Kristian: 2003 Z4 3.0i | 2017 Citigo | 2021 320e Touring

Leuk voordeeltje.. :T
Klik!

Iets minder 'voordeel', maar ook minder bijbetalen.
Klik

Waarom ga je trouwens, in plaats van jezelf 'gek' te maken op internet, niet gewoon eens rijden met een auto?
Zou dat niet veel meer antwoorden bieden?! Dan weet je in ieder geval waar je wel en waar je niet naar moet kijken.

Rijden gaat binnenkort zeker gebeuren. Wellicht morgen al want ben een dag vrij en zit te denken om een dagje Enschede te combineren met bezoekje aan de dealer die jij noemt. De grijze heeft teveel km's, de zwarte is wel een zeer mooie aanbieding. Donkere kleur staat een 6 ook mooier.

Toch geen 6...

DSC02571%20copy.jpg

Hoe langer ik naar die i40 kijk hoe duizeliger ik word, al die rondingen en gekke lijnen ;-)

Ruimte in die Suzuki houd niet echt over.. Kofferruimte 460 L... Maar ik vind 't wel een strakke auto moet ik zeggen... 7,8 sec naar de 100km/h is niet iets om je voor te schamen...

Vandaag een dagje Enschede gecombineerd met een bezoek aan de Mazda dealer. Daar hebben we proefgereden in de grijze Mazda 6 2.0 TS Sportbreak uit 2010 met 24.000 km (auto heb ik al eerder in topic genoemd).

Het reed best goed eigenlijk. Iets stiller dan de Civic en nog iets kortere schakelwegen. Maar zeker niet de indruk dat het een klasse beter rijdt. Wel een mooie ruime auto. Deze demo-auto viel trouwens meteen af want interieur had al redelijk wat beschadigingen en daar knap ik meteen op af. Maar goed, bij de vestiging in Hengelo stonden nog twee zwarten (zie post Davidoff bovenaan pagina).

Wat mij echter enorm tegenviel was de kwaliteit van een Mazda. Ik had op internet al wel wat dingetjes gelezen over roestblaasjes in de lak op het dak en onder de zwarte folie van de raamstijlen. Verder had ik al eens eerder gezien dat de stoelbekleding wel heel snel vaal wordt en slijt. Maar goed, op internet lees je alleen de slechte dingen dacht ik dus daar moet je niet alleen op afgaan.

Echter, bij de demo was met 24.000 km was de bekleding van de bestuurderstoel al redelijk versleten op de wangen, bij de 6 met 76.000 km (zie post Davidoff) was dit nog een flink stuk erger en waren ook heel duidelijk roestplekjes op het dak en op de raamstijlen zichtbaar. Met in het achterhoofd de roestproblemen van de vorige 6 (spatbordranden) was ik eigenlijk al heel snel klaar met de 6 (en Mazda).
Ondanks dat het vast superbetrouwbare auto's zijn valt de kwaliteit van interieur en exterieur me ronduit tegen. We hebben het hier over een auto van dik 30.000 euro (nieuwprijs) die slechts een paar jaar oud is waar fors op bijbetaald moet worden.

Als ik naar mijn Civic kijk (oke, ik ben erg netjes op mijn auto) dan is na 44.000 km nog geen enkele slijtage zichtbaar van materialen en roest is natuurlijk helemaal niet aan de orde. Toen de verkoper na afloop van de proefrit de offerte liet zien wist ik meteen, ik blijf voorlopig lekker doorrijden in de Civic.

Lang verhaal, maar de Mazda voldoet dus niet aan mijn verwachtingen en is bij deze van het lijstje af. En volgens mij staat de occasionmarkt redelijk onder druk dus als de inruilprijs van 13.000 euro voor de Civic realistisch is, dan blijf ik lekker nog een tijdje doorrijden.

Wat had je als Hondarijder nu anders verwacht? Eerlijk?
Het is niet zonder reden dat mijn vorige baas zijn firma-BMW altijd thuis liet voor zijn vrouw en zelf altijd met zijn privé-Honda reed...
Een Honda wordt zo onderschat door de niet-Hondarijder.

Kijk, zo kom je verder (y)

Voorlopig lekker doortuffen met de Civic. Volgens mij is dat geen straf, zo te lezen.
Mijn advies: Bij een (jouw) Honda-dealer de Accords Tourer in de gaten blijven houden en je slag slaan als de tijd er rijp voor is.

