• We moeten de systeemsoftware onder het forum updaten. Daarvoor zal het forum helaas een tijdje offline zijn. Dit gebeurt woensdag 5 augustus om 09.00 uur en zal ongeveer 2,5 uur duren. Onze verontschuldigingen voor het ongemak.

Het Politieke Topic (deel 3 blijkbaar) - Hoe komen de kaarten te liggen? Poll TK 2025

Voor welke (grote) partij kiest de forummer ?

• Totaal aantal stemmers
    42
  • Opiniepeiling gesloten .
A110-50 zei:
Alleen is het wel belangrijk wie premier wordt. Denk dat het buitenland toch vreemd opkijkt als wij een ex-Greenpeace activist als premier hebben...

En zeker Frankrijk, daar werd nogal eens fanatiek gejaagd op Greenpeace.

BMdoubleyou zei:
Mijn stem staat vast: Pechtold. Ik vrees dat veel D66 kiezers toch VVD gaan stemmen. Terwijl dat helemaal niets uitmaakt: hoe dan ook zijn Rutte en Samson tot elkaar veroordeeld morgen. Wie van de 2 het grootste wordt verandert daar niet veel aan. Zoals bij Pauw en Witteman werd gezegd: de kleur die het kabinet krijgt zal dan voornamelijk door de partij die aanschuift worden bepaald. CDA of D66, waarbij die laatste combinatie geen meerderheid in de 1e kamer heeft dus Groen Links nog mee moet doen. De kans dat de SP mee gaat regeren is dus uiterst klein. Dat is in ieder geval goed nieuws :).

Rustig aan kereltje... combinatie SP, PvdA, CDA en D66 is goed mogelijk en hebben we geen VVD. Dat is pas echt goed nieuws !!

VVD inruilen voor SP en ik ben ook tevreden...dat wil iedereen toch ? Heb net SP gestemd !

Ik heb een dilemma, op wie zal ik stemmen? Op Mark? Of op 'warme merrie' Edith? Even bijpassende smiley zoeken. Deze dus. :p

Even een verhaaltje van het internet:

Tien vrienden gaan elke dag samen naar hun stamkroeg "Nederland" om een paar biertjes te drinken. De rekening bedraagt iedere dag € 100. Normaal gesproken zou iedereen € 10 moeten afrekenen, maar de vrienden hebben uiteenlopende inkomsten en besluiten de rekening volgens de verdeelsleutel van de Nederlandse belastingen
te betalen. Dat geeft de volgende verdeling:

De eerste twee (de armsten) betalen niets.
De 3de betaalt € 1
De 4de betaalt € 2
De 5de betaalt € 3
De 6de betaalt € 5
De 7de betaalt € 7
De 8ste betaalt € 10
De 9de betaalt € 16
De 10de betaalt € 56

Hoewel de rijkste meer betaalt dan de andere negen bij elkaar is iedereen tevreden met de oplossing en treffen ze elkaar dag in dag uit in de stamkroeg. Totdat de uitbater op een dag besluit de groep korting te geven. "Omdat jullie al jaren goede klanten zijn en hier iedere dag komen, geef ik jullie vanaf vandaag € 20 korting per dag. Ik zal dus nog maar € 80 per dag berekenen voor de gedronken biertjes.

Op advies van de kroegbaas besluiten de vrienden de 20% korting door te berekenen op de bedragen die ieder betaalt. Die avond rekenen de mannen als volgt af:
De eerste twee betalen nog steeds niets
De 3de betaalt € 0,80 in plaats van € 1
De 4de betaalt € 1,60 in plaats van € 2
De 5de betaalt € 2,40 in plaats van € 3
De 6de betaalt € 4 in plaats van € 5
De 7de betaalt € 5,60 in plaats van € 7
De 8ste betaalt € 8 in plaats van € 10
De 9de betaalt € 12,80 in plaats van € 16
De 10de betaalt € 44,80 in plaats van € 56

Het lijkt een oplossing waarmee iedereen tevreden moet zijn: de twee armste vrienden drinken nog steeds voor niks en iedereen is die avond goedkoper uit. Wie zou er kunnen klagen?

