Kristian: 2003 Z4 3.0i | 2017 Citigo | 2021 320e Touring

Vanmorgen even bij de Ford dealer wezen kijken. De Focus beviel me wel. Wil absoluut een proefrit maken deze zomer.
Plaatje voor een nieuwe gemaakt maar dan moet er toch 16 bij gelegd worden voor een Focus Wagon Ecoboost Edition Plus 125 pk met metaallak en trekhaak.

Een jong gebruikte Titanium 125 PK Ecoboost kan het mij ook wel doen....

Kristian zei:
Vanmorgen even bij de Ford dealer wezen kijken. De Focus beviel me wel. Wil absoluut een proefrit maken deze zomer.
Plaatje voor een nieuwe gemaakt maar dan moet er toch 16 bij gelegd worden voor een Focus Wagon Ecoboost Edition Plus 125 pk met metaallak en trekhaak.

Een jong gebruikte Titanium 125 PK Ecoboost kan het mij ook wel doen....

Waarom niet gelijk wezen sturen?

Ze hadden geen 125pk Ecoboost staan bij deze vestiging.
Wellicht dat we na de zomer de Civic particulier proberen te slijten. En dan even rustig op zoek naar een mooie opvolger. In principe kunnen we het ook wel met de Swift even uitzingen. Stel dat dat heel goed bevalt (op de e-bike naar het werk), dan zouden we evt. de Swift ook nog kunnen inruilen zodat we straks 1 auto hebben. Maar dat is wel erg optimistisch (want een kind, dorp zonder voorzieningen, en werk op 14 km. afstand).

Ben er wel over uit dat een Ecoboost Edition te kaal is. Handmatige airco,raamslingers achter, geen middenarmsteun etc. is het net niet. Bovendien als er ooit een Ford komt, dan wil ik ook profiteren van voorruitverwarming.

Is de 1.6 Ecoboost geen optie? Dat lijkt me in vergelijking met je huidige auto toch een stuk vlottere auto met 150 pk. Mijn ouders rijden ook een C-MAX (oud model, sportieve uitvoering wit met 18" ), erg fijne sportieve auto, maar vind het nieuwe model ook wat saai. De stationwagon na de facelift is wel erg netjes.

Wat vind je hiervan eigenlijk? Net als de Civic een onderscheidend design, vlotte motor (zowel met 120/140/150 pk) en tweedehands scherp geprijsd. En natuurlijk erg ruim en vaak luxe uitgerust.
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/lancia/m821227761-lancia-delta-nu-met-gratis-dvd-systeem-1-4-16v-oro-met-navigat.html?c=a2384ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr 2011 120 pk
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/lancia/m824345231-lancia-delta-1-4-16v-oro-150pk-navi-leer-lmv-bj-2010.html?c=a2384ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr 2010 150 pk
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/lancia/m822223891-lancia-delta-1-4t-16v-lounge-140-rijklaar.html?c=a2384ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr 2014 140 pk

Ik ben er nog niet over uit of ik wacht tot de facelift. De huidige viel me eerlijk gezegd erg mee van binnen. Afwerking is netjes en vind de middenconsole wel druk maar echt niet lelijk.
Een Lancia is niets voor mij. Merk doet me niets en echt mooi vind ik hem ook niet. Wel apart. Als ruimte wat minder van belang was, zou ik een Cactus ook overwegen, wat een leuke auto!

Focus is een betaalbare goed rijdende (volgens de testen) optie. Een nieuw type Qashqai of Mazda 6 zie ik ook wel zitten maar zijn echt nog te duur. En dat geldt nog meer voor een CX-5.
En een Civic wordt het toch echt niet meer. Bouwkwaliteit (met name van de carrosserie) is toch niet echt geweldig vind ik, erg duur, slechte zitpositie en het nieuwe model is geen schoonheid.

Persoonlijk vind ik de facelift echt een enorme verbetering, vooral qua neus, maar ook interieur. Maarja, is ook persoonlijk ;)

De Focus van de huidige generatie zou ik echt alleen na de facelift nemen. Die is echt zoveel mooier! Wellicht zie je dat in de -cliché- restwaarde ook nog wel terug. Sowieso moet de nieuwe qua bedieningsgemak een stuk beter zijn, al kun je met het 'oude' ook erg prima uit de voeten en verrassend vlot werken.

