. Henk en Ingrid hebben niet echt veel aan Wilders gehad wat dat betreft. Hendrik-Jan en Jacqueline des te meer...

Voor de liefhebbers, strikt neutrale info ;)

Edit: kijk niet te veel naar het (relatief) grote verschil tussen VVD en PvdA, grote steden kennen traditioneel veel PvdA stemmers. Zie A'dam.

Als je verder bladert naar de kleinere partijen, zie je dat Brinkman ook wel heel laag eindigt, zelfs de Piratenpartij heeft met 0,3% bijna vijf keer zoveel.

Verrassende uitslagen van deze verkiezingen. Grote verliezers zijn de peilingen... Jammer voor GroenLinks, ChristenUnie, CDA en SP, van PVV vind ik het iets minder jammer ;) Mooi dat er nog zetelwinst voor D66 in zat, VVD en PvdA zijn zo goed als zeker tot elkaar aangewezen en scoren veel hoger dan verwacht, zeker PvdA.
Ik vermoed een halvering voor de VVD als er nu weer verkiezingen zouden zijn. LA the Voices OMG
nopompom.gif

Daewoo-Chevrolet zei:
Ik vermoed een halvering voor de VVD als er nu weer verkiezingen zouden zijn. LA the Voices OMG

Haha, inderdaad. Hoe zijn ze daar ooit opgekomen...

Nou, ik denk niet zo heel negatief over de VVD, ik hoop dat het een coalitie wordt met de PvdA.
Ik vind het alleen belangrijk dat de PVV verdwijnt (VVD heeft tenminste nog hersens). Een stuk minder stemmen voor de PvdA kan ik goed mee leven, we hebben veel slechtere tijden meegemaakt. Dit aantal, zelfs 37, is gewoon bizar.

Ongelofelijk trouwens om hier te lezen hoe sommige over VVD-stemmers denken. Alsof het gehele VVD-electoraat uit mensen bestaat die elk jaar meer dan een ton binnen slepen.

Is het zo moeilijk te begrijpen dat modaal Nederland zich kapot werkt en graag iets van dat geld terugziet?

TYN zei:
Ongelofelijk trouwens om hier te lezen hoe sommige over VVD-stemmers denken. Alsof het gehele VVD-electoraat uit mensen bestaat die elk jaar meer dan een ton binnen slepen.

Is het zo moeilijk te begrijpen dat modaal Nederland zich kapot werkt en graag iets van dat geld terugziet?

Dat dus(y)
Als student is de VVD ook niet de allerbeste optie, maar als ik naar mijn toekomst, en die van anderen om mij heen kijk is de VVD gewoon het slimst;)

TYN zei:

Ik denk helemaal niet slecht over de VVD. Ik vind het totaal geen achterlijke partij, integendeel zelfs. Het is mijn partij gewoon niet en ik ben het niet eens met sommige figuren die er in rond lopen omdat ik ze keihard vind (zoals Wiegel en Rutte). Maar ik ben altijd voorstander geweest van een soort poldermodel.

Ik vind het een heel positieve vooruitgang dat veel PVV-ers teruggekeerd zijn naar de VVD, kunnen we eindelijk normaal praten met elkaar.

Dan ga ik toch voor D66, maar dat wisten jullie al. Ik hoop dat VVD en PvdA nog een paar zetels zakken, dan kan D66 mooi aanschuiven. Ook als een andere derde partij dan aanschuift lijkt mij dat goed voor de balans.

Ik zie het morgen wel, truste!

Een 3e zetel. Hier past het woord dankbaar slechts voor mij.

Pechtold is(voor mij dan toch) maar één ding: Anti-christelijk, sorry. Tegen moslims durft ie niets te zeggen... de zwakkeling. Dat deet GW in ieder geval nog wel gewoon eerlijk.

En dan laat ik het afvallen van de regering buiten beschouwing voor GW.

Mensen, ik ben trots op jullie! Goed gestemd. Laten we nu met z'n allen hard aan het werk gaan en er het beste van maken.

Ik ben niet jaloers. Al maak ik ook nog weleens een kort nachtje. Ik hoop wel dat er weer een beetje spirit in Nederland komt. Hard werken is echt geen schande.

