Kristian: 2003 Z4 3.0i | 2017 Citigo | 2021 320e Touring

Ja hij knapt er wel door op vind ik en krijgt een wat stoerdere uitstraling. Vind het ook leuk om een beetje op Ebay en Marktplaats te zoeken naar onderdelen. Zo heb ik het (origineel Suzuki) sierstuk kunnen bemachtigen voor 3 tientjes en de velgenset ook voor de helft.

Vandaag zijn de velgen met banden binnengekomen. Keurig verpakt en in nieuwstaat. Kan niet wachten tot het voorjaar wordt!
Heel blij mee!

Oja, en ik hoor je denken, Hankook? Na wat testen te hebben gelezen was ik gerustgesteld. Deze Ventus V12 Evo banden schijnen prima te presteren. Zou niet mijn 1e keus zijn maar ervaringen zijn dus positief.

Veel geluk met de Swift.

Klopt het dat jij afgelopen weekend in de krant stond (Trouw) met de elektrische, deel(dorps)auto, Kangoo?

Dank je!
Ja klopt, dat was ik. Is een mooi project en redelijk uniek nog dus vandaar dat we wat aandacht krijgen.
Aangezien hier in Overijssel flink op het openbaar vervoer gaat worden bezuinigd, denk ik dat dit concept ook elders wel toegepast zal worden.

Hankook zijn idd goede banden, ben benieuwd naar het totaalplaatje straks.

Erg dikke velgen voor een Swift!! Lekker kleurtje ook trouwens die Swift.

Hankook is inderdaad meer dan prima, was de Fiesta van mijn vriendin ook mee afgeleverd en ga ik misschien ook wel weer onder de 17" set leggen die ze voor de Fiesta heeft gekocht.

Deze week een zwarte (gespoten en origineel Suzuki uit GT pakket) dakspoiler binnen gekregen voor de Swift. Ga deze denk ik ook zo monteren aangezien het straks leuk bij de velgen past. Scheelt me weer 100 euro om hem in carrosseriekleur te laten spuiten ook.

Gaat er uitzien zoals op dit plaatje:
5812687-3-suzuki-swift-12-5drs-comfort-gt-pakket-640.jpg

Verder schoot er gisteren een fietser voor de Swift. Fietser mankeerde niets en Swift lijkt er ook zonder kleerscheuren vanaf te zijn gekomen. Was wel even schrikken.
Swift doet het verder goed. Al vind ik het geluidsniveau op de snelweg wel wat hoog en is het motortje ook weinig pittig te noemen. Ach, als 2e auto is het natuurlijk prima maar ik heb het gevoel dat de Aygo wat stiller en pittiger was.

De Civic bevalt verder nog uitstekend. Soms rij ik een weekje met de Swift en geniet dan weer extra als ik in de Civic rij. Echt een heerlijke auto. Ben blij dat ik hem niet heb ingeruild voor een Hyundai I40.
Zoals het nu lijkt blijf ik er ook nog wel een kleine 2 jaar mee rijden. En in principe staat de keus al vast voor de opvolger; een jong gebruikte Civic Tourer.
Al vind ik eigenlijk de nieuwe Nissan Qashqai ook een prachtige auto en die is ook behoorlijk scherp geprijsd. Die staat dus zeker ook op het lijstje t.z.t.

Ziet er goed uit zeg, met die bumpermask. De wielen gaan ongetwijfeld ook mooi staan. Hankook-rubber is tegenwoordig helemaal niet verkeerd. Niet alleen in de auto's zelf hebben Koreanen gigantische stappen gezet :)

Die nieuwe QQ is inderdaad een fraaie auto die ook nog eens goed rijdt. Ik zou alleen wel wachten op de 1.6 met zo'n 160 pk. De 1.2 is echt wat te zwak.

Dank je! In principe zou een 1,2 wel voldoende moeten zijn, maar merk dat ik met de Civic wel wat ben verwend. De Swift voelt ronduit traag in maar heeft toch 94 pk...

Morgen eens kijken of ik de spoiler kan monteren. Is een secuur klusje.
Oja, heb wel het idee dat de airco van de Swift niet helemaal goed werkt. Krijg er nauwelijks koude lucht uit, in tegenstelling tot die van de Civic. Stel dat ie moet worden bijgevuld, valt zoiets dan onder de normale fabrieksgarantie?