Facelift betekent wel minimaal een jaar geduld hebben voordat een fatsoenlijk aangekleed exemplaar voor rond de 20 mille is te vinden. Kan hoor want de Civic houdt het vast nog wel een jaartje vol. Tegen die tijd heb ik er dan ook 6 jaar mee gereden.

met een focus als deze lijkt mij niks mis, al zal de kleur misschien niet je smaak zijn. verder zie ik heel veel megane's (benzine/diesel), 308sw's (of een luxe 156pk versie), een koreaan als de c'eed of i40 en als het echt groot moet zijn een nieuwe altea xl voor 20k.

maar eigenlijk zou ik eens kijken naar een astra; redelijk aanbod, 140pk, veel opties.
https://voorraad.autodatawheelerdelta.nl/opel/astra/14-turbo-cosmo/occ938422-bf21e?hexon=7118822# (agr stoelen, in borger)
https://www.autokopen.nl/tweedehands-auto/opel/astra/6203151-opel-astra-sports-tourer-14t-cosmo-navi (bij een honda dealer)
of https://www.engelsmawijnia.nl/occasions/265260/opel-astrabr-sports-tourer-14-turbo-sport-140pknavigatiecrui.html?b_search_x=89&b_search_y=12&i_brandstof=1&i_merk=32&i_model=207&i_nieuw=354&page=1

Die rode Focus kwam de dealer gisteren ook mee aan. Als ie Candy Red was geweest had ik er over na willen denken, fel rood vind ik niet zo geslaagd.
En die I40 staat hier ook om de hoek en had ik al gezien. Lijkt wel een mooi exemplaar. Altea of 308 kunnen mij niet bekoren, de Astra daarentegen juist wel. Mooi model en superfijne stoelen.

Gaan straks eerst eens op vakantie en wil daarna de Civic te koop aanbieden. Mocht er een forummer zijn die nog een perfect exemplaar zoekt.....

nou ja, perfect..? Of laat je het dashboard repareren (2ehands)?;)

BMW 3 is geheel uit beeld?
Of een X1, is misschien nu ook iets meer aanbod in.

Als ik hem particulier verkoop dan zorg ik inderdaad dat ie helemaal perfect is.

BMW is wel een beetje uit beeld op dit moment. Heb niet zoveel vertrouwen in de benzinemotoren in de 318 en 320. En een mooie met weinig km's voor rond de 20 wordt lastig als je een facelift met sportstoelen en navi wil. Dan veel liever een nieuw type Mazda 6 Sports Tourer.

Nou heb ik vorige week de hele week gereden in een Mazda 6, dezelfde briljante kleur als die van Selur. Een grote auto, maar de kwaliteit van de materialen, vooral middenconsole en deur panelen, die viel me tegen. Komt niet in de buurt van mijn Audi a4 en BMW 320d. Wat ik storend vond, was dat de navi/radio display voor mijn gevoel van de bestuurder afgedraaid was. Hij zit er vast vlak in, maar doordat ik zowel in de Audi als in de BMW het scherm naar de bestuurder gedraaid heb zitten, ervoer ik het vlakke in de Mazda als storend. Het weggedrag is ook niet van de kwaliteit als ik gewend ben van mijn Audi en dus al helemaal niet van de BMW. De 6 werd zweverig vanaf 160km/h. Wel lekker om de rotonde te trekken, reageert fijner en feller op het gas dan de Audi.

Per saldo zijn genoemde bezwaren prima te overkomen, zeker als je het prijsverschil tussen mijn a4 en 320d en de Mazda meeneemt.25k zit er zo tussen. Dan kun je ook niet dezelfde kwaliteit verwachten.

Van de andere kant, in de jaren 80 kocht de vader van een vriendje van me een Mazda 626. Die auto was echt luxe, zeker naast de BMW e30 van mijn vader. De Mazda had elektrische ramen en pluche bekleding en allemaal lampjes in het dashboard. Dat was in mijn beleving een luxe auto! Kennelijk heeft die ervaring een indruk achter gelaten, die ik nu vertaald heb naar een onbewuste verwachting van de 6....

