Nou heb ik vorige week de hele week gereden in een Mazda 6, dezelfde briljante kleur als die van Selur. Een grote auto, maar de kwaliteit van de materialen, vooral middenconsole en deur panelen, die viel me tegen. Komt niet in de buurt van mijn Audi a4 en BMW 320d. Wat ik storend vond, was dat de navi/radio display voor mijn gevoel van de bestuurder afgedraaid was. Hij zit er vast vlak in, maar doordat ik zowel in de Audi als in de BMW het scherm naar de bestuurder gedraaid heb zitten, ervoer ik het vlakke in de Mazda als storend. Het weggedrag is ook niet van de kwaliteit als ik gewend ben van mijn Audi en dus al helemaal niet van de BMW. De 6 werd zweverig vanaf 160km/h. Wel lekker om de rotonde te trekken, reageert fijner en feller op het gas dan de Audi.
Per saldo zijn genoemde bezwaren prima te overkomen, zeker als je het prijsverschil tussen mijn a4 en 320d en de Mazda meeneemt.25k zit er zo tussen. Dan kun je ook niet dezelfde kwaliteit verwachten.
Van de andere kant, in de jaren 80 kocht de vader van een vriendje van me een Mazda 626. Die auto was echt luxe, zeker naast de BMW e30 van mijn vader. De Mazda had elektrische ramen en pluche bekleding en allemaal lampjes in het dashboard. Dat was in mijn beleving een luxe auto! Kennelijk heeft die ervaring een indruk achter gelaten, die ik nu vertaald heb naar een onbewuste verwachting van de 6....