Kristian: 2003 Z4 3.0i | 2017 Citigo | 2021 320e Touring

Oja, e90 idd! Wel een 316 ja...

Trabant en Swift wisselen voor één youngtimer zou ik persoonlijk niet doen.

Grappig, kijk ik op Marktplaats, zie ik mijn oude Civic Coupe te koop staan. Heb ik ongeveer 10 jaar geleden gekocht (mijn 3e auto) en tot begin 2007 gereden en ingeruild op de 1e Swift.

Destijds gekocht met 120.000 km op de teller en probleemloos tot 2 ton gereden. Was echt een hele fijne auto die ook nog eens erg goedkoop reed op LPG.
Ziet er nu met 368.000 km en 17 jaar ervaring nog aardig goed uit. Topkwaliteit zo'n Civic! Was mijn eerste Honda en ben het merk sindsdien toch redelijk trouw gebleven.

mijn oude Civic

Verder weinig autonieuws te melden. Swift en Civic doen het nog steeds prima. Een vervanger van de Civic komt waarschijnlijk pas een keer in het voorjaar van 2015 in beeld. Zoals ik er nu over denk (kan dus nog alle kanten op gaan) is een Civic Tourer 1.6 D-TEC Lifestyle grote kanshebber. Een jong gebruikte importeren uit Duitsland is dan toch wel erg aantrekkelijk.

Zit de laatste dagen wat na te denken over het wagenpark. Ik betrap me erop dat ik nog dagelijks zit te kijken op gaspedaal en mobile.de naar een mooie ruime en comfortabele stationcar. Maar aan de andere kant staat het me flink tegen dat ik minimaal 10.000 euro mag investeren om dit te realiseren. Ik wil toch wel minimaal een auto uit 2012 met max. 60.000 km op de teller.
Die forse investering houdt me (al langer) tegen.

Doorrijden is zeker een optie maar na 5 en een half jaar Civic wil ik gewoon weleens wat nieuws weer. Ik ben niet voor niets autoliefhebber.
Naast de Civic hebben we dus nog de Swift, een mooie jonge 2e auto die we overigens ook regelmatig voor langere afstanden pakken. Rijdt goed en is zuinig. Maar in verhouding ook een redelijk dure 2e auto qua aanschaf.

Waar ik naar toe wil, ik zit erover te denken om de Civic particulier te verkopen (zal zo rond de 10 opbrengen hooguit) en vervolgens de Swift in te ruilen op een jong gebruikte stationcar (Mazda 6, Civic Tourer of I40). Met het geld van de Civic, hoeft er dan niet zo gek veel meer bij.

Eventueel ook de Trabant verkopen en dan een leuke hobby auto kopen die ook goed geschikt is als 2e auto. Dat kan iets sportiefs zijn (Audi TT, BMW E36) of iets simpels (1e model Panda).
Scheelt een auto bij huis en het is ook wel leuk om weer iets te hebben om op te knappen.

Wat me echter van dit plan weer tegenhoudt is dat we nu twee goede auto's hebben en voor het geld wat je daarvoor krijgt, nog niet eens een nieuwe auto kunt kopen. Moet er altijd nog weer een smak geld bij. Ik zit eraan te denken om de Civic het weekend eens op Marktplaats te gooien maar er is nog wel de nodige twijfel.

Wat zouden jullie doen, tijd voor wat nieuws of blij zijn met wat je hebt en lekker goedkoop doorrijden en doorsparen om alleen de Civic t.z.t. in te ruilen?

Hieronder een paar auto's die ik op dit moment wel zou zien zitten:
Mazda 6
CX-5
Civic Tourer
I40
Focus
Qashqai

Ik zou het wel weten... het is een bak geld, maar die Qashqai is bijna nieuw met z'n 10(!) km. (y)
Maar volgens de advertentie heb je wel 0 pk. :rolleyes:

JW01 (vanaf een Appel) zei:
Ik zou het wel weten... het is een bak geld, maar die Qashqai is bijna nieuw met z'n 10(!) km. (y))

115pk in een log voertuig van 1250kg, ik weet niet of je daar nou blij van wordt. kristian komt eens in de zoveel maanden met dit soort suggesties om zijn auto in te ruilen, maar altijd weer die twijfel. :rolleyes:

Carfanatic zei:
kristian komt eens in de zoveel maanden met dit soort suggesties om zijn auto in te ruilen, maar altijd weer die twijfel.

