Komende tijd zeker eens wat proefritten doen. Heb de nieuwe Mazda 3 en CX-30 al gereden dus heb referentiemateriaal. Die auto's vond ik wel weer iets lekker rijden als mijn 6. Motorgeluid nog iets beter geisoleerd, nog iets strakker sturen en schakelen en door het formaat wat wendbaarder. Het ontzettend mooie interieur doet ook veel qua beleving. Een klasse kleiner maar interieur is echt twee klassen mooier. In het geval van een nieuwe CX-30 wel 15k bijleggen voor een kleinere auto. Wat een geld....
Eigenlijk ben ik er nog niet helemaal uit wat voor carrosserievariant en segment het moet worden. Een D-segment stationcar is me eigenlijk te groot al zou een 6 van de laatste facelift niet verkeerd zijn. De huidige CX-5 is wat overzichtelijker en een ideale gezins- en trekauto maar kan qua interieur niet tippen aan de 6, 3 en CX-30. Rijdt waarschijnlijk niet helemaal zo dynamisch en is erg prijzig. Vind het verder wel een hele mooie auto.
Een fijne C-segment auto dan? Ceed, Proceed, XCeed, I30 Fastback, Focus Wagon, allemaal uitstekende auto's die qua ruimte voorin en stoelen zeker niet onderdoen voor de 6.
Persoonlijk dan liever een Ceed Sportswagon GT-Line dan een XCeed. Stoelen van GT-Line zitten veel fijner. XCeed is nog nieuw terwijl van de Ceed genoeg mooie jong gebruikten te vinden zijn. ProCeed ook mooi, maar dan eentje uit Duitsland want daar is het panodak niet standaard.
Het is ook even de vraag wat de Mazda nog opbrengt. Bij particuliere verkoop denk ik aan 16k, bij inruil zal het wel een stuk lager uitvallen. En eigenlijk vind ik max. 10k bijleggen wel genoeg. Betekent dat op dit moment een aantal opties qua prijs al afvallen want zoveel bijzonders koop je niet voor rond de 25k.
Speelt ook mee dat de Mazda nog steeds niet heel intensief gebruikt wordt. De Up! is al snel de handigere auto voor de ritjes in de buurt. Voor de langere ritten natuurlijk de Mazda. Mazda verkopen en de Up inruilen op een wat duurdere auto zou ook kunnen. Echter een 2e auto is toch wel erg handig. Kan dan wel een goedkoop ding worden waar ik zelf nog wat lol aan kan beleven (sleutelen, poetsen).
Kortom het denkproces is nog steeds in volle gang. Niet erg hoor want bezit van de zaak is einde van het vermaak