Ik denk dat de afwerking en materiaalkwaliteit sowieso al beter/mooier is dan van mijn Civic. Dat een BMW nog mooier is geloof ik meteen, of de kwaliteit van BMW net zo goed is als van Mazda of Honda betwijfel ik.
Als ik voor een 3-serie zou gaan dan moet het haast wel een 320D worden want de Efficient Dynamics benzinemotoren zijn helaas niet Japans betrouwbaar.

Komende week de Civic een beurt geven. Ga het nu zelf doen en direct nieuwe schijven en blokken achter monteren. Zijn nog niet helemaal af maar wil het voor de vakantiereis helemaal goed hebben.
Verder netjes nieuwe olie en filters waarbij ik ook kies voor een goede olie (Castrol Edge 5W-30).
Volgende week ook de remmerij van de vouwwagen laten checken en dan kunnen we met een goed gevoel op vakantie.

De problemen die ik hoor zijn met o.a distributie en bobines. Zullen vast niet allemaal stuk gaan hoor.

Zojuist nog even een Yatour USB/Aux/MP3 interface gekocht voor de Honda. Morgen even inbouwen zodat we tijdens de lange vakantierit kunnen genieten van muziek.

Kristian zei:
Bouwkwaliteit (met name van de carrosserie) is toch niet echt geweldig vind ik

Dit verbaasd me wel een beetje, zou je dat willen toelichten?

Mijn ervaring met een Focus interieur is juist slechte afwerking, scheve naden en hangende dashboard delen.
Vooral bij het nieuwste type, heb er nog geen gezien waarvan het materiaal niet hing of scheef zat (meest linkse gedeelte van het dash waar de deur voor zit aan de bestuurderskant)

En de 1.0 Ecoboost (100 pk) deed bij mij 1:14,5
Heb de auto een dag meegekregen en heb rustig gereden dus kon een goede meting doen.
Viel ook een beetje tegen wat mij betreft.

Carkiller zei:
En de 1.0 Ecoboost (100 pk) deed bij mij 1:14,5
Heb de auto een dag meegekregen en heb rustig gereden dus kon een goede meting doen.
Viel ook een beetje tegen wat mij betreft.

Is toch een normaal praktijkverbruik in deze autoklasse / vermogensklasse?

Onze Fiesta doet 1 op 14. Dat valt wél tegen ;)

@BMW Power.

Prima hoor, maar dat kan een 1.6 16v ook.
De nieuwe techniek doet niet erg veel voor het verbruik op deze manier.

Carkiller zei:
@BMW Power.

Prima hoor, maar dat kan een 1.6 16v ook.
De nieuwe techniek doet niet erg veel voor het verbruik op deze manier.

Dat is toch niets nieuws ;) Mijn Golf 1.4 TSI doet 1 op 12 gemiddeld over 100.000km.

Met de Ecoboost kun je denk ik prima 1:17 halen. Ga je de turbo veelvuldig aanspreken dan zit je echter zo op 1:11. Het verbruik van dit soort motoren is erg gevoelig voor de rijstijl. Bij mijn Civic is dat niet zo. Sportief rijden is 1:12 en rustig rijden 1:14.

@carkiller: Achterklep van mijn Civic is erg slordig. Niet netjes afgehangen en ook niet meer te verbeteren, het plaatwerk van de klep is van kunststof en dat is gewoon niet mooi strak, de strook tussen plexiglazen achterruit en achterlichten kiert erg, plaatwerk van de flanken is lang niet zo mooi strak als van bijv. een Golf en volgens mij ook veel dunner, de portiergrepen gaan zwaar en kraken daarbij en ook het lakwerk is erg dun en kras- en steenslaggevoelig.
Kortom, technisch een uitstekende auto maar afwerking en bouwkwaliteit vallen wat tegen. Zegt natuurlijk niets over de levensduur want daar heb ik zeker wel vertrouwen in.

Wel goed nog om er bij te vermelden dat ik redelijk perfectionistisch ben. Als het niet 100% is, zie ik het meteen.

