Wij hebben een Hobby 540 UK. Dit jaar (eenmalig) met een Megane en de caravan naar Italië geweest, net terug. Heb er wel een stabiele combinatie van weten te maken; alle surfspullen op het dak van de auto, veel in de koffer, niks in de kasten van de caravan, alles op de vloer in tassen en helemaal geen grammetje achter de as. Reed uiteindelijk prima, maar ook langzamer gereden dan andere jaren (met andere auto's). In Italië op gegeven moment verkast, een ritje van 200 km. Toen iets minder kritisch gekeken naar belading etc. Meteen onstabiel. Kortom, randje randje allemaal.
Denk dat het gewicht ook maar een deel is, de opbouwlengte speelt de auto dan ook nog parten.
Ik durf te stellen dat ik wel een beetje weet wat ik doe, beroepsmatig veel ervaring met aanhangers etc en bijna 20 jaar caravan ervaring. Maar je kunt dus gewoon een Megane leasen/kopen en er compleet blanco 1700 kilo en 7,5 meter achter hangen en gaan rijden. Dat gaat sneller fout dan goed kan ik vertellen. Bizar.
Waarom doe je het dan is natuurlijk de vraag: Baanwissel bij mw. W212 en auto uit de poule waarvan in de onderhandeling was meegenomen dat deze een flinke caravan moest kunnen trekken. En op kenteken staat 1700 kg. Dus daar is geen speld tussen te krijgen.

Volgend jaar gaat de auto van W212 in de bijtelling en dan zijn we er weer.
Maar mijn reactie was op de berichten hierboven: Ik zou zéker niet veel langer en zwaarder gaan bij auto's van rond de 1200 - 1300 kilo dan opbouw 450 en 1300 kilo.