Japan Classic Sunday

Ik snap het ook niet. "De 323F wilde ik als 18-jarige hebben als eerste auto (werd uiteindelijk dus de 929 uit '78). Blijf het een fantastische auto vinden. (..) zou toch leuk zijn om eentje eens te bezitten" Lijkt me duidelijk dat deze auto voor mij wél interessant is. Zowel qua looks als qua sentiment. En inmiddels zeldzamer dan een Kever, Golf of Mini ;)

Omdat er te weinig aan te sleutelen valt? Want verder lijkt ie me niet minder spannend dan een Golf II om maar iets te noemen.

Eigenlijk best vreemd dat er zo weinig over zijn. Ik had een 323 sedan van 1991 en toen ik die verkocht was die volkomen roestvrij. Een F als liefhebbersauto zou het toch redelijk makkelijk moeten overleven.

Als die blauwe een beetje vriendelijk aan de prijs is dan zou ik zeggen: grijp je kans, want de prijzen gaan in rap tempo omhoog. Deze generatie staat ook niet bekend als een notoire roestbak dus als ie verder netjes is kan ie met goed onderhoud makkelijk buiten slapen.

Om als liefhebbersauto te dienen hoeft het toch geen pure rijdersauto te zijn? Als je vrolijk wordt elke keer als je ernaar kijkt lijkt me dat prettig genoeg. Ik heb wel wat auto's op mijn 'ooit eens'-lijstje staan waarvan ik weet dat ze niet bijzonder rijden of zelfs technisch niet best zijn. Het uiterlijk is genoeg.

Om als liefhebbersauto te dienen hoeft het toch geen pure rijdersauto te zijn? Als je vrolijk wordt elke keer als je ernaar kijkt lijkt me dat prettig genoeg. Ik heb wel wat auto's op mijn 'ooit eens'-lijstje staan waarvan ik weet dat ze niet bijzonder rijden of zelfs technisch niet best zijn. Het uiterlijk is genoeg.
Dat zou voor mij het bezit van de zaak snel het einde van het vermaak zijn denk ik.
Maar ik merk dat MCW het wel ziet zitten dus dan zeg ik: doen!!

Ik heb al een auto dat bekend staat om z'n rijgedrag, dat scheelt.. ;) als iedereen een (bijna) oldtimer zou kopen dat een pure rijdersauto zou moeten zijn dan ben ik benieuwd hoe je over al die mensen/auto's denkt.

Mooie foto's @MCW 84 !
54643606655_d0e293dbc6_b.jpg

Deze Bluebird ben ik ongeveer een jaar geleden tegen gekomen in Hilversum. Fantastisch dat er nog een Bluebird stationwagen bestaat! (y)

Dat het een diesel is maakt het nog leuker, al hoop ik dat de bijzonderheid daarvan en niet het fiscale voordeel de reden is geweest dat hij naar Nederland is gehaald.

De 323F wilde ik als 18-jarige hebben als eerste auto (werd uiteindelijk dus de 929 uit '78). Blijf het een fantastische auto vinden. Veel zijn verpest door tuning (was ook destijds actief op 323F club/forum). Deze staat te koop... zou toch leuk zijn om eentje eens te bezitten

9c9IuTC.jpeg

8AgGs1T.jpeg

WrFmNya.jpeg
Heb je een linkje. Ik heb wel een oprit en een schuur. En eenzelfde jongensdroom als 18-jarige. Heb er ook eentje gehad en zou er best graag weer eentje hebben.

Fraaie bolides beides, maar wat een prijzen inmiddels (hoewel ik ze ook nog wel vind meevallen). Had enkele jaren terug toch mijn slag moeten slaan, toen ze nog voor tussen de € 900 en € 1.500 werden geadverteerd. Zo'n rode heb ik zelf ook gehad. Sweet memories. En hoewel misschien geen instant klassieker voor iedereen. Voor mij zeker wel.

Leuk man. Welke bekleding had je? Nadeel van die rode vind ik de bekleding en dat het automaat is. Ja die prijzen.. sommige al voor 7/8.000 euro. Hoe reed zo'n F eigenlijk? Sportief of viel dat mee?