BRG zei:
Wat had je als Hondarijder nu anders verwacht? Eerlijk?
Het is niet zonder reden dat mijn vorige baas zijn firma-BMW altijd thuis liet voor zijn vrouw en zelf altijd met zijn privé-Honda reed...
Een Honda wordt zo onderschat door de niet-Hondarijder.

Het was inderdaad wel een bevestiging van mijn vermoedens. Maar goed, die vermoedens waren gebaseerd op ervaringen op internetfora.
Ik denk dat je wel gelijk hebt dat Hondarijders ook wel erg verwend zijn. Ik heb de laatste jaren toch in verschillende nieuwe auto's gereden en geen enkele kon mijn Honda maar evenaren. En in een aantal gevallen waren dat auto's die toch een flink stuk duurder waren. Best apart eigenlijk.

We blijven inderdaad nog wel een tijdje doorrijden. Accord hou ik nog wel in de gaten. Al kon ik me van de proefrit van de Accord (in 2009 een keer eentje van de dealer meegekregen) wel herinneren dat hij ondanks dat hij supercomfortabel reed, wel wat wollig, en zwaarlijvig aanvoelde (vorige type was veel dynamischer).

Er is nog wel 1 auto waar ik nog wel benieuwd naar ben en dat is de nieuwe Kia 'Ceed Wagon. Kia doet het erg goed de laatste tijd en de hatchback ziet er al heel goed uit.

De Kia Cee'd ziet er erg geslaagd uit. Mocht hij dynamisch rijden dan is de kans aanwezig dat we over een aantal jaren voor de 3e keer in dezelfde auto rijden. Alleen zou onze keus dan de hatchback zijn.
Voor mensen die dit gemist hebben.. Kristian en ik hadden vóór de Civic allebei een Suzuki Swift. :D

Uitgebreide review trouwens over de 6. Leuk dat je ons op de hoogte houdt, dit valt toch vies tegen van Mazda.
Jouw Civic is trouwens meer waard dan die 13k. https://www.autotrader.nl/auto/zoekresultaten/honda-civic/bouwjaar-van-2009-tot-2009/kleur--zwart/?trefwoord=1.8
Inkoop is natuurlijk anders als verkoop maar 16k is toch wel het minimum wat je terug moet krijgen.

Ik vind 16K terug krijgen voor deze Civic erg hoopvol.

Ik denk dat 14,5 of 15K echt de max is

Bij mijn eigen dealer krijg ik 16 en een beetje als ik een nieuwe koop.

Vandaag proefgereden in een Kangoo ZE. Gaan we waarschijnlijk voor het dorp kopen. Rijdt gaaf zo'n volledig elektrische auto.

Stond ook een hele mooie Megane Estate 1.6 16v op LPG van 2010 met weinig km. Was niet eens duur. Ik moet zeggen dat een Megane in luxe uitvoering er sowieso erg goed uitziet. Interieur is ook heel mooi afgewerkt. Jammer dat het van die echte leasebakken zijn.

Kristian zei:
Bij mijn eigen dealer krijg ik 16 en een beetje als ik een nieuwe koop.

Vaak is dat inderdaad de beste optie. Bij je eigen dealer krijg je vaak de beste prijs.

Kristian zei:
Stond ook een hele mooie Megane Estate 1.6 16v op LPG van 2010 met weinig km. Was niet eens duur. Ik moet zeggen dat een Megane in luxe uitvoering er sowieso erg goed uitziet. Interieur is ook heel mooi afgewerkt. Jammer dat het van die echte leasebakken zijn.

Daar hebben meer auto's last van.
Duitse en Franse auto's zijn vaak leaseauto's.
Mag ik vragen waarom je dat als (groot?) nadeel ziet?

Ach, met de Civic had ik het idee nog een beetje iets speciaals te rijden, een Megane, Focus, Golf etc. staan op elke straathoek.

Kristian zei:
Vandaag proefgereden in een Kangoo ZE. Gaan we waarschijnlijk voor het dorp kopen. Rijdt gaaf zo'n volledig elektrische auto.

Dus toch geen Panda?
Ik neem aan dat het om de personen-versie gaat van de Kangoo? Geen goedkope wagen, maar wel bijzonder idd...;)

Kristian zei:

Mégane III's zijn zeer fijne auto's.(y)
In een lekkere uitvoering heb je er een topauto mee!