Daar is geen woord gelogen aan.
Zowel I40 en Qashqai zijn geen strepentrekkers maar zullen denk ik best voldoen in de praktijk. Mijn voorkeur ligt bij de Mazda 6. Dat is echt een prachtige auto (op het navigatiesysteem na) en de prijzen worden zo langzamerhand ook wat lager.

Wel erg veel Japans en Koreaans blik voor een Trabant-liefhebber... Ik kan je een Skoda Superb van harte aanbevelen: https://www.autowereld.nl/skoda/superb-combi/1-4-tsi-greentech-active-business-line-9666182/details.html

Zeer fijne en comfortabele wagens, een bizar ruimteaanbod en ook nog eens lekker betrouwbaar!

Een "nieuwe" Octavia is natuurlijk ook niet mis: https://cartweet.com/nl/occasions/1397741/skoda-octavia-combi-1-2-tsi-greentech-ambition.html?utm_source=gaspedaal&utm_medium=clickthrough&utm_campaign=2013

Nieuwe Octavia is mij teveel een leasebak (Focus trouwens ook wel). Wel een mooie auto hoor. Superb vind ik wat minder mooi, zal vast heerlijk rijden.

3-serie kijk ik nog weleens naar maar dan is de E91 al wat gedateerd en de nieuwe nog veel te duur. De Mazda 6 viel in een vergelijkende test van AW met de nieuwe 3-serie overigens niet eens tegen.

Je geeft zelf al aan dat het als autoliefhebber "kriebelt". Dat betekent dat je het niet geheel rationeel wil benaderen hoewel je dat steeds toch doet.
Als het geen grote problemen veroorzaakt zou ik het gewoon doen. Het is voor jou ook een soort hobby en die kosten nou eenmaal vaak geld.

Rationeel gezien kan ik weinig redenen bedenken om wat nieuws te nemen. Oké, ik mis toch wel een stukje veercomfort en betere stoelen.
Ik heb echter gewoon zin in wat anders/nieuws.

Vrijdag nog bij een Accord Tourer gekeken uit 2012. Prachtige auto met weinig km's maar veel meer gebruikssporen als mijn Civic. Dat is dan gelijk een afknapper, helemaal omdat 24 mille niet weinig is.
Stond ook een Civic Tourer 1.8 Lifestyle met wat korting. Moest ook nog rond de 28 kosten. Dat komt dan neer op 18 bijleggen verwacht ik. Slik....
Gekkenwerk en volgens mij zijn er niet veel particulieren die dat kunnen/willen uitgeven.

Kristian zei:
Nieuwe Octavia is mij teveel een leasebak (Focus trouwens ook wel). Wel een mooie auto hoor. Superb vind ik wat minder mooi, zal vast heerlijk rijden.

3-serie kijk ik nog weleens naar maar dan is de E91 al wat gedateerd en de nieuwe nog veel te duur. De Mazda 6 viel in een vergelijkende test van AW met de nieuwe 3-serie overigens niet eens tegen.

Een E91 met M-pakket blijft toch wel dik hoor, vind ik geen gedateerde uitstraling hebben. Als je nog even doorspaart is het nieuwe type 3 serie over een jaar ook wel bereikbaar (want meer bespaard en meer aanbod met meer afschrijving).

Het is sowieso een flinke klap geld, maar ik vermoed dat je er wel weer een jaar of 5/6 mee zal rijden, dan kan het wel uit.

Zelf wil ik hierna een auto voor een jaar of 2 / 3, dus dan ga ik liever voor een iets oudere auto (4 jaar), zodat de afschrijving toch wat minder is. Ik vind het gewoon leuk om iedere 2 jaar te wisselen :D

Kristian zei:
Rationeel gezien kan ik weinig redenen bedenken om wat nieuws te nemen. Oké, ik mis toch wel een stukje veercomfort en betere stoelen.
Ik heb echter gewoon zin in wat anders/nieuws.