Éénmaal buiten, begint iedereen te rekenen. "Ik heb maar 20 cent van de korting gekregen!" roept de 3de vriend. De 4de zegt: "Ik krijg ook maar 40 cent van de 20 euro korting, terwijl de 10de er € 11,20 van krijgt!". "Dat is waar," zegt de 5de, "waarom moet hij € 11,20 krijgen, terwijl ik maar 60 cent krijg? De rijkste krijgt het grootste gedeelte van de korting!". "Ho even," roepen de eerste twee. "Wij twee hebben helemaal niets gekregen. Dit systeem buit de armen uit!"

De negen mannen omringen de 10de, intimideren hem en noemen hem asociaal.

De volgende avond is de 10de man niet aanwezig. De negen andere nemen plaats en drinken hun biertje zoals altijd. Alles gaat goed tot op het moment dat er betaald moet worden. Ze ontdekken dan iets interessants: ze hebben niet genoeg geld om te betalen, zelfs niet om de helft van de rekening te betalen!

Zo is het in het echt leven ook. Linkse partijen klagen steen en been dat de rijksten het meeste profijt hebben van belastingverlagende regelingen als de hypotheekrenteaftrek. Belast ze nog meer, beschuldig ze van rijk zijn en ze zullen zich niet meer vertonen. We moeten voorkomen dat de 10% rijkste mensen in Nederland hun biertje gaan drinken in het buitenland.

---

Inderdaad een duidelijk voorbeeld! Ben benieuwd wat de verstokte 'roden' daar op te zeggen hebben...

@Joël, goed verhaal ;)
Wat vaak voor het gemak maar even vergeten wordt door 'de linksen' is dat rijk zijn heel vaak een resultaat is van jaren en jaren keihard werken en alles behalve rijk zijn. Op veel fronten moeten de ondernemers het maar uitzoeken want 'je wil toch zelfstandig zijn?!' maar pakken de genomen risico's goed uit, mag je ineens niet meer zelfstandig zijn. Of wel, zolang je maar zoveel mogelijk inlevert voor de rest...

Zo, ik heb op Edith gestemd. Met mijn volle rechterhand. Want ik kan die Edith nog wel wat leren. En dan heb ik het niet over de politiek.

Joël, wat een prachtig verhaal. Zo is het inderdaad maar net. (y)

Aan de andere kant:

de-koek.gif

Ja, vergelijken met een hapje uit een koek is inderdaad een goede vergelijking. Het is allemaal zó simpel...

Lees de post over de 'stamkroeg Nederland' nou eens goed, die 'rijken' betalen al het meest;)

De rijkste 50% betaalt 94,2% van de belastingen https://www.dagelijksestandaard.nl/2011/02/waarom-is-het-zo-moeilijk-om-te-accepteren-dat-de-rijken-bijna-alle-belastingen-betalen

en de rijkste 20% 72,7% van de belastingen

Daarbij, bij de SP ben je al rijk met een gezamenlijk(!) inkomen van 80.000 euro. Daar zit je al redelijk snel aan met twee doodnormale banen (voorbeeld op tv betrof een politieagent en een lerares).

Dus als jij je de ballen uit de broek werkt om jezelf een mooi leven en je kinderen een mooie toekomst te kunnen geven, dan vindt de SP dat jij best iets mag inleveren ten bate van mensen die helemaal niet werken. Ben je dan mooi klaar mee.

Pas in de groep van de 10% meestverdienenden komt het (gemiddelde) inkomen boven de 100.000.

edit: Waarmee ik dus wil zeggen dat de inkomensverdeling al behoorlijk gelijk is in NL. Als wij het over de (qua inkomen) rijkste 10% van NL hebben dan zijn dat beslist niet alleen de inkomens boven de Balkenendenorm.

A110-50S zei:
Alleen is het wel belangrijk wie premier wordt. Denk dat het buitenland toch vreemd opkijkt als wij een ex-Greenpeace activist als premier hebben...