Panda wordt het niet nee. Heeft iemand lopen slapen dus subsidie voor groengas misgelopen. Maar goed, een volektrische auto is eigenlijk veel leuker.
Kost zo'n 30.000 euro dus best prijzig inderdaad.

Een jonge 1.5 DCI zou ik nog wel in overweging willen nemen. Kan echt weinig negatiefs bedenken over de Megane. Zelfs betrouwbaarheid schijnt wel goed te zitten.

Zo'n Megane heb ik een paar dagen als leenauto gehad. Rijdt op zich best goed, maar wat een draak van een motor. Het was een 1.6 maar als je had gezegd er ligt een 1.0 in had ik het ook geloofd. Net alsof het ding eerst moest nadenken voor er iets gebeurde, en dan gebeurde er nog niet veel. Maar het rijdt wel goed, niet eens zo zacht frans als ik verwacht had, al had hij wel moeite met de drempels hier in de wijk, die moest ik echt veel langzamer nemen dan in de V50.

Valt mij inderdaad tegen van de Mazda, ik heb meerdere Mazda's gehad, maar nog nooit 1 spatje roest.

Ik heb 2 collega's met een Mazda 6 van het huidige type, maar die zijn beiden super tevreden, 1tje komt uit een Avensis wat echt een rampenauto was, en de andere uit de oude Mazda 6.. die gaat nu over op de CX-5. beiden hebben totaal geen last van roest op het dak/raamstijlen.

Oja... Als ik jou was zou ik lekker in je Civic blijven rijden, een mooie, exclusieve auto waar je super zuinig op bent, dat vind je niet snel terug en je zult misschien nog spijt krijgen straks als je concessies gaat doen.

Ik geloof ook echt dat er vele tevreden Mazda 6 bezitters zijn. Als ik mijn Honda echter vergelijk dan valt het me toch wat tegen.
De CX-5 is trouwens van een ander kaliber. Nog even ingezeten van de week. Prachtige auto en ook interieur ziet er heel mooi uit.

Lijkt mij de ideale auto voor Kristian :T
De prijs valt me op zich mee. Zeker als je naar de andere Accords Tourer kijkt.

Honda-Accord-Stationwagen-Benzine-Grijs-001--26401892-Medium.jpg

Klik

Het zal een flinke investering zijn. Dan moet je de afweging maken of je het wil doen of niet.

Anders kan Kristian altijd nog naar de nieuwe Kia Cee'd SW kijken (y)

23516533950_DSC0338.jpg

23516534315_DSC0339.jpg

De Accord wordt te duur. De Kia daarentegen ben ik wel heel erg in geinteresseerd. Wat een mooie auto zeg!

Misschien dat ik van de week nog eens wil proefrijden in een Megane Estate 1.5 DCI. Mooie zuinige diesel en de auto zelf heeft me ook positief verbaasd.

Je gaat me toch niet vertellen dat je van het zo karakteristieke Honda naar Renault gaat overstappen? De Megane is inderdaad een mooie auto maar lang niet zo eigenzinnig als je Honda. Ga je echt spijt van krijgen. Hetzelfde zou ik vinden van een Astra of Golf, hoor...

Nee dat klopt. Maar het idee van een ruime comfortabele auto met panoramisch schuifdak, fijne Bose geluidsinstallatie lijkt me nog helemaal niet zo gek.
Een knalblauwe GT-line is toch nog best wel een auto die opvalt tussen al het grijze/zwarte spul?
Maar goed, ik zie mezelf inderdaad ook nog niet zo snel in een fransoos rijden hoor. Als iemand dat een jaar geleden tegen me had gezegd, had ik hem voor gek verklaard:D

Maar ja dat geldt ook voor een Kia. Een Rio of 'Ceed vind ik tegenwoordig zowat de mooiste auto's in het segment. Terwijl ik de nieuwe Civic nauwelijks te pruimen vindt. Tijden veranderen.....

Ik ben de laatste die je zal ontraden om een proefrit met de Mégane te maken, maar realiseer je je wel dat het een turbodiesel betreft?

Kia zal de opvolger van de Cee'd trouwens geen Cee'd meer moeten noemen. Je komt de meest fantastische variaties tegen :D

Zo'n Cruze is vast best goed en heb ook wel eens smakelijke uitvoeringen gezien maar hij staat me toch tegen. En die antieke motoren halen me ook niet over de streep.