Vrijdag nog bij een Accord Tourer gekeken uit 2012. Prachtige auto met weinig km's maar veel meer gebruikssporen als mijn Civic. Dat is dan gelijk een afknapper, helemaal omdat 24 mille niet weinig is.

Interieur of exterieur, die gebruikssporen?
Zijn die niet te herstellen.. er kan tegenwoordig veel.. ook bij dashboards//

Kost wel geld.. maar icm een goede deal om afscheid te nemen van de Civic kan het een overweging zijn..

Dat komt dan neer op 18 bijleggen verwacht ik. Slik....
Gekkenwerk en volgens mij zijn er niet veel particulieren die dat kunnen/willen uitgeven.

voor 18k heb je ook een focus/astra/whatever van een jaar oud. 28k voor een civic station, het is niet gek dat de honda verkopen in NL op z'n gat liggen.

@BMW POWER:
Even gekeken en die zijn ook al redelijk betaalbaar. Wil nog eens extra onderzoek doen naar de betrouwbaarheid van de benzinemotoren. Misschien eentje uit Duitsland halen ook een interessante optie.

@Durashift:
Achterklep en achterbumper vol krassen en deuken. Dan moet er sowieso aan gespoten worden. Vond de meeste occasions er veel slechter bij staan als mijn eigen auto. Daarnaast is 24 mille niet weinig en is het een al wat ouder model inmiddels met een vrij simpel interieur zonder navigatie.
Een I40 is dan weliswaar geen Honda maar van binnen wel wat moderner, luxer en mooiere materialen.

@Carfanatic
Dit was ook nog een zogenaamde 'hagelschade' auto met korting van € 4500,-. De goedkoopste Tourers in Sport uitvoering moeten nog altijd minimaal 25.000 kosten.

Carfanatic zei:
Dat komt dan neer op 18 bijleggen verwacht ik. Slik....

voor 18k heb je ook een focus/astra/whatever van een jaar oud. 28k voor een civic station, het is niet gek dat de honda verkopen in NL op z'n gat liggen.

Ehm.. hier ga je wat te kort door de bocht m.i.// (vandaag niet op de bus gezeten?;))

Een 1 jaar jong gebruikte vergelijken met een nieuwe auto.. kan natuurlijk niet als je het objectief wil benaderen..

De voordeligste benzine Civic Tourer staat hier, op AW in de database, voor iets meer dan 25 mille..
Daarvoor krijg je wél een 1.8 4 cilinder met 142 pk..

Inderdaad, je kan voor een kleine 5 mille minder ook een Focus SW aanschaffen, nieuw uit de doos..
Echter, je levert ook 42 pk en 1 cilinder in...

Wil je ook om en nabij 150 pk in de Focus.. dan kan dat ook en krijg je wél een 4 cilinder.. met slechts 1,5 liter inhoudt maar wel in de riante Titanium uitvoering..

Toegegeven, de value for money als prijs/uitrusting het criterium zal zijn.. zal in het voordeel van de Ford vallen..

Chapeau dat je het al 5 en een half jaar uithoudt in die Civic! (y) Kan me herinneren dat je alweer aan een nieuwe auto dacht toen die Civic net een jaar oud was.

Zo'n beproeving was het niet hoor. Ik rij dagelijks nog met veel plezier in deze heerlijk sturende en vlotte auto. Kan het er nog wel een paar jaar in volhouden als het moet ook. Maar nu wordt het toch wel echt zachtjes aan tijd voor wat nieuws op de oprit.

@eeuwige_student: hoe langer ik daarover nadenk, hoe slechter ik het idee ook begin te vinden.

Ik neem aan dat die Trabi niet echt je gezinsbudget doet ontsporen.
En door dat grote open dak dat je er zelf in geplaatst hebt, is het de ideale vrijetijdsauto.

En zoals reeds gesteld, je spreekt al jaren van het inruilen van de Civic.
Alleen, ik vermoed dat verder rijden veruit de meest economische oplossing is.
En jij bent ook al vaker tot die vaststelling gekomen,
want anders was die al lang vervangen.

Het is moeilijk om zo'n stuk rijplezier in te wisselen voor wat anders!