Vandaag de Yatour USB/SD/AUX interface ingebouwd. Werkt perfect. Eindelijk geen CD's meer branden maar luisteren via Spotify (aux) of muziek op usb-stick en SD-kaart. Kan bovendien gewoon de knoppen op het stuur gebruiken. Ideaal!

Ja wist ik dat ie op de facelift standaard zit. Maar goed, ik heb toen bewust de pre-facelift gekozen, scheelde flink geld en sommige details vind ik gewoon mooier.

Opvolger zoeken is inderdaad moeilijk. Maar zo'n zoektocht vind ik ook wel weer leuk. Een auto kopen is niet moeilijk, eentje vinden die echt naar wens is, is al moeilijker. Budget is bovendien ook niet ongelimiteerd.
Het zal waarschijnlijk wel een stationcar uit het C-segment worden.

En zo'n straf is iets langer doorrijden in de Civic ook niet hoor. Hij mag zich zo nog even bewijzen met een vouwwagen aan de haak richting het Gardameer.

Hoe bevalt de Eibach kit nou na tijdje op de Swift? Ik moet toch eigenlijk ook de Fiesta nog iets omlaag zetten. Jij had het zelf gedaan geloof ik he?

Bevalt nog steeds prima al is ie wel wat stugger. Dat vind ik echter fijner dan het duikgedrag voorheen bij drempels en remmen. Rijdt wat stabieler nu. De stugheid is bij mij met name te wijten aan de 17 inch met platte banden.
Gezien het goede onderstel van de Fiesta zou ik de Eibach-veren wel aandurven.
Was zelf prima te doen. Setje veerspanners zijn goedkoop te regelen ook. Je moet wel een beetje technisch aangelegd zijn denk ik maar stelt verder weinig voor.

De Civic staat nu lekker aan het warme Gardameer. Heeft het prima gedaan met de vouwwagen. Reed fijn op de lange afstand.
Zag hier net een witte Civic Tourer rijden , de eerste die ik op de openbare weg zie. Viel me niet tegen!

Dank je! Zitten op een gezellige kleinschalige camping in Peschiera del Garda. Al 2x eerder geweest maar blijft prachtig hier. En met een graad of 25 heerlijk weer.
Veel mooie auto's hier te zien ook!

Lekker hoor, Italië op vakantie(y)

Civic Tourer in NL al 2x gezien op openbare weg. Ziet er kek uit(y)
Jammer dat weinig mensen daar weet van hebben

Kristian zei:
Als ruimte wat minder van belang was, zou ik een Cactus ook overwegen, wat een leuke auto!

Toch even hier op reageren, ondanks dat het al even geleden is. De Cactus is ruimer dan je zou denken, ondanks het platform waar ie op staat en de buitenafmetingen. Ik heb er een tijdje terug een proefrit mee gemaakt en toen hebben we er met 4 volwassenen prima in kunnen zitten. Zelf zat ik op bestuurdersstoel en met mijn lengte van 1.90 meter hoefde ik mijn stoel niet te verstellen zodat de persoon achter mij, 1.75 meter, goed kon zitten. Mijn schoonvader zat op de passagiersstoel en die is ruim 2 meter. Hij moest wel iets naar voren schuiven voor de persoon achter hem, maar hij kon nog steeds prima zitten.
En voor 20.000 euro kun je best een mooi uitgerust exemplaar kopen. Wellicht toch maar even een bezoekje wagen aan de Citroën dealer ;)?

Veel plezier nog op vakantie! Ik heb zelf dit jaar ook een week in de omgeving van het Gardameer gezeten. De drukte rondom Peschiera is niks voor mij, dat doet echter niets af aan hoe mooi het meer is.

Druk is het hier zeker maar dat is eigenlijk overal rond het meer. Op onze camping heb je geen last van drukte overigens. Lekker relaxed allemaal.

Cactus ga ik zeker nog een keer goed bekijken hoor. Vind het een hele leuke auto. Kofferbak is wel wat kleiner dan van de Civic terwijl we eigenlijk juist een iets grotere auto willen.
Hier in Italië zie je de nieuwe Qashqai ook veel rijden trouwens. Erg mooie auto. Verder zie je de 500L ook overal rijden. Geinig en ruim maar daar houdt het ook mee op.

