Het Taalneuzelaarstopic deel 3

Applaus, Applaus
Für deine Worte.
Mein Herz geht auf,
Wenn du lachst!
Applaus, Applaus,
Für deine Art, mich zu begeistern.
Hör niemals damit auf!
Ich wünsch mir so sehr,
Du hörst niemals damit auf.

(Applaus Applaus - Sportfreunde Stiller)

Als dat niet lukt ga ik er voorbij. 77,78,79,85,75 kan ik niet over.

Nu heb ik de eerste twintig jaar van mijn leven in Friesland gewoond dus voor mij klinkt dit niet heel onnatuurlijk. Maar het is toch geen gangbaar Nederlands?

nu.nl zei:
De Spanjaard werkte na 62 minuten ook de 4-1 binnen. Zijn schot werd van richting veranderd en verdwijnde met enig fortuin in het Arsenal-doel.

verdwijnde... In vroeger tijden zou de scribent zijn gevierendeeld. En terecht.

cirKel zei:
Ik denk dat men hier een grote fout maakt. De Noordeuropeaan houdt nu eenmaal minder van sedans in deze klasse dan de Noordamerikaan en Zuideuropeaan

Ik denk het ook. Al enkele decennia spreken we over Noord-Europeanen, Noord-Amerikanen en Zuid-Europeanen.

Reyner zei:
Re: BMW 5-serie (G30)
22-02-2017 20:58
520d
9% is best veel. Bij welke dealer is besteld?
Vanavondt in Leuven, trouwens 13 000 incl BTW voor de overname van de f10 520dA einde 2011 met 308 000km..

Leuven is gewoon een stad in Vlaams-Brabant, daar zit het hem dus niet in ;)

c050.gif
Heb mijn Captur na 1.5 jaar ingerolen voor een Hyundai ix35

iDS zei:
Reyner zei:
Re: BMW 5-serie (G30)
22-02-2017 20:58
520d
9% is best veel. Bij welke dealer is besteld?
Vanavondt in Leuven, trouwens 13 000 incl BTW voor de overname van de f10 520dA einde 2011 met 308 000km..

Leuven is gewoon een stad in Vlaams-Brabant, daar zit het hem dus niet in ;)

En 'Vanavondt' is een BMW-dealer in diezelfde plaats.....

Ik heb nu al voor de tweede x dat er een bougiekop is afgebroken bij mijn auto. (Opel Astra 1.8 Hatchback. Bouwjaar 2000) Als ik op de snelweg rij gaat ineens het moterlampje branden en dan merk je dat hij op 3 cillinders rijdt.

Tweede x? Hoeveel x-en heeft een Astra?

Kortom, het is gebruik in "de provincie". Net zoals daar georven het voltooid deelwoord van erven is. o_O

Herr Dr. von Zen zei:
Kortom, het is gebruik in "de provincie". Net zoals daar georven het voltooid deelwoord van erven is. o_O

Nou, laten we onze hoofdstedelijke republiek future tempore niet buitenspel zetten, alwaar ze het verschil tussen kennen en kunnen niet kennen.

Nee, het verschil tussen "kenne en kunne kanne we niet". ;)

Overigens woon ik tegenwoordig in BaWü... :D

Herr Dr. von Zen zei:

Waar is 'de provincie'? De meeste Nederlanders wonen in een provincie.

Maar wat zeg je nu?
- Het is gebruikelijk.
- Het is een gebruik.
- Het is gebruikt.

Het gebruiken van de term "provincie" komt door Julius Caesar (spreek uit als kaisar en niet als seesar), die hiermee alles buiten Rome bedoelde. ;)

Inwoners van München noemen alles buiten Beieren boeren, eigenlijk alles buiten de stad München zelf. Niet toevallig dat München eenzelfde (soort) arrogantie wordt verweten als Amsterdam... :cool:

Nu je het zegt, das ist ja richtig!
Zitten wel meer Duitse dingetjes in het Gronings trouwens. Mijn oma had het bijvorbeeld ook altijd over een teller als ze een bord bedoelde.

RobEU zei:
Herr Dr. von Zen zei:
Zijdelings gerelateerd, dit is hoe "de Duitser" over Nederland denkt:

Ik weet dat het niet het taalneuezelaarstopic is, maar het meer gepaste lidwoord hier is 'een'. ;)

OK, Rob, dan verder in het juiste topic.
Nee, "de Duitser" heb ik bewust zo geschreven. Een Duitser zou kunnen betekenen dat het om een c.q. één Duitser gaat.
Das ist halt nicht der Fall, er zijn behoorlijk veel Duitsers die er zo over denken. Dat alles doordat Nederland verder gaat waar Duitsland zo voortvarend begon.

Daar zit 1 minuut verschil tussen (en misschien maar 1 seconde, nl. van 21:33.59 naar 21:34.00). En aangezien hij eerst nog dit topic moest opzoeken om het te plaatsen, was hij er gewoon op tijd bij.

Of er zat bijna twee minuten tussen, en dan heeft Dennis alle tijd gehad om dit topic te zoeken! Het is allemaal wat.

Boblafrance Ralph zei:
wie sprak er over" la douche France " ?
(...)
salut amies!

douche = stortbad / douce = zoete, zachte
amies = vriendinnen / amis = vrienden
(ik gok dat er op dit forum voor circa 99% mannen zitten)

Smaakvol, iemand die ernstig dyslexie heeft in dit topic de les lezen...

Terug
Bovenaan