Kristian zei:
Zojuist maar even met de Swift bij de garage in het dorp geweest. Ik constateerde gisteren dat het oliepijl toch wel een stuk boven max. stond.
De prutser van de dealer die de beurt heeft uitgevoerd heeft dat dus niet al te secuur gedaan.
Lijkt me niet echt fijn voor de auto. Is zo'n 400 ml. afgetapt en nu staat hij op max.
Geen idee of zoiets meteen schade toebrengt overigens. Heb de dealer het voorval gemeld dus mocht er wat gebeuren dan sta ik op de stoep.

Toen ik dit een paar weken terug las, dacht ik: ow, ook maar even snel olie checken dan. Nu paar weken later echter pas voor t eerst de olie gecheckt (niet meer echt aan gedacht verder). Na 2 maanden en 2.000 km de auto in bezit te hebben. Maar blijkbaar is jou dealer niet de enige die de moeite niet neemt om de olie te peilen na de afleverbeurt. Ook bij ons staat het boven max. Balen dus dat ik er nu pas achter komt en slechte zaak van de dealer. Morgenochtend heeft m'n vriendin iig wat te doen ;)

Overigens verder niets merkbaar, dus denk dat t wel meevalt met de schade, maar je weet nooit wat zoiets op de langere termijn doet.

De velgen kunnen er inmiddels wel onder met dit weer ;)

Jammer dat sommige dealers niet even de moeite nemen om te peilen. Maar ja, ik heb ook al weleens gereedschap onder de motorkap aangetroffen en een andere keer waren de wielbouten niet meer als handvest aangedraaid. Na elke beurt dus toch maar weer even zelf de boel nalopen, al is het maar voor je eigen veiligheid.....

Zomerwielen gaan er binnenkort op. Maar niet voordat ik de Swift eerst heb voorzien van een setje Eibach verlagingsveren. Daarmee zakt ie 3 cm en verdwijnt de 4WD look die met de 17 inch wielen nog meer opvalt. Binnenkort dus een lekker sportief rijdende Swift. Twijfel nog of ik de veren zelf ga monteren (natuurlijk wel met spanners) of dat ik het laat doen, schijnt redelijk eenvoudig te zijn.

Vanochtend de verlagingsveren opgehaald. Ik ga proberen om ze zelf te monteren. Leuk klusje. Vanmiddag even 1 zomerwiel gepast en dan valt al meteen het gapende gat tussen band en wielkast op. Dat lijkt met 17 inch nog forser als met de standaard 15 inch wieltjes.
Met een beetje mazzel lossen de Eibach veren dat voor een deel op.

Wordt een mooi swiftje!!(y)
Heb altijd al een zwak gehad voor dit model. En met die 17inchers en een kleine verlaging gaat hij helemaal kloppen.

Verlagingsveren zitten er onder. Vanmiddag gemonteerd. Mijn omgeving vond het een riskant klusje maar met een setje veerspanners stelde het eigenlijk niets voor.

Optisch is het verschil wel te zien maar echt opvallen doet het niet. De rijeigenschappen zijn wel sterk verbeterd. Drempels worden veel beter genomen (voorheen klapte hij bij een drempel heel snel tot de aanslagrubbers), geen overhellen meer in bochten en duiken bij het remmen.
En heel belangrijk, veel stugger is het niet geworden.
Een echte aanrader dus want het levert een veel fijner rijdende auto op. Nog wel even uitlijnen en dan kunnen de zomerwielen erop.
Dan zal ik ook even een paar foto's posten.

Even een snel plaatje.....

Zowel qua looks als rijeigenschappen een compleet andere auto geworden. Zeer tevreden!

Netjes.. Niet opvallend laag ofzo. Eibach Pro Kit doet 30mm ofzo?

Wou m'n vriendin er ook aan laten gaan, maar ze vindt t niet nodig ( Fiesta met 17" ).

Nee de verlaging (30mm) is subtiel. De Jeep-look is verdwenen. Zonder verlaging vond ik het er echt niet uit zien bij deze auto.
Voordeel is dat je het ongemerkt kunt uitvoeren op de Fiesta van je vriendin. Grote kans dat zij het niet opmerkt.

Auto staat wel op de stoep, vertekend iets?
Verder, de zwarte velgen zijn toch je zomerwielen, als ik het goed begrijp uit het topic?

De verlaging snap ik wel, alleen zie ik liever een set zilver/lichtgrijs getinte velgen. Zo'n heel zwarte, met relatief dunne spaken, is niet mijn smaak.
Past wel bij de achterpoiler, dat dan weer wel.