Leuk man. Welke bekleding had je? Nadeel van die rode vind ik de bekleding en dat het automaat is. Ja die prijzen.. sommige al voor 7/8.000 euro. Hoe reed zo'n F eigenlijk? Sportief of viel dat mee?
Ik had uiteindelijk een rode '92 er facelift model, dus met die rafelige kleurrijke bekleding (blauwig zwart, zoals in de blauwe die nu wordt geadverteerd) en met het toen nieuwe mazda logo voorop. Toen wel ook proefgereden een zwarte oudere '90 er met nog de grijze (maar degelijkere) bekleding, zoals in de nu geadverteerde rode. Paar jaar terug ook echt wel wat nadrukkelijker rondgekeken en toen ook weer met een paar exemplaren in de genoemde prijsklasse proefgereden, maar aan die exemplaren was net iets te veel vond ik toen (een metallic turquoise blauw-groene en een metallic beige). Dus toen niet gedaan. Nu toch wel beetje spijt.

Mijn idee? Een F rijdt wat mechaniek niet anders dan een sedan of hatcback. Maar de zithouding is behoorlijk anders wat een sportievere rij-ervaring geeft.

Mijn idee? Een F rijdt wat mechaniek niet anders dan een sedan of hatcback. Maar de zithouding is behoorlijk anders wat een sportievere rij-ervaring geeft.

Dankje. Ik weet alleen niet hoe de sedan en hatchback reden ;) Denk niet heel bijzonder in die tijd. Wel lang geleden eens als passagier in een 323F gezeten, je zit idd lekker laag.

Dat klopt wel. Ik had destijds de gangbare 1.6i. Dat reed best soepel en sportief. Maar zo reden alle mazda's wel in die tijd (denk ik). Maar je trok er niet echt de straatstenen mee uit straat. De 1.8i had wel wat meer power. Je viel er qua zitten wel lekker diep in ja. En de carrosserie met de aflopende neus, de klapkoplampen en de hoge achterkant. Het zag (en ziet) er wel lekker sportief uit. Ik vind de F tot op de dag van vandaag een vlotte verschijning. En behoorlijk tijdloos wat mij betreft. Tuurlijk is het een oud model. Maar zeker niet zwaar verouderd. Maar ik ben bevooroordeeld.

Mooie en mindere exemplaren inderdaad. Zo dicht mogelijk bij origineel blijven verdient m’n voorkeur, maar zijn helaas in de minderheid.

Die Sports 800 komt uit 1965 ipv 1969. En wat heeft zo’n Corona uit ‘68 veel Italiaans in z’n ontwerp zeg, voor van opzij en achter.

Deze staat geregistreerd als Autozam AZ-1.

Zag het idd. Sprak de eigenaar van beide (Hoebeke uit Zeeland, bekende naam) en had het echt over Suzuki. Zou ook gek zijn Suzuki Cara er op te plakken maar niet onmogelijk. Staan ook wel vaker fouten in rdw.

Mogelijk omdat de RDW de Cara niet kende?

Het is natuurlijk wel een handelaar, dus kentekens wisselen tussen twee voorraadauto's is niet helemaal onwaarschijnlijk.

Laatst bewerkt:
De witte en rode zullen bij nader inzien wel dezelfde auto zijn. Die sticker met 27 rechtsboven op de voorruit zie ik op beide foto's. Ook zie je bij beide een vlek op de voorbumper bij de luchtinlaat rechtsonderin.

Scherp! Ik zie op het hoekje van de bumper nu ook dezelfde schade. Twee zwarte plekjes. Maar het lijkt me best een klus om de carrosserie dan te wijzigen?

Hoe bedoel je? Een auto met makkelijk demonteerbare stukken carrosserie spuiten is niet zo bijzonder.

Ik was eigenlijk niet van plan te gaan omdat ik afgelopen zaterdag al naar het ITM in Raamdonksveer zou gaan. Maar nu het afgelopen weekend afgelast was, zit ik erover te denken om dan naar JCS te komen.

Terug
Bovenaan