De uitslag na tellen van 97 procent van de stemmen zie je hier in blauw, en in de tabel onder TK (Tweede Kamer): VVD de grootste, PvdA op 2 zetels afstand.

xf89x4.png

De grafiek toont tevens de laatste Peilingwijzer (PW in grijs), waarbij je ziet dat de laatste combinatie van vier peilingen (van 11 september) flink afweek van het resultaat. In de tabel zie je ook de vier peilingen (Synovate, Maurice de Hond, TNS-NIPO, 1 Vandaag). Allevier slaan ze de boot flink mis bij de VVD, PvdA, PVV en SP. Ofwel heel veel kiezers zijn de laatste dag geswitched, ofwel we kunnen de peilingen/peilmethoden niet vertrouwen.

De winsten van PVDA en VVD zijn mn te danken aan de strategische stemmers. Dit hadden de peilers nooit kunnen vermoeden. Ik denk dat veel mensen nu wel een rust willen in Den Haag. Een combi met de PVV zou een zooitje worden en winst voor SP, PVDA en GL zou voor iedereen boven modaal een ramp zijn.

Groen Links is trouwens ook fantastisch op hun plek gezet.

De EU is blij met deze uitslag. Een "pro-Europa" noemen ze dit, omdat de PVV kleiner is geworden en de SP waarschijnlijk niet mee gaat doen in een regering. (alhoewel PvdA, SP, CDA en D66 mogelijk is, dus er is nog hoop). De mensen in Brussel vergeten 1 ding: strategisch stemmen !
Ik ben er van overtuigd dat de VVD en PvdA alleen maar zo groot zijn geworden doordat veel PVV'ers toch maar VVD zijn gaan stemmen en de PvdA veel strategische SP stemmers erbij heeft gekregen. Als er nu een puinhoop gemaakt wordt in deze formatie kan in ieder geval de VVD 50% van de stemmen inleveren en bewijzen ze dat het een partij van niks (of heel veel geld) is.
Brussel moet niet gaan denken dat wij graag één Europa willen hebben anders was D66 wel een stuk groter geworden. Durf te stellen dat in Nederland bij de meerderheid nog steeds een anti-Europa stemming heerst.

Re (S Velthuis): Trots op zijn werk en zijn eigen huisje bij elkaar gewerkt.

Kijk, daar draait het nu om (y)

Maar verder denk ik dat de kans dat hij zijn baan kwijtraakt net zo groot is als bij anderen (in deze crisis). Sociale werkplaatsen (bestaat toch niet meer, heet dan Paswerk of zo?) moeten zich al jaren zelf bedruipen en commercieel opereren. Er zal ergens wel wat subsidie aan worden toegevoegd, doch ik kan mij nauwelijks voorstellen dat daar op bezuinigd gaat worden.

Ik vind de opmerkingen van Soloman minderwaardig. En als je inziet dat ruim 27% van de NL-kiezers voor de VVD is gegaan. Dat is volgens Solo natuurlijk ook allemaal tuig. Denk dat Solo gewoon een bepaald fatsoensniveau mist. Ik heb eigenlijk altijd respect gehad voor politici en ministers, ook van de (voor mij) andere partijen. Heb nog steeds veel bewondering voor Wim Kok, Wouter Bos, Ruud Lubbers, etc. Wat die lui hebben moeten en kunnen doen is toch wel wat. Jarenlang (ok, Wouter wat minder) 15 of meer uur per dag werken onder zware druk en stress. Alles wat je zegt kan tegen je worden gebruikt. Altijd maar aardig doen en nooit eens flink vloeken. En wat dacht je van Roemer? Dik een week geleden was hij nog het mannetje. En nu is hij plostseling terug bij af. En dan toch nog voor zijn partijgenoten en de camera's een prima verhaal houden, terwijl ik wellicht ergens stiekem in een hoekje was gaan huilen. Respect voor zulke mensen, allemaal (anders hadden ze daar niet gestaan).

Het zal wel aan mijn opvoeding liggen.

Ik vind de opmerkingen van Soloman minderwaardig.

Dat spijt me heel erg. Het was puur een reactie hoe jullie over linkse partijen praten (dat stuit me ook tegen de borst, jullie kunnen erg lelijke dingen zeggen over Roemer en de SP, terwijl hun hart op de goede plek zit). Over wind zaaien en storm oogsten en zo. Anders had ik niet zo gereageerd.

De zwakkeren onder ons zijn de dupe van de economische crisis.

Ik heb hier vaak het gevoel dat ik tegen rechtse bierkaai moet knokken, ja dan ga ik anders praten. Ik zie hier soms erg harde meningen over links, alsof wij profiterende zwervers zijn die geld van hardwerkende mensen af willen pakken. We willen alleen een goede maatschappij.

Terug
Bovenaan