Kristian zei:
Nee de verlaging (30mm) is subtiel. De Jeep-look is verdwenen. Zonder verlaging vond ik het er echt niet uit zien bij deze auto.
Voordeel is dat je het ongemerkt kunt uitvoeren op de Fiesta van je vriendin. Grote kans dat zij het niet opmerkt.

Heb je before -> after foto's? ;)

Mijn vriendin gaat dat wel zien hoor. Bovendien is het haar auto, dus haar call :)

Zal binnenkort even wat goede foto's maken van het eindplaatje. Ramen moeten ook nog worden getint en setje mistlampen in de bumper.

Persoonlijk vind ik zwarte velgen juist mooier ogen . Mooi contrast met de blauwe lak. En daarnaast hou ik ook wel van wat afwijkends.

Kristian zei:
Zal binnenkort even wat goede foto's maken van het eindplaatje. Ramen moeten ook nog worden getint en setje mistlampen in de bumper.

Persoonlijk vind ik zwarte velgen juist mooier ogen . Mooi contrast met de blauwe lak. En daarnaast hou ik ook wel van wat afwijkends.

Normaal ben ik ook niet zo van zwarte velgen, maar vindt het nu wel strak staan icm blauwe lak en andere donkere accenten aan de auto.

Hoe lang ben je eigenlijk bezig geweest met klusje van veren vervangen? Ik ben niet zo handig, dus ben beetje aan t inschatten wat t kostenplaatje is om het te laten doen. Veren zelf kan ik voor 150,- overnemen van iemand.

Velgen staan hem erg goed! Had de verlaging eerlijk gezegd nog iets meer verwacht, weer je hoeveel mm hij daadwerkelijk gezakt is? Best kans dat hij nog wat in moet zakken natuurlijk, had ik met mijn Saxo ook.

Netjes hoor. (y)Misschien nog een subtiel bodykitje en een openluchtfilter voor het geluid.:)

Heb het niet opgemeten maar zou 30 mm moeten zijn. Gezien hoe het er eerst uit zag, geloof ik dat wel. Vandaag boel nog even laten uitlijnen dus hoef niet bang te zijn voor scheef afslijtend rubber.

Ik heb voor de veren 125 euro betaald (nieuw, met wat korting). Veerspanners a 30 euro en ben er een middag mee bezig geweest. Zou het nu veel sneller kunnen. Achterkant half uurtje en voor een uurtje werk als het mee zit.

Veren overnemen voor 150 euro klinkt niet echt als een koopje trouwens. Op Ebay kun je zeker goedkoper terecht en dan zijn ze nieuw. .

Kristian zei:
Heb het niet opgemeten maar zou 30 mm moeten zijn. Gezien hoe het er eerst uit zag, geloof ik dat wel. Vandaag boel nog even laten uitlijnen dus hoef niet bang te zijn voor scheef afslijtend rubber.

Ik heb voor de veren 125 euro betaald (nieuw, met wat korting). Veerspanners a 30 euro en ben er een middag mee bezig geweest. Zou het nu veel sneller kunnen. Achterkant half uurtje en voor een uurtje werk als het mee zit.

Veren overnemen voor 150 euro klinkt niet echt als een koopje trouwens. Op Ebay kun je zeker goedkoper terecht en dan zijn ze nieuw. .

De vriendin is nog steeds aan het twijfelen over verlaging. Ik heb even snel rondgekeken, maar kan ze voor de Fiesta niet snel goedkoper vinden voor 150 euro. En aangezien met die veren slechts 2 maanden is gereden zijn die zgan.

Als ik zo vrij mag zijn nog een suggestie te geven voor de Swift. Voor de looks zouden sonniboys wel mooi staan vermoed ik icm blauwe lak en zwarte accenten.

Wat een prachtige Fiesta zeg. Schitterende kleur en velgen staan ook super. Kleine verlaging zou hem helemaal afmaken. Sonniboys heb ik zeker aan gedacht, vond ze echter in de Civc wat tegenvallen door gedeelde achterruit. Ben daar al eentje voor zijuitgang kwijt. Ik vermoed dat die er een keer uit is gevlogen al lijkt me dat vreemd.
Wil de ramen sowieso nog laten tinten. Kost tussen de 150 en 225 euro dus niet heel veel duurder.

Kristian zei:
Wat een prachtige Fiesta zeg. Schitterende kleur en velgen staan ook super. Kleine verlaging zou hem helemaal afmaken. Sonniboys heb ik zeker aan gedacht, vond ze echter in de Civc wat tegenvallen door gedeelde achterruit. Ben daar al eentje voor zijuitgang kwijt. Ik vermoed dat die er een keer uit is gevlogen al lijkt me dat vreemd.
Wil de ramen sowieso nog laten tinten. Kost tussen de 150 en 225 euro dus niet heel veel duurder.