Ook kwa ruimte, wij rijden nu met 2 kids (16mnd en 6 jaar) in een Citroen C4 Cactus. Eventueel kan er nog een kinderstoel bij (ook 3x isofix) dat past net, hij is breder dan de Civic van binnen op de achterbank... De koffer is idd met maar 356 L niet heel groot maar wel diep en vierkant... De 3 cylinder roffelt erop los! De 83 pktjes hebben totaal geen moeite met de 950KG wegende auto...
Voor meer ruimte tijdens (alleen vakantie hooguit 2x pj) een dakkoffer erop, maar liever vliegen we en huren een auto op bestemming..

Maar je moet de stap gewoon nemen, Civic rijd als geen ander maar is zo ontzettend stug....

British Racing Green zei:
Ik neem aan dat die Trabi niet echt je gezinsbudget doet ontsporen.
En door dat grote open dak dat je er zelf in geplaatst hebt, is het de ideale vrijetijdsauto.

En zoals reeds gesteld, je spreekt al jaren van het inruilen van de Civic.
Alleen, ik vermoed dat verder rijden veruit de meest economische oplossing is.
En jij bent ook al vaker tot die vaststelling gekomen,
want anders was die al lang vervangen.
Daar sluit ik me helemaal bij aan. En de Civic heb je nieuw gekocht he? Ik denk dat je aan een 2e hands auto toch nét iets minder plezier hebt, als dat je toentertijd met de Civic had.

hey is dit topic weer eens actief :) Kristian, al eens gedacht aan een mazda3? Daar hoef je sowieso geen rijplezier op in te leveren. Tja een beetje ruimteverlies.. neem je toch een dakkoffer.:p

Inderdaad, voor de zoveelste keer aan het kijken naar wat anders. Een 3 is best een aardige auto maar haalt het qua vormgeving van het exterieur naar mijn mening niet bij de 6. De 3 en 2 zijn (vind ik) matige aftreksels die stukken minder in balans zijn als de 6. En de 6 is er bovendien al wat langer en is dus prijstechnisch ook interessanter.

Mijn voorkeur zou de Mazda 6 hebben.

Ook gedacht aan een recente Ford Mondeo 1.6 Ecoboost met 160 pk?
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/ford/m863330030-ford-mondeo-1-6-ecoboost-titanium-business-bj-2011.html?c=a2384ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/ford/m862707645-ford-mondeo-160pk-ecoboost-titanium.html?c=a2384ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr

met alle respect. maar van een japanner naar een ford..:rolleyes: Dan toch veel liever zo'n mooie 6.

Best een goede aanbieding zo'n Mondeo en zal vast heel prettig rijden maar wel wat gedateerd en saai. Verder ben ik ook niet zo'n Ford man maar een Focus Wagon blijft wel een hele goede aanbieding en met rijplezier zit het zeker goed. Net zo sportief als de Civic maar beter uitgebalanceerd.

Ik zit eens op Mobile.de te kijken en dan heb je voor rond de 15 al een hele mooie jonge Civic 1.8 Sport of Executive. Komt nog wel iets bpm bij maar scheelt enorm met eentje uit NL.

Iets duurder, maar dit is een prachtig exemplaar bijvoorbeeld.
Civic 1.8 Executive

Klopt, maar dat is een 3er Touring ook absoluut niet, en een Focus Wagon of Accord ook niet.
Wil er qua ruimte zeker niet op achteruit maar in principe voldoet de ruimte die de Civic biedt. Onze dochter is inmiddels 3,5 jaar dus dat scheelt ook.

Maar dan zit je toch min of meer tegen hetzelfde model aan te kijken (okay, wel van na de facelift..)

Haal dan zo'n 3 serie Touring uit DLD..
Ik denk dat daarmee je behoefte naar 'iets anders' voor een langere periode gestild is.

Hoho, het is wel een compleet nieuw model he vanaf 2010;)
Nee maar ik snap je wel al kom ik er zelf achter dat ik snel voor de veiligste optie kies.

Het importeren van een zo goed als nieuwe Civic 1.6 I-Dtec Comfort lijkt redelijk interessant. Zijn voor rond de 15 te koop en daar komt nog twee mille bpm overheen. Een Tourer is ook maar ietsje duurder. Leren stuurtje naderhand inbouwen en dan is dat ook prima te doen.