Gardameer is mij echt positief bevallen! Afgelopen 2 jaar ook geweest..

Leuk om te doen: scooter huren en rondje meer toeren. Vooral door de bergen aan de westkant!

https://www.alphabetoccasions.nl/web/site/default.aspx?m=aanbod&a=detail&kenteken=90-ZHG-7

Ze worden al betaalbaarder

Ja, ze worden al redelijk interessant. Na de zomer de Civic particulier te koop zetten en na verkoop een mooie zoeken. Zit er zelfs over na te denken om de Swift dan in te ruilen en ook de Trabant te verkopen. In plaats van de Swift en Trabant dan 1 leuke youngtimer die ook geschikt is voor dagelijks gebruik als 2e auto.
Een Golf I Cabrio o.i.d.

Audi A4tdi zei:
https://www.alphabetoccasions.nl/web/site/default.aspx?m=aanbod&a=detail&kenteken=90-ZHG-7

Ze worden al betaalbaarder

Ze worden zeker steeds betaalbaarder.. Wel 75k km, maargoed, dat is aan de andere kant niets voor zo'n auto natuurlijk.

Km. stand is voor mij inderdaad te hoog. Vandaar ook de lage prijs. Voor iets meer staan ze ook met de helft aan km's te koop.
En voor dat geld heb je ook een zo goed als nieuwe Focus of Astra Wagon.
Het lijstje is erg groot aan het worden:

- Focus Wagon Ecoboost (niet duur, compleet, leuke motor en rijdt en zit goed)
- Civic Tourer (alleen jammer van die mindere zitpositie)
- Mazda 6 Sportbreak (klopt eigenlijk helemaal)
- Astra Sports Tourer met AGR stoelen
- Ford Kuga
- BMW X1 (outsider, nog niet echt in verdiept)
- Nissan Qashqai
- Honda HR-V (Vezel)

Dat waarschijnlijk niet: naast dat verandering van spijs doet eten zijn er bij de huidige Civic voldoende punten die tot irritatie leiden. Andere auto's brengen op den duur ook wel irritaties met zich mee, maar om direct te concluderen dat switchen voor spijt zorgt gaat denk ik net iets te ver.

Kristian zei:
Dank je! Zitten op een gezellige kleinschalige camping in Peschiera del Garda. Al 2x eerder geweest maar blijft prachtig hier. En met een graad of 25 heerlijk weer.
Veel mooie auto's hier te zien ook!

Lekker, Peschiera del Garda! is een leuk dorpje. ;)
Toevallig een kleine camping naast het grote Bella Italia?

@Elco. om spijt te voorkomen is het meestal beter om te wachten tot je een auto vind waar je écht voor gaat. De Civic is sportief, ruim, onderscheidend, en redelijk exclusief. Het nieuwe model is minder fraai. Als je iets anders wilt kom je al snel op een minder sportieve burgerauto met een familie gezicht. Kristian waar is die 3er touring?

Spijt zal mee vallen. Ook zo'n fantastische Honda heeft wel wat minpuntjes en is ook niet helemaal foutloos gebleken de afgelopen 5 jaar.
Een 3-er Touring gaat het niet worden, een nieuwe Mazda 6 vind ik veel mooier en rijdt bijna net zo goed en is ruimer. En ook nog Japanse kwaliteit.

@tomolino: we zaten op Cappuccini. Perfecte camping! Helaas zit het er alweer op.

Vandaag de airco van de Swift en Civic geserviced. Nieuwe olie en koudemiddel erin dus ijskoud de winter in :D
Met dank aan de buurman.

Test in de AW gelezen? Tweedehands E46 wagon tegen een tweedehands Mazda 6 wagon. Ik moest meteen aan jou denken.

@kristian als je die trabant verkoopt graag pbtje. Wellicht interesse.

Groet Paul

@barri: was een E90 toch? Zo'n 316 is het natuurlijk ook net niet in een 3-serie. Wel leuk dat de Mazda won.

@pmea: ik stuur je wel even een pb'tje

Terug
Bovenaan