Thnx!

Gedeelde achterruit is sowieso waardeloos inderdaad, dan zou het voor mij ook een no-go zijn. Tinten tussen de 150 en 225 euro is prima prijs! Voor de sonniboys ook 160 euro betaald volgens mij.

Kristian zei:
Eibach Pro Kit Fiesta

Op Duitse EBay zijn de veren voordelig te vinden. Verzendkosten vallen meestal wel mee en soms willen ze je daar ook wel in tegemoet komen.

Dank! Dat lijkt niet duur inderdaad. Jaartal klopt met model, alleen is dat type een MK 7 en dit lijkt voor de MK 6. Maar is me in ieder geval wel duidelijk geworden dat 150 euro voor een gebruikte set nog best aan de prijs is. Ik ga weleens rustig rondkijken en de vrouw een beetje masseren, want ik deel je mening over een kleine verlaging ;)

Vandaag de Swift even gewassen en een paar foto's gemaakt. Ben er erg tevreden over hoe hij er nu bij staat. Getinte ramen en mistlampen zullen het plaatje t.z.t. nog afmaken.

Ziet er heel strak uit! Eerste foto is ook erg mooi, daar komen je velgen erg mooi op uit :) Verlaging staat hem ook érg goed!

Dank voor de complimenten. Vandaag weer flink wat km's in de Swift gedaan en vind het een steeds fijner karretje worden. Zelfs op slechte klinkerwegen is het geen stuiterbak geworden met 17 inch en verlaging. De vorige Swift werd alleen met een setje 16 inch en originele veren al erg oncomfortabel.

Netjes zo! Wat 'n paar relatief kleine ingrepen kunnen doen voor zo'n auto. De verlaging valt ook precies goed, de wielkasten worden mooi 'rond' opgevuld zonder dat hij er ingezakt uitziet.

Is er zeker van opgeknapt ja. Rij er nu ook met veel (meer) plezier in.

Dat is met de Honda op het moment even anders. De digitale snelheidsmeter heeft sinds kort kuren. Uitvallen, rare knipperende digits etc. Een nieuwe kost eventjes 600 euro. Gaan we dus niet doen. Maar eentje uit een sloper halen. Komt vaker voor maar vind het niet kunnen bij een auto van 5 jaar.
Ben van plan om er nog zo'n 1,5 jaar mee te rijden maar hoop dat me dit soort fratsen verder bespaard blijven.

Tja wij hadden dat probleem met de vorige swift. De analoge snelheidsmeter was kapot na 1 jaar. Je kunt nou eenmaal pech met autos hebben.. Met de civic hebben we problemen met de winter velgen. (Lak bladert af) We krijgen een nieuwe set van de dealer. Das dan wel weer top van honda!. Succes met je meter. Idd eens kijken bij de sloop. Komt vast goed!

Gelukkig is het verder wel een zo goed als probleemloze auto die Civic. Dealer heeft ze wel lopen met 2,5 ton op de teller zonder problemen. Dat geeft vertrouwen.
Teller staat hier nu op 76.000. Wil er eigenlijk nog tot net voor de ton mee doorrijden. Zal nog zo'n anderhalf jaar zijn dus. En dan maar eens weer kijken wat er voor moois te koop is. Een nieuwe wordt me te duur (niet voor over) maar op de shortlist staan tot nu toe (kan wel veranderen nog) een Civic Tourer, Mazda 6 Sportbreak, Qashqai II en de CX-5. En als ik iets meer uit de band wil springen dan importeer ik een A5 Sportback of 3er Touring.

Topic is al lange tijd niet geupdate. Ook weinig nieuws. De Swift heeft nu een setje orginele mistlampen en dat staat stukken beter.
En de Civic doet het nog steeds goed. Wel wat kleine irritatiepuntjes; krakende koppeling, veel steenslag, en een ruitenwisserarm waar blaasjes onder de lak komen. Stelt natuurlijk weinig voor, hij heeft zich eigenlijk best goed gehouden de afgelopen 75.000 km. Technisch een prima auto alleen afwerking en bouwkwaliteit zijn niet echt Honda-waardig vind ik.