Vanmorgen de Civic even gewassen en een paar foto's (evt. voor Marktplaats t.z.t.) gemaakt.
Zo als je ziet, na 5,5 jaar en 85.000 km echt nodig aan vervanging toe ;)

Ik verwacht dat ik nog wel tussen de 10 en 11 moet kunnen krijgen. Voor minder als 10 gaat ie sowieso niet weg. Ik ben ervan overtuigd dat je geen mooiere vindt van dezelfde leeftijd en met deze km's. Wordt voor mij ook lastig om een jong gebruikte te vinden die minder gebruikssporen heeft denk ik

White Orchid Pearl vind ik wel een lekkere kleur voor de 9G Civic:
honda-civic-5-deurs-in-het-nieuw-5230d24437a6f.jpg

Ik verwacht dat ik nog wel tussen de 10 en 11 moet kunnen krijgen.

voor die prijs staan ze bij de dealer te koop. jouw civic is ongetwijfeld een van de netste, maar ik denk dat je met 10k in je handjes mag knijpen

In die kleur / km stand staan ze voor 11a 12000 te koop. Dus 10.5 moet zeker haalbaar zijn. Die witte Civic op de foto is erg mooi in die kleur. Als je aan de achterkant kunt wennen is het een hele mooie opvolger.

Voor 12000 euro max staan ze in de verkoop, dat betekent max 9000 euro inruil, 10,5 zoals Fats80 hierboven zegt, acht ik redelijk kansloos. Gewoon lekker blijven doorrijden de komende jaren.

waarom zo weinig? mijn dealer in bredevoort stelt de klant niet teleur met de inruil van een nette auto, mits hij een auto bij hem terugkoopt natuurlijk.

Een dealer heeft marge nodig op auto's. Van 1500 euro marge tussen in- en verkoop kan de schoorsteen niet roken. Daar moeten alle kosten van betaald waarden: personeel, huisvesting, garantie en ga zo maar door.

Ga het sowieso particulier proberen, dat shopt ook wat makkelijker, helemaal bij onze oosterburen. Ik zie wel hoe het loopt. Wil er zelf wel een goed gevoel aan overhouden.

Is mij met oudere auto's vroeger ook altijd gelukt. Moet nu vast ook goed gaan. En dan vervolgens Mobile.de afstruinen. Een auto uit het buitenland halen is ook weer een leuk avontuur.

Heb er nog een set 16 inch origineel lichtmetalen met goede winterbanden bij en originele dakdragers en niet te vergeten een mooie afneembare trekhaak. Dat kan best wat mensen over de streep trekken. Als je dat er zelf nog bij moet kopen wordt ie al flink duurder.

Toch maar even een wintersetje geregeld voor de Swift. Was eerst van plan om de all-season banden op stalen velg met doppen te gebruiken maar vergeleken met de zomervelgen is dat toch echt even schrikken.
Dus ook gewoon maar (simpel) lichtmetaal voor het winterseizoen. Is maar 15 inch maar met i.c.m. de verlaging misstaat het naar mijn mening niet.

Foto is wat minder gelukt maar zo ziet het er uit:

Lekker setje voor de winter! Misstaat zeer zeker niet..

Je hebt ze er wel vroeg onder. Ik was eerst van plan dit weekend de wissel te doen, maar als ik de voorspellingen zie wordt het juist weer paar graden warmer, dus wacht er nog even mee.

net setje (y)

onlangs is er bij m'n pa ook een setje lichtmetaal met winterbanden onder gekomen. prijsverschil met stalen velgen was maar €20 per wiel.

Dacht ik ook wel. En donkergrijs kleurt wel lekker met het blauw. De Civic staat nog op zomerrubber en zolang de temperaturen nog boven de 10 graden blijven, ga ik nog niet wisselen.

@Mechanix: Meeste auto's van een jaar oud met weinig km's hebben meer gebruikssporen. Waarschijnlijk wacht ik nog even tot na de winter met de verkoop. Dan zijn er Civic Tourer 1.6 diesels van een jaar oud wat weer gunstig is voor de BPM.

Zag overigens vanmiddag een Mazda 6 sedan rijden. Wat een prachtige auto is dat zeg!

Terug
Bovenaan