Het buitenland kijkt nog vreemder op als het ooit zo brave en vooraanstaande Nederland alle EU-plannen blokkeert, overal 'nee' op zegt en een gedoogconstructie aangaat met een populistisch rechtse en instabiele partij die met het Polen-meldpunt (meldpunt voor Midden- en Oosteuropeanen) aan komt zetten en daarmee Polen maar vooral Roemenië in het harnas jaagt en waar onze premier niet publiekelijk afstand van neemt. Rutte heeft twee jaar lang onze buitenlandse belangen geschaad en gefaald als premier, ik hoop dat daar nu een einde aan komt.

Vanavond zullen er maar liefst drie stemmen op D66 worden uitgebracht. Eindelijk wordt er weer eens harmonisch gestemd :) Hopelijk blijft er nog zetelwinst voor D66 over, verder hoop ik op een zege voor PvdA.

meeuw zei:
Vraag mij ook af of het CDA dan nog wel mee meedoen.
Inderdaad, zeker als ze verliezen met de zetels die ze nu in de peillingen hebben. (misschien beter om daar morgen over te praten als we het zeker weten) Ze hebben in een kabinet weinig invloed en om nou of weer over een paar jaar te horen dat ze bij de partijen horen die het slecht gedaan hebben daar hebben ze ook geen zin in. Feit is dat volgens mij bijna geen enkel kabinet het goed gedaan heeft. Misschien eentje tijdens een booming economy. Als oppositie doe je niet mee en doe je dus ook niets verkeerd.

Daewoo-Chevrolet zei:
A110-50S zei:

Het buitenland kijkt nog vreemder op als het ooit zo brave en vooraanstaande Nederland alle EU-plannen blokkeert, overal 'nee' op zegt en een gedoogconstructie aangaat met een populistisch rechtse en instabiele partij die met het Polen-meldpunt (meldpunt voor Midden- en Oosteuropeanen) aan komt zetten en daarmee Polen maar vooral Roemenië in het harnas jaagt en waar onze premier niet publiekelijk afstand van neemt. Rutte heeft twee jaar lang onze buitenlandse belangen geschaad en gefaald als premier, ik hoop dat daar nu een einde aan komt.

Vanavond zullen er maar liefst drie stemmen op D66 worden uitgebracht. Eindelijk wordt er weer eens harmonisch gestemd :) Hopelijk blijft er nog zetelwinst voor D66 over, verder hoop ik op een zege voor PvdA.
Bij mij ook drie, tenzij mijn vader ook D66 stemt, dan vier, maar die zou volgens mij op CDA stemmen. :) Greenpeace doet gewoon goede dingen. Ze mogen misschien soms erg ver gaan maar het levert tenminste echt wat op. Ik heb respect voor ze. Beter een ex-Greenpeace activist dan een man die ongeveer alle Buitenlanders beledigd heeft. Alle Zuid-Europese landen, Alle Oost-Europese landen met specifiek Polen en Roemenië, Turkije, Marokko en eigenlijk alle Islamitische landen en een hoop NL'ers niet te vergeten. Als het aan hem ligt wordt NL een streng bewaakte, blanke enclave binnen Europa waarbij we misschien zelfs de banden met Noord Korea kunnen aanscherpen. Mits hij echt beweert wat hij allemaal roept natuurlijk. Maar misschien dat bepaalde landen zoals Japan en Frankrijk anders tegen Greenpeace aankijken. :p

Scheurijzer zei:
De 10% rijksten bezitten bijna 60%, ruim € 700 miljard.
Komt ook door de extreme uitschieters die je bovenaan wel hebt en onderaan niet (Als iemand €0,- bezit, dan haalt dat het gemiddelde maar weinig naar beneden). Volgens de Quote hebben de rijkste 500 personen al 143,232 miljard. Dat betekend dat de overgrote meerderheid (99,97%) van de rijkste 10% zo'n 557 miljard heeft. Dat komt dan weer neer op gemiddeld! €341.680,- aan bezittingen per persoon in deze groep. Vergeleken met het gemiddelde van €71.575,- per persoon over de gehele bevolking, lijkt het verschil me ook weer niet zo enorm, dat het terecht is dat deze groep nog veel meer belasting moet gaan betalen.

