JFR: Mini Cooper S 60 years Edition 2019.

Ik ga niet teveel aan de auto veranderen, zit alleen te twijfelen om eventueel een openluchtfilter van Green of K&N er op te laten zetten, vroeger een Golf 3 gehad waar ik een tijdje een openluchtfilter van Green op heb gehad, gaf een mooi geluid.(y)

Ik zou het niet doen, zeker niet omdat je nog garantie hebt. Hoe heb je dat trouwens geregeld? Je eigen garage heeft hem in opdracht van jou bij dealer gekocht. Heb je alleen de fabrieksgarantie of is deze ook uitgebreid met Mini Next garantie?

Laat je de beurten wel bij BMW/Mini uitvoeren? Ik hoor uit eerste hand dat dit absoluut aan te bevelen is, ook vanwege de vele software updates. Zo'n dure nieuwe auto zou ik zelf altijd bij de merkdealer in onderhoud doen.

Ik heb alleen fabrieksgarantie volgens mij. De beurten laat ik altijd bij de lokale garage uitvoeren waar ik al jaren kom, althans, vorig jaar is het overgenomen door een monteur die daar werkte.
Beide Kia's heb ik daar ook laten onderhouden, was volgens mij ondanks de 7 jaar garantie ook geen probleem, gelukkig nooit van gebruik van hoeven te maken, al heb ik bij de eerste Kia wel een keer nieuwe velgen gekregen, omdat de eerste velgen begonnen te corroderen, er kwamen vreemde plekken op.

Vanmiddag even een toerritje gemaakt:

De Mini is echt een feestje om in te rijden, ik merk ook al dat er mensen even naar de auto kijken.:) Totaal anders dan de Kia die een stuk anoniemer was.:D
Ook even wat dingen uitgeprobeerd, de Green stand, maar dan is de auto zo vlot niet, echt om benzine te sparen, de sport stand had ik al een keer gebruikt, meestal rij ik in de mid stand, dan komt er ook een mooi geluid uit de uitlaat.:)
Ook de flippers achter het stuur even geprobeerd, maar ik denk dat ik toch de voorkeur geef om de automaat alles te laten doen.:)

Wat ziet deze Mini er fraai uit zeg. Erg leuk, hij klopt gewoon helemaal.

Het handmatig schakelen van een automaat heb ik nooit zo begrepen. Alleen met het teken van een aanhanger kan het nuttig zijn.

Achteraf had ik misschien ook nog een proefrit moeten maken in een Ford Fiesta ST, schijnt ook erg leuk te rijden, niet dat ik begin te twijfelen over de keuze voor de Mini, daar hoop ik de komende jaren lekker van te kunnen genieten.:)
Maar sommigen zeggen dat een handbak beter past bij sportieve auto's, al ben ik zeer tevreden over de automaat van de Mini.

Hetzelfde als in elk ander topic van je duso_O.
Auto is nog niet binnen of de twijfel slaat al toe. Zonde! Waarom dan niet gewoon proefritten doen voor je een impulsieve aankoop doet?

Twix zei:
Het handmatig schakelen van een automaat heb ik nooit zo begrepen. Alleen met het teken van een aanhanger kan het nuttig zijn.

Als het onzinnig is moet je me het zeggen, oprecht, maar als kind van ouders die altijd handbak hebben gereden zie ik er in de heuvels nog wel wat in. Als ik met onze gehuurde camper wist dat er een steilere heuvel aankwam zette ik de bak altijd even op handmatig, zodat ik hem zo in de versnelling kon houden.

Nu woont JFR natuurlijk in een van de minst heuvelachtige streken van heel Europa, maar ik kan me voorstellen dat je met een wat sportievere auto die flippers leuk vindt voor de beleving bij een beetje doorrijden.

Joop 5528328 zei:
Hetzelfde als in elk ander topic van je duso_O.
Auto is nog niet binnen of de twijfel slaat al toe. Zonde! Waarom dan niet gewoon proefritten doen voor je een impulsieve aankoop doet?

Mijn woorden worden weer verkeerd begrepen, de twijfel slaat echt niet toe, de Mini is tot nu toe de leukst rijdende auto waarin ik heb gereden,ik zeg alleen dat de Ford Fiesta naar het schijnt, ik heb er nog niet in gereden, ook erg leuk te rijden, en handgeschakeld, wat ook goed past bij een sportieve auto, al voldoet de automaat in de Mini ook prima, en mis ik het zelf schakelen nog niet echt.