Eind van het jaar of begin volgend jaar maar eens kijken naar een opvolger (alweer ja). Een Mazda 6 staat wel op het lijstje maar ik zag hier vlakbij ook een mooie zo goed als nieuwe C-Max 1.0 Ecoboost staan. Lijkt me ook geen verkeerde auto op de ontbrekende climat control na.
Valt me mee hoe betaalbaar deze auto's zijn.

Leuke C-Max!

Waarschijnlijk een importje, kenteken is zo goed als nieuw (ok, km. stand ook), maar de auto al een jaar oud,
@ Swift: Persoonlijk denk ik dat glanzend zwart beter staat dan mat, maar dat is een keuze.

Kristian zei:
Topic is al lange tijd niet geupdate. Ook weinig nieuws. De Swift heeft nu een setje orginele mistlampen en dat staat stukken beter.
En de Civic doet het nog steeds goed. Wel wat kleine irritatiepuntjes; krakende koppeling, veel steenslag, en een ruitenwisserarm waar blaasjes onder de lak komen. Stelt natuurlijk weinig voor, hij heeft zich eigenlijk best goed gehouden de afgelopen 75.000 km. Technisch een prima auto alleen afwerking en bouwkwaliteit zijn niet echt Honda-waardig vind ik.

Eind van het jaar of begin volgend jaar maar eens kijken naar een opvolger (alweer ja). Een Mazda 6 staat wel op het lijstje maar ik zag hier vlakbij ook een mooie zo goed als nieuwe C-Max 1.0 Ecoboost staan. Lijkt me ook geen verkeerde auto op de ontbrekende climat control na.
Valt me mee hoe betaalbaar deze auto's zijn.

Leuke C-Max!

Ik kan Ford best waarderen (duh ;) ), maar zo'n C-Max vind ik toch wel érg saai hoor.. En dan ook nog in het zilver.. Vind ik op een of andere manier niet passen bij jou als ik kijk naar wat je nu rijdt (Civic = apart + Swift in kek kleurtje met leuke mod's).

Wel een lekkere motor trouwens! Persoonlijk zou ik dan toch kijken of er tegen die tijd een jonge Focus facelift te vinden is met diezelfde motor. Dat vind ik wel een erg geslaagde auto! Die staat ook hier op het lijstje voor de langere termijn als opvolger van de Fiesta (en als ik alleen zakelijk zou gaan rijden, danwel geen leaseauto meer heb).

Misschien heb je wel gelijk. Bovendien is het dash van de huidige Focus en C-Max niet helemaal mijn smaak en kan ik er na de facelift wel mee leven. Een iets hogere auto lijkt me echter ook weleens fijn. Een C-Max rijdt ondanks de wat hogere bouw wel lekker strak. Een CX-5 of Qashqai bevallen me ook maar zijn flink duurder.
Ik wil in elk geval eens proefrijden met zo'n driecilinder Ecoboost.

Rare uitvoering, die C Max. Grille van de Trend, maar wel rondom sensoren en ook nog stoelverwarming. Maar geen navigatie en climate control.
M'n vader heeft er eentje, maar ik vind 'm saaier dan je Civic!

Echt bijzonder is het niet nee. Ook al even gekeken naar een Focus en die zijn ook lekker betaalbaar. Volgend voorjaar zal de Civic na 6 jaar toch een keer het veld moeten ruimen. Ik was dan alleen niet van plan om te kijken naar auto's van 25.000 euro. Voor rond de 20 zijn zat leuke Focussen te koop. Ga ik er in ieder geval qua rijeigenschappen zeker niet op achteruit. Strak onderstel en i.t.t. de Civic toch comfortabel.

Kristian zei:
Echt bijzonder is het niet nee. Ook al even gekeken naar een Focus en die zijn ook lekker betaalbaar. Volgend voorjaar zal de Civic na 6 jaar toch een keer het veld moeten ruimen. Ik was dan alleen niet van plan om te kijken naar auto's van 25.000 euro. Voor rond de 20 zijn zat leuke Focussen te koop. Ga ik er in ieder geval qua rijeigenschappen zeker niet op achteruit. Strak onderstel en i.t.t. de Civic toch comfortabel.

Volgend voorjaar moet je voor rond de 20k toch wel een leuke, jonge facelift kunnen vinden ;)

Dat moet wel lukken ja.
Helaas sinds vandaag weer storingen in de snelheidsmeter van de Civic. Ik vrees dat ik er niet aan ontkom om dit te repareren. Een nieuwe unit kost dik 600 euro dus zal wel eentje uit een demontageauto worden.
Door dat gezeur ben ik al bijna zover om hem al in te ruilen.... :(

Terug
Bovenaan