Aston zei:
Bij mij ook drie, tenzij mijn vader ook D66 stemt, dan vier, maar die zou volgens mij op CDA stemmen. smiling smiley Greenpeace doet gewoon goede dingen. Ze mogen misschien soms erg ver gaan maar het levert tenminste echt wat op. Ik heb respect voor ze. Beter een ex-Greenpeace activist dan een man die ongeveer alle Buitenlanders beledigd heeft. Alle Zuid-Europese landen, Alle Oost-Europese landen met specifiek Polen en Roemenië, Turkije, Marokko en eigenlijk alle Islamitische landen en een hoop NL'ers niet te vergeten. Als het aan hem ligt wordt NL een streng bewaakte, blanke enclave binnen Europa waarbij we misschien zelfs de banden met Noord Korea kunnen aanscherpen. Mits hij echt beweert wat hij allemaal roept natuurlijk. Maar misschien dat bepaalde landen zoals Japan en Frankrijk anders tegen Greenpeace aankijken. :p

Precies, ik heb ook best respect voor mensen die strijden voor idealen zoals bij Greenpeace. Wakker Dier is ook zo'n organisatie waar ik veel respect voor heb, het weet met succes supermarkten en producenten te dwingen om te kiezen voor vlees van vee dat een zo diervriendelijk mogelijk leven heeft gehad.

Daewoo-Chevrolet zei:
Aston zei:
Bij mij ook drie, tenzij mijn vader ook D66 stemt, dan vier, maar die zou volgens mij op CDA stemmen. smiling smiley Greenpeace doet gewoon goede dingen. Ze mogen misschien soms erg ver gaan maar het levert tenminste echt wat op. Ik heb respect voor ze. Beter een ex-Greenpeace activist dan een man die ongeveer alle Buitenlanders beledigd heeft. Alle Zuid-Europese landen, Alle Oost-Europese landen met specifiek Polen en Roemenië, Turkije, Marokko en eigenlijk alle Islamitische landen en een hoop NL'ers niet te vergeten. Als het aan hem ligt wordt NL een streng bewaakte, blanke enclave binnen Europa waarbij we misschien zelfs de banden met Noord Korea kunnen aanscherpen. Mits hij echt beweert wat hij allemaal roept natuurlijk. Maar misschien dat bepaalde landen zoals Japan en Frankrijk anders tegen Greenpeace aankijken. :p

Precies, ik heb ook best respect voor mensen die strijden voor idealen zoals bij Greenpeace. Wakker Dier is ook zo'n organisatie waar ik veel respect voor heb, het weet met succes supermarkten en producenten te dwingen om te kiezen voor vlees van vee dat een zo diervriendelijk mogelijk leven heeft gehad.

Denk dat Geert ook wel vindt dat hij strijdt voor idealen ;)

Valt op dat het een zeer politiekcorrect gezelschap is hier
de pvv bestaat gewoon niet. ( grappig eigenlijk) :p

flop zei:
Valt op dat het een zeer politiekcorrect gezelschap is hier
de pvv bestaat gewoon niet. ( grappig eigenlijk) :p

De lijsttrekker van de PVV was in mijn ogen dan wel weer de allerbeste in álle debatten : tsjonge wat kan die man altijd scherp uit de hoek komen(y).
Hij zou zo de opvolger kunnen worden van de gisteren wel érg zure en eentonige Freek de Jonge , die Wilders is een topcabaretier maar in de politiek niet echt op zijn plaats .
Ik heb net als altijd sinds 1995 (op 2 keer PvdA na dan:)) weer SP gestemd , dit keer op aanraden van onze commissaris van de koningin Carla Peys op onze Zeeuwse kandidate Trix de Roos - de SP moeder van onze provincie . Tevens heb ik toch wel enkele tientallen vrienden /collega's over kunnen halen om toch maar wél SP te stemmen : ik denk en hoop dan ook dat de uitslag best wel eens mee kan gaan vallen voor "mijn" partij (y)
Dit keer dan niet de grootste maar dat komt dan in 2014 bij de volgende verkiezingen wel , vanavond in ieder geval een feestje voor de (bescheiden) winst .:D

Nu voorlopig 41 voor VVD en 40 voor PvdA. Sp blijft op 15 steken. Wat een ongelooflijke slechte uitslag voor Nederland ! Iedereen gecondoleerd...