Mijn zwager heeft een ST van 2017 dacht ik. Heb een keer meegereden, leuk ding hoor maar zo'n Mini is wel specialer vind ik. RWD, luxer (schuif dak, leder) en de motor maakt lekker knetter geluid. En een ST is alleen handgeschakeld. Ik zou wat meer experimenteren met het flipperen, dat kan net zo leuk zijn in mijn optiek.

Erg vet apparaat ja deze Mini. Heb ze zelf (in ieder geval kwa looks) altijd leuk gevonden, en deze is natuurlijk extra dik om te zien. Heel veel plezier ermee!

Zo'n hardcore Fiesta is vast leuk, maar als dagelijks pretpakket zou ik veel liever een Cooper S hebben. En die automaat is zo goed, daar kun je met de hand niet tegenop.
Plus het is een veel mooier en hoogwaardiger gebouwde auto met een veel betere zitpositie. Geen vergelijk dus.

Lexarno zei:
Mijn zwager heeft een ST van 2017 dacht ik. Heb een keer meegereden, leuk ding hoor maar zo'n Mini is wel specialer vind ik. RWD, luxer (schuif dak, leder) en de motor maakt lekker knetter geluid. En een ST is alleen handgeschakeld. Ik zou wat meer experimenteren met het flipperen, dat kan net zo leuk zijn in mijn optiek.

Ik zie niet wat er zo sportief aan schakelen is. Mijn SLK automaat rijdt veel sportiever dan mijn handgeschakelde A4.
Mits het financieel niet te gek wordt moet de opvolger van de A4 ook een automaat worden.

Overigens kwam er gisteren een melding in beeld,met een gevarendriehoek er bij, dat er in de buurt ergens een auto met pech stond, ik moest echter afslaan, toen verdween het bericht ook weer uit het navigatiescherm.

Kristian zei:
Zo'n hardcore Fiesta is vast leuk, maar als dagelijks pretpakket zou ik veel liever een Cooper S hebben. En die automaat is zo goed, daar kun je met de hand niet tegenop.
Plus het is een veel mooier en hoogwaardiger gebouwde auto met een veel betere zitpositie. Geen vergelijk dus.

Zitpositie bij de Mini is inderdaad prima voor elkaar, en dan heb ik ook nog eens de comfortstoelen, de sportstoelen bij Mini zijn 1 geheel, de stoel en hoofdsteun, in de Kia zat ik op de stoel, in de Mini heb ik weer het gevoel in de stoel te zitten.

afentoe zei:
Twix zei:

Als het onzinnig is moet je me het zeggen, oprecht, maar als kind van ouders die altijd handbak hebben gereden zie ik er in de heuvels nog wel wat in. Als ik met onze gehuurde camper wist dat er een steilere heuvel aankwam zette ik de bak altijd even op handmatig, zodat ik hem zo in de versnelling kon houden.

Nu woont JFR natuurlijk in een van de minst heuvelachtige streken van heel Europa, maar ik kan me voorstellen dat je met een wat sportievere auto die flippers leuk vindt voor de beleving bij een beetje doorrijden.

Noi vooruit, voor het trekken van aanhangers en het rijden in de heuvels. Of een combinatie daarvan natuurlijk.
Maar buiten die omstandigheden heb ik het nog nooit gebruikt of bedacht dat ik het wel fijn zou vinden.

Wat ik ook erg fijn vind aan de Mini zijn de zittingverlengers: bij de Kia had ik weleens gedacht het zou fijn zijn om wat meer ondersteuning te hebben voor de onderbenen.:)
Ook het geluid van de radio en speakers is prima in orde, er zit een geluidsinstallatie van Harman Kardon in.

speedtouch zei:
Het klinkt alsof je een prima keus hebt gedaan!(y)

Klopt, ik moet zeggen dat ik een jaar of 7 geleden al aan een DS3,Mini of Alfa Romeo Mito zat te denken, destijds is het een Kia geworden waarvan ik nu 2 heb gehad, zeker geen spijt van gehad, het zijn goede, betrouwbare auto's.
Maar in mijn hoofd zat altijd nog het plan om 1 van de bovengenoemde auto's te kopen, vooral een DS3 of Mini, 7 jaar terug al eens een proefrit gemaakt in een DS3, reed ook erg fijn.(y)
Ook met de gedachte in het hoofd dat ze nu alles aan het elektrificeren zijn, toch maar ervoor gaan, vorige maand een proefrit gemaakt in een Mini Cooper S, en ik was gelijk verkocht, wat rijdt een Mini heerlijk!:D
Een gevoel wat ik eigenlijks niet echt omschrijven kan, maar iets wat ik nog nooit in de 20 jaar dat ik mijn rijbewijs heb meegemaakt,en ik heb in die 20 jaar al in aardig wat auto's gereden, waarvan 6 eigen auto's.