Over de Megane, de 1.5DCI is dacht ik wel een goed blok. Lees er weinig negatiefs over. Niet snel met 110pk natuurlijk maar dat is geen probleem.
En proefrijden kan altijd natuurlijk. Sowieso al leuk om een wat verschillende auto's te proberen.

De nieuwe Cruze modellen staan al op de boot en kmen met 1.4 Turbo motoren. Trouwens een ondergewaardeerde auto.

Vast een prima auto. Wordt over de hele wereld ook goed verkocht.
Reed vanmiddag achter een zwarte Megane Estate GT-line. Toch wel een erg dikke auto.

Mooie auto maar te oud en teveel km's. Ga er dan wel erg op achteruit.
Vanmorgen de zomerwielen weer gemonteerd op de Civic. Staat en rijdt weer super!

Komende week eens een zwarte Megane Estate 1.5 DCI Bose bekijken. Ben wel benieuwd of die auto de kritiek kan doorstaan. Lees dat het een erg lekker rijdende auto is, die lekker stil is.

Tja, vind het zo op de foto best een mooie auto. Als je kiest voor Renault dan sla je wel een andere weg in dan bv een 6 of Accord. De laatste 2 vind ik persoonlijk geslaagdere vervangers voor de Civic.
Gewoon eens in rijden dan ben je misschien wel helemaal overtuigd dat dit de auto is die je zoekt. Ben benieuwd naar je Rij-impressie.

Van Honda naar Renault is inderdaad een vreemde move zo op het eerste gezicht. Dus ik ben ook wel heel benieuwd hoe zo'n fransman rijdt. In tegenstelling tot de Mazda 6 kan ik weinig gekke dingen over de Megane vinden.

Accord blijft een mooie auto. Maar 25.000 euro voor een auto van 3 jaar oud is toch wel veel. En dan heb ik nog niet eens zo'n mooi panoramadak of superzuinige diesel.

Ik kan enkel zeggen : "bezint eer ge begint"

Zelf net terug van de garage, (klein) onderhoud 190.000 km en wisselen zomerbanden.

1.
Dealer vertelde van een Honda-rijder die vorig jaar zijn privé Honda via hem verkocht heeft omdat hij een firmawagen kreeg, een Opel Insignia.
Nu een jaar later is hij naar zijn baas gestapt met de melding dat, als hij daar moet blijven mee rijden, hij ander werk zoekt... :(
Mag de baas een voorstel doen tot vervanging van de Opel.
Heeft vorig weekend offerte voor een nieuwe Civic laten maken.

2.
Even in de nieuwe Civic gezeten (flashy blauw), wat een lekker autootje,
eentje in "royal sapphire blue pearl" met krek dezelfde velgen...

CIVIC-ROYAL-SAPPHIRE-BLUE-PEARL-achter.png

Kijk,
die was gewoon de max (y)
Die "opzetachterlichten" verdwenen in het concept,
die zwarte band in de grille stoorde niet langer,
de zit achter het stuur was gewoon perfect...
de wagen klopt gewoon (y)

3.
Dealer had demo-CRZ in de aanbieding (met leder, glazen dak en dikke velgen), nieuwprijs 30.000 EUR... voor amper 20.000... wauw, dat kriebelt...

Met een inruilprijs van 12 (bod Renault) hoef ik sowieso niet lang na te denken. Gaat nooit gebeuren.

Nieuwe Civic vind ik persoonlijk nog niet heel geslaagd. Een dikke demo is best leuk misschien hoor en als straks de 1.6 diesel komt dan ben ik ook benieuwd.
Met de huidige brandstofprijzen wil ik de proefrit in de Jazz Hybrid Exclusive ook nog eens inplannen.

Klinkt misschien makkelijk vanaf de zijlijn, maar wellicht kun je een beetje gaan shoppen? De ene dealer geeft meer dan de andere.
En je Civic apart verkopen? Hoef je bij een andere dealer weer geen auto in te ruilen.

Jazz zou een alternatief kunnen zijn, als je bij Honda wilt blijven.
Komende zomer:
Honda maakt de Jazz iets sportiever

Waarschijnlijk niet zo zuinig als een Hybrid, maar zal het niet slecht doen.

Terug
Bovenaan