Wel een makkelijke / duidelijke zaak zo ! Dat zou in ieder geval betekenen dat er bijna geen andere optie is dan VVD + PVDA, anders krijg je minimaal 4 of wellicht zelfs 5 partijen om aan die meerderheid te komen.

wibi zei:
Nu voorlopig 41 voor VVD en 40 voor PvdA. Sp blijft op 15 steken. Wat een ongelooflijke slechte uitslag voor Nederland ! Iedereen gecondoleerd...

De CPB cijfers zeggen wat anders. Maar dat komt de SP niet goed uit, dus dan zijn die cijfers maar "onbetrouwbaar" en voor "een te lange termijn".

Kijk, NL is tot bezinning gekomen. Zowel wat links als rechts betreft (inclusief PVV).

Ongelofelijk, wat een slagveld. Ik geloof het tot nu toe niet (voorlopige prognose).

Ik droom....

Het zijn wel de twee kwaliteitspartijen.....:T
Nu maar hopen dat er een huwelijk mogelijk is. Dat hoop ik echt. Leuk poldermodelletje.

Wat is rood met blauw? Rose?

Dat versoepelen heb ik zo mijn twijfels over. Wat zou een werkgever meer kosten: 2 tot 3 maanden salaris als vergoeding meegeven volgens de huidige kantonrechtersformule of 6 maanden WW betalen? Daarnaast heb je nu al de mogelijkheid om via het UWV toestemming tot ontslag te krijgen om economische redenen (zonder vergoeding en een verkorte opzegtermijn). Daarnaast zou bij een verhouding 41/40 of 40/41 een grotere dwang ontstaan om links en rechts naast elkaar in de regering te krijgen. Goed voor een brede vertegenwoordiging van het land.

Rechts geen meerderheid, links geen meerderheid. VVD + PvdA geen meerderheid in 1e Kamer. Als de mannen zich aan hun woord houden hebben we voorlopig geen kabinet...

Nou, ik ben benieuwd of Geert nu z'n ballen toont en consequenties trekt uit deze uitslag...

VVD en PvdA zullen nu hoe dan ook samen een coalitie vormen waarbij ik het liefst Groen Links als eventueel 3de partij zie (SP lijkt met voor de VVD uitgesloten)

Ik heb trouwens na lang twijfelen uiteindelijk toch op Samson gestemd, en blijkbaar was ik niet de enige. Hopelijk wordt zijn partij nog de grootste en krijgen we niet weer die afschuwelijk Rutte als premier.

SVF zei:
Ik heb trouwens na lang twijfelen uiteindelijk toch op Samson gestemd, en blijkbaar was ik niet de enige. Hopelijk wordt zijn partij nog de grootste en krijgen we niet weer die afschuwelijk Rutte als premier.

Daar hoop ik ook op!

Ben eruit. Volgende kabinet wordt VVD (met Rutte als MP), PvdA (met minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en de (machtsgeile) CDA voor de broodnodige (zekere) meerderheid in de 1e Kamer....

Machtsgeil vind ik wel een foute opmerking. Ik vind dat het doel van elke partij moet zijn om regeringsverantwoordelijkheid te dragen. Daarvoor stemt iemand toch op een partij?

Soloman zei:
Geert Wilders!:D

Wat een mop!

Wat een verlies!!!:eek:

hahaha!
Hij wist het allemaal zo goed.

Dat was al wel duidelijk, maar dat van meneer clown Roemer vind ik nog veel lachwekkender. Die had zich een paar weken terug al bijna in het torentje gezien...

A110-50 zei:
Dat was al wel duidelijk, maar dat van meneer clown Roemer vind ik nog veel lachwekkender. Die had zich een paar weken terug al bijna in het torentje gezien...

Inderdaad, die mop vind ik nog groter!