Ik heb het nooit gedacht, heb de Mini nu een paar weken, maar ik mis het zelf schakelen totaal niet, ondanks dat ik 20 jaar lang tot oktober alleen maar in handgeschakelde auto's heb gereden, ik zou alleen nog een handbak willen als die superstrak schakelt.:)

JFR zei:
Ik heb het nooit gedacht, heb de Mini nu een paar weken, maar ik mis het zelf schakelen totaal niet, ondanks dat ik 20 jaar lang tot oktober alleen maar in handgeschakelde auto's heb gereden, ik zou alleen nog een handbak willen als die superstrak schakelt.:)

Geloof me, je wilt hierna echt geen handbal meer!

Je zou het misschien niet zeggen als je naar het formaat kijkt, maar ik zit ook prettiger in de Mini dan in de Kia, qua stoelen, maar ook dingen als de armsteun, ik heb nu een armsteun waar ik echt wat aan heb, bij de Kia zat die bij mij te laag, en ook aan iets als de zonneklep, daar kan ik nu weer fatsoenlijk onder door kijken, terwijl ik de stoel in de Kia niet eens in zijn hoogste stand had, gewoon in de normale stand.

Weet iemand of er een storing op de autoweeksite is? bij de foto's die ik heb geplaatst staat nu image not found.

Update: ik heb het al gevonden wat het is, ik maak gebruik van m upload, en die is ermee gestopt, ik maak nu gebruik van IMGBB, ik zal de foto's opnieuw plaatsen.

Nog wat rondgekeken op internet over de bekleding van de Mini, de Mini die ik heb heeft artificial leather, kunstleer dus, maar wel zo mooi dat het op echt leer lijkt.(y)Verder maakt het mij niet veel uit, de kleur van de bekleding matcht mooi met het groen van de buitenkant.:)
Had er ook wel aan gedacht dat in een B-segment auto niet echt leer wordt gebruikt ,dat is meer van auto's vanaf het c-segment.

Kunstleer hoeft ook niet slecht te zijn, misschien wel net zo slijtvast als echt leer.

JFR zei:
Nog wat rondgekeken op internet over de bekleding van de Mini, de Mini die ik heb heeft artificial leather, kunstleer dus, maar wel zo mooi dat het op echt leer lijkt.

Weet je dat zeker?

The Car Guide zei:
We like the lounge-style sport seats in Dark Maroon Nappa leather with green piping that matches the green pinstripe motif on the dash.

Als het Nappa leer is, er zijn verschillende soorten leer,ik hoop dat Nappa leer dan een goed soort leer is, volgens mij zit er wel verschil in kwaliteit tussen de verschillende leersoorten.

Nappa is volgens mij zelfs een wat duurdere leersoort bij BMW/ Mini. Ik heb het Dakota leder en dat is wat minder luxe. Die is wel wat robuuster.
Maar, als jij geen kleine kinderen hebt en zelf zuinig omgaat met je auto, hou je dat absoluut netjes.

Ik had geschreven dat het kunstleer zou zijn, maar het zal net als bij de meeste auto's wel een combinatie zijn, zijkant en achterkant kunstleer, het zit en rug gedeelte echt leer.
Zoals ik het begrepen het is Nappa leer niet van koeienhuid, maar van schaaps of lamshuid.
Ik ben benieuwd hoe het in een warme zomer zal gaan met leren bekleding.:)

Niet lullig bedoeld, maar wat heb jij in Godsnaam voor gesprekken met de verkoper gehad? Dit soort dingen kun je toch makkelijk aan bod laten komen bij de gesprekken rondom de aankoop? Net als het wel/geen automaat. Vraag de verkoper of je er mee mag rijden, vraag waar de stoelen van gemaakt zijn, wat voor garantie er op zit, etc. etc.

Al is het olifantenleer of rattenleer, de lederen bekleding in Mini's staat niet slecht bekend dus ook zomers gaat het echt niet ineens kapot. Zulke zorgen maakte je toch ook niet over de stoffen bekleding van de Rio...

Joop 5528328 zei:
Niet lullig bedoeld, maar wat heb jij in Godsnaam voor gesprekken met de verkoper gehad? Dit soort dingen kun je toch makkelijk aan bod laten komen bij de gesprekken rondom de aankoop? Net als het wel/geen automaat. Vraag de verkoper of je er mee mag rijden, vraag waar de stoelen van gemaakt zijn, wat voor garantie er op zit, etc. etc.

Ik heb zeker de nodige dingen gevraagd toen ik de auto bekeek.

@Barri: Het gaat me niet om het kapotgaan, maar om dat leer erg warm kan zijn in de zomer.

De lijn tussen kunstleer en echt leer vervaagt steeds verder en dat maakt ook helemaal niet uit. Het gaat erom of het mooi en duurzaam is.

Bij MINI en BMW hoef je je daar echt geen zorgen om te maken.

In de zomer zal het overigens ook nog wel meevallen. Alleen soms met een korte broek zal je het even voelen als de auto lang in de zon heeft gestaan.

Vanmiddag weer even uit te toeren geweest, op de terugreis even mijn huidige auto naast mijn oude neergezet:

2 totaal verschillende auto's.:T
Ik ben normaal gesproken een rustige rijder, maar je hebt een snelle en sportieve auto, dus even uitproberen op de snelweg, de 200 km per uur haalt de Mini makkelijk.:D

JFR zei:
@Barri: Het gaat me niet om het kapotgaan, maar om dat leer erg warm kan zijn in de zomer.

Kunstleer warmer. Met gewoon leer kan het inderdaad even warm aanvoelen als de auto in de felle zon gestaan heeft en je een korte broek draagt. Paar seconden.

Barri zei:
Al is het olifantenleer of [size=x-large]rattenleer,[/size] de lederen bekleding in Mini's staat niet slecht bekend dus ook zomers gaat het echt niet ineens kapot. Zulke zorgen maakte je toch ook niet over de stoffen bekleding van de Rio...

Het is maar goed dat ik niks in mijn mond had want ik barstte uit van het lachen

Het aparte bij de Kia was dat ik als ik de zonneklep naar beneden deed dat ik de weg niet meer zag, en ook de armsteun zat te laag, ik ben 1.82 m lang, en ik had de stoel in de Kia in de normale stand staan, ik heb het idee dat die auto meer voor aziaten ontwikkkeld was dan een gemiddelde europeaan, in de Mini is het wel goed.

Tsja, bij een MINI is de ontwikkeltijd en 'perfectionering' natuurlijk wat uitgebreider dan bij een 'budget' Kia.

Kleur van de MINI komt goed uit de verf op de foto's, mooi!

Ik vind het zelf ook een mooie kleur,de Mini waar ik een proefrit in heb gemaakt was een zwarte en gloednieuw, een paar weken oud met bijna 1000 km op de teller, dat zwarte stond ook mooi, maar ik vind de combinatie van het groen met het bruine leer erg fraai.

Ik heb het voor mij voor de toekomst al wat uitgestippeld: komende jaren hopelijk lekker van de Mini genieten, en dan in de toekomst wellicht een Toyota Yaris hybride kopen, waar ik ook een proefrit in heb gemaakt, en nog later zal er wel iets volledig elektrisch moeten komen, maar eerst heerlijk van de Mini genieten.:)

Dat klinkt alsof je al spijt hebt van deze aankoop met je hart en over een jaar graag weer iets met je verstand koopt. Als je kort na je aankoop alweer bezig bent met de opvolger is dat geen goed teken lijkt mij. Dat je ooit eens de overstap maakt naar iets elektrisch, dat kan ik me voorstellen, maar om dan over een paar jaar eerst nog een Yarid Hybrid te willen kopen snap ik totaal niet. Je gaat er alleen maar op achteruit.

Het is niet op de korte termijn, maar op de langere termijn, het zal me niks verbazen als we op een gegeven moment niet meer in een auto met verbrandingsmotor mogen rijden, alleen nog elektrisch.
Ik heb totaal geen spijt van de Mini en het liefst blijf ik nog jaren en jaren in een auto met benzinemotor rijden, het allerliefst nog zolang ik kan en mag autorijden.
De Mini blijft sowieso nog jaren als er niks tussenkomt, of ik moet een mooie JCW of BMW 1 serie tegenkomen.:)

Terug
Bovenaan