Joël D. zei:

Tien vrienden gaan elke dag samen naar hun stamkroeg "Nederland" om een paar biertjes te drinken. De rekening bedraagt iedere dag € 100. Normaal gesproken zou iedereen € 10 moeten afrekenen, maar de vrienden hebben uiteenlopende inkomsten en besluiten de rekening volgens de verdeelsleutel van de Nederlandse belastingen

De 3de betaalt € 1
De 4de betaalt € 2
De 5de betaalt € 3
De 6de betaalt € 5
De 7de betaalt € 7
De 8ste betaalt € 10
De 9de betaalt € 16
De 10de betaalt € 56

Hoewel de rijkste meer betaalt dan de andere negen bij elkaar is iedereen tevreden met de oplossing en treffen ze elkaar dag in dag uit in de stamkroeg. Totdat de uitbater op een dag besluit de groep korting te geven. "Omdat jullie al jaren goede klanten zijn en hier iedere dag komen, geef ik jullie vanaf vandaag € 20 korting per dag. Ik zal dus nog maar € 80 per dag berekenen voor de gedronken biertjes.

Op advies van de kroegbaas besluiten de vrienden de 20% korting door te berekenen op de bedragen die ieder betaalt. Die avond rekenen de mannen als volgt af:

Het lijkt een oplossing waarmee iedereen tevreden moet zijn: de twee armste vrienden drinken nog steeds voor niks en iedereen is die avond goedkoper uit. Wie zou er kunnen klagen?

Éénmaal buiten, begint iedereen te rekenen. "Ik heb maar 20 cent van de korting gekregen!" roept de 3de vriend. De 4de zegt: "Ik krijg ook maar 40 cent van de 20 euro korting, terwijl de 10de er € 11,20 van krijgt!". "Dat is waar," zegt de 5de, "waarom moet hij € 11,20 krijgen, terwijl ik maar 60 cent krijg? De rijkste krijgt het grootste gedeelte van de korting!". "Ho even," roepen de eerste twee. "Wij twee hebben helemaal niets gekregen. Dit systeem buit de armen uit!"

De volgende avond is de 10de man niet aanwezig. De negen andere nemen plaats en drinken hun biertje zoals altijd. Alles gaat goed tot op het moment dat er betaald moet worden. Ze ontdekken dan iets interessants: ze hebben niet genoeg geld om te betalen, zelfs niet om de helft van de rekening te betalen!

Zo is het in het echt leven ook. Linkse partijen klagen steen en been dat de rijksten het meeste profijt hebben van belastingverlagende regelingen als de hypotheekrenteaftrek. Belast ze nog meer, beschuldig ze van rijk zijn en ze zullen zich niet meer vertonen. We moeten voorkomen dat de 10% rijkste mensen in Nederland hun biertje gaan drinken in het buitenland.

---

Waar je gemakshalve even aan voorbij gaat is het gemak waarmee de 10 vrienden hun geld verdienen. Nummer 10 is als werkend mens dus 56 keer meer waard dan de nummer 3 op jouw lijst. Hij werkt dus ook 56 keer zo hard? Of krijgt hij het gewoon een heel stuk makkelijker binnen? De nieuwe topman van van Landschot zou zo iemand kunnen zijn. De loonsverhoging alleen al is daar een ton. Op een totaal inkomen van 1,5 miljoen per jaar. Plus alle onkosten. En wél pensioen. Maar dat krijgt hij natuurlijk voor de grote verantwoordelijkheid die hij loopt. Ja ja. Als de crisis ons iets heeft geleerd, dan is dat dat het risico voornamelijk door de gewone werkenden en kleine zelfstandigen gedragen wordt. Er is geen topmanager die zijn zaakje heeft moeten inruilen voor een rijtjeshuis en een golfje. Niet één. De voetballertjes in de eredivisie zijn goed voor 3 ton per persoon gemiddeld per jaar. Alles en iedereen meegerekend, inclusief de reservespelers van FC rode-lantaarn-drager. 3 ton. Voor het spelen van een spelletje. Da's twee keer meer dan de veramtwoordelijkheid dragen die minster-president heet. En dat voor een bedrijfstak die inmiddels in veel gemeentes gesteund moeten worden van gemeeschapsgeld. Waarbij binnenkort ook nog eens 1,2 miljard euro bij elkaar gesprokkeld mag worden in 10 jaar tijd om naar die voetballertjes te mogen kijken. En wie mag dat ophoesten? De gewone burger. Om de zakken te spekken van ene Murdoch. En dan met droge ogen beweren dat zo'n zakkenvuller een zegen is voor het cafe? Nee, kan ik moeilijk inkomen.

speedtouch zei:
A110-50 zei:

Inderdaad, die mop vind ik nog groter!

Ik vind die van Wilders juist de giller van het jaar, ik had trouwens wel gehoopt dat D66 iets meer zetels zou hebben, maar voorlopig ben ik niet ontevreden

s velthuis zei:
Joël D. zei:

De 3de betaalt € 1
De 4de betaalt € 2
De 5de betaalt € 3
De 6de betaalt € 5
De 7de betaalt € 7
De 8ste betaalt € 10
De 9de betaalt € 16
De 10de betaalt € 56

---

Waar je gemakshalve even aan voorbij gaat is het gemak waarmee de 10 vrienden hun geld verdienen. Nummer 10 is als werkend mens dus 56 keer meer waard dan de nummer 3 op jouw lijst. Hij werkt dus ook 56 keer zo hard? Of krijgt hij het gewoon een heel stuk makkelijker binnen? De nieuwe topman van van Landschot zou zo iemand kunnen zijn. De loonsverhoging alleen al is daar een ton. Op een totaal inkomen van 1,5 miljoen per jaar. Plus alle onkosten. En wél pensioen. Maar dat krijgt hij natuurlijk voor de grote verantwoordelijkheid die hij loopt. Ja ja. Als de crisis ons iets heeft geleerd, dan is dat dat het risico voornamelijk door de gewone werkenden en kleine zelfstandigen gedragen wordt. Er is geen topmanager die zijn zaakje heeft moeten inruilen voor een rijtjeshuis en een golfje. Niet één. De voetballertjes in de eredivisie zijn goed voor 3 ton per persoon gemiddeld per jaar. Alles en iedereen meegerekend, inclusief de reservespelers van FC rode-lantaarn-drager. 3 ton. Voor het spelen van een spelletje. Da's twee keer meer dan de veramtwoordelijkheid dragen die minster-president heet. En dat voor een bedrijfstak die inmiddels in veel gemeentes gesteund moeten worden van gemeeschapsgeld. Waarbij binnenkort ook nog eens 1,2 miljard euro bij elkaar gesprokkeld mag worden in 10 jaar tijd om naar die voetballertjes te mogen kijken. En wie mag dat ophoesten? De gewone burger. Om de zakken te spekken van ene Murdoch. En dan met droge ogen beweren dat zo'n zakkenvuller een zegen is voor het cafe? Nee, kan ik moeilijk inkomen.

Het is anders wel vriendelijk dat die rijke man 56% van de totale rekening betaalt. In zijn eentje. Dat is tamelijk solidair. Als dan door een externe factor de gezamenlijke betaling lager wordt (van 100 naar 80 euro) terwijl de verdeling van lasten onder de 10 bierdrinkers hetzelfde blijft (de rijke betaalt nog steeds 56% van de rekening), dan is het wel tamelijk naïef de rijke te betichten van asociaalheid :rolleyes:

https://www.gemiddeld-inkomen.nl/beroemdheden.php

Nog wat voorbeelden die aangeven waarom ik me echt niet kan vinden in dat cafe-verhaaltje. Van der Sar, 5,2 miljoen per jaar. Dat is ruim 14.000 euro per dag. Da's bijna een jaarlijks minimuminkomen, maar dan in één dag. Dus waar een schoonmaker het hele jaar door toch behoorlijk hard voor moet werken, verdient van der Sar in één dag. Een huis wat een normale werknemer in 30 jaar aflost, tikt hij binnen 3 maanden cash af. Die man moet toch wel een enorme verantwoordelijkheid op zijn schouders hebben. Die moet dagelijks toch minstens 10 mensenlevens redden...

Terug
Bovenaan